ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: BashanATV skrivet 6 juni 2011 kl. 14:37:00
-
Efter hur många mil/timmar rasade din motor på raptor 700? :)
-
Dessa motorer rasar generellt inte.
Mer info har du i denna tråd:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=35871.0
-
tror inte du kommer att få så många relaterade inlägg här. :rtfm:
-
Min har rasat runt 800-1000 mil. Kompisens rasa oxå, mil vet jag inte. Sett en på blocket som motorn va renoverad på. (LinusE:s gamla?)
På alla 3 är de vevlagret som gett upp
-
...och hur många av dessa motorer var original?
Dvs utan trim typ högkompskolv, annan kam osv...
-
...och hur många av dessa motorer var original?
Dvs utan trim typ högkompskolv, annan kam osv...
Nu va de ju inte de han fråga?
Min har de mesta utom turbo
Kompisens har hotcam, avgas och pc3.
Den på blocket vet jag inte.
-
Förvisso inte, men frågan i sig var minst sagt konstig, och så kallat "ledande".
Och med trim kan man få vilken motor som helst att rasa, det innebär dock knappast att motorn generellt är rasvillig.
-
den håller allatider till trimmat oxå, OM du har en bra mapp i din box. folk tror man kan köra med vad som när man trimmar..icke! alla dessa som rasat har förmodligen rasat under vinter förhållande oxå när man inte kan lita på denna här "sensorn" som ska tillföra soppa om syret ändras villket jag säger är skitsnack!..detta funkar inte när du inte har lambdasond..så pöjkar o flickor på med locket för luftfiltert när det blir minus grader så håller era maskiner oxå ska ni se!
-
Hur menar du att bränsle mängden skulle påverka ett rasat vevlager?
-
i värme expanderar stål..vilket kan leda till väldigt många fel! har du inte korrekt mått på kolvringar o.s.v så kan både kolv och stake,cylinder gå åt helvete. det går VÄLDIGT tungt för veven när det expanderar så ska du veta. och JA mer luft=mer värme! bränsle kyler faktiskt om du inte redan visste detta. jag tror att dit problem var för mycket luft isamband med dålig smörjning.
-
Får bli locket på vintertid o se vad som händer ()p
-
Får bli locket på vintertid o se vad som händer ()p
låter som en bra idè.. ()p
-
Jag har aldrig haft locket på, det gäller att ha koll på sin bränslebox och dess inställningar :rtfm:
-
Jag har aldrig haft locket på, det gäller att ha koll på sin bränslebox och dess inställningar :rtfm:
Körde med en map jag fått av dig laha :rtfm:
-
Ja men som du mycket riktigt anntydde tidigare så har det knappast någon påverkan på just vevlagerna...
För övrigt kör jag på samma map som jag gav dig, året runt och utan lock på luftburken ()p
-
i värme expanderar stål..vilket kan leda till väldigt många fel! har du inte korrekt mått på kolvringar o.s.v så kan både kolv och stake,cylinder gå åt helvete. det går VÄLDIGT tungt för veven när det expanderar så ska du veta. och JA mer luft=mer värme! bränsle kyler faktiskt om du inte redan visste detta. jag tror att dit problem var för mycket luft isamband med dålig smörjning.
Jag kan inte förstå hur det blir jobbigare för vevlagerna om kolven skulle gå tungt i cylindern, det är ju faktiskt så att kolven skjuter på vevstaken och inte tvärt om....
Bränsleblandningen kan däremot ställa till det för kolv och ventiler.
-
Kör du för snålt får du samma problem som jag. Fick fel lamdbavärde när jag mappade min YFZ på E85 så den gick lite magert = går för varmt, så min varmskar. Hade tur nog så allt i cylinder och kolv är intakt. Men går hjulingen magert så tror jag knappast vevlagret tar stryk av det. Höjd kompression ger ju vevlagret mer stryk, men så länge man håller sig inom rimliga gränser och sköter sin olja så spelar det ingen roll. Edit: Börjar nu kolven gå tungt pga för snål blandning så lever inte varken cylinder eller kolv särskilt länge om man håller på och kör på gränsen hela tiden. Framförallt ringarna tar slut fort och du ser snart blårök ur avgasröret :banghead:
Vet inte hur många som varit på mig och bestämt sagt att E85 varit roten till att min motor skar eftersom det smörjer så dåligt. Det förklarar ju hur mycket folk vet om en 4 takts motor ;D
-
Jo jag körde den mappen oxå året runt utan lock.
Provade den mappen nu efter renoveringen och den gick riktigt dåligt, har ju monterat +2mm gasspjäll nu efteråt.
För brorsan funkar mappen helt perfekt men han har inte större spjäll, iövrigt samma mods.
Om kolven går tungt så belastas vevstaken rätt hårt Kan jag tänka mig
-
Jag förstår inte hur ni tänker när ni säger att vevstake och vevlager får stryk om kolven går tungt, möjligtvis om ni motorbromsar hela tiden :rtfm:
-
Jag förstår inte hur ni tänker när ni säger att vevstake och vevlager får stryk om kolven går tungt, möjligtvis om ni motorbromsar hela tiden :rtfm:
Tänk så här laha
om du drar ut vattenslangen från rullen sedan står din polare och håller i slangen när du försöker veva in den så blir det lättare att förstå.
det belastar slangen, rullen som slangen är rullad på (och dina armar)
Det är ju bara en väg av 4 som kolven driver vevpartiet.
-
Jo jag förstår hur du tänker men du har inte förstått heller, det är inte veven som driver kolven utan tvärtom....
Om din kompis försöker mata in trädgårdsslangen utan att använda veven utan bara trycka på den samtidigt som han står på den stämmer det din liknelse bättre, det sliter inte speciellt på slangrullen eller hur?
Största belastning du någonsin kan få på vevstaken och därmed vevlagerna är grym komprission eller extrema varvtal, kör man dessutom utan eller med för dålig olja så slits det så klart.
Tänker du dessutom på insug och avgastakten så går den alltid lättare då man slipper kompet eftersom ventilerna är öppna...
Skulle kolven gå så tungt att det verkade med större kraft än tändningskraften så säger det sig själv att motorna hade stannat, alltså skurit.
-
förstår vad LAHA menar oxå..MEN du snackar om en NORMAL förbränning här! en spikning (fel detonation) som förekommer innan Ö.T.D.C vill jy piska ner kolven igen fast den är på väg upp så att säga vilket leder till ett litet stop som vevaxeln tar stryk av(flexar). du får oxå tänka på att det är EN kolv inte 4 (eller fler) som på en bil. ser jy hur många som hällst i usa som har knäckt sina hotrod 660 vevaxlar ifs ett tillverkningsfel men det tyder jy bara på att det är belastning på den..ellerhur? ajja ni får tro vad ni vill jag försöker bara kmma fram till en lösning sen hur ni/du vill göra är jy upp till er. ()p
-
"Vet inte hur många som varit på mig och bestämt sagt att E85 varit roten till att min motor skar eftersom det smörjer så dåligt. Det förklarar ju hur mycket folk vet om en 4 takts motor ;D"
narmasil--> det är sant att e85 inte har samma smörjning som 95-98..men det är snarare gummi o.s.v som tar smällen..men dem kan faktiskt oxå ha rätt! matar du på med förmycket soppa och i ditt fall e85 som kräver upptill 30% mer soppa för att kompensera så kan det faktiskt "skölja" bort oljefilmen i cylindern så den skär! true story!!
-
Jojo, men det är rätt stor skillnad på varmskärning och vanlig skärning som sker i brist på smörjning och detta verkar ju endel inte begripa. Visst kan en motor gå för fett men går den för varm så går den antagligen för magert... Ang E85 så öser min mapp på mellan 20-57% bränsle mer än org beroende på varv å TPS. Ska ju även nämnas att alla mappar till ALLT är flytande så den får ju aldrig så lite som +20% även om det står så i mappen. Nu var ju i mitt fall detta lite för lite (Lamda 8.4) vilket är optimal förbränning för högsta effekt, men inte optimalt för värmeutveckling.
Blir till att trimma ner min 0.5-1hk men kyla den mycket mer istället ()p
Sen tycker jag Laha har rätt, är lite glad i hagen just nu så orkar inte gå in på mina åsikter 8)
-
Jo jag förstår hur du tänker men du har inte förstått heller, det är inte veven som driver kolven utan tvärtom....
Om din kompis försöker mata in trädgårdsslangen utan att använda veven utan bara trycka på den samtidigt som han står på den stämmer det din liknelse bättre, det sliter inte speciellt på slangrullen eller hur?
Största belastning du någonsin kan få på vevstaken och därmed vevlagerna är grym komprission eller extrema varvtal, kör man dessutom utan eller med för dålig olja så slits det så klart.
