ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: swoop skrivet 19 september 2010 kl. 22:25:41
-
Hallå!
Ska köpa en atv men är totalt grön.
Den kommer att användas till "nöjeskörning", grusväg,åker, lite skog o ev div träffar(oftast grustag har jag fått förklarat för mig)
Budget 20-25000, blir jag biten atv:are byter man kanske upp sig men vill inte lägga mer i nuläget.
Har några frågor som jag blivit väldans glad om de blev besvarade!
Ska man satsa på erkända kvalitetsmärken som är äldre o har gått mer eller lite okändare märke( ge gärna exempel på märke, vet inte riktigt var gränsen går för kvalite o icke kvalite)?
Vad ska man satsa på för kubik, till ovan nämda körning? (ska jag hålla budgeten verkar det ju handla om max 350cc)
Hur långt kan de ha gått utan att man ska dra öronen åt sig?
Går kubik före ålder/antal mil?
Grymt tacksam för svar!!
-
Menar du åka på renodlade terrängträffar så krävs ju fyrhjulsdrift och i skogen klarar man sig med få kubik... tex en gammal Suzuki eller så, men de är inte särskilt upphetsande att försöka sladda grusväg med.
Och skall man åka väg så bör den ju vara vägreggad, och då måste man upp i årsmodell eftersom det bara varit de sista fem-sex åren som det sålts vägreggade maskiner.
Så du har två val med den budgeten enligt mig.
Antingen en vägreggad quad som tex Yamaha Raptor 350, Suzuki LTZ 400 eller en Dinli 450.
Dessa funkar fint på väg och är roliga i både sandtag och på grusväg och tar sig fram MYCKET bättre i skogen än vad oinvigt folk ofta tror.
Eller får du kika på en äldre märkesmaskin, Polaris eller Suzuki osv, med fyrhjulsdrift.
Men då blir det en maskin på typ 10 år och på runt 300 kubik, alltså rätt trött på grusväg.
Och ej vägreggad.
Så fundera lite på vilken typ av körning det blir, blir det tuff terräng så krävs fyrhjulsdrift.
Blir det mest bus och lek i gusgropar och på grusväg så är ju en quad roligare!
-
Det finns ju äldre som är traktor-reg och får därmed köras på väg. Billigt att äga men väldigt tråkigt efter som dom ska vara spärrad till 30km/h.
-
Man tackar o bockar för tipsen.
Min körning kommer att handla mest om "grus o bus" och den behöver va vägreggad.
Raptorn tilltalar helt klart, med tanke på vad jag räknar som terräng tror jag 2wd räcker ;) .
Hur långt/länge ska de ha rullat för att man ska va orolig över motor/reperationer som kostar?
Har inte tummen mitt i handen, men är ingen mekaniker iheller...
-
En Suzuki LTZ400 eller en Raptor 350 är fina maskiner som funkar bra i skogen som på väg. Och dom finns till bra priser som vägreggade.
Dinli450 funkar på väg men i skogen å sandtag är den kass. Tung å dåligt vridmoment.
Milen spelar inte så stor roll om den är välskött och allt funkar som den ska.
Finns lite å välja på blocket.se
http://www.blocket.se/vasternorrland/Suzuki_LTZ_400_28705251.htm?ca=6&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_ltz_400_28487234.htm?ca=6&w=3
http://www.blocket.se/dalarna/Suzuki_ltz_400_29484957.htm?ca=6&w=3
http://www.blocket.se/orebro/Suzuki_LTZ_400_Vagreggad_29504507.htm?ca=6&w=3
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=raptor+350&cg=1140&w=3&st=s&ps=&pe=&rs=&re=&c=1143&ca=6&l=0&md=th
-
En Suzuki LTZ400 eller en Raptor 350 är fina maskiner som funkar bra i skogen som på väg. Och dom finns till bra priser som vägreggade.
Dinli450 funkar på väg men i skogen å sandtag är den kass. Tung å dåligt vridmoment.
Milen spelar inte så stor roll om den är välskött och allt funkar som den ska.
Vet inte riktigt vars du får, att en dinli 450 inte funkar i skogen?
