ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Bjaerven skrivet 25 april 2011 kl. 12:58:07

Titel: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Bjaerven skrivet 25 april 2011 kl. 12:58:07
Jo införskaffat ett 38 drev men vete fan hur ja ska göra ?? :hmmm:
sökt runt lite på forumet och hittat några länkar men dom funkade inte :((

Skulle vilja ha en bra beskrivning om hur man ska gå tillväga.

Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: FaC skrivet 25 april 2011 kl. 13:40:29
Har inte min Dinli ståendes här så jag kan inte gå ut o kolla just nu.
Sedan var det redan bytt bakdrev när jag köpte min.
Men om jag minns rätt så måste man ta bort bakaxeln för att komma åt skruvarna som håller fast bakdrevet.

Annars fanns det lite trådar om det tex denna som visar att man nog inte ska måsta ta bort bakaxeln
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24752.msg215938#msg215938 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24752.msg215938#msg215938)

Mer att läsa i ;)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=22690.msg199061#msg199061 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=22690.msg199061#msg199061)

Ifall du nu måste ta bort bakaxeln skrev jag lite hur man gör här
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=29118.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=29118.0)

Sen är det bara att flytta över magneten som satt på det gamla drevet så hastighetsmätaren kan visa något ;)

Om jag bara kommer ihåg så ska jag kolla lite mer hur det var gjort ikväll.
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Bjaerven skrivet 25 april 2011 kl. 15:46:16
 :djump: :djump: :djump:
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: FaC skrivet 25 april 2011 kl. 16:30:35
Fann inte orginaldrevet så jag kunde kolla hur det ser ut.
Men såhär ser mitt nyare bakdrev ut.
Och för att byta det behöver man inte plocka bort bakaxeln.

Det räcker med att lossa höger bakhjul.
Sedan lossar man de 4 insexskruvarna och muttrarna som håller fast bakdrevet.
 (3 av skruvarna är inringade med rött på bilden)
Dock går det nog bara komma åt att lossa den översta skruven sedan får man rotera ett kvars varv...

Nu tror jag att du kan byta det själv  ()p
Annars får du skriva igen  ;)

(http://i1080.photobucket.com/albums/j322/FaC_/Dinli/bakdrevdinli450SDC10298.jpg)

JA, jag vet att den är lite smutsig, men det är ju så roligt att köra grusvägar nu  ()p
Blir till att tvätta den lite senare.
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Bjaerven skrivet 25 april 2011 kl. 16:58:04
så ser mitt nya drev ut, dock så har jag ju originalet på nu, så måste antagligen kapa sönder det. Eller plocka loss hela axeln  :banghead:

Får ta tag i det i veckan ngn gång då det bara har krånglat idag så ingen ide att trilskas mer då blir de nog bara dumt ^^
Har problem med att få loss navet :(
tack för hjälpen  :D
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: LAHA skrivet 25 april 2011 kl. 17:38:30
Enklast är att kapa sönder originaldrevet, det nya går att få på då hålet i det ser ut som en 4-klöver  ()p
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Bjaerven skrivet 25 april 2011 kl. 21:49:53
då va drevet bytt :) kapade original drevet, fick korta kedjan också. fick på magneten lite provisoriskt , får se hur länge den sitter  :D

kör 15/38 nu :) topp hastigeten innan va ca 132 km/h, borde va närmare 140 nu då ?:) dock andra sulor på nu så blir nog runt samma  :headbang:  Uppdatering: fick upp den i 132 enligt hastighetsmätaren innan med original sulorna, justerade hastighetsmätaren igår och upptäckte att den har visst visat fel! hela tiden då den har vart inställd på för stora hjul, fixat, och nu fick ja bara upp den i 115-120 km/h med lågprofil däck... :( måste fixa nytt munstycke och 36 drev bak snarast!!! : :knupple:

Tack för hjälpen!  :wave
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Kungtommy skrivet 27 april 2011 kl. 20:16:05
inte ska man behöva kapa sönder drevet, man låssar den stora trekantiga muttern på höger sida
då går det att trycka hela bakaxeln till vänster lite, räcker med några mm, då kommar man åt att
ta bort den lilla låsringen som håller drevet på plats" sitter i ett spår  runt axeln.
 sen är det bara att skjuta drevat åt vänster så är det klart, tar max 5 min att göra.
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Hydro skrivet 27 april 2011 kl. 20:35:34
Och kapa tar fem sekunder.  :whip:
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Kungtommy skrivet 27 april 2011 kl. 20:44:35
det har du rätt i, men då har du ett trasigt drev :whip:
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Hydro skrivet 27 april 2011 kl. 21:02:07
Förvisso.
Tänkte inte på att ni kanske byter för att det är kul eller för att ändra nån utväxling eller nåt... jag skruvar aldrig mer an absolut nödvändigt och även då försöker jag låta bli.
Drevbyte bak för mig sker alltså enbart när det är uppslitet och då skall det ju kastas oavsett vad, så...
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Jockas skrivet 27 april 2011 kl. 22:05:03
Håller helt med hydro! JAg har 36 bak på min och 15 fram. Gör väl ca 115kmh med sommar sulorna. 255/40-10
Men inte ligger man där inte  :hmmm:.
Den går skapligt i runt 85-88. Kortare sträckor i 90-92. Men då gölar det på rätt friskt  :whip:

Letar 16 fram. men verkar knepigt att få tag i  :-\

Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Bjaerven skrivet 27 april 2011 kl. 23:35:23
förstod dock inte att de var så lätt som du skrev kungtomy, förstod nog inte vad som beskrivits men men då måste man väl ta av navet också ? för de muttrarna rubbar ja inte  :banghead:,  ja jockas, men ja tror ja har läst om andra som haft 16 fram om ja inte minns fel ? och då måste man kanske göra lite plats för att få dit det också ? :dntknow: :djump:
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Tripod skrivet 27 april 2011 kl. 23:55:13
Håller helt med hydro! JAg har 36 bak på min och 15 fram. Gör väl ca 115kmh med sommar sulorna. 255/40-10
Men inte ligger man där inte  :hmmm:.
Den går skapligt i runt 85-88. Kortare sträckor i 90-92. Men då gölar det på rätt friskt  :whip:

Letar 16 fram. men verkar knepigt att få tag i  :-\



Nä så knepigt är det inte. http://www.loeffler-quads.de/product_info.php/info/p3600_Ritzel-Z16-vorne-f--Quad-Polaris-Predator.html. Jag har 15T på min Outlaw och har nyss kollat, 16T rymms inte utan lite mod av motorkåpan. Kanske är Dinli motorn lite annars gjuten men jag rekommenderar att du kollar detta noga före ett ev köp!
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 28 april 2011 kl. 14:22:20
Ang bakdrevsbyte.
Jag håller just nu på att byta bakdrevet (org drev)
Så jag kan dokumentera lite och lägga upp här sen.
Jag gör det på ett lite speciellt sätt.

Ska dit med ett 38 drev
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 28 april 2011 kl. 14:27:49

Nä så knepigt är det inte. http://www.loeffler-quads.de/product_info.php/info/p3600_Ritzel-Z16-vorne-f--Quad-Polaris-Predator.html. Jag har 15T på min Outlaw och har nyss kollat, 16T rymms inte utan lite mod av motorkåpan. Kanske är Dinli motorn lite annars gjuten men jag rekommenderar att du kollar detta noga före ett ev köp!

Ja det finns 16 framdrev och det är samma som på pred/outlaw motorn
Tycker redan nu att det är lite trångt med ett 15 drev så nog lär man få modda lite i kåpan
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 29 april 2011 kl. 12:14:45
Jag gjorde ett litet snabbjobb igår kväll på ca 2 timmar

http://nawsweden.swedishforum.net/t27-dreva-byta-bakdrev-dinli-450 (http://nawsweden.swedishforum.net/t27-dreva-byta-bakdrev-dinli-450)
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Bjaerven skrivet 29 april 2011 kl. 17:50:20
Yepp så gjorde ja med! ()p
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 29 april 2011 kl. 18:16:08
Yepp så gjorde ja med! ()p

Smidigt värre :D

Nu ska jag prova hur det blir med en ny magnet köpt på classe (neodym magnet 10 mm)
Har borrat en bit i drevet ungefär på samma radie som förra drevet hade sin magnet på.

Limmar sedan och hoppas lim och försänkning ska räcka att den sitter kvar. Sedan blir det in i mätarinställningen och labba och synka med hjälp av gps.

Hur har ni andra fäst era magneter på dreven?

Blev då skillnad i draget kan jag lova  ()p
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Kungtommy skrivet 29 april 2011 kl. 18:31:56
hur blev det skillnad :hmmm:
den borde axa långsammare men åt andra sidan kan man ligga lite längre på varje växel.
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 29 april 2011 kl. 18:49:58
hur blev det skillnad :hmmm:
den borde axa långsammare men åt andra sidan kan man ligga lite längre på varje växel.

Ja du kan ju dra ut längre på varje växel (när du växlar tappar du ju drag en kort stund)

Har du bara bra med ork i maskinen så den klarar utväxlingsändringen så ger det faktiskt mer drag och man komemr upp i fart fortare än att veva med pedalen varannan sekund.
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Jockas skrivet 29 april 2011 kl. 18:51:17
Min magnet som jag flyttat över till mitt 36 drev är inte limmad alls. Man behöver tång för att få bort den fastän den in te är limmad. Så min sitter bara av magnetkraften och det har den gjort sen förra sommarn.  ()p
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: drystoneson skrivet 29 april 2011 kl. 18:54:12
Hur har ni andra fäst era magneter på dreven?

Jag tog kemisk metall :P sitter som berget. Tack för guiden =D ska användas senare!  ()p
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 29 april 2011 kl. 20:02:09
Min magnet som jag flyttat över till mitt 36 drev är inte limmad alls. Man behöver tång för att få bort den fastän den in te är limmad. Så min sitter bara av magnetkraften och det har den gjort sen förra sommarn.  ()p


Har du inte ens försänkt den i drevet?


Hur har ni andra fäst era magneter på dreven?

Jag tog kemisk metall :P sitter som berget. Tack för guiden =D ska användas senare!  ()p

Jag har funderat på kemisk metall men jag tänkte att en försänkning och lim tillsammans med magnetkraften ska räcka.
Får väl se om storleken på magneten blir ett problem
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Hydro skrivet 29 april 2011 kl. 20:11:22
Är det ingen som gnuggat nån magnet mot antingen drevet eller en skruv och på så vis gjort den magnetisk?
...eller det kanske inte går att fixa detta på hobbynivå?

Har liksom för mig att jag saknar både magnet och magnetiska skruvar, alltså återstår enbart ett delvis magnetiskt drev.
 
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 29 april 2011 kl. 20:21:22
Är det ingen som gnuggat nån magnet mot antingen drevet eller en skruv och på så vis gjort den magnetisk?
...eller det kanske inte går att fixa detta på hobbynivå?

Har liksom för mig att jag saknar både magnet och magnetiska skruvar, alltså återstår enbart ett delvis magnetiskt drev.
 

Hur menar du nu?

Ja drevet blir till viss del magnetiskt men hur ska givaren räkna varv om drevet inte har en extra kraftig magnetisk punkt att räkna på?



Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Hydro skrivet 29 april 2011 kl. 22:01:28
Jag kan faktiskt inte förklara bättre.
Min saknar som sagt magnet.
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 30 april 2011 kl. 21:52:09
Ja då har man provat nya drevningen
20" crossdäck och testade snurra hjulen men gav inget utslag.
Tänkte att det var något prob med magneten men efter lite glömda fysiklektioner så kom jag på att vända på magneten och då helt plötslligt gav den utslag  :)

Ut å prova mot en bil, och hur tur kan man ha synkade exakt som bilmätaren och det får duga.

Grymt att ligga 100 utan bekymmer med varven, maxade ut på ca  140 då slår varvskyddet till men då går det också fort,,, huvva ligen.

Slängde på 18" bak och den blev betydligt roligare än tidigare med stort bakdrev.
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Bjaerven skrivet 1 maj 2011 kl. 09:02:42
18 bak ? vad är de för däck ? :P :D
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 1 maj 2011 kl. 19:12:01
det är lågprofil vägdäck.
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Bjaerven skrivet 1 maj 2011 kl. 19:43:03
är det för omkrets på dem ?
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 1 maj 2011 kl. 19:46:23
är det för omkrets på dem ?

Näää diameter så klart
Atv/quad däck mäts ju oftast i det
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Hydro skrivet 1 maj 2011 kl. 20:05:26
Det frågades kanske VAD det är för omkrets på dem...?
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Bjaerven skrivet 1 maj 2011 kl. 20:15:02
ja förlåt, Vad för omkrets är det på dem :) nyfiken :djump:
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Hydro skrivet 1 maj 2011 kl. 20:23:52
18 tum gånger pi ger omkrets.  :whip:
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Bjaerven skrivet 1 maj 2011 kl. 20:49:26
lägg upp en bild på däcken, vill se hur de ser ut på dinlin  :) 
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 1 maj 2011 kl. 20:55:20
lägg upp en bild på däcken, vill se hur de ser ut på dinlin  :) 

(http://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=dlattach;topic=28636.0;attach=6454;image)
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Jockas skrivet 3 maj 2011 kl. 22:03:52
Men Hastighetsmätaren programeras i omkrets  ;D och denna är 149cm på mina maxxis 255/40-10 (18")
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: KungKalle666 skrivet 12 juli 2012 kl. 12:52:06
Ja då har man provat nya drevningen
20" crossdäck och testade snurra hjulen men gav inget utslag.
Tänkte att det var något prob med magneten men efter lite glömda fysiklektioner så kom jag på att vända på magneten och då helt plötslligt gav den utslag  :)

Ut å prova mot en bil, och hur tur kan man ha synkade exakt som bilmätaren och det får duga.

Grymt att ligga 100 utan bekymmer m

ed varven, maxade ut på ca  140 då slår varvskyddet till men då går det också fort,,, huvva ligen.

Slängde på 18" bak och den blev betydligt roligare än tidigare med stort bakdrev.


Lite gammal tråd.. Men provar.. :)
Vilket håll skulle magnet vara då..?
Vad kapade du original drevet med?   
Tänkte prova med en liten rondell.. Men rätt svårt att komma åt...  :hmmm:

Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 16 juli 2012 kl. 18:31:00
Hade bara en valig liten rondell
Finns ju nord och syd på en magnet fick man ju lära sig åch funkar inte det ena håller funkar den åt andra hållet.
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: KungKalle666 skrivet 16 juli 2012 kl. 20:36:46
Jo jag såg det på dina bilder..blev lite märken på Hubben  ;)
Körde med en liiiten rondell, funkade rätt bra ( ok lite märken på hubben,,men men..)
Nu är det bytt å fixat 38T/15T,tack vare din bra guide, tack!
Går ju bra mycket lugnare nu, men hade hoppats på mer drag, motorn som är för klen...

Skruvade upp förgasaren idag, det satt 45 låg å 160 hög. Så i morrn blire ut å leta hos MC butik.
Läst bestyckatråden upp å ner, men svårt att välja vad man ska köpa..  :hmmm:
55 låg å 165/170 hög?! Är det ett måste att även ha öppet luftfilter? Tänkte börja med munstyckena å sen fixa öppet...
Titel: SV: Byta bakdrev ?
Skrivet av: KungKalle666 skrivet 17 juli 2012 kl. 22:26:19
Svårt att hitta munstycken i lokala MC butiker så här i semestertider..varit runt i två dagar nu,... :dntknow:
Men nu är det beställt från Braigasen -mycket trevlig kille, var lite osäker på vilket lågfart jag skulle ha (med eller utan rand) å han skulle skicka båda, så skickar jag tillbaka det sen  :headbang:
Beställt: Lågfart 50 & 55, högfart 165,170, 175. ? Uni Filter, blir kul å se vad man hamnar på.. :)