ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Onlyhenke skrivet 24 februari 2011 kl. 10:33:21
-
http://www.expressen.se/motor/1.2333615/klarar-din-bil-nya-soppan
Nu blir vi tvingade att köra på dyrare bränsle.
Fast det är ju klart att det är smart då bränsleförsäljningen sjönk ca 6 % i jan
Nu ökar den säkert med 5% bara pga det nya bränslet som göra att motorerna drar mer
Blir många som får justera/bestycka sina maskiner nu om dem är rädda om sina maskiner.
-
Dessutom är det en hel del maskiner som inte kan köra på nya bränslet. Tex s/V40 med GDI-motorn (sugmotorer), flera halvmoderna VW. Dessa tvingas köra på 98/99 så länge det finns kvar med endast 5% etanol.
-
Dessutom är det en hel del maskiner som inte kan köra på nya bränslet. Tex s/V40 med GDI-motorn (sugmotorer), flera halvmoderna VW. Dessa tvingas köra på 98/99 så länge det finns kvar med endast 5% etanol.
Ja det kommer nog att bli en del följdproblem, kanske inte direkt men det kommer senare.
Men inte ska 98:an ha etanol inblandat.
98 bränslet borde öka sin försäljning och då hoppas man ju att det kommer fler pumpar.
-
Jävla EU.
Får väll börja åka med SJ, får man väll kanske i hop 20arbetstimmar i veckan.
Jaja tur man åker diesel
-
Det är inte alls bra då man inte har tänkt på konsekvenserna. Alla motorer utan återkopplat styrsystem, utan lambdasond alltså, kommer gå med för mager blandning vilket kan leda till motorskador,vem ska betala för det? Sen ökar kväveoxidutsläppen med en magrare blandning, samt förbrukningen ökar då motorn tappar effekt vilket måste kompenseras med större gaspådrag. Men det är väl någon miljöpartist som tror att alla fordon klarar detta bara för att en nyare volvo eller saab gör det.. Det bästa för atv åkare är att tanka 98 eller vpower. Det ska mig veterligen inte innehålla etanol.
-
Det är inte så bra för alla vaccum gasare med gummi membran om man åker med etanolblandat bränsle
Dessa sväller med tiden och orsakar diverse problem, i värsta fall motorskador.
-
Det är inte alls bra då man inte har tänkt på konsekvenserna. Alla motorer utan återkopplat styrsystem, utan lambdasond alltså, kommer gå med för mager blandning vilket kan leda till motorskador,vem ska betala för det? Sen ökar kväveoxidutsläppen med en magrare blandning, samt förbrukningen ökar då motorn tappar effekt vilket måste kompenseras med större gaspådrag. Men det är väl någon miljöpartist som tror att alla fordon klarar detta bara för att en nyare volvo eller saab gör det.. Det bästa för atv åkare är att tanka 98 eller vpower. Det ska mig veterligen int
e innehålla etanol.
Alltid vpower i hjulingen och Crescent compaten :headbang:
Och bilarna nöjer sig med olja =)
-
så de blir 98an eller vpower i gamla 2-taktarn nu då :P
-
I kungälv finns det en tapp bara för Aspen bensin 2/4T, så gräsklippare mm som inte drar så mycket kommer ju som tur e inte behöva konverteras ()p
Sen finns det ju aspen på dunke men då blir det högre pris dock :(
-
va fan ska man tanka hjulingen med då :hmmm: 98 oktan funkar väl eller ?
98 oktanen är väl kvar ?
-
va fan ska man tanka hjulingen med då :hmmm: 98 oktan funkar väl eller ?
98 oktanen är väl kvar ?
japp 98:an och shell V-power är nog det bästa, OM du inte sätter i ett ca 5% större munstycke, då kommer maskinen att gå bra på den nya soppan, och dra 5% mer..
vill du konvertera till E85 så är det 30% större munstycke som gäller.
-
Den blir överjävlig att få igång vintertid med E-85...
Jag tror det är minst problem i längden med 98 oktan ()p
//jens
-
de blir 98 då.råkade tanka de senast jag fyllde tanken :) de skiljer inte mkt så ..går inte maskinerna bättre med 98 iställe för 95??
//mitto
-
Vi fick i Finland E10:an 1.1.2011, priserna som skulle sjunka pga miljöskattningen sjönk inte :tickedoff
De som hände var att de höjde 95:ans pris före årsskiftet så att de kunde sänka priset tillbaka till den vanliga efter 1.1.2011.
I 98:an har vi nu tillsatt 5% etanol, dvs lika mycket som det fanns tidigare i 95:an.
MEN NU NÄR BENSINEN ÄR SÅ JÄVLA GRÖN OCH MILJÖVÄNLIG KAN JAG LUGNT STÄDA UPP I GARAGET OCH BRÄNNA UPP GAMMLA BILRINGAR OCH SPILLOLJA, OCH DET HAR JAG MYCKET AV!!
-
Den blir överjävlig att få igång vintertid med E-85...
Jag tror det är minst problem i längden med 98 oktan ()p
//jens
ja det blir den, jag konverterade en Kawa KDX250 enduro till E85 för att slippa lukten av gräsklippare när jag körde sakta i skogen, den var lagom rolig att starta i -10 med kickstart :tickedoff
körde med redneck motorvärmare, biltema gasolbrännare mot cylindern, den startade direkt efter 5 minuters värmning!
-
Det klart med lite blåslampor, värmepistoler och högeffektiva motorvärmare kombinerade med stupliknande nerförbackar så startar dom flesta fordon ganska lätt :D
//jens
-
Ang. går bättre eller ej på 98 octan. Om motorn har styrd tändkurva och knacksensor så går den ev. lite bättre på dom lägre varven, det är där knackningsrisken är som störst, men på högre varv där som variomatichjulingarna normalt går så blir det ingen skillnad då energivärdet är i stort sett lika.
//jens
-
Knackningsrisken är väll inte alls störst på låga varv? Är ju på högre det riskerar att knacka.... :help:
-
jo, när kolven går ganska sakta och man tar ut hög effekt då är risken störst, då blir man tvungen att sänka tändnigen eller gasen. Högfartsknackning är farligare för motorn men den blir mest om den får för mager blandning, dom flesta går ganska rikt på hög effekt, På dom flesta är tändnigen antingen helt fast eller blir tidigare med ökat varv, där är risken ganska liten för knackning.
Detta är ett svårt ämne och det är VÄLDIGT mycke som påverkar, både vad gäller konstruktion och körsett.
Vet inte hur djupt vi skall fördjupa oss i detta....
Vi kanske skulle öppna en ny tråd t.o.m.
//jens
-
Tanka 98 och blanda med 10% diesel.Jag råkade slå bensin i dieselbilen,jag tog hand om soppan för att använda i motorsågarna och hjulingen.Jag hade felaktigt räknat med att soppan hade en tvåprocentig dieselinblandning men det var 20%.Jag blandade 50-50 "gammelsoppa" med ny från pumpen och trodde mig ha fått till en enprocentig blandning,men,men det var 10% diesel :lol: :lol: :lol: och hjuling och sågar gick och går oklanderligt på blandningen med 10% diesel,startar utan problem vid -15 :djump: :djump: :djump:
-
Är som Jens säger störst knackrisk på låga varv och hög belastning det knackar.
Ja köper E85 på dunk till min istället för på macken, så får man inte nån pissig utblandad med vatten osv :nono:
Edit: undrar lite varför man satsar så hårt på Etanol eftersom det är sämre för miljön än vanlig bensin, inte i förbränningen men i all transport av all rabarber som ska göras om till bränsle och all mark deras fält tar upp som kunde användas till något vettigare :dntknow:
-
körde med redneck motorvärmare, biltema gasolbrännare mot cylindern, den startade direkt efter 5 minuters värmning!
[/quote]
Låter nästan som vi är tillbaka på 30 talet med tändkulemotorer! ;)
obs inget illa menat...
MVH Ola
-
Vi fick i Finland E10:an 1.1.2011, priserna som skulle sjunka pga miljöskattningen sjönk inte :tickedoff
De som hände var att de höjde 95:ans pris före årsskiftet så att de kunde sänka priset tillbaka till den vanliga efter 1.1.2011.
I 98:an har vi nu tillsatt 5% etanol, dvs lika mycket som det fanns tidigare i 95:an.
MEN NU NÄR BENSINEN ÄR SÅ JÄVLA GRÖN OCH MILJÖVÄNLIG KAN JAG LUGNT STÄDA UPP I GARAGET OCH BRÄNNA UPP GAMMLA BILRINGAR OCH SPILLOLJA, OCH DET HAR JAG MYCKET AV!!
:headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang:
-
Är som Jens säger störst knackrisk på låga varv och hög belastning det knackar.
Ja köper E85 på dunk till min istället för på macken, så får man inte nån pissig utblandad med vatten osv :nono:
Edit: undrar lite varför man satsar så hårt på Etanol eftersom det är sämre för miljön än vanlig bensin, inte i förbränningen men i all transport av all rabarber som ska göras om till bränsle och all mark deras fält tar upp som kunde användas till något vettigare :dntknow:
Vattenblandad bensin är en omöjlighet då petroleumprodukter inte är blandbart med vatten,dagens bränslecisterner är så konstruerade att skulle det finnas vatten i botten på dom finns ingen risk att det följer med ut i pumpen. :djump: :djump:
-
Etanol och vatten blandar sig utmärkt, denna blandning blandar sig lika utmärkt med bensin, det är normalt inga problem och man märker ingenting när man kör.
//jens
-
Visst fan ja!Etanol är ju Brännvin och det går ju grogga på vatten :-\
-
Miljöpartisterna vet nog mycket väl att de äldre bilarna som inte har återkopplat system kommer ta skada av detta nya bränslet, och det är väll det dom vill. Sen har dom inte en susning om hur det nya bränslet skadar äldre fordon i praktiken, vilket de även skiter i.
Att locka med att det är lägre skatt på Etanol och att de kommer bli billigare är så patetiskt, exempelvis att det kommer bli en dyrare milkostnad är inget dom nämner, dyrare resekostnader till jobb, de höjer gränsen för reseavdrag.
När blev något billigare för oss konsumenter senast?
Miljöpartisterna har ju länge velat få bort den äldre skaran av bilar i vårt samhälle som klassas som miljöbovar.
De vill naturligtvis att det ska bli så dyrt att äga och köra dessa äldre bilar att folk byter.
-
Tja svedala har väl västeuropas äldsta bilpark :-X det vore inte fel att i längden bli av med dom gamla öken,jag minns ungdomens bilköer,fan vad det stank och sved i ögonen :o.Men tror ni 5% extra etanol har någon större betydelse? :dntknow:
-
Dom lurade ju svenska befolkningen ganska rejält när E85 lanserades, billig skatt för etanolbilar och billigare bränsle. Bränslet sköt i höjden på bara ett halvår och allt jidder om att det skulle vara bättre är borta. Löjligt
-
Jo polarn kör taxi och bilarna som går (volvo) på enbart etanol går varma med motorhaveri som följd >:(
-
Att volvon går varm på sprit(etanol) är för att volvo inte kan bygga bilar! :help:
Man kör sprit i tävlingsmotorer för att de går svalar då, spriten leder bort värmen bättre :rtfm:
-
Att volvon går varm på sprit(etanol) är för att volvo inte kan bygga bilar! :help:
Man kör sprit i tävlingsmotorer för att de går svalar då, spriten leder bort värmen bättre :rtfm:
snarare för att man häller i ca 30% mer bränsle och bränslet kyler. Jag tycker etanolet är bra så sett, men ganska onödigt bränsle för bilar eftersom diesel fortfarande är det ledande bränslet, Etanol är ju det mest förorenande bränsle om man räknar till allt vad produktion innebär, om sen själva förbränningen är lite snällare spelar ju inte så stor roll då :nono:
-
Att volvon går varm på sprit(etanol) är för att volvo inte kan bygga bilar! :help:
Man kör sprit i tävlingsmotorer för att de går svalar då, spriten leder bort värmen bättre :rtfm:
snarare för att man häller i ca 30% mer bränsle och bränslet kyler. Jag tycker etanolet är bra så sett, men ganska onödigt bränsle för bilar eftersom diesel fortfarande är det ledande bränslet, Etanol är ju det mest förorenande bränsle om man räknar till allt vad produktion innebär, om sen själva förbränningen är lite snällare spelar ju inte så stor roll då :nono:
Man kör 30% mer för att etanol har 30% lägre energi innehåll, Mängden bränsle kyler men anledningen att man kan plocka mer effekt med etanol är för att det har en högre oktan halt vilket gör att du kan köra mer laddtryck/vassare tändning utan att spika.
Etanol är ett väldigt bra bränsle ur prestanda synpunkt.
Nackdelarna med Etanol är väl på vilket sätt det framställs miljöaspekt och även dom U länder som framställer det lider mycket av svält och dom stackars bönderna i sydamerika som plockar sockerbetor för 0 och ingenting i lön.
Etanol är svårstartat på vintern
Etanol äter material såsom bränsleledningar, tätningar mm
Etanol är ett väldigt lågt smörjande bränsle vilket kolvringar och ventilstyrningar får känna av.
Kör man på Etanol behöver man byta olja oftare.
Biogas är ett riktigt grymt framtids bränsle tycker jag, framställs av dom bruna påsarna i hemmet och är väldigt bra ur utsläpps synpunkt. Det negativa är tankstationer samt att det inte är så stort utbud på bilar än.
-
Lite offtopic men jag tror inte ett smack på elbilar som framtidens fordon, utan andra bränslen, som Väte, Nukleärt, Biogas eller dyl. Är nästan säker på att Elbilar inte kommer slå stort utan bli utknockade av något annat drivmedel.
Det är ju min teori 8)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4AUurBnLbJw[/youtube]
-
Tja svedala har väl västeuropas äldsta bilpark :-X det vore inte fel att i längden bli av med dom gamla öken,jag minns ungdomens bilköer,fan vad det stank och sved i ögonen :o.Men tror ni 5% extra etanol har någon större betydelse? :dntknow:
och vad gör det att vi har en äldre bilpark? är väl bara bra att vi visar att vi kan ta hand om och vårda vårt kapital samt att miljön i själva verket tjänar på att inte producera en massa nytt och skrota gammalt.. fundera lite på hur mycket giftiga ämnen en ny bil innehåller, det är mycket värre grejer och mycket mer än en volvo 740 med sin kvicksilverbrytare till motorrumsbelysningen...
sen skeppas grejerna från alla världens håll och kanter också.. batterierna till en toyota primus innehåller kadmium från gruvor i canada batterierna byggs i japan, sen skickas dom till USA där bilen sätts samman och säljs kanske till en kanadensisk ägare...
-
Tja svedala har väl västeuropas äldsta bilpark :-X det vore inte fel att i längden bli av med dom gamla öken,jag minns ungdomens bilköer,fan vad det stank och sved i ögonen :o.Men tror ni 5% extra etanol har någon större betydelse? :dntknow:
och vad gör det att vi har en äldre bilpark? är väl bara bra att vi visar att vi kan ta hand om och vårda vårt kapital samt att miljön i själva verket tjänar på att inte producera en massa nytt och skrota gammalt.. fundera lite på hur mycket giftiga ämnen en ny bil innehåller, det är mycket värre grejer och mycket mer än en volvo 740 med sin kvicksilverbrytare till motorrumsbelysningen...
sen skeppas grejerna från alla världens håll och kanter också.. batterierna till en toyota primus innehåller kadmium från gruvor i canada batterierna byggs i japan, sen skickas dom till USA där bilen sätts samman och säljs kanske till en kanadensisk ägare...
Jo.
Det folk sällan har i åtanke är just produktionsbiten av grejer utan stirrar sig blind på hur mycket utsläpp t.ex en Etanolbil gör, på pappret ser ju Etanolen väldigt skonsam ut för miljön, men det är ju en ganska skev bild
-
åtminstone nånstans finns det skrivet att inte alla bilar klarar av bränslet! http://www.bytbil.com/nyheter/8v5sakyg