ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Gladiatorn666 skrivet 16 september 2011 kl. 22:25:57
-
Hej hej! Jag funderar på att öka vikten på min gladiator då den drar lite dåligt med, när man lassar ordentligt i skogen, surfade runt lite å kom in på erat forum, hitta en gammal tråd där det stod att man kunnde fylla däcken med glykolblandning, e det nån som har provat eller har nån erfarenhet av det? Hur påverkas slangen av glykolet? En del sorter äter ju gummi, fyller man hela däcket eller bara en del å sen resten med luft? hur mycke vikt kan man förvänta sig pär hjul, om det är värt besväret? Vill inte lägga massa vikter på hjulingen då jag vill ha kvar mark höjden. Hur är kör stabiliteten på väg med fyllda hjul? Obalans?
MVH Stefan
-
vad är det för glykol som äter gummi? aldrig hört om, alla glykolprodukter går ju genom just gummislangar. Däremot glykol som äter aluminium
-
Jag har glykollösning i min traktors bakdäck, för att kunna utnyttja lastaren bättre och slippa utanpåliggande klump, och det gjorde skillnad!
Dock är det ju detta däck som rymmer några hundra liter...
På en hjuling funkar det säkert också, men om timmervagnen väger över tonnet och du ökar hjulingens vikt med hundra kilo, hur mycket skulle det då påverka drivet?
Personligen skulle jag hellre försöka flytta tyngdpunkten på vagnen/lasten, totalvikten är då densamma men dels blir vagnen lättare och dels får du mer tryck på hjulingen.
Detta gör dock att den kan sjunka ihop lite mer ja... men till maskiner med delad bakaxel brukar det alltid finnas kraftigare fjädrar, just för att motverka detta.
Vagnens tyngdpunkt/kultryck flyttas genom att lägga lasten lite längre fram eller genom att flytta vagnens axel lite längre bak.
Om man fyller så brukar man fylla typ 70% eller liknande och resten luft, men det gäller traktordäck som ju normalt sett har mycket högre ringtryck än en atv.
Och för övrigt är de flesta atv-däck slanglösa.
Ett rätt smidigt/billigt/bra alternativ kan annars vara snökedjor. ()p
-
Det va brorsan som sa att Glykol kan äta gummi, för kylarslangarna är gjorda av ett speciellt gummi, han borde ju veta som e gammal bilmeck. Men e det andra som har använt det å det funkar så är det ju lugnt.
Jag har snökedjor på oxå, men jag jag ska testa å flytta vagnens axel oxå, kanske blir bättre då.
Jo jag har tittat på olika fjädrar och det lutar mot att jag köper sånna med, men anledningen till att jag vill höja vikten e för att jag vill kunna lasta mera timmer/ved för att minska vändorna, då det är några km mellan skog å gård, Inbillar mig att med högre egen vikt så kan jag lägga på mera, Låg i vintras på 800-1000kg, men tänkte försöka komma upp till 1500-2000kg/lass Har sett att dett finns vagnar som är gjorda för atv som klara 3ton, fast då lär det va bra jämt å hårt i backen om man ska dra en sån. :headbang:
-
för den här uppgiften skulle du ha en större och starkare maskin som tål dessa laster, jag tror att du kommer börja få diverse problem med koppling, drivaxlar och hjulupphängning på cecteken! en arctic cat diesel väger redan 480kg tomvikt, samt har en bra lågväxel och är stark på låga varv, alltså mer lämpad för uppgiften. dock har även den sina begränsningar, drog en saxlyft på 1.2 ton med ca 50-60kg kultryck, och uppför en ca 15% uppförsbacke på grusväg fick jag problem, den började spinna på alla hjulen!
samma hände när jag skulle köra hem en kubik vatten på en släpkärra, trots så mycket kultryck att fjädringen bak bottnade så var inte enbart bakhjulsdrift tillräckligt, och med framhjulen nästan i luften så hjälpte det inte mycket med drivningen där..
så 2ton vedkärra kan ju ställa till det en del..
skulle ag dra 2 ton så skulle jag noga se över färdvägen och lägga 10 bilbatterier på frontracket.
(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/Foto0593.jpg)
(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/Foto0595.jpg)
(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/Foto0594.jpg)
(http://thumb7.webshots.net/t/88/171/3/62/88/2052362880054320327oNtOCX_th.jpg) (http://rides.webshots.com/photo/2052362880054320327oNtOCX)
-
Skulle jag komma upp i lastvikter på närmare två ton skulle jag nog fundera på om inte en liten skogstraktor vore bättre. Nu får man väl pisk för att man rekommenderar nåt annat än en hjuling här på forumet :o men som Oskar säger, det blir ju tungt när man passerar tonnet.
