ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Oskar P skrivet 8 februari 2011 kl. 17:11:01
-
http://www.bytbil.com/nyheter/kvddakyg
hade det vart raka rör på den bilen så hade hon garanterat hört att motorn var igång..
och ytterligare ett bevis på att man inte ska förändra beprövad teknik heller, i 100 år har bilar startats med nyckel, VARFÖR i hela världen ändra på det som fungerar?
-
Enklare att förbjuda kvinnor bakom ratten
;)
Utvecklingen går dessutom framåt, eller tvättar du dina underkläder mot en sten i floden ?
Nyckellöst ska det vara !
-
det förstnämnda kan jag hålla med om.. men att utvecklingen skulle gå framåt är jag tveksam till, när man använder komplicerad teknik bara för sakens skull så har det gått för långt. utvecklingen inom bilindustin nådde sin kulmen under 90-talet, sedan har det gått utför med både kvalitet och användarvänlighet.
i 90 tals bilar fanns allt som behövdes för en säker och komfortabel bilfärd, utan att för den sakens skull göra bilen till något högteknologiskt vidunder som knappt märkesverkstäderna klarar av att laga.
-
Vad är komplicerat?
Jag går till bilen, öppnar dörren, trycker på en knapp!
Tramsa med att ta av vantar för att få upp en nyckel som jag är tvungen att ha kvar på land när jag badar tex.
Går det sönder så får nån hämta bilen och komma med en hyrbil.
Nu har det iofs. aldrig krånglat, men OM det skulle göra det alltså.
Att vara framtidsfientlig vinner man inget på, man retar bara upp sig.
Ett exempel, automatiska vindrutetorkare är det bästa som finns, gammalt skit som intervall torkare som aldrig torkar när det behövs.....Vad är det för trams!
Dock skall jag tillägga att det visst finns tillfällen där tex. nyckel är bättre än nått annat, men det handlar om känsla och inget annat.
-
jag diskuterar inte mer för jag vill laga mina bilar själv och då måste det vara nåt som går att skruva med själv.
det har tillkommit så mycket kostnader förknippat med högteknologiska bilar nuförtiden, varför i hela världen ska man göra en mjukvaruuppdatering och dessutom behöva betala för det??? det behövs ju inte alls på äldre bilar.
jag anser att biltillverkarna skapar de här systemen bara för att man ska bli tvungen att lägga pengar på saker som egentligen inte hade behövt existera.
det är min åsikt, sen finns det ju uppenbarligen dom som köper nya bilar och accepterar att en service kan kosta 17.000, men inte jag.
-
Nu var det inte meningen att du skulle ta illa upp.
Jag la bara fram min syn på det hela, precis som du gjorde.
Själv skulle det inte falla mig in att skruva med en bil, jag har ny bil så det får andra pyssla med.
Men självklart så skulle jag om jag var yngre alt. inte hade möjlighet att ha en ny bil välja nått som gick att skruva åtmindstånde lite med.
-
Nu var det inte meningen att du skulle ta illa upp.
Jag la bara fram min syn på det hela, precis som du gjorde.
Själv skulle det inte falla mig in att skruva med en bil, jag har ny bil så det får andra pyssla med.
Men självklart så skulle jag om jag var yngre alt. inte hade möjlighet att ha en ny bil välja nått som gick att skruva åtmindstånde lite med.
jag skulle också vilja ha en ny bil om jag ska va ärlig, men jag är för snål för att det ska vara motiverat att lägga 17.tusen på en service, samt värdeminskning, och att må dåligt över att ha en pryl för 300tusen stående som det kan ramla ett träd över eller vad som helst..
jag tyckte inte ens det var motiverat att lägga 125tusen på en hjuling.
så jag försöker göra allt själv så får man pengarna att räcka till fler prylar..
men alla har rätt till sin åsikt och jag förstår dom som tycker det är skönt med nya bilar.
-
jag håller med er båda två i detta fallet...
samtidigt som många saker i dom nya bilarna är nästan för morderna så finns det ändå grejer i dom nyare bilarna som är redigt bra o ha... som en regnsensor tex... eller att man slipper veva upp rutorna..
men som oskar säger så finns det ändå en gräns för vad som egentligen behövs i en modern bil.. att göra en mjukvarauppdatering bör inte kosta ett skit eftersom den borde vara gjord från början när man idag köper en bil.. sen tycker jag att köper man en bil för runt 300k så ska det vara fri service i 5 år eller minst 15000 mil..
-
jag håller med er båda två i detta fallet...
samtidigt som många saker i dom nya bilarna är nästan för morderna så finns det ändå grejer i dom nyare bilarna som är redigt bra o ha... som en regnsensor tex... eller att man slipper veva upp rutorna..
men som oskar säger så finns det ändå en gräns för vad som egentligen behövs i en modern bil.. att göra en mjukvarauppdatering bör inte kosta ett skit eftersom den borde vara gjord från början när man idag köper en bil.. sen tycker jag att köper man en bil för runt 300k så ska det vara fri service i 5 år eller minst 15000 mil..
precis! det är biltillverkarens förbannade skyldighet att inte släppa ut bilar på marknaden som har dåliga mjukvaror.
samma med servicen, håller med att den ska ingå under garantitiden, eftersom servicarna bara blir dyrare och dyrare så är det lätt att kunden vilseleds att tro att ägandekostnaderna (bilens inköpspris) inte är lika höga som i verkligheten.
veva rutorna behöver man inte ens göra i en 59:ans cadillac, dessa bilar har även klimatanläggning, svängbara stolar för bekväm in/utgång och automatiskt avbländning (som opel skryter med i sin reklam såhär 50 år senare) det kom även ställbar intervalltorkare några år efter. på min buick har jag steglöst ställbar intervall så det går alltid hitta en bra inställning för alla sorters regn.
-
Ett inlägg bara :
Jag har kört 4 helt nya bilar dom senaste 9-10 åren och aldrig betalt för nån uppdatering av nån programvara.
Dessutom har jag bara haft ett (1) fel, en tempsensor för utetemp som pajade och tog typ 3 minuter att byta, fick en kopp kaffe medans dom bytte och sen var det inget mer med det.
Service har jag gjort på lite olika ställen och det har väl legat runt 4-5 tusen om jag minns rätt för en "long-life" service.
Det innebär strax över 2000 per år i service för den "normale" bilisten.......
-
är du så jävla dum så att du använder en bil dagligen och sen inte fattar att du INTE stängt av den, okej att glömma lyset på men Motorn? ja då ska du fan inte ha bil heller. För mänskligheten var nog detta bra, så vi inte fördummar världen med att avla fram folk från såna idioter, vi vill ju inte hamna på Idiocracy nivå'n direkt 8)
-
Är lite av båda världar här då andrabilen är från 94 och förstabilen från 07 och keyless, är det problem med den gamla bilen kan man till 99% fixa det själv, men skulle det bli problem med den nyare bilen så är det inte så mycket man kan/skall göra då allt är styrt elektroniskt via en databox och dagens bilmekaniker är mer dataingenjörer då de "kopplar upp" bilen och får felkoder om problemet och går direkt på rödbetan, annat var det förr då jag följde med farsan till sin mekaniker och han kunde många gånger innan han ens öppnat huven höra vad som var problemet, mäkta imponerande!
-
är du så jävla dum så att du använder en bil dagligen och sen inte fattar att du INTE stängt av den, okej att glömma lyset på men Motorn? ja då ska du fan inte ha bil heller. För mänskligheten var nog detta bra, så vi inte fördummar världen med att avla fram folk från såna idioter, vi vill ju inte hamna på Idiocracy nivå'n direkt 8)
instämmer ()p det finns så förbannat många extremt dåliga bilförare så det skulle faktiskt till en skärpning i körkortsproven, ska man ta KÖRkort så ska man veta hur man KÖR en bil, INTE hur mycket avgaser den släpper ut eller hur många det dör i trafiken varje år. körproven är som allt annat påverkade av miljöreligionen i samhället.
-
Är lite av båda världar här då andrabilen är från 94 och förstabilen från 07 och keyless, är det problem med den gamla bilen kan man till 99% fixa det själv, men skulle det bli problem med den nyare bilen så är det inte så mycket man kan/skall göra då allt är styrt elektroniskt via en databox och dagens bilmekaniker är mer dataingenjörer då de "kopplar upp" bilen och får felkoder om problemet och går direkt på rödbetan, annat var det förr då jag följde med farsan till sin mekaniker och han kunde många gånger innan han ens öppnat huven höra vad som var problemet, mäkta imponerande!
problemet är att många mekaniker nuförtiden fortfarande är av den gamla skolan. farsan är chef på en Volvo-ÅF och samtliga mekaniker där är inga dataingenjörer, en av dom har inte ens nån dator hemma så han klarar inte det här med att ladda mjukvaror. men den yngsta, i 30årsåldern, har gårr mycket datautbildningar hos volvo, så han klarar det, men ganska ofta när det kommer skumma fel får dom rådfråga volvos hjälpcenter och ibland får det tom. komma upp en gubbe från volvo. en C70 blev stående 2 veckor när canbus systemet havererade..
farsan är en sån som gillar nya bilar och denna "utveckling" men när det händer sånt brukar jag alltid påminna honom, och så säger jag att det dröjer inte många år innan han står och säljer antivirusprogram för bilar över disk för flera tusen, han tror mig inte, men vi får se vem som har rätt...
-
Vad är komplicerat?
Jag går till bilen, öppnar dörren, trycker på en knapp!
Tramsa med att ta av vantar för att få upp en nyckel som jag är tvungen att ha kvar på land när jag badar tex.
Går det sönder så får nån hämta bilen och komma med en hyrbil.
Nu har det iofs. aldrig krånglat, men OM det skulle göra det alltså.
Att vara framtidsfientlig vinner man inget på, man retar bara upp sig.
Ett exempel, automatiska vindrutetorkare är det bästa som finns, gammalt skit som intervall torkare som aldrig torkar när det behövs.....Vad är det för trams!
Dock skall jag tillägga att det visst finns tillfällen där tex. nyckel är bättre än nått annat, men det handlar om känsla och inget annat.
nu är ju inte nyckellösa bilar helt nyckellösa, jag skulle aldrig bada med elektroniska nyckelkortet aif, det får stanna kvar på land
-
farsan är en sån som gillar nya bilar och denna "utveckling" men när det händer sånt brukar jag alltid påminna honom, och så säger jag att det dröjer inte många år innan han står och säljer antivirusprogram för bilar över disk för flera tusen, han tror mig inte, men vi får se vem som har rätt...
[/quote]
Så sant och jag som jobbar inom IT kommer att supporta bilägare/verkstäder till slut med att patcha och ominstallera! :lol:
-
nu är ju inte nyckellösa bilar helt nyckellösa, jag skulle aldrig bada med elektroniska nyckelkortet aif, det får stanna kvar på land
Det har jag gjort massor med gånger, till ett flertal bilar dessutom.
-
nu är ju inte nyckellösa bilar helt nyckellösa, jag skulle aldrig bada med elektroniska nyckelkortet aif, det får stanna kvar på land
Det har jag gjort massor med gånger, till ett flertal bilar dessutom.
Har du badat med nyckelkortet?! ja vi får in ett antal såna kunder som använt sina kort till det mesta, som att öppna ölen med den, skrapat bort is från rutorna etc. Gör man så så får man skylla sig själv en aning om dom går sönder dom innehåller känsliga komponenter.
-
Japp, badat säkert 100 gånger med kortet från lite olika modeller.
Det var väl nån som jag lånade en bil av som ett kort gått sönder för, men han hade kladdat på plasti dip eller nått liknade, funkade kanonbra.
Sen har jag ju inte använt kortet som du beskriver för lite får man ju tänka själv.
Men jag kan hålla med om att man bör kanske visa viss försiktighet om man betalar reparationer själv.
(om jag missat att nämna det så har jag tjänstebil)
-
Japp, badat säkert 100 gånger med kortet från lite olika modeller.
Det var väl nån som jag lånade en bil av som ett kort gått sönder för, men han hade kladdat på plasti dip eller nått liknade, funkade kanonbra.
Sen har jag ju inte använt kortet som du beskriver för lite får man ju tänka själv.
Men jag kan hålla med om att man bör kanske visa viss försiktighet om man betalar reparationer själv.
(om jag missat att nämna det så har jag tjänstebil)
haha , ja tjänstebil är ju inte så dumt ()p
Nu har ju jag aldrig plockat isär ett sådant kort men har för mig att jag läst nånstans att det sitter nån grej i korten som visar om dom utsatts för onödigt mycket fukt, precis som i mobiltelefoner och dess batterier som gör att om man skall reklamera så kan det bli strul. jaja skumt är det (nytt för mig) att det går att bada med dom ()p
-
NÄSTAN allt som finns på dom nya bilarna idag har funnits på en gammal bil.
-
måste hålla med narmasil, vi avlar fan fram för korkade mäniskor, idiocrosy är filmen som visar hur det hela kommer sluta ;D
haha bilar måste väl ändå vara det i samhälet som utveklats minst under sin existens ;D i grunden fungerar den ju exakt lika dant som den gjorde för 100år sedan, enda skillnaden är att det hängts på massa extra bekvämlighets prylar...men som oskar sa nåde även grejerna ur bekvämlighets synpunkt sin kulm på 90 talet, nu hittar dom mest bara på onödiga grejer som man får betala dyrt för och som i framtiden kommer göra bilen extremt drift osäker...kan ta en jag käners traktor som exempel, sitter 3styrboxar som styr det mesta, och nu har något börjat krångla och ingen klarar av att lista ut felet för dessa styrboxar skickar runt så mkt olika signaler, den är 10år gammal! på den nya moddelen av samma traktor sitter det 7 styrboxar så vi kan ju gissa hur den kommer bli i framtiden! meddans dom flesta gammla 135or fortfarande går som klockor och blir det något fel kan en 10åring med en skiftnyckel lösa de hela!
men i det samhäle vi lever idag är det väl tänkt att man ungefär vart 3-5 år ska byta till en ny bil, så efter 5 år anses väl en bil vara uttjänt och därför inte behöver fungera längre :dntknow:
detta är väl lösningen för att man ska höra sin bil
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PitGkp1ncXE [/youtube]
-
hahahaha fan vad folk hittar på konstiga saker. Only in Amerika