ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: CrazY FroG skrivet 9 januari 2011 kl. 10:39:23
-
Upptäckte flera svenskar på Club700xx så nu startar jag den här tråden för oss och alla andra XX-ägare :headbang:
-
Kanon!
Kan tipsa om följande grejer!
L8ton krängningshämmare.
Alba nerfbars (ebay)
Alba bumpers (ebay)
http://stores.ebay.com/alba-racing-online
-
Hej på er.
Det första jag vill ta upp är L8ton krängningshämmaren, är den så bra som alla säger?
Jag väntar på min, men du Callahan som redan äger en vad tycker du?
-
Har kört min med orginal och helt utan och med L8ton och den gör mycket nytta!
Blir en helt annan maskin med den på. ()p
Värd varenda krona utan tvekan.
Sen får ni rabbat via club700xx forumet som Kyle sätter tillbaka via paypal efter avslutad affär.
Har även Alba nerfbarsen som är mycket prisvärda.
Och en av deras bumpers på väg hem. ()p
Funderar även på en av deras styrdämpare. :hmmm:
-
:) Jag har just köpt min andra XX. Var dum nog och bytte bort den första mot en Renegade men ångrade mig rätt snabbt. Den har xenon,larm,dekalkit från AMR, TAG fatbar, bortkopplad backspärr,handtagsskydd,värmehandtag+tumme,ombyggt vänsterreglage på styret,fällbar regskylt,Outlaw tanklock,neongrön soppaslang..... byter sadelöverdraget idag till ett limegrönt/svart vilket hela hojen ska gå i ()p
Vart bor ni? Själv bor jag i södra sthlm.
-
Hondan är min första quad överhuvudtaget och trivs enormt bra med den, men visst måste den byggas om något för att få den som jag vill. Och då är L8ton en början, har för bra fäste i baken och kan inte sladda mig igenom kurvorna och då skall tydligen L8ton råda bot på detta.....Hoppas jag.....
För övrigt så bor jag utanför Höganäs som är tre mil norr om Helsingborg.
-
Hej!
Jag har Bobbys gamla Honda TRX 700 ;D har köpt 10" fälgar runt om, spacers runt om så den är ca 20-25 cm bredare bak än orginal.
Är helt klart nöjd med min Hynda :)
Beställde tidigare nya lameller och stålplattor från http://www.mods3.com har även snackat med dom som har firman och fick bra bemötande och korrekt leverans, så den kan jag rekommendera iaf.
-
Och jag bor mitt i mellan Vänern och Vättern i Arns rike! ()p
Kul med mer TRX åkare! :headbang:
L8ton sway baren gör precis det du vill Darson, man får ut baken mycket lättare.
Finns en annan swaybar man kan köpa men till dubbla priset.
Sonic offroad som gör en justerbar variant men såg nu att deras hemsida var borta. :hmmm:
lagedl blev den inte väldigt spårig med den bredden?
-
Blir nog L8tons smalare krängningshämmare för mig. Gillar hur Hondan uppför sig med IRS men vill få lite bättre styrning när man vänder i grustaget tex.
-
Vad kör ni med för avgassystem, själv har jag original just nu men tittar väldigt mycket på Barkers full system. Vad tror ni om det?
-
Jag kör original än sålänge..rätt nöjd med ett tyst system efter att kört länge med dubbla DMC på min Raptor 700 =) Låter mulligt men ofta kör man på ställen där man inte vill störa för mycket. Men jag ska nog köpa ett från de här: www.twobros.com . Går även att custombygga i rätt färger osv. Många pratar bra om Barker så det är nog ett säkert kort.
-
Kör också orginal och kommer nog forstätta med det för grannsämjans skull! :lol:
Dock fick jag min Alba bumper idag! ()p
-
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs742.ash1/163451_10150377999580311_806940310_16634905_5772803_n.jpg
Min har börjat byta utseende :djump:
-
Hur funkar XX:n nu på vintern? Tänkte på framkomlighet i snön, speciellt när det kommit lite nysnö och det är oplogat.
-
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs742.ash1/163451_10150377999580311_806940310_16634905_5772803_n.jpg
Min har börjat byta utseende :djump:
Fan va najs älskar grönt! ()p
Hur funkar XX:n nu på vintern? Tänkte på framkomlighet i snön, speciellt när det kommit lite nysnö och det är oplogat.
Provade 50-60cm snö och kom ca 3meter sen satt jag liksom fast! :lol:
dock 30cm nysnö är inga problem alls. ()p
-
Aha intressant. Sällan det kommer mer än 30 cm nysnö häromkring. Har du haft ute den något i skogen än eller någon annan som kan ge lite input hur den funkar i skogen samt hur den funkar i skogen där det finns lite snö. Inga mängder snö förstås iom att den bara driver på två. )
-
Har haft den ute på en åker med ca 20cm snö och med tre pulkor bakom med ungar tjutandes av glädje.
Min erfarenhet är, runt 30-35 cm snö är ok så länge det inte är is eller alldeles för hårt packad snö, har ej provat med dubbade däck.
-
Jag kommer rätt långt in i skogen om jag åker bakom några 4x4 som kör upp spåren. ;)
Men nu är det lite väl mycket snö... längtar så mycket till våren!!
-
Förlåt för lite OT...
Denna maskin är den mest jävulska tvåhjulsdrivna fyrhjuling att ta sig fram i skogen, helt klart!
Jag kör ofta tillsammans med (minst) en som har 700XX, och med Raptorn har jag inte en chans!
Med Renegaden kommer jag dock självklart längre...
Detta med snödjup är mest beroende på dess kvalité, är det hård yta och sen grynig snö under så blir det trögt även för Renegaden vid en halvmeter, tex...
Här är dock några bilder jag tagit när han sprätter runt, här försöker han följa i mina spår upp till vägen:
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder/Testkrning002.jpg)
Här kör han först i kraftledningsgatan i 60 cm snö. Här fick jag dock bogsera lite.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder/Testkrning001.jpg)
Här passeras en minst sagt stenig bäck:
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder/Mien091227009.jpg)
Här har vi vår "Hondaväg"... Jag kör där lätt med Renegaden och han glider igenom med sin Honda...
En gång tog vi med ett gäng skåningar, de körde fast med både Polaris och Outlanders.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder/Krachar005.jpg)
Här passerade jag med Renegaden, en Outlander fastnade ordentligt och en Polaris och en annan Outlander avstod från att ens testa... Hondan fick till slut ge sig, men med bättre spårval KANSKE det kunde gått.
Jag tror de just i detta ögonblick letar efter knappen för fyrhjulsdrift.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder/Krachar012.jpg)
-
Fasiken vad schysst Hydro med lite bilder så man kan bilda sig en uppfattning lite vad de klarar av och inte. Jag funderar lite på en 700xx och det känns ännu mer intressant just nu ;) Hade ju tänkt mig en Outlander Max 800 men det kanske dels blir lite för mycket som första maskin (tänk om intresset inte är så stort som jag tror) dels för mycket pengar.. Svårt det här med fyrhjulingar.. Kanske skulle en begagnad Renegade vara lösningen? 80k skulle nog vara en rimlig gräns tror jag. Sorry för OT!
Någon som köpt Kenda Kutter XC till sin 700xx? De i staterna verkar sjuk nöjda med dem i alla fall. Mycket bättre än Razr tycker de.
-
Allt är dock inte upp till maskinen... föraren utgör faktiskt en rätt stor del också, och bilderna jag visa är på en som är rätt vass på att styra.
Detta är en quad, Outlander och Renegade är som att åka buss i jämförelse.
-
Ja det är klart att föraren spelar in. En annan är ju helt borta just nu men hoppas man kan köpa en maskin snart och börja träna upp sig. Vet bara inte vad jag ska ha riktigt. Hade ju varit bra mycket lättare om man haft möjlighet att åka och prova en del men det finns inte mycket här omkring tyvärr. Hur är det att köra med tumgas och koppla? Senast jag körde med koppling var ju när man hade en DT-5:a för 17 år sedan. :)
-
Frikopplar gör du med vänsterhanden och gasar gör du med tummen som sitter på högerhanden.
Knappast varken svårt eller avancerat. ()p
-
Frikopplar gör du med vänsterhanden och gasar gör du med tummen som sitter på högerhanden.
Knappast varken svårt eller avancerat. ()p
Haha där har du en poäng ;)
Det kommer jag faktiskt ihåg, tänkte mest på känslan mellan rullgas och tumgas. Men det kanske bara det att jag varit borta från hojar för länge som är problemet. :) Nää nu ska jag ut på blocket och kolla läget igen.
-
Frikopplar gör du med vänsterhanden och gasar gör du med tummen som sitter på högerhanden.
Knappast varken svårt eller avancerat. ()p
Haha där har du en poäng ;)
Det kommer jag faktiskt ihåg, tänkte mest på känslan mellan rullgas och tumgas. Men det kanske bara det att jag varit borta från hojar för länge som är problemet. :) Nää nu ska jag ut på blocket och kolla läget igen.
Man vänjer sig fort med tumgas!
Annars går det ju byta.
-
Äh jag har varit borta för länge från hojar så det spelar nog mindre roll vilken gas det är.. ;)
Pendlar du till jobbet Callahan eller har jag blandat ihop dig med någon annan? Hur har det då funkat nu i vinter? Tänkte ha en hoj som jag kan åka med året om. Inte nödvändigtvis varje dag då vi har en bil också. Men man ska inte dra sig från att ta ut hjulingen för den delen heller :)
-
Jupp pendlar med min till jobbet! ()p
Funkar kanon bra fast varit lite små kyligt.
Och så har jag dubbat däcken med Gold speed dubb men dom är nästan slut efter 5mil asfaltskörning.
Men har varit mycket bra i snön.
-
Jag pendlar med till jobbet..men mest för att min Miata gått sönder nu :D
Jag kör odubbat men tar mig fram bra ändå. Tycker det bara är kul med kontrollerade bredsladdar och 360´s.... Jag har beställt Kenda Kutters framdäck men funderar på Razor2 till bak i 10".
Körde vanliga Razors på min Raptor 700 och det var nog de bästa däcken jag kört på sen jag började med fyrhjulingar på 80talet. Razor 2 har ju ännu aggressivare mönster. Men jag valde Kenda Kutter fram då dom har mönstret i en rand i mitten vilket funkar väldigt bra på gatan med mindre vibrationer och lätt styrning.
Men dom har även större klackar och ser ut att hålla en evighet jämfört med Razordäcket som visserligen höll länge med :)
-
Mönstret är ju även så på razor med en rand i mitten vilket jag rekommenderar starkt om man kör en del gata med. :headbang: Här är en liten film som visar hur bra Hondan tar sig fram i grusgropen..Jag som kör på min förra XX. En del av er har nog redan sett filmen på xx-forumet. :)
-
Mönstret är ju även så på razor med en rand i mitten vilket jag rekommenderar starkt om man kör en del gata med. :headbang: Här är en liten film som visar hur bra Hondan tar sig fram i grusgropen..Jag som kör på min förra XX. En del av er har nog redan sett filmen på xx-forumet. :)
Skulle vara kul med den där filmen men den kanske bara ägare till en 700xx kan se på skärmen? :whip:
Låter fint att det fungerar med pendlingen nu även i vintertid. Man vill ju inte gärna bli ståendes i någon dm snö eller två på väg till jobbet. Då kanske jag kan köpa en två krafsare nu utan att sakna fyrhjulsdriften. Eller? ;)
Såg att det fanns två olika Kenda Kutter. Dels MX och sen XC. XC verkar vara 6-ply mot MX:ens 4-ply så XC håller nog bättre. De har fått väldigt bra i rekommendation på www.rockymountainatvmc.com.
Kanske blir en sån uppsättning och sen dubba de som sitter original.
-
Haha jag är visst lite nyvaken... Här kommer länken ^-^
http://vimeo.com/6893388
Jag beställde XC fram
http://www.motosport.com/atv/product/KENDA-KUTTER-XC-FRONT-TIRE-22x710/?id=116144
-
Kul film! Men nu vart jag sugen på Renegade också... ;)
-
Jag hade en XX, bytte bort den mot en Renegade, ångrade mig, sålde Renegaden och skaffade XX nr.2
Renegade är mycket kul för att vara en så stor klump jämfört med en quad men jag har i alla fall mycket roligare på en Honda XX som tar sig fram så sjukt bra och är mycket busigare.. Som jag brukar säga..en 4x4 åker man..en quad kör man!
-
Mmm intressant. Jag gillar verkligen utseendet på XX:en och att den har lite mer markfrigång än t ex Raptorn. Jag vill ju använda hjulingen året om och kunna ta den till jobbet 5 km bort även vintertid utan att bli ståendes någonstans. Så klarar den det så kan det nog bli affär om jag bara kan bestämma mig snart!
Jag har inte sett några bilder med hastighetsmätare och så på XX:en men det borde väl finnas på de vägreggade va? Sen undrar jag vad den drar milen ungefär?
EDIT: Kom på lite fler frågor :)
-
Jodå det sitter en hastighetsmätare ovanför styrfästet. Och markfrigången är MYCKET större än på en quad med stel bakaxel. Minst samma markfrigång på Hondan som min förra Renegade... Och pratar vi att köra gata så har du inga som helst problem fast det är oplogat. Du kan ju dessutom dubba däcken om du vill vara säker =)
-
Börjar väga över nu.. ;)
Vad drar den milen ungefär då?
-
Jag bara gasar och tankar...aldrig kollat faktiskt... Callahan kanske har bättre koll. Jag gasar rätt hårt dessutom... pendlar man bara så kommer du nog en bit under litern i alla fall antar jag.
-
Helt original brukar den ta 0,7-0,9 på finåka... vid skogsbök blir ju milen för bakhjulen tio gånger fler än för framhjulen, så den siffran kan man inte rätta sig efter.
Gällande markfrigången är det som på Renegaden, ja... man ser i snön när vi kör att vi lämnar likvärdiga spår.
Hondan har 24-tums drivhjul och Renegaden 27:or.
Gällande att pendla till jobbet så beror det på vart du bor, här nere kommer det sällan mer än en decimeter per gång och då funkar det fint.
Men vid mera snö (som kanske är kompaktare och tyngre) så är styr-responsen lite sämre... med framhjulsdrift märker man i det läget skillnad.
Annars är det skönt att slippa oljudet från CVT:n som tex en Renegade har... samt att ha möjligheten att glida i 70 på typ tomgång... vilket också är totalt omöjligt med en CVT-maskin.
-
Var mest nyfiken på vad den drog bara. Spelar ingen större roll för den drar ju mindre än en fyrkrafsare i alla fall. Ni har väl fått mer snö i år än vi här uppe i Värmland/Närke trakterna Hydro så då funkar den nog fint för mig med. Riktigt dåliga dagar kan jag ju ta bilen om det skulle vara så. Kan ju vara skönt som du säger att inte behöva höra cvt:n när man ligger på landsväg i typ 70-90. Hur är den annars på landsväg om man t ex kör på razr eller likvärdiga däck?
-
Den går rakt och fint redan med originaldäck. Razor är även dom bra på gatan med.
-
Razr mfl crossdäck med "hela klackar" för oftast ett himla liv på asfalt, de "viner".
Däck med hål i klackarna är oftast lika tysta som asfaltsdäck, men när de sedan blir nedslitna så försvinner ju hålet (som ju sällan är djupare än halva mönsterdjupet) och då börjar de låta också.
Däck med hål i klackarna är typ dessa:
(http://www.4wd.com/aux_incl/images.ashx?i=ATV.jpg&w=150&h=150)
-
Min drar strax under 0.7 nu när jag kör in den. ()p
Gasar lite ändå men lär nog hamna närmare litern sen.
Orginal däcken funkar mycket bra att pendla med och har kört i mittsträngen vid senaste snö ovädret på annandag jul.
Och det funka hur bra som helst. ()p
-
Hej på er.
Fick min L8ton i fredags och givetvis var jag tvungen att montera den så fort som möjligt och detta gjorde jag igår.
Dock tänkte jag inte på hur original hämmaren satt när det gällde vinkeln på det fäste mellan hämmaren och a-armen, kanske ni kan hjälpa mig. Om den som har sin original monterad kan visa motsvarande vinkel som den bilden jag har lagt upp och respektive kanske Callahan som har en Ll8ton 11/16 kanske kan visa en bild på sin så vore jag oerhört tacksam.
Blev fundersam angående vinkeln på fästet "vet ej vad det heter därav kallar jag det fäste" när Hondan står plant på marken obelastad. Bilden är inte den bästa men ni förstår vad jag menar.
Tack på förhand.
-
Kan ta en bild sen när jag går ut och monterar bumpern. ()p
-
(http://i159.photobucket.com/albums/t129/CALLAHAN_88/L8tonswaybar.jpg)
Ser precis ut som på min! ()p
-
Tack för hjälpen Callahan, det jag reagerade på var själva vinkeln på fästet, verkar "ansträngt" redan när hojen står stilla?
Kommer du ihåg hur det såg ut med orginal hämmaren?
-
Tyckte det såg likadant ut om jag inte misstar mig! :hmmm:
Har för mig polaren reagerade på det när vi skruva dän orginalet.
-
Tycker den inte spårar mer nu än orginal :)
-
Snyggt! :headbang:
-
går de att dreva trx 700 xx ? fram bak ?
-
Vet att dom byter till 13 fram för att få lägre utväxling och därmed bättre drag!
-
jag tänkte tvärtom för dom flesta fyrhjulingarna jag har haft så varvar dom rejält vid 90km timmen och fått sätta dit 15 fram istället för 14 eftersom trx har mitt monterad kjedja så kanske de tar i någonstans på vägen om man ändrar till 15 fram ?
-
På min Raptor 700 så bytte jag till 15T från 14T och det gjorde underverk.
Men har just fått hem ett 13T istället för 14T till min XX och det ska vara stor skillnad på Hondan..
Särskilt vid krypåkning där den gärna dör på tomgång annars.
Det är ju trots allt rätt olika maskiner viktmässigt och konstruktionsmässigt så jag testar
vad dom på forumet rekommenderar vilket hittills varit kanon =)
Har kopplat bort varvtalsspärren på backen tex. och det borde alla göra!!!
-
Man får plocka bort eller modda nått skydd när man monterar 15T drev har jag för mig!
Sen byter dom till 13 för 1an är för låg och 2an för hög.
Men jag ska nog byta till 15 sen när man haft råd att handla en slirkoppling! ()p
-
På min Raptor 700 så bytte jag till 15T från 14T och det gjorde underverk.
Men har just fått hem ett 13T istället för 14T till min XX och det ska vara stor skillnad på Hondan..
Särskilt vid krypåkning där den gärna dör på tomgång annars.
Det är ju trots allt rätt olika maskiner viktmässigt och konstruktionsmässigt så jag testar
vad dom på forumet rekommenderar vilket hittills varit kanon =)
Har kopplat bort varvtalsspärren på backen tex. och det borde alla göra!!!
Det har jag funderat på, varför vill man plocka varvtalsspärren?
Idag gjorde jag min största mekaniska bedrift, justerade ventilerna på XX. Lite pilligt men det gick ju bra, mest bekymmer med att få av alla plastbitarna.
-
Jag kör året runt i snö och lera och när man fastnar i lösa material och ska försöka backa sig loss så spottar bara motorn och däcken gräver ner sig. Utan spärren är det bara att gasa sig loss. En enorm skillnad! ()p
-
Nån som har bytt ut sina Dunlop mot nått annat på 700xx`en? :hmmm:
-
Trech har gjort det! ()p
http://www.blocket.se/uppsala/Honda_TRX_700_xx_31892700.htm?ca=11&w=3
-
Fick just hem mina Kenda Kutters framdäck i 22"
Tänkte köpa Maxxis RZR2 till bak samtidigt som jag ska beställa nya fälgarna.
-
Hej på er.
Fick mitt efterlängtade paket från Mods3 i fredags.
Och nu behöver jag er hjälp och hoppas ni kan bistå, skulle montera mina Powermadds i helgen och höll mer eller mindre på att bli vansinnig. Fästena som jag fick med i paketet skall tydligen passa men jag får då inte ihop det, det enda jag får är avskavd färg på styret :(veryangry):. Någon som kan bistå med någon närbild på fästen på höger respektive
vänster sida så vore jag tacksam. Misstänker att jag har fått fel fästen.
-
Vad jag läst mig till så kan det vara lite klurigt att få på det på våran maskin!
Så jag best en variant från Acerbis som man bara fäster i styrändan. ()p
-
Klurigt är det minsta man kan säga, jag får prova lite till innan jag lägger skiten i tunnan :-\
-
Hej på er.
Fick mitt efterlängtade paket från Mods3 i fredags.
Och nu behöver jag er hjälp och hoppas ni kan bistå, skulle montera mina Powermadds i helgen och höll mer eller mindre på att bli vansinnig. Fästena som jag fick med i paketet skall tydligen passa men jag får då inte ihop det, det enda jag får är avskavd färg på styret :(veryangry):. Någon som kan bistå med någon närbild på fästen på höger respektive
vänster sida så vore jag tacksam. Misstänker att jag har fått fel fästen.
Jag har Powermadds på min och dom sitter bra. Får fota i helgen när jag ser min hoj igen.. men har sett en del sätta fästena på undersidan av styret på andra maskiner men på min har jag dom så fästet går framåt på översidan.
-
Tjena Bobby.
Fick du kapa den biten som sticker ut mot bromsen på huset på gasreglaget, på kopplingssidan den kabelstam som går till start reglage mm, fick du flytta den för att få fästet till powermadden dikt mot reglagehuset?
-
Nej inget kapat på min men jag har reglagen lite mer neråt än många eftersom jag ofta står då det är riktigt tekniskt och då vill ha handen i en rak linje med armen när jag håller i koppling/broms.
Hoppas du fattar hur jag menar ;)
-
Nej inget kapat på min men jag har reglagen lite mer neråt än många eftersom jag ofta står då det är riktigt tekniskt och då vill ha handen i en rak linje med armen när jag håller i koppling/broms.
Hoppas du fattar hur jag menar ;)
Efter mycket lirkande och justerande och även kapat lite på gasen så har jag fått det hela att se någorlunda vettigt ut. Men för att det skall se riktigt bra ut så behöver jag byta både kopplings och broms reglage.
Det som är det stora bekymret är klumpen till parkeringsbromsen, om du har möjlighet så skulle jag gärna se din lösning på det hela.
-
Fixar foton på söndag när vi ska ut och gasa!
Maila mig på bobbyericson@hotmail.com så kan jag skicka foton då ()p
-
Funderar på att byta till et 15T drev i fram!
Tror ni den blir för slö då?
-
Funderar på att byta till et 15T drev i fram!
Tror ni den blir för slö då?
Om du skall krypa över stock och sten så tror jag att det inte blir så bra?
-
En annan fråga till er, har ni också ett ska vi säga ett "knackande" ljud från kopplingen när motorn går på tomgång?
Detta ljud försvinner när kopplingen trycks in.
-
Funderar på att byta till et 15T drev i fram!
Tror ni den blir för slö då?
Om du skall krypa över stock och sten så tror jag att det inte blir så bra?
Ska man inte flyga över dom? :hmmm: :lol:
-
Knackande ljud har jag inte.. Hmm låter skumt.
15T är nog bara lämpligt om man bara kör gata, tror krypkörningen blir lidande.
Men har man öppnat upp med annat luftfilter,avgas,bränslestyrning så kanske den
inte vill dö på de lägsta varven.Ska sätta på mitt 13T så fort lappmöglet försvinner.
-
Eller kanske snarare ett skramlande ljud, såg på TRX forumet att man hade ställt samma fråga där. Och dom hade kommit fram till att det skulle vara ett lager i kopplingen som tydligen är aningen för litet. Detta skall vara åtgärdat på nyare maskiner, min är årsmodell 2008 och köptes helt ny. Vad har ni för årsmodell och ljudet är inget ni känner igen? Är det lika "tyst" med koppling i eller ur när ni enbart kör på tomgång?
-
En annan fråga till er, har ni också ett ska vi säga ett "knackande" ljud från kopplingen när motorn går på tomgång?
Detta ljud försvinner när kopplingen trycks in.
Min låter också mindre med intryckt koppling!
Men har för mig att min DRZ400 gjorde det också.
Inget jag kommer oroa mig för i alla fall.
-
Läste tråden med.. Har inte reagerat på något missljud men ska kolla nästa gång jag kör.
Alla gatreggade XX jag känner till är reggade från RF Moto i Italien och endast 2008 års modell.
-
Är det bara jag som slår i skärmen i backspeglarna på sin maskin?
Och så har jag fått glapp i min hastighetsmätare (Vapor) :banghead:
-
Min Vapor strular med...
Backspeglar kan man inte köra offroad med... slår i dom hela tiden när man rör sig på hojen.
Har beställt Powermadds speglar som sitter i handtagsskydden nu för att slippa köra utan men dom ryker väl i skogen mot nåt träd anar jag.... ::)
-
Ska kolla min mätare när jag monterar handguards i moegon! ()p
-
Efter en dag på banan så blev det en stund med tvätten efteråt men kul var det iallafall....på banan alltså.
Dock så käkade leran och gruset upp bromsbeläggen fullständigt, så nu måste dessa bytas. Någon som vet om det finns något alternativ till orginal beläggen då dessa skulle gå på ca 800:- för höger respektive vänster fram.
Och det blir några byten eftersom dom beläggen jag hade höll för ca 23 timmars körning.
-
Ser ju riktigt härligt ut! ()p
Måste ju finnas några andra belägg. :hmmm:
-
Hade samma problem med bromsbelägg på min Raptor vid lerkörning. (Nu har jag andra problem :lol:)
De ni ska ha är Goldfren 041 K1 (2st paket) och ibak kör ni Goldfren 240 K1
041 och 240 är själva modellen på beläggen och K1 är hårdheten på belägget
Körde själv på Goldfren 205 AD (Mjuka) och slet ut 3 par!! Bytte till K1 och har inte bytt på ett tag ()p
Kolla med garage24 om dom kan få fram dessa. Köpte själv från pallesimport.
Callahan du har ju nära till JWF som säljer just Goldfren
-
Tack för tipset, skall undersöka saken.
-
Sen bör ni tänka på en sak när ni byter till hårdare belägg är att det kommer slita hårdare på skivan!
-
Nu är det vårrustning på gång.. Har beställt miniblinkers,L8ton krängningshämmare,10" ITPfälgar,halvautomatisk koppling från EFM,Maxxis Zilla bakdäck, LED-belysning,Ricochoet hasplåtar,PRM heelguards... Tänkte lacka om stötdämparfjädrarna i neongrönt med. :djump:
-
OJ, här kostas det minsann på!
EFM:s koppling är det typ Rekluse?
...skulle vara kul att testa en sån...
Prisläge?
Funkar 10" fälgar bak utan modifiering?
Är hasplåtarna för alla fyra a-armar och för den delen av ramen som innehåller bakdrev mm?
...hittade bara hasplåt för ramen under motorn innan... men det kanske kommit mera nu?
-
Nu är det vårrustning på gång.. Har beställt miniblinkers,L8ton krängningshämmare,10" ITPfälgar,halvautomatisk koppling från EFM,Maxxis Zilla bakdäck, LED-belysning,Ricochoet hasplåtar,PRM heelguards... Tänkte lacka om stötdämparfjädrarna i neongrönt med. :djump:
:wave Wohoo :blob1:
-
Nu är det vårrustning på gång.. Har beställt miniblinkers,L8ton krängningshämmare,10" ITPfälgar,halvautomatisk koppling från EFM,Maxxis Zilla bakdäck, LED-belysning,Ricochoet hasplåtar,PRM heelguards... Tänkte lacka om stötdämparfjädrarna i neongrönt med. :djump:
Nice =>
En annan väntar på att hjulingen ska komma så man kan gå igenom den innan första åkturen hos fourbyfour :)
Även beställt lite prylar från staterna :D
L8ton swaybar 11/16"
Alba front bumper
Alba nerfbars
J n J Skidplates
Blir nog kanon för första säsongen av åkandet med "nya" trx:en :D
Blir väl en sväng i Almnäs, nåt grustag här o där och sen även pålamalm med micke.
vet att han e sugen på att åka :)
*en tanke på klistra denna tråd?*
-
Nu är det vårrustning på gång.. Har beställt miniblinkers,L8ton krängningshämmare,10" ITPfälgar,halvautomatisk koppling från EFM,Maxxis Zilla bakdäck, LED-belysning,Ricochoet hasplåtar,PRM heelguards... Tänkte lacka om stötdämparfjädrarna i neongrönt med. :djump:
Grymt nyfiken på hur kopplingen kommer fungera!
Zilla däcken såg ju ut som värsta ATV däcken. :hmmm:
-
Nu är det vårrustning på gång.. Har beställt miniblinkers,L8ton krängningshämmare,10" ITPfälgar,halvautomatisk koppling från EFM,Maxxis Zilla bakdäck, LED-belysning,Ricochoet hasplåtar,PRM heelguards... Tänkte lacka om stötdämparfjädrarna i neongrönt med. :djump:
Grymt nyfiken på hur kopplingen kommer fungera!
Zilla däcken såg ju ut som värsta ATV däcken. :hmmm:
var lite inne på den tråden med, men vette fan :P skulle se bra lustigt ut iaf :P eller bara as grymt!
pics or it never happened *classic*
-
Efter en dag på banan så blev det en stund med tvätten efteråt men kul var det iallafall....på banan alltså.
Dock så käkade leran och gruset upp bromsbeläggen fullständigt, så nu måste dessa bytas. Någon som vet om det finns något alternativ till orginal beläggen då dessa skulle gå på ca 800:- för höger respektive vänster fram.
Och det blir några byten eftersom dom beläggen jag hade höll för ca 23 timmars körning.
Du skall gasa, inte bromsa, då går det mindre bromsbelägg. :whip:
-
:lool: Så sant!
-
Efter en dag på banan så blev det en stund med tvätten efteråt men kul var det iallafall....på banan alltså.
Dock så käkade leran och gruset upp bromsbeläggen fullständigt, så nu måste dessa bytas. Någon som vet om det finns något alternativ till orginal beläggen då dessa skulle gå på ca 800:- för höger respektive vänster fram.
Och det blir några byten eftersom dom beläggen jag hade höll för ca 23 timmars körning.
Du skall gasa, inte bromsa, då går det mindre bromsbelägg. :whip:
Det är bara det att Hondan går så j.... fort så man hinner ju inte ens reagera innan man är framme vid kurvan! :lol:
-
;D ()p
-
Kul Heika! Har vi träffats nån gång? Jag känner ju Micke :)
Jag valde 9/16" så man behåller IRSens bra skogsegenskaper.
Både det och mitt däckval + "recluse"-koppling beror ju på att jag kör mest med en massa 4x4 i riktigt teknisk skog. 6lagers däck tål mycket när man kör kraftledningsgator mm.
Hasplåtarna är från Ricochet och täcker hela undersidan + A-armarna.
Monterade Ricochet på min tjejs Grizzly 700 och det var grym passform !
Har även en Warn XT15 som jag funderar hur den ska sitta...
Honda TRX 700 XXC :headbang:
-
OJ, här kostas det minsann på!
EFM:s koppling är det typ Rekluse?
...skulle vara kul att testa en sån...
Prisläge?
Funkar 10" fälgar bak utan modifiering?
Är hasplåtarna för alla fyra a-armar och för den delen av ramen som innehåller bakdrev mm?
...hittade bara hasplåt för ramen under motorn innan... men det kanske kommit mera nu?
Jo EFM är som Recluse, man har fortfarande kvar kopplingsgreppet men den frikopplar av sig själv på låga varv så man kan triala och krypköra utan motorstopp.
Kostar 625 dollar + lite fräs och svarvjobb hemma.
ITP har ett set högglanspolerade fälgar i 10" med 4x144 fram och bak gjorda för just vår Honda.
Den enda modden du behöver göra är att montera bort de där skrapgrejjerna bakom bakfälgarna.
-
Kul Heika! Har vi träffats nån gång? Jag känner ju Micke :)
Jag valde 9/16" så man behåller IRSens bra skogsegenskaper.
Både det och mitt däckval + "recluse"-koppling beror ju på att jag kör mest med en massa 4x4 i riktigt teknisk skog. 6lagers däck tål mycket när man kör kraftledningsgator mm.
Hasplåtarna är från Ricochet och täcker hela undersidan + A-armarna.
Monterade Ricochet på min tjejs Grizzly 700 och det var grym passform !
Har även en Warn XT15 som jag funderar hur den ska sitta...
Honda TRX 700 XXC :headbang:
Vi kan ha gjort de :) förra året på almnäs när ni var ute o brumma ett stort gäng. jag körde min Röda dinli 450 :)
Tror inte vi pratat med varann direkt :P
Ska bli kul o se alla mods klara sen :)
-
Btw, nån som vet om någon bra killswitch?
satt o kolla på en guide hur man koppla in en k&s killswitch. http://www.club700xx.com/vb/showthread.php?t=5059 (http://www.club700xx.com/vb/showthread.php?t=5059)
Såkallad sluten killswitch. hur vet man om den är sluten eller inte ?
men verkar inte hitta någon som säljer en sådan här i sverige.
känns lite segt o beställa en sån liten pryl därifrån då frakten ballar ur helt :P
är denna av samma typ tro? http://www.4speed.se/se/art/4speed-racing-kill-switch.php (http://www.4speed.se/se/art/4speed-racing-kill-switch.php)
-
Jo den där är bra! Hade en sån på min Renegade när jag tävlade Enduro Extreme i höstas.
-
http://www.atvdack.se/product.php?id_product=455
(http://www.atvdack.se/img/p/455-498-large.jpg)
Funderar på dessa när bakdäckena är helt slut :P
-
Vet ni det att Honda inte längre skall sälja TRX 700 i Sverige, mycket tråkigt tycker jag som inte kör vägreggat.
-
Mjo. enligt min åf får han inte tag på flera trx 700 mer dom två han hittat senast, varav ena är min :) när den nu kommer nästa vecka :D
Kan tänka mig att dom inte säljer i någon större sträckning. plus att de inte finns några tillverkade efter -09
Vore ju guld om dom tillverkade nya nångång. är ju en sjukt nice hojj!!
-
Satsa hellre på några kvalitetsdäck. På min sitter det Kenda 24"nu som funkar bra. Tommy på 4by4 som satt dit dom så kolla med honom., jag köpte min hoj av honom.
Själv tänkte jag köpa 22" till min =)
-
I see.
Jo sitter o tänker längre fram för nästa säsong :P
Vilket e lite konstigt då ja inte påbörja denna säsong :)
Jo får snacka med tommy om de sen :)
Nästa vecka så.....tålamodet e bra slut snart asså!! :F :D
-
()p Vilken färg blev det? Svart/Grå eller Svart/Röd?
-
()p Vilken färg blev det? Svart/Grå eller Svart/Röd?
Svartgrå :headbang: :headbang: :headbang:
gått ca 20 timmar :)
Skit segt o vänta. varit sånt fint väder för att ut o åka...bah :djump: :djump:
-
Så, då har man reggat sig på Ebay :)
Har ni några favoritsäljare där som är bra att göra med och har delar till våra 700xx maskiner?
-
http://myworld.ebay.com/phddatsun/
Där finns ju lite kul och billiga prytlar! ()p
-
Inte ebay men dom har mycket kul grejer till 700xx!
http://prm-atv.com/
-
Nu vart min värld vänd upponer som en del säkert redan sett. Kommer tyvärr sälja av min XX för en Renegade igen :P Vill ha en hoj av varje men det blir för dyrt och jag och flickvännen har blivit mer och mer engagerade med vänner som står bakom många träffar och tävlingar landet om så jag måste ha en 4x4 igen för det passar mycket bättre där. Hann inte sätta i EFM-kopplingen så den är till salu ny i kartong för 4500:-.
-
Lite sugen på din koppling men inte riktigt rätt läge just nu för inköp!
Har precis köpt en extra uppsättning hjul så sambon skulle nog bli allt annat glad om jag köper denna grej innan semestern. :(
-
Bara att höra av sig efter semestern ;)
-
Kan du göra nått på priset? :hmmm:
-
Hej. någon som vet nått om hur detta snöblad passar?
http://www.ebay.com/itm/Atv-Snow-Plow-Snowplow-Honda-TRX-700-XX-700XX-/370296247152?item=370296247152&vxp=mtr
1.hur många timmar mellan oljebyten?
2.Hur ofta ska ventiler skjusteras?
3.Hur tungstyrd är den på asfalt och grusväg mot vanlig gryzzli tex?
4.Sitter stypning bara i ljuddämparen?läst går dåligt på låga och mellan varv?
5. läst byter nått i bakvagnen på trx 700 också?
kom på lite mer frågor*S*
-
Du vet att detta är en bakhjulsdriven quad va, med kedjedrift och manuell växellåda..?
Den är inte det minsta trögstyrd, varken på asfalt eller på grus eller på några underlag heller.
Men det är inte någon annan quad heller.
Vad som byts i bakvagnen har jag ingen aning om... inget annat har bytts någonstans, ej heller där.. Honda=kvalité
Gällande snöbladet bör det passa eftersom det är modellanpassat till denna maskin.
Hur bra det går att ploga med bakhjulsdrift och manuell låda är dock en helt annan sak.
-
Du vet att detta är en bakhjulsdriven quad va, med kedjedrift och manuell växellåda..?
Den är inte det minsta trögstyrd, varken på asfalt eller på grus eller på några underlag heller.
Men det är inte någon annan quad heller.
Vad som byts i bakvagnen har jag ingen aning om... inget annat har bytts någonstans, ej heller där.. Honda=kvalité
Gällande snöbladet bör det passa eftersom det är modellanpassat till denna maskin.
Hur bra det går att ploga med bakhjulsdrift och manuell låda är dock en helt annan sak.
tack för svaren.Jo jag vet är bakhjulsdrift.Men maskinen drygt 220kg tung.Därför jag undra.Mest lite nojig över den skulle vara tungstyrd.mm vet den är manuell 5 fram och 1 back.Gillar kunna ligga på låga varv vid landsvägskörning i tex 70.
grymnt att finns plogblad till den.Slipper jag köpa en grizzly med.Om det nu bara går sätta på dragkrok på den med, och dra på väg en en lättare vagn och 500 kg last på den.
-
Din noja över tungstyrda maskiner borde du bota genom att PROVKÖRA.
För fyrhjulingar är knappast tungstyrda.
Ej heller är de värdelösa eller osäljbara utan servo.
Servo underlättar, i terrängen, med större hjul... annars är det inte alls så stor nytta av det där med servo egentligen.
Just denna quad är lite speciell i både uppförande och konstruktion.
I original är krängningshämmaren rätt mjuk vilket ger ett mycket följsamt uppförande i skogen och på andra ojämna underlag.
Dock kräver den sin man om man skall sladda grusväg tex!
Den greppar helt enkelt FÖR bra, så bra att det ofta kan vara svårt att få häcken att släppa alls, och då går det rakt fram.
På kurvig asfalt lyfter den gärna det inre framhjulet och även här krävs det lite teknik att åka fort.
Jag vet flera som fått känna på när Hondan "biter tillbaka".
Gällande dess vikt kan nämnas att den har en i sammanhanget lite ovanlig fördelning, då den är mycket lätt i framänden medan nästan omöjlig att lyfta i häcken, alltså mycket tyngd över drivhjulen redan utan förare!
Detta är också en av de vassaste fyrhjulingar i original, den accelererar exempelvis ifrån en Raptor 700.
Gällande detta med släp så hoppas jag du vet om att ditt exempel inte är lagligt pga vikten, men visst GÅR det.
(dessutom krävs registreringsbesiktigad kula)
Skall man ploga snö och dra släp på över ett halvt ton så borde inte en quad vara av intresse alls enligt mig.
-
Din noja över tungstyrda maskiner borde du bota genom att PROVKÖRA.
För fyrhjulingar är knappast tungstyrda.
Ej heller är de värdelösa eller osäljbara utan servo.
Servo underlättar, i terrängen, med större hjul... annars är det inte alls så stor nytta av det där med servo egentligen.
Just denna quad är lite speciell i både uppförande och konstruktion.
I original är krängningshämmaren rätt mjuk vilket ger ett mycket följsamt uppförande i skogen och på andra ojämna underlag.
Dock kräver den sin man om man skall sladda grusväg tex!
Den greppar helt enkelt FÖR bra, så bra att det ofta kan vara svårt att få häcken att släppa alls, och då går det rakt fram.
På kurvig asfalt lyfter den gärna det inre framhjulet och även här krävs det lite teknik att åka fort.
Jag vet flera som fått känna på när Hondan "biter tillbaka".
Gällande dess vikt kan nämnas att den har en i sammanhanget lite ovanlig fördelning, då den är mycket lätt i framänden medan nästan omöjlig att lyfta i häcken, alltså mycket tyngd över drivhjulen redan utan förare!
Detta är också en av de vassaste fyrhjulingar i original, den accelererar exempelvis ifrån en Raptor 700.
Gällande detta med släp så hoppas jag du vet om att ditt exempel inte är lagligt pga vikten, men visst GÅR det.
(dessutom krävs registreringsbesiktigad kula)
Skall man ploga snö och dra släp på över ett halvt ton så borde inte en quad vara av intresse alls enligt mig.
oj tack för all beskrivning.Jag lider av beslutångest.Mest för jag är extremnt kräsen med allt.Hellre utan en missnöjd.
Ja just det att den är förmjuk och då finns hårdare stag köpa i två varijanter att köpa har jag läst.
Den jag ska köpa är vägreggad ja. 12.6kw står det den har när söker på regnummret.Maxfart 90km får man köra i med.Det jag undrar är var sitter strypningarna?Enligt han som har den vet han inget om sådant och att den topar runt 120km. Så vad gäller Honda trx 700 xx 2008 som är det ända året som finns reggade för väg? Är dom ostrypta och man satt max frtgräns på 90km istället? Andra man läser om är det 20hp max.Men hur kan stå den har 12.6 kw då? det är inte ens 20 hp och väger 300 kg med förare och fyrahjul och gör 120km plus. stämmer inte ensligt mig alls. borde vara 40 hp minst för klara det gissningsvis?
nån som har en sådan vägreggad som vet detta?fan ska bestämma mig i morgon tisdag helt för köpa eller ej.
fan blir en permobil snart annars hahah
-
Precis som för alla andra motorcyklar med fyra hjul registrerade för väg så gäller reglerna om 20 hästar.
Hastighetsangivelsen i regbeviset är oviktigt.
Med 20 häst gör den kanske 80-90... seeegt...
Ingen kör så, och utan strypningarna ligger den på runt 50 häst och gör då lätt 120.
Men det är olagligt, ja... precis som det är för alla andra som tar bort strypningarna, och alla över 250 kubik är strypta.
Så skall du vara laglig får du kolla något sådant.
Är det sen så att man letar efter en PERFEKT maskin i alla avseenden och inte kan tänka sig att göra avkall på något så är det nog faktiskt bättre att vara utan.
Jag åker Grizzly numera och blir mer och mer nöjd för varje skogstimme, MEN inte heller den är perfekt.
Exempelvis är belysningen från växelindikatorn aningen för kraftig och bländar därmed en aning under mörkerkörning.
Men tro mig, jag står hellre ut med det än är utan hjuling.
...men alla är olika.
-
Precis som för alla andra motorcyklar med fyra hjul registrerade för väg så gäller reglerna om 20 hästar.
Hastighetsangivelsen i regbeviset är oviktigt.
Med 20 häst gör den kanske 80-90... seeegt...
Ingen kör så, och utan strypningarna ligger den på runt 50 häst och gör då lätt 120.
Men det är olagligt, ja... precis som det är för alla andra som tar bort strypningarna, och alla över 250 kubik är strypta.
Så skall du vara laglig får du kolla något sådant.
Är det sen så att man letar efter en PERFEKT maskin i alla avseenden och inte kan tänka sig att göra avkall på något så är det nog faktiskt bättre att vara utan.
Jag åker Grizzly numera och blir mer och mer nöjd för varje skogstimme, MEN inte heller den är perfekt.
Exempelvis är belysningen från växelindikatorn aningen för kraftig och bländar därmed en aning under mörkerkörning.
Men tro mig, jag står hellre ut med det än är utan hjuling.
...men alla är olika.
gryzzly bägreggad för jag lägga 100 tusen minst.Inget jag har lust med. och som varvar som ett as i 70k säkert.Har varit provkört grizzly en helt ny. släppa gasen och det är som man får en spark i röven.Hemskt motorbroms.Märks den är gjord för skogen bara.Låg växlen gick för fort och hög växlen för lågt växlad. Sedan gick den för tungt i styrningen på asfalt även med servo som den hade jag körde. körde bara asfalt för i skogen vet man ju redan den är bra.
Ja men var sitter stypningarna på den? han som äger den har köpt den som demo och den ska besiktigas nästa år för första gången.Han säger aldrig tagit bort nån strypning.
Så vet nån hur trx 700 reggad är strupt?
-
Sluta citera allt man skriver, du fyller forumet med dubbelinlägg.
Citerar gör man endast ifall det är en liten del man skall svara på, eller om man skall svara på ett inlägg längre upp i tråden.
Inte om man svara på föregående inlägg.
Ifall du tycker en Grizzly med servo är trögstyrd på asfalt har du nog andra problem än bara atv-köp och du borde därför focusera på att börja träna eller nåt istället.
Gällande strypningar på en begagnad 700 så har jag minst sagt extremt svårt att tänka mig att några sådana finns kvar så fundera inte på det.
Provkör, gör den över 100 med bra ax så är de väck.
Skulle den inte göra det och det är strypning kvar så ta det problemet DÅ, inte nu.
Nu verkar du redan ha fullt upp av andra funderingar ju, så sålla lite...
-
hej. glömnde trycka på svara istället för citera.. lite trött med.
Ja den gör redan 120km enligt ägaren.Så då är den inte strypt.Så fall enligt dig bör jag inte köpa den?
inte lust åka 86 mil med släpvagn för provköra och kanske inte köpa.
den har bara gått 40 timmar med föresten.Men veta fan om jag orkar åka så långt när inte ens säkert man köper.
irrterande att atv kina inte har servo.För hoppas kommer nån grizzly momsad maskin för max 50 tusen snart igen. missa sådan med 30 min sist. snö slungan min blev stulen nyligen med.Så inte ha nått skotta med i vinter blir tråkigt med hahha
tror jag skiter i Hondan.Bara massa lagar och regler i detta jävla land.
-
Ska du ha en väg reggad maskin oavsett så lär den sluta som ostrypt.
Vägreggad Grizzly är också strypt vad jag vet.
Låter iofs som en Grizzly skulle passa dina behov bättre.
Jag är toknöjd med min Honda dock. :headbang:
Har ingen aning hur min var strypt om den ens var det.
-
hej tack för svaret.Jag vet varken från eller till längre. tror jag skulle behöva två maskiner hahah.Hade nog köpt den Hondan säkert om den inte var 40 mil plus bort.
-
Har du länk till annonsen?
-
Varför skall du ens ha en fyrhjuling?
Inget verkar ju duga.
Dessutom döms allt ut utan att du ens provat.
Polaris servo är tex väldigt kraftig, alldeles för kraftig för mig, ger ingen känsla alls.
Men, skall du skotta snö så köp något för det och skall du sen åka på landsväg med något lättsvängt med 6-700 kilo efter i 70 med lågt varv... varför då inte köpa en bil?
För övrigt borde det startas en cosy-köpar-tråd. :whip:
-
måste säga åter igen. diffat bak är värdelöst. antar alla atv nästan bara är till för bara köra rakt fram?. eller köra på på sladd? kommer aldrig köpa en atv igen som inte har öppen diff bak . sedan alltid bra om den går låsa också. men tänk dom som köper can am 1000 och kostart 150 tusen. så går det inte öppna diffen bak hahahah
Just nu hatar jag org däcken på min trx 700. skulle vilja ha mönster ungefär som ett allround däck på bil. som en pickup nissan tex.
men nu finns ju inget välja på i 11 tums däck som jag har bak. tror är 10 fram. ute efter billigt men bra däck och fälg. plåt är nog det som är bäst tror ja.
nån som har tipps?
en sak till jag inte kan förstå. varför tumgas på en quad? kan förstå kanske på atv man kör i skogen med. Men quad är väl till för hoppa med och köra småvägar med. Att ¨då inte kunna hålla med tummen runt höger hantag är ju fan inget bra alls. blir jag får hålla med kraft med vänster hand. men den ska jag ju fan hålla på koppla med. s¨å jag håller vänster handtag med bara tummen och höger hand med 4 fingrar. wow vad bra. så om nu tumgas är så jävla bra. varför har inte valentino rossi det då? kan inte se fördel med ha tumgas på en quad iallfall.
-
Om Hondan nu är så värdelös enligt dig, varför köpte du den då?
Du måste väl ha provkört den innan du köpte den...?
För övrigt så svänger min jättedyra Can-Am 1000 precis dit jag pekar med styret, trots att den inte har någon öppen diff...
-
Fyrhjulingar kräver lite speciell körteknik, bla just pga odiffad bakaxel.
Sen just Honda XX är ännu mer speciell att köra, särskilt med den krängningshämmaren som sitter på original.
Denna maskin har MYCKET bra grepp i häcken, så att sladda och slira lite med denna är lite värre än med andra... och visst bygger körtekniken generellt på att viss slir krävs.
Gällande tumgas och Rossi så inser du nog själv skillnaden där, Rossi åker på två hjul, men hur många hjul har du?
Detta förklaras på massa andra ställen på forumet, så sök och läs.
Är det däremot så att du ogillar tumgasen, så varför lägga tid på att gnälla om den?
Lägg istället motsvarande tid på att BYTA den mot en rulle!
Det finns varken lagar eller regler eller ens rekommendationer om att det skall vara tumgas på en fyrhjulig motorcykel, så istället för att reta sig på något som man uppfattar som fel så BYT.
Gällande däck så finns det en uppsjö med däck till denna, i massa olika mönster.
Vill man byta till 12-tumsfälgar så går ju det bra, men tior bak kan ställa till det lite pga bärarmar osv, men med spacer eller annan offset så går det.
Bla ITP har speciella XX-tio-fälgar.
...och med tior bak ökar utbudet extremt.
Det första du borde göra om du retar dig på supergreppet bak är dock att byta krängningshämmaren mot en betydligt styvare, då släpper den lite lättare baktill.
()p
-
Om Hondan nu är så värdelös enligt dig, varför köpte du den då?
Du måste väl ha provkört den innan du köpte den...?
För övrigt så svänger min jättedyra Can-Am 1000 precis dit jag pekar med styret, trots att den inte har någon öppen diff...
ja fanboys finns över allt. svänger dåligt dit du svänger. så länge du inte spinner vill säga.
jag är väl nöjd med min med tanke på skicket och priset. finns ingen jag skulle bli nöjd med helt, om den inte har öppendiff. Måste man bara åååååå min xxx700 är så jävla bäst. allt annat är sämre.
patetiskt att can am tar utlöst mycket pengar och sedan itne ens kan ha öppen diff bak. gäller dom flesta andra märken med. turf mode vill man ju verkligen ha.
-
Köp den då och sluta förpesta forumet med gnäll på allt annat.
()p
-
har inte sätt nån rullgas man kan köpa. sökte igenom allt som fanns med xx700 på ebay. sedan har jag handagsvärme. vet ej om det går ha kvar den om man sätter på rullgas.
ofan så du menar man får lättare sladd om man sätter hårdare stag bak. hm lite fövånad över det så fall. tänkte blir väl bättre, men mer lättkört. sedan har jag inte upplevt den mjuk baktill. men så väger jag inte mycvket som dom flesta verkar göra idag...
jasså var hittar man massa däck välja till 11 tum då?sökt innan jag köpte den. hittar 3 olika varijanter. jag vill ha väg däck helt klart. riktigt hatar org hjulen.
varning håller på slutar snusar,och har ont i pungen desstom med. dåligt väder ute med hahah
-
Köp den då och sluta förpesta forumet med gnäll på allt annat.
()p
vad ska jag köpa?`redan köpt det jag anser bäst och roligast för pengarna. folk ger mer för ny kina maskin en jag gav för min xx700. förlåt att jag inte är en fanboy som skriker ut det jag har är bäst i välden och perfekt...
-
har inte sätt nån rullgas man kan köpa. sökte igenom allt som fanns med xx700 på ebay. sedan har jag handagsvärme. vet ej om det går ha kvar den om man sätter på rullgas.
ofan så du menar man får lättare sladd om man sätter hårdare stag bak. hm lite fövånad över det så fall. tänkte blir väl bättre, men mer lättkört. sedan har jag inte upplevt den mjuk baktill. men så väger jag inte mycvket som dom flesta verkar göra idag...
jasså var hittar man massa däck välja till 11 tum då?sökt innan jag köpte den. hittar 3 olika varijanter. jag vill ha väg däck helt klart. riktigt hatar org hjulen.
varning håller på slutar snusar,och har ont i pungen desstom med. dåligt väder ute med hahah
Sökt???
Du verkar tillhöra samma internetgeneration som ett stort flertal i övrigt här på forumet.
Världen finns inte på internet.
Den finns i verkligheten.
Gå till närmsta däckhandlare som säljer åt Vianor eller Dapra och de kan hitta däck till dig.
Detsamma gäller rullgas...
Måste det stå Honda XX på rullen?
Då kan det bli svårt ja... men om du bara skall ha en noname rulle, då finns det massor.
Och tro mig, jag VET att det finns motorcyklar med rullgas... och handtagsvärme, så varför skulle det inte gå på en XX?
Styret är runt på din moped precis om det är på typ ALLA andra.
Universalrulle ligger väl på 2-300 spänn... utan Hondalogga.
Krängningshämmaren styvar upp häcken (I "sidled", inte upp/ner)vilket gör att innerhjulet tillåter visst "slip" i en kurva, g-kraften pressar ju hojen utåt och därmed minska trycket på innerhjulet bak... men originalhämmaren är så mjuk att denna maskin som sagt klistrar sig fast i backen.
Sen ÄR det lite teknik att köra fyrhjuling, man får flytta tungdpunkten utåt vid snäva svängar osv, just för detta.
Kenda Roadgo är ett däck som passar på asfalt och grusbus och är poppis bland Hondafolket, har dock inte i huvudet om det finns som elvor, men man kan ju som sagt köpa fälgar också, kostar en tusing styck.
Honda XX är en MYCKET bra maskin med en kvalité och finish som vida överstiger typ alla andra quads, även Raptor 700. Original är den även vassare än Raptorn...
Så även om du inte är nån fanboy så har du faktiskt en av de klart bästa quadsen, så dina klagomål kommer nog aldrig tas riktigt på allvar gällande denna maskin... ()p
-
nej fanns inte i 11 tum. behöva byta fälgar för tusen tals kroner är ju inget kul. annars ser dom däcken ut att vara precis det jag vill ha. sätt bilder på 12 tums på xx. såg inte klokt ut. kan man byta till 10 sätta bak och behålla 10 fram? och köpa dom däcken. kan inget om däck direkt. tänker på total måttet på hjulen. vill ju inte ha bakåt lutande xx.
nej jag är inte missnöjd med xx700. bara påpekar generella felen quads och atv har ofta. honda är super kvalitet. nöjd så klart. men flera saker jag inte nöjd med.
snä'lla du behöver inte förklara för mig med körteknik.
får väl gå in på vainor närmaste mig då. men ofta om man går in i butik så brukar dom sällan veta nått. eller för den delen ta hutlöst betalt. gillar söka på nätet. men riktigt svårt hitta saker. vad fan heter rullgas på engelska tex. inte lätt enligt mig hahah
tack för dina svar och tipps.
-
Tjena Cosy!
Ska försöka hjälpa dig lite angående dina frågor.
Ang rullgas/tumgas så föredrar jag rullgas på väg och enbart där.
Men finns ett gashandtag med både rullgas och tumgas på samma.
Kanske vore nått.
Annars är ju en sån här billig och bra.
http://www.atvhuset.se/qmax-rullgas/174-0
Sen till L8ton krängningshämmaren så gör den underverk på TRXen och ett av mina bästa inköp.
Och dom har en ännu hårdare på gång som jag antagligen kommer best till våren.
Innan jag bytte så var den nästan okörbar om jag inte tog det lugnt.
Sen är orginal däcken ett eget kapitel och dom suger rätt rejält men dom tar fort slut och då köper man andra.
orginal däcken har väldigt bra sido fäste och detta har dom klagat väldigt mycket på i USA bla.
Mitt tips om du ska ha grusdäck är Kenda Kutter eller Maxxis Razr 2 dessa är tydligen underbara på TRXen.
Jag själv var sugen på Kenda RoadGo men det blev andra däck.
Orkade inte betala extra för att köpa 11" däck så jag köpte en uppsättning 10" Douglas fälgar från löffer i tyskland.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=34794.0
Och sen blev det däck från 4speed.
Men om du ska ha kvar orginal fälgarna så finns det nån firma som säljer Maxxis däcken i sverige.
http://www.quads.se/
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=35467.0
-
har sålt min idag. så har inga mer frågor om den. så ändra bort min fråga.
-
()p Åh vad skönt, nu kanske man orkar läsa tråden igen då.
-
()p Åh vad skönt, nu kanske man orkar läsa tråden igen då.
nej fan jag är kvar tyvärr*S*
-
:lol: Hahaha ()p
-
()p Åh vad skönt, nu kanske man orkar läsa tråden igen då.
:lol:
-
Ingen som har en bild på sin 700xx med 12" å väg däck? Lite osäker på vad man ska köpa för fälgar å däck för gatan. Och hur har ni breddat era? Bultspacer? Köpte mig en 700 igår :)
-
Grattis till en trevlig maskin!
Här är en gammal "lokal" tråd där Streetan beskriver allt han gör med sin, bla då väghjul:
http://www.skanequad.se/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1849&postdays=0&postorder=asc&start=45 (http://www.skanequad.se/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1849&postdays=0&postorder=asc&start=45)
-
Väldigt nöjd med den än så länge. Ska beställa ett 13 drev bara så ja kan köra lite skog också. De enda som börjar gå mig på nerverna ä att ja hittat inga fälgar som passar på något ställe :banghead:
-
Den behöver ju minst elvafälgar pga den delade bakaxeln, men med annan offset kan man kringgå problemet.
Med tior så ökar ju däckutbudet extremt, och om du skall åka gata är ju 12-14 att föredra och då har du inte problemet med att a-armarna tar emot fälgkanten.
-
Skulle ju helst vilja ha 10" men hittar inga med 4/144 förutom framfälgar då :) fast med 12 så blir de ju minns krångel. Om ja nu inte försöker få tag på spacer bak å ändrar bultcirkeln
-
hej! tänkte att jag postar här inne också:
Jag är på jakt efter en ny quad som är lite mer allround än min ltr 450 som förövrigt är en riktigt grym quad, dock inte så optimal på "trailsen"
Jag har tidigare ägt 2 st raptor 700 (ena med turbo) en ltz 400, och äger i dagsläget som sagt min ltr 450 och även en lt 250r.
Jag vill ha en quad som ska fungera mer allround, gärna mycket skogsstigar / sandtag men även mer tekniska partier i skogen.
Finns det någon annan quad som gör jobbet lika bra som en 700xx?
Har i stort sett bestämt mig, men tar gärna emot förslag.
"modsen" till att börja med tänkte jag köra: Hiper tech3 bakhjul 10" (original framhjul) med kenda kutters runtom. l8ton swaybar , vet dock inte vilken styrka,ny front-bumper några andra "mods" ni kan rekommendera?
-
Tycker dina mods låter vettiga jag gick på den grova L8ton swaybaren.
Polaris har en version med delad bakaxel också vet jag men den är väl inget att fundera på när du är inne på en Honda.
-
Tycket det är dags att uppdatera denna tråden lite, här kommer ett par bilder från dagens garagehäng ;)
Olje+filter, Nerfbars, komplett hasplåtskitt samt Powermadds
-
Ja nu är de såhär, jag har nu haft ett par "Taiwan" maskiner.
Och sen fick jag syn på en Honda TRX 700XX och saken vart biff.
Så nu håller jag på att sälja alla mina maskiner för att, 700cc viskar snuskiga saker i mitt öra :D
Och nu letar jag efter en 700xx.
MEN!
Vad jag undrar är finns det bara vägreggade i årsmodell 08? eller finns de i fler årsmodeller ?
Då jag ser en vägreggad 08 samt en "vägreggad" 12:a, så blev jag lite fundersam då min uppfattning vart att de bara fanns vägregistrerade 08?
Min andra fråga är ju om de nu finns flera årsmodeller som är vägregistrerade: Vad finns det för sorts För/nackdelar med årsmodellerna? några barnsjukdomar att akta sig för/hålla utkik för eller liknande?
Är 40-50k rimligt för en maskin som har lite nerfbars, hasplåtar, fmf avgassystem, fMF justerbar box och sådant?
Cheers! ()p
-
700XX är inte som andra quads.
De fanns väl -08/-09 men endast vägreggade som -08.
De greppar EXTREMT bra, så ifall du vill ligga på bredsladd på grusvägarna bör du kolla efter en annan maskin, dessa greppar hellre än sladdar.
När man blivit van kan man åka med bra kontroll genom kurvorna, men det är en maskin man bör ha respekt inför.
Byter man krängningshämmaren bak till en styvare så blir maskinen mer lik en quad med stel axel, men flertalet har original kvar.
De är mycket kompetenta i terrängen/skogen och kvalité och prestanda överstiger Yamaha Raptor.
Bla har de stålkastare som är värda namnet, vilket ju Raptorn inte har...
De har även stum sving, så kedjan har alltid exakt samma arbetsförhållanden vilket ju är ytterligare en fördel.
Åk och provkör!
-
Hehe, aa jag har läst en hel del om den och därför fastnade jag, för visst är det väl lite kul att sladda på grusväg ibland, men 90% av tiden så är de rätt ut i skogen och utforska som är det roligaste för mig samt köra i grustag, backar o klättra över sten o berg.
Jag har ju kollat på en Yamaha raptor också, och de verkar vettiga men Hondan överglänste ju rätt bra så valet är ju enkelt då ()p
Näe, de blir en Honda, den saken är klar ;D
Finns det några saker som kan va bra att veta om maskinen, som man borde kolla extra noggrant på när man ska kolla/testa maskinen?
-
En till fördel är väl serviceställen. Den borde ju vara välkommen både på crossbutiken och Honda arbetsmaskinsåf?
-
Det finns en vägreggad 09:a i sverige som Bobby på Gooffroad nyss sålde
-
Precis som det kan finnas Raptor 660 inreggade som -06:or kan det säkert finnas nån Honda som är inreggad som -09:a men maskinen som sådan bör vara en -08:a.
Var verkstäder ligger spelar mindre roll då dessa maskiner inte går sönder.
()p
-
Kör med 16/11 krägningsstaget och tycker han är riktigt go att sladda med på grus, visst får man kämpa lite men det är ju sköjj?? ;)
Men ska man köra mycket asfalt bör man ha staget på då han gärna viker sig i kurvorna annars
Liten nackdel är att de inte finns smörjnipplar, har tatt isär min framvagn för att smörja upp men nu gnisslar den duktigt igen
-
Det finns en!!! XX som ÄR 09 och vägreggad av RF Moto. 09 är helsvart med svarta hjul, fjädrar,motorkåpor,sadel mm. Och den har en dekalsats i guld med kugghjul mm i designen. Det är den jag tyvärr av personliga skäl sålde. Importören beställde 3 stycken men bara en kom. Alla andra är med RF Moto men av Hondas årsmodell 2008 i gråsvart eller rödsvart. Olika årsmodeller här beror på när dom togs in i systemet i Sverige som reggade.
-
ÖÖÖÖrn, ÖÖÖÖrn
[ Invalid Attachment ]Fina grejer detta ()p
-
Nice maskin! ()p