ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Billy skrivet 5 april 2011 kl. 22:28:37

Titel: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: Billy skrivet 5 april 2011 kl. 22:28:37
Finns det någon manual för hur man gör för att justera stötdämparna till Dinli 450? (from årsmodell -07, med nitrodämpare)

Jag är ute efter att ställa dem mjukare, men eftersom jag är mecknooooob, så känner jag att någon slags manual eller förklaring till hur man gör (och med vad) skulle sitta som ett smäck.

Finns det någon sådan, eller är det någon som känner för att förklara här i tråden?

 :dntknow:
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: Heika_ skrivet 6 april 2011 kl. 01:59:15
Ska ju stå i användarmanualen.
men du du har ju gasen så står de där hur fort de ska slå tillbaka.
sen ska du ha som ringar längst ner på varje dämpare, med stötdämpar verktyget du fått med till hjulingen ska du dra hacken medsols för mjukare har jag för mig.
drog alla mina dämpare till hårdaste dvs motsols. bara ut o titta hur de ser ut på dämparn :)
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 6 april 2011 kl. 07:52:50
Du behöver aldrig använda verktygen för att justera dämparna ()p Justering av dämpare är ju en smaksak men den flesta gillar att ställa dinldämparna så mjukt det går eftersom de är hårdare än en F1-racer fr fabrik :) kommer dock inte ihåg vilket håll de ska stå för att de ska vara mjuka resp hårda.
 det är ju en smaksak det där som sagt.. bara pröva dig fram ;)
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: Ironman skrivet 6 april 2011 kl. 08:42:02
motsols mjukare (på alla dämpare) ()p
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 6 april 2011 kl. 12:34:53
Aha :sunny:
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: Billy skrivet 6 april 2011 kl. 14:41:30
Ok, ön om Jag justerar själva dämparen motsols för mjukare dämpare. Vad gör jag med de där rullarna som sitter längst ner på dämparen?
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: bojsänke skrivet 6 april 2011 kl. 22:54:39
det hjälper inte skruva på dämparna den ringen som sitter nere ställer bara returen .att spänna fjädern ger ännu hårdare dämpning.ända raka är att byta ut fjädern mot en svagare ()p
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: Billy skrivet 7 april 2011 kl. 15:20:26
det hjälper inte skruva på dämparna

Hur menar du?

Om jag skruvar ut dämparna, så fjädern blir längre borde väl fjädringen bli mjukare? eller tänker jag fel?
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: Ironman skrivet 7 april 2011 kl. 15:35:17
Det stämmer och då får du kompensera returen så att den inte blir för seg
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 7 april 2011 kl. 15:51:51
Känner att jag måste skriva lite här nu då det är många som skriver lite hit och dit och gärna skriver fast man inte vet.

Fjädern runt dämparen är förspänningen och den ger en viss hårdhet till dämparen.
Lastar du mycket så går ju fjädern ihop, spänner du då fjädern så går ju fjädringen upp för att kompensera vikten.
Lastar du då av så blir ju förspäningen hårdare igen och den känns hårdare igen.

Sedan finns en skruv att ställa hastigheten på dämpfunktionen ju snabbare desto mindre dämpning och tvärtom.
Ställer du den långsam så upplevs den också väldigt hård.

Sedan finns en returfunktion på den nedre skruven som ställer hastigheten på returdämpningen(sprättigheten)
Som gör att man få mer kontroll om den står rätt i guppiga förhållanden. (Ju hårdare fjäder desto mer sprätt får man ju tillbaka)
Detta gäller nitrodämpare och andra liknande dämpare på marknaden

Sedan har vi oljedämparen på en dinli där det bara finns förspänningsmöjligheter inget annat.

PS : jag vet att ironman kan detta
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: bojsänke skrivet 7 april 2011 kl. 21:31:42
ok men det var ett tips när man ställt den så mjukt det går och den är ändå stenhård,pga att dinli är avsedd för två därav hårdheten.....................
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: pro-quad skrivet 7 april 2011 kl. 23:45:22
det är snöskooter dämpare dom där Nitro, helt fel sort för quad, det är dinli själva som beställt fel från en rätt seriös tillverkare, tyvärr

jag kan lova, det blir aldrig bra hur du än ställer dom
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 8 april 2011 kl. 08:17:22
det är snöskooter dämpare dom där Nitro, helt fel sort för quad, det är dinli själva som beställt fel från en rätt seriös tillverkare, tyvärr

jag kan lova, det blir aldrig bra hur du än ställer dom

Äkta skitsnack

Tror du taiwan vet vad en snöskoter är, seriöst?

Som jag har skrivit i en annan tråd inget fel på dämparna det är fjädrarna som är hårda för att först och främst anv på väg och att hålla uppe en extra passagerare. (Dinli 450 är godkänd för 2 vettu)

Byt fjädrar på dämparna så får du se själv hur bra eller dåliga de är. (vissa har ju gjort det och upplever dem väldigt bra, och jag vet en som har gjort det och han körde inte snällt)

Man kan även ändra lite på geometrin om man vill göra den lite mjukare. (det har jag skrivit på flera andra ställen hur man gör) Framdämparna är svårare att ändra på geometrin, så det är bak det är lättast och där det ger mest på komfort och kontroll.
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: pro-quad skrivet 8 april 2011 kl. 10:05:36
glöm fjädrar, och glöm att jag snackar skit

Det är fel typ av dämpare som jag sa innan. skooter-dämparen arbetar till 52mm

Det ska på Quad arbeta 85-115mm .
Även om du har 2 passagerare
mer vikt gör den fortfarande inte tillräckligt mjuk

Ni som kör Dinli med Nitro kommer alla ha förstörda ryggar
troligen & gå som gamla gubbar i framtiden.
Testat och vet därför att skillnaden är som dag och natt
om man jämför dämparna på en Yamaha eller Suzuki tex

Hur man än ställer Nitro så är dom skit och feltyp.

Den som säger annat måste vara skitsnackarn
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 8 april 2011 kl. 10:54:51
glöm fjädrar, och glöm att jag snackar skit

Det är fel typ av dämpare som jag sa innan. skooter-dämparen arbetar till 52mm

Det ska på Quad arbeta 85-115mm .
Även om du har 2 passagerare
mer vikt gör den fortfarande inte tillräckligt mjuk

Ni som kör Dinli med Nitro kommer alla ha förstörda ryggar
troligen & gå som gamla gubbar i framtiden.
Testat och vet därför att skillnaden är som dag och natt
om man jämför dämparna på en Yamaha eller Suzuki tex

Hur man än ställer Nitro så är dom skit och feltyp.

Den som säger annat måste vara skitsnackarn

Vad är det du inte fattar?

Vad har snöskoterdämpare med slaglängd att göra. (Kan du inte förstå att det finns olika sätt att tillverka maskiner (längd på a-armar och länkage)

Varför kan du inte förstå att det sitter hårda fjädrar av en anledning (inte för att jävlas med dinli och dinliåkares ryggar)

Bara för att ta en liknelse
Tror du det sitter samma fjädrar bak på en sedan som en kombibil av samma modell?(vikt skillnad)

Ja jag håller med att det sitter för hårda fjädrar på nitrodämparna men det gör ju fjädrarna dåliga för att vara allroundfjädrar, men inte blir dämparna dålig bara för att man kör med starka fjädrar.

Tror du att man tänker likadant då man bygger fjädring till en bil som ska åkas med i terräng som en bil som ska åkas med på bana?

Nitrodämparna funkar skitbra att användas på väg då dem håller emot bra i kurvor och ger väghållning.
Funkar sämre i skogen där det finns kraftiga gupp (pga sina hårda fjädrar)
Sedan ska ju fjädrarna funka även om man väger 130 kg och kanske har med sig en passagerare på 60 kg.
Finns en maxlast som jag just nu inte kommer på.
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: Billy skrivet 8 april 2011 kl. 11:28:04
Känner att jag måste skriva lite här nu då det är många som skriver lite hit och dit och gärna skriver fast man inte vet.

Fjädern runt dämparen är förspänningen och den ger en viss hårdhet till dämparen.
Lastar du mycket så går ju fjädern ihop, spänner du då fjädern så går ju fjädringen upp för att kompensera vikten.
Lastar du då av så blir ju förspäningen hårdare igen och den känns hårdare igen.

Sedan finns en skruv att ställa hastigheten på dämpfunktionen ju snabbare desto mindre dämpning och tvärtom.
Ställer du den långsam så upplevs den också väldigt hård.

Sedan finns en returfunktion på den nedre skruven som ställer hastigheten på returdämpningen(sprättigheten)
Som gör att man få mer kontroll om den står rätt i guppiga förhållanden. (Ju hårdare fjäder desto mer sprätt får man ju tillbaka)
Detta gäller nitrodämpare och andra liknande dämpare på marknaden

Sedan har vi oljedämparen på en dinli där det bara finns förspänningsmöjligheter inget annat.

PS : jag vet att ironman kan detta

För att återgå till topic.

Dom fetmarkerade meningarna. Är det samma skruv (rulle) du pratar om? alltså den längst ner på dämparen? (och inte reglaget på själva nitroburken?)
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 8 april 2011 kl. 11:30:09
Ja ställskruven på burken är motstånd för ihoppressning och nedre ställskruven är motstånd för isärdragning (retur)
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: pro-quad skrivet 8 april 2011 kl. 13:29:37
det är du som inte fattar att dämparen är fel sort, det har resväg på 52mm bara, det är inte en quad dämpare. Fjädern är säkert lika dålig den
men i alla fall så ska man ha dämpare med minst 85mm resväg bak helst omkring 95-110

nu bryr jag mig inte om lägga ner mer tid/snack på dessa världelösa Dinli dämpare.  stort lycka till med komforten ni har  ;D
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 8 april 2011 kl. 13:42:53
det är du som inte fattar att dämparen är fel sort, det har resväg på 52mm bara, det är inte en quad dämpare. Fjädern är säkert lika dålig den
men i alla fall så ska man ha dämpare med minst 85mm resväg bak helst omkring 95-110

nu bryr jag mig inte om lägga ner mer tid/snack på dessa världelösa Dinli dämpare.  stort lycka till med komforten ni har  ;D

Ok snacka om att sticka huvudet i sanden och undvika svara på frågorna.

Vad har du för slaglängd på din raptorbakdämpare?   
Föresten har du kvar org framdämparna på din gråa raptor. Skynda dig och byt fort för sånna skit cykelpumpar kan du väl inte ha då du är så känslig på dinlidämparna.

Visst kan jag stoppa dit längre slaglängd på dämparn bak men då tar bromsoket i batteribaljan om jag åker hårt efter en led eller när jag landar efter ett hopp.

Men sånt trodde jag du kunde räkna ut själv
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: pro-quad skrivet 8 april 2011 kl. 13:55:49
Jag backar för det blir personligt,  jag får höra skit och uppleva trist attityd bara för att man säger som det är och tycker grejjorna är inte bra.

Nog om det.  
ps. Raptor har riktiga dämpare i alla fall, jämför inte snälla. tål enorma hopp.  Hehe

edit, på min rappy sitter det justerbar bak, som mest får jag 108mm
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: Billy skrivet 8 april 2011 kl. 14:00:00
det är du som inte fattar att dämparen är fel sort, det har resväg på 52mm bara, det är inte en quad dämpare. Fjädern är säkert lika dålig den
men i alla fall så ska man ha dämpare med minst 85mm resväg bak helst omkring 95-110

nu bryr jag mig inte om lägga ner mer tid/snack på dessa världelösa Dinli dämpare.  stort lycka till med komforten ni har  ;D

edit.
orkar inte
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: pro-quad skrivet 8 april 2011 kl. 14:01:31
rättvis , säger fakta, sorgligt att ni tar illa upp, menar inte va dryg.
som jag sa innan, jag lämnar denna tråd nu, då det blir personligt.
Snacket ska handla om dämpare inte om mig, adios
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 8 april 2011 kl. 14:22:35
Det är inga påhopp här utan en diskussion om dinlidämpare som du hela tiden ska klanka på även vara spydig, och sedan tål du inte att man kritiserar dina inlägg och ditt sätt att svara på.

Det du glömde var att dra bort genomslagningsskyddet på bakdämparen som är ca 1,2 tum
Sedan har du ju kassa oljedämpare fram liknade dinlis org olje dämpare, fast något bättre, även dyrare. Dinlis oljedämpare sitter på en maskin som kostade ca 70 000  ny och dina sitter på en maskin som kostade ny ca 100 000.

Det enda jag kan komma på är en kritik mot dig, är väl en kommentar från mig om att du kan väl räkna ut vad som händer om man sätter en dämpare med lång fjädringsväg på en maskin som har kort fjädringsväg på hjulen,= antingen tar hjulen i något, eller så tar något annat i där det inte är så bra att det tar, om inte dämparen kan stoppa fjädringsvägen innan det tar i något.
Sedan om man kan räkna på geometri så kan man faktiskt utnyttja den hårda fjädern bak, för att få en något längre fjädringsväg på hjulen(dämparen får det itne naturligtvis) med att flytta in dämparen något i länkaget, och då får man även mer komfort på maskinen.
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: bojsänke skrivet 8 april 2011 kl. 14:26:50
du menar borra ett n ytt hål i vaggan  lite längre bak eller?
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 8 april 2011 kl. 14:37:04
du menar borra ett n ytt hål i vaggan  lite längre bak eller?
Nej flyttar du den längre bak blir den lägre och hårdare och kortare fjädringsväg.
Flytta den frammåt ca 1,5- 2 cm (närmare motorn)då blir den lite högre och den får lite längre fjädringsväg och mycket mjukare fjädring. prova får du se då det är väldigt enkelt å sedan ber du proquad testa maskinen igen och göra ett omdömme om det blev bättre :D

Vi pratar om cc på hålen då det blir stor skillnad om du gör lite för mycket
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: pro-quad skrivet 8 april 2011 kl. 14:57:30
Om ni ska göra som henke sa så blir det säkert mjukare och bättre åka i grustag mm,  , jag hade testat det gärna om jag haft Dinli.
Men tänk på vältfaktorn blir högre, då rek spacers bak
det finns riktigt bra spacers med navstyrning som är rätt till Dinli

länkar: http://www.atvdack.se/product.php?id_product=50
då lär den inte välta vid hård körning ens
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: pro-quad skrivet 8 april 2011 kl. 16:01:22
Henke jag är spydig mot dinli dämparna.  Men du är spydig mot mig,. kallar mig skitsnackare mm när jag vet fakta.  Nu orkar jag inte mer
Du kallar mig spydig för jag säger som jag tycker bara. Hela tiden DU DU DU. blir så trött på sånt,  jag har inte sagt nått om dig, bara om Dinli dämparna.  Det får aldrig bli personligt när man diskuterar produkter.

edit
Kom och provkör min raptor och tala sen om skillnaden här i tråden.
Jag kan slå vad om 10lax att Dinlin känns keff efteråt
Har kört 2st Dinli 450 så jag vet jämfört med min Yamaha , samt kollat upp data spec från bägge tillverkarna. Sluta kalla mig dryg, inse att ni har fel/sämre/billigare utr och inte är nöjda. Varför tjaffsa, men ni kom billigt undan med, och ni fick vad ni betalade för
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 8 april 2011 kl. 16:30:26
Jag har hört det från någon fler här om att de är till en snöskoter, så där av min kommentar om att detär  rent skitsnack. sedan står du ju på dig att det är rent skit då du inte har så mycket att gå på mer än slaglängd.
Och jag pedagogiskt förklarar varför dina teorier (och någons fler) inte stämmer.

Sedan är det ju inte bara jag som tycker att du har väldigt nedvärderade åsikter om billigare märken.

Och när du visar dig ofta i trådar och tycker att allt är så dåligt utom sånt som just du gillar, så gissar man ju att du tål lite diskussion och mothugg eller?
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: bojsänke skrivet 8 april 2011 kl. 16:35:42
ok det är ju en ide ,men då blir den högre och nej tack,jag tycker den är ostabil i höga farter och höja den vore katastof. ska nog borra nya fästen i fram så den blir lägre istället och byta fjäder pga höjden som sagt ()p
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: pro-quad skrivet 8 april 2011 kl. 16:42:42
Henke du är rolig.
Jag tycker om Dinli,. specielt designmässigt. ok prestanda för lite pengar, men den failar totalt på dämpare och lite annat, därför sket jag i köpa en ny Dinli 450 lightning som jag först tänkte skaffa, det är under all kritik med dämparna och andra små saker, därför vart jag tvungen köpa beg Raptor 700 och behöver inte ångra en sekund mitt val.

Det hela verkar att du ska försvara nått som är dåligt mot alla odds. det tycker jag är dålig stil. Bara erkänna det är helt fel prylar.  Kom med bra tips hur man löser det istället för kalla andra dryga

edit.  vart bor du Henke ? Jag finns i småland,  jag välkomnar dig prova min Raptor 700a på grustag här, kör och känn skillnaden. Våre trevligt om du kom och testa och utvärderar saken
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 8 april 2011 kl. 17:19:54
Varför är det så lätt att tycka saker är skit och sedan om man får mothugg så gillas det inte?

Avgudar verkligen inte dinli 450 på något sätt men jag tycker den är bra på det mesta. Den passar även min ekonomi och körsätt.

Sedan att man tycker olika är bra, det utvecklar ett forum för tänk om alla tyckte lika då skulle det bli lite trådar och korta trådar.

Nu var det ju tal om dessa dinli dämpare här och det jag har försvarat här är att dämparna inte är dåliga trots att dem har kort slaglängd (av en anledning) och att fjädrarna är hårda (för hårda enl mig också)

Antingen byter man fjädrarna (mest fram) eller dämparnatill något annat. Bak kan man få lite bättre komfort med att flytta fram dämparen lite eller om man inte vill ha lite högre maskin kan man då ju byta fjädrarna.

Nog med diskussion om detta med dämparna hoppas jag.
har kört med min nitrodämpare bak flera år och den har gått hårt efter leder och den hänger med ännu.

Som en slutkläm här, jag vet vad en 06 raptor är och jag vet hur en sådan går. Den går bra och bättre än en dinli. och mycket dyrare naturligtvis.
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: pro-quad skrivet 8 april 2011 kl. 17:28:06
Jag har en 07a modifierad. men spela roll

Jag gillar ditt tonsätt i hela tråden du skrev nyss. Nu ser jag att det är seriöst, för det stämmer, man kan inte åka bättre för pengarna som Dinli.
Men betalar man mer blir allt bättre givetvis. En beg raptor 700 är bättre på alla sätt än Dinli 450 men du får ge det för en beg mot ny Dinli
. Nypris på Raptor 700a är riktigt saftigt. Du får betala så det svider i plånisen. Själv skulle jag aldrig köpa en Ny Raptor , men jag tackar alla som gjort det. bla för att jag fick själv tag på ett fint ex billigt-

Men nu ska tråden tillbaka där den hör

Henke dina tips låter guldvärda. Att höjja punkten, men med spacers tillgodo så måste det bli riktigt bra tror jag, vad säger ni ? Kan ingen testa detta och låta mig provköra ?
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 8 april 2011 kl. 19:09:21
Ja du är rolig du.
Din ton när du brukar skriva är ju att det borde föbjudas, eller det är bara skräp, eller alla kommer att få ryggskador när man kör dinli.

Ja en raptor är dyr där är den ju sämre  ;)
En raptor har garanterat dyrare delar när man behöver dessa, där en till sak som är sämre.

Sedan har jag försökt få fram nog med anledningar till varför jag ska byta upp mig från min dinli och försvara prisgapet. Men jag har inte nog med anledningar där. aldeles för få till och med.

Min dinli har vuxit i mina ögon sista åren kraftigt även fått ut max utan att byta prylar i motor.

Men snacket om dämparna igen.

Nu är det ju inte så att den blir ett höghus bara för att svingen får en lite brantare lutning.
I och med att dämparen blir mjukare så kan man skapa ett "häng" som man bör ha för att dämparen ska funka mer optimalt.
Det är ju mest framdämparna som gör att den blir tipppig om dem är mjuka så spänn på dem lite så motverkar ju det den lilla höjning du får.(finns mycket att ta av om du har nitro fram)

Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: pro-quad skrivet 8 april 2011 kl. 19:44:55
Hade jag ägt och drivit dinli fabriken så hade jag betalt Henke mkt god lön

Nu är fakta den att det är en billig Taiwan maskin. Om man inte känner skillnaden i sin fantasi så kom hit och provkör- DET ÄR NATT & DAG

yama kämpade mkt med sin 660 när dom presentera den, den vart bra men floppa på små saker, dom kom med 700an där ALLT gjordes om och den kom att bli den bästa Quaden och mest sålda på marknaden med nöjda kunder world wide.  Amerikanarna är noga och bestämda, alla har lätt tillgång till stora vapen från kvarterets närmaste butik. Här duger inte Dinli. den är förbjuden där. Rappy 660 va ok- 700 är magnifik
Att jämföra dessa två är ett skämt. Det är som gå fiska med samma krokar men den ena har mask den andra inte. Hur kommer det nappa?
Om man tycker det nappar med Dinli 450 så är det säkert ok. Men för att få fisk så är Rappyn grym
Titel: SV: Manual för att justera stötdämparna? (dinli med nitrodämpare)
Skrivet av: Billy skrivet 8 april 2011 kl. 20:00:46
Ja ställskruven på burken är motstånd för ihoppressning och nedre ställskruven är motstånd för isärdragning (retur)

ok. tack så jättemycket för bra svar! :bugarochbockar :)