ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: pro-quad skrivet 6 april 2011 kl. 22:13:28
-
Det finns mkt att läsa på moddedraptor. Men jag tänkte om vi kunde dela lite erfarenheter samt ider på svenska här gällande trimma sin Raptor 700a
Produkt tips/snack/effekt skillnader:
1- Vilken/vilka bränsle boxar (efi) är dom ledande/troligen bästa nu? =
2- Avgassystem dual & enkel ?
3- Luftfilter ?
4- Kolvar ?
5- Kam steg 1 vs 2 & 3
6- CDI trim , vilket ?
7- Drevning `?
8- Koppling ?
9- Turbo ?
10- Big bore & strokening ?
Snacket och frågorna kan börja :) fördelar/nackdelar/effekt osv
-
Det finns mkt att läsa på moddedraptor. Men jag tänkte om vi kunde dela lite erfarenheter samt ider på svenska här gällande trimma sin Raptor 700a
Produkt tips/snack/effekt skillnader:
1- Vilken/vilka bränsle boxar (efi) är dom ledande/troligen bästa nu? =
2- Avgassystem dual & enkel ?
3- Luftfilter ?
4- Kolvar ?
5- Kam steg 1 vs 2 & 3
6- CDI trim , vilket ?
7- Drevning `?
8- Koppling ?
9- Turbo ?
10- Big bore & strokening ?
Snacket och frågorna kan börja :) fördelar/nackdelar/effekt osv
1-pc3/pc5
2-duals om du vill ha mer än big 3 annars singel
3-pro design med k&n?
4-11.5:1 tech från tqs?
5-steg 1 cam är väl knappast lönt iaf om vi snackar hotcam..tor dem flesta kör på steg 3 för skillnade mot steg 2 och 3 är jy samma fast 2hk mer på toppen med steg 3 annars samma kurva o sånt
6-dynatech
7-15t fram om du kör 20" hjul. vägdäck borde väl ett 16t 36t bak funka?
kan snart svara på med egna ord vad dem 3 översta kommer att göra för min hojj..to be continued..
-
Jag kör med allt på listan utom turbo och bigbore/stroke, och visst fan går det undan men inte som det gör med turbo!
När man sitter här och lägger ihop allt man köpt så hade turbo fan varit samma pengar nästan...
-
...
När man sitter här och lägger ihop allt man köpt så hade turbo fan varit samma pengar nästan...
Men det går väl knappast att besiktiga med turbo. Blir en del mek att ta loss inför bes.
Flygande besiktning av Polisen lär väl inte heller gå så bra.
-
Körde med de som står nedanför. Gick riktigt bra tills den skar.
Har lite grejor på väg från USA just nu som innehåller:
11,5:1 tech cp-kolv
Uppborrat gasspjäll (sett att dom bänkat med dessa i USA och fått ut 8 hk mer som mest :headbang:)
+ massa annat.
Har köpt custom tändkurvor av dl700 på raptorforum till min Dynatek oxå.
Håller på jagar nån som kan bromsa och mappa den sen när den är klar.
-
Jag ska med handla Tec kolv, för det är den bästa nu eller ?
blir steg 3 kam. Men det får vänta ett par månader för jag vill inte börja riva just nu, han går jätte fint med helsystem,filter,sprutbox, men det ska såklart bli mer med tiden ()p Jag tycker det är bra med denna tråd
för jag hade tänkt beställa först steg 2 kam ,. men om det är samma plus 2hk mer så klart ska det bli steg 3 kam. Fortsätt snacket. Man vill ju höra vad ni tycker har vart bra osv
Turbo är uteslutet även om pengarna är omkring samma totalt. Det går aldrig besiktiga , mer strul, känns fel köra på grustag mm med turbo dessutom.
Det har ryktats om ett box som har både cdi och efi grejjen, som ska nu komma till Raptor 700an , vilken var det nu ? tydligen jäkla poppis till yama 450isarna, nån röd box som släpps till 700an snart ? ()p
nån som vet vad det är för skillnad när kolvarna är
11.5, 13 osv ?
-
Det innebär att man får högre komp ju högre siffror, 11,5:1 funkar bra med vanlig handelsbensin
-
Ja jänkarna har en cdi box som kommer styra både tändning och insprut.
Precis som laha skriver så är de komp förhållande dessa siffror står för. 11,5:1 är de högsta man kan köra med om man vill köra handelsbensin.
-
Ahaa så det handlar om soppan, men har ni tänkt på att i USA är soppan ca 91-92 , medans vi har 98tex, eller v power 99. skulle det inte funka med vår fina soppa med mer komp ? 95 kanske man får glömma direkt dock, vad tror ni ?
Jag undrar även om mer komp sliter på motorn och vevstake mm ?
kanske bäst hålla sig vid 11.5 där typ ? även kunna tanka 95oktan eftersom alla mackar har inte 98, och shell är ibland långt bort,. mer strul för så lite kanske ? inte värt syssla med 13kolvarna osv ? det ger ändå inte mer än 1-2 häst mer kanske men strular mer ifall man kommer till en mack som bara har 95 ?
edit. kambyte verkar enkelt, kan jag göra det redan nu direkt med original kolv ? senare sätta i annan kolv , blir det redan med kam bättre prestanda? jag vill inte förlora kraften jag har i början heller, men öka på topp vill jag rätt omedelbart
som sagt jag har nu fmf pipa helsystem. gammal dobeck efi box, och powerflo intag med sportfilter, la på 15drev igår, är ruskigt nöjd med 1ans växel 2an och 3an. men när jag lägger i fyran är jag bara halv nöjd. den går bra , men 5an växel blir han lite för seg på faktiskt
jag vill inte förlora min prestanda jag har i början. bara öka mest slutet och mitten lite
era tips och erfarenheter skulle vara guldvärda få veta nu ()p
-
Ahaa så det handlar om soppan, men har ni tänkt på att i USA är soppan ca 91-92 , medans vi har 98tex, eller v power 99.
USA räknar på ett annat sätt så det går inte att jämföra. Det läste jag i en annan tråd i detta forum (var det Hydro som skrev?)
Man bör dessutom inte räkna med 95 oktan alls då den försvinner fram över.
-
hmmm va trist, trodde vi hade grym soppa, men då är det 11.5 kolvar som gäller och det är inte fyskam alls, i fortkättningen kommer vi väll ha 98blyfri där det finns nu hoppas jag, annars blir jag nervös
-
Jag kommer köra 98 som lägst med min sen.
Angående o sätta i kam direkt o vänta med kolv rekomenderar jag inte. Kommer o tappa på botten draget.
Just fmf pipan du har är tyvärr bland dom sämsta avgasen till raptorn. Så där finns de effekt o hämta med ex barkers, lte, monster och dmc.
Sen ska du nog satsa på powercommander bränslebox, ger bättre möjligheter till justering.
-
Jag kommer köra 98 som lägst med min sen.
Angående o sätta i kam direkt o vänta med kolv rekomenderar jag inte. Kommer o tappa på botten draget.
Just fmf pipan du har är tyvärr bland dom sämsta avgasen till raptorn. Så där finns de effekt o hämta med ex barkers, lte, monster och dmc.
Sen ska du nog satsa på powercommander bränslebox, ger bättre möjligheter till justering.
toppen tips. man tackar, då väntar jag med fixa allt med kolv osv istället.
Jag väntar på den nya boxen med både efi och cdi, sen kan man smälla till med allt. vad tror ni om det? kommer den boxen bli bra som ska komma strax=
-
En fråga bara, jag börjar tvivla med kammen igen. Jag kör mkt offroad med. Kam 3. sliter den mer på kolv och stake ? för 2hk extra kan jag gott klara mig utan eftersom det är ingen street racer, den går mkt på grus,. men såklart det körs en del på asfallt med. Borde inte kam 2 vara mer lämplig till mitt körsätt eller? hur är det med slitage osv gällande dessa kamar?
vad säger ni/tycker/vet ? pris är samma , men sliter kam 3 mer på allt ?
edit HMF heter min pipa. ett bosktav fel, men den är väll ingen vidare heller ? Har gått 600mil dessutom. Jag kan tänka mig att jag behöver lite bättre avgasystem för att få ut alla hästar, hjälper inte ha en motor tip top om den inte släpper ut som det skall med rätt motstånd i dämparen/dämparna osv ?
-
Jag har kört med min steg 3 kam ett par tusen mil nu och har inte märkt av något slitage, det beror så klart på hur man kör o servar åxxå!
Har sett att du snackar om procombox för att höja varvet 1000 varv, det funkar inte så på en R 700 då även insprutet slår av vid högre varv! De som har testat får ca 100 rpm extra, thats it!
Helt utkastade pengar med andra ord, satsa istället på PC 5 med autotune så får du högsta effektivitet och största säkerhet.
-
Jag är mkt noga med service, byta olja ofta är dyrt men jag gillar göra det. Vill inte få motorn skruren.
Älskar den här tråden. Ös på mer grabbar med era guldvärda tips, jag kan inget om Raptor 700 trim , sjukt skönt veta nu att man inte ska köpa CDI från dynatek tex. Men vad säger ni om den nya boxen ? kommer den gå lira med kam 3 och kolvar mm ? Eller ska jag sattsa på Autotune för 550dollars ?
-
Jo Dynatech är ok, den ändrar tändkurvan så att du kan få lite högtre tändning! Det finns 2 varianter av denna, en justerbar i 4 olika lägen och en med fast läge motsvarande läge 2 på den justerbara vilket motsvarar det läge de flesta kör på i den justerbara.
Procom däremot e inte värt ett skit på en R 700!
Jag byter aldrig olja oftare än 300 mil, kör castrol som man fortfarande kan ana den röda färgen efter minst 300 mil som sagt. Serviceboken säger 240 mil mellan bytena ooch då har man tagit höjd för ökenkörningar i varma torra och dammiga förhållanden.
Men man kan så klart inte byta för ofta, om man inte gör som jag förstås och sliter ut gängorna till oljepluggen ;)
-
Då är det väl bättre att vänta in MSD Blaster som släpps senare.
-
Ja det vet man ju inte än, eller hur ;)
-
MSD boxen sparkar skiten ur PC5'an så kommer den till raptor inom snar framtid så spara till den ()p
1- PC5 är bästa boxen för raptor i nuläget
2. Dubbla avgas är inte bättre än singel förrän du närmar dig sjukt extrema effekter (100hk+) så det är en smaksak, Köra dubbla är ju mest för det är coolt
3- Pro Design skumfilter kör jag med, funkar bra. FCI (Fuel customs intake) för den som vill ha det bästa!
4- Kolvar... dom s.k Tech kolvarna är ju inte TQS egna utan bara märkta CP kolvar som jag tycker är riktigt bra f.ö... Venom's kolvar ska dock vara snäppet vassare då dessa är modifierade kolvar. Sen JE kolvar funkar också bra men jag tycker själv CP kolvar är bättre.
5- Finns många kammar. MMAD's kammar ger mest effekt, sen finns det ju Web kammar och Hotcams är ju mer svensson kammar. Dom sliter inte mer än original eftersom dom bara håller öppen ventilen längre, altså inte högre lyft vilket ger mer slitage eftersom kammer blir vassare
6- Är väl bara Dynateks jag vet om som är bra, ingen erfarenhet av dessa
7- Drevning.. Tycker inte raptorn behöver drevas om man inte har pyttesmå gatdäck på
8- Kopplingar finns det ju hur många som helst men kan väl delas in i. Original, Heavy duty, Slipper och Rekluse. Detta är ju en hel vetenskap och behöver en tråd för sig. Men vardagsåkare behöver aldrig bry sig om Slipper eller Rekluse kopplingarna. Heavy duty talar för sig själv, trimmar du, byt upp dig. EDIT: Bara för du trimmar lite behöver du inte byta koppling. Men skulle den börja slira så köp en heavy duty
9- Turbo har jag aldrig kört så kan inget om det
10- Det SISTA du ska göra på en motor är att borra den, kolven blir ostadigare, väggarna tunnare därav varmare och mer slitbenägna. Detonationsytan blir också bredare vilket gör det svårare att få en bra förbränning. Ska du öka i CC så gå för Strokning, detta frestar ju på vevlager mm lite mera men du får också mera vrid
En annan sak, kör du inte trimmat så håll dig undan så länge det går. När du väl börjat trimma är det fan svårt att sluta. Skulle själv bara sätta på bränslebox och avgasrör, slutade med allt för många tusenlappar mindre i plånkan då det hela eskalerade :cry:
-
de flesta dual avgas ger bättre än singel. bevisat! singel avgas och dobeck och filter gör väl ca 5hk duals med pc5/3 och filter ger minst 10hk..visst finns där singel avgas som är likabra men dem kostar lika mycket som duals och då är jy saken redan klar på vad man väljer..ellerhur?
-
de flesta dual avgas ger bättre än singel. bevisat! singel avgas och dobeck och filter gör väl ca 5hk duals med pc5/3 och filter ger minst 10hk..visst finns där singel avgas som är likabra men dem kostar lika mycket som duals och då är jy saken redan klar på vad man väljer..ellerhur?
Mjaa, Duals är ju dubbelt så tunga. Vet Yoshimura RS7, Dr.D och Sparks gav snarlik effekt som Barkers. Har för mig LTE's ger 0.1-0.2hk mer än Barkers dock, Men räkna då in vikten så ligger du på plus minus noll.
-
Angående koppling så har tqs en rebuild kit till raptor 700. Tydligen så är den inre lamellen på raptorn nån typ av halv fiber. De är den som är svagaste länken.
Men kopplings satsen från tqs byter man ut alla lameller inklusive den inre mot full fiber.
Tydligen har Yamaha gjort så för o få jämnare dragläge, för yfz som är mer race sitter de full fiber på den inre från fabrik.
-
de flesta dual avgas ger bättre än singel. bevisat! singel avgas och dobeck och filter gör väl ca 5hk duals med pc5/3 och filter ger minst 10hk..visst finns där singel avgas som är likabra men dem kostar lika mycket som duals och då är jy saken redan klar på vad man väljer..ellerhur?
Mjaa, Duals är ju dubbelt så tunga. Vet Yoshimura RS7, Dr.D och Sparks gav snarlik effekt som Barkers. Har för mig LTE's ger 0.1-0.2hk mer än Barkers dock, Men räkna då in vikten så ligger du på plus minus noll.
4kg mer...mao inget att bry sig om.
-
Vilken kam och kolv ger mest med macksoppan?
Blir det Venom kolv och MMADS kam ? länkar till rätt prylar?
Vad mer behöver förstärkas moddas ?
-
Vilken kam och kolv ger mest med macksoppan?
Blir det Venom kolv och MMADS kam ? länkar till rätt prylar?
Vad mer behöver förstärkas moddas ?
Ska du bara ha MASSOR med effekt och inte lika mycket pålitlighet som en standard raptor så ska du gå Venom + MMAD... Problemet med MMAD kammar är att det är omslipade kammar, så du måste skicka in gamla kammar, kan hända dom har något utbytesprogram dock :dntknow:
Till kolvarna då så sliter ju inte Venom kolven mer än en vanlig CP kolv t.ex
Och ska du ha massor av effekt så föreslår jag Turbo. Och då ska du ju absolut inte ha högkompskolv. Har sett en raptor med 88hk på hjulen. 914cc var den med äckligt dyra motordelar. Dom hade den till hillclimb (utan turbo) men det är inte särskilt snällt för motorn >:(
Kammar som Webcams och Hotcams funkar ju utan problem för en 65-70hk motor tillsammans med en vanlig CP kolv. det är ju inte någon extrem skillnad på CP och Venom direkt, bara finslipat så säga
-
70-72 häst är jag ute efter. Helst prisvärt och enkelt men bra..
Vad sägs om mitt ekonomiska val jag funderat på
-Hotcam 3
-CP 11.5:1 piston
-EBC Clutch Kit
kan jag lämna motorn så? inga ventilprylar mm ?..
Kan man byta lager till original vevstake ? vart köper man det för säkerhetskull?..
Utöver det
-Dual Big gun R exhaust
-Dynatek oställbar , med kurva 2
-filterkit
-PC5 alt Nya Blaster boxen som skall komma...
tror ni det blir okei drag ? ca 70häst?
Turbo är uteslutet
newbie i detta, ursäkta för dumma frågor..
-
Du kan glömma 70hk+ med dom grejerna du skrev tyvärr. Du lär behöva en trottel och topp portning, högre komp (13:1+). Möjligen större ventiler och högst troligt en Strokning till cirkus 770-790cc
Med dom grejerna du skrev kommer du gissningsvis upp i 62-65hk. Svårt att säga. Du hör det inte på ljudet men bränsleboxen är nyckeln till mycket effekt, är den lite felinställd kan du förlora 1-2hk direkt när man börjar prata såna effekter.
Varför inte Turbo? Vet inte vad turbokit ligger på nu men garanterat mer hållbart än N/A trimning som dessutom sliter dubbelt så mycket på motordelarna
Om det blir okej drag? Tja bara du själv som kan svara på. Vissa tycker ju sina Bashan 200cc går som en skjuten missil medans andra nästan somnar medans dom rattar sin 150hk Raptor :dntknow: Gillar du saker med drag i (som mig) så kommer du troligen aldrig bli riktigt nöjd. Det är livsfarligt att börja trimma för man vill bara ha mer å mer hela tiden. Så vänjer du dig med effekten också så du tycker snart den går sämre än första gången du körde. Bäst är att köra originalt så länge det går O0
Själv hade jag ungefär dom modsen du pratar om, hade högre komp men ingen tändningsbox, annars ungefär samma. Den låg gissningsvis på MAX 65hk. Jag klarade dra upp den på bakhjulen på 5'ans växel med lite övning (original drevning och dämpare)
-
En omslippad cam kan aldrig ge mer effekt än en riktig
Trim cam. Spelar ingen roll hur fint man slipar till överlapningen
Så går de varken o få till längre eller högre lyft genom o slipa om.
Inte helt insat i raptor cams namn med
70 hk på 700cc borde inte vara så
Svårt o få fram inte mer än 100 hk per liter...
Bänkar ur 80-90 hur strokade 780cc maskiner.
Vad gäller soppan us så har dom
Sämre soppa. Sverige är ett land som faktiskt
Har en väldigt fin bensin och kan då oxå
Köra både högre komp o vassare tändning än jänkarna.
Köra 13:1 på vanlig 98 o lite snabbare täning e inga problem
Här men något jänkarna bara kan dröma om.
-
Är inte 100 på hur MMADS kammar fungerar men dom är väldigt populära bland hårt trimmade motorer, har hört dom är omslipade eller så men man kan ju lägga på material på kammarna också, osäker på hur dom funkar faktiskt men finns att läsa på Raptorforum
Hurvida det är svårt att trimma den eller inte. Inte koll på det nu men världens starkaste riktiga Raptor motor 20009 var på 88hk och det var extrema grejer i den som sagt.
Sen går det ju inte bara på CC. Varv och antal cylindrar spelar ju stor roll också. Se bara på en sporthojpå 700cc. Den är näst intill KLEN på 9000 Varv som är runt Raptorns varvstopp men sporthojen fortsätter till 14.000 kanske och då är den dubbelt så stark som Raptorn
hade f.ö 12.5:1 Kolv på min och körde V-power. Var aldrig något problem med spikningar så 13:1 borde gå fint.
Hur är din Raptor nu? Är den original så tycker jag du ska köpa dom grejerna du sagt och nöja dig med det. Efter det du pratar om börjar det bli mycket uppoffring i pengar och pålitlighet i motorn
-
håller med där ()p
grejorna du räcknat upp ger 65 hk ca med 11.1 kolv och ordentlig mapp.
hade dock gått upp till 12 iallafall.
men som sägs ovan. 13.1 är du inne o tullar på driftsäkerhet.
men de bästa vore ändå turbo.
varför total anti detta ?
/Linus
-
vad skadar ett högt komp?? mer än packningar då allså?..visst blir mer cylinder tryck men jag tror inte att ett 14.1:1 komp skadar mer än org om man använder rätt grejer(packningar)..sen att man får använda annan bensin än 95 förstår jag oxå..som sagt förklara gärna..tror dock att en raptors stake klarar en del..
-
kompet skapar högre tryck på kolven och en högre explotion, mer värme.
mer bensin går genom o ner i oljan o visevärse vid motrbroms.
alltså.
värme o soppa i oljan kräver tätare sevice.
detta ihop med högre tryck på lager/vev i kombo med mer värme...
även den högre explotionen gör att trycket på cylvägen ökar
och skulle man höja varvet uppe på detta som man ofta gör så ökar
man yteligare på cylindertrycket. ut urmotorn när veven vänder
mindre otätheter i ventiler skapar högre värme mot tätning så som t.ex ventiltätningar
vassare kammar är högre lyft och länge överlapp villket gör att ventiler slår hårdare i sättet.
så klart trim sliper mer men effekterna vi snackar om i dessa motorer är ju inga enorma.
med tanke på att orginal ventilfjädrar klara en steg 3 kam säge rju oxå att där redan orginal är
ganska högt slitage .
ganska kass på o förklara saker men tror jag fick fram något vettigt :)
-
Bra förklarat... Angående just Hotcams då så sliter ju inte dom något stort mer än vanliga kammen. Titta på en kam till en 450 istället så ser du att det är en herrejösses skillnad. 450'ns kam är bra mycket vassare än 700'ans
Sliter ju lite på vipparmen också, blir fortare glapp i den också
700 Motorn är ju f.ö en slitvarg så visst tål den att trimmas
-
Ja raptorns motor återfinns i 2 hjuliga gathojar så nog är det en slitvarg alltid!
Undras om någon annan quadmotor återfinns i gathojar egentligen, och ja jag vet om E-atv..... men det är egentligen en 2 hjuling med 4 hjul ;)
-
Ja raptorns motor återfinns i 2 hjuliga gathojar så nog är det en slitvarg alltid!
Undras om någon annan quadmotor återfinns i gathojar egentligen, och ja jag vet om E-atv..... men det är egentligen en 2 hjuling med 4 hjul ;)
TRX 700xx delar motor med XR 650 fast det är lite små saker som skiljer.
Insprut kammar och cylvol.
-
kort o gått så slitter ett jäkla högt komp mer än vassa kammar.
dock vill man ha komp till vassare kammar för o få ut effekten.
och att raptorn e en slitvarg e ju rätt klart. med tanke på
effekt / volym så ligger man ju rätt safe
en 450 har gott om effekt om man kollar effekt / volym
så klart dom inte håller lika länge :)
men 12.1 o steg3 kam är inget jag skulle vara rädd för även om man kör hårt o mycke.
absolut inte med 13.1 häller men då hade jag nog lämnat hojen på o få en riktigt mapp
-
Förbaskat bra tråd! :headbang:
Men ojojoj jag håller mig till luftfilter-pc5-barker duals.Har fått hem k&n filter pro design,pc5 på ingång men inte best nått avgass än.Är tech quad shop pålitliga?Läskigt o lägga ut mycket pengar till nån dude i usa innan man fått prylarna.
En fråga:på vilket sett piskar msd skiten ur pc5 om man bortser från att man kan ställa tändningen på msd.Bara undrar if jag köpt bort mig när jag best pc5:an.
-
Ja du kan ställa tändningen på MSD och själva programvaran är enligt mig bättre, du kan få mätare å skit, samt att du får en fin "boj" att följa när du mappar så du har stenkoll på var du är i registret osv.
Men du gör knappast bort dig om du köper PC5. Den är skitbra den också, en fördel är ju att PC5 är ungefär 4ggr så liten som MSD då den är rätt stor, plus att supporten och kunskapen är mycket bredare på PC5 med tanke på att den är äldre och mer beprövad, eftersom MSD bara finns till YFZ än så länge. Men det kommer väl senare
Ang Tech quad så har jag pungat ut massor med pengar dit, visst har jag fått fel grejer och det tagit lite tid nån enstaka gång men det har han alltid gottgjort, enligt mig den bästa allround säljaren i USA som jag vet om iaf. Folk klagar på att han inte är ultra snabb osv, men å andra sidan får han tag på massa saker som inte finns på sidan ens. Samt att man kan slänga över 20.000kr utan att bli blåst känns rätt tryggt. Ännu ingen som "bräckt" han vad jag hört, bra priser också ()p
-
Tack för svaret och tack som :djump: för svaret ang tech quad.Nu kan jag känna mig trygg när jag handlar där då.
Har aldrig best från usa och framför allt inte från tech quad men hur lång tid kan man räkna med det tar(på ett ungefär)?Blir ju då ett avgass då om det skulle påverka tiden något.
-
beställer du något vanligt (avgas, bränslebox, filter) till just Raptor 700 så går det nog på runt 1-2 veckor. Tar lite längre tid om det är nå speciellt typ Hiper fälgar och så
-
Finns den där MSD boxen köpa ännu till 700an ? har letat men inte funnit, nu är det Juni redan :hmmm:
editering:
Jag gjorde detta med speedsensorn idag :
http://www.raptorforum.com/forums/showthread.php?t=56030
Vart 12km/h snabbare, mkt bra modd, rekommenderas
-
har ingen koll på MSD till 700'an vet bara den SKA komma :dntknow:
-
Har letat runt på raptorforum och raptorsource efter en map till pc5 med k&n filter och dmc dual afterburner men hittar inget.allt är bara en enda röra med trådar hit och dit.Hittade något men det va till pc3.Är det någon här som har en map som passar till det jag skrev ovan:Pc5-k&n filter-dmc dual afterburner?
-
PC3 och PC5 använder väl samma typ av mapp såvitt jag kommer ihåg? kan ditt program för PC5 läsa en PC3 map så är det bara att köra.... BÖR vara samma...
Och förresten dom som gnäller på att MSD boxen har känslighet på 500 RPM medans PC5 har känslighet på 250 RPM. Då kanske man kan tro att det går att ställa PC5'an bättre än MSD. MEN! vill bara klargöra hur det fungerar. Står det "0" på en ruta och "50" på rutan brevid så smälter dom ihop och blir "25" mitt emellan där, den här kurvan är i stort sett oändlig. Så här ser en mapp ut i 3D t.ex
(http://image.carcraft.com/f/9621217+w750+st0/ccrp_0802_10_z+electronic_fuel_injection_system+accel_dfi_3d_spark_map.jpg)
EDIT: Så med andra ord att ställa PC5 med Autotune är ju enkelt då. Men att ställa den manuellt är svårare än MSD eftersom man har fler rutor att fylla i
-
Har letat runt på raptorforum och raptorsource efter en map till pc5 med k&n filter och dmc dual afterburner men hittar inget.allt är bara en enda röra med trådar hit och dit.Hittade något men det va till pc3.Är det någon här som har en map som passar till det jag skrev ovan:Pc5-k&n filter-dmc dual afterburner?
fotjos--> du har mail=)
-
Tack för svaret och tack som :djump: för svaret ang tech quad.Nu kan jag känna mig trygg när jag handlar där då.
Har aldrig best från usa och framför allt inte från tech quad men hur lång tid kan man räkna med det tar(på ett ungefär)?Blir ju då ett avgass då om det skulle påverka tiden något.
Det har tagit ungefär 10 dagar innan han skickat till mig, sedan ett par dagar till för levarans.
Men ytterst pålitlig och har bra priser. Köpte t.e.x. grill och tankkåpa för $25 per styck. I Sverige kostade de nästan 6000:-.
-
Tack som fan johanbiff :D
Fick se nu inatt när jag satt på jobbet o läste på nån sida att nyaste programet till pc5:an kan läsa in pc3:an värden.Kunde inte det förut om jag fattade rätt.
Ang tech quad så skulle jag ha best barker duals från han men när jag skulle kolla in mitt paypal konto så havererade kontot och man va tvungen o göra en massa krångel för att få det o funka och med mina nerver av godis snören och allergi mot krångel så vart det ett dmc dual från minhoj.se ist
-
Mjao Techquad har varit rätt trög på sistone, många säger det inte spelar nån roll men inte så lätt alla gånger att hinna med allt som ensam företagare, beställde packningar från Minhoj OCH från USA.... Nicklas är förbannat bra att ha å göra med så gott att ha grejerna på studs samt Plan B från USA ;D
-
Hur många Raptor 700 Turbo rullar på svenska vägar? ???
-
Nu är raptorn provkörd.fick vänta ett tag med det för det följde ju inte med nåra nya avgaspackningar till nya systemet,tog en stund innan jag fick tag i nåra nya.Går bra som F........N på alla växlar o vartal med mappen jag kasta in.Dmc twin systemet lät mycket bättre än va jag trodde,riktig gött ljud :sunny:
-
Det är såna där kompis med grannarna system ;D
-
Mailade just med grabbarna på MSD,och Blaster FI-boxen provas för fullt på R700....
MEN dock inte ute i handeln på minst 1-2 månader till...
Dom meddelar mig när det är dags för marknadsföring,så jag återkommer i ärendet...
/N#60
:headbang:
-
Nu är raptorn provkörd.fick vänta ett tag med det för det följde ju inte med nåra nya avgaspackningar till nya systemet,tog en stund innan jag fick tag i nåra nya.Går bra som F........N på alla växlar o vartal med mappen jag kasta in.Dmc twin systemet lät mycket bättre än va jag trodde,riktig gött ljud :sunny:
så mappen du fick funkade lika bra för dig som för mig då?;) ()p :headbang:
-
Suck nu läcker det igen ur röret som går in i motorn fast jag monterade det med ny packning och monterings smörja :cry:
Ska tillägas att det andra röret är monterat med gammal packning och utan monterings smörja och det är tätt.Finns det nån möjlighet att det kan va nå fel på det röret som läcker tror ni(som är ett nytt dmc)eller är det bara o göra om o göra rätt?Visst borde det gå att köpa bara den rörkotten som går in i motorn va?
-
äre nån som har bänkat sin turbo raptor? å fått ut dom 80-90 hjulhästar som dom påstår att kittet ska leverera på 0.8 bar ladd. Min ladda inte 0,8 när jag fick min närmare 04, 05. Å kina turbon som dom sa var en k03 "special" den höll i 1 månad, pluss att mappningen var dålig den fuska vid gaspådrag hela tiden.
Så jag köpte en ny k03 kkk och autotune 5 för att kunna mappa själv.
vart inte helt klok på styringsboxen men fick till slut en bra mapp, økade laddtrycket till 1 bar (å så tror jag inte att wastegaten klarar så mycket mer lite till kanske?)
Å så testade jag å koppla bort extra spridaren å bara köra med orginal spridare stälde på +50% bensin på høgre ladd funka fint på 1 bar ladd som skulle ge över 100 hk som dom sa till mig, tror inte orginal spridarn skulle klara det själv :hmmm: det var ju ett dyrt turbo kit :banghead:
skulle vara intressant å höra om det finns nån som har fått ut den effekten som sägs att det ska klara av, eller nån som har gjort förändringar som har funkat.
Håller själv på å gjör ett nytt grenrör för å festa en större snurra å så blir det å testa med E85 som jag tror funkar bra.
-
Mailade just med grabbarna på MSD,och Blaster FI-boxen provas för fullt på R700....
MEN dock inte ute i handeln på minst 1-2 månader till...
Dom meddelar mig när det är dags för marknadsföring,så jag återkommer i ärendet...
/N#60
:headbang:
NUUUUUUUU är dom färdiga,och på väg hem.....
Äntligen..
:djump: :djump: :djump:
-
Finns det några bra sidor med godis (tuning, styling ovs...) till Raptor 700R? Har kollat på minhoj.se o hittat lite och såklart på yakahosu. Finns det fler så vill jag gärna veta det. Blir nog ett köp till våren. Men skulle vara kul att kollar runt bland sakerna innan :)
Undrar också hur det går om man har Yakahosu turbo kit tillsammans med dubbla pipor t.ex DMC Comp4 TWIN? Går det, eller finns det andra alternativ som går ihop med dubbla pipor?
:)
-
Det har ryktats om ett box som har både cdi och efi grejjen, som ska nu komma till Raptor 700an , vilken var det nu ? tydligen jäkla poppis till yama 450isarna, nån röd box som släpps till 700an snart ? ()p
MSD Blaster FI
http://www.minhoj.se/bransle-tandbox-msd-blaster-fi/1461-0 (http://www.minhoj.se/bransle-tandbox-msd-blaster-fi/1461-0)
-
Nu finns även powercommander med tändning ()p
-
Vilken hemsida finns det bäst trimgrejer på då? Gärna i sverige eller nått stort ställe utan en väldans massa frakt o sånt.
-
Tqsatv.com
-
TQS är bra om du ska ta från utlandet.... Sverige tycker jag Minhoj är suveräna