ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: karlastrid skrivet 7 november 2011 kl. 01:21:01
-
Tjena, jag har skrivit om detta problem förut, men lyckades pilla lite och kom fram till att (-) polen på batteriet (svart sladd) inte satt tight nog. Efter att ha skrivat åt funkade det i ett par månader men nu är problmet tillbaka och verkar inte gå att lösa:
när man trycker på startknappen kommer ett stark elektriskt ljud istället för att kolven rör på sig. Det låter typ som att det blixtrar under sätet. Högt alltså, skrämmande högt. Det syns inte något när man avlägsnar sadeln och kollar på kablarna. Det är inget som bränns heller, ingen lukt. Som sagt, att rucka på svarta polen har löst problemet tidigare men nu är det kört. Ljudet är alltså elektiskt, surrande och högt. Typ som om man säger yyyyyyyyyyyy men med ljus röst, och ljudet komemr från kablar/batteriet! Elekrtisiteten når inte motorn, den står still och startar inte alls.
Det handlar om en grizzly 660 -05.
Vad ska jag göra? Är inte direkt kunnig i detta område.
-
kan vara startrelät, kolla det, samt kolla så att det inte är kortis i batteriet..
Med vänlig hälsning, markus
-
vad är relät för något?
-
Startreläet är som en rejäl strömbrytare, som du aktiverar med startknappen.
Sitter nog under sadeln någonstans, sitter med grov kabel från pluspolen på batteriet. Det går sen vidare en grov kabel till startmotorn också.
Man kan ju testa att koppla ihop in och utgången (dom grova kablarna) på reläet för att kolla om det är reläet som krånglar. Kan gå med en tång eller något som byglar över strömmen.
-
äsch, jag lämnar in den stället. Kostar säkert 5 000 men jag är helt enkelt för dålig på sånt, då får man bita i det sura äpplet.
-
Du menar alltså att man ska bygla utgående plus och minus och då ska startmotorn dra runt ?
/D
Startreläet är som en rejäl strömbrytare, som du aktiverar med startknappen.
Sitter nog under sadeln någonstans, sitter med grov kabel från pluspolen på batteriet. Det går sen vidare en grov kabel till startmotorn också.
Man kan ju testa att koppla ihop in och utgången (dom grova kablarna) på reläet för att kolla om det är reläet som krånglar. Kan gå med en tång eller något som byglar över strömmen.
-
Nej, man ska koppla ihop den grova kabeln som kommer från batteriet med den grova som går till startmotorn. Båda plus....
Ger alltså samma funktion som när reläet slår till, eller om man kopplar en startkabel mellan plus på batteriet till plus på startmotorn.
-
Jaha, man kopplar förbi reläet.. funkar det då så vet man att reläet är felande alltså..
-
Jaha, man kopplar förbi reläet.. funkar det då så vet man att reläet är felande alltså..
Ja, eller att startmotorn är hel. Kan ju vara fel på startknappen, säkring eller något annat på den sidan.
-
lämnade in den. Dom bytte bara en säkring på 5 sekunder: 1000kr. Nu funkar den perfekt.
-
1000kr för en säkring var billigt :D
-
lämnade in den. Dom bytte bara en säkring på 5 sekunder: 1000kr. Nu funkar den perfekt.
Det var en märklig firma.... Eller hade dom svår felsökning?
Vet du vilken säkring det var? Den vid/i startreläet?
Ja, eller att startmotorn är hel. Kan ju vara fel på startknappen, säkring eller något annat på den sidan.
Hade du vågat testa lite själv så hade du sparat in 990kr om man tänker sig att en säkring kostar 10kr på macken.
Men bra att den är igång och att det inte var något värre fel!
-
Ja det var nog en svår felsökning, men jag vet inte vilken säkring det var.