Tänker du dessutom på insug och avgastakten så går den alltid lättare då man slipper kompet eftersom ventilerna är öppna...
Skulle kolven gå så tungt att det verkade med större kraft än tändningskraften så säger det sig själv att motorna hade stannat, alltså skurit.
Jo jag förstår dig när det gäller att trycka in slangen men jag hoppas ju att du vet att din raptor har ett svänghjul och vevparti som hjälper din kolv tillbaka till tändläget för att få en ny smäll som driver runt vevparti och svänghjul några varv tills det händer igen. Enda gången kolven driver vevparti och svänghjul är ju när den får en smäll uppifrån med ventiler stängda.
Ja kompet är ju också en parameter i motståndet för kolven men det är ju just innan den ska få en smäll uppifrån.
Hoppas du förstår nu vad jag menar
-
Jo fast ingen av de andra takterna kan gå så tungt att det påverkar varken stake eller lager för då stannar motorn långt tidigare.....
-
Jo fast ingen av de andra takterna kan gå så tungt att det påverkar varken stake eller lager för då stannar motorn långt tidigare.....
Jo det är ju klart då har den ju totalnypt.
Men om den går på gränsen så finns det ju teoretisk en chans att det går onödigt tungt att driva runt skiten.
Om det nu går så tungt att det belastar vevpartiet så mycket att lager skär är ju en annan sak men jag gissar ju att det var det tidigare skrivare menade. (den totala ökningen av motståndet gör att det kan bli problem med lager i vevpartiet( men då tycker jag att det ligger på gränsen till att varmnypa i cyllen före och att det borde finnas spår av sånt))
-
( men då tycker jag att det ligger på gränsen till att varmnypa i cyllen före och att det borde finnas spår av sånt))
Äntligen ()p
-
( men då tycker jag att det ligger på gränsen till att varmnypa i cyllen före och att det borde finnas spår av sånt))
Äntligen ()p
Hehe
nog förstod jag det helatiden men det var ju inte det som var frågan utan att det kanske går att köra en raptor 700 på gränsen till varmnypning så att vevpartiet skär ihop istället (kanske en svag punkt).
Som jag sa tidigare tycker man att en nypning borde hända före. (men raptorn har sånt vrid med sitt tunga svänghjul och vevparti så att lager skär före).
-
Jo fast ingen av de andra takterna kan gå så tungt att det påverkar varken stake eller lager för då stannar motorn långt tidigare.....
om jag inte mins fel så var det faktiskt tecken på att topp,kolv,cyl gått varm på racer`s bilder..
-
Sitter på tåget o surfar från mobilen så svaren blir rätt korta.
På vilket sätt tycker ni att kolven spikat?
Bra med massa tips och åsikter ()p
Kör redan 98-99 oktan. Just när de hände va de faktiskt 95. Dom i USA kör ju med 90-93 oktan och dom har ju bra mkt mer trim än mig?
Kylvattnet höll 74 grader när de hände kom jag på så helt kall va den ju inte
-
Är ni inte klara än :whip:
-
Jo nu ;)
-
nopp!.. :lol: :nono:
det är skillnad på avgastemp och vattentemp lilla du :rtfm:
-
skitsamma laha du har din toeri och jag har min..ska vi inte ta en burgare i smygehuk ist..då har vi GOTT om tid att snacka innan maten kommer ()p :lol:
-
Ni åker väl inte dit utan mig???
Visst är väntetiden lång där och visst har man 22 mil dit... men de burgarna skojar man inte bort!
()p
-
Det finns ytterligare ett favoritmatställe på sydkusten nu Hydro, Kebabrulle i Beddingestrand ()p
-
Ni åker väl inte dit utan mig???
Visst är väntetiden lång där och visst har man 22 mil dit... men de burgarna skojar man inte bort!
()p
klart vi inte gör hydro..får snart ta en träff igen tycker jag! sist var det nog den bästa träffen jag varit på iaf!
-
Ni åker väl inte dit utan mig???
Visst är väntetiden lång där och visst har man 22 mil dit... men de burgarna skojar man inte bort!
()p
Bilder för fan! :whip:
Vattnas ju redan i munnen. ;D
-
(http://i169.photobucket.com/albums/u233/lahamontage/b6f9469c.jpg)
(http://i169.photobucket.com/albums/u233/lahamontage/3bdc5bee.jpg)