ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Danne_80 skrivet 4 februari 2012 kl. 07:21:13

Titel: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 4 februari 2012 kl. 07:21:13
Hej. Igår när jag grejade lite med raptorn så kollade jag stiftet och såg att det var väldigt ljust, ganska vitt. Jag vart ganska förvånad för när jag köpte den så hade förra ägaren kört utan lock till luftburken och tagit bort insatsen, vilket jag nu inte gör. Jag kör med lock och har en ny dämpare med insatsen kvar. Gjorde så dels för att jag ville få den så tyst som möjligt när jag åker mycket inne samhälle, men jag ville också vara säker på att den inte skulle få för lite bränsle till vintern. Jag bytte tändstift ganska omgående efter att jag köpt den och det gamla stiftet som gått utan lock och insats ser mycket bättre ut i färgen, lite ljusbrunt. Så nu till mina frågor...

Kan det vara så att den på något sätt går varmare/tunnare nu med lock och originaldämpare? Kan det bli för dåligt flöde på något sätt? Har jag "strypt" den för mycket?

Hur ser era stift ut, är det ok att de är väldigt ljusa? Har läst en del om detta på forumet, och åsikterna verkar gå isär ordentligt här där en del säger att stiftet kan vara vitt då det är fyrtakt medians en del säger att det ska vara gyllenbrunt oavsett.

Jag har ingen bränslebox eller dylikt som jag kan påverka bränslet med, vilket var anledningen till att jag satt på locket till luftburken och insatsen till ljuddämparen. Kan jag påverka hur mycket bränsle den ska få på något sätt?

Mycket tacksam för svar.

Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Decson skrivet 4 februari 2012 kl. 12:14:16
"glaserade ytor, vit isolator.. orsak: överhettning, kontrollera:...bränsleblandning (för mager)" klippt från haynes handbok (volvo 740, man 4takt som 4takt tycker jag) om tändstift
grå-bruna så ska allt vara bra, men nu efter att ha läst ditt inlägg en gång till, är det det nya stiftet du monterade vid köpet som är vitt efter att ha åkt med locken på?  samma märke och modell på stift?
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 4 februari 2012 kl. 16:17:46
Ja precis, det nya stiftet när jag åker med locket på och insats i dämparen. Samma märke och modell på stift NGK CR8E. Har pysslat lite med maskinen idag med. Hade den uppstartad och varmkörde den lite och gasade några gånger och kollade sen stiftet, och då var det helt ok färg tyckte jag, lite ljusbrunt. Sen var jag ut och åkte en kort sväng och gasade lite mer på slutet, men inte precis innan avstängning. Kollade stiftet igen och då var det väldigt ljust, nästan helt vit isolator? Så när den har blivit varm och man kör lite hårdare så verkar den gå magert?

Är det ens möjligt att den ska gå magrare nu med lock och insats? Visst det är vinter nu och det gamla stiftet med ok färg byttes under hösten.

Någon som har tips och idéer vad jag ska göra?
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 4 februari 2012 kl. 16:36:35
Några kompletterande detaljer som helt klart har betydelse... I locket har jag några stycken UNI air vents http://www.ebay.com/itm/UNI-Airbox-Air-Box-Vents-Yamaha-Raptor-700-660-350-250-/390138357458?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item5ad60ee6d2#ht_500wt_922 (http://www.ebay.com/itm/UNI-Airbox-Air-Box-Vents-Yamaha-Raptor-700-660-350-250-/390138357458?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item5ad60ee6d2#ht_500wt_922)

Det borde dock ändå bli klart mindre flöde än utan lock? Efter tändstiftsbytet har jag också bytt luftfilter till ett UNI luftfilter. Tidigare var det original tror jag. Det har jag kvar så jag skulle ju kunna testa med det? Men kan det verkligen vara sån skillnad så den skulle gå magert nu?

Jag tycker den går som den ska när jag kör den. Den går ganska dåligt när den är kall, men det är snarare åt det fetare hållet i och med att stiftet fick en bättre färg då den bara varmkördes(tomgång och lite gas). Brukar alltid varmköra den ordentligt innan jag börjar gasa och då går den som sagt bra på tomgång och vid gaspådrag.
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: LAHA skrivet 4 februari 2012 kl. 18:44:03
Skillnaden är nog så stor ja, den behöver dessutom lite mer juice när det är kallt ute!
 Raptorn har förstås ett tempkännardon som ska feta på lite mer bränsle vid kallare väderlek, men huruvida detta funkar med sportfilter vill jag låta vara osagt....
Köp dig en Powercommander så kan du själv välja fetare resp. magrare blandning  ()p
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 4 februari 2012 kl. 22:12:42
Ok, ska testa med originalfiltret till att börja med då så borde den gå lite fetare. Power commander står på önskelistan sen tidigare, hade dock tänkt vänta till i vår. Kanske lika bra att satsa på en nu i vinter om det inte funkar bättre med originalfiltret.

Finns det någon bra guide för power commander, installtion, kalibrering osv. Finns ju lite olika modeller med, vilken ska man satsa på? Vill att det ska vara så enkelt och pålitligt som möjligt att få en bra mappning.
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 4 februari 2012 kl. 22:16:44
En sak till, om den nu gått magert ett tag när det blivit kallt, vad behöver jag kolla för att veta att den inte tagit stryk? Har inte kört speciellt många mil(ca 20 mil i minusgrader kanske), men jag vill gärna veta att allt är som det ska.
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: LAHA skrivet 4 februari 2012 kl. 23:44:30
Har du inte hört konstanta spikningar är det nog ingen större fara, det första som brukar ge med sig är ventilerna men så länge den är lättstartad och går normalt så e de säkert lugnt.
För att vara riktigt säker så sätt lite silvertape över ventpluggarna åxxå!
Bästa Powercommandern är den nyaste PC5 med autotune vilket innebär att du monterar en lamdasond o avgasböjen som mäter avgasvärden och själv justar bränsle/luftblandningen till det optimala. Inget mera mappande alltså....
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 5 februari 2012 kl. 09:03:18
Stort tack för svaren Laha!
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Raecer skrivet 5 februari 2012 kl. 11:03:23
Själva idéen med autotune är ju skitbra men läst att de funkar sådär, när dom bänkat maskinerna och kollat bränsle/luft så har de inte varit optimalt

Den allra senaste powercomandern har inbyggd tändningsbox
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 5 februari 2012 kl. 12:40:30
Har kollat runt lite och det kostar ju en del om man även ska ha autotune delen, plus att man måste göra ingrepp på avgassystemt. Helt ok att lägga in en mappning om man bara behöver göra det nån gång, om man hittar en som passar bra. Den senaste förresten, har det kommit nåt mer än 5'an?

Hur vet man att man hittat en bra mappning? Läsa på stiftet visar väl bara grovt om den går magert eller fett? I vår tänkte jag sätta i UNI filtret igen och ersätta originalinsatsen med en modell som ska ge lite mer effekt, hur hittar jag en mappning för det?

Idag ska jag ut och kolla så att stiftet får bättre färg, nu sitter originalfiltret i igen och ventilerna på locket till luftburken är övertejpade. Hoppas det ger resultat. Har precis dubbat nya däcken så nu vill jag ut och åka!
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Raecer skrivet 5 februari 2012 kl. 15:43:23
Bästa sättet o få en bra Map är ju o bänka/mappa.

Autotech i Trollhättan gör de, Järvsö finns en och nån i Sthlm.
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 5 februari 2012 kl. 16:52:20
Nu har jag varit ute och åkt en sväng. Kollade färgen på stiftet ett par gånger och det såg väl lite bättre ut men fortfarande ljusare än det gamla stiftet som jag bytte i höstas. Nu är den ju helt original så jag antar att man inte kan få den att gå fetare utan att byta bränslebox. Har läst att raptorn går lite magert original så jag antar att det är kylan ute som gör att stiftet blir ljusare nu. Jag kör inte min raptor så jäkla hårt heller då jag åker mest inne i samhället, men det blir ju en del grusvägar med och då får den sträcka på sig  :)

Ni med powercommander, kör ni olika mappningar sommar och vinter, eller funkar det med samma oavsett väder?
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Raecer skrivet 5 februari 2012 kl. 17:11:33
Kör med samma map fast nu på vintern sätter jag på locket till luftburken
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: johanbiff skrivet 6 februari 2012 kl. 21:12:39
säger som för ett tag sen. syret i luften är sjukt mycket mer på vintern än på vår/sommar. kall luft(mer syre) tar mer plats vid samma flöde mao mer effekt. denna här "luftsensorn" har jag aldrig hört talas om och om den finns så funkar den inte nått vidare iom att våra maskiner inte har lambdasond. jag sa då att på med locket var ett alternativ för att kompensera mängden syre men inte ens d verkar funka=\. jag hade nog försökt strypa av flödet ännu mer om jag ska vara ärlig. har inte dem flesta ras varit under vintertid? kanske bör kollas upp.
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: LAHA skrivet 6 februari 2012 kl. 21:46:49
Kollar du i servicehandboken så ser du att den finns (se pos. 9 nedan), mer bränsle kan väl ECU:n feta på utan lambdasond!

Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: johanbiff skrivet 6 februari 2012 kl. 22:31:57
ok så den finns. men snälla laha du kan väl förövrigt inte tro på fullast allvar att denna justerar soppan något vidare? då hade hojjen druckit 3l vid dessa minus graderna vi har nu! ett sammarbeta mellan lambda(avgas) och syret måste has för att kompensera rätt. annars hade ju inte bilar haft lambda? varför finns den?!? och bevisligen har killen kollat så denna grunkan fungerar inte.
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: LAHA skrivet 7 februari 2012 kl. 23:53:06
Lambda sitter oftast monterat för avgasrenings/värdenas skull, dock inte alltid.
En lambdasond kan inte ge mer bränsle, bara mäta avgasvärde!
Jo Yamaha har säkert satt en givare för temp på insugsluften bara för att de hade några över på fabriken......
Dom vet antagligen ingenting om hur motorer funkar alls.
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Eric Sigurdsson skrivet 8 februari 2012 kl. 09:37:04
Lambda sitter oftast monterat för avgasrenings/värdenas skull, dock inte alltid.
En lambdasond kan inte ge mer bränsle, bara mäta avgasvärde!
Jo Yamaha har säkert satt en givare för temp på insugsluften bara för att de hade några över på fabriken......
Dom vet antagligen ingenting om hur motorer funkar alls.

Lambdasonden mäter syrahalten i avgaserna, och i de flesta styrsystem (jag vet inte hur yamahas fungerar) används dessa värden för att justera bränsleblandningen.

Det viktigaste i en insprutningsmotor är antingen en luftmassemätare (mäter massan hos insugsluften) eller en mapsensor (mäter trycket i insuget). Lambdavärdet är inte lika viktigt i den här typen av motor...
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 8 februari 2012 kl. 12:09:07
Tack för all input som alla kommer med. Jag tycker som sagt att stiftet fortfarande ser lite ljust ut, antagligen ingen större risk för ras men jag skulle ju gärna se att det vart lite ljusbrunt även på vintern. Har kollat runt lite på ebay på bränsleboxar, lite väl mycket pengar just nu bara om man ska ha den senaste PowerCommander 5 med både bränsle och tändningsjustering. Någon som för övrigt kan förklara vad som är bättre med det? Är det som med CDI-boxarna så man kan varva mer eller är det mer som justeras? Är inte ute efter att kunna varva mer... bara att den ska gå optimalt med minst risk för ras.
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Raecer skrivet 8 februari 2012 kl. 12:56:26
Man ändrar tändkurvan till en aggressivare för mer effekt.

Tqsatv säljer pc5 med tändning, lägg till 30$ så lägger dom in DL700:as tändkurva som är anpassat för ditt trim.
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 8 februari 2012 kl. 14:14:56
Ok, tack för info och tips. Hur mycket skiljer det då om man som jag bara kommer byta insats i originaldämparen och köra med UNI luftfilter? Skiljer ju en hel del i pris om man istället väljer PowerCommander III. Den kan man ju också beställa och få en map anpassad till det trim man har? Märkar jag skillnad?
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Bulltz skrivet 8 februari 2012 kl. 14:42:26
En sak till, om den nu gått magert ett tag när det blivit kallt, vad behöver jag kolla för att veta att den inte tagit stryk? Har inte kört speciellt många mil(ca 20 mil i minusgrader kanske), men jag vill gärna veta att allt är som det ska.

jag brukar åka med min fast det är -30 ute så det är inget farligt så men fortsätter du åka med snål blandning så kan du bränna fast kolvringarna ganska snabbt
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: johanbiff skrivet 8 februari 2012 kl. 17:45:42
ok LAHA men hur kommer det sig att killen har vitt stift nu på vintern men inte på våren? och varför har vi alla köpt en bränslebox om nu inte det behövs? det klarar ju insugstemp givaren av att reglera i din mening!? försöker liksom bara att hjälpa till ist för att kringgå killens problem.
Danne_80:
jag tycker inte du ska köra allt förmycket med din hojj om den visar ett vitt stift men det är ju min åsikt.
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Raecer skrivet 8 februari 2012 kl. 20:22:37
Ok, tack för info och tips. Hur mycket skiljer det då om man som jag bara kommer byta insats i originaldämparen och köra med UNI luftfilter? Skiljer ju en hel del i pris om man istället väljer PowerCommander III. Den kan man ju också beställa och få en map anpassad till det trim man har? Märkar jag skillnad?

Du klarar dig med en PCIII gott o väl. Mapparna går att få gratis på nätet.

Följer med en jävla massa mappar i skivan du får med powercommandern..

Sätt på ett annat avgas, pc3 och K&N filter med adapter då märker du skillnad.
Monterar du bara en box så märker du nog inte så mkt..

Sitter just nu och uppdaterar firmware, laddar ner en mapp och aktiverar accel pump i Nicke71:s (här på forumet) PC3  ()p
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Raecer skrivet 8 februari 2012 kl. 20:26:21
ok LAHA men hur kommer det sig att killen har vitt stift nu på vintern men inte på våren? och varför har vi alla köpt en bränslebox om nu inte det behövs? det klarar ju insugstemp givaren av att reglera i din mening!? försöker liksom bara att hjälpa till ist för att kringgå killens problem.
Danne_80:
jag tycker inte du ska köra allt förmycket med din hojj om den visar ett vitt stift men det är ju min åsikt.

De flesta har väl köpt bränslebox för att motorn inte ska gå för snålt, EFTER man trimmat..

Danne, sätt i nytt stift kör nån km med blandat gaspådrag. Ta kort på stiftet och släng upp bilden här
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: johanbiff skrivet 8 februari 2012 kl. 21:51:10
"De flesta har väl köpt bränslebox för att motorn inte ska gå för snålt, EFTER man trimmat.. "

vad har det för betydelse om man trimmat eller ej? enligt LAHA så ska det ju regleras om man så kör trimmat eller ej. för det är ju samma sak,ökat luftflöde/andningsvägar(kall luft).? ellerhur? bara på med piporna veck med locket o köra som sattan! ???

"Danne, sätt i nytt stift kör nån km med blandat gaspådrag. Ta kort på stiftet och släng upp bilden här"

^^ håller med, upp med en bild hade varit d bästa.
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Raecer skrivet 8 februari 2012 kl. 22:16:19
Håller inte riktigt med dig nu.

Du har ju en mapp i ECU:n från början som styr bränsle mängden. Temp sensorn i insuget ger ECU info om temp och ändrar därefter bränsle mängden.

Hur mkt den kan ändra bränslet vet jag inte men säkert inga större mängder.





Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: johanbiff skrivet 8 februari 2012 kl. 22:36:36
Håller inte riktigt med dig nu.

Du har ju en mapp i ECU:n från början som styr bränsle mängden. Temp sensorn i insuget ger ECU info om temp och ändrar därefter bränsle mängden.

Hur mkt den kan ändra bränslet vet jag inte men säkert inga större mängder.

var lite sarkastisk, det var bara ett exempel på att luften ökar ju under vintertid men bara för det så kan man inte bara kasta på pipor och av med lock på sommaren för att tro att sensorn reglerar sig efter detta. och det är inte tempsensorn som styr bränslet utan trycksensorn(MAP). sen att boxen lägger till 2/5/10% av bränslet utöver orginal via tps`n vet jag.

och så här viktig tycker DL700 att denna sensorn är:http://www.moddedraptor.com/community/raptor-700-mods/5753-intake-air-temperature-sensor.html
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: LAHA skrivet 8 februari 2012 kl. 22:56:59
Jag vet inte varför du köpte bränslebox men jag gjorde det för att kunna reglera bränslemängden då jag bytte luftfilter, avgas, kolv och kamaxel...
En googling gav denna skärmdump:



Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Raecer skrivet 8 februari 2012 kl. 23:05:08
Ecu:n får info från givarna och ändrar därefter bränslemängden inom vissa gränser om de skulle behövas.

Kall luft = mer syre och den fettar på blandningen.

Som jag skrev innan, upp med en bild på stiftet danne

Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 9 februari 2012 kl. 07:36:55
Jag tror jag har ett nytt stift ligger så jag ska försöka fixa bild så fort som möjligt. Kanske jag som tolkar det fel också...

Kan det vara ide att försöka strypa lufttillförseln ytterligare? Sätta i något filter i öppningen till luftburkslocket tex? Blir inte mycket åka under vintern nu, speciellt inte när det är 10 grader kallt eller mer. Men självklart vill man ju åka lite.

Ingen som har en begagnad PC3 att sälja till vettigt pris?
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Raecer skrivet 9 februari 2012 kl. 09:19:03
Vad är vettigt pris? Pm mig vad du tänkt
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 9 februari 2012 kl. 10:24:34
Du har PM Raecer! Dålig koll på vad de brukar säljas för begagnade, men 1500kr, är det rimligt? Ska försöka hinna med att fixa en bild på stiftet senare ikväll.

Angående PCIII, ser att vissa säljer dem och specar årsmodell 06-08 tex, pasar de inte alla årsmodeller? Jag har en ´08.
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Raecer skrivet 9 februari 2012 kl. 10:43:22
Du har PM Raecer! Dålig koll på vad de brukar säljas för begagnade, men 1500kr, är det rimligt? Ska försöka hinna med att fixa en bild på stiftet senare ikväll.

Angående PCIII, ser att vissa säljer dem och specar årsmodell 06-08 tex, pasar de inte alla årsmodeller? Jag har en ´08.

Numret på årsmodell spelar ingen roll de passar
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: johanbiff skrivet 9 februari 2012 kl. 19:10:36
orkar inte, det jag försökte säga är att man får inte den optimalaste blandningen utan lambda och att man kanske ska försöka strypa luften lite ist för att köra på ett vitt stift som KANSKE håller, istf att få dyra rep kostnader. bara för att sensorer SKA fixa jobbet så betyder inte d att den värkligen gör det t.ex ska wv kamkedja till tsi motorer SKA hålla bilens livslängd men rasade efter några 1000mil bara, tro inte på allt ni hör utan utforska det istället. därför försöker jag göra det så billigt och säkert för killen som har problem att lösa istället för att det kanske håller. sätt en strumpa eller något andningsbart för "snorkeln" och kör lite kolla sedan efter om stiftet ser bättre ut, gör det skillnad då?!...ja grattis till dig! och det kostade dig en strumpa.
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 9 februari 2012 kl. 19:50:04
Jag hann aldrig ut idag med raptorn, hemma själv med ungarna... När jag får tillfälle kommer jag byta stift och provköra, ta ett kort på stiftet. Sen testar jag strumptipset och gör samma sak. Lägger upp båda bilderna här sen. Senast på söndag ska det finnas bilder!
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 12 februari 2012 kl. 12:38:21
Ok, nu har jag varit ut i kalasvädret och gasat lite. -1 grad och sol, kan inte bli bättre vinterväder. Men stiftet kunde varit mindre ljust så hade det varit bättre ändå  :)

Jag började med att byta till ett nytt stift, samma märke och modell som tidigare. Sen vart det varmkörning några minuter innan jag åkte iväg en sväng. Första bilden togs efter en stunds gasande på grusväg, halvhård körning. Andra bilden togs efter att jag monterat dubbelvikt strumpa över "snorkeln" på luftfilterlocket. Ingen större skillnad kan jag tycka. Sista bilden finns 3 stift i bilden, det längst till höger är från i höstas när jag åkte utan insats och utan lock. Det i mitten är stiftet som satt i innan jag bytte idag. Stiftet kanske ser något ljusare ut på bilderna än i verkligheten, men hyffsat korrekt. Kommentera och jämför med era stift!

Hur vet man om givarna fungerar? Kan man testa dem på något sätt och vart sitter dom? Vill ju kolla så de är inkopplade i alla fall.
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: johanbiff skrivet 12 februari 2012 kl. 19:52:02
hej danne, tycker dock att alla stiften ser ut till att gått snålt. hur mäter du efter körningen? du ska bara precis få den varm och ge fullt ös sen stänga av den DIREKT annars kommer tomgångs blandningen bara visas.
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 12 februari 2012 kl. 20:08:38
Jag stängde inte av den under gaspådrag eller nåt sånt utan stannade och stängde sen av den direkt när jag var stillastående. Skiftar färgen på stiftet så fort så man måste stänga av den när man kör/gasar för att få en bra avläsning?

Får göra en ny test annars. Det känns som den är tröttare nu med locket på och strumpan som ytterligare strypning. Kan det bli för lite luft? Borde gå fett då antar jag?
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: johanbiff skrivet 12 februari 2012 kl. 20:16:45
hej.
för att få en så bra avläsning som möjligt för du inte låta motorn dala alls. annars när du kört en runda så stanna och varva den i 5-10sec(pumgasa) och stäng av den samtidigt som du gasar så ska d bli rätt. här e en bild på hur ett bra stift ser ut, du får själv avgöra.
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 13 februari 2012 kl. 07:04:29
Ok, jag får testa igen och se om det blir ett annat resultat. Om det fortfarande skulle visa ljust stift, kan det vara fel på temp eller tryckgivare? Är det nån mer än jag som kör original som kan kolla hur sina stift ser ut nu på vintern?

Om jag köper bränslebox och kör original, finns det någon map för det som skulle passa nu på vintern?
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Raecer skrivet 13 februari 2012 kl. 08:05:20
Finns några olika mappar till pc3 om man kör orginal avgas. Jämförde några mappar som passar mitt trim och ladda ner den som var fetast.

Ska kolla stiftet i veckan och tanka upp bilden
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 13 februari 2012 kl. 09:28:49
Kan man se de olika mapparna på datorn på något sätt så man ser vad de faktiskt gör eller är det provkörning och läsa av stift som gäller? Vore ju smidigt om man kunde jämföra dem innan man faktiskt testar dem.

Fler som kan kolla sina stift så vore det bra, speciellt ni som kör original.
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Raecer skrivet 13 februari 2012 kl. 12:20:17
Man kan jämföra mapparna, blir olika kurvor på en skala.

Nicke71 har precis monterat på pc och kör med orginal avgas men kn filter

Jag tankade ner den fetaste mappen i hans pc som jag hitta till just orginal avgas.

Han kanske kan slänga upp en bild
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 13 februari 2012 kl. 13:50:49
Det låter ju riktigt bra. Såg att det fanns en hel del mappar på deras hemsida, men kan man hämta dom på andra ställen också?
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Raecer skrivet 13 februari 2012 kl. 14:42:07
http://www.bob2bob.com/ (http://www.bob2bob.com/)

Där finns en del
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: johanbiff skrivet 13 februari 2012 kl. 18:05:58
Ok, jag får testa igen och se om det blir ett annat resultat. Om det fortfarande skulle visa ljust stift, kan det vara fel på temp eller tryckgivare? Är det nån mer än jag som kör original som kan kolla hur sina stift ser ut nu på vintern?

Om jag köper bränslebox och kör original, finns det någon map för det som skulle passa nu på vintern?

ja bara till att testa igen. gör det ingen skillnad så tror jag dock inte det är något "fel" utan som sagt går raptor rätt snålt redan orginal men det ser ju inte ut som att det precis hjälper på vintern. dina givare är det nog inget fel på då hade det blinkat felkoder o.s.v. köp en box av raecer eller nån annan och hitta en bra mapp är nog din lösning.
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 22 februari 2012 kl. 15:26:52
Har legat hemma sjuk en dryg vecka så det har inte hänt någonting på raptorfronten. Håller på att kolla på att köpa power commander från TQS nu. Har en fundering kring PC5 med eller utan tändning. Spelar det någon roll när jag ändå inte ska trimma den något speciellt? Blir bara luftfilter och annan insats i ljuddämparen. Är det krångligare att koppla in och mappa en PC5 med tändning?
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Raecer skrivet 22 februari 2012 kl. 17:05:36
Har du inga större planer så räcker de med en utan tändning. Du får den "premapped" så du ska inte behöva mappa den.

Pc3 är jätte enkel att mappa, tror inte pc5 är svårare.

När du ändå ska köpa en pc, köp en med tändning. Skulle jag gjort.  ()p
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 22 februari 2012 kl. 17:24:30
Ok, men är det inte mer att koppla in på en Pc5 med tändning? Eller är det fortfarande samma kablar bara?
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: johanbiff skrivet 22 februari 2012 kl. 19:50:23
Ok, men är det inte mer att koppla in på en Pc5 med tändning? Eller är det fortfarande samma kablar bara?


köper du en PC-x på tqs så kan han lägga in mapp till dig om du är snäll. du får skriva vad som har gjorts/ska göras så fixar han en bra mapp till dig!
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Raecer skrivet 22 februari 2012 kl. 20:43:37
Ok, men är det inte mer att koppla in på en Pc5 med tändning? Eller är det fortfarande samma kablar bara?

Följer med instruktioner hur allt ska kopplas in.. Plug´n play  ;D
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 24 februari 2012 kl. 10:27:06
Nu har jag beställt en Power Commander 5 i alla fall till sist. Velade lite fram och tillbaks vilken jag skulle köpa, men vart en utan tändingsjustering, snålade ur lite. Har inga större trimplaner heller, vill bara att allt ska hålla. Beställde från TQSATV och de verkar riktigt bra, ska komma mappad och klar, bara att koppla in.

Skriver några rader här sen och försöker fixa nya bilder på stiftet så får vi se om jag får till rätta färgen  ()p
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 12 mars 2012 kl. 18:06:35
Nu har jag äntligen fått hem min PC5. Har precis installerat program och kopplat in den i datorn för att kolla vilken map de lagt in. Vad jag kan se så har de lagt in en map för "Stock exhaust Stock air filter Stock airbox". Jag hade upgett följande "UNI air filter without air lid cover. Original exhaust with outlet power tip". Borde inte mapen för följande passat bättre tex "Stock exhaust with muffler insert removed Stock air filter Airbox lid removed"?

Jag har kollat på powercommander.com men hittar inga maps för PC5 utan tändning? Är det samma maps för båda modellerna? Ser inte så ut på den som är inlagd på min PC5? Öppnar jag en map för PC5 med tändning så innehåller den en inställning för Ignition, vilket inte finns med på mapen som finns på min PC5.

Om det är olika, vart hittar jag då en map för min PC5? Vill helst lägga in en så passande map som möjligt innan jag monterar den.
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 12 mars 2012 kl. 21:57:01
Jag tog hem map från powercommander.com för "Stock exhaust with muffler insert removed Stock air filter Airbox lid removed" och det verkar fungera bra. Även om den innehåller map för tändning så verkar det inte användas då min pc5 inte har stöd för det. Har varit ut på en provtur och den gick ju lite värre i alla fall, riktigt skoj. Har inte kollat stift än...

Någon som har någon länk till nåt ställe där man kan ladda ner en passande map?
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Raecer skrivet 12 mars 2012 kl. 22:15:10
Inte helt 100% men går de inte att omvandla pc3 map till pc5?
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 12 mars 2012 kl. 22:39:44
Jo, jag läste mig just till det. Man väljer bara "import PC3USB map file", verkar fungera bra. Ska kolla om jag hittar en mer passande map för PC3...

Nej, hittar ingen mer passande just nu. Har skickat en fråga till TQSATV angående vilken map jag ska ha. Får se vad de svarar.
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 13 mars 2012 kl. 21:21:36
Fick svar från TQSATV och killen där tyckte att mappen jag lagt in skulle passa bra. Får provköra lite och läsa av stiftet och se om det blir någon skillnad. Är det några som kollat sina stift? Även ni som kör med bränsleboxar, hur ser era stift ut?

Hittade även en annan map på sidan som det länkades till tidigare i denna tråd. Den kanske skulle kunna passa, "ProDesign - UNI - Lid Off". Öppnar jag den mapen så kan jag se att den ger lite mer bränsle över lag, verkar ganska lika den jag har annars. ProDesign Intake, vad gör det för skillnad egentligen? UNI-filtret jag har monterades på samma sätt som original, och vad jag kan se så verkar ProDesign kiten komma med nån adapter för att montera filtren? Ger det någon skillnad? Tänkte testa med den mapen om stiftet fortfarande ser ljust ut i alla fall. 
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Raecer skrivet 13 mars 2012 kl. 22:43:13
Prova med den för uni filter som gav mer bränsle.

De finns olika sorts adapters till dom olika filtrena och dom har större inner diameter än orginal, därav mer
bränsle.

Mitt stift var lite vitt nu på vintern trots fetaste mappen och locket på.
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 14 mars 2012 kl. 14:28:39
Tack Raecer för lite input. Jag kommer testa den fetare mappen också och jämföra stiften. Fortfarande intressant och höra hur andras stift ser ut, de flesta kanske har ljusa stift?
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Raecer skrivet 14 mars 2012 kl. 17:47:34
Blir körning till helgen, kan skruva ur o ta ett kort sen.
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 15 mars 2012 kl. 18:41:49
Nu har jag testat den fetare mapen och kollat stiftet två gånger. Tyvärr är det fortfarande lika vitt? Första kollen jag gjorde var enligt konstens alla regler, slog av tändningen under gaspådrag på fyran. Andra kollen var efter jag kört färdigt och hade stannat normalt. Så vad gör jag nu?

Jag funderar på att manuellt öka på bränslet tex 10% på alla värden som finns på mapen jag använder nu? Kan det fungera?

Jag tycker verkligen den går bra och den startar direkt. Kan det vara något annat än snål bränsleblandning? Kan justering av ventiler påverka tex?
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 16 mars 2012 kl. 06:42:44
Kom på att jag inte bytt stift innan test? Måste man det för att få en bra avläsning eller ska det funka med det gamla stiftet? Blir att testa ett nytt stift och en fetare blandning...
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Raecer skrivet 16 mars 2012 kl. 08:21:24
Kom på att jag inte bytt stift innan test? Måste man det för att få en bra avläsning eller ska det funka med det gamla stiftet? Blir att testa ett nytt stift och en fetare blandning...

Lägg upp en bild sen.

Ett tips kan ju vara att ta en Map avsedd för mer trim än vad du har, den bör ju vara fetare. 
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 16 mars 2012 kl. 10:40:30
Provade igår att göra en egen map, där jag utgick från den jag hade och plusade på alla värden med 5 rakt igenom. Åkte en sväng utan att byta stift och kollade sen stiftet igen, men det var fortfarande ljust. Tyckte inte den gick bättre heller.

Kollade på en del andra mapar för värre trim och de såg inte ut att ge mer bränsle? Mest skillnad på vart mer bränsle gavs, vilka varv och hur mycket gas man ger. Den som jag gjorde själv är den fetaste jag sett  :)

Har kollar runt lite på forum i USA och hittade bland annat detta:

"X2 on checking the sparker, but dont use the porcelain as the guide. Look at the end of the plug, right at the end of the threads and the base of the electrode for the color. It is said that the detergents in today's gas can clean the porcelain too much, thus giving the wrong indicator color.

There are some different links around if you do a search on reading spark plugs here on this forum.

From AZ08Grizz:
"You read the base ring for determining AFR. Looking at the porcelin is old school. There area cleaning agents in todays gasoline for efi systems that make looking at the porcelin ineffective. For info on reading spark plugs go the Trinity Racing website tech section."

Läste på flertal sidor om hur olika folk ansåg hur man ska läsa av stiftet, blir inte riktigt klok på det här? Men faktum kvarstår att stiftet är betydligt ljusare nu än i höstas när jag bytte stift.

Jag ska nog testa en rikrigt fet map i alla fall och byta stift och prova åka en sväng så får vi se om det blir nån annan färg. Ska kolla att läsa av stiftet enligt texten ovan också, jag har bara kollat på porslinet...
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: LAHA skrivet 16 mars 2012 kl. 12:14:27
Har du "autotune" till din PC 5?
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 16 mars 2012 kl. 12:30:08
Nej, ingen autotune.
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Raecer skrivet 17 mars 2012 kl. 08:19:33
Hört att autotune inte ska vara så bra i praktiken som i teorin.

Posta hur de gick med feting mappen sen ()p
Titel: SV: Raptor 700 med ljust(vitt) stift?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 17 mars 2012 kl. 22:28:34
Igår var jag ut och gjorde fler tester. Började med att sätta i ett nytt stift och åkte en vända med mapen jag hittat för UNI filtret. Körde med locket på på luftburken. Porslinet på stiftet blev vitt. Testade då min modifierade map där jag lagt på i stort sett 10% till på alla värden. Stiftet såg likadant ut i mina ögon. Efter det la jag in den första mapen igen och tog med mig laptopen i ryggsäcken så jag kunde byta map ganska snabbt. Provkörde en stund och la sen in min fetaste map som jag testat med tidigare. Jag upplevde att den gick sämre, vart slöare och brölade lite mer bara. La in den första mapen igen och testade igen för att vara säker, och jag tyckte att den gick bättre igen. Provade sen också en sväng utan locket på luftburken, då gick den ännu bättre.

Så jag tror inte att den får för lite bensin? Ökade ju på det bra mycket utan att stiftet ändrade färg? Något annat som kan ge vita stift? Kan det vara något annat fel, om det nu är något fel? Är det kall luft och den lägre luftfuktighten under vinterhalvåret som ställer till det? Ska bli spännande att se hur det ser ut i sommar om jag inte kommer runt det innan.

När jag servade den i höstas så gjordes ventiljustering, bytte olja, oljefilter, stift och bytte till UNI-luftfilter. Var först på vintern jag kollade stiftet sen och då var det som sagt ljust. Så jag undrar om det blev efter servicen? Annan olja, ventiljusteringen? Luftfiltret är ju uteslutet, testade ju med original utan skillnad, och nu har jag även bränslebox utan att det blir skillnad???

Börjar bli lite uppgiven...