ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: jocke.iphone@gmail.com skrivet 3 april 2011 kl. 19:14:34

Titel: Bashan 250cc
Skrivet av: jocke.iphone@gmail.com skrivet 3 april 2011 kl. 19:14:34
Tjena! jag har en bashan 250cc 2011! jag har hört att man inte skall gå in och ta bort pluggarna i avgassystemet eftersom det är mycket svårt och inte kommer li särskillt bra? kan ni rekomendera att ta bort något och isåfall vad?
Titel: SV: Bashan 250cc
Skrivet av: johanbiff skrivet 3 april 2011 kl. 20:07:44
svårt är det jy inte..bara ta bågfilen och göra två snitt i den så du kan böja den så du kommer åt att slå ut plattorna som sitter där. sen är det bara till att svetsa ihop igen...mitt blev bra på min förra iaf...använd 115 main och nålen i högasta läget efter du gjort avgaset så blir det bra skillnad mot org.
Titel: SV: Bashan 250cc
Skrivet av: jocke.iphone@gmail.com skrivet 4 april 2011 kl. 21:44:07
svårt är det jy inte..bara ta bågfilen och göra två snitt i den så du kan böja den så du kommer åt att slå ut plattorna som sitter där. sen är det bara till att svetsa ihop igen...mitt blev bra på min förra iaf...använd 115 main och nålen i högasta läget efter du gjort avgaset så blir det bra skillnad mot org.


Hej! aa okej tack för svaren! skulle du kunna vara lite mer specifik hur man gör? är inte jätte bra på de olika sakerna men mecka kan jag! men finns det något annat man kan göra så att de går fortare? eller bättre axx?
är det bra att byta till rullgas? och vart finner man det?
Jätte tacksam för svar
Titel: SV: Bashan 250cc
Skrivet av: johanbiff skrivet 4 april 2011 kl. 22:17:20
Såga av (helst med en bandsåg) eller vinkelslip där de röda strecken är. ´Beskrivning från höger till vänster. #1: 5-6cm bakom det bakre fästet. #2:Precis intill eller-1cm bakom det bakre fästet. #3: Sen kapar du bort katalysatorn och gör den till ett 'uffo' (unidentified flying forrest object) :lol: Sen ersätter ni katalysatorn med lite rör.

finns 2st koppar som du slår ut sen bara(du ser dem garanterat)!
ja bara på med ett gas handtag som du köper här.http://www.superbilligt.se/product/rab-2393/

slå även itu plast skyddet till luftfiltret.

edit*besök badboyforum för bilder osv
Titel: SV: Bashan 250cc
Skrivet av: jocke.iphone@gmail.com skrivet 5 april 2011 kl. 11:30:27
Såga av (helst med en bandsåg) eller vinkelslip där de röda strecken är. ´Beskrivning från höger till vänster. #1: 5-6cm bakom det bakre fästet. #2:Precis intill eller-1cm bakom det bakre fästet. #3: Sen kapar du bort katalysatorn och gör den till ett 'uffo' (unidentified flying forrest object) :lol: Sen ersätter ni katalysatorn med lite rör.

finns 2st koppar som du slår ut sen bara(du ser dem garanterat)!
ja bara på med ett gas handtag som du köper här.http://www.superbilligt.se/product/rab-2393/

slå även itu plast skyddet till luftfiltret.

edit*besök badboyforum för bilder osv

AA okej tack så mycket! men det där handtaget du skicka va till 200 kubikaren! är det någon skillnad? och är det svårt att byta ut till rullgas? Rekomenderar ni att byta till sportluftfilter eller något annat? så man kan få den att gå bättre eller att den mår bättre?
Titel: SV: Bashan 250cc
Skrivet av: johanbiff skrivet 5 april 2011 kl. 16:53:37
"tror" att det är samma..nog bara kubiken som är lite större..nej det tar ca 15min att göra inget svårt alls. köp ett unifilter om du vill men tror inte du ska spendera för mycket pengar på den för du kommer tröttna snabbt och köpa raptor;)! det gjorde jag..kompletera gärna med ett 17t drev fram så gör den ca 100km/h på glädje mätaren..
Titel: SV: Bashan 250cc
Skrivet av: jocke.iphone@gmail.com skrivet 5 april 2011 kl. 19:46:50
"tror" att det är samma..nog bara kubiken som är lite större..nej det tar ca 15min att göra inget svårt alls. köp ett unifilter om du vill men tror inte du ska spendera för mycket pengar på den för du kommer tröttna snabbt och köpa raptor;)! det gjorde jag..kompletera gärna med ett 17t drev fram så gör den ca 100km/h på glädje mätaren..

AA okej så du tror alltså att det gashandtaget går bra? kan ni rekomendera att byta något annat? har hört att man bör byta bussningarna?
Titel: SV: Bashan 250cc
Skrivet av: Wildhearted skrivet 5 april 2011 kl. 23:13:53
Hade en badboy 250 jag med, köpte effekt system, större munstycken och ett rullgashandtag (då den är stypt där original)  gick som en klocka efter det, passa på att koppla förbi bensinkranen, den har riktigt dåligt flöde original, sen kan du bara köra..att fråga va som e bra o byta e de mesta så byta efterhand som de går isönder =)
Titel: SV: Bashan 250cc
Skrivet av: jocke.iphone@gmail.com skrivet 6 april 2011 kl. 11:48:53
Hade en badboy 250 jag med, köpte effekt system, större munstycken och ett rullgashandtag (då den är stypt där original)  gick som en klocka efter det, passa på att koppla förbi bensinkranen, den har riktigt dåligt flöde original, sen kan du bara köra..att fråga va som e bra o byta e de mesta så byta efterhand som de går isönder =)

AA okej härligt! skulle du kunna länka till de olika sakerna du har köpt så att jag kan ta efter?
skulle varit jätte schysst!
Titel: SV: Bashan 250cc
Skrivet av: Wildhearted skrivet 6 april 2011 kl. 11:57:32
Ojoj, nu blev de genast lite jobbigare..de va s¨längesen så ja minns inte :)  köpte en del på 24mx men dom verkar inte ha kvar badboy prylar (kollade bara snabbt) men checka http://badboy.forum24.se/ de dom inte vet om badboy vet ingen haha, där e också hur du fixar väghållningen på dom, då den tenterar o vilja svänga år alla möjliga håll över 60 :)
Titel: SV: Bashan 250cc
Skrivet av: Pv544 skrivet 6 april 2011 kl. 12:31:31
Ja, du bör nog kolla över väghållningen och se till att bromsarna är schyssta innan du jagar ur den sista farten ur den.

Finns väl dom som haft problem med bromsok, om det var beläggen som lossnade eller hur det var minns jag inte riktigt.

Jag vet inte värdet på en sån där maskin, men lägg inte ner så stora pengar. För uppåt 20k så kan du ju hitta bättre maskiner med mer klös i från början.

Titel: SV: Bashan 250cc
Skrivet av: jocke.iphone@gmail.com skrivet 8 april 2011 kl. 11:17:37
Ja, du bör nog kolla över väghållningen och se till att bromsarna är schyssta innan du jagar ur den sista farten ur den.

Finns väl dom som haft problem med bromsok, om det var beläggen som lossnade eller hur det var minns jag inte riktigt.

Jag vet inte värdet på en sån där maskin, men lägg inte ner så stora pengar. För uppåt 20k så kan du ju hitta bättre maskiner med mer klös i från början.



AA okej tack så mycket! vet du om fotbromsen skall vara kopplad till fram bromsen och handbromsen skall vara kopplad till bakbromsen? eller är det fel kopplat? Hur filar man bort på tummgasen så att trottelvajern går ända upp?
Titel: SV: Bashan 250cc
Skrivet av: Pv544 skrivet 8 april 2011 kl. 12:10:54
På vägreggade maskiner ska fotbromsen ta på alla fyra hjul. Borde väl vara så på din?
Men om man vill ha så är ju en annan sak.
 
Ang gaswiren så har jag läst att dom brukar byta till rullgas för att kunna gasa fullt, men det borde väl gå att öppna tumgasen och titta vart det tar stopp.
Titel: SV: Bashan 250cc
Skrivet av: jocke.iphone@gmail.com skrivet 8 april 2011 kl. 14:45:28
På vägreggade maskiner ska fotbromsen ta på alla fyra hjul. Borde väl vara så på din?
Men om man vill ha så är ju en annan sak.
 
Ang gaswiren så har jag läst att dom brukar byta till rullgas för att kunna gasa fullt, men det borde väl gå att öppna tumgasen och titta vart det tar stopp.

Aa okej tack så mycket! Låter nog ganska så rimligt :-D

Men vet du vart man kan köpa mycket reservdelar till Bashan badboy 250? Hittar bara till 200 cc men det är inte mycket :S
Titel: SV: Bashan 250cc
Skrivet av: Pv544 skrivet 8 april 2011 kl. 15:26:40
Jag vet inte alls faktiskt, du får väl leta på nätet. Tänk också på att samma maskin kan ha flera namn, men även att maskiner med samma namn kan skilja sig åt rätt mkt mellan årsmodeller. Det är en liten djungel det där med kinesmaskinerna i 50-250cc klassen.
Men jag tror du hittar bättre info om du hittar på det där badboy-forumet.
Titel: SV: Bashan 250cc
Skrivet av: Wildhearted skrivet 8 april 2011 kl. 15:59:46
I stort sett varenda del till 200 är samma som 250 modellens, enda skillnad ja tror finns är topp och cylinder, alla chassiedelar e identiska