ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: badpolly skrivet 26 februari 2012 kl. 16:13:40
-
Hoppas att någon vänlig själ som kan hjälpa mig. Mitt problem är att när jag startar min smc så går den perfekt men så fort jag gasar så börjar den pusta o bröööla och gå ojämt. Plus att det kommer avgasrök ifrån förgasaren och den luktar inte hallon,typ bränd gammal olja.... Jag har bytt ut Tändstiften och Tändspolarna, några andra inställningar har jag inte gjort,allt är original.Jag har Walbro förgasare men aldrig haft problem med några gashäng.
Hoppas att någon vet eller har några ide vad det kan vara...
-
Ventilerna kanske?
-
Hur ser man att det är fel på ventilerna????
-
Mät så dom har rätt spel och kolla hur dom ser ut. Kan säkert testa kompet på nåt vis och ta reda på hur dom mår.
-
Nu har jag öppnat upp för ventilerna,vid första anblicken så ser det helt OK ut. Och när jag känner på lyftarna så inte tycker jag att det är mer spel på någon. Det ser rent o snyggt ut,lite smörjolja finnes men det är väl helt normalt hoppas jag?. Jag köpte denna för jag skulle slippa allt skruvandet för innan hade jag en Kina maskin som man fick skruva på men den startade o gick alltid kanon. Börjar bli lite trötter... :( :( :( :(
-
Du tror inte det har med stiften eller tändspolarna att göra? Låter ju som det skulle vara det som det är fel på. Testa att använda dom gammla?
-
Problemet var likadant innan jag bytte till andra tändspolar och satte dit tändstift som enl tlilverkaren sa. I dag så mätte jag kompett och det var exakt lika på 11kg, så då kan man utesluta det. Är det någon som har en Aning om vad jag har missat eller vet???? Skulle bli Väldigt tacksam... :sunny: :sunny: :sunny:
-
Vad hände när den blev sådan? Kan inte vara att cdi box är dålig. Om den var så när du köpte den. Så kanske någon pillat på kamen?
-
Nu har jag öppnat upp för ventilerna,vid första anblicken så ser det helt OK ut. Och när jag känner på lyftarna så inte tycker jag att det är mer spel på någon. Det ser rent o snyggt ut,lite smörjolja finnes men det är väl helt normalt hoppas jag?. Jag köpte denna för jag skulle slippa allt skruvandet för innan hade jag en Kina maskin som man fick skruva på men den startade o gick alltid kanon. Börjar bli lite trötter... :( :( :( :(
Jag kanske missuppfattar men det känns som om du kollat ventilspel med handen ? Använd bladmått och ställ ventilerna när du ändå har isär maskinen.
-
Jag mätte kompett i cyllarna i dag och det var 11kg tryck i båda. Jag tror att det lutar åt att det är något bus med förgasaren. Skall försöka hinna att sätta i hop den under denna helgen och se om justeringen med ventilerna hade någon effekt. Annars blir det till att sälja den billigt.
-
Satte i hop maskinen i dag och startade upp den, den gick bra på tomgång men så fort jag gasar så bröölar den och smäller om den. Jag satte upp nålen på det högsta jacket, den satt på den näst högsta innan. Är det någon som vet vad högfartsmunstycket sitter på min förgasare??? Tror ni att det kan vara det?? :( :( :( Får jag inte den att gå snart så säljer jag den som den står. :( :( :(
-
Här har du en tråd med en som har samma problem fast med en polaris och svaret med spricka i insug bör du också kolla, låt den gå på tomgång och spraya startgas runt insuget, går den upp i varv då så drar den tjuvluft.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=40686.0;topicseen (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=40686.0;topicseen)
-
Satte i hop maskinen i dag och startade upp den, den gick bra på tomgång men så fort jag gasar så bröölar den och smäller om den. Jag satte upp nålen på det högsta jacket, den satt på den näst högsta innan. Är det någon som vet vad högfartsmunstycket sitter på min förgasare??? Tror ni att det kan vara det?? :( :( :( Får jag inte den att gå snart så säljer jag den som den står. :( :( :(
Här har du
http://www.quadmania.cz/upload/files/manualy/586_smc_titan_workshop_manual.pdf (http://www.quadmania.cz/upload/files/manualy/586_smc_titan_workshop_manual.pdf)
Kolla sida 31
-
Äntligen har jag hittat FELET på Brölandet, Det var fel på det ena tändstiftet fast att det var sprillans nytt. Snacka om att det var långsökt men nu går den hur bra som helst igen ...Jippi...Nu är man en Glad ;D ;D ;D ;D Smc ägare igen.
-
Äntligen har jag hittat FELET på Brölandet, Det var fel på det ena tändstiftet fast att det var sprillans nytt. Snacka om att det var långsökt men nu går den hur bra som helst igen ...Jippi...Nu är man en Glad ;D ;D ;D ;D Smc ägare igen.
Vart ju de jag skrev att du skulle kolla ju:p
-
Eftersom motorproblemen återkom såldes fyrhjulingen, till mig..
Tog en chans och köpte den tots att det inte gick att provköra den på tomgång ens...(kom ca 10-15m fick putta tillbaka den)
Lovade att berätta för förre ägaren (trådskaparen) vad det var för fel när/om jag hittade det.
Men eftersom jag lyckades slarva bort telenr får jag meddela det här...
Och felet var......
-
:banghead: luftfilter som var helt ihoptryckt :headbang:
-
:banghead: luftfilter som var helt ihoptryckt :headbang:
:lol: Skönt att problemet hittades iallafall ()p
-
Här ser man vikten av vanlig service. Problemet hade aldrig uppstått på en dyrare märkesmaskin för dessa har man betalat mycket för och tar hand om på vettigt sätt. Kul att det fixade sig för dig och jag misstänker att du fick en rätt billig maskin. ()p
-
Den blev ganska billig ja.
Sen blev det ju klart en massa andra utgifter, men de hör hemma i en projekttråd ()p
Här ser man vikten av vanlig service. Problemet hade aldrig uppstått på en dyrare märkesmaskin för dessa har man betalat mycket för och tar hand om på vettigt sätt. Kul att det fixade sig för dig och jag misstänker att du fick en rätt billig maskin. ()p