Kör mest hela tiden i skogen och i sandtagen och där har den funkat lika bra om inte bättre än många andra.(pga däck och körteknik)
Att den har mindre vridmoment kanske stämmer från låga varv om man jämför med en raptor 700, men att den har sämre vrid än yamma 350 och ltz 400 motorn :hmmm:
Ltz 400 är en bra nybörjarhoj men det är även en dinli 450(och många andra).
350in blir man fort less på effekten om man åker under vintern och i sandtagen. Sedan är den lite mindre i storlek också.
-
Hoj!
Tackar för hjälpen, om ngn dag ska jag iväg o kolla en 350 raptor ev en ltz400 också ()p.
Vad ska man tänka på vid testkörning?
-
Är du så total nybörjare som du själv påstår så kanske du i första hand måste tänka lite på att köra med insidan.
Man kan tex med lätthet bli avkastad eller välta när man svänger om man använder fel teknik...
När brorsan lånade min Raptor 350 för några år sen för att sladda lite lyckades han köra över sig själv.
Att du skall ha hjälm och helst ännu mer skydd är ju en självklarhet hoppas jag!
Gällande maskinen så är det lite beroende på vilken modell du kollar, men däck och drivpaket bör ju vara vettiga om inte priset är justerat därefter.
Däcken är lagliga till en millimeter, men under 4 mm så får man nog anse dem som slut.
...särskilt nu när den lite blötare säsongen börjat.
Drivpaketet (kedja och drev) kollas bla genom att hålla i en länk bakom bakdrevet och dra utåt och då skall det gå endast någon millimeter, inte typ fem-åtta.
Kolla sen alla bussningar i framvagnen så inget glappar.
...och sen bak i svinglager och bakaxel.
Sen ligger ju lamellerna i samma olja som motorn smörjs av, och sliras det massa på kopplingen svärtas oljan ner snabbt och detta är en av anledningarna till att det är tätare intervaller på en sådan här motor jämfört med en bil tex.
Oljebytena är alltså viktiga så fråga hur ofta och senast det gjorts.
Välskött service är MYCKET viktigare än nån repa i plasten eller några hundra mil hit eller dit.
-
ett tips från en som är ny på fyra hjul.. nerfbars är nästan ett måste.. en reaktion när det lutar är att sätta ner fötterna.. utan nerfbar skulle man kört över sitt ben ungefär 4 gånger förra gången man var ute.
en annan bra fråga är att kolla att jeppen kört på rätt olja och av bra kvalitet just pga sättet motorerna går på och är det mycket i skog o grustag kan den ha legat på höga varv under längre perioder altså måste det vara en bra olja.
-
Tackar för tipsen
Har några olika på G ()p
Prisdiskutionerna kvar ...
-
Go kväll!
Var på en verkstad idag för att kolla reservdelspriser
till en raptor. bla drivpaket,filter och service.
Meckaren sade att de var dyra till yamaha, jämfört med dinli( som han "råkade" vara försäljare för :hmmm: ).
Var det ett trick eller är deras reservdelar dyrare?
Nåt tips på nån bra hemsida med delar?
-
Go kväll!
Var på en verkstad idag för att kolla reservdelspriser
till en raptor. bla drivpaket,filter och service.
Meckaren sade att de var dyra till yamaha, jämfört med dinli( som han "råkade" vara försäljare för :hmmm: ).
Var det ett trick eller är deras reservdelar dyrare?
Nåt tips på nån bra hemsida med delar?
Var nog ett trick :nono:
Drivpaket till raptor700 = framdrev, bakdrev och kedja kostar ca 1000:-
oljefilter ca 100:-
Servicepriser tar väl alla lite hur dom vill för vissa dyra vissa billiga.
Bara att ringa runt lite å kolla vad dom tar på olika ställen
-
Generellt är delarna dyrare till en Yamaha, ja.
...men hur många går åt per 1000 mil?
Jag är inne på mitt fjärde år med min Raptor nu och på denna tiden har inget bytts ut pga slitage.
Jag har fått byta en del prylar pga diverse "felnavigeringar", nån fälg, en a-arm, bakaxel, mm.
-
Hur ligger SMC i kvalité? känner inte till märket
är det sånt där "kinaskit" :hmmm:
-
Snäppet över kinaskit skulle jag vilja säga.....
-
min kvalitestege som jag förstått det RÄTTA mig gärna ()p
1 Yamaha,honda suzuki
2 Kawasaki, can-am
3 Dinli, (SMC?)
4 Kina
-
Detaljfinishen är lite liiite sämre på CanAm jämfört med de japanska, men kvalitetsmässigt anser jag de knappast ligga efter alls.
Så flytta du upp Kawasaki och CanAm till ettan också.
Sen är det ett rätt långt steg från SMC och Dinli till kinaskitet för 12000;-
-
Ok
Så om man är inne på en dinli så kan man även kika på SMC?
Fortfarande mest sugen på raptor men ligger i hårda prisförhandlingar 8)
-
Skulle ta en SMC före Dinlin alla dagar i veckan!
-
För att försvåra ytterligare så tänker jag blanda in Adly åxxå, samma Fujimotor på 500 cc men betydligt bättre chassi o kvalitet.
-
PV577 försökte dra igång en seriös tråd där man skulle försöka reda ut märkes och kvalitetsbegreppen, tyvärr så självdog den för detta är ett utmärkt exempel på när den hade varit bra för en nybörjare. Dinli och SMC är tillverkade i Taiwan därifrån finns också Adly, Aeon, Kymcy, SYM, mm. De håller god kvalitet, kanske inte bäst men god. Har själv en SYM Quadlander som i och för sig körs rätt snällt men jag har inte behövt att göra något annat än att köra än ( räknar inte vanlig service ) Använder även en Suzuki 700 som vi släpar husvagnar med höst och vår och den pinas duktigt så därför är det förståeligt att vi får skruva lite ibland, men sett till vad den utsätts för så får man nog säga att det är riktigt rejäla grejor.
-
Då kör vi en ny rankning
1 Yamaha suzuki kawasaki can am
2 Dinli SMC Kymcy Adly
3
4
5
6 Kinamaskiner
Fyll i,rätta till
-
Helt utan erfarenhet från några av märkena är min uppfattning denna(om man inte blandar in fler än de som står):
1 Yamaha suzuki kawasaki can am
2 kymco
3 Dinli SMC Adly
4
5
6
7
8
9 Kinamaskiner
-
1 Yamaha suzuki kawasaki can am
2 Adly
3 Dinli SMC Goes Hyusong TGB kymco
4
5
6
7
8
9 Kinamaskiner
-
Det kanske vore bättre att återuppliva PV544:as tråd och att man man rankar märken som man har någon erfarenhet av annars blir det nog lätt tramsigt. Så slipper vi slakta den här tråden med OT också ( jag vet att jag började )
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=30535.0
-
Jasså, adly såpass, har som sagt ingen egen erfarenhet av märkena. Intressant.
-
Det räcker att kolla på svetsar, finish och montering för att se att Adly är en klass bättre än de andra i den klassen.
-
Och ändå har dom en bit kvar till Acess!
Kikade på deras Adly königser 542RR både i Örebro och Stockholm och det är ju en SMC med annan plast.
Har samma baksving men ser anorlunda ut i fram.
Och då tycker jag Accessen var betydligt bättre vad gäller svetsar. ()p
Men svetsarna ser inte dåliga ut om man jämför med vissa andra maskiner.
Var spekulant på en Hyosung 450 när jag skulle sälja min Raptor 350, och kikade på den när vi var på mässan i Älvsjö.
Jag och kompisen började skratta när vi stog i deras monter och kikade på 450n.
En av representanterna kom då fram och frågade vad som var så roligt, kolla svetsarna på den maskinen så får du se.
Han var helt oförstående på vad vi menade, då svarar vi att gå och kika i montern brevid och kolla vilken maskin som helst.
Killen gick över och kikade och kom tillbaka och sa att det var ju viss skillnad.
Men sen kläcker han ur sig att det bara är en förserie maskin dom har i montern.
-
Då var det klart!!!
Det blev en ltz400. 8)
Tack för alla tipsen,
-
måste ju också tacka för alla tips. sitter i valet och kvalet funderar på det en och det andra, vill få pengar (http://www.postalgold.se/guld-pengar/) tack igen :)