ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: kenn.1 skrivet 28 juli 2011 kl. 16:45:57

Titel: Laddnings problem Dinli 450
Skrivet av: kenn.1 skrivet 28 juli 2011 kl. 16:45:57
Vet att det finns fler trådar, men hitta inget svar.

Har ingen laddning, 12,7 med motorn avstängd & 12,56 med motorn igång med lyse. Går det att mäta upp generatorströmmen någonstans, före reläet?

Hittade 2 grova röda som sitter på varsin sida ett litet relä under sadeln, sitter en säkring där också, den ena röda gav samma som batteriet & den anndra gav inget alls :hmmm:. Vore evigt tacksam för lite hjälp.

Är det dyrt att byta generator? & är den svår att byta själv?
Många frågor som hoppas på svar. :ATV:
Titel: SV: Laddnings problem Dinli 450
Skrivet av: MrD79 skrivet 28 juli 2011 kl. 18:41:59
Ta isär och sätt ihop alla kontakter under sadeln, kolla så att stiften inte lossnat i kontakterna samt kolla säkringarna som sitter där.
På min hade ett stift lossnat i en av kontakterna samt en av säkringarna hade gått. Verkar vara ganska vanligt att det strular med kontakterna.
Titel: SV: Laddnings problem Dinli 450
Skrivet av: kenn.1 skrivet 28 juli 2011 kl. 19:45:15
Ta isär och sätt ihop alla kontakter under sadeln, kolla så att stiften inte lossnat i kontakterna samt kolla säkringarna som sitter där.
På min hade ett stift lossnat i en av kontakterna samt en av säkringarna hade gått. Verkar vara ganska vanligt att det strular med kontakterna.


Ok, har kollat alla säkringar, däremot den med dom grova röda kablarna fanns det plats för 2 kablar till :hmmm: som inte finns.
lyckades få upp laddningen till 13 under en glädjens stund, kanske såg fel ;D.
Titel: SV: Laddnings problem Dinli 450
Skrivet av: MrD79 skrivet 28 juli 2011 kl. 19:56:00
Borde ladda runt 14 volt så kolla igenom kontakterna, är ditt batteri inflyttat under sadeln?
Reläet är till startmotorn, den ena kabeln går till batteriet den andra går till startmotorn. Finns ingen ström förrän du trycker på startknappen.
Titel: SV: Laddnings problem Dinli 450
Skrivet av: Jockas skrivet 29 juli 2011 kl. 00:11:45
Som MrD79 säger så skall du ha ca 14-14.5 volt när hojen går. Så någonstans är det säkert klapp eller dålig kontakt helt enkel om du nu har mätt upp 13volt vid ett tillfälle.
Titel: SV: Laddnings problem Dinli 450
Skrivet av: kenn.1 skrivet 29 juli 2011 kl. 10:20:02
Som MrD79 säger så skall du ha ca 14-14.5 volt när hojen går. Så någonstans är det säkert klapp eller dålig kontakt helt enkel om du nu har mätt upp 13volt vid ett tillfälle.

Jopp kan vara glapp, hoppas det ;). Ska ta å gå igenom alla kablar o kontakter, iaf den från laddreläet.

Kan det vara batteriet? Tycker det borde ge ut 14,5 vid kablarna till batteriet även om batteriet är paj :hmmm: El är inge roligt  :banghead:
Titel: SV: Laddnings problem Dinli 450
Skrivet av: MrD79 skrivet 29 juli 2011 kl. 20:19:22
Tycker att om batteriet sög så mycket ström att den inte ladda mer än 12,5v så hade du haft en rätt hyfsad kortis i batteriet. Du hade definitivt inte kunnat starta maskinen med det batteriet.
El är väl helskoj, så länge som det funkar...
Titel: SV: Laddnings problem Dinli 450
Skrivet av: kenn.1 skrivet 30 juli 2011 kl. 20:13:06
Tycker att om batteriet sög så mycket ström att den inte ladda mer än 12,5v så hade du haft en rätt hyfsad kortis i batteriet. Du hade definitivt inte kunnat starta maskinen med det batteriet.
El är väl helskoj, så länge som det funkar...

Jag skrev lite fel, ska vara 12,71 :whip:
Titel: SV: Laddnings problem Dinli 450
Skrivet av: Motoya skrivet 30 juli 2011 kl. 20:32:30
Som tidigare skrivbenter: kolla stiftkontakterna, innan du börjar byta Stator, CDI mm... gjorde det misstaget på en Raptor 660. Visade sig vara ett stift i en kontakt med ett halvt dussin stift i.  ()p

När kom detta problem? Var det direkt eller övertid? Efter en tvätt eller liknande?

MvH
Titel: SV: Laddnings problem Dinli 450
Skrivet av: kenn.1 skrivet 31 juli 2011 kl. 07:44:19
Som tidigare skrivbenter: kolla stiftkontakterna, innan du börjar byta Stator, CDI mm... gjorde det misstaget på en Raptor 660. Visade sig vara ett stift i en kontakt med ett halvt dussin stift i.  ()p

När kom detta problem? Var det direkt eller övertid? Efter en tvätt eller liknande?

MvH

Vet inte riktigt när, men det vart efter en åktur.. :( Ska gå igenom allt, bara jag får en dag ledigt  :-\ mycke jobb nu.

Tackar alla för hjälpen, kom hjärna med mer ideer ()p
Titel: SV: Laddnings problem Dinli 450
Skrivet av: kenn.1 skrivet 14 augusti 2011 kl. 11:42:48
Finns det någon i Sandviken-Gävle området som är duktig på atv??

Skriv en rad till mig så kan vi snacka lite.

Behöver hjälp med Dinlin.

 ()p ()p ()p ()p ()p ()p ()p ()p ()p ()p ()p ()p ()p ()p ()p ()p ()p ()p ()p
Titel: SV: Laddnings problem Dinli 450
Skrivet av: kenn.1 skrivet 16 augusti 2011 kl. 11:53:18
Vet att det finns fler trådar, men hitta inget svar.

Har ingen laddning, 12,7 med motorn avstängd & 12,56 med motorn igång med lyse. Går det att mäta upp generatorströmmen någonstans, före reläet?

Hittade 2 grova röda som sitter på varsin sida ett litet relä under sadeln, sitter en säkring där också, den ena röda gav samma som batteriet & den anndra gav inget alls :hmmm:. Vore evigt tacksam för lite hjälp.

Är det dyrt att byta generator? & är den svår att byta själv?
Många frågor som hoppas på svar. :ATV:


Har nu fixat laddningen, var glapp i en kontakt. Kontakten från laddningsreläet "kablarna ut ovanpå" låg i spänn så dom gled isär på nå vis. Tog bort en massa onödiga stripes som någon satt dit o spreja lite 5-56 o vips så fanns det 15 volt i laddningen :whip:
Titel: SV: Laddnings problem Dinli 450
Skrivet av: Jockas skrivet 16 augusti 2011 kl. 21:43:29
Vet att det finns fler trådar, men hitta inget svar.

Har ingen laddning, 12,7 med motorn avstängd & 12,56 med motorn igång med lyse. Går det att mäta upp generatorströmmen någonstans, före reläet?

Hittade 2 grova röda som sitter på varsin sida ett litet relä under sadeln, sitter en säkring där också, den ena röda gav samma som batteriet & den anndra gav inget alls :hmmm:. Vore evigt tacksam för lite hjälp.

Är det dyrt att byta generator? & är den svår att byta själv?
Många frågor som hoppas på svar. :ATV:


Har nu fixat laddningen, var glapp i en kontakt. Kontakten från laddningsreläet "kablarna ut ovanpå" låg i spänn så dom gled isär på nå vis. Tog bort en massa onödiga stripes som någon satt dit o spreja lite 5-56 o vips så fanns det 15 volt i laddningen :whip:

Härligt  ()p