ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kazuma/Viarelli/Titan => Ämnet startat av: MrJim skrivet 9 november 2011 kl. 14:24:31
-
Hallå
Jag har ett problem med min Kazuma 500 Jaguar.
maskinen har funkat fint i 2 månader nu efter att ja fixat diverse barnsjukdomar. så som skit i bränslepump, flottör problem , bensinkran, dåligt med fett i startmotor mm
Nu är det så att den inte startar längre. plockade isär maskinen för lite allmän service, kollade cvt smörjde nipplar och tog bort avgassystem, mest för att kolla hur det såg ut. jag startade maskinen en gång utan ljuddämparen.
Men när allt var ihop plocka igen va maskinen död, jag har gnista och bensin pumpas fram, det ryker avgaser, och i bland puffar det till lite som när den "misständer" men den startar inte. har vart inne på att den tänder vid fel tillfälle. Är det mekaniska brytare på Kazuman?..
felsökning jag gjort.
Jag har rengjort förgasare, bytt tändstift, kollat bränsletillförseln , kollat alla el-kopplingar, sprayat hela el-systemet med fuktavvisande spray (typ 5-56).
Är tacksam för info.
-
Hej!
Det sitter inte mekaniska brytare på Kazuman utan det är CDI. Om du har kollat allt annat (kabel kopplingar, jordning och dyligt) så är det förmodligen cdi:n som av någon anledning gett upp. Låter konstigt om du inte gjort något utom att plocka isär och sen sätta ihop?
Finns ialla fall att köpa på 4wmoto.se. kostar 895 kr.
MVH Ola
-
På farsans Jaguar så baksköt den nån gång såpass så att insugs"röret" (i gummi) släppte från flänsen, det resulterade i att den tände nån gång iblandm. Men det syntes knappt att röret hade släppt från flänsen :hmmm:
-
Hallå
Jag har ett problem med min Kazuma 500 Jaguar.
maskinen har funkat fint i 2 månader nu efter att ja fixat diverse barnsjukdomar. så som skit i bränslepump, flottör problem , bensinkran, dåligt med fett i startmotor mm
Nu är det så att den inte startar längre. plockade isär maskinen för lite allmän service, kollade cvt smörjde nipplar och tog bort avgassystem, mest för att kolla hur det såg ut. jag startade maskinen en gång utan ljuddämparen.
Men när allt var ihop plocka igen va maskinen död, jag har gnista och bensin pumpas fram, det ryker avgaser, och i bland puffar det till lite som när den "misständer" men den startar inte. har vart inne på att den tänder vid fel tillfälle. Är det mekaniska brytare på Kazuman?..
felsökning jag gjort.
Jag har rengjort förgasare, bytt tändstift, kollat bränsletillförseln , kollat alla el-kopplingar, sprayat hela el-systemet med fuktavvisande spray (typ 5-56).
Är tacksam för info.
Kolla slangen till vevhusventilationen så att det inte är ett veck på den.För då kvävs motorn.
-
Tackar för tipsen. ska kolla detta imorgon.
-
Tjena.
Jag har nu checkat av alla tips +bytt cdi, men maskinen är fortfarande död.
Kan det va ngt med startrelä, tändspole lr tändhatt?
Tackar för svar.
-
Kolla bromljuskontakten på främre diffklumpen.
Lossa kablarna från givaren och skruva ihop kablarna med varandra o testa om den startar.
mvh
-
Tackar, ska testa det.
-
Hej igen.
Jag tackar för alla tipsen men tyvärr är Kazuma fortfarande död.
Jag får nog lämna den till en verkstad.
-
Hej.
Det verkar ju surt att behöva lämna in den när det garanterar är någon skit sak som är knas.
Inget mekaniskt går ju sönder av att bara stå. Plockar du isär något och plockar ihop det rätt så ska den ju fungera. Elektronik däremot kan strula om man har otur, tex när man kopplar batteriladdare mm.
Du har ju bytt CDI, så den är utesluten.
Det troliga är att något är missat när den plockades ihop.
Du säger du har gnista, den får bensin, den får luft.
Då ska den starta… eller ialla fall ge något liv ifrån sig.
Steg 2 är ju,,, får den tillräckligt med soppa,, eller får den för mycket soppa?
Hur ser stiftet ut efter en stunds malande på starten?
Händer det nått när du kör med start gas?
Är stiftet torrt så kanske den inte får tillräcklig med soppa för att starta, då kan man ju anta att det blivit något fel när du plocka ihop förgasaren.
En sak du borde kolla är att choke anslutningen i förgasaren har hamnat rätt och är tät.Det är lätt att höljet fastnar i plast anslutningen i förgasaren och orsakar att den tjuvluftar där.Eller att höljet hamnat för långt ut och chokar motorn för mycket så den öser in bensin i cyllen.
Lossa dränerings skruven i botten av förgasaren och kolla att det kommer soppa, låt det rinna en liten stund så du ser att det är mer än det som finns i flottörhuset som kommer ut. Gör det det så har du säkerställt tillförsel ”till” förgasaren.
Nästa steg är att kolla bränslet ”från” förgasaren.
Det är en lite svårare uppgift, då det ska vara rätt mängd som kommer ifrån förgasaren där flera saker påverkar resultatet.
1 Peta in ett finger i förgasaren och lyft trotteln till max, släpp den snabbt och kolla om den faller ner med ett motstånd. Det ska ta ca 2 sek för trotteln att falla ner pga vaccumet från membranet.
Smäller den ner i ”fritt fall” så är membranet trasig eller sitter fel. Detta är det enda som påverkar förgasaren från ovansidan… förutom nålen. Vet inte hur mycket du skruvade isär förgasaren.. men nålen kan hamna fel om man har otur.
Nästa del är bottendelen av förgasaren.
Innan förgasaren lossas så ska flottörnivån kollas. Det görs med att byta ut dräneringsslagen i botten av förgasaren mot en kortare genomskinlig slang. Anslut slangen till utgången och vinkla upp den mot sidan av förgasaren så den bildar ett U. På så sätt skapar du en nivåmätare. Observera att slangen måste sticka upp över mitten på utsidan av förgasaren.
Öppna skruven i botten så bensinen kommer ut i slangen. Kolla vart nivån på bensinen stannar.
Höj och sänk lite på slangen så du ser att nivån är den samma. Den ska ligga i nivå med kanten på flottörhuskoppen. + - 1-1,5 mm. Nivån justeras genom att bända på plåtbläcket på vita plast flottören i förgasaren.
Ser allt bra ut så här långt så är nästa steg att bensinen ska ur flottörhuset.
Detta sker med att kolvens nerslag skapar ett undertryck i cylindern som suger luft genom förgasaren och i detta skede skall även bensin sugas upp ur flottörhuset och blandas med insugsluften Denna blandning skall in i cylindern för att komprimeras innan antändning. Det är i det här momentet som det finns störst möjlighet för effektivisering av motorns prestanda .. men det är en annan historia om hur man trimmar en motor…=)
Detta skede påverkas av många delar i motorn, bla ventiler kamaxel och kolv.
Är insugsventilerna feljusterade så de står öppna hela tiden, så kommer luften att blåsas ut genom förgasaren på kolvens upp slag vilket resulterar i att luften pumpas fram och tillbaka genom förgasaren.
Är kammen felmonterad så insugsvetilenra öppnar för tidigt orsakar det för låg insugs hastighet
En rätt justerad kam skall öppna ventilerna något senare efter att kolven påbörjat sin nergång i cylindern.
Detta skapar ett undertryck i cylindern, så när ventilerna öppnar så får insugsluften en högre hastighet i startskedet vilket resulterar i en effektivare uppsugning av bränslet i förgasaren. (prova med att hålla för tummen på en cykelpump och dra isär pumpen lite innan ni tar bort tummen, då hör man ett swish när pumpen fylls med luft) denna hastighet är det man eftersträvar i en motor…det kallas för fyllnadsgrad.. Hur effektivt detta göres hänger på kamtider, lyft duration, överlapp, ventiler och toppens utformning…mm mm en hel del som påverkar fyllnadsgraden men som sagt, det tar vi en annan gång.
Har du haft bort kammen så kolla så den sitter rätt, har du inte haft bort den så glöm det momentet.
Har du justerat ventilerna? Kolla dem en gång till.
Åter till förgasaren.
Bränslet skall upp genom lågfartsmunstycket och huvudmunstycket , lossa dessa och kolla så det inte har fastnat smuts i något av munstyckena.
Huvudmunstycket kan sitta kvar i emulitionsröret (röret som förgasar nålen går ner i) lossa hela röret istället och kolla så det inte är stopp någonstans.
Ser allt ok ut så ska din motor gå…..
Hinner tyvärr inte skriva mer nu..
Mvh
Mats
-
Lite nyfiken...
Hur har det gått för dig?
mvh
Mats
-
All heder till dig Mats ()p ()p ()p
Att ta sig den tiden och verkligen vilja hjälpa.
Du borde få fri sprit och snus eller något annat som du tycker om ;)
-
All heder till dig Mats ()p ()p ()p
Att ta sig den tiden och verkligen vilja hjälpa.
Du borde få fri sprit och snus eller något annat som du tycker om ;)
Ha ha.. Tack för det..:) det är bara roligt om man kan hjälpa till. Behöver själv hjälp ibland så det är perfekt med dessa forum.:) Jag delar mer än gärna med mig av den kunskap jag har, och envist söker den kunskap jag behöver..
Det har ju varit rätt dött i denna forum del, så jag blev lite nyfiken på om Jaggan lever eller inte..:)
Med vänlig hälsning,
Mats
-
Tack så mycket för hjälpen.
Jag har inte fått igång kazuman. Jag har plockat bort topp och cylinder "någon" så att det var för dålig komp. men hittade inget, gjorde ett komp-test och de låg runt 6. Undrar om de är timing-fel, att CDIn får fel signal, men detta kan inte jag.
Ja ska meka lite idag...
-
Hm. Det var ju synd. 6 är lågt,, men mätningen är kanske inte rättvisande.
Dessa motorer är lite kluriga att komptesta pga dekopressions mekanismen. Den gör ju så att den öppnar avgasventilerna halvägs för att ge lägre kompression, för att man inte ska behöva så stor startmotor och batteri. Man bör använda en flödesmätare istället. Annars får man plocka bort dekomprssions mekanismen innan mätning med vanlig kompmätare.
Hoppas det löser sig för dig, du har haft ett jäkla strul med din jagga.
mvh
Mats
-
Hej. Finns det någon som vet hur markeringarna på svänghjulet och kamaxeldrevet ska stå? tänkte kolla om det är rätt på min kazuma...tacksam för svar.
-
:D Vilken kille denna matsw!!! han skrev en hel novell!! mera såna på forumet.skulle behövt han när min kawa brutte skar !!
-
Nu har jag hittat felet, krysskilen till svänghjul är av vilket gör att tändningen blir fel. Försökte dra av svänghjulet idag men det sitter hårt, så hårt att avdragaren gick sönder...gör ett nytt försök imorgon med en ny kraftigare avdragaren.
Tackar alla för hjälp