ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Miko skrivet 16 februari 2011 kl. 22:38:25
-
För ett tag sen var jag ute på isen och körde, och fick en tanke att prova hur fort X5:an går att backa med.
Aldrig testat detta innan då jag ansåg att risken att det skulle gå åt pipan var för stor för att prova detta på en väg.
Har alltid tyckt att backen är alldeles för högt växlad. Jag kommer inte på en enda anledning till varför backen ska vara högre växlad än låg växeln, jag ser en fördel om backen till och med är lägre växlad än vad L är.
Men nu har jag testat att backa på full gas, men när mätaren stod på 64 km/h släppte jag gasen sakta då framändan började vobbla rätt bra. :help:
Så med den hastighetsökningen jag hade över 60 så är jag säker på att det går att backa över 70 km/h med min maskin......varför? Ja, detta anser jag nog vara bland dom största nackdelarna med maskinen.
Nackdelen upplever jag som störst när jag backar med timmervagn i skogen, med den utväxlingen på backen så sliter det så otroligt mycket i onödan på koppling och rem, mot om utväxlingen hade varigt mer i närheten av utväxlingen på L.
Även vid fastkörning i blötsnö eller i nått sugande lerhål så är denna utväxling värdelös, att lägga i backen när man sitter fast i tidigarenämnd situation är som att lägga i H och försöka ta sig upp i en väldigt brant backen från stillastående, alltså helt FEL. :nono:
Ett nerväxlingskitt på R och L skulle sitta fin fint, framförallt på R. Undrar om det är möjligt att göra? :hmmm:
-
ja du jag håller fullständigt med.. jag pallade upp bakhjulen på min kisse och testade, den gör 50km/h på backen och 38 på låg vid 3600rpm... va faan... :banghead:
varför inte ha så jävla låg utväxling på backen så den toppar 20km/h men så att man kan puttra i 0.5km/h bakåt och ha full kontroll när man t.ex backar med släp...
-
Undrar om det är möjligt att göra? :hmmm:
O ja det är det! bara att det blir en dyrare tillverkningskostnad för dreven inuti lådan blir ganska stora och då måste storleken på själva huset göras större... eventuellt kan man ju ha nerväxling i flera steg, eller en planetväxellåda, men båda alternativen är dyrare...
men det absolut bästa vore ju en hydraulisk momentomvandlare (converter) monterad före CVT lådan istället för centrifugalkopplingen.
då hade man kunna starta på högväxeln i en superbrant uppförsbacke och bara ge full gas och låta ekipaget smyga igång, det enda skadliga då är att oljetempen stiger, men det löser man med en fet oljekylare.
-
Bara jag som gillar att backa fort!? ;D
Det är ju perfekt när man håller på att ploga och inte vill vända ()p
-
Bara jag som gillar att backa fort!? ;D
Det är ju perfekt när man håller på att ploga och inte vill vända ()p
ja det finns väl kanske vissa tillfällen man vill få lite fart när man backar, men 40km/h borde väl räcka till det mesta?
annars kan man ju ha hög och låg även på backen, om fördelningslådan var byggd så att hög&låg utväxlingarna låg före backens utväxling så skulle man ju kunna backa med högväxel..
det skulle ju bli 2 spakar då, en för fram/back och en för H/L men det skadar ju inte..
allra helst en 3-stegs planetväxellåda med en converter istället för hela CVT klabbet.. våta drömmar...
-
Ja 40km/h räcker ju gott
-
Undrar om det är möjligt att göra? :hmmm:
O ja det är det! bara att det blir en dyrare tillverkningskostnad för dreven inuti lådan blir ganska stora och då måste storleken på själva huset göras större... eventuellt kan man ju ha nerväxling i flera steg, eller en planetväxellåda, men båda alternativen är dyrare...
men det absolut bästa vore ju en hydraulisk momentomvandlare (converter) monterad före CVT lådan istället för centrifugalkopplingen.
då hade man kunna starta på högväxeln i en superbrant uppförsbacke och bara ge full gas och låta ekipaget smyga igång, det enda skadliga då är att oljetempen stiger, men det löser man med en fet oljekylare.
Jo att det går att bygga är jag helt med på, men det jag tänkte på var att göra det i efterhand vilket nog är lite svårare. Men en converter skulle jag inte tacka nej till :headbang:
Får väll byta till en Dr.pulley, så man får bättre bett i kopplingen.
-
Ja jag satt och kikade i min handbok å såg att backen ligger i mellan H och L å som trådskaparen skrev så verkade det jävligt pukkat
utan att veta hur växellådan e uppbyggd så hade jag gillat att man "byter" riktning med bibehållen utväxling alltså Hoch L även på backen det vore väl nått för våra kines byggare att klura på :-\
-
Undrar om det är möjligt att göra? :hmmm:
O ja det är det! bara att det blir en dyrare tillverkningskostnad för dreven inuti lådan blir ganska stora och då måste storleken på själva huset göras större... eventuellt kan man ju ha nerväxling i flera steg, eller en planetväxellåda, men båda alternativen är dyrare...
men det absolut bästa vore ju en hydraulisk momentomvandlare (converter) monterad före CVT lådan istället för centrifugalkopplingen.
då hade man kunna starta på högväxeln i en superbrant uppförsbacke och bara ge full gas och låta ekipaget smyga igång, det enda skadliga då är att oljetempen stiger, men det löser man med en fet oljekylare.
Jo att det går att bygga är jag helt med på, men det jag tänkte på var att göra det i efterhand vilket nog är lite svårare. Men en converter skulle jag inte tacka nej till :headbang:
Får väll byta till en Dr.pulley, så man får bättre bett i kopplingen.
borde gå att tillverka nya drev, mindre primärdrev och större sekundärdrev till backväxeln. men frågan är hur mycket man kan öka diametern på sekundärdrevet innan det tar i något, t.ex. växellådshuset. sen kan man ju inte ha för litet primärdrev heller, vilket gör att C-C avståndet mellan dreven skulle behöva ökas för att bara öka diametern på sekundärdrevet.
-
Hur får du upp sån fart ? jag måste ju ha spärrat diff och tryckt i overdrive för att få nån fart alls.
annars begränsar den misständer som en gris.
skillnad på x5?
-
Hur får du upp sån fart ? jag måste ju ha spärrat diff och tryckt i overdrive för att få nån fart alls.
annars begränsar den misständer som en gris.
skillnad på x5?
han har kopplat bort den funktionen som ändå bara är skadlig för motorn.
-
förstår att det inte är nyttigt. kan ju inte vara bra att låta den misstända hela tiden. det är ju nästan omöjligt att inte gasa för mycket.
Får nog göra det samma om det inte är allt för bökigt
-
förstår att det inte är nyttigt. kan ju inte vara bra att låta den misstända hela tiden. det är ju nästan omöjligt att inte gasa för mycket.
Får nog göra det samma om det inte är allt för bökigt
nej precis, det är inte alls bra, motorn går väldigt ryckigt och i värsta fall kan man slå sönder kilar/splines till svänghjulet, och avgassmällarna kan förstöra avgassystemet, bränd avgasventil kan det säkert bli om man har otur..
miko flikar nog säkert in och berättar nog snart hur man kopplar ur detta på en X5..
-
Men jag vill veta hur det går till på en cf500 -06a :D
-
Kolla på denna sidan om det kan hjälpa dej något. http://shop.trech.se/index.php?act=viewProd&productId=858
-
Undrar om det är möjligt att göra? :hmmm:
O ja det är det! bara att det blir en dyrare tillverkningskostnad för dreven inuti lådan blir ganska stora och då måste storleken på själva huset göras större... eventuellt kan man ju ha nerväxling i flera steg, eller en planetväxellåda, men båda alternativen är dyrare...
men det absolut bästa vore ju en hydraulisk momentomvandlare (converter) monterad före CVT lådan istället för centrifugalkopplingen.
då hade man kunna starta på högväxeln i en superbrant uppförsbacke och bara ge full gas och låta ekipaget smyga igång, det enda skadliga då är att oljetempen stiger, men det löser man med en fet oljekylare.
Jo att det går att bygga är jag helt med på, men det jag tänkte på var att göra det i efterhand vilket nog är lite svårare. Men en converter skulle jag inte tacka nej till :headbang:
Får väll byta till en Dr.pulley, så man får bättre bett i kopplingen.
borde gå att tillverka nya drev, mindre primärdrev och större sekundärdrev till backväxeln. men frågan är hur mycket man kan öka diametern på sekundärdrevet innan det tar i något, t.ex. växellådshuset. sen kan man ju inte ha för litet primärdrev heller, vilket gör att C-C avståndet mellan dreven skulle behöva ökas för att bara öka diametern på sekundärdrevet.
Det är just det som jag skulle kunna tänka mig är problemet, att få plats med ett större sekundärrev då jag skulle tro att det är tajt med utrymme. Men det skulle ju va ett trevligt terapiarbete att ta reda på om det är möjligt :)
-
Hur får du upp sån fart ? jag måste ju ha spärrat diff och tryckt i overdrive för att få nån fart alls.
annars begränsar den misständer som en gris.
skillnad på x5?
Ja som OskarP tidigare nämnt så har jag kopplat bort backspärren på maskinen, dels för att skona min diff (alltså slippa diffa bara för att få kraft bakåt) dels för att skona motorn i sig då backspärren stänger tändningen vid ett visst varvtal vilket är mer skadligt för motorn än chansen att det skulle hända en olycka när denna är bortkopplad. Maskinen blir mer lättkörd, och när det sitter så hög utväxling på backen på dessa maskinern vill man inte fegköra när man backar, då det sliter mycket på koppling och rem. Det sistnämnda gäller ju då i terräng.
Det är enkelt att koppla bort backspärren, och du har redan fått en länk till trech ser jag ()p
Olyckskritiker och säkerhetstjaffs undanbedes vänligen men bestämt :rtfm:
-
Hade nog sett det på trech nångång utan att reflektera över de då jag inte insett problemet.
Men de är ju hur enkelt som helst så de ska jag ordna i helgen. pinsamt att backa när man plogar hos grannarna dom måste
ju tro att maskinen går hur kasst som helst och håller på att rasa när som helst.
-
pinsamt att backa när man plogar hos grannarna dom måste
ju tro att maskinen går hur kasst som helst och håller på att rasa när som helst.
Har ni ingen overrideknapp på era hjulingar :hmmm:
-
pinsamt att backa när man plogar hos grannarna dom måste
ju tro att maskinen går hur kasst som helst och håller på att rasa när som helst.
Har ni ingen overrideknapp på era hjulingar :hmmm:
Nu vet jag inte hur det är på de lite äldre cf 500, men på X5:an så sitter det en overrideknapp, dock så har denna ingen funktion alls förutom at tända varningslampan i displayen när man trycker in den. Varför det är så har jag inte lyckats tagit reda på.
För att få bort backspärren så måste man diffa, då kan du köra med full kraft bakåt.
-
Tyvärr är ju inte maskinerna gjorda för t.e.x. skogsarbete där en superlåg back hade varit bra,kommer säkert framöver :djump:och kommer kosta 20 papp till :cry: :cry:
-
Tyvärr är ju inte maskinerna gjorda för t.e.x. skogsarbete där en superlåg back hade varit bra,kommer säkert framöver :djump:och kommer kosta 20 papp till :cry: :cry:
nåja, en arctic cat diesel borde väl vara den enda maskinen som verkligen är byggd för skog och lantbruk, men lik förbannat har även den högre back än låg... så det har nog alla maskiner, förutom honda som har converter eller hydrostat, där kan man nog dra ett 2 ton tungt vedlass supersakta uppför 35% lutning och kunna hålla full gas utan att behöva bränna nån rem.. fast oljan lär bli skållhet ganska snabbt istället..
-
Samma sak på en gammal cf . diffen måste spärras för att overide knappen ska göra nån nytta.