ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: joeychandlerson skrivet 4 september 2010 kl. 23:12:40
-
Halo gubbs!! :sunny:
Nån som tjackar gokart som jag? Jävligt skön glidarmaskin i stan med fin automatlåda (CVT tror jag).. drar 0,25dl per mil landsväg och toppar 90 Edit.: Rättning.. den drar 2,55l på 6mil landsväg så räknande fel ova.. står still i kolan nu så nån gärna räkna o lämna besked ang soppaförbrukning ;) kul att slippa släppa gasen i kurvorna.. nånsin ()p ()p
Varvspärren klipper dock på ett tråkigt sätt o bromsar ned farten från 90kmh till nästan 80 innan den börjar öka igen.. nån som vet nån cdi som botar detta? Det är nästan som det är inbyggt i transmissionen då den inte bluddrar som en när en vanlig elektronisk fartspärr i cdin. Nån som vet nåt?
Ha de gött!
Joe
-
Har själv varit sugen på en sån. Men blir du inte livrädd när det typ kommer en lastbil brevid? :)
-
Ja jag kan rekommendera en sån pärla till dig :) :) Minst lika stor uppmärksamhet som om du kört Ferrari - troligen mer (svårt att säga då jg inte haft nån Ferrari än (hehe) ;)
Jag har inte kört motorväg som min bror gjort som har en likadan.. skulle dock trivas bättre på min Dinli på stora vägen så man slipper bli omkörd av bilar och just lastbilar som du nämner.
Jag har inte känt något direkt obehag i trafiken än (stad) än vid rödljusen då. Men försöker släppa den känslan o tänka att det går bra :) Tycker bilister ser en bra och ingen som inte sett en när man kommer åkandes hittills.
Jag har ännu mer blick på övrig trafik i denna maskin än när jag kör quad. Man får planera och undvika att hamna i lastbilars döda vinkel så gott det går. Bra acc i stan så du står på vid rödljusen och hinner planera lite innan nästa rödljus ()p
-
Jag kör en Kinroad 650, finns en till med en sån här på forumet.
Också en kul maskin som höjer ögonbrynen på folk när man kommer farande.
Jag började med en 250 med CVT-låda, men tyckte ganska snabbt att den var för liten.
-
Aha coolt... var inne på en sån innan det blev f-kart ()p ()p Borde ju gå att plocka ut en del effekt ur en 650 :sunny: Dessa 170cc är inte värt mkt att trimma då det är så lite motor tror jag.. men ganska skönt att slippa tänka på det med ;) Fina glidarmaskiner som rör hyfsat på sig ändå :) CDIn behöver dock bytas så den inte sänker toppfarten på ett så dåligt sätt som den gör nu.
-
Ledsen att öppna en gammal tråd. Är bara intresserad vad det var för problem med CDI:n på din 170 maskin.
Min f-kart 100 hade också problem med fullgas i början, och det visade sig att det satt en för liten nålventil i förgasaren. Soppatorsk :)
-
Bara kul att tråden öppnas ()p Har kommit fram till att det troligen inte är fel på CDIn utan att det sitter nån sorts mekansk strypning i transmissionen.
Det var iaf tipset från en ung kille som trimmat massa moppar. Han sa att det sitter nån spärr som är lätt att ta bort.
Nån som vet nåt om det han pratar på?
Himla tråkig strypning annars - när du kommit upp i topspeed så bromsas hastigheten kraftigt ca5-8kmh så du kommer ned på typ 75kmh. Sen ökar det mot topspeed igen.
Vid cdi-spärr kan man ju lätta på gasen precis innan bluddret kommer. Men på dessa kommer en inbromsning.
Ska testa snart o se om jag kan beskriva bättre.
Mvh Joe
-
Är det ett repetitivt fenomen om du håller konstant fullgas, eller sker fartsänkningen bara en gång?
Jag tröttnade för övrigt på 100cc motorn efter att den skar ihop på essingeleden en varm sommardag, så nu har jag monterat en råtrimmad 400cc Honda gräsklipparmotor på 30 hästar. Jag har dessvärre bara en växel (slirkoppling) så den accelererar ganska dåligt och framför allt väldigt ryckigt. När man är uppe i fart så är den dock helt grym, gör ca 130km/h.
-
Ja det är repetitivt fenomen om jag håller konstant fullgas och det verkar faktiskt vara någon konstig strypning i diffen och inte CDI:n. Jag kunde komma upp i närmre 90kmh i nedförsbacke i helgen. Och lite drygt 80kmh på plan väg. Och därefter bromsades den ned till under 80 och sedan vandrar den upp till dryga 80 igen.
Kan dock lägga mig lite under 80kmh och slippa denna nedbromsning. Vilket är bra men får nog hänga på moppeforum och se om de vet nåt om strypning i diffen/automatlådan eller cvt eller vad det nu är för nån variant.
Förövrigt - fan va kul det är att köra gokart på stan och det var bättre acc än jag minns ;D ;D
Den motor som sitter på min 170cc (som säljes under benämningen 200cc) är nog en riktig trotjänare med sin 4takt och både oljekyl och fläktkylning.
Aj aj det låter inte som något drömscenario alls när din motor skar på Essingeleden :) Usch vad man kan få ångest att stå still med dessa maskiner bland tung trafik. Min brorsa fick stopp på en stor väg med massa trafik. Blev stående på ett smalt körfält med ett vajerräcke på ena sidan och stålstaket på andra. Han fick kila in karten lite under vajerräcket och en långtradare blåste förbi några centimeter från honom utan att sakta farten det minsta. Därefter fick han putta karten längs denna smala marginal till utrymme till närmsta avtagsväg som låg flera hundra meter bort :) (sätter en smilegubbe trots att det måste vart fruktansvärt.. men man får se det som en rolig historia för det gick ju bra trots allt och problemet med motorstoppet var att tändhatten ramlat av :banghead: Sen fick han åka de 3 mil han hade kvar på denna stora väg och hålla fast tändhatten mot stiftet. Inte skönt att sitta vriden på det sättet ;)
Det låter som en lyckad operation med din trimmade 400cc motor ()p Låter som det vore en kul grej att operera dit en Dinlimotor eller liknande med 5växlar - garanterat acc ()p ()p
-
Kan tro att dom är roliga att köra, men måste det inte vara mer eller mindre livsfarligt att köra i trafiken? Sitter ju väldigt lågt, och vissa ser ju knappt en quad eller mc.
-
Tändhattsfelet har jag också haft - 3 stopp på motorvägen under en och samma resa. En gång small det till utav h-e då det byggdes upp nån form av överspänning i tändspölen som sedan urladdades mot marken när tändhatten föll ner.
Tändhatten nöts ut av alla skakningar. Jag monterade en liten ståltråd runt hatten fäst till en slangklämma runt själva stiftet.
Jag har kört karten nästan enbart på motorväg. Motorn har skurit tre gånger, men bara en gång så allvarligt att den inte gick att få igång igen. Slirkopplingen i CVT:n havererade en gång på motorvägen också, det blev köttfärs av remmen och variatorrullarna. Därpå följde en felaktig garanti-reparation och det blev köttfärs igen. Slirkopplingen havererade ytterligare en gång senare, men då var jag förberedd på symptomen och lyckades undvika köttfärs :) Slirkopplingen tycks hålla ca 250 mil...
Är du säker på att det inte är soppatorsk i förgasaren på din 170 också? Bör i så fall låta ungefär som om man slår av tändningen, motoreffekten upphör liksom i cykler. Har aldrig hört talas om strypning i transmissionen...
-
Jag kan rekommendera buggy-club.de och buggy125.de om ni vill komma i kontakt med fler som kör samma maskiner. ()p
Tyvärr får man ofta svar på tyska även om du skriver på engelska men google translate kan ju hjälpa lite då, även om en del översättningar blir rent horribla :lol:
-
skulle det inte vara bra med en snöskoter motor? då har man atomat som är bra från början ()p
-
Jodå, gäller bara att hitta en som är tillräckligt låg profil så att den får plats under tanken. Sedan måste den nog vara beggad om man inte ska bli ruinerad. De flesta MC motorer är för hög profil, cylindrarna pekar liksom uppåt, fast man vill ha det mera framåt, Vattenkylining kan också vara ett problem då det inte är självklart var man ska placera kylaren. Mellan benen är det on om plats.
Angående strypning i transmissionen, det skulle möjligen kunna vara så att CVT;n helt enkelt vill växla ner en aning när luftmotståndet blir stort vid maxfart. Jag tror det har hänt mig också på motorvägen när det var uppförsbacke i kombination med kraftig motvind pga höststorm. 100cc motorn kändes jävligt klen då alltså. Prova att sätta dit tyngre variatorrullar.
-
Verkar som man syns väl ändå. Känns som att alla ser dig på dessa. Samma försiktighet som när du kör quad/mc är sunt :)
Kan tro att dom är roliga att köra, men måste det inte vara mer eller mindre livsfarligt att köra i trafiken? Sitter ju väldigt lågt, och vissa ser ju knappt en quad eller mc.
-
Zerver: Tror 170cc:n är kraftigare byggd och hållbarare motor. Tack för alla tips, ska kolla fugge så den får soppa, variatorvikter etc. Men först öppna variatorkåpan o se om det finns nåt plåtbleck, inkilat, att dra bort. Hört det från andra oxå nu.
eimsy: Tack för tips!
-
jag kommar inte ihåg vilken men när jag bodde i danmark ville jag ha en f-kart och han som jag tänkte köpa den av hade en till där han hade monterat nån 500cc scootermotor som skulle passa rakt på utan nått ombyggande .. ni vet dessa lite förstorade 45 eu moped som egentligen är mc´ar .. en av dom skulle motorn passa rakt över i f-karten .. och den var rolig med 500cc .. gick runt 150kmt och en acc som var helt sjuk .. har tyvärr inte kontakt til killen längre och kommer inte ihåg märke osv på scootern ..
men borde väl vara till att ta reda på
lite småsaker man kan göra är tex
http://www.4speed.se/se/art/trimm-cdi-gy6.php (http://www.4speed.se/se/art/trimm-cdi-gy6.php)
http://www.rc-trucks.org/gy6-engine-performance.htm (http://www.rc-trucks.org/gy6-engine-performance.htm)
fins en massa 200cc kits på marknaden till dom också
http://www.tallahasseescooterparts.com/complete-performance-pack-170200cc-p-1363.html (http://www.tallahasseescooterparts.com/complete-performance-pack-170200cc-p-1363.html)
tillmed turbo och EFI kits till dom
http://www.chinese-parts-canada.com/turbocharger_fuel_injection.html (http://www.chinese-parts-canada.com/turbocharger_fuel_injection.html)
-
Låter väldans häftigt, men jag har svårt att haja hur en scootermotor kan passa "rakt av". Man måste ju ha en bakaxel liksom... I mitt fall har jag fungerande diff också, transmissionen har dubbla kedjor. Det tar nästan en hel dag att switcha motor exempelvis inför besiktning.
(http://zerver.net/fkart400-2.jpg)
-
ja fråga mig inte men finns tydligen en gy6 klon på 500cc..
-
Kommer nån på vilken motor det är så är jag intresserad :sunny:
ja fråga mig inte men finns tydligen en gy6 klon på 500cc..
-
Förbannat snygg och brutal installation du gjort zerver ()p ()p
Låter väldans häftigt, men jag har svårt att haja hur en scootermotor kan passa "rakt av". Man måste ju ha en bakaxel liksom... I mitt fall har jag fungerande diff också, transmissionen har dubbla kedjor. Det tar nästan en hel dag att switcha motor exempelvis inför besiktning.
(http://zerver.net/fkart400-2.jpg)
-
Tack :) Det man skulle vilja förbättra är transmissionen. Man skulle ha en variator eller åtminstone någon form av tvåväxlad slirkoppling. En inbyggd kedjefri transmission skulle också vara att föredra, det blir rejäl snurr på en kedja som sitter direkt på motoraxeln, och slitage därefter.
I tyskland körs gokart i tävlingssammanhang med dessa motorer, det var därifrån jag fick iden.
-
Har du byggt detta så fixar du snart en bra transmission vet du ()p
Den där bolt-on 500cc-motorn låter mumsig tycker jag :djump: :sunny:
-
Verkar som man syns väl ändå. Känns som att alla ser dig på dessa. Samma försiktighet som när du kör quad/mc är sunt :)
Kan tro att dom är roliga att köra, men måste det inte vara mer eller mindre livsfarligt att köra i trafiken? Sitter ju väldigt lågt, och vissa ser ju knappt en quad eller mc.
Det är klart att man måste vara förstiktig, men de flesta olyckor på quad är vältningsolyckor och jag har hittills bara läst om en enda person som lyckats välta en f-kart. Han körde 80kmh baklänges och skulle göra handbromsvändning när bakhjulet samtidigt fastnade i en grop i asfalten. Det blev sjukhusvistelse.
Det stämmer att 170cc karten är kraftigare byggd. Gälller både transmissionen och ramen.
-
tjena gott folk, undrar bara är det någon som vet vart strypningen sitter på smc 170cc gocarten?? Jag skulle vilja att det ska gå lite fortare..
-
Om du inte skulle få ett svar här, så finns det ett tyskt buggy-forum (buggy-club.de) med en egen sektion för Kreidlers och SMC:s F-karts.
Precis som i det här forumet är dom hjälpsamma, men man får räkna med att dom svarar på tyska, även om du frågar på engelska :hmmm:
-
Oj, såg denna tråden - har aldrig tidigare sett, och visste inte, att det finns vägreggade karts! En sån här måste jag införskaffa mig! :D
-
Körde dessa 170cc karts länge men hittade aldrig nån strypning tyvärr
Endera får man gilla effekten som erbjuds - eller hitta en bolt-on scootermotor av större modell. Ingen som vet nån sån motor?
Japp kan lätt rekommendera en sån här glidare :) Dock är kvalitén lägre än man är van vid på SMC (gäller vissa detaljer som hjulbult, avgasrör som rostar etc)
-
Rycker liv i denna tråden då jag totalt missat den. Finns dessa maskiner att köpa i Sverige?
Blev riktigt sugen.
-
Dyker ju upp på blocket ibland, såldes ju ett tag men inga stora mängder skulle jag tro.
Rätt fränt men man sitter ju väldigt lågt och utsatt jämfört med övriga trafikanter, helst nu när många åker suv.
-
Gäller att hålla ögonen öppna då om man vill ha en sådan tingest.
-
ät ute efter en sådan skulle vilja ha den åka med men svårt att få tag på.
-
Hoppas den här tråden är aktiv. :)
Jag har sökt mycket på nätet för att hitta regler för F-kart. jag har tänkt o bygga nått.http://www.cyclekartclub.com/phorum/read.php?6,14661 (http://www.cyclekartclub.com/phorum/read.php?6,14661) Tänkte om det kunde vara möjligt att bygga nått sånt som jag länkar till och regga som F-kart