ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: StefanN skrivet 17 mars 2012 kl. 23:58:07
-
Skruvarna under kör man ju av lite då och så :cry:
Vid nästa service kommer jag svetsa på skyddsplåt runt fästhålen i samma tjocklek som skruvskallen och brickan är, Och det blir sexkantsskalle ist. för dedär idiotiska insexen som fylls med mer skit än ****. :tickedoff
Bara jag som har detta problem :o :hmmm:
Nog för att jag har fjädringen på det mjukaste å maskinen blir därefter, men jag siktar ju inte på varenda sten jag ser :help:
Polarisen är ju inte lätt direkt, men detta kan ju knappast vara enda anledningen :tickedoff
-
Har inte lyckats köra av någon skruv än men krokiga blir dom. Har sexkants skruv under min och det blir inte så mycket kvar av skallen på vissa och är ett helvete att få bort när det e dax att rikta plåten.
-
Jag byter skruvarna rellativt ofta,Prövat de mesta men inget funkar.Funderar på plast på alu och sänka in skruven i plasten
-
Var ute å letade skruv i veckan, å då snubblade jag över en kupolliknande skruvskalle med fläns (inbyggd bricka) men den fanns inte i M6 utan bara M8 till den bakersta fästet. Å tyvärr insex. Men den lösningen måste vara smidigare än försänkningsbrickan som har alldeles för höga kanter å således fastnar lätt :tickedoff
-
typ denna:
(http://www.forch.se/documents/thumbs/-10049314_20091307052702_800x800_Fit_0_0.png)
-
eller hälla på en klick locktite gänglåsning funkar på min hasplåt(alu) ()p
-
Om problemet är att man slår av skruvskallarna så tror jag inte att gänglåsning har nån större effekt. Möjligen så blir resterna av skruven betydligt svårare att få ur.
Jag kör med försänkta insex och har aldrig haft några problem. Jag kör visserligen med 10mm plast och har försänkt skruvarna ganska djupt så dom sitter skyddade.
-
Vart riktigt förvånad när hasplåten från spop skulle på tidigare i veckan, och skruvarna inte är försänkta, det säger ju sej självt att det är det första som ryker :hmmm:
-
Om problemet är att man slår av skruvskallarna så tror jag inte att gänglåsning har nån större effekt. Möjligen så blir resterna av skruven betydligt svårare att få ur.
Jag kör med försänkta insex och har aldrig haft några problem. Jag kör visserligen med 10mm plast och har försänkt skruvarna ganska djupt så dom sitter skyddade.
aj läste nog kanske inte så noga missade lite där ja hehe nej det är ju sant att mot avklippta bultskallar så hjälper inte locktite nej hehe :lol:
-
Skruvarna under kör man ju av lite då och så :cry:
Vid nästa service kommer jag svetsa på skyddsplåt runt fästhålen i samma tjocklek som skruvskallen och brickan är, Och det blir sexkantsskalle ist. för dedär idiotiska insexen som fylls med mer skit än ****. :tickedoff
Bara jag som har detta problem :o :hmmm:
Nog för att jag har fjädringen på det mjukaste å maskinen blir därefter, men jag siktar ju inte på varenda sten jag ser :help:
Polarisen är ju inte lätt direkt, men detta kan ju knappast vara enda anledningen :tickedoff
Det är nog bara att göra som Micce skriver, inspektera och byt ofta.En annan lösning kan vara skruv/mutterskydd som används på b.l.a. Compan och Hags lekutrustningar, där sitter skruvskallen skyddad i ett tjockt "plasthölje", det är då "höljet" som tar stryk innan skruvskallen och det är bara att byta skyddet :whip: :whip: :whip: ()p
-
Det ska vara KOMPAN, titta på dom vita "plupparna" på lekprylarna, dom vita är till m10 skalle men det finns till m6 ()p
-
Jag kör med vagnsbult :) Har en del vanliga bultskallarkvar ännu som ska bytas när de går sönder, de har varit med om en del och ser ut som hängtaskar men de har inte gått av ännu 8)
-
Ja vagnsbult är ju perfekt, men har nog en näve skruv undertill som man ej kommer åt ovanifrån :cry:
Tycken man kunde lägga på tex. aluplåten dubbla lager vid fästpunkterna (ovansidan 100x100mm) så det finns material att försänka skruvarna i >:(
-
Det är nog bara att göra som Micce skriver, inspektera och byt ofta.
Nej du, inte fan bråkar jag med trasiga/skeva/deformerade insexskruvar i onödan. Så kul är det inte ;D
-
Nej du, inte fan bråkar jag med trasiga/skeva/deformerade insexskruvar i onödan. Så kul är det inte ;D
Du har rätt, det är värre än det var att montera Ikeagrejer på åtti talet :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:
-
Man skulle ha en 4mm alu som man skruvar fast, sen limmar man en 4mm poly med urtag för bultskallar under. ()p men dyrt som tusan.
-
Man skulle ha en 4mm alu som man skruvar fast, sen limmar man en 4mm poly med urtag för bultskallar under. ()p men dyrt som tusan.
Vet inte om det är så dyrt för en som redan har en aluplåt. Plasten jag köpte gick på 1600kr och var 8mm. Den på 6mm var lite billigare och om man då delar ett sånt ark (då täcker det inte fotstöden) med en kompis och skruvar det under alu'n med försänkta skruvar så får du ju alun's hållbarhet och plastens glid!
-
typ denna:
(http://www.forch.se/documents/thumbs/-10049314_20091307052702_800x800_Fit_0_0.png)
Den där såg inte dum ut, vart hittar man dom?
-
Dom där e värdelösa skrapar man i nått så deformeras skallen å då är enda sättet att få bort dom vinkelkapen....
-
Dom där e värdelösa skrapar man i nått så deformeras skallen å då är enda sättet att få bort dom vinkelkapen....
Precis lika som med originalskuvarna med försäkningsbricka då, förutom att dessa är lätta å hitta i handeln :P
-
Den där såg inte dum ut, vart hittar man dom?
Närmaste järnaffär!!? Jag handlade på www.tools.se (http://www.tools.se) (http://www.tools.se/nykoping/FineToolsAPI/DownloadFile.aspx?fileid=866.JPG&filekey=0f8c90da840bec4162a660eedac904b3)
-
Man skulle ha en 4mm alu som man skruvar fast, sen limmar man en 4mm poly med urtag för bultskallar under. ()p men dyrt som tusan.
Ordna ;), men plasten kan ju dras fast med vagnsbult innan allt skruvas fast i maskinen och sitter nog säkrare än lim :dntknow: