ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Videos och bilder => Ämnet startat av: Daniel81 skrivet 26 december 2010 kl. 17:53:58
-
Håller på att bygga upp en fyrhjuling som ska användas som räddningsfordon på motortävlingar mm..
Här är några av ljusen på den..
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=73-YbOUr-2k[/youtube]
-
nice.. åk ut i trafiken med blåljusen.. då blir du poppis! hehe.. du lär väl ta dej fram vid köbildning iaf :)
-
Sweet, ingen risk att man missar den iaf :)
Men får man ens ha blåljus monterade och fungerande om fordonet går på allmän väg utan tillstånd till just utryckning?
Fast den kanske inte ens är tänkt att nyttjas på allmän väg.
"Men det är säkert konstapeln! Jag försäkrar att jag bara slår på blåljusen när jag kommer ifatt en mopedist som håller 55km/h" ;D
//Tobbe
-
Du får ha dom monterade. Det är användningen som inte är tillåten.
Otillåtet användande av belysningsanordning med blinkande ljus på fordon 300:-
http://www.trafikjuristen.se/boter/polisboter/allmanna/allmanna2.htm
-
Du får ha dom monterade. Det är användningen som inte är tillåten.
Otillåtet användande av belysningsanordning med blinkande ljus på fordon 300:-
http://www.trafikjuristen.se/boter/polisboter/allmanna/allmanna2.htm
Oj oj dyrt var det med ;)
//Tobbe
-
det är lite gråzon där. jag känner en som hade en cheva caprice, fd. snuthäck som han ville återställa till snut-utförande (varför man nu vill åka runt i en snutbil :dntknow:) men han fick inte ha en blå-röd originalramp, dock gick det bra med en orange. han fick alltså inte ens ha rampen monterad enligt snuten, dom kände sig väl konkurensutsatta, det är ju nåt dom absolut avskyr ()p
-
så lite nya ljus oxå..
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uG4SMJQ7Kc0&feature=player_embedded[/youtube]
-
snygga blåa blinkljus! vart hittade du dom? kostade? ()p lite ot men d r mitt första inlägg med min nya lur, nokia n8
-
snygga blåa blinkljus! vart hittade du dom? kostade? ()p lite ot men d r mitt första inlägg med min nya lur, nokia n8
Dom nya blå är PRO S4-T från crazyride.se Kostar just nu 575KR är Rea nu.
Direktlänk http://www.crazyride.se/blixtljus-pro-elite-series/53-blixtljus-pro-s4-t.html (http://www.crazyride.se/blixtljus-pro-elite-series/53-blixtljus-pro-s4-t.html)
Har massa blixtljus och jobbar med ledljus och dom är lätt lika bra som ljus för över 1500kr/st
crazyrides Pro serie är riktigt bra grejer. Snabba lev och riktigt bra kundbemötande.
-
Jag funderar lite nu...
Vad ska du använda hjulingen till lite mer specifikt?
Räddningsfordon på motortävlingar brukar bestå utav ambulanser med utbildad personal, svåra olyckor tillkallar man ambulanshelikopter till.
Finns det verkligen någon motorklubb som vill ta det på sitt ansvar att ni far runt med en hjuling utan tillstånd för blåljus?
//Tobbe
-
Jag funderar lite nu...
Vad ska du använda hjulingen till lite mer specifikt?
Räddningsfordon på motortävlingar brukar bestå utav ambulanser med utbildad personal, svåra olyckor tillkallar man ambulanshelikopter till.
Finns det verkligen någon motorklubb som vill ta det på sitt ansvar att ni far runt med en hjuling utan tillstånd för blåljus?
//Tobbe
Självklart har vi egna ambulanser och tillstånd för blåljus. och dessutom 3 fullt utrustade brandbilar. och en hel grupp läkare och sjuksyrror. Där 95% av alla anställda jobbar på ambulansen/räddningstjänsten i vardagen.
Och varför bes och registrera en fyrhjuling som enbart kommert användas på inhängnade områden.
Och det är nästan aldrig man drar en heli på olyckor förutom uppsala och sthlm.
Och fyrjulingen som inte är klar än kommer det finnas en kärra till med alfabår och enklare släckutrustning, inge kul att jogga 700meter på en lerig cross/motorbana med akutväska syrgas och en bår. blir lite enklare att åka fyrhjuling då.
Och ingen arr kommer behöva ta nått ansvar då vi har egna försäkringar och dessutom ett ab med alla tillstånd som behövs
-
Jag funderar lite nu...
Vad ska du använda hjulingen till lite mer specifikt?
Räddningsfordon på motortävlingar brukar bestå utav ambulanser med utbildad personal, svåra olyckor tillkallar man ambulanshelikopter till.
Finns det verkligen någon motorklubb som vill ta det på sitt ansvar att ni far runt med en hjuling utan tillstånd för blåljus?
//Tobbe
Självklart har vi egna ambulanser och tillstånd för blåljus. och dessutom 3 fullt utrustade brandbilar. och en hel grupp läkare och sjuksyrror. Där 95% av alla anställda jobbar på ambulansen/räddningstjänsten i vardagen.
Och varför bes och registrera en fyrhjuling som enbart kommert användas på inhängnade områden.
Och det är nästan aldrig man drar en heli på olyckor förutom uppsala och sthlm.
Och fyrjulingen som inte är klar än kommer det finnas en kärra till med alfabår och enklare släckutrustning, inge kul att jogga 700meter på en lerig cross/motorbana med akutväska syrgas och en bår. blir lite enklare att åka fyrhjuling då.
Och ingen arr kommer behöva ta nått ansvar då vi har egna försäkringar och dessutom ett ab med alla tillstånd som behövs
Har du eget aktiebolag inom räddningstjänsten?
Även om det är lite offtopic, hur funkar det? Kan man köpa era tjänster då till en tävling som kräver läkare osv på plats?´
Det är kanske så med helikopter, har varit på två tävlingar en rallytävling i skogarna kring arlanda och en crosstävling på tufvängen södertälje. Där kom man med helikopter. Trots att det på rallytävlingen fanns tillgång till vanlig ambulans.
Helt klart är det ju smidigare att ta sig ut på tex en crossbana med hjuling. Lär ju vara perfekt på endurotävlingar tex där folk faktiskt kan ligga bra långt ut i skogen i svår terräng.
//Tobbe
-
Jupp lite offtopic men vad gör det.
nej jag äger inte företaget. Är bara fordonsansvarig. Och kör ofta fordonen men är inte utbildad i sjukvård mer än egenlära har hållt på med det här i snart 10år.
Har alltid utbildad personal med mig oftast 1 ssk och en läkare.
Jupp alla som vill kan köpa våra tjänster vi jobbar innom alla evenemang allt från konserer till dragraceing
Och så har vi mycker eftersläckningar av fastigheter och skogsbränder.
Vi jobbar oxå med dykuppdrag till polis rtj och kustbevakningen även båtbärgningar.
En lite alltiallo firma innom "privat räddningstjänst"
Rätt kul jobb iallafall endagen står man som dykledare och söker efter försvunna personer åt polisen.
Nästa dag står man långt ut i en skog och sprutar vatten åt rtj och dagen efter sitter man i solen på en goikart tävling käkar en grillad burgare och hoppas på att inget händer.
-
Jupp lite offtopic men vad gör det.
nej jag äger inte företaget. Är bara fordonsansvarig. Och kör ofta fordonen men är inte utbildad i sjukvård mer än egenlära har hållt på med det här i snart 10år.
Har alltid utbildad personal med mig oftast 1 ssk och en läkare.
Jupp alla som vill kan köpa våra tjänster vi jobbar innom alla evenemang allt från konserer till dragraceing
Och så har vi mycker eftersläckningar av fastigheter och skogsbränder.
Vi jobbar oxå med dykuppdrag till polis rtj och kustbevakningen även båtbärgningar.
En lite alltiallo firma innom "privat räddningstjänst"
Rätt kul jobb iallafall endagen står man som dykledare och söker efter försvunna personer åt polisen.
Nästa dag står man långt ut i en skog och sprutar vatten åt rtj och dagen efter sitter man i solen på en goikart tävling käkar en grillad burgare och hoppas på att inget händer.
Sweet, låter hur skoj ( och allvarligt ) som helst :)
Nu känns det bra mycket mer legitimt att ni åker runt på en blåljus hjuling. ()p
Inte så bra om vilken motorklubbsmedlem som helst åker runt på en atv med blåljus som funktionär.
Allt möjligt konstigt kan ju hända, inte bara förarrelaterade olyckor på en motortävling menar jag. Någon i publiken kan ju bli allvarligt akut sjuk, då förpliktigar det ordentligt att ha blåljus på fordonet ( inte bara flaggviftarkunskap :D ).
Men med tanke på dom tjänster ni erbjuder och har erbjudit ett tag om jag fattat det rätt, så kan det väl inte vara svårt för er att få tillstånd till blåljusen. Bara kostnaden för tillstånd och bes du vill slippa då iom att du inte tänker köra utanför tävlings/evenemangsområden förstår jag.
//Tobbe
-
För att få ha blåljus på ett fordon måste det "fordonet" ha blivit godkänt för att få ha blåljus.
Kör man runt med ett fordon med blåljus utan att ha tillstånd går det under samma lag som att bära en uniform, utan att vara polis.
Utdrag ur BrB 17 kap
15§
Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.
Är brottet med hänsyn till att det har medfört betydande men för det allmänna eller för någon enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år. Lag (1999:792).
Edit -> "registrerade som utryckningsfordon"
Förordning om vägtrafikregister, 6 kap. Registrering av fordon, 9 § (SFS 2001:650) framgår vilka fordon som får registreras som utryckningsfordon.
9 § Ett sådant motorfordon som anges nedan skall antecknas som utryckningsfordon, om det vid registreringsbesiktning enligt 6 kap. fordonsförordningen (2002:925) har godkänts eller i typintyg har betecknats som utryckningsfordon:
1. ett motorfordon som har godkänts vid lämplighetsbesiktning enligt 8 kap. 1 § 4 fordonsförordningen och som är inrättat för transport av sjuka eller skadade och är avsett att användas uteslutande för detta ändamål av den som ingår i en sådan organisation som avses i 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763), eller
2. ett motorfordon som är avsett att användas endast av en statlig brandkår eller en kommunal räddningskår eller av ett spårvägs- eller järnvägsföretag för att bereda hjälp vid eller förhindra olycksfall eller för att undanröja trafikhinder, eller av polis- eller tullpersonal eller personal vid Kustbevakningen i brådskande tjänsteutövning. Förordning (2002:945).
Utöver de ovan angivna fordonsägarkategorierna kan Vägverket enligt Förordning om vägtrafikregister, 20 kap. Bemyndiganden m.m., 4 §, andra stycket, 2 (SFS 2001:650) ge dispens för exempelvis gas- el- och vattenverks katastroffordon, fordon som används för transport av jourhavande läkare samt fordon som brukas för vissa brådskande blodtransporter.
-
För att få ha blåljus på ett fordon måste det "fordonet" ha blivit godkänt för att få ha blåljus.
Kör man runt med ett fordon med blåljus utan att ha tillstånd går det under samma lag som att bära en uniform, utan att vara polis.
Utdrag ur BrB 17 kap
15§
Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.
Är brottet med hänsyn till att det har medfört betydande men för det allmänna eller för någon enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år. Lag (1999:792).
Edit -> "registrerade som utryckningsfordon"
Förordning om vägtrafikregister, 6 kap. Registrering av fordon, 9 § (SFS 2001:650) framgår vilka fordon som får registreras som utryckningsfordon.
9 § Ett sådant motorfordon som anges nedan skall antecknas som utryckningsfordon, om det vid registreringsbesiktning enligt 6 kap. fordonsförordningen (2002:925) har godkänts eller i typintyg har betecknats som utryckningsfordon:
1. ett motorfordon som har godkänts vid lämplighetsbesiktning enligt 8 kap. 1 § 4 fordonsförordningen och som är inrättat för transport av sjuka eller skadade och är avsett att användas uteslutande för detta ändamål av den som ingår i en sådan organisation som avses i 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763), eller
2. ett motorfordon som är avsett att användas endast av en statlig brandkår eller en kommunal räddningskår eller av ett spårvägs- eller järnvägsföretag för att bereda hjälp vid eller förhindra olycksfall eller för att undanröja trafikhinder, eller av polis- eller tullpersonal eller personal vid Kustbevakningen i brådskande tjänsteutövning. Förordning (2002:945).
Utöver de ovan angivna fordonsägarkategorierna kan Vägverket enligt Förordning om vägtrafikregister, 20 kap. Bemyndiganden m.m., 4 §, andra stycket, 2 (SFS 2001:650) ge dispens för exempelvis gas- el- och vattenverks katastroffordon, fordon som används för transport av jourhavande läkare samt fordon som brukas för vissa brådskande blodtransporter.
om man läser noggrant så får man ju egentligen inte ens ha vanliga oranga blinkljus för då kan man ju förväxlas med tex vattenfall som levererar el eller dylikt och det får man ju inte enligt utdraget, allt är ju relativt. svenska lagar och förordningar är luddiga tycker jag. det beror ju på vem som ser och reagerar. 17kap 15§
-
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dPUzI7Vd76I[/youtube]
-
För att få ha blåljus på ett fordon måste det "fordonet" ha blivit godkänt för att få ha blåljus.
Kör man runt med ett fordon med blåljus utan att ha tillstånd går det under samma lag som att bära en uniform, utan att vara polis.
Utdrag ur BrB 17 kap
15§
Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.
Är brottet med hänsyn till att det har medfört betydande men för det allmänna eller för någon enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år. Lag (1999:792).
Edit -> "registrerade som utryckningsfordon"
Förordning om vägtrafikregister, 6 kap. Registrering av fordon, 9 § (SFS 2001:650) framgår vilka fordon som får registreras som utryckningsfordon.
9 § Ett sådant motorfordon som anges nedan skall antecknas som utryckningsfordon, om det vid registreringsbesiktning enligt 6 kap. fordonsförordningen (2002:925) har godkänts eller i typintyg har betecknats som utryckningsfordon:
1. ett motorfordon som har godkänts vid lämplighetsbesiktning enligt 8 kap. 1 § 4 fordonsförordningen och som är inrättat för transport av sjuka eller skadade och är avsett att användas uteslutande för detta ändamål av den som ingår i en sådan organisation som avses i 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763), eller
2. ett motorfordon som är avsett att användas endast av en statlig brandkår eller en kommunal räddningskår eller av ett spårvägs- eller järnvägsföretag för att bereda hjälp vid eller förhindra olycksfall eller för att undanröja trafikhinder, eller av polis- eller tullpersonal eller personal vid Kustbevakningen i brådskande tjänsteutövning. Förordning (2002:945).
Utöver de ovan angivna fordonsägarkategorierna kan Vägverket enligt Förordning om vägtrafikregister, 20 kap. Bemyndiganden m.m., 4 §, andra stycket, 2 (SFS 2001:650) ge dispens för exempelvis gas- el- och vattenverks katastroffordon, fordon som används för transport av jourhavande läkare samt fordon som brukas för vissa brådskande blodtransporter.
om man läser noggrant så får man ju egentligen inte ens ha vanliga oranga blinkljus för då kan man ju förväxlas med tex vattenfall som levererar el eller dylikt och det får man ju inte enligt utdraget, allt är ju relativt. svenska lagar och förordningar är luddiga tycker jag. det beror ju på vem som ser och reagerar. 17kap 15§
Nu behöver ju inte ett utryckningsfordon har varsellampor över huvud taget utan utryckningsfordon innebär att föraren - efter utbildning - Har rätt att överskrida trafikregler på eget ansvar samt vid behov med ljud och ljussignaler påkalla fri väg
Att ha oranga varselljus eller blåljus på utanför allmän väg och utan att påkalla fri väg kan jag inte se är förbjudet.
Men att använda dessa för att bryta mot trafikregle och påkalla fri väg utan tillstånd är bråttsligt såväl på land som på sjön