ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Picpic skrivet 15 februari 2012 kl. 09:21:45
-
Hej
Polaris Sportsman 500 mfl har ju en lösning som bygger på att största mängden olja för smörjning av motorn förvaras i en separat oljetank som är placerad utanför motorblocket (dry sump). Enligt manual samt böcker i från Haynes och Clymer mm finns det en risk för att det bildas kondensvatten i oljetanken när maskinen används i kall väderlek och man bör därför vara uppmärksam på om oljenivån stiger i tanken för att vatten samlats på botten.
Finns det någon som råkat ut för detta i verkligheten eller är det mer en teoretisk risk?
Jonas
-
http://whatsintheshop.blogspot.com/2011/01/polaris-sportsman-500-atv.html (http://whatsintheshop.blogspot.com/2011/01/polaris-sportsman-500-atv.html)
Kondensvattnet bildas om du inte kör motorn och framförallt oljan nog varm så vattnet avdunstar. Blir det för mycket vatten skär motorn. Jag fick rådet att "ta svängen runt byn när du hämtar tidningen" ... Detta fenomen får du på en bil också som går mycket kortkörning, det blir bensin och vatten i oljan. Folk kan säga att deras bil inte tar någon olja på 1000 mil sen far dom på bilsemester i 50 mil och kan inte förstå varför bilen helt plötsligt "tar oja". Det som hänt är att bensinen och vattnet avdunstat och nivån sjunker.
Är man orolig är nog det här en jättebra grej till oljetanken http://xtrading.noxshop.se/?category_id=35 (http://xtrading.noxshop.se/?category_id=35)
-
Tack för info. Ja det blir väl till att förlänga turerna lite när det kryper under noll.
Kollade upp tankvärmarna men enligt leverantören så blir de över hundra grader varma vilket väl borde innebära att de riskerar smälta oljetanken som är av plast. Och att isolera tanken borde väl göra att man tar bort den avkylande effekten som väl måste vara ett av skälen till att ha denna lösning med separat tank.
Jonas
-
Förmodligen är huvudskälet till torrsump att få en kompaktare motor med en relativt stor oljemängd men givetvis kan det handla om värmeavledning också. Den minsta värmaren http://xtrading.noxshop.se/?category_id=35&item_id=2090 (http://xtrading.noxshop.se/?category_id=35&item_id=2090) blir nog knappast så varm som 100 grader i första taget om den ska värma något som är ute i minusgrader. Dessutom kan man ju använda en timer så den inte går onödigt länge. Kör man maskinen så tanken blir ordentligt varm så tror jag inte man får problem i första taget. :)
-
100 grader håller oljetaken för utan problem skulle jag tro, har kört sönder en oljetank och det är inte vanlig plast dom använder.
Oljan borde väl nästan ligga kring 80-100 grader när den kommer tillbaka från motorn? Det gör den ju på bilar iallafall.
Jag tror inte du behöver vara så jätterädd för att kondensvatten i oljetanken skall orsaka att den skär eftersom att det blir så passa små mängder kondens, men visst kör du endast småsvängar varje dag hela vintern så kan det väl ske antar jag.
-
Tack för info. Ja det blir väl till att förlänga turerna lite när det kryper under noll.
Kollade upp tankvärmarna men enligt leverantören så blir de över hundra grader varma vilket väl borde innebära att de riskerar smälta oljetanken som är av plast. Och att isolera tanken borde väl göra att man tar bort den avkylande effekten som väl måste vara ett av skälen till att ha denna lösning med separat tank.
Jonas
Tanken lär inte smälta.Har du inte gjort experimentet i skolan med plastmugg, vatten och eld? ()p
-
Tack för info. Ja det blir väl till att förlänga turerna lite när det kryper under noll.
Kollade upp tankvärmarna men enligt leverantören så blir de över hundra grader varma vilket väl borde innebära att de riskerar smälta oljetanken som är av plast. Och att isolera tanken borde väl göra att man tar bort den avkylande effekten som väl måste vara ett av skälen till att ha denna lösning med separat tank.
Jonas
Tanken lär inte smälta.Har du inte gjort experimentet i skolan med plastmugg, vatten och eld? ()p
-
Hej
Polaris Sportsman 500 mfl har ju en lösning som bygger på att största mängden olja för smörjning av motorn förvaras i en separat oljetank som är placerad utanför motorblocket (dry sump). Enligt manual samt böcker i från Haynes och Clymer mm finns det en risk för att det bildas kondensvatten i oljetanken när maskinen används i kall väderlek och man bör därför vara uppmärksam på om oljenivån stiger i tanken för att vatten samlats på botten.
Finns det någon som råkat ut för detta i verkligheten eller är det mer en teoretisk risk?
Jonas
Det kan bildas en ispropp i oljeledningen vilket får till följd att motorn blir utan olja.I manualen till min 800 2010 (våtsump) beskrivs höjd oljenivå p.g.a. det du beskrev tidigare, även anges att kortaste körsträcka vid minusgrader är 4 km. ()p
-
Det kan bildas en ispropp i oljeledningen vilket får till följd att motorn blir utan olja.I manualen till min 800 2010 (våtsump) beskrivs höjd oljenivå p.g.a. det du beskrev tidigare, även anges att kortaste körsträcka vid minusgrader är 4 km. ()p
Med tanke på att slangarna är rätt stora så lär det behövas en hel del vatten för att det skall frysa så tror inte risken är så stor faktiskt.
-
Jag talade med en potatisverkstad, enligt verkstan hade frysningar med motorhaveri inträffat vid ett flertal tillfällen på potatisar med torrsump.Dom ifrågasatte om maskinerna verkligen var tillverkade för minusgrader.Vad ett FLERTAL tillfällen egentligen betyder vet man ju inte, vore problemet utbrett borde vi nog läst om det här. :dntknow:
-
Enligt min handlare har han varit med om detta EN gång. Maskinen hade skurit och det var is i oljetanken. Enligt honom så uppstår problemet om maskinen står kallt och körs korta sträckor så oljan inte hinner bli ordentligt varm. Sätter man en värmare på oljetanken uppstår knappast problemet men med tanke på hur många Sportsman 500 som rullar så kan det ju inte vara ett allt för stort problem.