ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: ludde98 skrivet 10 mars 2012 kl. 13:25:41
-
Hur startar man x7an med dragen måste man ha den i något speciellt läge :help: :dntknow:
-
Den är nog väldigt seg dom första gångerna ()p
-
Ne dom är bara väldigt tungdragna :lol:
-
måste dem stå i något vist läge :help: :dntknow:
-
Jag har bara provat den en gång men när det känndes riktigt tungt så drog jag sakta förbi det läget och sen så tog jag i.
-
har precis kommit in och försökt starta den med dragen men får inte igång den :help: :help: :help:
-
Det är lite som Fredde säger, om du har kickat igång en fyrtakts encylindrig mc nångång så är det samma typ av teknik... Kolven måste stå i helt rätt läge för att man ska kunna få igång den, du får dra med snöret sakta men med kraft för att få runt kolven till rätt position, som kan va trixigt att veta ibörjan, det ska gå tungt som satan, helt plötsligt släppa, som om du bestigit en kulle, nått höjden o sen bär det av nerför..då drar du snöret lite fram o tillbaka tills du känner att nästa motstånd börjar, håll snöret still med lite motstånd.. o dra till utavhelvete utan gas såklart, jag har kickat enstånkor en massa år iochmed att jag kört mycket motardhojar typ husaberg 650 o ktm 660 som kräver samma teknik som att dra igång en 500 ATV med snörstart..
Det som gör det enklare på mc är att man oftast har en "dekomp" på styret man dra in när man flyttar kolven till rätt kickläge för att kunna få igång den, vilket gör att proceduren går lite snabbare..
Fett svårt att med text att förklara men hoppas d hjälpte nåt!! :dntknow:
-
Det sitter en automatisk dekomp på 500:an. Den sitter på kam axeln och gör att avgasventilerna inte stänger helt förrän kamaxeln snurrar fort. Centrifugalkraften kopplar då ur dekompen.
-
Det sitter en automatisk dekomp på 500:an. Den sitter på kam axeln och gör att avgasventilerna inte stänger helt förrän kamaxeln snurrar fort. Centrifugalkraften kopplar då ur dekompen.
Okej men den dekompen har jag aldrig märkt något av, för övrigt har jag inte på över 3 år lyckats starta den med snöret
visserligen har jag inte gjort så många försök, jag har helt enkelt gett upp, vet att det går då grannen på landet drog igång den med snöret,jag har monterat ett extra batteri i stället, klart pajar startmotorn så står jag där :(veryangry):
Hoppas då min bärgningsförsäkring på Falck fungerar då ':)
-
Nu verkar jag väl illojal mot "mitt" märke.Men jag tycker det snällaste fabriken kunnat gjort vore att montera bort dragstarten på x7:orna oxå,precis som dom äntligen gjort på x8:an.För det e nästan att luras att låta nån som inte är insatt i exakt hur det ska utföras ens tro att dom ska kunna få igång den med snörstarten.Man sliter bara sönder fingrarna istället.Totalt värdelös konstruktion.Underhållsladdning o toppat batteri e det som gäller på en x7:a.O låt soppapumpen gå tills den stannar innan du försöker starta så får du lite mer ström direkt till starten istället.MVH//hades
-
Har bara testat att dra igång min Dinli 700 EN gång och då var den varmkörd. Gjorde det bara för att se om det funkade. Trodde ryggen, armarna och fingrarna skulle gå av på 17 ställen :whip:
-
Har bara testat att dra igång min Dinli 700 EN gång och då var den varmkörd. Gjorde det bara för att se om det funkade. Trodde ryggen, armarna och fingrarna skulle gå av på 17 ställen :whip:
De jag säger, du är en klen gôbbe ;D
-
Vad är ni för ena otekniska sillmjölkar? ;D ;)
Nåväl, har ju "bara" 500cc att rycka igång, men det är inte svårt om man gör rätt, och den fungerar förvånansvärt bra.
Har dessutom blivit hjälp av det en gång i ett dike när batteriet inte klarade mer vinsch och startmotor, räckte att klämma en komp så hoppade den igång så snällt.
Men visst, gör man fel eller är klen så har man snart gjort sig illa. Så vore det inte för att jag faktiskt blivit hjälpt av den så hade jag nog också tyckt den kunde kvitta.
-
De jag säger, du är en klen gôbbe ;D
Haha, ska ringa stora starka Miko nästa gång jag tänker prova att dra igång den :lol: ;)
-
Haha, ska ringa stora starka Miko nästa gång jag tänker prova att dra igång den :lol: ;)
fan vad klena ni är båda två, jag har vevat igång en 3600cc traktor!
visserligen bensinare då... har en likadan med diesel, och när jag skulle testa veva den så tog jag i så ja sket ner mig.
-
fan vad klena ni är båda två, jag har vevat igång en 3600cc traktor!
visserligen bensinare då... har en likadan med diesel, och när jag skulle testa veva den så tog jag i så ja sket ner mig.
Mes! ;) 8,2 liter gjutjärn brukar jag dra igång för hand när jag inte har batteri tillgängligt! (Ja, det är en bensin/fotogenare) Och allt hänger på rätt teknik, sakta dra runt vevaxeln rätt antal varv och sedan vrida sista biten exakt lagom bestämt när den skall tända. Det är inte ens i närheten av att rycka igång nån fjuttig motorsåg.
-
Hoppas du har bytt kallingar oska??? :lol: När jag började som atv-mek så var ett av mina första objekt en batterilös cectek quadrift."å..startsnöre" tänkte jag o drog till. Motorn baktände o sörplade i sig startsnöret så hårt att handtaget slogs av mot kåpan o flög upp i bröstet på mig så hårt att jag fick ett stort köttsår.Hade det träffat i ögat hade jag garanterat blivit blind.Så helt ofarligt är det inte om man gör fel. En cf-500 törs man rycka igång hur som helst.Men på en x7:a krävs det rätt teknik o kunskaper.Dessutom vill ju pumpen surra igång när man gjort ett försök,detta borde ju betyda att b-trycket sjunkit p.g.a att spridaren pytsat till lite.Så jag tror nog det e därför det blir så jä...la trögt att dra igång dom. mvh>//hades
-
Min ryck är inte alltför jobbig (X7) men har testat en några år äldre 500 och den var helt hopplös (Ja Buggy, det är Din jag tänker på).
Det är ju skönt att det inte är helt omöjligt på min. Är tvungen att rycka igång den med jämna mellanrum då batteriet laddats ur, tre ggr på ett halvår. Underhållsladdare är väl vad jag behöver för att slippa rycka.
... och lite kul vetande från DN.se/Motor
Man kanske ska gå ut till hjulingen och klappa lite på startmotorn och säga grattis. Det är nämligen så att startmotorn nu fyller ett hundra år.
Det var nog snäppet värre att dra igång de gamla bilarna ändå.
"Det var inte bara tungt att veva i gång bilen, det var dessutom farligt. Veven kunde slå tillbaka eller snurra med - och i båda fall misshandla den vevande. Fingrar, tummar och handleder skadades ofta illa.
Starta bilen var ingen lek. Det var något för kraftfulla och modiga män som inte fruktade att gå i närkamp med bilen."
---
"Med startmotorn öppnades en ny värld för många automobilförare. Nu behövdes inte längre styrka och mod för att veva i gång bilen. Det manifesterades i reklam med kvinnliga bilförare."
Via nedan länk, till DN.se/Motor, kan man läsa artikeln om hundraåringen, startmotorn.
http://www.dn.se/motor/100-skal-att-veva-fram-ett-grattis (http://www.dn.se/motor/100-skal-att-veva-fram-ett-grattis)
-
Det är ju ingen större skillnad att dra igång en nyare ed x5 eller x7 de har ju decomp bara att dra till rätt läge och slita till i snöret. Det är heller ingen skillnad på att dra runt en x5 med förgasare och en x7 med insprutning båda suger i sig ungefär lika mycket soppa om den inte startar på första rycket och den lilla mängd bensin som då finns kvar i cylindern ger inget ökat motstånd. Så jag håller inte med på att de är tröga att dra runt och upplever inte någon nämnvärd skillnad mellan ed x5 och x7. X8kan jag inte uttala mig om har ej dragit igång någon sådan än. Nej ta fram hantlar istället för att klaga :whip:
-
Det är ju ingen större skillnad att dra igång en nyare ed x5 eller x7 de har ju decomp bara att dra till rätt läge och slita till i snöret. Det är heller ingen skillnad på att dra runt en x5 med förgasare och en x7 med insprutning båda suger i sig ungefär lika mycket soppa om den inte startar på första rycket och den lilla mängd bensin som då finns kvar i cylindern ger inget ökat motstånd. Så jag håller inte med på att de är tröga att dra runt och upplever inte någon nämnvärd skillnad mellan ed x5 och x7. X8kan jag inte uttala mig om har ej dragit igång någon sådan än. Nej ta fram hantlar istället för att klaga :whip:
x8:an har tack o lov ingen dragstart. mvh//hades
-
Det är ju ingen större skillnad att dra igång en nyare ed x5 eller x7 de har ju decomp bara att dra till rätt läge och slita till i snöret. Det är heller ingen skillnad på att dra runt en x5 med förgasare och en x7 med insprutning båda suger i sig ungefär lika mycket soppa om den inte startar på första rycket och den lilla mängd bensin som då finns kvar i cylindern ger inget ökat motstånd. Så jag håller inte med på att de är tröga att dra runt och upplever inte någon nämnvärd skillnad mellan ed x5 och x7. X8kan jag inte uttala mig om har ej dragit igång någon sådan än. Nej ta fram hantlar istället för att klaga :whip:
Jag tror nog inte att det behövs hantlar, utan en bra teknik. :headbang: