ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: wasteland skrivet 10 februari 2011 kl. 11:19:22

Titel: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: wasteland skrivet 10 februari 2011 kl. 11:19:22
Efter massa problem o om och men har jag nu hittat sprickor i min korg
på fram diffen.
Har också passat på att rusta den lite i övrigt, slipat hubbarna, nya rull lager till korgen, ny magnet bricka o
införskaffat ny polaris on demand olja.

Efter massa letande o funderande har jag kommit fram till att testa John deers variant på korg ist
för polaris dito.
Det bästa vore kanske den i alu, men ska ge JD korgen ett försök först..

Polaris egna orginal variant i plast kostar för mig 3985 sek, vilket i gämförelse är svin dyrt då
dom kommer från samma tillverkare.
John deers substitut kommer från en gator, o kostar för mig 850 sek.

Inga ocker priser från polaris här inte??
Så denna tråd ska nu utröna hur detta kommer att fungera..

Har jag tur dyker den upp till i helgen lr början av nästa vecka, då jag ska gå igenom skillnader,
montera o testa detta dito.
Då jag tycker att det vart dålig info om denna substitut på svenska marknaden som ett alternativ
till polaris vansinnigt dyra orginal del, ska jag nu själv göra ett försök att visa andra om det funkar
med denna lr inte..

Så håll till godo så länge..
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: Aries skrivet 10 februari 2011 kl. 12:34:19
Skall följas!

Har sett på utrikiska forum att dom använt gator-delar, ska skilja lite i storlek, men det gör det väl även på -07 och framåt?

Vart har du handlat? från amerikat eller i sverige? vilka grejjer beställde du? part nummer?
kan ju va kul o veta för jag lär få göra samma sak vart efter
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: wasteland skrivet 10 februari 2011 kl. 13:13:18
Om jag fattat allt rätt är diffarna från 02-08 lika på alla sportsman modeller.. (kan ha fel där)
Men är vad jag läst mig till varjefall på dom Amerikat forum jag har hängt runt på!

Delen är själva korgen, "Cage kit" som dom kallar det i amerikat, dock har den ett helt annat
namn i sverige! Enligt nån amerikan så ska fler delar ingå i detta kit, så som H fjädrar o själva "kugg brickan"
som sitter uppe på korgen. Dock har jag inget bevis på att detta ingår i det svenska varianten, som jag nu har beställt.

Deras egna produkt nr är MIA10667 på korg delen.

Sen finns det dom andra delarna också som tillhör.

H-clip   (H-fjäder)         MIA10665
Roller kit  (Rull lagerna) MIA10666

Jag har beställt delen genom en svensk återförsäljare av john Deere som heter
X-maskiner i huddiksvall AB.

Och ja, det sägs att JD korgen ska va något längre än polaris dito, därav en liten tråd om detta funkar ändå.
Vilket det ska göra, av det jag har läst!

Jo för eller senare går det sönder, om man inte kör väldigt lugnt o fint  :whip:
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: eing9911 skrivet 14 februari 2011 kl. 09:37:24
Om jag fattat allt rätt är diffarna från 02-08 lika på alla sportsman modeller.. (kan ha fel där)
Men är vad jag läst mig till varjefall på dom Amerikat forum jag har hängt runt på!

Delen är själva korgen, "Cage kit" som dom kallar det i amerikat, dock har den ett helt annat
namn i sverige! Enligt nån amerikan så ska fler delar ingå i detta kit, så som H fjädrar o själva "kugg brickan"
som sitter uppe på korgen. Dock har jag inget bevis på att detta ingår i det svenska varianten, som jag nu har beställt.

Deras egna produkt nr är MIA10667 på korg delen.

Sen finns det dom andra delarna också som tillhör.

H-clip   (H-fjäder)         MIA10665
Roller kit  (Rull lagerna) MIA10666

Jag har beställt delen genom en svensk återförsäljare av john Deere som heter
X-maskiner i huddiksvall AB.

Och ja, det sägs att JD korgen ska va något längre än polaris dito, därav en liten tråd om detta funkar ändå.
Vilket det ska göra, av det jag har läst!

Jo för eller senare går det sönder, om man inte kör väldigt lugnt o fint  :whip:

Det där med att korgen är längre stämmer MEN det är även de från polaris numera för de har tydligen ersatt den ursprungliga varianten som var vit för övrigt till en svart som är en aning längre om jag har fattat allt rätt. Det ska bli spännande att se vad du får med för delar. Jag tycker att om de har samma reservdelsnummer som i USA så ska allt följa med.

Har du kollat den här sidan?
http://forum.highlifter.com/john-deere-front-diff-parts-work-m1942879-print.aspx
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: krille skrivet 14 februari 2011 kl. 18:36:24
vad kostade kittet hos JD i hudik då?  ska bli kul följa den här tråden så vi får svar på alla frågor...  :djump:
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: wasteland skrivet 15 februari 2011 kl. 19:20:11
Om jag fattat allt rätt är diffarna från 02-08 lika på alla sportsman modeller.. (kan ha fel där)
Men är vad jag läst mig till varjefall på dom Amerikat forum jag har hängt runt på!

Delen är själva korgen, "Cage kit" som dom kallar det i amerikat, dock har den ett helt annat
namn i sverige! Enligt nån amerikan så ska fler delar ingå i detta kit, så som H fjädrar o själva "kugg brickan"
som sitter uppe på korgen. Dock har jag inget bevis på att detta ingår i det svenska varianten, som jag nu har beställt.

Deras egna produkt nr är MIA10667 på korg delen.

Sen finns det dom andra delarna också som tillhör.

H-clip   (H-fjäder)         MIA10665
Roller kit  (Rull lagerna) MIA10666

Jag har beställt delen genom en svensk återförsäljare av john Deere som heter
X-maskiner i huddiksvall AB.

Och ja, det sägs att JD korgen ska va något längre än polaris dito, därav en liten tråd om detta funkar ändå.
Vilket det ska göra, av det jag har läst!

Jo för eller senare går det sönder, om man inte kör väldigt lugnt o fint  :whip:

Det där med att korgen är längre stämmer MEN det är även de från polaris numera för de har tydligen ersatt den ursprungliga varianten som var vit för övrigt till en svart som är en aning längre om jag har fattat allt rätt. Det ska bli spännande att se vad du får med för delar. Jag tycker att om de har samma reservdelsnummer som i USA så ska allt följa med.

Har du kollat den här sidan?
http://forum.highlifter.com/john-deere-front-diff-parts-work-m1942879-print.aspx

Yes, har läst där endel. Och du har rätt, Under året 06 så uppgraderade polaris sina diffar med nya korgar,
dom är svarta o lika långa som den del JD säljer, så dom ska vara helt identiska. Dock böt polaris diffar från 07 o framåt, som dom är bara identiska helt med 06 modell, MEN dom ska passa alla från 02?-06 500-800cc! (Detta är vad jag läst, kan inte garantera att detta stämmer till 100%)
Finns fler som gjort detta o det har funkat rakt av, men lite av det man skulle vilja veta är hållbarheten
i längden, vilket jag inte vet nått om, men för dom här pengarna känns det som att det är värt att prova  ;)

Jag hoppas också att fler delar följer med, det heter ju "kit" ,så det låter ju som fler.

vad kostade kittet hos JD i hudik då?  ska bli kul följa den här tråden så vi får svar på alla frågor...  :djump:

Det står högst upp också, men "cage kittet" ska kosta c:a 850 svenska riksdaler  ()p

Utöver detta väntar jag fortfarande på delarna, borde om jag har tur, komma i morgon (läs ons).
Bilder o info kommer självklart då också..
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: anersimyra skrivet 16 februari 2011 kl. 17:41:56
Hur upptäckte du felet?.Började det låta eller kännas något innan?.Jag blev rätt nojjig i dag när jag skulle över en sjö med ca 30 cm snö.Jag hade timmervagn på och körde på högen.För att undvika remmslir gasade jag hårt och tyckte det känndes som något "rappade" över framtill.Jag gjorde om manövern några ggr med samma resultat.Jag provade med lågen och det var ok. :dntknow: :dntknow:
Ps,det var första metern som jag fick för mig att något var fel,vid lite lugnare gaspådrag i början märktes ingenting.
Ds,har kedjor fram (kedjan AB:s med ett jävla bra grepp, :djump: :djump:)
Mvh Anders
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: wasteland skrivet 16 februari 2011 kl. 19:36:32
Hur upptäckte du felet?.Började det låta eller kännas något innan?.Jag blev rätt nojjig i dag när jag skulle över en sjö med ca 30 cm snö.Jag hade timmervagn på och körde på högen.För att undvika remmslir gasade jag hårt och tyckte det känndes som något "rappade" över framtill.Jag gjorde om manövern några ggr med samma resultat.Jag provade med lågen och det var ok. :dntknow: :dntknow:
Ps,det var första metern som jag fick för mig att något var fel,vid lite lugnare gaspådrag i början märktes ingenting.
Ds,har kedjor fram (kedjan AB:s med ett jävla bra grepp, :djump: :djump:)
Mvh Anders

Felet för mig va helt mitt eget från början, hade krängt av ett däck ifram o körde endel med 4wd för att ta mig hem. Efter denna dumma manöver funka 4wd inte mer, märkte aldrig av när det gick sönder!


Bara en tanke som slog mig, det va inte knutarna du hörde? Tänkte på att du hade vagnen på, 4wd o kraftigt gas pådrag?
Maskinen kanske reste sig endel med den tunga bakvikten o knutarna fick en kraftig vinkel o därav "tuggar"?
Men har läst om endel som det "kuggat" för i diffen, när den börjat trassla o gått sönder, men aldrig upplevt det själv.
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: wasteland skrivet 16 februari 2011 kl. 19:55:58
Så nu är mina kära delar hemkommna  :)
Företaget X-maskiner i huddik skötte sig exemplariskt med
allt, dock blev delarna liggandes hos bussgods längre än beräknat, men men, nu är dom hemma.
Blev glatt överaskad att det faktiskt va fler delar som följde med, både H-clipsen o "kugg brickan" o självklart korgen så klart! Allt för 917kr inkl frakt..  ()p
Såå, lite mått info först.
Gammla korgen:               JD korgen:
Längd: 93,1mm            Längd:91,8mm
Utv dia:61,9mm           Utv dia:61,45mm
Inv dia:45,3mm           Inv dia:45,5mm

Den största skillnaden va längden, men jag tänker inte göra nått åt den, tänker helt enkelt prova som den är som orginal del o köra test på hur o om allt funkar som det ska utan modifiering.

Så här ser fina paketet ut  :D

(http://i56.tinypic.com/6fwdn4.jpg)

Här ser ni dom båda brevid varann, i princip identiska, förutom längd skillnaden på 1,3mm, och dom två frästa spåret på själva ändarna på båda sidor, dom har ingen faktisk funktion på polaris, men kanske på JD maskinerna?

Bild på dom båda breve  varann..

(http://i55.tinypic.com/igkcwl.jpg)

Har testat att plocka ihop diffen o för hand testat funktionen i 2wd, vilket funkar kanon, gjorde även an snabb test med inkopplad ström till diffen, testa både 2wd o 4wd läge, o den verkar släppa o koppla in driften som den ska, dock verkar 4wd driften dras med lite om pinion axeln ligger på tryck vid ur koppling av 4wd, men detta ser jag som normalt ,då kuggarna fortfarande ligger i grepp o "håller" väl i drevet lite..

Kommer  att sätta in diffen om några dagar o testa på riktigt i verkligheten o se om samma resultat återfinns. Men verkar positivt än så länge  ()p
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: anersimyra skrivet 16 februari 2011 kl. 22:09:44
Nej jag hade ju inte vagnen på hela tiden kom jag på :dntknow:,Stor vinkel på knutarna kan stämma eftersom jag har tung last bak och maskinen både stegrar sig och går upp på snön.Men om difflocken på något sätt "kuggar"fram kanske det främst skulle hända vid full gas,tung last och uppförsbacke
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: wasteland skrivet 17 februari 2011 kl. 15:44:31
Nej jag hade ju inte vagnen på hela tiden kom jag på :dntknow:,Stor vinkel på knutarna kan stämma eftersom jag har tung last bak och maskinen både stegrar sig och går upp på snön.Men om difflocken på något sätt "kuggar"fram kanske det främst skulle hända vid full gas,tung last och uppförsbacke

Skulle tro att det är knutarna du hört, du har inte höjt maskinen?
Åker orginal höjd på min, o får ibland knutarna o knaka o tugga, vid konstiga manövrar
o last.
Om det skulle va diffen som tuggar, skulle den nog inte funka längre nu, det är min gissning..
Ska nog mycket till innan den får det utspelet skulle jag tro, men jag är ju ingen expert  ::)
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: eing9911 skrivet 18 februari 2011 kl. 15:44:47
Om det inte funkar på din så köper jag av dig grejerna direkt. Och funkar det så ska jag ringa ett samtal till huddik ;)
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: wasteland skrivet 21 februari 2011 kl. 23:55:00
Såå, efter ett prov åk i söndags gick det inte riktigt som väntat..
Samma fenomen som tidigare visade sig i fyrhjuls driften.
Det som händer är att i 4wd läget, funkar allt som det ska, den kopplar in o håller
4wd hela tiden, MEEEN.. När knappen förs till 2wd läget, hoppar 4wd ur först,
om man gasar på börjar bakhjulen spinna först ett par varv tills lite varv erhålls,
då händer det, framhjulen börjar också driva, precis som 4wd skulle vart inkopplat!?

Gjorde några tester med hög låg o back, lika på alla växlar..
Gjorde också en ganska kraftig gasning från stillastående med 2wd i, vilket resulterade i
ett skapligt brak i fram diffen, vilket visade sig va en totalt demolerad korg, inte direkt smart
o inte så roligt..
Meeeen, problem är till för o lösas, så en ny är beställd igen.

Efter lite funderade, mätande o granskande har jag kommit fram till att ge det ett försök till,
fick ju med en armatur plate till den nya korgen jag beställde, vilket det ska vara 2 jämt nötta spår i,
vilket det nästan var, såg nästan ut att vara lite ojämna, så jag ska göra tester med den nya korgen med olika plates..
Tog även o hetvatten tvätta diffen i en alkalisk tvätt o sprita rent allt, då uppmärksammandes en varition i parallitet mellan magnet ringarna i locket, vilket då mättes upp i mät maskin omgående  ;)Men paralelliteten på den inre ringen va 0.018mm o yttre va 0.022mm  vilket ger en skillnad på 0.004 tusendels
mm mellan skillnad, vilket känns ganska ok enligt mig  ::)
Har möjlighet att gämföra med en annan polaris också, vilket är gjort, har en motstånd på 24.3 omh på
spolen i diffen, vilket är bra, volten till diffen varierar också som den ska..
Eftersom den inte funkar som den ska än, ska det testas vidare, men har ju nästan bytt allt nu,
så tror att felet ligger i a-plattan endå, så ska försöka kika vidare på det!
Så nu väntas bara lite nya delar o det ska testas vidare..
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: masse x2 skrivet 22 februari 2011 kl. 10:50:04
Såå, efter ett prov åk i söndags gick det inte riktigt som väntat..
Samma fenomen som tidigare visade sig i fyrhjuls driften.
Det som händer är att i 4wd läget, funkar allt som det ska, den kopplar in o håller
4wd hela tiden, MEEEN.. När knappen förs till 2wd läget, hoppar 4wd ur först,
om man gasar på börjar bakhjulen spinna först ett par varv tills lite varv erhålls,
då händer det, framhjulen börjar också driva, precis som 4wd skulle vart inkopplat!?

Gjorde några tester med hög låg o back, lika på alla växlar..
Gjorde också en ganska kraftig gasning från stillastående med 2wd i, vilket resulterade i
ett skapligt brak i fram diffen, vilket visade sig va en totalt demolerad korg, inte direkt smart
o inte så roligt..
Meeeen, problem är till för o lösas, så en ny är beställd igen.

Efter lite funderade, mätande o granskande har jag kommit fram till att ge det ett försök till,
fick ju med en armatur plate till den nya korgen jag beställde, vilket det ska vara 2 jämt nötta spår i,
vilket det nästan var, såg nästan ut att vara lite ojämna, så jag ska göra tester med den nya korgen med olika plates..
Tog även o hetvatten tvätta diffen i en alkalisk tvätt o sprita rent allt, då uppmärksammandes en varition i parallitet mellan magnet ringarna i locket, vilket då mättes upp i mät maskin omgående  ;)Men paralelliteten på den inre ringen va 0.018mm o yttre va 0.022mm  vilket ger en skillnad på 0.004 tusendels
mm mellan skillnad, vilket känns ganska ok enligt mig  ::)
Har möjlighet att gämföra med en annan polaris också, vilket är gjort, har en motstånd på 24.3 omh på
spolen i diffen, vilket är bra, volten till diffen varierar också som den ska..
Eftersom den inte funkar som den ska än, ska det testas vidare, men har ju nästan bytt allt nu,
så tror att felet ligger i a-plattan endå, så ska försöka kika vidare på det!
Så nu väntas bara lite nya delar o det ska testas vidare..
Stopp här nu DU SKA ALDRIG SPINNA Å LEKA med 2w läget i. På några år gamla polaris är det ett fenomen att 4 hjuls driften kan gå i vid spinn. Med haveri risk på front diff!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! enligt vad jag har hört
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: jaas skrivet 22 februari 2011 kl. 11:43:17
Om det är som massex2 säger är det ju helt sämst! Varför ska man då kunna välja mellan awd och 2wd om den går i vid spin iallafall :hmmm:

Jag kör en polaris med gamla awd systemet, alltså med inkopplingen ute vid hjulen. Hade problem ett tag men efter en noga rengöring har det fungerat fint. Och jag kan spinna med 2wd hur mycket jag vill utan att framhjulen går in.
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: wasteland skrivet 22 februari 2011 kl. 13:29:02
Det massex2 säger stämmer till viss del, tidigare polaris hade problem med detta, om jag läst på rätt va problemet just denna armature plate, som jag misstänker, utforminingen ändrades på den vid 02-03 nånting o
har väl funkat bättre med dessa!
Så jaas, så ska det ju naturligvis inte vara, så klart det ska gå o spinna med 2wd!!
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: polaris 800 skrivet 22 februari 2011 kl. 15:01:48
just 800"orna mellan 05 och 06 hade detta problem.07 bytte dom diff just pga av detta problem.så har man den gamla typen av diff och kör med spinn på bakhjulen i 2wd så kommer korgen haverera.har precis delat en åt en kompis som inte hade koll på det,och den korgen var inte snygg. tråkigt men så är det.
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: jaas skrivet 22 februari 2011 kl. 15:42:46
Då är det ju bara att stryka 800 05-06 från önskelistan då :(
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: polaris 800 skrivet 22 februari 2011 kl. 16:09:52
Då är det ju bara att stryka 800 05-06 från önskelistan då :(
japp,stryk dom som grusvägs räser. men det är ju ändå samma fina arbetsmaskin ()p
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: masse x2 skrivet 22 februari 2011 kl. 17:10:13
Då är det ju bara att stryka 800 05-06 från önskelistan då :(
Eller kör 4wd när du ska hasa å kasa... :djump:
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: anersimyra skrivet 22 februari 2011 kl. 18:08:51
XP och Wasteland ni vet ju vad ni talar om.Tänkte fråga här istället för en ny tråd.När jag startar min king edward i stark kyla hörs från höger sida ett "gnällande" ljud som om något ligger emot i början ,det försvinner efter ca 30 sek.Där finns ju svänghjulet,men mer oroväckande vattenpumpen.Känns detta "grisskriksljud" igen?.
Mvh Anders. :dntknow: :dntknow:
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: AlexanderL skrivet 22 februari 2011 kl. 18:15:12
Problemet med att fyrhjulsdriften går i vid spinn med 2hjulsdrift i har jag precis på min allroad,har för mig att allroaden är en polaris kopia?
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: wasteland skrivet 23 februari 2011 kl. 08:50:53
just 800"orna mellan 05 och 06 hade detta problem.07 bytte dom diff just pga av detta problem.så har man den gamla typen av diff och kör med spinn på bakhjulen i 2wd så kommer korgen haverera.har precis delat en åt en kompis som inte hade koll på det,och den korgen var inte snygg. tråkigt men så är det.
Du har ju rätt att dom har problem med det, MEN nått måste ju va fel, o är det nått fel så ska det lösas..
Tänker inte rätta mig att det är så här, min fyrhjulsdrift har funkat exemplariskt hela tiden, tills nu, så bevisligen ska det inte vara så här!  :P

Då är det ju bara att stryka 800 05-06 från önskelistan då :(
Polaris är grymt bra maskiner, har väl bara lite fel o brister som alla andra, anser jag  ;)


XP och Wasteland ni vet ju vad ni talar om.Tänkte fråga här istället för en ny tråd.När jag startar min king edward i stark kyla hörs från höger sida ett "gnällande" ljud som om något ligger emot i början ,det försvinner efter ca 30 sek.Där finns ju svänghjulet,men mer oroväckande vattenpumpen.Känns detta "grisskriksljud" igen?.
Mvh Anders. :dntknow: :dntknow:

Hm, detta vet jag inte! Men många har ljud från variatorerna som kan låta som grisskrik..
Men på höger sida, hmm...

Problemet med att fyrhjulsdriften går i vid spinn med 2hjulsdrift i har jag precis på min allroad,har för mig att allroaden är en polaris kopia?

Japp, det stämmer, samma konstruktion..
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: wasteland skrivet 23 februari 2011 kl. 11:05:41
Har nu varjefall förberett lite till nya korgen kommer.
Tog igår o planslipa en av a-platterna, bara för att ha nån som är helt plan o referera till, detta visade sig iuf va lättare sagt än gjort då den är så tunn. Men den blev skapligt plan varjefall.
Vidare så industri spritades allt också, a-platter, chims, rullar osv, efter en avmagnitisering av allt  :)

Delarna har gått från huddik i morse, så dom borde va här i morgon lr på fre.
Under tiden passa jag på att göra en enkel jigg till diffen, för att kunna testa allt utan att stoppa i o ur den hela tiden mellan dom olika försöken, vilket tar en massa tid, iuf börjar man få lite speed på det nu meeen, lite drygt vilket som.

Diffen kommer helt sonika o stå som den gör i maskinen, en gummi slang kopplad från ingående pinion axeln till en borr maskin ska fungera som kardan, o få lite snurr på grejjerna  ;)
Då kan man enkelt göra tester med i o ur koppling med fyrhjulsdriften, olika varvtal o liknande, byta olika a-plattor osv..

Förhoppningen är att kunna köra på lör, vilket är målet för veckan ,då vi ska ut på isen o kolla isabane tävling, så fre lär väl va räddad för dessa tester kan jag tro  :P
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: polaris 800 skrivet 23 februari 2011 kl. 12:32:46
hoppas du löser det.men tror inte det går,det är ju så att dom gamla diffarna inte kunde hålla i mot vid den höga rotationen som det blir in i diffen.det är då den inte kan hålla i mot. utan tvingas i,med haveri som följd.
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: wasteland skrivet 23 februari 2011 kl. 13:16:09
Hm, jao så kan ju va fallet.
Men konstruktionen ändrades väl inte nämnvärt till dom senare diffarna, är väl bara korgen som
har större dimension i dom eller?
Iuf borde ju rotation kraften bli mindre desto större dia korgen har, så du har nog en poäng där helt klart!

Men den har ju fungerat som den ska tidigare, så denna konstruktions miss borde ju inte bara komma
av sig självft tycker man ju.
Och om man blandar in slitage i "berg" banerna i drevet borde den ju snarare trycka rullarna mer utåt,
är dessutom fjädrarna o korgen ny, borde det ju bli ett större tryck på rullarna också?

Men din teori är inte dum, för snart ser jag inte så mycket andra förslag på vad det kan vara som gör detta fenomen!
Såg på en instruktions video till ett korg byte i en RZR, där kunde hålen i korgen skilja mellan olika års modeller, vilket då löstes genom att spänna fjädrarna lite, kanske det man ska göra som en extra åtgärd?
En annan del av min teori är a-plattan. Den får ju ett motstånd mot dom magnitiserade ringarna när 4wd kopplas in, vilket då resulterar i att rotaions kraften trycker ner rullarna på hubbarna.
Men kan det va så att när 2wd är i, o allt börjar snurra inne i diffen, skapas friktion mellan a-plattan o ringarna o nånform av spänning skapas som då gör att a-plattan greppar o slår i fyrhjulsdriften?
Detta borde ju iuf va mätbart bakvägen via kablarna om man har bra rotaion på diffen?

Jag skjuter i luften här, men vad tycker ni?
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: wasteland skrivet 23 februari 2011 kl. 13:32:27
Måste rätta mig själv nu, rotations kraften borde ju va mindre på min korg än på dom nya iom att min är mindre i dia än dom nyare. Hmm, ja som sagt.. Kläm ideer lr tankar, vad ni än har..! Alla svar är tacksamma!
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: polaris 800 skrivet 23 februari 2011 kl. 15:03:32
ringde nyss till min åf och hörde mig för lite.han säger så här,att det beror på att du har full rotation in på kronhjulet och ingen rotation på hubbarna ut till drivaxlarna.det ihop med oljans viskositet gör att den tvingas i vid hjulspinn. Men han säger samtidigt att det är dubbelt så stor risk för inkoppling när det är så här pass kallt pga av oljans tröga viskositet.
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: mattiast skrivet 23 februari 2011 kl. 19:15:57
Hade en maskin där det var lite restmagnetism i spolen även när strömmen var av vilket gjorde att det nöp i 4wd lite när den kände för det.
Värt att tänka på är att korgen är helt annorlunda om man har en maskin med ADC på
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: wasteland skrivet 25 februari 2011 kl. 00:36:12
Polaris xp: Vill inte kritisera dina inlägg, alltid bra att få en annan "blick" på saker o ting.

MEN, då menar alltså din polaris återförsäljare att alla polaris diffar är fel gjorda?
För hur ska annars denna konstruktion fungera, om inte kronhjulet ska kunna snurra,även om hubbarna står still i 2wd läget?
Det där med oljan, kan ju ha en inverkan ja, men då den andvänds till dom flesta polaris framdiffar så borde dom väl inte sälja den om den inte fungerar på vintrarna, för det borde dom ju inte göra på nån diff, om viskositetet påverkar så mycket på diffens funkonalitet att det inte kan fungera?
Oljan är ju dessutom nästan som vatten i konsistens!
Ska ändå kolla upp denna aspekt bara för att få bort den som en möjlig parameter till att diffen inte funkar.

Hade en maskin där det var lite restmagnetism i spolen även när strömmen var av vilket gjorde att det nöp i 4wd lite när den kände för det.
Värt att tänka på är att korgen är helt annorlunda om man har en maskin med ADC på

Nått sånt kan jag tänka mig också, att det kan bli av år av magnitisering av o på, ska undersökas!
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: wasteland skrivet 25 februari 2011 kl. 00:54:18
Så en lite uppdate.

Har nu fått hem nya delar idag.
Ännu en korg med fjädrar o en ny a-platta!

Har fundrat o läst mycket om detta nu, o tackar för alla som kommit med ideer o tankar!
Så jag försöker få bort parametrar jag tror kan ha en inverkan på detta.

Hade lite glidmärken utv på hubbarna från korgen, korgen är inte perfekt i ytan inv från fabrik,
så den har således putsas av inv, för att få bort kanter o ojämnheter som kanske på nått sätt kan inverka.

Även fjädrarna har spänts en aning för att få mer tryck på rullarna, om fallet är att dom har svårt att hålla rullarna i sitt övre 2wd läge av rotations kraften.

Allt har av magnitiserats o spritats rent.

Har nu 3st a-plattor som ska provas också, börjar med den gammla redan "inkörda" plattan.

Ska även mäta upp all el igen, både in o utgående, både under rotation o stillestånd.

Ny olja är självklart ifylld.

Ang oljan o osäkerheten om den ställer till det i diffen vid kall grader, ska den först testas i "rumstemp" för att utesluta att den inte ställer till det, genom att bara vara olja.

OM då den skulle fungera, så ska allt testas i kall grader också, för att klar göra om det den som ställer till det!

Ska börja detta i morgon, så får vi se hur det går..
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: polaris 800 skrivet 25 februari 2011 kl. 06:49:08
det dom menar är att om man använder grejjorna som det är tänkt så håller det.alltså vid lek ska alltid 4wd va i.det är ju hela meningen med polaris awd att den har fördrivning på bakhjulen.dvs att det driver lite mer bak än fram.vilket gör att man kan åka på fina långa ställ med awd i.2wd ska användas vid transport längst med tex vägen där awd ej behövs.men ring en åf och framför dina ideer så kan dom förklara det djupare för dig.
har ju själv haft ett antal polaris som jag kört hårt med, och inte lyckats pajja en enda korg. men använder awd vid lek.
ps det är inte polaris som tillverkar diffarna.utan dom köps in från annat håll.
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: Makemyday skrivet 25 februari 2011 kl. 14:05:24
Måste tillägga att jag absolut inte är en expert utan en simpel forumsnörd.
Men läste detta i en tråd

Citat
NEJ NEJ! nu missförstår ni. det är sladden som går till diffen (12v till elektromagneten) på den finns en skarvkontakt som jag klippt bort och skarvat ihop igen. altså efter väljarknappen(2wd/4wd). allt funkar precis som det ska. förrutom att ifall man någon gång behöver demontera diffen så kommer man att behöva klippa av kabeln istället för att dra isär kontakten.

Han hade liknade problem som du beskriver. har kanske inget med saken att göra men små bäckar små.....
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: anersimyra skrivet 25 februari 2011 kl. 20:40:13
Hm jag pratade med en meck,åf som funderade allvarligt på om maskinerna verkligen var tillverkade för användning i minusgrader,jag fick lämna in i dag och byta rem,den "gnisslade"på tomgång och det small från variatorn vid mycket lätt gaspådrag,enl mecken såg remmen bra ut,men kunde vara skadad av stora tempvariationer.1350:- spänn plus att jag lyckades med att tanka bensin i biljäveln för andra gången på 3 månader :djump: :djump: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Visst,såklart skulle det vara DIESEL :banghead: :banghead: :banghead:
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: eing9911 skrivet 18 maj 2011 kl. 14:59:07
Wasteland: Kom du fram till något vettigt med dina tester. Ska till att beställa saker från USA till en kompis nu och är i valet och kvalet om man ska beställa lite saker till diffen på samma gång.

Var det bara MIA10667 som du beställde eller beställde du fler saker och vad blev det slutgiltiga priset på det. Vad ingår i MIA10667?
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: BEERHUNTER skrivet 18 maj 2011 kl. 16:23:09
Jag provade den korgen till min RZR 08 , passade inte alls . Både för lång & för smal !
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: wasteland skrivet 18 maj 2011 kl. 18:50:57
Wasteland: Kom du fram till något vettigt med dina tester. Ska till att beställa saker från USA till en kompis nu och är i valet och kvalet om man ska beställa lite saker till diffen på samma gång.

Var det bara MIA10667 som du beställde eller beställde du fler saker och vad blev det slutgiltiga priset på det. Vad ingår i MIA10667?
Hm, ja alltså, nr står i tidigare i tråden. Men det är till john deere dom nr passar. Och inte polaris, om du hade missförstått!
Det jag kom fram till är enkelt att polaris fram diffar inte håller måttet för min körstil. Fick ärligt aldrig nån riktig ordning på diffen. Och vet heller inte varför det aldrig blev bra, böt i princip allt i den!?
Min maskin är nu såld...
Jag provade den korgen till min RZR 08 , passade inte alls . Både för lång & för smal !

Precis, nej RZR korgen ser annrlunda ut !
Titel: SV: Har nu beställt en Roller cage (korgen) till fram diffen från John deere!
Skrivet av: eing9911 skrivet 19 maj 2011 kl. 08:52:58
Jag provade den korgen till min RZR 08 , passade inte alls . Både för lång & för smal !

Har du kvar den? Jag kan tänka mig att köpa den om du vill bli av med den.