ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Holpers skrivet 31 augusti 2010 kl. 22:08:31
-
Tjena
Har läst massor på forumet men frågar ändå eftersom gamla köpråd kanske är inaktuella eller inte passar mig.
Har bestämt mig för att sälja MC:n och köpa en ATV.
Har ca 1 mil till jobbet och vill kunna åka med ATV dagligen till och från jobbet. Även nu i vinter.
Planen är även att förse ATV med någon form av säkerhetsbälte eller bilbarnstol så grabben på 3 år kan åka med. Släpper honom på dagis på väg till jobbet.
Jag är helt grön på ATV. Har provkört lite olika skogsmaskiner samt en SMC 250.
Det jag är ute efter är en bekväm, säker, pigg, någolunda diskret landsvägsmaskin som jag kan burna grusväg med ibland (Bor på Gotland)
Misstänker att man får lägga 100 lök på en riktig maskin, men vad får jag för ca 20-30 000kr som inte är Rusta-Kvalité ?
Nån som har ett bra tips?
-
Med lite tur kan du få en Suzuki LTZ 400 för de pengarna!
Har ni salt på ön vintertid?
Hjulingarna har tyvärr klent rostskydd...
-
Tycker du ska satsa på en riktig märkes ATV om du ska pendla varje dag. Annars tror jag det blir mkt skruva. Jag skulle satsa på en Suzuki Ozark då den är "täckt" fram, dvs du får lite skydd från vatten och slask. Blir en hel del slask och vattensprut speciellt på vintern från en vanlig Quad och det tröttnar man fort på om man ska pendla.
Har själv haft en Quad en Dinli 450 och kört en del vinter och höst med det tröttnade jag fort på då det var mkt skruva plus att det alltid sprutade upp en massa vatten/slask från framhjulen på fötterna och benen.
Eventuellt en SYM Quadlander, men då blir det ju Taiwan maskin kanske lite mera skruva.
Satsa på ett riktigt kvalitetsbatterie oxå då billiga eller lite slitna batterier gärna drar ur väldigt fort i lite kyla.
Lycka till!
-
LTZ är ju en riktigt snygg ATV. På Ön saltar de inte så det borde vara lugnt.
Men som du säger Marcus, hade inte tänkt på slasket, det kan ju som du säger snabbt bli väldigt kallt och blött på en LTZ
Synd att Ozarken ser rätt tråkig ut, ser ut som en skogsmaskin.
Den har även bara 250cc, räcker det till eller tröttnar man direkt?
-
Man kan tröttna även på en LTZ... det där är rätt individuellt.
Pendlar man bör man ju ha riktiga goretexkläder och då spelar regn mindre roll... men visst skvätter det en del på en quad!
...men oftast regnar det ju samtidigt och då blir man ju blöt ändå.
-
Man kan tröttna även på en LTZ... det där är rätt individuellt.
Pendlar man bör man ju ha riktiga goretexkläder och då spelar regn mindre roll... men visst skvätter det en del på en quad!
...men oftast regnar det ju samtidigt och då blir man ju blöt ändå.
Kör du på vintern med din ATV i slask osv.. Blir man helt dyngsur?
Det måste ju skvätta som fasen på ryggen med eller räcker stänkskydden till?
Hjulen ser ut att vara utanför stänkskydden. Bredare än alltså..
Går det att klara sig genom att bara köra saktare? typ 40km/h?
Vill ju helst ha LTZ stuket men jag vill inte bli helt dyngsur vid minsta vattenpöl.
Man kanske kan komplettera med stänkskydd i form av gummiflärpar på vintern.. liknande de rallybilarna har
Har själv bara kört ATV på sommaren i torrt väder.
-
Man sitter emellan hjulen ja, så något ryggstänk har jag aldrig noterat.
Fram blir man blöt när man svänger, kör man rakt fram passerar stänket vid sidan...
Kör man i 40 stänker det mindre, men å andra sidan tar färden längre tid så totalt blir man nog lika blöt ändå...
Jag har även en med riktiga skärmar, men kör man genom en vattenpöl och svänger allra minsta så skvätter det ändå, för hjulen kastar ju fram vatten och den "strålen" kör man sen in i.
Och framåt finns ju aldrig skärmar.
Dessutom bör du ju ha skydd när du åker, och de flesta allvädersställ för mc har inbyggda skydd.
...och är vattentäta.
Vill du klara dig helt från vatten mm så är bil ett mycket bättre val.
Dessutom billigare, säkrare, varmare och mer praktiskt.
...men tråkigt.
-
Körde hela vintern på min Raptor och tyckte bara det var kul när det hade regnat!
Och så himla blöt blir man inte heller, beror helt på hur mycket du rör dig på quaden.
Kör du lungt så behöver du inte durka så mycket och håller dig mer torr.
Provade att montera 2st gummiflärpar på mina fram skärmar och det gjorde en hel del.
Men jag tog bort dom för det såg så fult ut.
Mitt tips är köp ett bra allväders ställ och bra stövlar! ()p
Och när det väl regnar så är det ju skit samma då blir du ju ändå blöt! :lol:
-
Ja, men allvädersställ har jag ju från MC-åkningen.
Är Suzuki LTZ 400 då det hetaste tipset för ca 30 loppor.
-
Ja, om du skall kunna busa också... eller en Dinli 450.
Det blir liksom inte vidare bus med en 250, och har du dessutom kört mc en del så lär du knappast bli impad av effekten i en quad.
-
Hej !
På bilderna i länken nedan så ser du att jag har en STOR packbox som är U-formad, tittar du noga på bilden så ser du att två remmar går in innanför locket. De tvåremmarna tar jag fram och spänner framför mintreåring då hon åker med, då skyddar armstöden åt sidorna och remmen ser till att hon inte kasar fram, remmen har snabbspännen. givetvis har hon bra kläder och mc-hjälm också.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=29829.0
-
kan man inte sätta skärmar typ lastbilsskärmar och kapa till och sätta dom mellan framskärmen och neerfbarsen? visst det ser kanske inte så snyggt ut, men man kan ju ta av dom på sommren..
-
Hej !
På bilderna i länken nedan så ser du att jag har en STOR packbox som är U-formad, tittar du noga på bilden så ser du att två remmar går in innanför locket. De tvåremmarna tar jag fram och spänner framför mintreåring då hon åker med, då skyddar armstöden åt sidorna och remmen ser till att hon inte kasar fram, remmen har snabbspännen. givetvis har hon bra kläder och mc-hjälm också.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=29829.0
Det där var ju riktigt smart. Borde väl relativt enkelt gå att få dit liknande väska på de flesta modeller, även LTZ ?
En annan fråga, hur är det med serviceintervallet på dessa, måsta jag byta olja en gång i veckan om jag ska pendla med en LTZ ?
Skiljer sig skatt och försäkring mycket mellan modellerna?
-
Man kan få köpa en packbox som är lägre också om man inte är så sniken som jag och köpte på biltema, kvaliten på den är faktiskt bra men den är ju nästan lika stor som SYM:en. Bagagerack till LTZ finns http://mc-butikenshop.se/produkt/Bagagerack-Suzuki-LTZ-400 och då får du på vad du vill.
-
Efter att ha kollat på videor som denna inser jag att det är en LTZ jag ska ha. http://www.youtube.com/watch?v=8-sb-7tgbCM
Med racket och väskan du tipsade om Vespa. =)
Tycker inte killarna på filmsnutten ser olidligt blöta ut fast de kör i vattenpölar och lera.
Du funkar det för mig med att åka lite korta sträckor med.
-
Gällande serviceintervallen så känner jag tyvärr inte till det exakta miltalet, men vid snäll körning så lär 200 mil knappast vara något problem.
Åker man crossbana är det ju annat...
Skatt och försäkring skiljer inte emellan modeller då alla enligt pappret har 20 häst, sen att vissa har ett värde på närmare 200 000 medan andra på 5 000 verkar inte försäkringsbolagen begripit än, därför kostar de typ 2-4000 per år helförsäkrat, beroende på hur gammal man är och var man bor, men framför allt vilket bolag man väljer.
Vissa kör schablonavgift för alla fyrhjulingar tex.
Eftersom du verkar vara "gammal" mc-förare så kanske du är med i SMC?
Nämn det isf för bolaget, vissa ger 10-20% på premien även för fyrhjuling!
Skatten ligger på typ 200...
-
Menar du att du skulle ha biltemalådan på bakracket till en Ltz? Tror den lådan kommer hamna rätt högt, eller?
Det finns ju andra lådor med inbyggt säte också, typ kimpex outback. Men dom kanske inte passar på quads lika fint som på en arbetsmaskin.
(http://www.tirewiz.com/store/pc/catalog/38_1_sbl_2081_large.jpg)
-
bara för att du skall ha lite bättre koll så nämner jag en till maskiner som är värda att kolla upp tex polaris predator 500.(vet där i mot om inte om du får den för avsett pris) jag hade tidigare en ltz 400 och var mycket nöjd med maskinen, dock värt att tänka på är att det varvar en hel del i högre hastigheter som ex landsväg och om det blir mycket av det så bör du tänka på att ändra utväxlingen utav maskinen.
men just för pendling så är det som tidigare sagt, en bil bekvämare men tar bort nöjes faktorn.
-
Suzuki LTZ är inte direkt vanliga här i närheten. =(
Dinli 450 kikade jag på, de är ju billiga men har ju inga skärmar alls i fram typ så där lär man ju bli helt dyngsur på vintern.
SMC, Kymco, Adler finns ju för små pengar men då är det väl mecka hela vintern som gäller.
Kawasaki, Honda och Yamaha är svåra att hitta billigt...
Men jag är inte helt uppgiven, ska köpa en ATV nu direkt, bara jag hittar en fin. =)
-
Kymco är rätt bra kvalité , men det är ju lite mindre motor att leka med.
-
Finns en väldigt billig Kymco till salu här på Gotland
http://www.blocket.se/gotland/Kymco_Kxr_250_sport_28742031.htm?ca=19&w=2
Kanske kan vara något att börja med för att senare byta upp sig till en Suzuki.
-
Det är ju värt att åka och provköra iaf, så du får känna själv vad du vill ha.
Det är ju ändå bara du själv som kan avgöra vilken maskin som känns bäst.
Rätt billig var den ju, och så märker du ju om det är något för dig.
Dock vet jag inte vilken sorts däck du bör köra med på vintern, inte dom där landsvägsdäcken iaf.
-
Det är ju värt att åka och provköra iaf, så du får känna själv vad du vill ha.
Det är ju ändå bara du själv som kan avgöra vilken maskin som känns bäst.
Rätt billig var den ju, och så märker du ju om det är något för dig.
Dock vet jag inte vilken sorts däck du bör köra med på vintern, inte dom där landsvägsdäcken iaf.
En polare gaggade något om dubbar man skruvade in i däcken. Karbidstål eller vad det kallades. Det kan man kanske bara skruva i de där däcken.
Ska ringa och provköra.
-
Jo, det finns skruvdubb. Men om du åker mkt asfalt så tror jag du nöter ner dom rätt fort.
Kanske är bättre då med allround/terrängdäck med mjukare och grövre gummi som greppar lite bättre än vägdäcket.
-
Hur står sig Adly 300 xs sport?
Håller den för daglig pendling hela vintern?
De är ju rätt billiga. Hittade en i Enskede för 21 loppor, det är ju värt att åka och hämta kanske? Eller är det vettigare att lägga på 10 loppor och få en Suzuki?
Hittade lite info på forumet om den men inget om pendling och vinter med 20 minus.. =)
Gillar dessutom at de har skydd för fötterna.
Frågan är bara om man kan få dit en snygg packväska på den så grabben på 3 år sitter säkert bakpå.
-
Jag har en adly 300xs ,pendlar för visso ej med den men jag har kört med den i dom flesta väder förhållanden utan att söla ner fötter och ben.Enda nackdelen är väl att den kunde varit lite piggare.Farsan har också en 300 xs som han har satt bagagerack på och sen satt julas atv väska på, ser helt ok ut
-
Det vettigaste måste vara en billig bil, jag skulle ALDRIG skjutsa mina barn på en atv 2 mil om dan året runt, de är ju helt enkelt inte gjorda för det, du får ju en besiktad bil för nåra tusenlappar och där sitter din 3 åring bra mycket säkrare och varmare.
-
Det vettigaste måste vara en billig bil, jag skulle ALDRIG skjutsa mina barn på en atv 2 mil om dan året runt, de är ju helt enkelt inte gjorda för det, du får ju en besiktad bil för nåra tusenlappar och där sitter din 3 åring bra mycket säkrare och varmare.
Jo, men hade jag velat ha tips på en billig bil så hade jag inte frågat här ellerhur =)
Vi har redan en bil som vi kan ta när vädret är uselt. Bor ju i Visby så det är inte direkt Norrlands inland heller.
Helställ, heltäckt hjälm och försiktig körning så är det vär inte mer osäkert än de som cyklar med sina barn till dagis i trafiken året runt?
Det är inte av snålhet eller i ett försök att spara pengar jag vill ha en ATV, det är ju för att jag brinner för motorer och tycker att det är sådär lagom upphetsande att åka runt i familjens A6 kombi.
Klart grabben måste åka lite motor med pappa... Men jag vågar inte ha med honom på MC:n ännu.
Oftast är det ju bara jag själv som ska åka till jobbet med den.
-
För 20-30 000 kan du få en riktigt fin volvo 945:a för med bra värme som du säkert kan lämna och hämta barn på dagis med! jag skulle aldrig sätta mig i den sitsen att jag vart tvungen att gå upp på morgon en kall vinterdag och skjutsa barn på dagis och sen pendla vidare till jobbet på en fyrhjuling. BURR BURR, fy faan. men de är jag det 8) lite för bekväm kanske ;)
-
För 20-30 000 kan du få en riktigt fin volvo 945:a för med bra värme som du säkert kan lämna och hämta barn på dagis med! jag skulle aldrig sätta mig i den sitsen att jag vart tvungen att gå upp på morgon en kall vinterdag och skjutsa barn på dagis och sen pendla vidare till jobbet på en fyrhjuling. BURR BURR, fy faan. men de är jag det 8) lite för bekväm kanske ;)
Hellre cyklar jag än åker sunkvolvo ;) Skrev ju att jag redan har en bil..
Vill ha ATV för att det är kul. Men jag har fortfarande inte hittat någon tillräckligt prisvärd och nära för att åka och kolla på. Men jag letar på..
-
För 20-30 000 kan du få en riktigt fin volvo 945:a för med bra värme som du säkert kan lämna och hämta barn på dagis med! jag skulle aldrig sätta mig i den sitsen att jag vart tvungen att gå upp på morgon en kall vinterdag och skjutsa barn på dagis och sen pendla vidare till jobbet på en fyrhjuling. BURR BURR, fy faan. men de är jag det 8) lite för bekväm kanske ;)
Hellre cyklar jag än åker sunkvolvo ;) Skrev ju att jag redan har en bil..
Vill ha ATV för att det är kul. Men jag har fortfarande inte hittat någon tillräckligt prisvärd och nära för att åka och kolla på. Men jag letar på..
ha ha ha, hoppas ni får mycket snö i vinter ;)
-
Och mycke snö fick dom på gotland iår va?
Norrlands inlad går mot en dålig snövinter igen verkar det som :(