ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Jpson67 skrivet 15 november 2011 kl. 21:00:49
-
Vilka däck dimensioner passar på en Outlander xxc förutom orginal, funderar på som går bättre på asfalt, men jag vill inte ha ett rent gatdäck utan nått som är snällare att köra på vägen men som funkar även i skogen.
-
Jag hade samma däck på Renegaden som ligger original på XXC:n och de gick extremt snällt på asfalt.
Livslängden kanske iofs inte var den bästa där och klackarna avger en del ljud, men nu var ju inte frågan det... ()p
Eftersom dina däck diskuterats i flera trådar så vet många här att du har obalans i dem och därför velat byta... men varför inte balansera istället?
Däck är inga billiga saker och även andra kan behöva balanseras om man har otur.
Förresten, kolla så du inte har nån sten eller liknande liggande i fälgen som kan orsaka obalans (bakom nån gul ring tex).
-
Enligt Börjessons atv så är det normalt att det skakar sa han, man bör inte köra över 50 km/h sa han med, då sa jag att dom gör ju reklam för att maskinen passar för både väg och skog.
-
Har de provkört den? Min skakar inte så och då gissar jag på att dina däck håller högre kvalite. Orimligt att inte kunna köra över 50km.
-
ja det sa jag med till dom, men dom har inte provkört den än, tror jag kör på en balasering av framdäcken till att börja med
-
Du får självklart byta däck om du nu vill det, men du har faktiskt köpt en premiummaskin och då skall den FUNKA och oavsett vad försäljaren snackar för skit så skall den lätt kunna köras i över 100 utan direkta vibrationer.
Ställ krav!
...och om du vill få hjulen balanserade så får ju återförsäljaren fixa det.
Gratis.
Vad är det med folk egentligen???
-
Enligt Börjessons atv så är det normalt att det skakar sa han
Fråga du om hans bil också skaka i ratten :o
Bara för att han finner sig i att det skakar i 50km/h å gubben inte kör fortare ska du ju inte behöva finna sig i det :(veryangry):
Har han uppringt internet också >:( ....
-
Jag kommer skicka räkningen på balaseringen till dom så ;)
-
Jag hade problem med mina däck på min Renegade men fick 2 nya framdäck skickat på en gång. Det borde dom lösa till dig när du köpt en sån fin maskin..!!
-
Problemet är att dom vill att jag kommer dit med maskinen och det är 12 mil dit och ont om ledig tid :(
-
Skruva bort hjulen och skicka dom om du har möjlighet då!!
-
Ja det lutar åt det
-
Tänk även på att det är inte alla som klarar att balansera dessa hjul då den inte finns något centrum hål i dom..
-
får kolla med däckverkstan här
-
Alla sätt är bra utom de dåliga.
...och att själv fixa nån balansering och därefter skicka räkning till återförsäljaren är ett dåligt sätt.
Det är återförsäljaren som skall fixa detta, eller ge tillåtelse att låta dig fixa det på annat ställe och att du sen debiterar återförsäljaren.
Skickar du bara en räkning till dem så lär de knappast acceptera den.
Sen om du har dålig tid att fixa detta så spelar ju inte problemet som sådan någon roll heller eftersom du ju knappast kan ha tid att köra något med den ändå... :whip:
Tar du tjänstledigt en dag och åker till återförsäljaren så kostar det dig en tusenlapp.
Köper du nya däck (och fortfarande riskerar obalans) kostar det dig 6000.
Allt går att lösa, bara man vill. ()p
-
Min år har godkänt att jag åker till en närmare år, sen såg jag att nån betala 600 för balansering :) då blir man ju lurad, jag ringde däckverkstan och hörde med dom och dom gör det för 50 kr/hjul. :)
-
Tror du hade förlorat på affären då att lasta på kärra och köra till ÅF. ':)
För 100kr är det helt klart värt ett försök. Oftast är det både lättare och ekonomiskt försvarbart att ta tag i det själv än att fysiskt åka till en Återförsäljare.
-
Njae... visst kan det vara så, men det kan lika gärna vara tvärtom.
Jag fick däck en gång som krånglade och återförsäljaren hittade inga fel, påstod att det var min koppling som slirade osv, men jag gav mig inte. Det visade sig att han knäckt klinchen (alltså knäckt hela däcket så istället för att hålla 10 tum höll det nu kanske 10,2 tum, vilket gjorde att det slirade på fälgarna).
Jag gav honom tre försök att fixa problemet, därefter fick han däcken tillbaka.
Hade man blandat in någon annan där i början, ja då hade kanske resultatet blivit ett annat och jag hade då tvingats köpa nya däck.
Nu FICK jag nya däck.
(han hade haft fälgarna felvända vid krängning)
-
Jag skrev oftast :lol: skulle vara ibland. Håller helt med dig, är det ett större fel så ska faktiskt garantin man betalt för användas.
-
Min år har godkänt att jag åker till en närmare år, sen såg jag att nån betala 600 för balansering :) då blir man ju lurad, jag ringde däckverkstan och hörde med dom och dom gör det för 50 kr/hjul. :)
Jag betalade 600:- för balansering, då kollade jag med 10 st däcksverkstäder i södra delen av Stockholm.
Återkom gärna med info med någon som kan balansera 4 st fälgar utan centrumhål för 200:-
Så vi andra kan ta del av det ()p
-
Jag var nere och prata med han om balansering av sådan här fälgar och det kunde han göra om bultdiameter stämmer med den fästplattan han har(Återkommer med vilka dimensioner den klarar), han skulle ha 50 kr/fälgen. Och detta är i Herrljunga 8 mil norr om Götet :) alltså på rätt sida landet ;)
-
Njae... visst kan det vara så, men det kan lika gärna vara tvärtom.
Jag fick däck en gång som krånglade och återförsäljaren hittade inga fel, påstod att det var min koppling som slirade osv, men jag gav mig inte. Det visade sig att han knäckt klinchen (alltså knäckt hela däcket så istället för att hålla 10 tum höll det nu kanske 10,2 tum, vilket gjorde att det slirade på fälgarna).
Jag gav honom tre försök att fixa problemet, därefter fick han däcken tillbaka.
Hade man blandat in någon annan där i början, ja då hade kanske resultatet blivit ett annat och jag hade då tvingats köpa nya däck.
Nu FICK jag nya däck.
(han hade haft fälgarna felvända vid krängning)
Låter otroligt att du åkt omkring med knäckt klinch och det överhuvudtaget har fungerat. Borde inte gått att pumpa upp det däcket utan att det kryper av fälgen. Möjligtvis hade det gått med en slang i och jätte lite luft..
-
Jag var nere och prata med han om balansering av sådan här fälgar och det kunde han göra om bultdiameter stämmer med den fästplattan han har(Återkommer med vilka dimensioner den klarar), han skulle ha 50 kr/fälgen. Och detta är i Herrljunga 8 mil norr om Götet :) alltså på rätt sida landet ;)
Ganska normalt pris på balans av däck. "Men" problemet i ditt fall är garanterat att däcket inte är runt och det hjälper då inte hur mycket dom balanseras med enbart vikter. Det som kan hjälpa är att dom lossar däcket från fälgen och smörjer rikligt sen vrider däcket på fälgen för att hitta en bra position av däck o fälg sk "matchning" och det är då det kan dra iväg i pengar hos en däckfirma för man kan behöva vrida däcket åtskilliga gånger innan det blir bra.. Be dom utföra detta så är chansen större att det blir skapligt bra balans på dina hjul..
-
Han sa att däck som man inte centrerar genom att det är hål i mitten som på bilar gör att det kan va svårt att balansera sa han. Och det låter ju som Robban säger.
-
Låter otroligt att du åkt omkring med knäckt klinch och det överhuvudtaget har fungerat. Borde inte gått att pumpa upp det däcket utan att det kryper av fälgen. Möjligtvis hade det gått med en slang i och jätte lite luft..
Nej nej, det funkade ju så klart inte!
Fälgarna snurrade hejdlöst i hjulen, huruvida de höll tätt eller ej vet jag inte då detta inte var något jag höll på med i flera veckor.
Det var Maxxis AllTrak, ett rätt mjukt tvålagrat däck, och precis som vanligt körde jag med 0,2 i hjulen, alltså näst intill punktering.
Provade förvisso även med typ halvkilot, men det var samma sak.
Jag filmade när vi provade och det syns rätt väl hur de ekrade fälgarna snurrar inne i hjulen, därefter demonterades däcken och de minst sagt extrema skadorna dokumenterades och både bilder och film visades via mail för Amring (Maxxis svenska generalagent).
Dock vågar jag inte lägga upp nån film här eftersom vi testade saken utan att bära hjälm.. och då blir man ju halshuggen här... :whip: