ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: PeddaATV skrivet 1 april 2011 kl. 16:23:45
-
Hej, idag kolla mc-butiken på min smc 700 tänkte byta bort den då jag vill ha något som går lite snabbare på väg. man kan ju pressa upp 700:an i 110 om man vill varva sönder maskinen. jag tycker den varar för mycket redan i 80-85.
dom tyckte den lät konstigt från motorn slammrar och rasslar och även att den slirade på remmen när man körde iväg från stilla stående.
så nu får maskinen tillbaka dit ja köpte den för att rivas isär.
blir nu utan maskin i nån vecka:(
har även stora problem med att alla lamporna på maskin läcker in vatten, så de är mycket ler vatten som flyter innanför glasen.
och ibland när jag växlar mellan hög och låg växel ute i terängen så vill inte växeln alltid gå i utan de slammrar en stund sen slår växeln i :(
och sen tycker ja de är jobbig att lägga i och ur 4 hjuls driften somt diffen fram hjulen på displayen blinkar och blinkar man kryper lite och svänger men de tar tid innan de går i riktigt.
nu hoppas jag att dom ska laga min maskin utan massa tjöt och ut dragningar så jag kan göra mig av med den för annan maskin!
-
Hur långt har din maskin rullat?
Går andra maskiner snabbare än 110-120?
-
Hur långt har din maskin rullat?
Går andra maskiner snabbare än 110-120?
Vill man kunna ligga o hålla motorvägstempo med offroaddäck är nog utbudet VÄÄÄÄÄÄLDIGT begränsat.Mig veterligen finns det INGEN maskin som gillar det i längden.Blir väldigt dyra mil både i slitage o bränslekostnad. mvh/hades
-
49 mil och redan lager ras. Nu ska vi ju inte hugga i sten men otroligt jävla rassel i motor.
-
49 mil och redan lager ras. Nu ska vi ju inte hugga i sten men otroligt jävla rassel i motor.
Vem har konstaterat att du har lagerras??? Eller gissar du bara?
-
Hur långt har din maskin rullat?
Går andra maskiner snabbare än 110-120?
Vill man kunna ligga o hålla motorvägstempo med offroaddäck är nog utbudet VÄÄÄÄÄÄLDIGT begränsat.Mig veterligen finns det INGEN maskin som gillar det i längden.Blir väldigt dyra mil både i slitage o bränslekostnad. mvh/hades
Ja det var lite så jag tänkte, vad ska man ha för maskin istället som varvar mindre vid 80-85? Alla maskiner har väl i stort sett samma utväxling på Hög? Kan inte skilja så mycket?
-
Hur långt har din maskin rullat?
Går andra maskiner snabbare än 110-120?
Vill man kunna ligga o hålla motorvägstempo med offroaddäck är nog utbudet VÄÄÄÄÄÄLDIGT begränsat.Mig veterligen finns det INGEN maskin som gillar det i längden.Blir väldigt dyra mil både i slitage o bränslekostnad. mvh/hades
Ja det var lite så jag tänkte, vad ska man ha för maskin istället som varvar mindre vid 80-85? Alla maskiner har väl i stort sett samma utväxling på Hög? Kan inte skilja så mycket?
Precis,skaffar man en ATV brukar man inte ha som önskemål att köra i motorvägsfart,då köper man en quad.
-
SOM JA SKREV HADES OM DU LÄSTE LITE INNAN! VI INTE HUGGA I STEN SKREV JA, KILLARNA PÅ MC-BUTIKEN EKSKÖ SÄGER ATT DE ÄR ETT VÄLDIGT MISSLJUD FRÅN MOTOR OCH DOM TROR DE ÄR LAGER I MOTOR SEN HITTA DOM LITE MER FEL PÅ MASKINEN, SLIRAR PÅ REM OCH SMÄLLER NÄR MAN LÄGGER I OCH UR HÖG/LÅGVÄXEL. MOTORN SKA RIVAS NER NU OCH SKICKAS TILL TAIWAN OM DE ÄR NÅGOT ALLVARLIGT...VAD DE NU ÄN MÅ VARA SÅ ÄR DE INTE KUL OCG DE ÄR BRA MATERIAL FÖR ETT FORUM... MIN MOTOR SKA RIVAS NER PÅ GRUND AV MOTOR SLAMMER OCH RASSEL.
-
SOM JA SKREV HADES OM DU LÄSTE LITE INNAN! VI INTE HUGGA I STEN SKREV JA, KILLARNA PÅ MC-BUTIKEN EKSKÖ SÄGER ATT DE ÄR ETT VÄLDIGT MISSLJUD FRÅN MOTOR OCH DOM TROR DE ÄR LAGER I MOTOR SEN HITTA DOM LITE MER FEL PÅ MASKINEN, SLIRAR PÅ REM OCH SMÄLLER NÄR MAN LÄGGER I OCH UR HÖG/LÅGVÄXEL. MOTORN SKA RIVAS NER NU OCH SKICKAS TILL TAIWAN OM DE ÄR NÅGOT ALLVARLIGT...VAD DE NU ÄN MÅ VARA SÅ ÄR DE INTE KUL OCG DE ÄR BRA MATERIAL FÖR ETT FORUM... MIN MOTOR SKA RIVAS NER PÅ GRUND AV MOTOR SLAMMER OCH RASSEL.
lol.fredagkväll. ()p
-
SOM JA SKREV HADES OM DU LÄSTE LITE INNAN! VI INTE HUGGA I STEN SKREV JA, KILLARNA PÅ MC-BUTIKEN EKSKÖ SÄGER ATT DE ÄR ETT VÄLDIGT MISSLJUD FRÅN MOTOR OCH DOM TROR DE ÄR LAGER I MOTOR SEN HITTA DOM LITE MER FEL PÅ MASKINEN, SLIRAR PÅ REM OCH SMÄLLER NÄR MAN LÄGGER I OCH UR HÖG/LÅGVÄXEL. MOTORN SKA RIVAS NER NU OCH SKICKAS TILL TAIWAN OM DE ÄR NÅGOT ALLVARLIGT...VAD DE NU ÄN MÅ VARA SÅ ÄR DE INTE KUL OCG DE ÄR BRA MATERIAL FÖR ETT FORUM... MIN MOTOR SKA RIVAS NER PÅ GRUND AV MOTOR SLAMMER OCH RASSEL.
Bra forummaterial när man VET.Inte INNAN dom ens konstaterat felet.
-
Riktigt tråkigt med dina bekymmer med SMC:n, får hoppas allt löser sig smidigt och att du hade värsta måndagsexemplaret.
Man borde väl få ner varvet en del om man klämmer på lite större däck, men då kanske den blir lite mindre trevlig på vägen istället.
Tycker min Outlander varvar rätt drägligt i 80-90, och den toppar väl kanske 110-120? Det var med 26" originalhjul, har inte provat med mina 27" bighorn än.
Men som övriga skriver så vill man ju inte åka några längre sträckor i den farten, kanske blir bättre med vägdäck.
Fast en quad lär väl ändå vara mkt mer lämplig om man ska nöta mkt väg i högre hastighet.
Min outlander köptes med vägdäck på och med 2500 mil på mätaren, så visst finns det dom som gillar att nöta väg med en atv också.
-
Hej, idag kolla mc-butiken på min smc 700 tänkte byta bort den då jag vill ha något som går lite snabbare på väg. man kan ju pressa upp 700:an i 110 om man vill varva sönder maskinen. jag tycker den varar för mycket redan i 80-85.
dom tyckte den lät konstigt från motorn slammrar och rasslar och även att den slirade på remmen när man körde iväg från stilla stående.
så nu får maskinen tillbaka dit ja köpte den för att rivas isär.
blir nu utan maskin i nån vecka:(
har även stora problem med att alla lamporna på maskin läcker in vatten, så de är mycket ler vatten som flyter innanför glasen.
och ibland när jag växlar mellan hög och låg växel ute i terängen så vill inte växeln alltid gå i utan de slammrar en stund sen slår växeln i :(
och sen tycker ja de är jobbig att lägga i och ur 4 hjuls driften somt diffen fram hjulen på displayen blinkar och blinkar man kryper lite och svänger men de tar tid innan de går i riktigt.
nu hoppas jag att dom ska laga min maskin utan massa tjöt och ut dragningar så jag kan göra mig av med den för annan maskin!
Mycket bra info för oss som står i SMC köpar tankar, läcker in vatten i lamphusen på en terräng maskin.....???? inte bra.....Slirar på remmen....? Inte bra ....Strul med hög o låg vxl....Rassel i motorn...Ja är det någon som kan säga att du har problem med maskinen så är det ju du.
Hoppas verkligen att det fixar sig för dig, och att det är ett mådags ex.
-
Vi alla kan ju höra med expert hades han kan ju bestämma vad vi får klaga på och inte. Lägg ner hades ja skiter i vad du tycker och kommer fortsätta skriva vad jag tycker andra ska veta. Du kan väl va snäll och hålla dig ifrån min tråd. Efter som du bara säger emot i alla trådar om j-max.
-
Lite kul läsning såhär på fredagskvällen!
Jag och polaren är precis hemkomna från Mc-butiken.
Det kom en en V70 med en vit smc på kärra när vi var där, förmodar att det var din och den såg snarare misshandlad ut än ett måndags ex. Men det är vad jag tyckte.
-
Spricka i fot plast menar du?
-
Jag tyckte att den såg allmänt skitig ut och jag hade nog lagt en timme eller två på att ha tvättat upp pärlan.
-
Bror körde upp den. Jag jobbar och hade inte tid. Skulle byta den jämt mot Smc 500
-
ja, barnsjukdomar kommer på alla maskiner, i synnerhet asiatiska. så vill man ha en asiat så gör man klokt i att köpa en modell som funnits i 2-3år på marknaden så man vet vilka fel man kan förvänta sig...
-
Denna typen av problem drabbar sällan varken Yamaha, Kawasaki, Honda eller Suzuki.
...alla från Asien.
Sen att utbudet är begränsat bland maskiner som klarar motorväg med terrängdäck beror ju på hur man räknar.
Räknar man märken och modeller så är det rätt få ja.
Räknar man sålda ekipage så är det inte så särskilt få.
Tex så klarar Can-Ams 800-modeller detta utan minsta problem, mil efter mil.
...och de är inte helt ovanliga.
Byter du till en WC så får du en helt annan prestanda, men måste självklart göra avkall på framkomligheten utanför vägen.
Lycka till med bytet och hoppas felen på 700:an är av enklare art... remlir kanske är pga att vatten typ det du hade i lamporna kommit in i variatorn tex...
-
Hej. Är den servad som den ska?
-
Den har ju gått under 50 mil, så ÄVEN om man skulle skita i all service så skall inget kunna hinna hända pga det.
-
Den har ju gått under 50 mil, så ÄVEN om man skulle skita i all service så skall inget kunna hinna hända pga det.
[/quote
Sant. Frågan är och för blir ....... tills vidare.]
-
49 mil servad vid 30
-
Pedda..har allt detta uppkommit på 5 dar då för så sent som den 27:e var du ju nöjd med maskinen och skrev att det var bra kvalitet!?! :dntknow:
Trodde det var ett aprilskämt när jag såg att du skrev det här igår..men tydligen inte då.. :-X
-
Pedda..har allt detta uppkommit på 5 dar då för så sent som den 27:e var du ju nöjd med maskinen och skrev att det var bra kvalitet!?! :dntknow:
Trodde det var ett aprilskämt när jag såg att du skrev det här igår..men tydligen inte då.. :-X
Var så jag undrade... själv nybliven ägare av maskinen efter ha suttit och läst massor på olika forum. (Här exempelvis) Och bara hört positiva saker om den från bla trådskaparen så blir man ju nyfiken vad som hänt de sista dagarna från att varit kanon till skitsak. Visst kan allt paja så jag väntar gärna på svaren från ÅF på vad det är för fel på maskinen.
-
Den har ju gått under 50 mil, så ÄVEN om man skulle skita i all service så skall inget kunna hinna hända pga det.
HELT fel.Första servicen är den viktigaste av alla skulle jag vilja påstå.Att få byta ut breakinoljan mot en bra kvalitetsolja är superviktigt.
-
Jag är nöjd med maskinen. Och jag tycker de är en bra maskin. Men jag ville lyfta lite saker som hänt mig i veckan. Som sakt rassel i motor va de nu kan vara. De kommer vi bli varse om nån vecka eller 2. De kan ju vara något enklare fel men de trodde inte frank på mc butiken. Han sa att den maskinen stannar snart. De är något allvarligt fel i motorn. Sen känner inte jag frank har aldrig träffat han. Min bror körde hjulingen till han igår jag var tvungen att jobba. Men som sakt jag ville ta upp några tråkiga grejer också. Tror och hoppas jag får 4 nya lampor då alla tar in vatten. Och jag hoppas jag får fixat motor utan problem eller tjöt. Jag har kört vanlig väg för de mesta med maskinen, vart i väg på 2 atv träffas frändefors och hygget torslanda. Inget tok körning så, jag tror dom kommer fixa min maskin dom verkar bra att ha å göra med. Mina grannar kör Quad och flera i kommunen och nu har vi fått en sand grop att köra i och ett stort gärde. Så därför ska jag skaffa Quad. Jag skriver sen ut felet när de är exakt konstaterat, ska även se hur de blir med mina lampor.
-
vi ska inte hugga i sten betyder att man inte vet helt säkert men en som jag tror vet vad han pratar om sa att de högst troligt är ett lager i motorn som låter väldigt illa.
de betyder alltså att jag inte sakt att de är ett lager ras "vi ska inte hugga i sten" men troligt är ju att något gott sönder. sen har jag inte sakt att ja ska kunna köra i 120 heller ja sa att min varavar lite för mycket i min smak redan i 80. inte 120? vem har skrivit att man ska kunna köra motorväg i 120? inte ja!
nu lämnar ja forumet för gott, de går inte skriva sina egna upplevelser här, och så fort man skriver något man inte gillar så vinklas de åt helt fel håll...jag själv hade uppskattat att få höra de jag vart med om...
ha de bra alla andra där ute och hoppas ni blir nöjda med era smc 700
jag är nöjd ja med men de måste finnas utrymme för tråkiga saker också! :-\
-
Jag har städat upp i denna tråd.
Här får ni min synpunkt på "bråket" som gjort att Pedda vill lämna forumet.
Jag har inte följt med så mycket i vad Pedda skrivit om sin maskin, men som jag tyder det hela så har han varit nöjd med sin maskin fram till de senaste dagarna.
Jag tolkar det som att den helt enkelt inte tål vatten, baserat på att det skulle vara "lervatten" i lyktorna så har den fått bada rätt djupt.
Om mitt antagande är rätt kan man ju ställa sig frågan, skall en ATV av denna typ tåla att köras i vatten?
De fel som nu räknas upp kan väl i mina ögon samtliga härledas till att den gått i rätt djupt vatten, och att (kanske) både variator, lamphus, diffspärrar o.s.v. tagit in vatten, och efter detta fungerar dåligt.
Pedda har aldrig påstått att det är ett lagerhaveri, utan skrivit att "verkstan" misstänker det.
Att då som HADES gjort beskylla Pedda för att fara fram med osanning blir direkt fel, och att göra det upprepade gånger är inget annat än trakasserier.
Om HADES är reparatör, och har ett ekonomiskt intresse i att framställa SMC på ett bra sätt i forumet så är det inte något jag accepterar, då man kan kalla det för "smygreklam".
Har man ett eller flera problem, konstaterade eller ej, så skall man kunna skriva om dem i detta forum utan att bli kallad för lögnare, i vart fall så länge det inte finns bevis för att det är lögner som skrivs.
Som jag ser det verkar allt som Pedda skrivit i denna tråd vara helt sanningsenligt, även om jag har en känsla av att vissa detaljer kanske har utelämnats. ;)
Det man skulle kunna debattera vidare om i detta ärende är väl främst, hur djupt vatten har maskinen utsatts för, och är den byggd för att klara detta?
Bör den klara det?
Jag har aldrig kört i djupare vatten än upp till diffarna med min egen maskin, jag litar helt enkelt inte på att allt är tätt, och om vatten kommer in i variator, diffar, transmission och annat så kan det ju bli en hel del allvarliga fel, fel som jag inte vill drabbas av.
Det var min syn på vad som skrivits här.
Hoppas Pedda hänger kvar här, och hoppas att HADES varvar ned en aning när det gäller att hacka på folk som påstår sig ha problem av ena eller andra sorten på sina maskiner.
Det är mycket trevligare om vi försöker uppträda som folk, eller hur?
-
Den har ju gått under 50 mil, så ÄVEN om man skulle skita i all service så skall inget kunna hinna hända pga det.
HELT fel.Första servicen är den viktigaste av alla skulle jag vilja påstå.Att få byta ut breakinoljan mot en bra kvalitetsolja är superviktigt.
Jag vet att första servicen är viktig.
Mycket viktig.
Men om dessa maskiner kommer till Sverige med blask-olja som riskerar motorn så borde det ju fixas innan leverans till kund, för jag står fast vid det jag skrev innan om att 49 mil skall maskiner och motorer av denna typ klara även utan service.
-
Det är klart att du ska vara kvar Pedda, jag tycker att du har gjort som man ska göra på ett forum ()p
Att dela med sig av både negativ och positiv info är väl precis vad forumet är till för.
Hoppas du inte låter dig nedslås av några taskiga innlägg, hoppa upp på hästen igen bara o fortsätt att dela med dig av tips o tricks och mer där till :headbang:
-
Jag är nöjd med maskinen. Och jag tycker de är en bra maskin. Men jag ville lyfta lite saker som hänt mig i veckan. Som sakt rassel i motor va de nu kan vara. De kommer vi bli varse om nån vecka eller 2. De kan ju vara något enklare fel men de trodde inte frank på mc butiken. Han sa att den maskinen stannar snart. De är något allvarligt fel i motorn. Sen känner inte jag frank har aldrig träffat han. Min bror körde hjulingen till han igår jag var tvungen att jobba. Men som sakt jag ville ta upp några tråkiga grejer också. Tror och hoppas jag får 4 nya lampor då alla tar in vatten. Och jag hoppas jag får fixat motor utan problem eller tjöt. Jag har kört vanlig väg för de mesta med maskinen, vart i väg på 2 atv träffas frändefors och hygget torslanda. Inget tok körning så, jag tror dom kommer fixa min maskin dom verkar bra att ha å göra med. Mina grannar kör Quad och flera i kommunen och nu har vi fått en sand grop att köra i och ett stort gärde. Så därför ska jag skaffa Quad. Jag skriver sen ut felet när de är exakt konstaterat, ska även se hur de blir med mina lampor.