-
Skulle jag komma upp i lastvikter på närmare två ton skulle jag nog fundera på om inte en liten skogstraktor vore bättre. Nu får man väl pisk för att man rekommenderar nåt annat än en hjuling här på forumet :o men som Oskar säger, det blir ju tungt när man passerar tonnet.
()p
-
jag tror att många som säger att det går bra att dra 1.5-2 ton egentligen inte testat själva, jag har inte dragit mer än max 1.5 ton med min och då får det inte luta mycket om det ska gå, som sagt, hade stora problem att dra den där vattentanken, trots mycket högt kultryck, fick köra delvis genom terräng och det var en utmaning utan dess like, trots stora hjul och tung maskin med bra bottenvrid. skiten ville bara rakt fram pga avsaknad av diff bak. den lättade med framhjulen i uppförsbacke på ca 15% och ändå slirade bakhjulen på grus, så nån värre terräng över stubbar och på löst underlag klarar man INTE med laster över 1 ton om man inte har driv på vagnen samt öppen differential på maskinen (polaris eller cectek)
-
Jag menar ska man dra Tonnet+ så börjar det ju bli rätt farligt. Om man kan tänka sig dra 1.5-2ton borde man ju kunna tänka sig att dra 5-6 ton med sin personbil? det gör man ju inte direkt :dntknow:
-
Mmm, man ska nog inte dra större totalvikter än man har på sin dragare om man är rädd om livet....
Förutom i dragtävlingar typ tractorpulling då förstås ()p
-
Ja, jag spär väl på med negativa tankar här då.... Jämför med traktor där släpet måste vara bromsat när vikten överstiger dubbla dragfordonets. För att få framföras på väg alltså. Och då är en traktor byggd för att dra tungt.... :rtfm: (Så var det i alla fall på slutet av 1900-talet när jag tog traktorkort.... :dntknow:)
-
Kör man så tunga laster så brukar det ju handla om vagnar med drift om det är en atv som drar.
Denna drift kan även fungera som broms när så behövs.
Typ motorbroms.
De där kilometrarna som är mellan gård och skog kanske du får ta och leja in en traktor till, eller timmerbil...
När du gjort det några gånger och sett vad det kostar så kör du därefter gladeligen de där extra minutrarna själv.
...i fler men mindre lass.
()p
-
Får tacka för all delning av erfarenhet, får nog ta å tänka om med last vikten, men jag tänker iaf pröva å fylla däcken, så kanske man kommer fram lättare i skogen med normal lass.
-
Det finns ju även hjulvikter att köpa, som alltså sätts i fälgarna.
...runda klumpar i gjutjärn... vanliga för trädgårdstraktorer, åkgräsklippare mm, tex:
(http://www.duabhuset.se/includes/thumbnail.php?image=images/products/husqvarna/110338.jpg|240|240)
-
"ungdomens" mopeder gick i 75-80! nja 45-55 var det nog i verkligheten.Att tro att man kan dra, eller påstå att man kan dra 1,5 till 2 ton i skogen utan problem är fria fantasier.En vajervagn väger mellan 130 till 230 kilo ca.Redan ett rislass upp till överdelen av kranen börjar bli riskabelt tungt om det inte är helt plant.tvåtonslassen är nog närmare ett tvåhundralass i verkligheten ()p
-
Och som Hydro rekommenderar, hjulvikter och bra kedjor är inte fel.Annars kan man med hjulingen köra ut till väg och hämta med större grejer ()p
-
Jag menar ska man dra Tonnet+ så börjar det ju bli rätt farligt. Om man kan tänka sig dra 1.5-2ton borde man ju kunna tänka sig att dra 5-6 ton med sin personbil? det gör man ju inte direkt :dntknow:
jo, jag har det, hehe! drog en traktorkärra på 4 ton efter min Buick, trots nivåreglering så bottnade fjädringen så jag fick ta ur säkringen till kompressorn så den inte skulle brinna upp, sen körde jag max 45 på vägen och det var bara ett par kilometer så det gick allt bra.. ;) när jag köpte den kärran drog jag hem den från svenljunga till bengtsfors (ca 30 mil) med min dåvarande pickup, den låg stadigt upp till 100km/h! kan tillägga att transporten skedde på natten!
(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/Foto0115.jpg)
(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/Foto0116.jpg)
-
Ja, jag spär väl på med negativa tankar här då.... Jämför med traktor där släpet måste vara bromsat när vikten överstiger dubbla dragfordonets. För att få framföras på väg alltså. Och då är en traktor byggd för att dra tungt.... :rtfm: (Så var det i alla fall på slutet av 1900-talet när jag tog traktorkort.... :dntknow:)
traktorkärran jag nämnde i förra inlägget använder jag såklart bak traktorn nu, och lastad med grus väger den 8-9ton, drar den efter en fordson major -52:a med originalbromsar :o man får ju välja rätt växel i nerförsbackarna om det inte ska gå åt helvete, och dom 48 hästkrafterna får bekänna färg när jag ska upp för en brant backe ut från grusgropen, näst lägsta växeln måste jag ha i den backen, tur är väl att det är asfalt, för när det är blött vill den slira till lite i toppen på backen.
ja, jag ska fixa broms på kärran, nångång... :P
-
He, he.Synd att jag inte har en bild på när jag körde en vevaxel med svänghjul på 1450 pannor med min Mazda E-2000, jag vet i allafall hur en kamelryttare har det om dagarna.Fan Oskar!! jag vill ha din bil :djump: :djump:
-
He, he.Synd att jag inte har en bild på när jag körde en vevaxel med svänghjul på 1450 pannor med min Mazda E-2000, jag vet i allafall hur en kamelryttare har det om dagarna.Fan Oskar!! jag vill ha din bil :djump: :djump:
va fan va det för vev, till en fartygsmotor?
ja den bilen var häftig, dock dyr i drift och jag är glad att jag sålde den, nån stackars rörmokare i huddinge som har den nu, den hade ruinerat mig om jag haft kvar den, bytte alla spridarna (common-fail motor) EN satans jävla spridare skulle gå på 9800kr i sverige, det är alltså riktigt kriminellt! köpte 8st renoverade för 11500kr inkl frakt från USA.
den gick då bra iaf, 0-100 på 8sek trots 3.5 ton tjänstevikt!
http://www.garaget.org/video/30620
http://www.youtube.com/watch?v=agD6FCATeSQ
-
Fyfan, >:( Japanpriser på en jänkare >:( >:( Jovisst var det en fartygsvev.Vi for en mil till skroten från kajen.Vi skulle tjäna "storkovan".Väl framme var priset 18 öre kilot för skiten, det blev 130 kronor och femtio öre för en dags jobb, minus priset för en hopplattad Mazda :lol: :lol: :lol:
-
2ton=200kg Jävla försäljare, dom bara håller med när man säger hur man ska använda den, jag berätta va jag skulle ha den till å hur jag tänkt, Å han bara, "jaja det funkar skit bra, har en polare som jobbar som skogshuggare å dom kör lätt ut upp mot 2ton med sin"
Skulle ju förståss ha ställt följdfrågor angående vagnen, förstår jag ju nu, men man är ju naiv å blåögd när man e ny, stod faktiskt å valde mellan en hjuling å en mindre traktor, typ en "fastighetsskötar traktor", men "lekfaktorn" vägde över :lol:
Har funderat på en annan grejj oxå, varför har inga hjulingar hydral pump å utag på maskinen? Så man slipper ha en extra enhet när man ska ha nå hydral drivet, Bara en tanke.
-
Har funderat på en annan grejj oxå, varför har inga hjulingar hydral pump å utag på maskinen? Så man slipper ha en extra enhet när man ska ha nå hydral drivet, Bara en tanke.
för att ingen tillverkare fattat att det finns efterfrågan, dom flesta har bara effektökningshysteri, och skiter i alla andra kunder som t.ex. jag som efterfrågar en väldesignad transmission och lite mer finlir i grejerna.
jag skulle vilja ha en hjuling med en 3cyl direktinsprutad turbodiesel på 40 hästar, hydraulisk koppling (converter) och 3 eller 4stegs automatlåda, elektriskt spärrbara diffar fram&bak, samt en torsendiff i mitten, som spärras samtidigt som lågväxel läggs in på fördelningslådan.
lägre utväxling på back än på lågen, drivknutar med knutkors istället för såna som kräver fett&damask, hydraulpump som drivs av motorn och försörjer en hydraulisk styrservo, samt hydraulisk fjädring, som citroen, då kan man öka trycket till bakfjädringen om man kopplar på en vagn, alt. om en ventil sköter det automatiskt.
-
Grejen för dig Oskar P
(http://www.kellfri.se/se/images/FT404_01.jpg)
http://www.kellfri.se/se/pdf/FT25_40_SE_2010.pdf
-
Grejen för dig Oskar P
(http://www.kellfri.se/se/images/FT404_01.jpg)
http://www.kellfri.se/se/pdf/FT25_40_SE_2010.pdf
nää! en sån där kinestraktor är inte lika smidig som en ATV, och inte i närheten så rolig, eftersom en ATV (även en sån jag skulle vilja ha) kan användas för nöjeskörning, vet inte hur kul man skulle ha på en sån traktor, även om det är kul att köra traktor på skogsvägar :) sen har den ju liksom ingen fjädring, testa rock-crawling med en sån du ;D
-
Oskar, den maskinen du lista skulle jag inte vilja betala för :o
200-250.000!!?
-
Grejen för dig Oskar P
http://www.kellfri.se/se/pdf/FT25_40_SE_2010.pdf
nää! en sån där kinestraktor är inte lika smidig som en ATV, och inte i närheten så rolig, eftersom en ATV (även en sån jag skulle vilja ha) kan användas för nöjeskörning, vet inte hur kul man skulle ha på en sån traktor, även om det är kul att köra traktor på skogsvägar :) sen har den ju liksom ingen fjädring, testa rock-crawling med en sån du ;D
Jag menade väll inte direkt att den var istället för hjulingen, utan mera traktorn för arbete och ATV för lek ()p
Känns ju mänligen som att en atv med grejerna du räknade upp skulle bli ganska så tung, så frågan är hur kul det är att rock crawla med en atv på 900kg ':)
-
Oskar, den maskinen du lista skulle jag inte vilja betala för :o
200-250.000!!?
köpte min arctic kontant, och hade det funnits en sån här maskin på marknaden, som jag visste var outslitlig, då hade jag gladeligen tagit lån på 100k extra och köpt den ändå, Kostnaden för maskinen är inte mer än värdeminskningen och ev ränta, så om den kostar 100K eller 300K i inköp har ju mindre betydelse.
en del här inne räds inte alls åt att köpa nya bilar för 3-400K... pickupen jag hade på bilder i tidigare inlägg var värd 300K, och det är aldelles för mycket pengar att låsa i en bil, numera köper jag inte bilar för mer än 50K, som jag dessutom kan reparera själv, det blir billigast i längden!
-
Grejen för dig Oskar P
http://www.kellfri.se/se/pdf/FT25_40_SE_2010.pdf
nää! en sån där kinestraktor är inte lika smidig som en ATV, och inte i närheten så rolig, eftersom en ATV (även en sån jag skulle vilja ha) kan användas för nöjeskörning, vet inte hur kul man skulle ha på en sån traktor, även om det är kul att köra traktor på skogsvägar :) sen har den ju liksom ingen fjädring, testa rock-crawling med en sån du ;D
Jag menade väll inte direkt att den var istället för hjulingen, utan mera traktorn för arbete och ATV för lek ()p
Känns ju mänligen som att en atv med grejerna du räknade upp skulle bli ganska så tung, så frågan är hur kul det är att rock crawla med en atv på 900kg ':)
men för att jag ska ha roligt med en ATV så vill jag ju att den har en perfekt drivlina, som jag nämnde, OK, hydraulfjädring och hydrauluttag är kanske inget som behövs för nöje (fast de grejerna väger inte mycket extra) men nöje för mig är inte att spruta lera så högt man kan eller att åka på bakhjulet, utan att ta sig fram på omöjliga ställen och åka på utflykter och se sig omkring, och jag är övertygad att med dagens material och med den rätta viljan så skulle en sån ATV hålla sig runt halvtonnet.
den lättaste terrängbilen väger ju runt ett ton, och dom tar sig fram!
och med en motor på 40hästar och 85-90Nm vid 1500-2000rpm flyttar sig nog en hjuling på halvtonnet rätt hyfsat, typ som en CF500, och det räcker för mig, samt en toppfart på 100 är nog ingen omöjlighet.
-
Sant.
nja, 50.000kr blir svårt att få en trevlig bil för :-\
-
Husqvarna sålde en maskin som Oskar beskriver.Någon som minns och har bilder? :djump:
-
Sant.
nja, 50.000kr blir svårt att få en trevlig bil för :-\
jag är supernöjd med min Audi A6 -97 quattro TDI som jag gav 44k för, pigg, snål och hållbar.
gillar även min buick som är värd runt 50k, trevlig glidarbil.
en 80-tals chevapickup med V8diesel och 4x4 får man för 50k, robust och stryktålig bil med stort flak.
så jag nöjer mig gott och väl med utbudet från 80/90 talet för 50k, är inte det minsta imponerad av nya plastbilar för 3-400k som man inte vågar använda..
-
Grejen för dig Oskar P
http://www.kellfri.se/se/pdf/FT25_40_SE_2010.pdf
nää! en sån där kinestraktor är inte lika smidig som en ATV, och inte i närheten så rolig, eftersom en ATV (även en sån jag skulle vilja ha) kan användas för nöjeskörning, vet inte hur kul man skulle ha på en sån traktor, även om det är kul att köra traktor på skogsvägar :) sen har den ju liksom ingen fjädring, testa rock-crawling med en sån du ;D
Jag menade väll inte direkt att den var istället för hjulingen, utan mera traktorn för arbete och ATV för lek ()p
Känns ju mänligen som att en atv med grejerna du räknade upp skulle bli ganska så tung, så frågan är hur kul det är att rock crawla med en atv på 900kg ':)
men för att jag ska ha roligt med en ATV så vill jag ju att den har en perfekt drivlina, som jag nämnde, OK, hydraulfjädring och hydrauluttag är kanske inget som behövs för nöje (fast de grejerna väger inte mycket extra) men nöje för mig är inte att spruta lera så högt man kan eller att åka på bakhjulet, utan att ta sig fram på omöjliga ställen och åka på utflykter och se sig omkring, och jag är övertygad att med dagens material och med den rätta viljan så skulle en sån ATV hålla sig runt halvtonnet.
den lättaste terrängbilen väger ju runt ett ton!
och med en motor på 40hästar och 85-90Nm vid 1500-2000rpm flyttar sig nog en hjuling på halvtonnet rätt hyfsat, typ som en CF500, och det räcker för mig, samt en toppfart på 100 är nog ingen omöjlighet.
Nej spruta lera och bakhjulen är inte min grej heller, kör ju en Arctic Cat 366 på 21hk så även om jag skulle vilja så vill inte maskinen :) Jag skulle också uppskatta en mera skottsäker atv, min gamla polaris hade "kardanknutar" istället för damasker och fett, och helt klart hade det en fördel. Jag har trots A-armsskydd dödat 4 damasker på olika atver och inte är det speciellt roligt.
Innan jag dör ska jag äga en
http://www.youtube.com/watch?v=HsEfl5d0tA4
För det är nog fan det optimala fordonet för att ta sig fram i svår terräng, spöar en atv med hästlängder.
-
Jag ogillar rost förmycket för att kunna ha en såpass gammal bil :cry:
-
Husqvarna sålde en maskin som Oskar beskriver.Någon som minns och har bilder? :djump:
tyvärr aldrig hört talas om, och det tråkiga är att om det gjorts ett försök att göra en sån här maskin, så har det däkert resulterat i en vidrig design, vem vill åka runt med nåt sånt här t.ex:
(http://www.pembrokeshire4x4.net/images/stock/Diesel%20ATV%20Buggy.jpg)
den här har faktiskt hydrauldrivning, men jävligt ful
(http://www.farmritefabrications.co.uk/image_pages/grafter/1007.jpg)
fler diesel-atv's finns, t.ex. polaris och denna (http://www.farmersguardian.com/ecorider-brings-diesel-quad-bike-to-the-off-road-market/14438.article) men gemensamt är att dom är slarvigt designade och extremt undermotoriserade, 11hästar, om den ens orkar upp i 50 är ju ett under isåfall..
-
Jag ogillar rost förmycket för att kunna ha en såpass gammal bil :cry:
köpte audin för ett såpass högt pris just för att den ser ut som när den rullade av produktionslinan, den har gått i 3 år i tyskland, resten av tiden i hoting/dorotea, och varit oljesprutad vartannat år där uppe, med kvitton! så det är kletigt och fint i balkarna, igår gjorde jag en sprutning med linolja på den själv, nu står den i garaget med 25 graders värme och torkar =)
jag håller med, rost är ett helvete och inget jag vill hålla på med, och ser jag en saltbil gör jag allt för att komma förbi.
-
Husqvarna sålde en maskin som Oskar beskriver.Någon som minns och har bilder? :djump:
tyvärr aldrig hört talas om, och det tråkiga är att om det gjorts ett försök att göra en sån här maskin, så har det däkert resulterat i en vidrig design, vem vill åka runt med nåt sånt här t.ex:
(http://www.pembrokeshire4x4.net/images/stock/Diesel%20ATV%20Buggy.jpg)
den här har faktiskt hydrauldrivning, men jävligt ful
(http://www.farmritefabrications.co.uk/image_pages/grafter/1007.jpg)
fler diesel-atv's finns, t.ex. polaris och denna (http://www.farmersguardian.com/ecorider-brings-diesel-quad-bike-to-the-off-road-market/14438.article) men gemensamt är att dom är slarvigt designade och extremt undermotoriserade, 11hästar, om den ens orkar upp i 50 är ju ett under isåfall..
Ha, ha den var jävligt ful.Nej Qvarnan såg i grunden ut som en hjuling men med utanpåliggande rätt smala traktordäck,hydraulvagn hade den åckså
-
He, he också med Å.Jo qvarnan var lite lik en vimek
-
Oskar, den maskinen du lista skulle jag inte vilja betala för :o
200-250.000!!?
köpte min arctic kontant, och hade det funnits en sån här maskin på marknaden, som jag visste var outslitlig, då hade jag gladeligen tagit lån på 100k extra och köpt den ändå, Kostnaden för maskinen är inte mer än värdeminskningen och ev ränta, så om den kostar 100K eller 300K i inköp har ju mindre betydelse.
Det ligger mycket i detta, men tyvärr tänker ju inte så stor del av världens befolkning så, vilket i sin tur gör att marknaden är minimal.
Se bara hur många fyrhjulingar Jula mfl säljer... när man sen påpekar att de kanske inte håller nån vidare kvalité får man till svar att det är jag som är dum i huvudet som köpt hjuling för över 100 000...
Så som sagt, marknaden för kvalité och specialgrejer är för liten.
Numera är inköpspriset av alldeles för stor betydelse för folk, de kollar inte varken vad de får för pengarna eller om det ens funkar om en månad...
-
Ska man ha en kombo av nöjesmaskin och arbetsmaskin i en enda maskin så kan man ju tycka att designen spelar in. Man gör förmodligen också avkall på en del praktisk funktion om det "stör" nöjessidan av maskinens användande. Men ska man ha den uteslutande för arbete i skogen där knappt någon ser en, ja då är det väl skit samma hur ekipaget ser ut bara det fungerar bra. Eller? :hmmm:
När det gällde fyllda hjul på en fyrhjuling eller inte, så skulle jag själv först överväga andra åtgärder. Flytta tyngdpunkten på vagnen, Vikt på fronträcket, snökedjor och ev hjulvikter. Skulle jag uteslutande använda maskinen för lastvikter som ligger i överkant för vad maskinen klara av så skule jag allvarligt fundera på att skaffa en annan typ av maskin eller varför inte köra med något mindre lass per gång? Finessen med en ATV är ju inte att köra jättelass utan att kunna köra mindre lass på mark med sämre bärighet och i ett format som gör att man kommer fram lättare än med t ex en traktor. Men i bland verkar det som om vi alla vill ta lite extra vad det gäller fordonets kapacitet och vi kanske glömmer bort att fordonet inte är konstruerat för riktigt vad som helst. :)
-
200 - 250 000kr är ganska mycket pengar, men allt är ju relativt och beror på vad man jämför med. En riktig skogsmaskin kostar betydligt mer. En snabb koll på Blocket visar att en lätt beg Vimek 608 från 2010 kostar 675 000kr exkl moms.
Många köper nog billigt för att de inte har råd med mer. Andra köper billigt för att det är ett nytt intresse som man kanske inte vill investera en stor förmögenhet i på en gång. Men man kanske gör det när man köper nästa maskin i stället och vet mer vad man vill ha och skall ha den till för användningsområden?! En del är rent dumsnåla och tror att de får samma typ av maskin för en bråkdel av en kvalitetsmaskin. Dom kan man nästan tycka synd om, men det är ju deras val och deras pengar.
Jag ser inget fel i att folk köper billigare maskiner om man bara vet vad man köper och vart begränsingarna finns. Men jag är nog mer den typen som köper en dyrare maskin som håller och som man kan köpa delar och tillbehör till även om några år. Och jag skulle definitivt inte resonerat annorlunda om jag behöver maskinen i skogen eller för andra nyttosysslor där jag behöver veta att maskinen funkar och håller. Det kan vara billigare att betala mer. 250 000kr behöver alltså inte vara dyrt.