ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Emil^ skrivet 25 februari 2012 kl. 09:41:37
-
Tänkte äntligen skaffa mig en ny fyrhjuling till hösten med 4hjulsdrift.
Har kollat på lite olika märken men fastnade mest för Goes och CFmoto.
Såg även att superbilligt sålde allroad 500cc, är det samma som CFmoto?
Den här tänkte jag på: http://www.superbilligt.se/product/a-3064/ (http://www.superbilligt.se/product/a-3064/)
Så vad skulle ni rekommendera mig för märke?
Hade tänkt mig en ny maskin från firma för max 60lax.
Är det ett måste och lämna in maskinen på service på samma ställe jag köpte den på, tänkte ifall jag beställer den från södra sverige? :hmmm:
-
sök annars titan moto 520 ny ca 49900 komplett paket med packväskor och plogpaket. En kompis har en sådan går förbannat fint i skogen han har inga problem att hänga på.
-
Jag skulle handla så lokalt som möjligt. Alltid en fördel om det skulle bli problem med maskinen. Behöver du vägregistrerad eller funkar det med en terrängregistrerad?
-
Jag skulle handla så lokalt som möjligt. Alltid en fördel om det skulle bli problem med maskinen. Behöver du vägregistrerad eller funkar det med en terrängregistrerad?
Spelar ingen roll för mig :D
-
Polaris 500 4wd ligger på 59 000 nya nu ungefär så då får du betydligt mer kvalité än cf moto etc för nästan samma pris
-
Polaris 500 4wd ligger på 59 000 nya nu ungefär så då får du betydligt mer kvalité än cf moto etc för nästan samma pris
+ moms ja!
Det är ju billigare försäkring på terrängreggad och kanske möjlighet att hitta en nästan ny (terrängreggad) märkesmaskin med den utrustning du behöver till samma pris som en ny kines. CF och Goes är fina maskiner till det pris som begärs för dom. Valde själv mellan en Goes och Polarisen. Får nog aldrig veta om jag valde rätt... :)
-
Behöver du inte vägreggat så tycker du gott kan köpa en lätt begagnad polaris tex.
Och köp från en lokal handlare, mkt bättre läge inför service och ev krångel.
-
En sån här maskin tror jag kan vara ett alternativ. Bladet ska ju såklart ingå i priset! :)
http://www.blocket.se/kalix/Arctic_cat_500_ATV_TOPPSKICK_38396910.htm?ca=1_11&w=2 (http://www.blocket.se/kalix/Arctic_cat_500_ATV_TOPPSKICK_38396910.htm?ca=1_11&w=2)
-
En sån här maskin tror jag kan vara ett alternativ. Bladet ska ju såklart ingå i priset! :)
http://www.blocket.se/kalix/Arctic_cat_500_ATV_TOPPSKICK_38396910.htm?ca=1_11&w=2 (http://www.blocket.se/kalix/Arctic_cat_500_ATV_TOPPSKICK_38396910.htm?ca=1_11&w=2)
Den där såg ju bra ut :)
Hoppas den finns kvar i 2 månader till bara ()p
-
Blev lite mer sugen på en ny maskin, tänkte man vet ju aldrig hur en begagnad är körd :knupple:
Har fastnat på Goes mest och har då att välja mellan 625 eller 520.
Så vilken av dem funkar bäst, och är det värt dem där tusenlapparna mer för en 625 än en 520?
-
Om du köper en Titan eller den på superbilligt vilket är en likadan maskin så tycker jag att du ska bo nära din återförsäljare pga alla fel som kan uppstå
och jag pratar av egen erfarenhet..
-
Blev lite mer sugen på en ny maskin, tänkte man vet ju aldrig hur en begagnad är körd :knupple:
Har fastnat på Goes mest och har då att välja mellan 625 eller 520.
Så vilken av dem funkar bäst, och är det värt dem där tusenlapparna mer för en 625 än en 520?
På en 625 får du väl 100cc mer och insprutning, men det skiljer ju en del i pris också.
Och behöver du inte vägreggat så finns det ju faktiskt märkesmaskiner i samma prisklass som goes 625. Dock med lite lägre cc men det är ju inte säkert det märks så mycket.
Med terrängreggat får du ju billigare försäkring, och slipper besiktning. Fast det beror ju på hur man vill köra också och vart man bor vad som passar bäst.
Det är ju självklart bra att folk vill köpa nytt, annars skulle det inte bli så mycket begagnat åt oss andra. Men jag tycker det är märkligt att när det just handlar om atv så blir många så skitnödiga när det kommer till begagnat.
Ofta kan man ju hitta maskiner som ser fina ut som bara gått 50-200 mil och är fullservade till vettiga priser.
Och provkör man och säljaren verkar bra så tycker jag det inte borde vara helt livsfarligt.
Tex en sån här:
http://www.blocket.se/sodermanland/Yamaha_grizzly_550_YFM_38788061.htm?ca=6&w=3 (http://www.blocket.se/sodermanland/Yamaha_grizzly_550_YFM_38788061.htm?ca=6&w=3)
Men, eftersom du verkar ha ett par månader på dig så bege dig ut i verkligheten och åk runt bland lokala handlare och provkänn på deras grejer. Oavsett vilket märke det är så är det bra att jämföra, så att DU känner att det känns bra sen när det väl är dags.
Mycket pengar och du ska ju förhoppningsvis bli riktigt nöjd!
-
Har 625 mer problem än 520?
Hittar inte någon bra märkes maskin för samma pris här uppe..
-
Har 625 mer problem än 520?
Hittar inte någon bra märkes maskin för samma pris här uppe..
Sätt ut en köpesannons, där kan du fånga dom som tycker det är krångligt eller jobbigt att annonsera själv.
Och du kan ju skriva tydligt dina önskemål och krav.
Och sätter du in i lokaltidningen så kanske även den äldre datorlösa generationen hör av sig.
Kan vara väl spenderade hundralappar.
Det finns nog många maskiner som mest står och som ägarna gärna skulle sälja bara dom fick ur tummen...
Ang goes 625 och 520, där får du nog läsa i märkestrådarna. Kolla även cf sidorna, är ju typ samma maskiner.
Vart bor du någonstans då?
Fina begagnade maskiner till bra pris försvinner ju rätt snabbt, så det gäller ju att man är redo och har pengar när man letar på riktigt.
-
Sätt ut en köpesannons, där kan du fånga dom som tycker det är krångligt eller jobbigt att annonsera själv.
Och du kan ju skriva tydligt dina önskemål och krav.
Och sätter du in i lokaltidningen så kanske även den äldre datorlösa generationen hör av sig.
Kan vara väl spenderade hundralappar.
Det finns nog många maskiner som mest står och som ägarna gärna skulle sälja bara dom fick ur tummen...
Ang goes 625 och 520, där får du nog läsa i märkestrådarna. Kolla även cf sidorna, är ju typ samma maskiner.
Vart bor du någonstans då?
Fina begagnade maskiner till bra pris försvinner ju rätt snabbt, så det gäller ju att man är redo och har pengar när man letar på riktigt.
Bor högt uppe i haparanda, så det finns inte så mycket att välja mellan här.
-
Ifall jag köper en Goes 520 helt ny, blir det att skruva mer än köra då?
-
Ifall jag köper en Goes 520 helt ny, blir det att skruva mer än köra då?
Det kan ju mycket väl gå hur bra som helst, finns ju dom som haft väldigt lite problem. Men man kan ju också ha lite otur, men det kan du ju också ha med andra märken.
Köper du en ny (eller maskin med garanti kvar) så har du ju ändå garanti, men sen gäller det ju att ha en bra åf/verkstad om det skulle krångla. Man vill ju ha hjälp snabbt och bra om det skulle krångla.
Sen vad som är garanti eller inte är ju en annan sak...
Själv kände jag mig vrång mot allt krångel man läst om, och bestämde att jag skulle leta begagnat istället. Då har du ju sparat lite pengar och kan ha det som buffert ifall något krånglar. Går ju snabbare om du får ordna själv istället för att vänta på åf/importör ska tjabbla om vad som gäller.
Och köper du märkesmaskin finns ju också tex ebay, finns ju många som köper sina reservdelar där till bra priser. Magert utbud till cf/goes där tror jag.
Kom att tänka på en sak som kan vara intressant för dig, det är hur maskinerna fungerar i kyla. Ni har väl förmodligen kallare än dom flesta här på forumet är vana med.
Kan ju vara värt för dig att kolla vad som funkar bra även i kylan. En del har ju plast som gärna går sönder redan i sommarvärme, kan tänka mig att -20 gör den ännu sprödare.
-
Det kan ju mycket väl gå hur bra som helst, finns ju dom som haft väldigt lite problem. Men man kan ju också ha lite otur, men det kan du ju också ha med andra märken.
Köper du en ny (eller maskin med garanti kvar) så har du ju ändå garanti, men sen gäller det ju att ha en bra åf/verkstad om det skulle krångla. Man vill ju ha hjälp snabbt och bra om det skulle krångla.
Sen vad som är garanti eller inte är ju en annan sak...
Själv kände jag mig vrång mot allt krångel man läst om, och bestämde att jag skulle leta begagnat istället. Då har du ju sparat lite pengar och kan ha det som buffert ifall något krånglar. Går ju snabbare om du får ordna själv istället för att vänta på åf/importör ska tjabbla om vad som gäller.
Och köper du märkesmaskin finns ju också tex ebay, finns ju många som köper sina reservdelar där till bra priser. Magert utbud till cf/goes där tror jag.
Kom att tänka på en sak som kan vara intressant för dig, det är hur maskinerna fungerar i kyla. Ni har väl förmodligen kallare än dom flesta här på forumet är vana med.
Kan ju vara värt för dig att kolla vad som funkar bra även i kylan. En del har ju plast som gärna går sönder redan i sommarvärme, kan tänka mig att -20 gör den ännu sprödare.
Jag hade tänkt ha fyrhjulingen till och ploga med mest på vintern och nöjesköra på sommaren bara efter någon skogsväg eller i någon sandgrop, inte till och köra i skogen med eller i några lergropar.
När det kommer snör så brukar det bara vara omkring 10 grader som max.
Så jag brukar inte köra med den jag har nu om det är kallare än -14 grader.
Jo, jag tänkte att om jag köper en ny maskin så får jag ju garanti ifall något skulle hända med den.
Har hittat i Luleå en återförsäljare som jag tänkte köpa ifrån.
En sak som jag sett på bild verka lite klen, det är växelspaken som man ändrar läget med.
-
En bekant köpte sin 520 i luleå, har funkat bra men det måste på en hasplåt eller tjock hasplast under. Original är skit och pajar direkt. Inga problem för han med växelspaken men en ny fjäder till variatorn är inte dum! Kolla på Trech.se!
http://trech.jetshop.se/tips--trix/cf-moto-c-257-1.aspx (http://trech.jetshop.se/tips--trix/cf-moto-c-257-1.aspx)
http://trech.jetshop.se/tips--trix/trimma-cf-moto-c-259-1.aspx (http://trech.jetshop.se/tips--trix/trimma-cf-moto-c-259-1.aspx)
-
En bekant köpte sin 520 i luleå, har funkat bra men det måste på en hasplåt eller tjock hasplast under. Original är skit och pajar direkt. Inga problem för han med växelspaken men en ny fjäder till variatorn är inte dum! Kolla på Trech.se!
http://trech.jetshop.se/tips--trix/cf-moto-c-257-1.aspx (http://trech.jetshop.se/tips--trix/cf-moto-c-257-1.aspx)
http://trech.jetshop.se/tips--trix/trimma-cf-moto-c-259-1.aspx (http://trech.jetshop.se/tips--trix/trimma-cf-moto-c-259-1.aspx)
Tänkte inte köra något i skogen eller där det är ojämnt utan bara leka lite i sanden och ploga snö med den, så nog borde väl original hålla då? :D
Vad påverkar det om jag sätter en ny fjäder till variatorn?
-
Fjädern som du byter till gör att variatorn klämmer lite hårdare på remmen, detta gör att den växlar ner lättare då du kommer och kör och stannar. Speciellt om du bromsar in lite häftigt. Problemet med original fjädern är att den är lite för mjuk och inte riktigt orkar pressa ihop variatorn så remmen åker längst ut på skivorna. Då gnäller/slirar remmen lite då du ska starta om eftersom det blir som att starta på "2an".
Sen kan jag säga, fixa en hasplast eller plåt, behöver inte kosta många dyra slantar om du gör den själv för du kommer att köra i terräng. 4 wd är kul som fasen i skogen och förr eller senare smäller du på något och originalplasten skyddar inget.
Sen ska du ploga måste du fixa backspärren för att kunna backa ordentligt. Kör du fast plogen i en snöhög orkar den inte backa lös sig utan att trycka in difflocken, krångligt och dumt att bygga så. Läs i trech.se länkarna!
Goes 520 är en bra maskin men den blir MYCKET bättre med lite enkla modifikationer och några hundralappar extra. Säg åt den du handlar av att beställa fjädern av trech montera den tex. Det jobbet borde dom kunna bjuda på.
-
Fjädern som du byter till gör att variatorn klämmer lite hårdare på remmen, detta gör att den växlar ner lättare då du kommer och kör och stannar. Speciellt om du bromsar in lite häftigt. Problemet med original fjädern är att den är lite för mjuk och inte riktigt orkar pressa ihop variatorn så remmen åker längst ut på skivorna. Då gnäller/slirar remmen lite då du ska starta om eftersom det blir som att starta på "2an".
Sen kan jag säga, fixa en hasplast eller plåt, behöver inte kosta många dyra slantar om du gör den själv för du kommer att köra i terräng. 4 wd är kul som fasen i skogen och förr eller senare smäller du på något och originalplasten skyddar inget.
Sen ska du ploga måste du fixa backspärren för att kunna backa ordentligt. Kör du fast plogen i en snöhög orkar den inte backa lös sig utan att trycka in difflocken, krångligt och dumt att bygga så. Läs i trech.se länkarna!
Goes 520 är en bra maskin men den blir MYCKET bättre med lite enkla modifikationer och några hundralappar extra. Säg åt den du handlar av att beställa fjädern av trech montera den tex. Det jobbet borde dom kunna bjuda på.
Är det lätt och byta fjädern själv eller måste man riva upp hela motorn?
Skulle det gå att köra med det som det är?
Edit: Har börjat snegla mer på en tgb 550, är det ett bättre val? :D
-
Det går alldeles utmärkt att köra som det är men maskinen blir trevligare med lite småpyssel.Läs i Goes och CF avd. Jag skulle inte välja TGB pga prisskillnaden. Hellre plocka på en Goes/CF lite utrustning för pengarna!
-
Min känsla är att tgb är bättre än cf/goes. Dock hamnar ju priset rätt högt så man kan lika gärna slå till på en japanare eller polaris/can-am.
Men försök att titta, klämma och provköra. Och har du inte tänkt att skruva själv så kan det ju vara en god idé att kolla vilken verkstad du kommer vara kund hos. Kan ju vara vettigt att kolla om dom har några tips?
-
varför köpa en kines när man kan få en ny polaris 500 eller begagnad japanare för ungefär samma pris? :hmmm:
-
kör en goes 520 själv är helt nöjd med den :P snart dags för 50 mila service inget som krånglat ännu eller visat tendenser till det :lol:
-
Nu står det mellan Goes 520, CF moto 500 eller en TGB 550 :knupple:
Vilken av dem har minst problem och går bäst?
Undrar också vilken som plogar snö bäst?
-
CF och goes är väl samma maskin i stort sett.
Men berätta gärna hur du kommit fram till dom tre?
-
CF och goes är väl samma maskin i stort sett.
Men berätta gärna hur du kommit fram till dom tre?
Tänkte att jag ville ha en ny maskin och köra med, så det är dem alternativen som pengarna tillåter :D
-
Goes och cf är samma maskin bara plasten som skiljer lite.
Är inte TBG:n mycket dyrare?
-
Jo, den är ju lite dyrare men den är väl i lite bättre kvalite också? :D
-
Jo, den är ju lite dyrare men den är väl i lite bättre kvalite också? :D
Köp en Yamaha istället då, så får du riktigt bra.
-
sen finns väl smc 700 också..
men bäst är ju om du får tag på en yamma elr nåt till en bra kurs...
faktiskt stor skillnad mellan farsans tgb och grizzlyn, nästan så att farsan sa att det är värt att lägga till pengar o handla en yamma direkt, i slutändan då man sålt den så kan det ha vart billigare o köra en yamaha pga bättre andrahandsvärde, samt att man haft mkt roligare då man kört...
du får komma till jokkmokk så får du testa mkt och olika modeller , i hjulingens rätta miljö :djump:
suzuki king quad finns ju till riktigt bra kurs, helst om man köper en utan servo...
så kolla in suzuki...
sen får man ju nya honda 420 för runt 70tusen då har man ju kvalite iaf men kanske inte så mkt körglädje..
mvh markus
-
Jag har hittat en helt ny Yamaha Grizzly YFM450 med vinsch på blocket, dock så finns den i Göteborg :(
Går det att beställa så dem levererar hit den, vad går frakten på isåfall?
Går det även att ordna på avbetalning fast det är så långt borta?
-
ring upp butiken och gör upp med dom. yamahan är den allra driftsäkraste av de riktiga atv märkena. visst bra pris och lull lull på de billigare men de är ofta på verkstad för garantijobb. man vill väl hellre ha den hemma och ute köra med ? lycka till.
-
Om jag förstått saken rätt så plogar du professionellt och då endast vägar... med lätt pudersnö.
Det kom 15 cm blötsnö här nere i vintras, då slängde jag på plogen på Grizzlyn och tänkte nu jävlar skall det plogas!
Jag har kört snö professionellt sedan -89/-90 men detta var premiären med en fyrhjuling.
Och visst, jämfört med en skyffel så funkar det ju.
Nu har jag Lejablad på min på 150 cm, så det kanske är för stort blad helt enkelt, men det funkade i vilket fall som dåligt.
Det tog över en timme att ploga upp en grusväg som det med traktorn skulle tagit max 7-8 minuter!
Nu bor du ju så att du nog inte får denna snötypen så ofta, så för funktionens skull så är nog en ATV mer än tillräcklig.
...eftersom du ju lyckats uträtta en del med en bakhjulsdriven quad...
Men, varför inte satsa på något bättre?
Med hytt och värme...
Antingen en traktor eller en pickup med blad?
Då får du ju dessutom bredare blad.
http://www.blocket.se/goteborg/Chevrolet_2500_4x4_med_snoplog_36558726.htm?ca=21&w=3 (http://www.blocket.se/goteborg/Chevrolet_2500_4x4_med_snoplog_36558726.htm?ca=21&w=3)
http://www.blocket.se/orebro/Cheva_med_snoplog_38403113.htm?ca=21&w=3 (http://www.blocket.se/orebro/Cheva_med_snoplog_38403113.htm?ca=21&w=3)
http://www.blocket.se/stockholm/Snoplog_pa_KingCab_38916618.htm?ca=21&w=3 (http://www.blocket.se/stockholm/Snoplog_pa_KingCab_38916618.htm?ca=21&w=3)
-
Jag brukar ploga vägen för skojsskull och även några granngårdar, så det blir en heldel ()p
Jag är ju bara 13 år och skulle jag köra omkring och ploga med bil så tror jag det skulle bli ett jäkla liv här i byn :lol:
-
Har bestämt mig och det får blir en Goes 520!
Måste man fylla i olja och kylarvätska eller är allting redan klart från butik så det bara är och tuta och köra? :hmmm:
-
Tuta och kör! Den här är lätt beg med hasplåtar! http://www.blocket.se/lulea/Goes_520_STEEL_38914072.htm?ca=1_5&w=2 (http://www.blocket.se/lulea/Goes_520_STEEL_38914072.htm?ca=1_5&w=2)
Det här paketet köpte en bekant, mycket nöjd med det. http://www.blocket.se/lulea/Goes_520_Gardspaket_34303180.htm?ca=1_5&w=2 (http://www.blocket.se/lulea/Goes_520_Gardspaket_34303180.htm?ca=1_5&w=2) går säkert att förhandla om en plog till rätt pris också! ()p
-
Amen kanon! ()p
Fastnade mest för den här: http://www.blocket.se/lulea/Goes_520_STEEL_38914072.htm?ca=1_5&w=0 (http://www.blocket.se/lulea/Goes_520_STEEL_38914072.htm?ca=1_5&w=0) eftersom den har hastplåt.
Vagn har jag inge behov av, skulle det finnas behov så bygger jag en egen ()p
Skiljer det något mellan årsmod 11 och 12?
Det stod variatorkitt också, betyder det att fjädern är bytt så remmen får mer tryck?
-
Undra vad dom tänkte på när dom satte dit plåten. Nummerplåtsbelysningen är ju i baklyset.
-
Hej
Jag vill nog påstå att principen "köp dyrt och behåll länge" är det som är mest ekonomiskt i det långa loppet. Stryk således de billiga alterantiven
Jonas
-
Har hittat en can am 400cc efi -11
Är det något att ha?
http://www.blocket.se/gallivare/Can_am_400_efi_38863063.htm?ca=1_5&w=1 (http://www.blocket.se/gallivare/Can_am_400_efi_38863063.htm?ca=1_5&w=1)
-
Har hittat en can am 400cc efi -11
Är det något att ha?
http://www.blocket.se/gallivare/Can_am_400_efi_38863063.htm?ca=1_5&w=1 (http://www.blocket.se/gallivare/Can_am_400_efi_38863063.htm?ca=1_5&w=1)
Den skulle jag lätt ha valt framför en goes. Fin maskin!
Håller nog värdet betydligt bättre än en ny goes.
-
Den skulle jag lätt ha valt framför en goes. Fin maskin!
Håller nog värdet betydligt bättre än en ny goes.
Orkar den bättre än en Goes 520 fast det bara är 400cc?
Tänkte till och ploga snö med. :)
-
Orkar lätt lika mycket. Köp den så har du ju all utrustning du behöver, rutan kommer du att älska till vintern! ()p
-
Den har liknande effekt, men är lättare samt har insprutning.
Så den går nog minst lika bra, sen finns det bra med originaltillbehör också.
Ruta, hand och tumvärme är riktigt skönt på vintern.
Sen har ju can-am automatisk låsning av diffen fram, alltså att den låser när ena hjulet börjar slira. Finns väl för och nackdelar med sånt, men du slipper iaf krångel med inkopplingen och faran med att köra ras för att den inte gått i riktigt innan man belastar.
-
Är den här Can am 400cc i samma kvalitet som dem andra större modellerna?
Tänkte när just den här modellen är så billig.
-
Är den här Can am 400cc i samma kvalitet som dem andra större modellerna?
Tänkte när just den här modellen är så billig.
Tror inte prisskillnaden har med kvalitén att göra. Utan från 500cc^ Är det V-twin :-)
-
Är den här Can am 400cc i samma kvalitet som dem andra större modellerna?
Tänkte när just den här modellen är så billig.
Svar ja.
Jag har åkt drygt 1200 mil med en Outlander 400 utan ett enda fel. Eller.. jo, jag fick byta ut en glappande bromsljuskontakt för ett par hundringar. Det var allt. Och jag lovar att den fick duktigt med stryk i skogen ibland... Många av dessa mil var i sällskap med både CF 500- och Goes 520-åkare, och jag lovar att en Can-Am 400 är en bättre maskin på varje punkt; acc, toppfart, komfort, fjädring, hållbarhet, andrahandsvärde m.m...
Mitt val vore jätteenkelt. ()p