ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: Jens Viking skrivet 4 januari 2012 kl. 21:57:09

Titel: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: Jens Viking skrivet 4 januari 2012 kl. 21:57:09
Hur gör Ni, eller hur är det sagt att Ni ska göra, när Ni ska lägga i/ur 4-hjulsdriften/Diff?
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: Angeland skrivet 4 januari 2012 kl. 22:00:43
4hjulsdriften lägger jag i och ur under färd oftast, dock inte under gaspådrag eller kraftig motorbroms.diffspärren åker i när jag står stilla INNAN man kör fast! gasa inte förrän du vet att den har hoppat i riktigt bara.
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 4 januari 2012 kl. 22:10:59
Jag står alltid still innan jag lägger i 4wd och diffspärren.
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: Taxi-Micke skrivet 4 januari 2012 kl. 22:33:50
Jag står alltid still innan jag lägger i 4wd och diffspärren.
Gör jag också  ()p
Vågar inte annat  ;)
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: mellanmjölk skrivet 4 januari 2012 kl. 22:37:00
Jag står alltid still innan jag lägger i 4wd och diffspärren.
Samma här. Chansar inte...  :nono:
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: Angeland skrivet 4 januari 2012 kl. 22:40:57
Haha vilka fegisar  :lol: fyrhjulsdriften och diffspärren har lättare att hoppa i korrekt om hjulen snurrar. Många lägger i fyrhjulsdriften och/eller diffspärren å sen gasar direkt, och det är ingen bra meducin för prylarna  ':)
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: mellanmjölk skrivet 4 januari 2012 kl. 22:42:12
Haha vilka fegisar  :lol:
;D
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 4 januari 2012 kl. 22:48:09
Haha vilka fegisar  :lol: fyrhjulsdriften och diffspärren har lättare att hoppa i korrekt om hjulen snurrar. Många lägger i fyrhjulsdriften och/eller diffspärren å sen gasar direkt, och det är ingen bra meducin för prylarna  ':)

Ja men alla är inte lika tuff som du Fritzl som hinkar i 4wd:n i 100 blås.
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: onka skrivet 5 januari 2012 kl. 06:47:28
Känns säkrare när man står still  :djump:
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: riro skrivet 5 januari 2012 kl. 07:07:40
Försöker lägga i / ur 4WD då maskinen rullar lätt, utan att motorn driver på.

Står man helt stilla så är det oftast problem att få i den, då får man rucka lite på maskinen (ge styrutslag) för att få i den ordentligt.
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 5 januari 2012 kl. 09:14:28
Aldrig haft några problem att få i 4-hjulsladden när jag stått still.
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: Oskar P skrivet 5 januari 2012 kl. 11:15:50
Försöker lägga i / ur 4WD då maskinen rullar lätt, utan att motorn driver på.

Står man helt stilla så är det oftast problem att få i den, då får man rucka lite på maskinen (ge styrutslag) för att få i den ordentligt.
helt korrekt! så gör jag också! det är värre att lägga i den när man står still (och har kört fast) och sen ge gas utan att kuggarna gått helt i ingrepp. om man lägger i 4wd i 4-5km/h och svänger lite lätt höger/vänster så kan man va säker på att den gått i.
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: Angeland skrivet 5 januari 2012 kl. 15:33:49
Aldrig haft några problem att få i 4-hjulsladden när jag stått still.

Bara för att lampan indikerar att fyrhjulsspinnen är i så behöver det ju inte vara så.. :knupple:
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: onka skrivet 5 januari 2012 kl. 15:45:39
sant men känns riskfyllt att lägga i den när man rullar  :lol: kanske nå dille man fått för sig  :hmmm:
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 5 januari 2012 kl. 16:03:18
Bara för att lampan indikerar att fyrhjulsspinnen är i så behöver det ju inte vara så.. :knupple:

Den tänds väl när den är i, inte när man trycker på knappen fetto!
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: mellanmjölk skrivet 5 januari 2012 kl. 16:26:57
Bara för att lampan indikerar att fyrhjulsspinnen är i så behöver det ju inte vara så.. :knupple:
Den tänds väl när den är i, inte när man trycker på knappen fetto!
Gangwar!!!  :knupple: :tickedoff :headbang:   ;D

sant men känns riskfyllt att lägga i den när man rullar  :lol: kanske nå dille man fått för sig  :hmmm:
Precis så tänker och tror jag med...  :-\
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 5 januari 2012 kl. 16:37:50
Gangwar!!!  :knupple: :tickedoff :headbang:   ;D

Det blir de imorgon  :knupple:
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: Oskar P skrivet 5 januari 2012 kl. 17:21:51
mer riskfyllt att lägga i den stillastående och sen riskera hjulspinn bak och då går den minsann i med våldsam kraft. kör man rakt fram så snurrar fram&bakaxel lika fort, så det blir ju inget skrapande av kuggar som det kan bli om bakhjulen spinner till när man åker iväg direkt efter man lagt i 4wd, t.ex. på is.
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: Jens Viking skrivet 5 januari 2012 kl. 18:53:31
mer riskfyllt att lägga i den stillastående och sen riskera hjulspinn bak och då går den minsann i med våldsam kraft. kör man rakt fram så snurrar fram&bakaxel lika fort, så det blir ju inget skrapande av kuggar som det kan bli om bakhjulen spinner till när man åker iväg direkt efter man lagt i 4wd, t.ex. på is.

Mecken sa att maskinen skulle rulla lite grann när man lägger i/ur 4-hjulsdriften. I instruktionsboken står det att maskinen ska stå still  :D
MEN...hur är det då med diffen???
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: Oskar P skrivet 5 januari 2012 kl. 19:43:06
Mecken sa att maskinen skulle rulla lite grann när man lägger i/ur 4-hjulsdriften. I instruktionsboken står det att maskinen ska stå still  :D
MEN...hur är det då med diffen???
diffar jag innan jag kört fast så försöker jag alltid rulla och efter jag tryckt på diffknappen så gör jag 2 snabba rörelser med styret åt varsitt håll, men har jag redan kört fast och ena framhjulet hänger i luften så lägger jag i diffen och snurrar det hjulet för hand/med foten om det är möjligt, räcker ju med högst en centimeters snurr för att den ska gå in, annars gör jag ett försiktigt gasande så maskinen gungar till och släpper gasen igen så den "gungar tillbaka" då har den med säkerhet gått in och man kan ge mer gas för att ta sig loss.
diffen på min arctic har aldrig vägrat gå in/ur och jag har aldrig fått några skrapljud, mer än från växellådan när jag lagt i backen utan att gunga till maskinen eller gasa till lite lätt.
men vet att CF ibland skrapar i diffen, och en polares cectek har bägge diffarna slutat funka på nu..
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: Jens Viking skrivet 5 januari 2012 kl. 19:56:28
diffar jag innan jag kört fast så försöker jag alltid rulla och efter jag tryckt på diffknappen så gör jag 2 snabba rörelser med styret åt varsitt håll, men har jag redan kört fast och ena framhjulet hänger i luften så lägger jag i diffen och snurrar det hjulet för hand/med foten om det är möjligt, räcker ju med högst en centimeters snurr för att den ska gå in, annars gör jag ett försiktigt gasande så maskinen gungar till och släpper gasen igen så den "gungar tillbaka" då har den med säkerhet gått in och man kan ge mer gas för att ta sig loss.
diffen på min arctic har aldrig vägrat gå in/ur och jag har aldrig fått några skrapljud, mer än från växellådan när jag lagt i backen utan att gunga till maskinen eller gasa till lite lätt.
men vet att CF ibland skrapar i diffen, och en polares cectek har bägge diffarna slutat funka på nu..

I instruktionsboken står följande om diff, 4wd och 2wd:
"För att växla mellan 2WD och 4WD, stanna ATV-n och för reglaget till läge...."
"För att låsa diffspärren i 4WD, säkerställ att fordonet är i 4WD läge först. Stanna ATV-n och för spaken...."

Men mecken sa annat???

Enligt en polare som kör med elektronisk 4WD så gämför han med en 21-växlad cykel...ändrar Du växel stillastående händer inget, lätt belastning så hoppar vald växel i och trampar Du på ut av bara h-vete så smäller det hemskt i kedjan...

Detta med hjuling är skitkul, men inte alltid så enkelt... :banghead:
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: onka skrivet 5 januari 2012 kl. 21:08:11
ska nog inte lita helt på instruktionsböckerna  :hmmm:
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: Pompe skrivet 5 januari 2012 kl. 21:19:00
Näe speciellt när den ser ut som till GOES, att man efter alla dessa år inte ansträngt sig att få innehållet att se seriös ut med vettig text. Tycker mest det är en massa utfyllnad, inte mycket vettigt som man kände att man blev så mycket kloklare av
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: Oskar P skrivet 5 januari 2012 kl. 21:26:57
liknelsen med cykeln var inte helt dum! det gäller att använda skallen och förstå hur grejerna är uppbyggda, kugghjul som står still och förs mot varandra kan hamna i ett läge där dom inte kuggar ihop hur mycket man än tvingar dom att "para sig", men rör sig det ena kugghjulet lite i förhållande till det andra så hittar dom ju ett läge där dom går ihop, detta utan att man låter nån belastning gå genom dom förstås, för om man tvingar ihop dom stillastående och sen ger för hög belastning direkt, utan att dom gått ihop så hoppar det över till nästa kugg, nästa kugg, nästa kugg utan att hinna gå ihop, och man får ett razzlande ljud.
kör man rakt fram på plan mark så snurrar både främre och bakre kugghjulet lika fort (i teorin)
för dom då samman, och man gör en liten lätt manöver med maskinen så kommer fram och bakaxel ha lite olika hastighet just i ögonblicket, och kuggarna hinner att "sprätta ihop"
man ska såklart inte ha fullt styrutslag då hastigheten mellan kuggarna skiljer för mycket i det läget.

angående instruktionsboken så är den allt som oftast översatt från ett annat språk och det blir gärna fel, står mycket fel i den svenska boken till arctic cat om man jämför med den engelska, där det mesta är rätt skrivet.
och att dom skriver att du ska stå still är säkert för att vissa annars tror att du kan lägga i 4wd vid toppfarten, mitt i en bredsladd, mitt i en kurva, när du kört fast och upptäckt att bakhjulen bara spinner och kastar dig på 4wd knappen innan hjulen hunnit stanna osv...
tänk på att om du motorbromsar nerför och det är lite halt så kan bakhjulen gå lite saktare än framhjulen, så inte heller i det läget bör man lägga i den, även om farten är mycket låg.
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: Jens Viking skrivet 5 januari 2012 kl. 21:31:32

Ok!

Tack för alla tips!
Låter på Er som om man ska lyssna lite mer på mecken än boken.

 ()p
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: tompeng2 skrivet 5 januari 2012 kl. 22:56:42
Tack Oskar.P för en utomordentlig förklaring  :headbang: Önskar att alla hade fått köra en bil med osynkad växellåda så kanske dom hade förstått det här med kugg hjul och ingrepp lite bättre.
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: Oskar P skrivet 5 januari 2012 kl. 23:59:34
Tack Oskar.P för en utomordentlig förklaring  :headbang: Önskar att alla hade fått köra en bil med osynkad växellåda så kanske dom hade förstått det här med kugg hjul och ingrepp lite bättre.
jag dubbeltrampar faktiskt vid nerväxling i min DKW från -97, blir lättare att växla, då lådan är trög original.

som en skön Youtube-kommentar som en amerikansk lastbilschaufför skrev som svar på en europee som kritiserade jänkarna för att fortfarande ha osynkade lådor:

i've been driving trucks for over 40 years, and i havn't used the clutch for more than starting and stopping, but maby all european's are deaf and don't understand how to read a tachometer :headbang:
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: tompeng2 skrivet 6 januari 2012 kl. 00:45:23
DKW från -97 ?   :hmmm:
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: Hydro skrivet 6 januari 2012 kl. 10:31:55
http://www.youtube.com/watch?v=opvozqnvtx4&list=UURAMNw3u7s6C9vEYTqBl5ag&index=4&feature=plcp
 ()p
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 6 januari 2012 kl. 10:56:17
vä lägger ni ur fyrhjulsdriften?

Nä men sunt förnuft räcker långt i kuggarnas värld..

det bästa är att alltid ha lagt i diffarna innan man behöver dom så dom greppar i ordentligt, på det sättet är de ju lite fördel med can ams system.. bara lägga i 4wd sen full mutter så sköter viscon resten..

På grizzlyn står jag alltid still då jag lägger i 4wd:n o framdiffen sen får man rulla lite o svänga på styret för att framdiffen ska gå i ordentligt, men det är ju precis samma som att man rullar sakta o lägger i den..

det är ju nästan ett måste för att den ska greppa ordentligt, annars törs man då inte ge fullt, är ju livrädd för kuggsallad

nä nu ska man ut o leka i snön igen :headbang:
Titel: SV: Hur lägger Ni i/ut 4-hjuls driften och diffen???
Skrivet av: Angeland skrivet 11 januari 2012 kl. 20:52:36
ja så länge alla hjulen snurrar lika fort och utan större belastning så ska det ju inte skada att lägga i/ur 4wd/difflock