Hoppas att du återkommer med svaren från verkstaden, vad det nu kan vara...
-
jag har inte badat med maskinen vilket alla som vart med på dom 2 atv träffar jag vart på, när jag tvättar maskinen under skärmar kan man se att de kommer in vatten. detta kommer jag visa för peter på motor 4u på onsdag med vanlig vatten slag....så nej som några tror maskinen har ej badat och de svär jag på! när man kan tvätta maskinen med vanlig slang och de tränger in vatten alltså inte hög tryck, så är mina lampor inte täta. går säkert att tät med silikon inget allvarlig....men kanske lite tråkit. mvh Pedda
-
Jösses.vilken otroligt dålig tolkning av vad jag skrivit.Jag är varken åf eller tillverkare av nåt märke.Men däremot tycker jag man ska veta vad man pratar om INNAN man hänger ut nåt märke eller åf.Sverker olofsson gör sånt på tv,tycker det räcker med det.NÄR maskinen är riven o ett fel är KONSTATERAT med fakta kan man snacka,annars e det enbart gissningar.Att en admin på ett forum stödjer sånt skitsnack får mig att vilja spy.Så nu lämnar jag detta forum för gott o låter pajasarna som snackar skit få er seriösa plats.Tack o hej.
-
jag kan intyga efter att varit med pedda på dessa atv träffar och även andra körningar att maskinen ej har haft lera/vatten över fotstegen någon gång
och så vitt jag vet tycker han fortfarande att det är en bra maskin med vissa undermåliga lösningar på tex tätningar av lampor,skall väl tåla spolas med vattenslang ???
vill nu byta maskin för att han kom på att terrängkörning inte var nått för han men han kommer ändå vara kvar i vårat fina"atvträsk"som vi alla gillar att hålla på med ()p
-
.Låt pedda snacka sig het om sin misskötta maskin istället o få dom som vet söka sig till andra forum. mvh/hades
[/quote]
Kan garantera att peddas maskin inte är mer misskött än andra,han är noga med sina prylar och har bara velat informera andra med smc700 vad han tycker om sin maskin
-
Rickard marklund.Radera mitt konto tack.Ödslar inte dyrbar tid på att försöka ge råd o tips om det inte uppskattas på ett seriösare sätt än ditt forum erbjuder.Aldrig stött på sånt skitsnack ärligt talat.Låt pedda snacka sig het om sin misskötta maskin istället o få dom som vet söka sig till andra forum. mvh/hades
By By Hades. Så snarstuckna, så lätt irriterade personer som Du behövs inte på ett forum.
Väx upp och lär dig diskutera, livet blir lite enklare då.
-
Men vilka pajkastningstrådar det blivit på forumet nu på sista tiden, kan ni inte bara "släppa" istället för att hålla på å käbbla.
När jag drev 7/900-forumet med över 6.000 medlemmar hade vi inte ens såhär. :hmmm:
//Erik
-
Denna typen av problem drabbar sällan varken Yamaha, Kawasaki, Honda eller Suzuki.
...alla från Asien.
Kawasaki från asien ..... :hmmm: sen när då? Trodde dom byggdes i USA av fabriken i Lincon Nebraska ;)
-
Om man ska snacka om saker man vet och inte gissar som hades skriver hur fan kan han då veta vilket skick min maskin är i ? Hur kan han veta vart jag kört och inte? Inte lite dubbel moral där. Nu stryker vi ett sträck över detta. Jag ska försöka vara så exakt i info om min maskin jag kan. Vi ska få veta vad som är fel på min maskin. De kan vara nån skit sak eller allvarligt. Hur som helst tror jag på maskinen för visst känns Smc 700 jävligt bra i övrigt. Små grejer som jag nämt tidigare får man nog leva med. De är ju en maskin för den mindre plånboken:) ha de!
-
Om mitt antagande är rätt kan man ju ställa sig frågan, skall en ATV av denna typ tåla att köras i vatten?
JA! alla ATV skall kunna bada i lervatten utan att dom tar skada, tillverkarna måste ju komma ut på fältet och se hur maskibnerna används i verkligheten, inte sitta vid sina skrivbord och gissa.. t.ex. en mudpro SKALL tåla att sänkas i lervatten upp till styret, flera dagar i veckan, utan att nåt allvarligt händer.
det får jävlarimig byggas rejälare maskiner helt enkelt, som det är nu så är jag (trots att jag kör märkesmaskin) rädd för att spränga diffen eller att en drivknutsdamask går sönder. det ska jag inte behöva vara! en diffspärr KAN tillverkas så den tår att man kastar in den även med spinnande hjul, en drivknut kan vara av axelkors-typ och inte en gummikapslad mojäng, då slipper man skydda knutarna.
plastskärmar KAN förstärkas med aluminium på baksidan eller så kan plasten vara mjukare och innehålla silicon så den tål att böjas innanför däcken.
-
Denna typen av problem drabbar sällan varken Yamaha, Kawasaki, Honda eller Suzuki.
...alla från Asien.
Kawasaki från asien ..... :hmmm: sen när då? Trodde dom byggdes i USA av fabriken i Lincon Nebraska ;)
Sen alltid.
Kawasaki har alltid varit från Asien, närmare bestämt Japan.
Vill du gå djupare i detta så starta en egen tråd.
-
Rickard marklund.Radera mitt konto tack.Ödslar inte dyrbar tid på att försöka ge råd o tips om det inte uppskattas på ett seriösare sätt än ditt forum erbjuder.Aldrig stött på sånt skitsnack ärligt talat.Låt pedda snacka sig het om sin misskötta maskin istället o få dom som vet söka sig till andra forum. mvh/hades
Jag raderar inga konton, vill du kan jag dock bannlysa dig.
Fortsatt kommunikation om detta tar jag helst via PM.
Som alla förstår ser jag dock helst att ingen skall behöva lämna forumet för att de anser sig vara trakasserade, vare sig av någon annan medlem eller av mig.
Denna typ av "bråk" beror allt som oftast på att folk överreagerar eller är väligt känsliga för kritik av olika slag.
Att försöka uppträda på ett trevligt sätt är lika viktigt i ett forum som detta som i vanliga livet.
-
Denna typen av problem drabbar sällan varken Yamaha, Kawasaki, Honda eller Suzuki.
...alla från Asien.
Kawasaki från asien ..... :hmmm: sen när då? Trodde dom byggdes i USA av fabriken i Lincon Nebraska ;)
Sen alltid.
Kawasaki har alltid varit från Asien, närmare bestämt Japan.
Vill du gå djupare i detta så starta en egen tråd.
fick lite hjärnsläpp där och tänkte ju så klart inte på japan när jag skrev asien.. japan är ju en klass för sig, men kina taiwan, korea och övriga hör till budgetsegmentet.
-
Ett litet tips angående tuffare körning i lera och vatten är att täta/snorkla samt flytta upp kylare! Detta är något man får göra på samtliga märken och modeller om man skall slippa problem! Finns ju en anledning varför canam gjort sin mudedition! Finns en hel del trådar på snorkling tätning lysen m.m Har fått info att dom flesta märken och modeller har rekomendation att ej överstiga 40cm vatten/lera. Sen hoppas jag att Pedda får den hjälp han behöver av sin åf.
-
Hej, idag kolla mc-butiken på min smc 700 tänkte byta bort den då jag vill ha något som går lite snabbare på väg. man kan ju pressa upp 700:an i 110 om man vill varva sönder maskinen. jag tycker den varar för mycket redan i 80-85.
dom tyckte den lät konstigt från motorn slammrar och rasslar och även att den slirade på remmen när man körde iväg från stilla stående.
så nu får maskinen tillbaka dit ja köpte den för att rivas isär.
blir nu utan maskin i nån vecka:(
har även stora problem med att alla lamporna på maskin läcker in vatten, så de är mycket ler vatten som flyter innanför glasen.
och ibland när jag växlar mellan hög och låg växel ute i terängen så vill inte växeln alltid gå i utan de slammrar en stund sen slår växeln i :(
och sen tycker ja de är jobbig att lägga i och ur 4 hjuls driften somt diffen fram hjulen på displayen blinkar och blinkar man kryper lite och svänger men de tar tid innan de går i riktigt.
nu hoppas jag att dom ska laga min maskin utan massa tjöt och ut dragningar så jag kan göra mig av med den för annan maskin!
Mycket bra info för oss som står i SMC köpar tankar, läcker in vatten i lamphusen på en terräng maskin.....???? inte bra.....Slirar på remmen....? Inte bra ....Strul med hög o låg vxl....Rassel i motorn...Ja är det någon som kan säga att du har problem med maskinen så är det ju du.
Hoppas verkligen att det fixar sig för dig, och att det är ett mådags ex.
Man ska också lägga till att tillverkaren och generalagenten är mycket seriösa. Jag har inte problem med att det rinner in vatten i glasen... eller jo det gör det bak där glaset fått en smäll i skogen… det sprack… och ja då rinner det in lite vatten under tvätt… inte direkt i skogen.
När det kommer till växlarna har jag inte det problemet… men det gäller ibland att gunga till när man växlar… tex om man står i backe och det ligger naturlig spänning i växelläget…
Jag har inte problem med att växlarna ligger och rasslar innan dom går i… har du det problemet så känns det mer som justering. Det gäller ju växeln går i till 100%.
När det kommer till diff så är jag tacksam att den ligger och blinkar tills diffen är i till 100%. Jag vet inte om du skulle vilja ge full gas med 700CC om diffen ligger lite halv i? Det hojar som inte har denna spärr innan man kan ge gas med diffen sliter ofta sönder diffen…
Det enda ”rassel” som jag stör mig på är när jag ligger mellan ca 74 och 85 km/h och då är det ett visst rassel från variatorvikterna. Vi har kollat det ett par gånger och det låter tydligen så…
Jag känner inga direkta nackdelar idag… so far är jag nöjd. Lite trassel på vägen får man leva med =) Det har alla märken och modeller!!!
-
Ang vatten i lampor, lampor har drenerings hål och tvättar man men slang i fel läge drar de in vatten. Och bak på lamporna sitter bara gummi packning på tryckt så lamporna kan ja ju förstår tar in vatten. Tydligen mycket vanligt fel på cf sa dom idag. Sen har dom inte hittat felet med mitt miss ljud än, dom prata på några saker jag inte nämner för ens dom vet exakt va de är. Så imorn kommer nog dommen.
-
Finns de någon åf som han en Dinli 800 inne och en Smc 700? Ställ upp dom mot varann i race och filma sen ut på youtube:) vill se viken som sticker bäst.
-
Ja det ska bli intressant att läsa vad det kan vara för fel på din smc. Har nämligen näst intill bestämt mig för att beställa en smc 700 men vi får se. :-\
-
Finns de någon åf som han en Dinli 800 inne och en Smc 700? Ställ upp dom mot varann i race och filma sen ut på youtube:) vill se viken som sticker bäst.
Ja, båda har ju 51hk så det torde bli jämt :hmmm:
-
Finns de någon åf som han en Dinli 800 inne och en Smc 700? Ställ upp dom mot varann i race och filma sen ut på youtube:) vill se viken som sticker bäst.
Dinli 700 Centhor eller en 800?
-
Ja det ska bli intressant att läsa vad det kan vara för fel på din smc. Har nämligen näst intill bestämt mig för att beställa en smc 700 men vi får se. :-\
Detär mycket maskin för pengarna. Oavsett vad det är för fel på den så får han ju hjälp att åtgärda det =)
Som jag skrev tidigare... seriös generalagent och en fabrik som verkligen vill leverera kvalitet!
-
Ja det ska bli intressant att läsa vad det kan vara för fel på din smc. Har nämligen näst intill bestämt mig för att beställa en smc 700 men vi får se. :-\
Detär mycket maskin för pengarna. Oavsett vad det är för fel på den så får han ju hjälp att åtgärda det =)
Som jag skrev tidigare... seriös generalagent och en fabrik som verkligen vill leverera kvalitet!
Ett års garanti bara, eller hur var det?
Känns ju lite tråkigt om man skulle få jobbiga problem efter att garantin gått ut. Det är ju ändå rätt många som kör rätt sparsamt med maskinerna och kanske inte hinner upptäcka felen innan garantin gått ut.
Men vissa fel kanske dom åtgärdar ändå även utanför garantitiden?
-
Jag skulle säga att köper man en hoj så borde man väl köra åtminstone 50-100 mil på ett år. Ett fabriksfel dyker ju oftast upp när sakerna är nya.
Om det är så att manfabriken upptäcker ett produktionsfel på tex en motordel så bruakr väl den garantin förlängas alternativt att man uppmanas att åka in och byta delen hos sin ÅF?
Men jag skulle väl säga att allt som har en garanti riskerar att gå sönder... speciellt 1 månad efter att garantin går ut =)
Man ska nog inte oroa sig för mycket... =)
-
Efter som att jag har maximal o flyt med precis allt så har dom inte hunnit hittat något fel än:( så jag och alla andra får vänta ännu längre. Varför ska inget bara kunna flyta. Men men vi får väl hoppas dom hinner greja med den på måndag.
-
Pedda, ligg på dem! Min ÅF är snabbast i stan på felsök och åtgärder. =)
Min hoj har gått 70 mil nu och det enda som envisas att paja är plast och winchlinor =)
Peppar peppar =)
-
nu så! de va en mutter som va lös i "slungkopplingen" som gjorde är de va ett sånt missljud. ()p va ju got att höra man va ju ganska orolig där ett tag! men nu kan vi pusta ut. va ett jävla slammer knackande i motorn pga de.
-
nu så! de va en mutter som va lös i "slungkopplingen" som gjorde är de va ett sånt missljud. ()p va ju got att höra man va ju ganska orolig där ett tag! men nu kan vi pusta ut. va ett jävla slammer knackande i motorn pga de.
Skönt att dom hittade felet hyfsat snabbt, som med alla maskiner som är helt nya så finns det barnsjukdomar men SMC är ju så pass stora så man får hoppas de handskas seriöst med kunderna för maskinen ser ju riktigt fin ut ()p
-
nu så! de va en mutter som va lös i "slungkopplingen" som gjorde är de va ett sånt missljud. ()p va ju got att höra man va ju ganska orolig där ett tag! men nu kan vi pusta ut. va ett jävla slammer knackande i motorn pga de.
:headbang: :headbang: :headbang: Ja som sagt va det var ju intressant läsning. Med ett lyckligt slut tack och lov. :djump:
-
Till Hades försvar kanske man skall erkänna att den initiala misstanken om allvarligt motorfel "lagerhaveri" alltså visade sig vara fel.
Synd bara att det blev så grinig stämning runt detta med "förutfattade misstankar".
Jag vill bara tillägga att jag inte håller med Hades i kritiken, utan anser att "Pedda" hela tiden varit tydlig med att felet inte var konstaterat, utan att det var en misstanke om lagerfel, vilket man naturligvis måste få skriva om i ett forum som detta.
Det viktiga i ett fall som detta är ju att fakta framkommer, och nu har det ju gjort det, och dessutom visade det sig ju vara en skitsak.
Har de kommit fram till varför den slirade på variatorn?
Problemen med att hög/låg inte gick in smidigt?
-
Till Hades försvar kanske man skall erkänna att den initiala misstanken om allvarligt motorfel "lagerhaveri" alltså visade sig vara fel.
Synd bara att det blev så grinig stämning runt detta med "förutfattade misstankar".
Jag vill bara tillägga att jag inte håller med Hades i kritiken, utan anser att "Pedda" hela tiden varit tydlig med att felet inte var konstaterat, utan att det var en misstanke om lagerfel, vilket man naturligvis måste få skriva om i ett forum som detta.
Det viktiga i ett fall som detta är ju att fakta framkommer, och nu har det ju gjort det, och dessutom visade det sig ju vara en skitsak.
Har de kommit fram till varför den slirade på variatorn?
Problemen med att hög/låg inte gick in smidigt?
Även jag beklagar den griniga stämningen som uppstod o ber om ursäkt för min del i den.Men jag håller inte med dig rickard om att du läst det som skrevs helt opartiskt o rätt.Jag skrev att jag kunde beskriva hans problem med 2 ord,o dom 2 orden baserade sig på erfarenhet om ett liknande oljud.Men innan jag hann skriva "lös mutter" så va skiten igång o jag surnade till.Löjligt,,ja.Men nu e det bara o gå vidare.Tror muttern slås lös av att man fått vatten i variatorn,gasar till,remmen slirar o slår sen i med full kraft o muttern får sig ett "knack" ,men det e bara en teori.SMC-700 har en "väldigt" hårt uppspänd rem från fabrik,nästan lite väl hård.Så det där med växlar som krånglar brukar oftast bero på lite hög tomgång.Då ligger variatorn i o tuggar litegrann.Stor kraft på stödlagret i variatorkåpan oxå. Kul att maskinen kom in i tid på verkstad så det åtgärdades i tid iaf.Mycket nöje med maskinen. MVH/hades
-
Skönt att det ordnat sig och det är vuxna människor här som har vett att plocka fram fredspipan, och en ursäkt. Sånt värmer i dessa pajkastartider.
()p
-
Jag tyckte aldrig den slira men de tyckte frank på mc butiken, de med växlarna är nog en inställnings sak trodde han, men dom såg ganska allvarligt på de lossnar saker inne i motorn dom skulle gå vidare med de så de inte händer fler maskiner, lyssna noga på era maskiner ska inte finnas något större missljud alls i dom tydligen. Jag är väldigt glad att de har löst sig iafl. Nu ska jag sälja den för är sugen på Quad. Smc 500. Bara hemma på min ligga gata i ödeborg är de nu 5 Quad's :)
-
Till hades, jag har aldrig tvivlat på att du är duktig ville bara skriva ut de som hände mig dom sista dagarna där. Och tyckte du slog ner hårt på de. Lite för hårt. Nu skiter vi i detta och jag hoppas du kan fortsätta att tipsa alla oss åkare. Lite synd du inte skrev lös mutter före de kom ut på forumet, för då hade du fått en jävla revanch mvh peter
-
Bra att det löst sig.
Hades hoppas du fortsätter skriva här på forumet för det är guld värt med dina tips och kunskaper.
-
Bra att det löst sig.
Hades hoppas du fortsätter skriva här på forumet för det är guld värt med dina tips och kunskaper.
Hades följer trådarna för SMC700 då han meckar med dem =)
har du en SMC 700 själv?
-
Hmmm, undrar om inte jag skall ta och kolla min mutter jag med, har fått lite missljud från motorn på senare tid. Lokaliserade det till variatorkåpan och blev orolig för att det var vev lagren som är dåliga, men nu hoppas jag på en lös mutter istället. Har du någon info på exakt vilken mutter det rör sig om?
-
Hej
Det finns sprängskisser på variatorn på SMC J-MAX motor på denna länk http://jiabshop.se/uploads/e-max.pdf
Har du en mutter lös här, har du ett fel. Ett litet tips bara. Lycka till. ()p
-
Hmmm, undrar om inte jag skall ta och kolla min mutter jag med, har fått lite missljud från motorn på senare tid. Lokaliserade det till variatorkåpan och blev orolig för att det var vev lagren som är dåliga, men nu hoppas jag på en lös mutter istället. Har du någon info på exakt vilken mutter det rör sig om?
ingen lös mutter hittade jag.... men tyckte mig kunna känna ett litet glapp i vevaxeln så jag undrar om vevlagren är dåliga jag!?
ett knackande ljud har jag iaf och jag tycker det låter som det kommer någonstans innanför variatorkåpan...
-
Hmmm, undrar om inte jag skall ta och kolla min mutter jag med, har fått lite missljud från motorn på senare tid. Lokaliserade det till variatorkåpan och blev orolig för att det var vev lagren som är dåliga, men nu hoppas jag på en lös mutter istället. Har du någon info på exakt vilken mutter det rör sig om?
ingen lös mutter hittade jag.... men tyckte mig kunna känna ett litet glapp i vevaxeln så jag undrar om vevlagren är dåliga jag!?
ett knackande ljud har jag iaf och jag tycker det låter som det kommer någonstans innanför variatorkåpan...
"lös mutter" e inte riktigt det rätta problemet.Muttern känns som den sitter hårt,men brickan innanför har inte tagit styrning på axeln o lixom nypit fast snett.Man måste styra den med handen medans mutterknackaren får jobba.Mvh//hades
-
Hmmm, undrar om inte jag skall ta och kolla min mutter jag med, har fått lite missljud från motorn på senare tid. Lokaliserade det till variatorkåpan och blev orolig för att det var vev lagren som är dåliga, men nu hoppas jag på en lös mutter istället. Har du någon info på exakt vilken mutter det rör sig om?
ingen lös mutter hittade jag.... men tyckte mig kunna känna ett litet glapp i vevaxeln så jag undrar om vevlagren är dåliga jag!?
ett knackande ljud har jag iaf och jag tycker det låter som det kommer någonstans innanför variatorkåpan...
"lös mutter" e inte riktigt det rätta problemet.Muttern känns som den sitter hårt,men brickan innanför har inte tagit styrning på axeln o lixom nypit fast snett.Man måste styra den med handen medans mutterknackaren får jobba.Mvh//hades
aha ok det var lite annat det, men jag hade lös muttern och tog isär allt och satt tillbaka, men jag "styrde" inte brickan med handen utan bara drog åt kanske får se över det igen då....
men skall det verkligen finnas ett glapp i vevaxeln? det var ett ganska markant glapp...
och knackandet från motorn är helt oförändrat efter rivningen.
-
Hmmm, undrar om inte jag skall ta och kolla min mutter jag med, har fått lite missljud från motorn på senare tid. Lokaliserade det till variatorkåpan och blev orolig för att det var vev lagren som är dåliga, men nu hoppas jag på en lös mutter istället. Har du någon info på exakt vilken mutter det rör sig om?
ingen lös mutter hittade jag.... men tyckte mig kunna känna ett litet glapp i vevaxeln så jag undrar om vevlagren är dåliga jag!?
ett knackande ljud har jag iaf och jag tycker det låter som det kommer någonstans innanför variatorkåpan...
"lös mutter" e inte riktigt det rätta problemet.Muttern känns som den sitter hårt,men brickan innanför har inte tagit styrning på axeln o lixom nypit fast snett.Man måste styra den med handen medans mutterknackaren får jobba.Mvh//hades
aha ok det var lite annat det, men jag hade lös muttern och tog isär allt och satt tillbaka, men jag "styrde" inte brickan med handen utan bara drog åt kanske får se över det igen då....
men skall det verkligen finnas ett glapp i vevaxeln? det var ett ganska markant glapp...
och knackandet från motorn är helt oförändrat efter rivningen.
Det du känner när du ruckar på den axeln är inte vevlagret utan lagret till våtkopplingsklockan.Den har sin yttre lagring i variatorkåpan,så med den borta känns ett visst radiellt "glapp"/spel. mvh/hades
-
Hmmm, undrar om inte jag skall ta och kolla min mutter jag med, har fått lite missljud från motorn på senare tid. Lokaliserade det till variatorkåpan och blev orolig för att det var vev lagren som är dåliga, men nu hoppas jag på en lös mutter istället. Har du någon info på exakt vilken mutter det rör sig om?
ingen lös mutter hittade jag.... men tyckte mig kunna känna ett litet glapp i vevaxeln så jag undrar om vevlagren är dåliga jag!?
ett knackande ljud har jag iaf och jag tycker det låter som det kommer någonstans innanför variatorkåpan...
"lös mutter" e inte riktigt det rätta problemet.Muttern känns som den sitter hårt,men brickan innanför har inte tagit styrning på axeln o lixom nypit fast snett.Man måste styra den med handen medans mutterknackaren får jobba.Mvh//hades
aha ok det var lite annat det, men jag hade lös muttern och tog isär allt och satt tillbaka, men jag "styrde" inte brickan med handen utan bara drog åt kanske får se över det igen då....
men skall det verkligen finnas ett glapp i vevaxeln? det var ett ganska markant glapp...
och knackandet från motorn är helt oförändrat efter rivningen.
Det du känner när du ruckar på den axeln är inte vevlagret utan lagret till våtkopplingsklockan.Den har sin yttre lagring i variatorkåpan,så med den borta känns ett visst radiellt "glapp"/spel. mvh/hades
Är det här något problem som gäller alla maskiner, eller några få ?
Har själv en SMC 700 som jag är toknöjd med, men min återförsäljare sa att det bara var den "första" containern med maskiner som det verkade vara problem med.
Så SMC kanske har åtgärdat problemet på lite nyare maskiner ?
Hur som helst så tycker jag verkligen att det är en gedigen och trevlig maskin. ()p
Vad säger du HADES , du verkar ha koll på SMC 700 :)
-
Nä d som beskrivs här ovan är ju inte ett glapp,utan ett spel i våtkopplingens lager som ska vara där.Vad det gäller ljuden som upplevs som knack har jag ingen egen erfarenhet,bara att denna motor går väldigt "hårt" o låter lite rått.När man motorbromsar kan man höra variatorvikterna skramla till ibland har jag hört oxå.Vi får se vad framtiden utvisar,men än så länge en maskin som verkar både gå o funka bra tycker jag.O väldigt lättmekad o åtkomlig vilket uppskattas av oss mekar.=) mvh/hades
-
Har fått problem med backen, man måste ju hålla in bromsen för att lägga i backen annars lägger maskinen av, men ibland måste jag även hålla in bromsen samtidigt som jag backar, annars lägger maskinen av så fort jag börjar rulla bakåt.
Tror det funkar bättre när maskinen är varm, undra va det kan vara?
-
Hej om du har detta backproblem så vänd dig till din åf så åtgärdar dom detta det är inget du själv skall pilla på då det är en elektronisk åtgärd kollas alltid vid service! mvh Ronnie Asiengrossisten
-
Hej om du har detta backproblem så vänd dig till din åf så åtgärdar dom detta det är inget du själv skall pilla på då det är en elektronisk åtgärd kollas alltid vid service! mvh Ronnie Asiengrossisten
okej får väl ta och boka en tid med min åf då....
-
Hej 17 dagar har gått med min nya SMC 700 J-max och det börjar krångla det räckt. Ja faktisk andra dagen.
Vibrationer från variator och det är inte den yttre muttern.
Sadellås vibrerar lös.
värmesköldar lossnar.
Är åtgärdat.
Sen flyttade sig styret 5 millimeter upp så att styr låset inte gick i.
Är åtgärdat.
Sen slutade kyl fläckten :o Ja 3-4 sladdar under last raket där säckringarna sitter är inte i hopptryckta ordentligt.
Vilket ledde till högt motstånd värme utveckling sladdarna smälter blir svarta.
Kollade på kompisens den var likadan men ingen kortis men lösa sladdar.
Kan ju vara bra att veta för man vill ju inte att skiten ska koka :(
-
Hej 17 dagar har gått med min nya SMC 700 J-max och det börjar krångla det räckt. Ja faktisk andra dagen.
Vibrationer från variator och det är inte den yttre möttern.
Sadel lås vibrerar lös.
värmechöldar lossnar.
Är åtter gärdat.
Sen flyttade sig styret 5 millimeter upp så att styr låset inte gick i.
Är åtter gärdat.
Sen sluttade kyl fläckten :o Ja 3-4 sladdar under last raket där säckringarna sitter är inte i hopptryckta ordentligt.
Vilket ledde till högt motstånd värme utveckling sladdarna smälter blir svarta.
Kollade på kompisens den var lika dan men ingen kort is men lösa sladdar.
Kan ju vara bra att veta för man vill ju inte att skiten ska koka :(
Har inte haft dessa problem, men jag ska kolla kontakten vid kyl fläkten :hmmm:
-
Nä d som beskrivs här ovan är ju inte ett glapp,utan ett spel i våtkopplingens lager som ska vara där.Vad det gäller ljuden som upplevs som knack har jag ingen egen erfarenhet,bara att denna motor går väldigt "hårt" o låter lite rått.När man motorbromsar kan man höra variatorvikterna skramla till ibland har jag hört oxå.Vi får se vad framtiden utvisar,men än så länge en maskin som verkar både gå o funka bra tycker jag.O väldigt lättmekad o åtkomlig vilket uppskattas av oss mekar.=) mvh/hades
På min så hör man variator vikterna när man motorbromsar, är detta något problem ?
Något som ska åtgärdas ?
-
Som tidigare skribenter... maskinen låter hård och lite rått. Jag tycker man hör variatorvikterna väldigt ofta. Tex vid underhållsgas i 65-75km/h
Om ni är osäkra så fundera inte så mycket... boka tid hos ÅF.
-
Min fick ngt fnatt idag.. På displayen där det visar vilken växel man har i började att flimra tyckte även att den tjuvstoppa på backen men de kan iof vara för att ja "mjölka" på gasen.. Ska ta en längre tur i morrn så får vi se om de händer ngt..
Ngn som vet vad det kan vara för fel med displayen? e troligen glapp i ngn kabelkontakt :hmmm:
-
Min fick ngt fnatt idag.. På displayen där det visar vilken växel man har i började att flimra tyckte även att den tjuvstoppa på backen men de kan iof vara för att ja "mjölka" på gasen.. Ska ta en längre tur i morrn så får vi se om de händer ngt..
Ngn som vet vad det kan vara för fel med displayen? e troligen glapp i ngn kabelkontakt :hmmm:
Jepp... hade det problemet...
2 saker.
1. Kolla kabelskon på kabeln som går till startströmmen... satt lös på min med då blinkade hela displayen till.
2. Lägesgivaren på växelföraren. Asiengrossisten fick justera växelspak och tror de bytte den givaren...
-
Mmm de lagade sig själv,, får se om det kommer tebax,, tack för tipsen ()p