ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: freddannutte skrivet 30 januari 2011 kl. 22:56:52
-
Tjenare alla atv åkare!!!
Jag är Ny på forumet, å min erfarenhet va gäller atv är genom En yamaha bigbear 350, en kodiak 400, en varrior 350, å nu har jag en arcticcat 500 som arbetsmaskin...
Men nu är det så, att jag vill ha en, eller HELST 2 vägmaskiner, en till mej å en till frugan, har funderat på "kända" märken som man känner till, men dom är dyrare så då får vi bara en maskin, vilket gör att det blir lite trisst... Men då finns ju dessa jag nämnt i rubriken... Hur skulle ni "välja"? om man ser till märket i första hand? Dinli, SMC, ACCESS?
100000 är maxpris för 2 maskiner....
Vi kommer inte Våldsåka nått, mer att pysa runt skogsvägar, å till affären å handla, lämna på dagis, å finåka typ frihets kännsla!!!...
De behöver altså inte va det värsta så att säga... kärringen vill helst ha som Arctic caten vi har, "gas å bromsa" dvs variator eller likvärdig, men hur är tex en dinli 350, eller access 400 som ja förstått är "växellös"? å hur fort kan man knalla med en sån maskin? kan man ligga på 70 glida?
Själv vill ja ha växlar, har funderat på dinli 450, men såg att det finns SMC å ACCESS i "typ" samma prisklass Å vill gärna ha åsikter om dessa maskiner, å som sagt hur ni skulle välja? gärna svar från er som HAFT nån av ovanstående eller VET med all säkerhet vad ni snackar om, för jag gillar inte folk som komenterar nått dom egentligen inte vet ett skit om!
Tack!
MVH Fredrik
-
Access 400 och 450 skulle jag satsat på utan tvekan!
Kikade en hel del på dessa maskiner innan jag köpte min Honda.
Hade Accessen funnits i vitt nu i höstas så hade jag åkt access 450 nu. :D
Provade dock bara 450 modellerna av Accessen och SMC 500 och hoppade över Dinlin direkt.
-
Dinlin är bra pris på 49.900
Access 450 59.900
SMC 500 59.900
Borde inte SMC 500cc med Fuji Subarun vara prisvärdare än Access`?
Motorn är ju den samma som Polaris Predator har bla. Japansk motor.
Samt att den väger minst av alla.
Bör ju va mest drag av alla dessa i SMC ? mer vrid, hästar, lättast vikt?
torrvikten är på
198kg SMC
210KG DINLI
219KG ACCESS
Motorn vet man att SMC har en bra.
Dinli har väll Rotax kopia?
Access ??
På pappret ser SMC ut att vara vinnaren, men hur det är i verkligheten vet jag ej då jag icke fått prova dessa.
Övrig kvalite dessa?
Körkänsla osv vet jag inget om
Men som sagt torrvikten är bra tänka på om man är liten eller stor förare. Ju mer man väger desto lättare ATV vill man ju ha.
Skiljer upp till 21kg i torrvikt på dessa tre.
-
Dinlin och Rotax?
Dinlins motor är precis som hos SMC och Polaris en Fuji/Subaru fast med typ femtio kubik mindre.
-
Att nämna Dinli och Rotax i samma mening är väl som att svära i kyrkan, eller hur Hydro ;)
-
Jag säger inget så har jag inget sagt........ :lol:
-
Då har man lärt sig nått nytt idag, Dinli har altså Fuji-Subaru motor.
Nånstans har jag läst att Dinli hade Rotax-kopia haha.
-
Dinli har en Fuji motor med annan cyl för att få ner den till 450cc.
Vilket gjorde att dom fick problem med kamkjedjan bla.
SMC´n gick riktigt gött i motorn.
Men eftersom du ska ha 2 maskiner så kanske det är fördel att ha samma märke på båda! :hmmm:
Fast det kanske inte gör nått iofs.
Vart bor du?
-
JA bor Mitt i dalarna, har motorbiten å Tommys motor i närheten, som har dessa maskiner ja nämnt...
Hur rapp maskinerna å så är har egentligen inte SÅ stor betydelse eftersom det mer handlar om finåkning än race å en vägreggad maskin får ju bara ha 20hk eller nått;) så då kommer vi till frågan om strypningarna, vart sitter dom eller vad är skillnaden på en strypt å en ostrypt?
Kan nån svara på frågorna hur det är me dom mindre växel lösa (variator) maskinerna(dinli 350 å access 400) går de att ligga å åka typ 70 blås me en sån utan att ruska sönder typ å äre nån fart i dom, eller blir dom jätte seg?
ex på maskinerna ja tänker på av den mindre modellen:
http://www.blocket.se/dalarna/Dinli_350___0_kr_kontant_27406243.htm?ca=6&w=1
http://www.blocket.se/dalarna/Access_400_SM___0_kr_kontant_28247512.htm?ca=6&w=1
Access, å SMC ser ju Iaf snyggare ut än dinlin, Sen är nästa fråga vilken som är bäst om man ser till resdels tillgång, tillbehör mm? sånt väger in en del åxå, å vilka står verkligen för sina garantier, dinli har 3 år såg ja, men då undrar man va går under garantin? eller äre som FORD bilarna som har 12 års rostskydds garanti, å nu när ägarna kommer me rostiga bilar så säger Ford att det är ägarnas fel att deras bilar rostar sönder innifrån.... Ja ni fattar va ja menar kanske...
Å som sagt, ja vill inte veta av nått dravvel! Utan bara riktig å ÄKTA info, inget "tror" elle "kanske" har fått nog av "sånna" som gärna disskuterar utan att egentligen veta ett skit om maskinerna i fråga!!!
-
Om de är samma märke har kanske inte så stor betydelse faktiskt... En dinli 350 å en 450 håller sej dock ganska precis innom budgeten tillsammans;)..
-
i'm ze broken record..
Måste det vara nytt? du kan ju få 2st beg dinli 450 inom ramen av din budget.
Du skulle dessutom kunna välja en högkvalitets TRX700 eller en Raptor700 inom ramen om du satsar på beg.
dom kan man puttra i 70 med med rätt drevning.
P.S säger inte att det inte går med dinlin bara d att 300cc till hjälper till att kunna puttra i låga varv.
-
Access har väl en ganska seg general agent som jag försökt få kontakt med utan resultat!
Har bara mail inget telefonnr på sidan.
Men SMC där var det inga problem alls svarade snabbt på mail och i telefon.
Och sen är ju SMC´n snyggast också! ()p
Läste att du skulle åka 2 på maskinerna också då skulle jag ta bort dinlin pga den korta sadeln. :hmmm:
Plus att SMC gick väldigt snällt och fint i motorn tyckte jag, lättkörd och behaglig.
Accessen var lite mer brutal i sitt klipp.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dzXGokOzg6c[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1PCeJkkrZ9w[/youtube]
-
Jag vågar knappt svara i denna tråden eftersom jag ju tyvärr inte haft någon av de maskiner som nämns... och kan ej heller sätta livet på att Pinalen är generalagent för Access... men jag TROR det är så.
...och i så fall är här lite telefonnummer:
http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=QZWMm%252f8wld72YH8TrfLCsA%253d%253d&vad=073-073+96+16
-
När det gäller skillnad på 450-500 fuji motorn så är det inte stor skillnad alls.
Det med att motorn blilr sämre av nedfodringen till 450 (kamkedjan) stämmer INTE. (Fanns ett prob på tidiga 450 med kamkedjan som säkerligen ÄR åtgärdat vid det här laget.
Det var ju tal om nytt här
Helt klart skulle jag valt en access 400 som den lilla. (Snyggare och säkert lite mer att åka med)
En SMC 500 eller Dinli 450 som den stora, känns mer trygga, med mycket erfarenheter här på forumet och mer etablerade.
Det lilla jag behövt när det gäller garantier på en dinli, så har det funkat (över förväntan till och med).
Där ser jag nog inget prob när det gäller dinli bara du servar den som den ska hos en bra åf.
Beställning av reservdelar/slitdelar har inte tagit länge att få.
Åk och provsitt dem olika modellerna så känner man ganska fort vars man trivs.
Du kommer säkert att bli nöjd oavsett vad du väljer, så det gäller att man får så mycket som möjligt för pengarna och då vinner faktiskt Dinli 450.
-
Jag ska inte åka 2 st på samma maskin som nån tror... Möjligen att dottern åker med, å det är 4 åring så vikten där är inte den störstan;)...
Å beggat, ja visst, men då får man inte nått NYTT som man får sköta å se efter från början så att säga, nytt är nytt, å därmed nån typ av garantier iaf... Köpa en beggad yamaha som kan ha varit plågad å taskit servad... NJA...
Access 400 ser fin ut å det är inte omöjligt att ja åker å prövaer en sån...
Va gäller den större maskinen, så känns det som om dinli 450 har funnits ett tag, å borde därmed gå framåt i utvecklingen/kvaliten, inbillar ja mej...
-
Ifall du inte tänkt på det så är alla modellerna du räknar upp i rubriken med manuella växellådor Utom Access 400-maskinen. Men variator/cvt kanske inte är något negativt för dig/er?
-
Ifall du inte tänkt på det så är alla modellerna du räknar upp i rubriken med manuella växellådor Utom Access 400-maskinen. Men variator/cvt kanske inte är något negativt för dig/er?
Den å dinli 350, som ja inte nämnde i rubriken, å frugan vill ju slippa växlandet, men som ja undrat förut så äre ju hur dom är, variator/cvt modellerna? OM det bara blir en massa varvande när man åker lite fort eller hur det fungerar lixom... arctic caten ja har är ju trevlig å drar iväg bra, men där känns det som 60-70 är lite för mkt för det känns dom den är för lågt växlad för att åka några längre sträckor i den farten... å typ 70-80 vill man ju kunna hålla, för det blir ju frågan om mest byvägar, skogsvägar osv...
Ja ska dock försöka få henne att välja en växlad maskin, å gärna så vi har en varsin lika, så man kan hålla jämnt så att säga....
-
Jag ska inte åka 2 st på samma maskin som nån tror... Möjligen att dottern åker med, å det är 4 åring så vikten där är inte den störstan;)...
Va gäller den större maskinen, så känns det som om dinli 450 har funnits ett tag, å borde därmed gå framåt i utvecklingen/kvaliten, inbillar ja mej...
Jag tänkte inte på vikten utan platsen på sadeln.
Jag och polaren fick inte plats på Dinlin men utan problem på både Access och SMC.
Sen har väl SMC hängt med längre än dinli om jag inte misstar mig.
Och Access har också varit med ett bra tag.
Jag tycker du ska kika runt och prova innan köp så att du inte ångrar dig. ()p
Det gjorde jag kan man lugnt säga. :lol:
-
SMC 500cc till dig
Dinli 300cc till henne
Ut och provkör imorrn, om dessa känns rätt
-
Sen har väl SMC hängt med längre än dinli om jag inte misstar mig.
Japp du misstar dig då fujimotorn har funnits längre i dinlin än smc:n ;)
Jag håller med att det varit enklare att köpa 2 likadana maskiner om man ändå ska köra samtidigt och man slipper lära sig 2 olika.
-
Har inte riktigt läst hela tråden, men om jag var dig/er så skulle jag satsa på en beggade kvalitets maskiner!
Typ en Raptor 700 | PURTBAR | http://www.blocket.se/eslov/Yamaha_Raptor_700R_Vagreggad_31289798.htm?ca=11&w=3
Och en Sym Quadlander | Dessa har fått väldigt bra kritik ()p | http://www.blocket.se/gotland/Sym_quadlander_250_31297542.htm?ca=11&w=3
Visst, du får köra 700cc o regeringen "bara" 250 ;) Men det e alltid ett förslag!
Dessutom har SYMen lite lastmöjligheter! ()p
-
Sen har väl SMC hängt med längre än dinli om jag inte misstar mig.
Japp du misstar dig då fujimotorn har funnits längre i dinlin än smc:n ;)
Nu syftade jag iofs inte på just den med Fuji motorn utan att SMC har gjort fyrhjulingar längre än Dinli! :hmmm:
Men när jag kikat runt så verkar det som båda började 05 så det är nog rätt jämt!
-
Callahan, du säger 450access va lite mer rå än smc 500an. menar du att access 450 var snabbare än smc 500 i acc osv ? Eller att Smc va skönare pga mer cc och vrid eventuellt?
Vad är det för tillverkare på Access motorn?
Var båda ostrypta som du testat ?
Berätta gärna lite mer om du kan om dessa,. SMC 500 och ACCESS 450.
Är själv på köpstigen, funderar mellan dessa två helt ny, eller beg Raptor 700 alt Honda 700. Hondan du har måste va helt annan maskin än dessa två taiwaneser?
Berätta gärna om alla tre Honda 700an/SMC 500/ACCESS 450eftersom du upplevt dessa
-
Sen har väl SMC hängt med längre än dinli om jag inte misstar mig.
Japp du misstar dig då fujimotorn har funnits längre i dinlin än smc:n ;)
Nu syftade jag iofs inte på just den med Fuji motorn utan att SMC har gjort fyrhjulingar längre än Dinli! :hmmm:
Men när jag kikat runt så verkar det som båda började 05 så det är nog rätt jämt!
Nu var det ju aktuellt med 450 och inte 170-250 som har funnits lite längre i sverige än vad fuji motorn har(bortser från pred motorn)
Totalt sett har dinli funnits längre tillbaks än 05 då dinli började etablera sig i sverige.
Har funnits betydligt längre i andra delar av världen bland annat i usa. MEn då med mindre motorstorlekar än 250 cc.
Vid köpet av cannondale så satsade Dinli på större quadar
Vem som har funnits längst totalt det tänker jag inte spekulera i men jag gissar på Dinli.
Smc växte ju fram i samband med legaliseringen av quadar på väg, är vad jag gissar (men jag kan ha fel) O0
Men fujimotorn har funnits längre i Dinlin än smc:n det är jag säker på ;) smc 500 lanserades nått år efter dinli 450. Så nu vet du
-
Callahan, du säger 450access va lite mer rå än smc 500an. menar du att access 450 var snabbare än smc 500 i acc osv ? Eller att Smc va skönare pga mer cc och vrid eventuellt?
Vad är det för tillverkare på Access motorn?
Var båda ostrypta som du testat ?
Berätta gärna lite mer om du kan om dessa,. SMC 500 och ACCESS 450.
Är själv på köpstigen, funderar mellan dessa två helt ny, eller beg Raptor 700 alt Honda 700. Hondan du har måste va helt annan maskin än dessa två taiwaneser?
Berätta gärna om alla tre Honda 700an/SMC 500/ACCESS 450eftersom du upplevt dessa
Accessen hade en annan karaktär på sin motor som kändes mer brutal.
Medans SMC hade mer linjär karaktär på effekt kurvan.
Helt övertygad att dom går ganska lika när man ger fullt dock.
Men SMC´n kändes snällare vid första körningen mot Accessen.
Båda var ostrypta och hade rullat en del innan jag provade dom.
Access har väl Hyosung motor precis som Goes 450. :hmmm:
Rent utseende mässigt så gillade jag SMC 500 Wildcaten mer men tyckte finishen på Accessen var ett par snäpp bättre.
Körde även Raptor 700 och Hondan i samma veva och Raptorn föll mig inte i smaken alls.
Kan inte sätta fingret på varför jag inte gillade den.
Medans Hondan var som att hitta hem efter ha varit vilse under en lång tid.
Flummigt jag vet men så kändes det! ^-^
Den var stabil men ändå mjuk och följsam och med en härlig motor som hade en underbar effekt kurva.
Det enda negativa jag har att säga om Hondan efter ett tag i sadeln är att den har sånt grepp i bak att den nästan blir tråkig på asfalten.
Ska bli sjukt kul att åka ut på nån fin grusvägstur i vår och prova den i sitt rätta element. ()p
Hade dom beg Honda TRX 700 som finns ute på blocket nu funnits så hade jag aldrig ens funderat på dom andra maskinerna.
Då jag hade satt min budgett till 60K ihop med min sambo så var Hondan igentligen för dyr ny! :P
Dock så finns LTZ 400 2010 :hmmm:fortfarande kvar i mitt bakhuvud än!
-
Om man väljer beggande dinli 450... Finns det nått speciellt man ska se upp med? nån speciell årsmodell man ska "akta" sej för?
För hur mkt ja än läser på detta forum så verkar det finnas många dinli 450 ägare å maskiner, å som det verkar så är många nöjda med sina maskiner, så länge man inte jämnför köregenskaper osv med dom mer kända märkena, så köper ja 2 dinli 450 å ger fan i att köra nån kvalitets maskin under tiden man äger dinli själv... Tänker ja rätt???
-
Du blir skitnöjd med dinli:)
Dom har problem med att kamkedjan ger med sig vid typ 500 mil på iaf tidiga modeller = stooooort ras
och glapp i leder. dessutom är lagren lite billiga. men finns ju maskiner att hitta där detta redan är löst.. iaf fanns det när jag kollade på dinli.
Du kommer ha kul oavsett maskin du köper.. vi forumfolk har bara en jääädra massa åsikter om ditt o datt:D
-
Du blir skitnöjd med dinli:)
Dom har problem med att kamkedjan ger med sig vid typ 500 mil på iaf tidiga modeller = stooooort ras
och glapp i leder. dessutom är lagren lite billiga. men finns ju maskiner att hitta där detta redan är löst.. iaf fanns det när jag kollade på dinli.
Du kommer ha kul oavsett maskin du köper.. vi forumfolk har bara en jääädra massa åsikter om ditt o datt:D
Inte bara forums folk som har åsikter!
Var och servade min Honda idag och vi pratade lite 4-hjulingar i allmänhet.
Och råkade nämna att polaren var sugen på en dinli.
Då säger han så här "Gör dom den skiten än!"
Har aldrig skruvat nått som varit sämre så vi valde att sluta sälja dom.
-
Stämmer att dinli delvis är junk.. men den kostar ju därefter.. Man får det man betalar för.. så är det..
-
Det fanns en tidig årsmodell med dålig kamkedja som rasslade/slamrade kraftig och byttes den då innan det gick av så blev allt frid å fröjd.
Nu finns det alltid en massa tyckare hit och dit på detta forum som gärna skriver fort om andras personliga åsikter eller jag har haft en kompis eller jag vet en kompis som bara hade problem.
Jag skulle kunna sitta här jag också och skriva sånt skvaller om andra maskiner men jag har sånt sunt förnuft att jag vet att EN är INTE alla(inte ens 2 heller) och det kan vara tillfälligheter.
Det verkar som att några här på forumet gör allt för att man inte ska köpa dinli trots att det är mest skoj för pengarna och du har råd att köpa delar du kör söder pga att du törs anv den.
(Finns så många trådar här om att det är så dyrt när det går sönder andra märken)
Läser man på forumet så ser man ju att en dinli inte är bäst på allt men den är bra på det mesta. Och den hänger på alla andra "finmärken" utom mx banor med hopp.
Skulle tipsa om att köpa den med nitrodämpare. Annars kan man ju köpa en utan och köpa nya dämpare för några tusen till.
Annars är det väl bara köpa en ny och köpa en beggad runt 30 så får du mycket för pengarna då har du ju 20 över till annat roligt.
Lycka till vad det än blir.
Du kommer att ha roligt året om.
-
Jag röstar som sagt också på dinli om du inte ska satsa stora summor:) raptor/honda 700cc blir ju lungt 120-160 om du ska ha två. Så dom faller bort. då står valet mellan Access, SMC, Dinli.
och där finns det mest beg på dinlisidan plus en massa användare o stöd från forumet här.
-
Jag kollar runt lite å ser att beggade dinlis finns från ca, 25´å uppåt, så hittar Man rätt maskiner så kanske man klarar 2 maskiner för runt 70-80´vilket gör att man får pengar över till annat...
Sen äre väl så att köper man "billigare" maskiner så finns ju alltid möjligheten att byta upp sej när man ser HUR skoj å HUR mkt tid man lägger ner på åkning osv om man börjar billigt så äre lättare att spara ihop pengar till en bättre senare... så just nu känns det som det kan bli nån dinli 450 till att börja med, dyker det upp nått erbjudande på "känt märke" så kan man ju slå till iaf om priset är rätt...
-
Ja det är nog en konspiration som pågår eftersom Dinli har fått extremt dåligt ryckte!
Dock ett tips till trådskaparen!
Finns en anledning att det finns väldigt många beg Dinlis till salu!
Bara en tanke sen när du har tänkt byta, så kanske det inte är så lätt att bli av med den. :hmmm:
Sånt måste man också ta i beräkningen vid köp.
Står fast vid mitt tips oavsett vad dom andra skriver! :o
Kika på Accessen innan du bestämmer dig! ()p
-
Ja det är nog en konspiration som pågår eftersom Dinli har fått extremt dåligt ryckte!
Dock ett tips till trådskaparen!
Finns en anledning att det finns väldigt många beg Dinlis till salu!
Bara en tanke sen när du har tänkt byta, så kanske det inte är så lätt att bli av med den. :hmmm:
Sånt måste man också ta i beräkningen vid köp.
Står fast vid mitt tips oavsett vad dom andra skriver! :o
Kika på Accessen innan du bestämmer dig! ()p
HAHAHAHA konspiratorisk är väl nästan det du försöker dig på att vara.
Ja det finns många dinlisar för att man har råd att skaffa en och det har sålts många, så då blir det många.
Bara för att det finns många till salu betyder väl inte det att det är dåliga saker. För då finns det mycket som är dåligt på blocket. ;) Titta bara på volvobilar (fast dem är lite dåliga ;) )
Sedan tycker jag inte att det finns så många mest annonser på nya.
-
Ja det är nog en konspiration som pågår eftersom Dinli har fått extremt dåligt ryckte!
Finns en anledning att det finns väldigt många beg Dinlis till salu!
Bara en tanke sen när du har tänkt byta, så kanske det inte är så lätt att bli av med den. :hmmm:
Har du haft nån Dinli?... för annars vill jag att du läser igenom tråden från början... Ja vill som sagt inte ha nått dravvel som kommer ifrån kompisars kompis å den å dom... Ja vill veta från den som VERKLIGEN HAR en sådan maskin å har haft den ett tag, attt man provkört en maskin hos en handlare i 10 minuter ger ingen erfarenhet, man ska ha ägt en maskin i MINST ett år för att ens ha anledning att komma med komentarer enl mej... Å att det finns många dinlis kan bero på mängden som sålts, å att folk har råd med dom... Det är därför man inte ser så många ferrarisar, men destå flers skodor!!! Å skodan tar dej dit du ska den me... Å köper man beggat billigt, så gissar ja att man förlorar mindre än om man köper nytt å sen säljer, sett %uellt....
-
Köp du 2 Dinli så blir ni säkert nöjda! ()p
-
tjena jag skule v'lja dinlin jag köpte en hellt ny för 49k och är väldit nöjd den går mycket bra med ett efekt för och unifilter och bistukning så rör den på sej duktit och tåll en hell del stryck :whip: så för mej får den bityg MVG
-
Varför ska vissa tjaffsa som små barn ?
Kan man inte bara tacka Callahan och andra för sin erfarenhet?
Har man läst mkt så vet man mkt, man behöver inte ha ägt varje pryl men kunnat läsa om en del vilket borde räcka?
Ifall fler haft haverier och man läst detta så är det ju bra att man delar med sig det då.
Dinlin är ju billig. 49k helt ny
35-39k för 20-50milar Lighthning 2010or ser man då och då.
Men kamkedjan är en risk?
Det har hänt fler än två eller tre va? säkert tiotals?
Då är det väll JUNK ?
Det blir en dyr äffär att riskera kamkedje ras, jobbig framförallt, bli utan köra flera veckor.
-
Varför ska vissa tjaffsa som små barn ?
Kan man inte bara tacka Callahan och andra för sin erfarenhet?
Har man läst mkt så vet man mkt, man behöver inte ha ägt varje pryl men kunnat läsa om en del vilket borde räcka?
Ifall fler haft haverier och man läst detta så är det ju bra att man delar med sig det då.
Dinlin är ju billig. 49k helt ny
35-39k för 20-50milar Lighthning 2010or ser man då och då.
Men kamkedjan är en risk?
Det har hänt fler än två eller tre va? säkert tiotals?
Då är det väll JUNK ?
Det blir en dyr äffär att riskera kamkedje ras, jobbig framförallt, bli utan köra flera veckor.
Men vänta nu!
Det är bra att man skriver om erfarenheter och inte skvaller (sånt sysslar kärringar med)
Detta med kamkedjan börjar snart bli löjligt
Bara för att toyota hade problem med bromsar så kommer toyota ha det för alltid, eller vad menar du?
Yamma har haft prob med krökar som spricker, inte går jag och tror att alla yammor i framtiden kommer att ha det. Eller hur tänker du?
Eller, dinli hade problem med bränslekranar (som säkert berodde på dålig kontroll av åf) i början men hur många har det nu?
Många av problemen som dinli hade som barnsjukdommar hänger kvar i detta forum varje gång som nån vill köpa en dinli eller är intresserad.
Det många inte får se här på forumet är dem som varit nöjda med sina dinlisar (är säkert många då dem sålt många) utan bara dem som är missnöjda eller får höra en massa skvaller hit och dit från kompis eller nån duktig åf som vill framhålla sina märken och snacka skit om andra.
Jag har hängt med här från början av 2005 och har följt resan med märket dinli speciellt 450 modellen.
Har åkt med flera dinlisar och jag har snackat med flera dinliägare genom åren och alla säger att den ger mycket för pengarna.
-
Måste hålla med Henke där, dessutom har Dinli 450 nu blivit riktigt prisvärd ()p Fast man får fortfarande vad man betalar för ;)
-
Vad får man för pengarna ? KAMKEDJERAS?
jag ger hellre 10-20k mer än få det. Nu får ni skärpa er.
Hur många dinli har rasat? Betalar man för att få ett sånt
ras? Hajjar inget nu
-
Ok det ligger på den nivån.
Jag förklarar
Man får för pengarna:
Mycket effekt
Mycket allround maskin
Mycket Körglädje
Bra hållbarhet
Billiga reservdelar
Bra med garantier
Säkert fler saker jag glömt
-
Tycker detta börjar bli löjligt! :lol:
Jag har provkört och varit nära att köpa en Dinli!
Har även hjälpt en kompis med hans Dinli när han hade det ena felet efter det andra.
Har även pratat med 2st duktiga MC/ATV/quad mekaniker om deras erfarenheter med Dinli.
Men dom vet säkert inget för dom har ju inte ägt nån själva.
Kommer enbart svara på direkta frågorr om den maskinen jag kör hädan efter!
Ett tips till trådskaparen är att gå in i Dinli delen på forumet och läsa runt lite om dom olika felen som det skrivs om där.
Och sen ta sig en funderare på om det är ett bra val för dig.
Jag vet vad jag tycker om den maskinen och det tänker jag inte dela med mig mer på detta forum.
Bättre att alla bildar sig en egen uppfattning genom att köpa en och se om det är världens bästa maskin.
Lycka till med ditt framtida inköp oavsett vad det blir! ()p
Välmött på vägarna där ute.
-
Vad får man för pengarna ? KAMKEDJERAS?
jag ger hellre 10-20k mer än få det. Nu får ni skärpa er.
Hur många dinli har rasat? Betalar man för att få ett sånt
ras? Hajjar inget nu
För att förklara vad man får så är en Dinli 450 ungefär hälften så dyr som tex Raptor 700, man får alltså ganska mycket "bang for bucks" men lite sämre kvalle. Men därmed inte sagt att kamkedjan rasar på alla Dinlis, det är förhoppningsvis historia nu.....
Jag har gjort ett val som innebär den "dyrare" varianten och kan ärligt säga att jag är nöjd med mitt val 8)
-
Hej trådskaparen.
Har smått följt den här tråden för att ja va nyfiken va folk tycker om respektive, jämnförbara maskiner.
Och då menar jag ALLA åsikter om dessa maskiner... Men nu börjar det fan spåra ur.
Det är ju endå DINA slutsatser och värderingar som kommer avgöra ditt val av maskin.!? Inte någon annans?!
Ingen annan kan göra det valet åt dig. Du kan ju inte få ett färdigt resultat presenterat för dig. Vilka svar vill du igentligen ha?
Du är ju fan upp till dig att kunna sålla i de svar du får, vad som är viktigt för dig i de omdömen du får och försöka skapa dig en egen uppfattning?!
Om Du nödvändigtvis måste äga en maskin i minst ett år för att kunna skapa dig en uppfattning, så föreslår jag att du köper ALLA dessa maskiner du funderar på, kör dem i ett år, och sen bestämmer dig för vilken som är bäst!
Lycka till
-
Det ja menar, å det gäller alla forum!!! ÄR, Att det finns så många "förståsej påare" som vet allt, fast dom inte vet ett skit egentligen, MEN MÅSTE ändå komentera när dom ser en tråd om gäller en maskin eller ett märke som är "sämre" än deras eget märke... Å denna gången var jag tydlig, å hoppades att jag skulle slippa sådana inlägg, efter som det är fakta och erfarenheter om maskinerna ifråga som är viktigt för mej för att jag ska få mer på benen... Å i Mina ögon så tror jag mer på den/dom som har eller har haft Exvis en dinli, än den som inte haft en sådan maskin men son "hört" å snappat upp saker....
Att ha pratat me en mekaniker, är ju som det är... Dom brukar ha åsikter om alla andra märken än just de dom skruvar me... Min "mek" å många andra bekanta talade om för mej att jag bara skulle få problem när jag köpte en renault kangoo... Jag drog öronen åt mej, men ekonomin tillät ingen annan bil just då... Den bilen har gått 11000 mil utan att jag gjort NÅTT annat än servat, å meken har tillåme ändrat uppfattning efter de...
Å va gäller att läsa på detta forum om alla maskiners fel å brister, så verkar ingen maskin va felfri heller, för det finns fel med alla märken så äre bara, sen äre nog upp till var å en hur maskinerna körs å servas, men det hör kanske inte hit?
Nu ska ja till lägga att ja INTE bestämt mej för Dinlin ALLS... Utan vill ha mer kött på benen, nått man inte verkar få här eftersom det är en massa annat dravvel, i slutändan så kommer det förmodligen bli nått annat märke bara ekonomin vill.... säger jag då att det blir en SUKA så är den värdelös, å ja ska enl många ha en yamaha ist, eller polaris kanske?!?!!?...
-
Jag tror ju inte du får ett enklare val, eller ett bättre urval att välja ur, genom att utesluta vare sig förståsigpåare eller mekar här...
Det finns ett otroligt stort kunnande på forumet.. Om du bara vill lyssna.
Ofta handlar det om tekniskt kunnande och Stort intressse, inte nödvändigtvis hur länge man ägt en maskin.
Dessutom handlar quadåka mycket om känslor. En som valt en maskin, har ju gjort det delvis baserat på känslor, (den här känns bra, den vill ja ha... ex) och den delen brukar växa ju mer man åker. Därför kanske inte de som haft maskin länge är de allra mest opartiska att lyssna på heller?!
Döm inte så snabbt. Spendera istället tid med att läsa gamla trådar om fel och problem som vart. ofta är d skrivna i stridens hetta och inte nått som är taget ur minnet..
Sen bör du komma ihåg att det kanske skrivs och tycks mycket mer om tex dinli, därför att det är väldigt många maskiner av det märket som har sålts... Inte nödvändigtvis att de är sämre... Men, ALLA maskiner kan ha brister. och det får man själv väga in när man väljer...
och
Nej, ja har inte ägt en dinli... Jag ville inte ha nån, för den Kändes inte rätt för mig.
och jag behövde inte ett år på mig att bestämma mig. det räckte med en provkörning.
-
Det ja menar, å det gäller alla forum!!! ÄR, Att det finns så många "förståsej påare" som vet allt, fast dom inte vet ett skit egentligen, MEN MÅSTE ändå komentera när dom ser en tråd om gäller en maskin eller ett märke som är "sämre" än deras eget märke... Å denna gången var jag tydlig, å hoppades att jag skulle slippa sådana inlägg, efter som det är fakta och erfarenheter om maskinerna ifråga som är viktigt för mej för att jag ska få mer på benen... Å i Mina ögon så tror jag mer på den/dom som har eller har haft Exvis en dinli, än den som inte haft en sådan maskin men son "hört" å snappat upp saker....
Att ha pratat me en mekaniker, är ju som det är... Dom brukar ha åsikter om alla andra märken än just de dom skruvar me... Min "mek" å många andra bekanta talade om för mej att jag bara skulle få problem när jag köpte en renault kangoo... Jag drog öronen åt mej, men ekonomin tillät ingen annan bil just då... Den bilen har gått 11000 mil utan att jag gjort NÅTT annat än servat, å meken har tillåme ändrat uppfattning efter de...
Å va gäller att läsa på detta forum om alla maskiners fel å brister, så verkar ingen maskin va felfri heller, för det finns fel med alla märken så äre bara, sen äre nog upp till var å en hur maskinerna körs å servas, men det hör kanske inte hit?
Nu ska ja till lägga att ja INTE bestämt mej för Dinlin ALLS... Utan vill ha mer kött på benen, nått man inte verkar få här eftersom det är en massa annat dravvel, i slutändan så kommer det förmodligen bli nått annat märke bara ekonomin vill.... säger jag då att det blir en SUKA så är den värdelös, å ja ska enl många ha en yamaha ist, eller polaris kanske?!?!!?...
Kan bara tillägga att bägge mekanikerna har mekat Dinli!
Ett av ställena säljer fortfarande dom.
Efter som jag tydligen snackar skit bara! :(veryangry):
Hur fan vore det om du läste på lite själv istället för att klaga på dom som gjort sina efterforskningar.
-
Kan bara tillägga att bägge mekanikerna har mekat Dinli!
Ett av ställena säljer fortfarande dom.
Efter som jag tydligen snackar skit bara! :(veryangry):
Hur fan vore det om du läste på lite själv istället för att klaga på dom som gjort sina efterforskningar.
JAg har inte klagat på dej, ja vill bara vara säker på att de ni skriver inte är nått skit.
bara för är det skit så är det inte till nån nytta för mej iaf....
Å efter som ja får då dåligt me respons å svar på mina frågor, å att hälften ger ros å andra hälften ger ris, så har vi kommit överens om att det inte blir NÅN av ovanstående märke "modell" utan ev av känt märke, SÅ JAG HAR LÄST PÅ SKA DU VETA!!! som sagt vill bara kolla att det ni skriver inte är dravvel, vi har kommit överens om att om om det blir billigare vägquad så blire nog suka, "ltz"?... Men kärringen funderar om hon vill åka i skogen lite me... Å då blir det nog en A-C 700 för väg....
Det visar sej, men tack för svaren, ja kommer alltså INTE köpa nån av maskinerna i rubriken...
-
Kan bara tillägga att bägge mekanikerna har mekat Dinli!
Ett av ställena säljer fortfarande dom.
Efter som jag tydligen snackar skit bara! :(veryangry):
Hur fan vore det om du läste på lite själv istället för att klaga på dom som gjort sina efterforskningar.
JAg har inte klagat på dej, ja vill bara vara säker på att de ni skriver inte är nått skit.
bara för är det skit så är det inte till nån nytta för mej iaf....
Å efter som ja får då dåligt me respons å svar på mina frågor, å att hälften ger ros å andra hälften ger ris, så har vi kommit överens om att det inte blir NÅN av ovanstående märke "modell" utan ev av känt märke, SÅ JAG HAR LÄST PÅ SKA DU VETA!!! som sagt vill bara kolla att det ni skriver inte är dravvel, vi har kommit överens om att om om det blir billigare vägquad så blire nog suka, "ltz"?... Men kärringen funderar om hon vill åka i skogen lite me... Å då blir det nog en A-C 700 för väg....
Det visar sej, men tack för svaren, ja kommer alltså INTE köpa nån av maskinerna i rubriken...
Det jag reagerad på var att du just skrivet om dom grejerna jag postat så därför tog jag åt mig personligen.
Jag var ju själv i samma sits som du för några månader sen när jag letade maskin.
Var ruskigt sugen på Accessen men det stöp på att den svenska general agenten inte ens bemödar sig med att svara på mail.
Och enligt en ÅF jag pratade med så var dom sega med reservdelar också tyvärr.
Och hur skulle det bli om man köper en maskin och sen får massa strul. :hmmm:
Hade faktiskt bestämt mig för den nya LTZan men så sänkte dom Hondan till 81900 och då skillde det bara 5000:- och då kunde jag inte låta bli.
Här får du lite LTZ porr! ()p
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UbGI-OxeFMs[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DRCYb7wRjqw[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EumZlEMZd90[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zEZv0l9QhWU[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5upagK8MF_E[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xBNz7V2LOAw[/youtube]
-
Trevliga filmer....;)...
det verkar man kan få ltz för typ 30´ å uppåt, beggat förvisso... MEn så kommer frågan, va ska man kolla på dom då?... Skulle det MOT FÖRMODAN;)... Bli en 4X4 A-C700 så blir det nytt å bara en masin... Men quad då får det bli 2 beggade... Men så undrar ja hur yamahas 350 är åxå, å är det stor skillnad på suka 400 å yamaha 350 för dom ligger lite lika i pris? Hade en Warrior 350, kanske en -91a kommmer inte ihåg, tidigare som ja tyckte gick bra, Men va väl lite dum som sålde den den va förvisso inte vägreggad vilket är ett krav...
-
Trevliga filmer....;)...
det verkar man kan få ltz för typ 30´ å uppåt, beggat förvisso...
LTZ kan man få för det ja.
De i filmerna är dock nya versionen av LTZ, annan design, insprutning mm, mm.
-
Trevliga filmer....;)...
det verkar man kan få ltz för typ 30´ å uppåt, beggat förvisso...
LTZ kan man få för det ja.
De i filmerna är dock nya versionen av LTZ, annan design, insprutning mm, mm.
Ja får nog nöjja mej me förgasare å gamla modellen... Å ja antar att dom gamla är lika Skoj som dom nyare;) Sen äre väl som me allt annat... ATT hitta RÄTT maskin, som är skött å omhändertagen när det gäller beggat.. Nåja...
Nån som kan svara på den andra frågan... Yamaha mot sukan?
-
Trevliga filmer....;)...
det verkar man kan få ltz för typ 30´ å uppåt, beggat förvisso...
LTZ kan man få för det ja.
De i filmerna är dock nya versionen av LTZ, annan design, insprutning mm, mm.
Ja får nog nöjja mej me förgasare å gamla modellen... Å ja antar att dom gamla är lika Skoj som dom nyare;) Sen äre väl som me allt annat... ATT hitta RÄTT maskin, som är skött å omhändertagen när det gäller beggat.. Nåja...
Nån som kan svara på den andra frågan... Yamaha mot sukan?
Om det är raptor 350 mot LTZ så är det till Sukans fördel lätt!
Dock tror jag frugan skulle klara raptorn om hon lär sig växla! ()p
-
Nog kan hon växla ;) Hon är den enda i huset som har mc-kort tex;)... Men hon tänkte lite så att det skulle va lättare att bara gasa å bromsa dom gånger hon har dottern med... Men ja tror inte det är några bekymmer i praktiken...
Ja håller ögonen öppna efter rätt maskin nu.... Har ingen direkt brådska, vi kör me A-Cn så länge, åsså har ja fått en snöskoter idag, så ja ska släpa hem den... Så vi får se när det blir quad;)
-
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=30966.0
-
tjenare! kan rekomendera dinli 450,
köpt en i höstas å har kört lite isbana å skoterled funkar kanon, inga problem å pysa i 70 blås.har jag nitro ed års 08 enda mod är uppdrevad en kugg fram å annat avgas(låter underart) har du inte kööppt nån än kanske du e spekulant? då jag funderar på nya leksaker. bor även jag i dalarna=) maila rocking_beaver@hotmail.com om det låter intres, vore annars kul å höra vad det blev för maskiner. mvh
-
Kan också rekommendera Dinli 450, har åkt lite över 400mil med min
Och det jag har behövt göra på de milen är bytt olja var 100mil samt ventil koll
Och givetvis vanligt underhåll såklart.
Min kompis Dinli har gått 1100mil och han har inte haft några större bekymmer med den... Det är bara ett evigt gnällande på Dinli på det här forumet, och främst så kommer det från folk som aldrig har ägt ngn, och det är för mig jäkligt intressant.
Som sagt köp Dinli 450 , du kommer inte att bli besviken.
/ Peter
-
Dinli 450 12a köpte ny, kört 700 mil nu och bytt en blinkers förutom underhåll och service! Kärlek behöver alla maskiner men jag skulle rekomendera dinli! Prisvärd och pålitlig
-
Tjenare!
Jag är helt ny både på forumet och i quad världen.
Jag hade tänkt köpt en maskin med lite krut i, dock vill jag ha automat.
Så jag hitta Access sp 400, är det någon kraft i denna ? vad är topp hastigheten ?
-
Tjenare!
Jag är helt ny både på forumet och i quad världen.
Jag hade tänkt köpt en maskin med lite krut i, dock vill jag ha automat.
Så jag hitta Access sp 400, är det någon kraft i denna ? vad är topp hastigheten ?
Mollez här på forumet har en access 400 aut ! Skicka pm till honom om du vill! Jag provade annars hans i kväll å tycker det är en ganska trevlig maskin faktiskt!
-
Tackar, skall jag se om jag kan få lite svar då :)
-
Var det mycket vibrationer i den ?
-
Vilken menar du?
-
Guteföraren frågar specifikt efter Access SP 400 och du svarar då med att du precis nyligen provat just en sådan, "ikväll".
Därefter frågar Guteföraren om den hade mycket vibrationer.
Ändå är det alltså svårt att veta vilken maskin han nu menar...?
Jag gissar på Access SP 400, dvs alltså den han dels frågade specifikt om helt nyligen och den du svarade honom med och den som du dessutom provkörde ikväll.
Access SP 400.
Är det konstigt att det blir missförstånd här eller vad...?
:hmmm:
-
Lägg av hydro!! Om du vill tjafsa med mig kan du skicka pm
-
Men snälla... jag letar INTE tjafs!
Många trådar på forumet är av lite mer lättsam art, men i avdelningen köptips tycker jag att man faktiskt bör vara vaken om man skriver, då dessa trådar läses av många, även oreggade.
Och den röda tråden i fem-sju inlägg på raken här är ju tveklöst SP400.
...så ge nu gärna grabben ett svar på hans fråga, då du helt nyligen provat just en sådan han är nyfiken på!
()p
-
Ge dig! Jag bad honom skicka pm till en som har en sån!
Det borde vara bästa personen att ge ett rättvist betyg! Inte ngn som åker Dinli !
Och varför du går in här å tillrättavisar mig är ju enbart för att skapa ytterligare tjafs !
Som jag sa! Skicka gärna pm!!
Men för att förtydliga allt igen så tycker jag att access är en trevlig maskin som är stadig på vägen, kanske lite trögstyrd men det beror nog på lite lverdriven caster och breda däck!
Vibrationsmässigt samma som de flesta encyl maskiner
Aceleration är på en aut ganska hyffsat från start och toppar vet jag inte men jag var uppe i 100 på ca 7000 rpm! Borde gå lite till i topp!
Men som sagt, efter 800 mil på dinli sedan okt 12 då kan det bli lite vinklat!!
-
Har också en Dinli 450-12 som Toyboy och är helnöjd. Har dock inte kört lika långt som han (bara 200mil) men är helnöjd, bara varit att serva och köra. Enda som jag behövt byta är en blinkers bak. ()p
-
Ja jag är helt inne nu på Access sp 400 just för att de e en automat och tydligen kraftfull "vad folk säger"
kan ju tyvärr inte bekräfta detta pga att utbudet på gotland är lika med noll :cry: