ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: lejon skrivet 19 mars 2012 kl. 09:23:10
-
Var ute och körde lite sakta när det lät som om något tog stop i motorn :cry:, jag stannade och fundera lite, ok ett litet provstart men det låter inte bra skramlade från motorn och den gick inte igång, kände lite på snörstarten och det är komp i motorn. Pratade lite med en som trodde det kunde vara någon ventillyft som gått, jag är inte så kunnig på detta. Några fler tankar om vad det kan vara och vad kostnade kan blir för att fixa detta, det är en cf 500 ca. 300 mil. Det finns olja i den så det ska inte vara några problem.
/Lejon
-
Det låter inte bra... om du säger det tog stopp? kan det vara något med kamdrivningen som har havererat? vet inte alls hur det ser ut men antar det är kedja? eftersom att det är så lite effekt i dom så lär det ju märkas rejält om en ventil slår i kolven.
måste ju va garanti på maskinen?
hade du haft ett stort hål i kolven eller en ventil borta så skulle du känna det då du provar hand dra runt den,
låter inte bra grabben! mer än så går inte och utröna just nu
-
Alltid surt när sådant här händer. Men ofta blir det faktiskt inte så dyrt som man kan tro.
Börja med och kolla så du inte kan få det på garanti. Ring din ÅF. Ibland så kan även försäkringsbolaget vara förvånansvärt hjälpsamma.
-
Ingen garanti kvar på maskinen, köpte den beg. tror den är 5 år nu. Det tog inte tvärstopp, hörde ett ljud som inte lät bra, sedan drog den inte och då stängde jag av.
-
Kan vara som robin är inne på att kamkedjan gett sig. Men borde inte ske efter så får mil. Men jag skulle nog lämna in den på felsökning på en verkstad. De brukar kunna lägga ett takpris på felsökning. cirka 1500-2000 har det rört sig runt av mina erfarenheter. Då vet man ju vad som är fel och kan ta ett beslut om att fixa själv eller låta verkstad fixa. Men ring till Trech, har ingen direkt erfarenhet av dom men de verkar vara seriösa och trevliga av det jag sett.
-
Hej!
Ring mig så får vi prata om felet så kanske jag kan komma fram till nåt: 0171-467000
Med vänlig hälsning, benny
-
Ring Trech, satt o funderade på om nått ev variator haveri, men sen såg jag du skrev att den inte gick igång...
-
Tog d tvärstopp eller sa det böööööööööööööööööööö o stannade in??? mvh//hades
-
Tog d tvärstopp eller sa det böööööööööööööööööööö o stannade in??? mvh//hades
Nej det var inte tvärstopp, lät lustigt så jag stängde av, provar jag nu att starta så skramlar det mycke, vet inte hur mycket man vågar prova om den går igång (har testat startmotorn två gånger mycket kort).
Kanske skulle den starta men man vill ju inte ställa till mer skada än det är.
/Lejon
-
Nej det var inte tvärstopp, lät lustigt så jag stängde av, provar jag nu att starta så skramlar det mycke, vet inte hur mycket man vågar prova om den går igång (har testat startmotorn två gånger mycket kort).
Kanske skulle den starta men man vill ju inte ställa till mer skada än det är.
/Lejon
Låter klokast att låta bli om du känner dig osäker.Skulle nog börja med att kolla upp vad det kan vara istället för att plåga igång den. mvh//hades
-
Skulle det inte kunna vara så att krysskilen till svänghjulet gett sig? det gjorde den på min X7a men iofs denstartade men gick skit :)
-
Var ute och körde lite sakta när det lät som om något tog stop i motorn :cry:, jag stannade och fundera lite, ok ett litet provstart men det låter inte bra skramlade från motorn och den gick inte igång, kände lite på snörstarten och det är komp i motorn. Pratade lite med en som trodde det kunde vara någon ventillyft som gått, jag är inte så kunnig på detta. Några fler tankar om vad det kan vara och vad kostnade kan blir för att fixa detta, det är en cf 500 ca. 300 mil. Det finns olja i den så det ska inte vara några problem.
/Lejon
300 mil..
Misstänker att något hänt på variatorsidan, öppna och se efter, man tror det värsta men behöver inte alltid vara så?
mvh svenne
-
Starta den nu och den gick igång lätt, lät den gå några sekunder och det lät som om oljudet kom från variatorkåpan så det blir till att lossa den och kolla hur det ser ut där, bytte kopplingen för någon månad sedan och då såg der riktigt ut men saker kan ju ändra på sig mycket fort. Återkommer när jag kollat hur det ser ut.
/Lejon
-
Vad är det för koppling du satt i en ny eller beggad? den kan ju ha rasat?
-
Vad är det för koppling du satt i en ny eller beggad? den kan ju ha rasat?
Beg. orginalkoppling köpt av en här på forumet som bara kört några mil med den inna han bytte till dr polley så den bör gå mycket mer men som sagt man vet aldrig vad som kan hända.
/Lejon
-
Sitter förmodligen löst.
-
Det låter som om du har ett variatorhaveri. Men det är bara att öppna och se efter. :headbang:
-
Det är ett jädra skramlande när muttern på primären lossar, jag har testat :headbang: Har man otur så försvinner allt vad gängor är på primären så man får byta hela axeln. Dock inget jätte avancerat jobb.
-
Det är ett jädra skramlande när muttern på primären lossar, jag har testat :headbang: Har man otur så försvinner allt vad gängor är på primären så man får byta hela axeln. Dock inget jätte avancerat jobb.
Helt rätt, muttern satt inte fast. Yttersta varvet på axeln var gängorna trasiga och en ny mutter får det bli. Lite lustigt att den lossnar satte den med loctite. Glad att det inte var värre!
/Lejon
-
Jag har sagt det förr men det tål att repeteras:
När främre variatorn dras fast så hamnar remmen i kläm och det känns att allt är åtdraget.
När man sedan börjar köra så släpper spänningen i remmen och allt blir lite löst, muttern släpper och det skramlar.
Ofta blir det så illa att vikterna hamnar snett och då bränner man hela främre variatorn = dyrt.
Efter första åtdragning MÅSTE man alltså starta motorn på neutral och varva upp den lite så den växlar en gång och där efter dra åt muttern igen.
:)
Benny
-
Jag har sagt det förr men det tål att repeteras:
När främre variatorn dras fast så hamnar remmen i kläm och det känns att allt är åtdraget.
När man sedan börjar köra så släpper spänningen i remmen och allt blir lite löst, muttern släpper och det skramlar.
Ofta blir det så illa att vikterna hamnar snett och då bränner man hela främre variatorn = dyrt.
Efter första åtdragning MÅSTE man alltså starta motorn på neutral och varva upp den lite så den växlar en gång och där efter dra åt muttern igen.
:)
Benny
Tack för tipset till nästa försök :)
-
Eller så monterar man den med remmen en bit in i sekundären så man får slack fram.Då kan man dra åt den på en gång. ()p mvh//hades
-
Skönt att det inte blev värre iaf, du är inte den första och troligen inte den sista som råkar ut för detta ;) Använd gärna en gängsnitt för att fixa till de skadade gängorna ytterst på primären så du får muttern att ta rätt i gängorna vi monteringen.
-
Eller så monterar man den med remmen en bit in i sekundären så man får slack fram.Då kan man dra åt den på en gång. ()p mvh//hades
Så KAN man göra, men det är inte rätt... :sunny:
/Benny
-
Vad exakt skulle va fel med det???? sätter kopplingen uppåner i skruvstycket i kronmuttern,backar skivan för hand tills det går att dra ner remmen imellan o sen är det bara att hänga dit den o dra åt allt på en gång.Att starta den med lös mutter o varva tycker jag låter både farligt o fel då du dessutom saknar yttre lagringen i kåpan.Men men,alla har väl olika tillvägagångssätt tydligen.jag kanske missat nåt i din beskrivning.Enligt cf-motos egen handbok ska ju remmen slås in mellan skivorna med träklubba t.o.m. DET tycker jag e helvrickat däremot. ;D mvh//hades
-
Är det detta sättet att slå ner remmen med en gummiklubba enligt servicemanualen, rätt/fel ?
-
Jag trodde inte att mitt inlägg skulle misstolkas som rent allvar men... ;)
För det första så funkar båda sätten lika bra!
För det andra så är det inte med en lös mutter som jag varvar den, den sitter ju fast men inte tillräckligt åtdragen eftersom remmen hindrar. Så den lossnar efter en stund på vägen.
Jag brukar ta skaftet på en hammare och knacka ner remmen på bakre variatorn, en aning, sen drar jag på den främre.
OAVSETT så startar jag upp, varvar den till växling, stänger av och drar igen på muttern. Detta extra moment är klart värt det för den KANSKE inte satt helt ok och då KAN den släppa. Har hänt många ggr för flera och genomgående har dom inte gjort detta.
Så det så :)
/Benny
-
Ok,så du kostade på dig att va ironisk :lol: jag förstår.LOL Själv kör jag med loctite o mutterdragare med moment.Peppar peppar,funkat bra ännu iaf.Att slå på remmen är ju kanske inte vad jag personligen tycker är att föredra.Även mycket små jack o skador som kan uppstå om man skulle råka träffa snett borde ju leda till kortare livslängd på remmen. MVH//hades
-
Ja, jag borde veta bättre än att vara lite ironisk, det funkar typ inte i ren skrift :)
Om man slår ner remmen får man som sagt vara försiktig.
Lite korkat att dom "glömt" dom två gängade hålen i bakre yttre skivan, dom man skruvar in två långa skruv i så skivorna delar sig! Finns på typ alla jappsar iaf.
Benny