ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: SX skrivet 2 april 2011 kl. 14:14:55
-
Ska köpa smc 700, var kan man få reda på hur mycket den klarar av i terrängen.
Min fråga är, hur mycket vatten/lera kan man fövänta sig att man skall klara av att köra maskinen i utan att man skall vara rädd för att det läcker in på mindre lämpliga ställen?
Ps: Grymt bra forum ()p
-
Skall du vara säker på maskinens funktion så brukar ju tumregeln vara fälgens nedre kant.
-
Fråga din återförsäljare, han borde veta sånt :)
Ska köpa smc 700, var kan man få reda på hur mycket den klarar av i terrängen.
Min fråga är, hur mycket vatten/lera kan man fövänta sig att man skall klara av att köra maskinen i utan att man skall vara rädd för att det läcker in på mindre lämpliga ställen?
Ps: Grymt bra forum ()p
-
tumregeln är vid fälgens centrum.
-
SMC har jag bara sett de första modellerna av kring 2004 och de tålde inte fukt, inte mer om det.
Jag skulle ta för givet att den hjuling jag ägde skulle klara av simning, bara vatten nivån håller sig under insugsröret som brukar ligga precis under plastens högsta nivå framför sitsen. Men de är ju jag det :D
-
När man ser på filmklipp så körs det riktigt djupt, något som lockar, preppar ni era maskiner på ngt specielt sätt för att klara dessa djup, eller är det så att dom STORA märkena klarar detta över lag?
Och dom små klarar i regel mindre vatten pölar ;)
-
Min gamla Polaris från 2002 klarar av vågor över sadeln som standard :) fick vatten mellan skinkorna när de svallade bakifrån :tickedoff
-
.......baksvall med andra ord :lol:
Japp där kom min låga humor in också :D
Jag trodde att det var en självklarhet ( innan jag började läsa här inne) att alla atv klarade av riktiga sumphål men ack så naiv man kan vara.
Får väl roa mig lite åt när ni andra åker ner i rövsvallet, jag får väl vara glad över att blöter ner sulorna jag.
Men nu så är jag ingen extremåkare utan i första hand lätt-medel hård terräng o grusvägar körare.
Är mest nyfiken på vilken nivå jag skall lägga mina små utmaningar på.
-
Normalt i instruktionsboken brukar det vara centrum på hjulen eller fotstegen, vilket typ är samma höjd.
Men är ju bara att kolla vart in och ut luft för variatorn samt luftfiltret sitter så vet du ju!
Ska man köra mycket i djupa hål är ju snorklar och att kolla över/dra upp slangar för ventilation av växellådan och sånt inte dumt.
-
Det ska jag kolla upp så fort jag får hem maskinen , för dom som inte vet så är jag helt ny på 4juling, där av frågorna som kanske har givna svar ;)
Bara ös på med tips o trixs, suger åt mig som evjan i sumphålet.....
-
upp t snorklarna så klart :DV :DV
annars brukar det vara variatorn som tar först in vatten på många org. maskiner
-
upp t snorklarna så klart :DV :DV
annars brukar det vara variatorn som tar först in vatten på många org. maskiner
och det e ju faktis en ganska bra sak för tar variatorn in vatten är det oftas stop har jag fått erfara :D för skulle man köra ändå djupare så skulle motorn suga in åsså och det är ju minder bra.
-
Tackar alla som tipsat i denna tråden ()p
Har hittat manualen till smcn här på nätet och..................hittade en text om hur djupt man kan
köra SMC 700an i ..........jag säger bara ....... :headbang: :headbang: :headbang:
60 cm djupt.....se det kan inte vara dåligt det inte.
-
testade grizzlyn i det här djupet..
-
Alla maskiner tål nog vatten mer eller mindre bra. Som sagt kolla vart insugen sitter men även utblåsen så det kan komma in vatten den vägen.
En del maskiner har även problem med otäta variatorhus så det kan va bra att kolla så att det är tätt där oxå.
-
.......baksvall med andra ord :lol:
Japp där kom min låga humor in också :D
Jag trodde att det var en självklarhet ( innan jag började läsa här inne) att alla atv klarade av riktiga sumphål men ack så naiv man kan vara.
Får väl roa mig lite åt när ni andra åker ner i rövsvallet, jag får väl vara glad över att blöter ner sulorna jag.
Men nu så är jag ingen extremåkare utan i första hand lätt-medel hård terräng o grusvägar körare.
Är mest nyfiken på vilken nivå jag skall lägga mina små utmaningar på.
Sulorna? ??? du menar väl kulorna ??? :lol: :lol:
-
Om inte annat så märker du när motorn stannar lite hastigt gör en markering där vatten nivån är, då vet du hur djupt du inte ska köra.
-
haha, det kan vara bra att undvika att få motorstopp, har du otur så kröker du en vevstake om det vill sig illa, sen kommer det vatten ner i oljan, och det rostar i insuget/ventilerna förgasaren kan ju balla ur, luftfilterburken blir full i vatten som ska tömmas innan man startar motorn igen osv.. har sett allt för många som bara winchar upp maskinen när dom dränkt den och sen maler på starten tills skiten går igång och ger fullt spett iväg igen :banghead:
-
bada med renegade förra veckan fronten va under vatten iaf -halva mittkonsolen.de gick... :) men mer än så badar ja inte min iaf utan snorklar.. :)
-
Har badat med min flera gånger och det har inte varit några problem. Så länge man håller insuget över så går det bra.
-
badar i stort sett varje gång ja e ute hehe :headbang: om ni snorklar maskinerna glöm ej o snorkla avlufftningarna t tank,vxl-låda etc,bara ett tips ;)
-
badar i stort sett varje gång ja e ute hehe :headbang: om ni snorklar maskinerna glöm ej o snorkla avlufftningarna t tank,vxl-låda etc,bara ett tips ;)
ja det glöms nog tyvärr ofta bort, med haverier som följd.. arctic cat har t.ex. sluten avluftning, men om det går hål på bälgarna så kommer det ändå in vatten, eftersom bälgarna sitter direkt ovanför diffarna, just pga att det är ett slutet system.
-
Fotplattorna är gränsen om du ska vara säker.Du kan dock preppa maskinen med andra kontaktdon för undervattensbruk, visst det blir svindyrt men svinbra :headbang: :headbang: :headbang:
-
vad har ni gjort med era maskiner för att kunna snorkla lite mer????
-
En snorkeldykarkurs :lol: :whip:
-
En hög Pvc rör =)
-
Missförstå mig rätt nu men.....
I vatten är faktiskt vattenskotern roligare än atvn :extas:
-
vad har ni gjort med era maskiner för att kunna snorkla lite mer????
Vad menas med "lite mer"?
En märkesmaskin kan du som regel köra lika djupt som sadeln är hög.
Billare maskiner brukar inte ha en tät variatorkåpa och du stannar i pölen
-
Ja jag tänkte på riktigt djupt.... Men förutom snorkel kitt vad brukar göras mer?
nån avluftning eller kablar eller nått annat man ska tänka på???
Polaris xp 850 - 11
-
Ja avluftningsslangarna måste förlängas också
-
Köra först tänka sen ;)
Byt olja ofta om man åker mycket vatten, Diff, Låda, Motor.
Fetta nipplar, jag gör det efter varje vända, då håller sakerna längre iaf för det mesta
Brukar också köra Redlines fuktutdrivande och spridar rengörande skit i tanken =)
-
Köra först tänka sen ;)
Byt olja ofta om man åker mycket vatten, Diff, Låda, Motor.
Fetta nipplar, jag gör det efter varje vända, då håller sakerna längre iaf för det mesta
Brukar också köra Redlines fuktutdrivande och spridar rengörande skit i tanken =)
Förstår inte varför man ska byta olja oftare för att man åker i lite mer "fuktig miljö"?????
Kommer ju inte in nå vatten där oljan är????
Fetta niplar och kanske lite spridar rengöring skadar ju inte... + lite spray för kontakter och dylikt :headbang:
-
Köra först tänka sen ;)
Byt olja ofta om man åker mycket vatten, Diff, Låda, Motor.
Fetta nipplar, jag gör det efter varje vända, då håller sakerna längre iaf för det mesta
Brukar också köra Redlines fuktutdrivande och spridar rengörande skit i tanken =)
Förstår inte varför man ska byta olja oftare för att man åker i lite mer "fuktig miljö"?????
Kommer ju inte in nå vatten där oljan är????
Fetta niplar och kanske lite spridar rengöring skadar ju inte... + lite spray för kontakter och dylikt :headbang:
Det kommer alltid av någon anledning in vatten, blandanat bli motorn varm som vi alla vet. Så ner i vatten, då blir den kall, sen varm.
Och då bildas det kondens.
Men om man inte vill byta olja oftare så behöver man ej. Ett tips bara........
-
Köra först tänka sen ;)
Byt olja ofta om man åker mycket vatten, Diff, Låda, Motor.
Fetta nipplar, jag gör det efter varje vända, då håller sakerna längre iaf för det mesta
Brukar också köra Redlines fuktutdrivande och spridar rengörande skit i tanken =)
Förstår inte varför man ska byta olja oftare för att man åker i lite mer "fuktig miljö"?????
Kommer ju inte in nå vatten där oljan är????
Fetta niplar och kanske lite spridar rengöring skadar ju inte... + lite spray för kontakter och dylikt :headbang:
Det kommer alltid av någon anledning in vatten, blandanat bli motorn varm som vi alla vet. Så ner i vatten, då blir den kall, sen varm.
Och då bildas det kondens.
Men om man inte vill byta olja oftare så behöver man ej. Ett tips bara........
Men ifall man som jag har orginal däcken så behöver man aldrig släppa stumt läge = oljan håller rätt temp :djump:
Jag förstår hur du menar nu :)
Nån som vet hur luftningarna sitter på xp??
Nå andra tips för xp som vill lite djupare?
-
Fan pojkar vad är det för kul med att dränka maskinen i vatten?Det ultimata är då att iförd dykutrustning köra utför en kajkant.Roligare är ju att skickligt "kravvla" sig fram i "omöjlig" terräng.Ni kan ju försöka slå mig på fingrarna :lol: :lol: Jag kör dagligen i skogen och torde lätt piska pung :whip: :whip: i vilken tävling som helst, men absolut inte i en "dränka maskinen tävling" ()p
-
Fan pojkar vad är det för kul med att dränka maskinen i vatten?Det ultimata är då att iförd dykutrustning köra utför en kajkant.Roligare är ju att skickligt "kravvla" sig fram i "omöjlig" terräng.Ni kan ju försöka slå mig på fingrarna :lol: :lol: Jag kör dagligen i skogen och torde lätt piska pung :whip: :whip: i vilken tävling som helst, men absolut inte i en "dränka maskinen tävling" ()p
Håller med dig helt Aners! Men dom kanske tycker att det är kul å tvätta :hmmm:
-
Jovisst är det roligare med "rockkrawling" en polare till mig som körde en unomag dagligen i arbetet, ställde upp i en tävling :djump: :djump:Jag skämdes å dom andras vägnar ??? ??? Ja, ja nu ska jag inte vara stöddig, men jag såg några filmer från "ett tocket dära SM" en station med ett stort traktorhjul i änden lyckades ingen ta sig över.Jo hur löser man då det.Jo man försöker inte köra över hjulet till att börja med.Visst hade det funkat med fart och tur.Ja, ja nu är jag "fredagskackig" he, he d.v.s. en gammal guuube :lol: :lol: :lol: :lol:
-
...unomag...
Är detta en korsning mellan en Hanomag och en Unimog tro...? :whip:
-
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :whip:
-
börjar bli lat och skittrött på att tvätta efter surhål. börjar bli gammal?! blir bara roligare och roliga att klättra.
-
ja efter en hel dag på Bråt i borås så säger jag ALDRIG mer lera! fy fan vad den skiten letar sig in överallt, och så jobbigt att tvätta också, tar ju 3 timmar varje gång, och det rostar fortare när allt är täckt med lera.
rockcrawling är grejen det, körde uppför en bergshäll som hade uppskattningsvis 50-graders lutning och framhjulen var en bra bit upp i luften, det värsta är ju när det lutar i sidled, det ska inte mycket till för att man ska tippa runt.
-
Va ska man tvätta dom med :hmmm: bara att gasa ut i sjön å leka så är den ren sen ()p
-
Va ska man tvätta dom med :hmmm: bara att gasa ut i sjön å leka så är den ren sen ()p
nja, det blir rent upp till vatteninjen ja, och har man inte snorklar så ligger tyvärr inte vattenlinjen högre än till strålkastarna typ...
-
Va ska man tvätta dom med :hmmm: bara att gasa ut i sjön å leka så är den ren sen ()p
nja, det blir rent upp till vatteninjen ja, och har man inte snorklar så ligger tyvärr inte vattenlinjen högre än till strålkastarna typ...
Det under som det är drygt att tvätta kör man i vatten så är den ren under och då är det bara att spola översidan
-
helt rätt ()p ()p ()p ()p ()p
-
Jättebra om man bor på västkusten :whip:
-
man får väl montera en offeranod på ramen då ;D
"bara att spola av översidan"
ja det lät ju enkelt.. men att bara spola brukar inte räcka, man får tvätta med svamp emellanåt också...
-
Hur gör alla som monterar snorklar med LUFTNINGEN från tank, vxl, fram och bakdiff????????
-
dom snorklas med slangar också ;)
-
alltså luftningarna dras upp i samma höjd dem med...
Varför är dessa luftningar? får inte riktigt ihop det varför dem ska vara på vxl och diffarna?
-
Har alla diffar luftning?
Nån gummibälg som tar upp expansionen har jag sett på en del, det borde väl räcka?
-
Can am:erna har gummibälg som expanderar vid övertryck! finns dom som har luftslangar bl.a. Linhai ;) anledningen att du måste ha luftning på lådan e att du får tryck i den om inte övertrycket har nån stans o ta vägen skjuter man packboxar etc ! tanken blir det undertryck i så där är det typ tvärtom mao pumpen orkar inte trycka typ ;)
-
Ja på min polle så är det nå plast slang som går från fram diff, bak diff och växelhuset.... sen har jag inte sett vart dem går men dem går in under luftburken där nån stans....
Kan man dra in dem i luftburken?
Eller ska man sätta såndär gummibälg som kan expandera som jag sett min far har på sin kymco?
Eller annat tips???
-
Ja på min polle så är det nå plast slang som går från fram diff, bak diff och växelhuset.... sen har jag inte sett vart dem går men dem går in under luftburken där nån stans....
De slutar väl uppe i styrhuvudet (under poden)
-
Ja på min polle så är det nå plast slang som går från fram diff, bak diff och växelhuset.... sen har jag inte sett vart dem går men dem går in under luftburken där nån stans....
Kan man dra in dem i luftburken?
Eller ska man sätta såndär gummibälg som kan expandera som jag sett min far har på sin kymco?
Eller annat tips???
Luftburken är ingen god ide, SUGRÖR :djump: :djump: :whip: ()p
-
mina "slangar" går upp till överkant på kylaren som är uppflyttad ;)