ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Danne The King skrivet 5 maj 2011 kl. 13:15:31
-
Sitter och skriver ihop en dispensansökan till Länsstyrelsen så ja på grund av mitt handikapp får köra min terrängreggade Outlander på väg och i skog.
Börjar få allt klart för att postas men saknar lite paragrafer som ja gärna hade velat ha med.
Hittade en gammal ansökningsblankett (som inte gäller längre, nu för tiden ska man skriva personliga brev) och där fanns två paragrafer som ja skulle vilja ta med.
§159 i vägtrafikkungörelsen och §5 i terrängkörningsförordningen.
Problemet är att ja känner mig tveksam till om dessa paragrafer stämmer. Har googlat lite men tycker allt verkar väldigt rörigt.
Är det någon som har koll på lagar, regler och dessa paragrafer?
:rtfm:
-
Var just i kontakt med Lässtyrelsen och de verkar som de minst kommer att ta 2 månader att handlägga så känner mig lite stressad att få iväg allt.
Ingen verkar ha koll på paragraferna men hur hade ni andra gjort. Skrivit dom som gällde tidigare och ev nu, eller skippat de helt?
En del av min ansökan ser ut så här:
Ansöker om dispens för att framföra terrängskoter (terränghjuling/fyrhjuling) på allmän väg samt i skog och natur.
Med stöd av §159 i vägtrafikkungörelsen och §5 i terrängkörningsförordningen.
Ansökan avser kommuner i Dalarnas län.
Ansöker också dispens att framföra fordonet fortare än 20 km/h på allmän väg.
Skälet är att jag är handikappad och har inga möjligheter att röra mig till/från och i naturen. Ansökan bör även gälla för medföljare/assistent.
-
Jag hade köpt en vägreggad och bara sökt dispans för körning i terrängen och sluppit söka dispans för att åka på vägar och hastigheten.
Det fanns möjligheten för fyrhjulingar att få gå på vägen innan nuvarande regler kom och dom fick man bygga om så att dom blev tillåtna att framföras i trafiken.
Har du blinkers mm på din ?
-
Jag hade köpt en vägreggad och bara sökt dispans för körning i terrängen och sluppit söka dispans för att åka på vägar och hastigheten.
Det fanns möjligheten för fyrhjulingar att få gå på vägen innan nuvarande regler kom och dom fick man bygga om så att dom blev tillåtna att framföras i trafiken.
Har du blinkers mm på din ?
Tanken har slagit mig också, men de känns som de är lite sent att byta nu, lär ju torska på ett byte och sen är de ju billigare att både äga och köpa terrängreggat. Dessutom så kör ja ju helt lagligt om/när dispensen går igenom vilket ja aldrig lär göra om ja tar bort strypningen på en vägreggad.
Vet andra i Dalarna som fått dispens tidigare på samma grunder som ja nu söker så de ska nog gå bra. Dom har inte heller blinkers osv och kör terrängreggat.
-
köp traktor reggad? och ta bort strypningarna. blir de för olagligt?
-
köp traktor reggad? och ta bort strypningarna. blir de för olagligt?
De är bra som de är. Måste bara få iväg ansökan för dispens så är inget olagligt.
-
Sitter och skriver ihop en dispensansökan till Länsstyrelsen så ja på grund av mitt handikapp får köra min terrängreggade Outlander på väg och i skog.
Börjar få allt klart för att postas men saknar lite paragrafer som ja gärna hade velat ha med.
Hittade en gammal ansökningsblankett (som inte gäller längre, nu för tiden ska man skriva personliga brev) och där fanns två paragrafer som ja skulle vilja ta med.
§159 i vägtrafikkungörelsen och §5 i terrängkörningsförordningen.
Problemet är att ja känner mig tveksam till om dessa paragrafer stämmer. Har googlat lite men tycker allt verkar väldigt rörigt.
Är det någon som har koll på lagar, regler och dessa paragrafer?
:rtfm:
Jag sitter i liknande sits som du.
Skickade in min ansökan förra året och fick den beviljad nästan på vändande post (Västra Götaland)
Skrev inget om paragrafer, utan bara om mitt behov (styrkt med läkarintyg) och hur jag avsåg att använda maskinen.
-
Sitter och skriver ihop en dispensansökan till Länsstyrelsen så ja på grund av mitt handikapp får köra min terrängreggade Outlander på väg och i skog.
Börjar få allt klart för att postas men saknar lite paragrafer som ja gärna hade velat ha med.
Hittade en gammal ansökningsblankett (som inte gäller längre, nu för tiden ska man skriva personliga brev) och där fanns två paragrafer som ja skulle vilja ta med.
§159 i vägtrafikkungörelsen och §5 i terrängkörningsförordningen.
Problemet är att ja känner mig tveksam till om dessa paragrafer stämmer. Har googlat lite men tycker allt verkar väldigt rörigt.
Är det någon som har koll på lagar, regler och dessa paragrafer?
:rtfm:
Jag sitter i liknande sits som du.
Skickade in min ansökan förra året och fick den beviljad nästan på vändande post (Västra Götaland)
Skrev inget om paragrafer, utan bara om mitt behov (styrkt med läkarintyg) och hur jag avsåg att använda maskinen.
Roligt att du fick dispens.
Så jag är inte ensam mupp här på forumet :)
Har skrivit ett ganska långt och utförligt brev så ja tror de ska räcka.
Kör du också terrängreggat och fått får att köra både i skog och på väg? Sökte du för någon speciell plats eller för helt län/kommun?
Här i Dalarna ville dom att ja skulle skriva vilka platser ja skulle vara på men de känns omöjligt, vill ju köra överallt :) Har skrivit för olika kommuner här runt omkring men även skrivit att ja önskar för hela Dalarnas län.
-
Har skrivit ett ganska långt och utförligt brev så ja tror de ska räcka.
Lägg gärna upp det här eller pm:a, sitter ju inte i rullstol själv men har en ganske trasig kropp. Så det kanske vore ideé att söka själv :)
-
Roligt att du fick dispens.
Så jag är inte ensam mupp här på forumet :)
Har skrivit ett ganska långt och utförligt brev så ja tror de ska räcka.
Kör du också terrängreggat och fått får att köra både i skog och på väg? Sökte du för någon speciell plats eller för helt län/kommun?
Här i Dalarna ville dom att ja skulle skriva vilka platser ja skulle vara på men de känns omöjligt, vill ju köra överallt :) Har skrivit för olika kommuner här runt omkring men även skrivit att ja önskar för hela Dalarnas län.
En del häromkring har fått begränsat /kommun.
Men jag skrev att jag bor vid kommungränsen och har grannar i nästa kommun, och dessutom körkamrater i ytterligare kommun på andra sidan om "min", så jag fick för hela länet. (Om det berodde på min skrivelse eller om policyn ändrats beroende på politiska förändringar mellan åren vet jag inte)
Jag har dessutom dispens för jakt från fordonet, och den kom lika lätt den med. (Skall egentligen skickas till annan nämnd på länstyrelsen, men det samordnade de vänliga själarna på rättsenheten åt mig automagiskt)
Hoppas det löser sig smidigt för dig med.
Mvh /Ola
-
Jag fick dispens för att köra i hemkommunen, började där på inrådan av Länsstyrelsen, i hemkommunen känner dom ju till vem jag är så det gick enkelt och smidigt. Är tydligen enklare att söka för fler kommuner sedan om man fått det beviljat där man bor.
Jag skrev bara ett kort brev om mitt behov, komma ut i naturen med hundarna, fotografera mm.
Kravet är att jag har blinkers och backspeglar, jag skaffade en vägreggad, verkar smidigast så. Har redan blivit stoppad av polis när jag körde i naturreservatet där vi bor, någon surkärring hade ringt och klagat, men vad gör det ;-)
-
Jag fick dispens för att köra i hemkommunen, började där på inrådan av Länsstyrelsen, i hemkommunen känner dom ju till vem jag är så det gick enkelt och smidigt. Är tydligen enklare att söka för fler kommuner sedan om man fått det beviljat där man bor.
Jag skrev bara ett kort brev om mitt behov, komma ut i naturen med hundarna, fotografera mm.
Kravet är att jag har blinkers och backspeglar, jag skaffade en vägreggad, verkar smidigast så. Har redan blivit stoppad av polis när jag körde i naturreservatet där vi bor, någon surkärring hade ringt och klagat, men vad gör det ;-)
får man alltså köra i naturreservat också???
nu förstår jag ju vad jobbigt det måste vara att vara rullstolsburen i många situationer, men när det gäller detta så blir jag gött avundsjuk!
jag har visserligen dåliga knän och helt kass kondis så jag orkar sällan promenera mer än en halvtimme åt gången, men det är nog inte giltiga skäl...
-
får man alltså köra i naturreservat också???
nu förstår jag ju vad jobbigt det måste vara att vara rullstolsburen i många situationer, men när det gäller detta så blir jag gött avundsjuk!
jag har visserligen dåliga knän och helt kass kondis så jag orkar sällan promenera mer än en halvtimme åt gången, men det är nog inte giltiga skäl...
Jo.. visst får jag det (vet inte om det skiljer från kommun till kommun), men man måste naturligtvis köra försiktigt där så man gör så liten åverkan som möjligt.
-
får man alltså köra i naturreservat också???
nu förstår jag ju vad jobbigt det måste vara att vara rullstolsburen i många situationer, men när det gäller detta så blir jag gött avundsjuk!
jag har visserligen dåliga knän och helt kass kondis så jag orkar sällan promenera mer än en halvtimme åt gången, men det är nog inte giltiga skäl...
Jo.. visst får jag det (vet inte om det skiljer från kommun till kommun), men man måste naturligtvis köra försiktigt där så man gör så liten åverkan som möjligt.
Kul att höra fler som fått dispens och att vi är flera muppar här på forumet :)
-
Trodde vi alla 4-hjulings åkare klassades som muppar! :lol:
-
Trodde vi alla 4-hjulings åkare klassades som muppar! :lol:
Takes one to know one :lol:
-
Så fick man beslut från Länsstyrelsen. Kan ju knappast påstå att dom jobbat snabbt och de krävdes både att skicka in ansökan 2 gånger samt ett flertal mail för att påminna om att ja väntade på svar.
Ja får nu köra terrängregistrerat på väg och i skog i 5 kommuner. Dock måste ja först ha tillåtelse av markägare och på väg får ja som tidigare inte köra fortare än 20km/h (även om ja ska köra väldigt många mål mellan kommunerna), får inte lämna spår efter mig i skogen, inte förstöra fornlämningar eller köra i naturreservat osv. Körning får inte heller ske inom områden där fordonstrafik eller trafik med motordrivet fordon är förbjudet med stöd av annan lagstiftning.
Ev assistent får inte åka med utan får vänta hemma i hopp om att ja inte behöver någon hjälp :)
Länsstyrelsens sammanfattning:
"Vid en samlad bedömning anser Länsstyrelsen att skäl finns för att ge dig tillstånd att köra terrängfordon på allmän väg och på barmark i terräng. Däremot finner Länsstyrelsen inga skärskilda skäl att göra undantag från bestämmelserna om högsta tillåtna hastighet eller att ett generellt tillstånd ska gälla för en medföljare/assistent".
-
...inte förstöra fornlämningar...
Inte det???
:lol:
Grattis till tillståndet!
:headbang:
-
Ja man får gratulera ()p
-
Så fick man beslut från Länsstyrelsen. Kan ju knappast påstå att dom jobbat snabbt och de krävdes både att skicka in ansökan 2 gånger samt ett flertal mail för att påminna om att ja väntade på svar.
Ja får nu köra terrängregistrerat på väg och i skog i 5 kommuner. Dock måste ja först ha tillåtelse av markägare och på väg får ja som tidigare inte köra fortare än 20km/h (även om ja ska köra väldigt många mål mellan kommunerna), får inte lämna spår efter mig i skogen, inte förstöra fornlämningar eller köra i naturreservat osv. Körning får inte heller ske inom områden där fordonstrafik eller trafik med motordrivet fordon är förbjudet med stöd av annan lagstiftning.
Ev assistent får inte åka med utan får vänta hemma i hopp om att ja inte behöver någon hjälp :)
Länsstyrelsens sammanfattning:
"Vid en samlad bedömning anser Länsstyrelsen att skäl finns för att ge dig tillstånd att köra terrängfordon på allmän väg och på barmark i terräng. Däremot finner Länsstyrelsen inga skärskilda skäl att göra undantag från bestämmelserna om högsta tillåtna hastighet eller att ett generellt tillstånd ska gälla för en medföljare/assistent".
trevligt som fean :) får man fråga vad du har för handikapp utan att vara för närgången?
-
Då gav dedär tillståndet inte så mycket förutom att du får köra på väg då. :hmmm:
Man har väl tur om man hittar en markägare som tillåter körning på hans ägor. Men först måste man ju ta reda på vem som äger marken där man vill köra, och har man otur blir det snack med en jävla massa gubbar :-\
Eller är jag bara bitter nu ;D :banghead:
-
trevligt som fean :) får man fråga vad du har för handikapp utan att vara för närgången?
Sitter i rullstol. Kort sagt benen som inte funkar, typ :)
-
Då gav dedär tillståndet inte så mycket förutom att du får köra på väg då. :hmmm:
Man har väl tur om man hittar en markägare som tillåter körning på hans ägor. Men först måste man ju ta reda på vem som äger marken där man vill köra, och har man otur blir det snack med en jävla massa gubbar :-\
Eller är jag bara bitter nu ;D :banghead:
Nja du har ganska rätt. Kommer ju inte bli någon direkt skillnad. Får köra på väg, men 20km/h... jorå. Skillnaden är kanske att man får böter för fortkörning istället :)
Ska man jaga en massa markägare lär man ju inte få tid att ut och åka nåt.
-
Normalt sett har ju kommunerna själva några hundra hektar skog... ibland tusentals... så om du snackar med dem kan du ju kanske få RÄTT stora ytor redan där till ditt förfogande. ()p
Är du med i kyrkan, och betalar skatt där?
DE har skog.... bara på dem!
...och kör så du får valuta för pengarna. :headbang:
-
Då gav dedär tillståndet inte så mycket förutom att du får köra på väg då. :hmmm:
Man har väl tur om man hittar en markägare som tillåter körning på hans ägor. Men först måste man ju ta reda på vem som äger marken där man vill köra, och har man otur blir det snack med en jävla massa gubbar :-\
Eller är jag bara bitter nu ;D :banghead:
nej, du har helt rätt... det fåtal som säger ja blir nog lätträknade.