ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Videos och bilder => Ämnet startat av: Oskar P skrivet 16 oktober 2011 kl. 23:14:37

Titel: AC diesel- "tractorpulling"
Skrivet av: Oskar P skrivet 16 oktober 2011 kl. 23:14:37
http://www.youtube.com/watch?v=FgtzMTxCeik&feature=share  ()p :headbang:
Titel: SV: AC diesel- "tractorpulling"
Skrivet av: August skrivet 16 oktober 2011 kl. 23:22:09
Bra kraft i dom där  ()p
Titel: SV: AC diesel- "tractorpulling"
Skrivet av: jaas skrivet 16 oktober 2011 kl. 23:27:16
Jag väntar fortfarande på att du ska dra igång ett Turbo projekt Oskar ()p
Titel: SV: AC diesel- "tractorpulling"
Skrivet av: Oskar P skrivet 17 oktober 2011 kl. 00:30:39
Jag väntar fortfarande på att du ska dra igång ett Turbo projekt Oskar ()p
ja, jag blev inte mindre sugen när jag såg att ännu en "youtuber" har gjort det, så nu finns det 2 maskiner på YT med turbo, har kontakt med en av dom och enligt han så lirar motorn väldigt bra ihop med turbon, dock valde han en lite för stor turbo så laddet kommer sent, den killen som kör tractorpulling verkar valt en mindre turbo för i ett videoklipp så varvar han den i friläge och laddet hoppar upp till 10PSI (ca 0.7bar)
jag vill nog hellre ha en liten turbo för att slippa ketchupeffekt och för att få ännu mer lågvarvsvrid!

dock är det några saker som jag är skeptisk till, och det första är hållbarheten, motorn håller säkert, men resten?
har redan knäckt 2 knutar med i princip original 40Nm! vad händer då om man får nånting runt 60Nm?
det andra är kostnaden, visst ingen stor sak, men jag gillar ändå inte utgifter, därför kör jag just diesel och servar själv och försöker tillverka egna tillbehör.
sist men inte minst, JOBBET!!! det görs inte över en helg om det ska bli seriöst, och jag gillar inte B-lösningar, därför ska kåporna gå att montera, inget ska smälta av värmen, grejerna ska få plats utan skohornstekniken, och det ska se proffsigt ut..
och jag är lat... ':)
Titel: SV: AC diesel- "tractorpulling"
Skrivet av: jaas skrivet 17 oktober 2011 kl. 09:04:38
Jaja men allt detta är ju ditt problem och inte mitt, så jag säger BYGG :knupple: ()p

Ja en liten turbo som laddar tidigt måste ju helt klart vara att föredra på en skogsmaskin. Annars händer inget sen kommer laddat och man sitter smetad i ett träd.

Turbo borde man ju hunna hitta en begagnad från minigrävare eller Bobcat, de har ju samma typ av motorer och borde också vilja ha laddtryck på låga varv.

Dieseln är väll lite längre än en vanlig AC så borde väll finnas tomutrymme för att få plats med turbon? På våran Can-am 400 max finns det oändligt med döutrymme bakom motorn. Laddkylare känns ju överskattat och tar plats.

Är det samma diffar i Dieseln som övriga AC? Fast deras bensinare kanske inte har mera vrid :hmmm:

Skulle original pump klara av att leverera tillräckligt med diesel? Eller måste man byta/bygga om den.
Titel: SV: AC diesel- "tractorpulling"
Skrivet av: t1an skrivet 17 oktober 2011 kl. 10:34:49
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uM-EVPvhzoY&feature=related[/youtube]
Titel: SV: AC diesel- "tractorpulling"
Skrivet av: Oskar P skrivet 17 oktober 2011 kl. 17:13:53
Jaja men allt detta är ju ditt problem och inte mitt, så jag säger BYGG :knupple: ()p

Ja en liten turbo som laddar tidigt måste ju helt klart vara att föredra på en skogsmaskin. Annars händer inget sen kommer laddat och man sitter smetad i ett träd.

Turbo borde man ju hunna hitta en begagnad från minigrävare eller Bobcat, de har ju samma typ av motorer och borde också vilja ha laddtryck på låga varv.

Dieseln är väll lite längre än en vanlig AC så borde väll finnas tomutrymme för att få plats med turbon? På våran Can-am 400 max finns det oändligt med döutrymme bakom motorn. Laddkylare känns ju överskattat och tar plats.

Är det samma diffar i Dieseln som övriga AC? Fast deras bensinare kanske inte har mera vrid :hmmm:

Skulle original pump klara av att leverera tillräckligt med diesel? Eller måste man byta/bygga om den.
haha, ja det kommer, så småningom... ska ge mig på ett annat projekt att montera V8diesel i en fordson traktor först...
ja kanske finns det nån liten minigrävare med nån liten TD motor.. finns väl plats om man flyttar lite på generatorn, eller så kanke inte ens det behövs om man väljer en turbo som inte är så lång.
intercooler finns det gott om plats för framför kylaren, så det får det bli, det är ju en fördel att inte skicka för varm luft till motorn så man får ner avgastempen lite.
diffar ärm samma sånär som på annan utväxling. även drivaxlar är samma.
skulle tro att en 700 bensinare ligger lika eller jämt lite högre i vrid (fast vid ett mycket högre varvtal förstås)
1000cc ger nog betydligt mer vrid, kanske 70Nm?
men om nu en TD motor skulle ge runt 60Nm så är det vid ett mycket lägre varv, i praktiken direkt efter man kommit i rullning, och då har man lättare för att knäcka drivaxlar eftersom hjulen antagligen inte hunnit spinna loss ännu, och då blir det mer påkänningar.
bränslemängden borde räcka för i vart fall 0.7-0.9 bar laddtryck,  vilket är max vad jag tänkt ha,  det går att skruva upp den så det sotar en hel del utan turbo.
Titel: SV: AC diesel- "tractorpulling"
Skrivet av: jaas skrivet 17 oktober 2011 kl. 17:52:07

haha, ja det kommer, så småningom... ska ge mig på ett annat projekt att montera V8diesel i en fordson traktor först...


Nu blev du precis min gud! Finns inget manligare än traktor med bil/lastbils motor 8) Traktorer finns det gott om här hemma, men ingen med bytt motor(än) men så fort ett jobb och med det pengar till en motor infinner så blir det bygga av!

Vilken fordson? Major?
Titel: SV: AC diesel- "tractorpulling"
Skrivet av: Oskar P skrivet 17 oktober 2011 kl. 18:08:57
haha, ja det värsta är att få den berömda tummen ur :( men det ska väl gå.. det blir en oldsmobile 350 diesel i en major ja.. slog nyss till på denna: http://www.blocket.se/alvsborg/Fordson_Major_och_IH_slatteragregat_36698228.htm?ca=16&w=1
ska hämtas på lördag!
Titel: SV: AC diesel- "tractorpulling"
Skrivet av: jaas skrivet 17 oktober 2011 kl. 19:18:58
2500 är riktigt bra pris! Och Majorens växellåda verkar palla för sjukt mycket, finns ju en snubbe som kör 800hk Scania V8 på original Major låda.

Blir det motorn direkt på traktor växellådan eller med en automatlåda mellan? Båda har ju sina för och nackdelar.
Titel: SV: AC diesel- "tractorpulling"
Skrivet av: Oskar P skrivet 17 oktober 2011 kl. 21:25:45
2500 är riktigt bra pris! Och Majorens växellåda verkar palla för sjukt mycket, finns ju en snubbe som kör 800hk Scania V8 på original Major låda.

Blir det motorn direkt på traktor växellådan eller med en automatlåda mellan? Båda har ju sina för och nackdelar.
ja det ska nog hålla, nej nån automat emellan blir det inte, riktigt så fort vill jag inte åka!!
den kommer ju göra runt 70km/h på fullgas och det blir genast lite farligt utan fjädring.
anledningen är främst att jag vill ha det goa ljudet och att slippa växla ner i uppförsbackarna med 6 ton grus efter.
den motorn är bara på 103Hk så det är ju precis lagom för en traktor av den storleken.
det svåraste blir att para ihop motor med lådan. tänkte använda majorens svänghjul/koppling och så får det ju bli en tjock distans däremellan. vet inte om det finns svänghjul för manuell låda till oldsdieslarna då alla såldes med automat, men den har mycket gemensamt med bensin-dito så det kanske går ändå...
Titel: SV: AC diesel- "tractorpulling"
Skrivet av: jaas skrivet 17 oktober 2011 kl. 21:37:32
Den kommer ju gå saktare med en automatlåda mellan, eftersom den växlar ner också. Fördelen med automat är att den blir lugnare gång då man inte behöver använda traktorns ofta oprecisa koppling. Och att som adapter mellan automaten och traktorlådan kan man använda en kardanknut och då behöver det inte heller vara milimeterpassning mellan grejerna. Det tråkiga är ju att traktorn blir lång!

Ska du använda Majorens svänghjul rekommenderar jag att du svarvar det, annars finns risken att den stora roterande massan med bilmotorns höga varv gör att du blir utan pungkulor/smalben :hmmm:
Titel: SV: AC diesel- "tractorpulling"
Skrivet av: Oskar P skrivet 17 oktober 2011 kl. 23:02:17
ja visst jag tänkte ju inte riktigt till där, klart det inte blir högre fart om man inte tar en låda med överväxel, så en 3-stegslåda skulle ju funka bra, då blir egentligen traktorns låda lite överflödig men jag får se hur jag gör, vore ju bra att slippa förlänga huven vilket jag får göra om jag petar dit en låda emellan..
ja jag har funderat på detta om original svänghjul pallar mer än de 1900varv originalmotorn gör, eventuellt så skruvar jag ner regulatorn på oldsmotorn så den bara går upp till ca 2500rpm, då kommer man undan problemet med att komma upp i farliga farter också..
Titel: SV: AC diesel- "tractorpulling"
Skrivet av: jaas skrivet 17 oktober 2011 kl. 23:18:02
Ja traktorns originallåda blir ju lite överflödig med en automatlåda men blir mera jobb om man ska ta bort traktorns låda.

Här har de gjort så på en grålle, http://www.youtube.com/user/ostlin91#p/u/0/3G-Xh3QL8Lc

Här är en snubbe som satt i en Cheva 307 i en volvo, han har gjort adapter till traktorns låda http://projektvolvogm.blogg.se/

Och här är en tråd med traktorlåda+automat http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=8270&sid=7921438059b70fa51d8540b4e616f557&start=15 han blev inte klar men finns ganska trevliga bilder...

Nu har du lite insperation till bygget ()p
Titel: SV: AC diesel- "tractorpulling"
Skrivet av: anersimyra skrivet 27 oktober 2011 kl. 21:30:23
haha, ja det kommer, så småningom... ska ge mig på ett annat projekt att montera V8diesel i en fordson traktor först...
ja kanske finns det nån liten minigrävare med nån liten TD motor.. finns väl plats om man flyttar lite på generatorn, eller så kanke inte ens det behövs om man väljer en turbo som inte är så lång.
intercooler finns det gott om plats för framför kylaren, så det får det bli, det är ju en fördel att inte skicka för varm luft till motorn så man får ner avgastempen lite.
diffar ärm samma sånär som på annan utväxling. även drivaxlar är samma.
skulle tro att en 700 bensinare ligger lika eller jämt lite högre i vrid (fast vid ett mycket högre varvtal förstås)
1000cc ger nog betydligt mer vrid, kanske 70Nm?
men om nu en TD motor skulle ge runt 60Nm så är det vid ett mycket lägre varv, i praktiken direkt efter man kommit i rullning, och då har man lättare för att knäcka drivaxlar eftersom hjulen antagligen inte hunnit spinna loss ännu, och då blir det mer påkänningar.
bränslemängden borde räcka för i vart fall 0.7-0.9 bar laddtryck,  vilket är max vad jag tänkt ha,  det går att skruva upp den så det sotar en hel del utan turbo.
Fiat har ju en trecylindrig turbodiesel i deras nya minibil som jag inte minns vad den heter.Men den går som ett skållat olla :djump: :djump: