ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Andrelii skrivet 21 februari 2011 kl. 19:03:14

Titel: BeadLock fälgar
Skrivet av: Andrelii skrivet 21 februari 2011 kl. 19:03:14
Tja. Ja ska köpa fram fälgar till min Yfz, s-tec. Jag har redan bakfälgarna.

Men...
Om jag ska ha de breda fram fälgarna är de då:
10x5 4/156 3+2 eller 10x5 4/156 4+1...
Fälgarna kommer från löffler i Tyskland om ni undrar. Ha de guys
Titel: SV: BeadLock fälgar
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 21 februari 2011 kl. 19:26:04
3+2 breddar mer än 4+1...   3+2 blir lite som att köra med spacers. Du har dock bättre feedback med 4+1  :sunny:
Titel: SV: BeadLock fälgar
Skrivet av: Andrelii skrivet 21 februari 2011 kl. 20:01:53
Okej, vilka fälgar hade du kört då? Den e juredan breddad fram så frågan e om jag ska ha mycket bredare...
Titel: SV: BeadLock fälgar
Skrivet av: QuadMaster skrivet 21 februari 2011 kl. 20:16:15
släng in en bild på hojjen med fälgarna på bak!

skulle gärna vilja se hur de ser ut, för ska köpa ett par själv när nästa lön kommer.. :)
Titel: SV: BeadLock fälgar
Skrivet av: Hydro skrivet 21 februari 2011 kl. 21:32:38
3+2 breddar mer än 4+1...   3+2 blir lite som att köra med spacers. Du har dock bättre feedback med 4+1

Helt rätt!
Resten av världen använder sig ju av offset i millimeter, men inom vår värld med fyrhjulingar är det tydligen tum.
Vill bara klargöra vad siffrorna betyder.
Första siffran är alltså hur många tum som hamnar på insidan (mot hjulingen) och andra siffran är hur många tum som hamnar på utsidan.
3+2 har alltså tre tum på insidan och två på utsidan, av fälgens totala fem tum.
En 6-tumsfälg kan alltså inte ha 3+2... siffrorna måste ju tillsammans bilda fälgens bredd!

Så 4+1 har alltså anläggningsytan av fälgen längre ut, det är ju fyra tum på insidan och endast en tum på utsidan... dessa fälgar gör maskinen smalare och minskar rörelserna från slag mm till styret eftersom hävarmen blir en tum mindre än med 3+2...
 
(http://www.itptires.com/images/wheel-offsets.jpg)
Titel: SV: BeadLock fälgar
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 21 februari 2011 kl. 22:53:17
Okej, vilka fälgar hade du kört då? Den e juredan breddad fram så frågan e om jag ska ha mycket bredare...

Jag skulle aldrig köpt 3+2 hjul... Alla som är seriösa med sina hjul kör 4+1. Framförallt om den är breddad, du får mycket skönare känsla i framvagnen än om du kör 3+2 också. Är den redan breddad fram kommer den bli äckligt bred med 3+2  O0

Enda bra 3+2 gör i min mening är att dom ger så säga gratis breddning, kör du originalfälgar dock kan du lika gärna vända dom ut å in för å få cirka samma resultat. Visst hjulingen blir bredare, svårare för att välta osv men blir mera trögstyrd, kör du på en sten/Stubbe små gupp ALLA rörelser blir som en hävstång MOT dina armar, så det blir jobbigare att köra. Visst funkar det med 3+2 om du BARA kör på väg, men annars skulle jag starkt avråda


Edit: Du vet att om den ska va godkänd för crossbana får den inte vara bredare än 127cm  ()p
Titel: SV: BeadLock fälgar
Skrivet av: Andrelii skrivet 22 februari 2011 kl. 13:35:20
Bilder kommer när fälgarna e på, s-tec är ett bra köp! Jävligt snygga på:)

Tack för bra svar boys!

Kör på narmasilS tips 4+1 it is...
Tjo
Titel: SV: BeadLock fälgar
Skrivet av: (ಠ ›ಠ) skrivet 22 februari 2011 kl. 16:01:33
Okej, vilka fälgar hade du kört då? Den e juredan breddad fram så frågan e om jag ska ha mycket bredare...

Jag skulle aldrig köpt 3+2 hjul... Alla som är seriösa med sina hjul kör 4+1. Framförallt om den är breddad, du får mycket skönare känsla i framvagnen än om du kör 3+2 också. Är den redan breddad fram kommer den bli äckligt bred med 3+2  O0

Enda bra 3+2 gör i min mening är att dom ger så säga gratis breddning, kör du originalfälgar dock kan du lika gärna vända dom ut å in för å få cirka samma resultat. Visst hjulingen blir bredare, svårare för att välta osv men blir mera trögstyrd, kör du på en sten/Stubbe små gupp ALLA rörelser blir som en hävstång MOT dina armar, så det blir jobbigare att köra. Visst funkar det med 3+2 om du BARA kör på väg, men annars skulle jag starkt avråda


Edit: Du vet att om den ska va godkänd för crossbana får den inte vara bredare än 127cm  ()p
får rätta dig det är max 1300mm
Titel: SV: BeadLock fälgar
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 22 februari 2011 kl. 17:30:34
Aja ska man vara petnoga så är det 130cm här i europa... men i USA är det 127cm (50")  :knupple:
Titel: SV: BeadLock fälgar
Skrivet av: QuadMaster skrivet 23 februari 2011 kl. 17:52:17
kan tänka mig att dom ser grymma ut monterade...snart är det löning och då beställs de från loeffler  :headbang:
Titel: SV: BeadLock fälgar
Skrivet av: Andrelii skrivet 25 februari 2011 kl. 09:51:48
gott snack, beställde igår :headbang:

Proarmor xc frontbumper
Wave bakskiva
luftfilter
s-tec framfälgar(har bak redan)

Sen om ca två veckor blir det en uppsättning mxr6 däck också ()p
Titel: SV: BeadLock fälgar
Skrivet av: QuadMaster skrivet 25 februari 2011 kl. 11:38:34
härligt! släng upp en bild på hojen  :headbang:
Titel: SV: BeadLock fälgar
Skrivet av: TAZ™ skrivet 10 mars 2011 kl. 18:13:11
narmasil märker man stor skillnad på 4:1 fälg jämnfört med 3:2? har vissa funderingar på att övergå till 4:1 men vetefan om det är värt de, dessutom har jag redan dubbla uppsättningar beadlockfälgar som är 3:2 och behöver igentligen inte ha en till :P men funderar på att sälja ena uppsättningen och köpa en uppsättning vanliga fälgar i 4:1 ist! tycker fram beadlock fälg känns på gränsen till overkill!

specielt till ramphoppningen där hade det till och med varit bättre med vanliga fälgar runt om:) finns ändå ingen påfrestning fälgarna och man kör inte på ett sätt så man riskerar kränga av däcket heller, så hade ju varit bättre att spara de extra kilot och ev klara sträcka ut tricken 1 extra cm :D dock är det gött med beadlocks när man ska kränga däcken :) bygga en sådan däckpress du byggde bara, så är det gjort på noll tid sedan ju ()p
Titel: SV: BeadLock fälgar
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 10 mars 2011 kl. 18:19:27
Aldrig använt mina hipers ännu så vet inte hur lång tid det tar att kränga det MED beadlocks, men som det är nu så kränger jag av+på ett däck på cirka 5 minuter beror lite på vilken dag det är men tar inte värst lång tid i alla fall.

Jag har Beadlocks fram men det är seriös overkill, hade önskat jag INTE hade det.

Sen har jag aldrig kört 3+2. men har kört 4+1'or med spacers och det är ju rena skrotet i jämförelse med 4+1 tycker jag, jag hade ju iofs inte styrdämpare när jag körde så och jävlar va stryk man fick, nu när man har 4+1 + styrdämpare så är det ju som att sitta i soffan och se på TV i jämförelsevis.

För ramphoppandet spelar det nog ingen roll vad du kör, men ska du va någålunda seriös med ditt tävlande bör du byta till 4+1... Förresten blir inte XMX'en för bred med 3+2or? om det är gamla fälgar du har? för det sitter väl inte 3+2 på XMX originalt?

EDIT: läste lite om XMX'en och det verkar ju vara 3+2or på den originalt? va dåligt i såna fall  :banghead:
Titel: SV: BeadLock fälgar
Skrivet av: TAZ™ skrivet 10 mars 2011 kl. 19:32:00
jaa xmxen har 3+2 orginal så är lite små drygt att dom inte kunnde slängt in 1-2cm extra i framvagnen och på med rätt fälgar från början :hmmm har yfzr en 4+1 orginal?

 nej för ramphoppningen tror inte heller jag att det spelar den minsta roll om det är 3+2 eller 4+1, men fram däcken kommer jag ju inte byta mellan vad för typ av körning jag gör ändå så så köper jag 4+1 fälgar får de väl bli det nästan jämnt! och tänker ju faktiskt köra en hel del bana i år också

 och vem vet, kanske blir lättare att landa no hand! iofs har jag min styrdämpare ställd så hårt att alla som testar kör hojen tror styrningen är sönder bara för att det knappt går vrida styret, spelar ingen som helst roll om jag bara hinner få tbx en hand till styret landar mjukt o fint ändå och sätter nästan alla trix till no hand landing oxå
men får de nog bli så att jag kränger iväg en uppsättning och kastar på vanliga fälgar som är 4+1 ist, är ju värt att testa! spec eftersom jag har en problem axel! var hos ortopeden igår, han kunde kanske operera det bra genom att ta ett ledaband ifrån knät och montera in i axeln, men om det skulle misslyckas riskera jag både knä och axel problem efteråt...så känns ju bättre att testa 4+1 fälgar än testa en operation som kan ge både knä och axel problem ;D
Titel: SV: BeadLock fälgar
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 10 mars 2011 kl. 19:45:09
Yamaha har 4,15+0.85 eller nått sånt så räknas som 4+1'or kan man väl säga. Inte illa dom fick till något på den  :sunny:
Titel: SV: BeadLock fälgar
Skrivet av: QuadMaster skrivet 7 april 2011 kl. 19:33:29
blir de nå bilder eller??? :)
Titel: SV: BeadLock fälgar
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 7 april 2011 kl. 21:40:41
blir de nå bilder eller??? :)
¨

på?
Titel: SV: BeadLock fälgar
Skrivet av: StefanN skrivet 8 april 2011 kl. 03:50:06
Ang. beadlocksfälgar så lämna kompisen in sina fälgar å däck till en av stadens största gummiställen, de krängde sonika på däcken på fälgarna de vanliga viset  :help:  :banghead:

Så man ska inte ta förgivet att gummigubben har nått vidare brett kunnande eller alls sett en beadlocksfälg...
Titel: SV: BeadLock fälgar
Skrivet av: W3D3R skrivet 8 april 2011 kl. 11:46:09
Haha  :(veryangry): :lol:  Hur gick det med däcken ???
Titel: SV: BeadLock fälgar
Skrivet av: QuadMaster skrivet 8 april 2011 kl. 11:53:53
blir de nå bilder eller??? :)
¨

på?


på hans hoj så klart!  ()p
Titel: SV: BeadLock fälgar
Skrivet av: StefanN skrivet 8 april 2011 kl. 17:55:07
Haha  :(veryangry): :lol:  Hur gick det med däcken ???
Vet inte hur han fick reda på att de bara krängt på däcken (de kanske syns på beadlocks), men de fick göra om jobbet och han har kört några mil nu utan problem.  :)
Titel: SV: BeadLock fälgar
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 8 april 2011 kl. 19:39:05
Jooo det syns. Beadlock fälgarna har ju 1 extra kant per låsring. så vanligen har du ju ytterkant -- innerkant -- låsring.  Att dom inte såg att det såg helskumt ut på fälgarna då  :D