ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: smuggel skrivet 28 augusti 2010 kl. 21:21:56
-
Tja, funderar på att köpa en ny quad till nästa sommar. Har en dinli 450 nu som jag faktiskt är väldigt nöjd med, förrutom att den väger alldeles för mkt och att det är för dåliga dämpare i den (har en 06 med oljedämpare). Det jag söker efter är en med minst 45hk och en som är ganska lätt och vägreggad så klart, så kom gärna med bra tips. polaris predator har ju samma motor som dinlin dock 500cc istället för 450 så det är ju ett alternativ jag funderat på om den inte väger för mkt ?
Jag undrar även hur det ligger till om man t.ex köper en yfz450 som ej är vägreggad, är det helt omöjligt att regga in en sån om man fixar allt som krävs på den ? eller någon annan oreggad...
jag söker självklart en beggad som inte är äldre än 05.
-
Tips nr:1 då ...Gasgas hp wild -06...56hp och fungerar och håller skit bra. Mycket bra saker redan original.
Mitt val och har en själv......Skulle iofs kunna tänka mig en Raptor 700 men har ej tyvärr råd med en sån. Så jag är nöjd med min just nu iaf. :headbang:
-
Jag kör en Can-am DS 450 som är vägreggad.
Går sjukt bra och väger inte mycket alls. Mest byggd i aluminium.
Jag är otroligt nöjd med den.
-
Jäkligt kul med lite ovanligare modeller!
-
kanske en smc wildcat 500 ?
samma puffra som i predatorn och väger 197 kg torrvikt.
-
Raptorn väger 192kg med full tank o olja;) ingen klump icke.
-
Tips nr:1 då ...Gasgas hp wild -06...56hp och fungerar och håller skit bra. Mycket bra saker redan original.
Mitt val och har en själv......Skulle iofs kunna tänka mig en Raptor 700 men har ej tyvärr råd med en sån. Så jag är nöjd med min just nu iaf. :headbang:
är det 56hp orginal i den ?, vet du va den väger i torrvikt ? låter ju iaf intressant :)
dock så finns det ju inte en enda gasgas på blocket.........................................................
-
kanske en smc wildcat 500 ?
samma puffra som i predatorn och väger 197 kg torrvikt.
smc är ju i stort sätt samma som dinlin jag redan har, skitbra motor och så men den väger för mkt för det jag vill ha.. :(
-
Hur mycket lättare vill du ha då?
Vad väger Dinlin?
Skulle rekomenderat den nya LTZ men den är kanske lite för motor iden.
Men där har du en lätt och smidig maskin med bra dämpare som funkar bra på väg.
Mvh Niklas
-
Hur mycket lättare vill du ha då?
Vad väger Dinlin?
Skulle rekomenderat den nya LTZ men den är kanske lite för motor iden.
Men där har du en lätt och smidig maskin med bra dämpare som funkar bra på väg.
Mvh Niklas
dinlin väger runt 200 tror jag i torrvikt är inte helt 100 nått vid 200 iaf. ja vet att ltzn är lätt jag har en polare som har en och jag har funderat på en sån men jag vill ändå inte minska motormässigt, därför jag är lite inne på en predator 500 om det är någon som vet vad en sån väger ? dom ligger rätt bra i pris också.. de står o väger mellan predator och ltz iaf, och om predatorn inte väger brutalt mkt så är ju saken klar :)
-
Tips nr:1 då ...Gasgas hp wild -06...56hp och fungerar och håller skit bra. Mycket bra saker redan original.
Mitt val och har en själv......Skulle iofs kunna tänka mig en Raptor 700 men har ej tyvärr råd med en sån. Så jag är nöjd med min just nu iaf. :headbang:
är det 56hp orginal i den ?, vet du va den väger i torrvikt ? låter ju iaf intressant :)
dock så finns det ju inte en enda gasgas på blocket.........................................................
Hmm minns jag rätt så väger den ca 175 kg tror jag det var...Och ja det är 56 hästar original i den,,,går skit fint :headbang:
Och den är ju byggd direkt för tävling men är bara omgjord med blinkers och lysen för gatbruk ;)
-
Dinlin väger 210 i torrvikt!
-
Dinlin väger 210 i torrvikt!
men de var inte den jag brydde mig om utan de var predatorns vikt ja undrade över :) och hur många hk det är i en ltz 400 ?
-
Om jag var du sukke2k så skulle jag behålla dinlin som väg och enduromaskin.
Sedan skulle jag köpa en dunderprutad ej reggad maskin på blocket för att busa med på bana. skulle tro att du får en gammal ltz för under 20, och väntar du lite till så kanske du får en för 15. finns ju massor av ej reggade maskiner (inte bara ltz )som ligger för högt
Då får du ju två världar, dinlin som väg/enduro, och ltz/kfx/dvx eller andra crossmaskiner som mx maskin
Lite dumt att köpa en reggad maskin för att bara köra på bana med.
Då kan du ju åka hur hårt du vill på bana och köra sönder, och ändå få vara med polarna ut till fiket med dinlin på helgen.
Sedan tar du en endurosväng med dinlin som träningspass då och då, så kommer du bli en dräpare på mxbanorna sen.
Ang vikten på en predator så ligger den på torrvikt 185-190 kg beroende på årsmodell.
-
Dinlin väger 210 i torrvikt!
men de var inte den jag brydde mig om utan de var predatorns vikt ja undrade över :) och hur många hk det är i en ltz 400 ?
Var mest för att du inte vad din maskin vägde!
LTZ har väl ca 40hk så du lär ju märka en del skillnad.
Predatorn är nog ingen dålig maskin heller med mer pulver också! ()p
-
joo det blir nog en predator om jag nu inte behåller dinlin, jag gillar ju den trots allt :) det är ingen som vet exakt vad torrvikten är på en predator 500 ?
-
joo det blir nog en predator om jag nu inte behåller dinlin, jag gillar ju den trots allt :) det är ingen som vet exakt vad torrvikten är på en predator 500 ?
Jag skulle behållt den och köpt en ren crossmaskin billigt
Hur exakt behöver jag vara ang vikten
En 2003 utan piggyback dämpare väger med org däck 188kg torr (Crossmodell)
-
joo det blir nog en predator om jag nu inte behåller dinlin, jag gillar ju den trots allt :) det är ingen som vet exakt vad torrvikten är på en predator 500 ?
Jag skulle behållt den och köpt en ren crossmaskin billigt
Hur exakt behöver jag vara ang vikten
En 2003 utan piggyback dämpare väger med org däck 188kg torr (Crossmodell)
hehe okej de var ju lite mkt, iaf inte så att de är värt att byta för 22 kg i skillnad, men jag vill endå bara ha en "allround" och man måste tänka på att jag är student så kanske max 35-40k kan jag lägga inklusive det jag får för dinlin, (hoppas iaf på 20 då den är i bra skick) :)
-
22 kilo gör en jävla skillnad kan jag nästan lova dig!
Det är bla vikten på Accessen som gör att jag tvekar! :hmmm:
-
joo det blir nog en predator om jag nu inte behåller dinlin, jag gillar ju den trots allt :) det är ingen som vet exakt vad torrvikten är på en predator 500 ?
Jag skulle behållt den och köpt en ren crossmaskin billigt
Hur exakt behöver jag vara ang vikten
En 2003 utan piggyback dämpare väger med org däck 188kg torr (Crossmodell)
hehe okej de var ju lite mkt, iaf inte så att de är värt att byta för 22 kg i skillnad, men jag vill endå bara ha en "allround" och man måste tänka på att jag är student så kanske max 35-40k kan jag lägga inklusive det jag får för dinlin, (hoppas iaf på 20 då den är i bra skick) Leende (smiley)
Då är nog att köpa fina dämpare till dinlin att rekomendera, så får du verkligen en allround maskin.
Att köra med org oljedämparna är inte roligt, men byter du bara bak så får du en helt annan maskin, och vill du ha mindre slag fram så byter du även fram. Tro mig du kommer att bli impad av vad dinlin klarar ute på dem guppigaste leder där du knappt kunde gasa innan du höll på att flyga av.
Blir betydligt billigare än att byta maskin.
Då kanske du kan prova på lite crossbana med den också.
-
joo det blir nog en predator om jag nu inte behåller dinlin, jag gillar ju den trots allt :) det är ingen som vet exakt vad torrvikten är på en predator 500 ?
Jag skulle behållt den och köpt en ren crossmaskin billigt
Hur exakt behöver jag vara ang vikten
En 2003 utan piggyback dämpare väger med org däck 188kg torr (Crossmodell)
hehe okej de var ju lite mkt, iaf inte så att de är värt att byta för 22 kg i skillnad, men jag vill endå bara ha en "allround" och man måste tänka på att jag är student så kanske max 35-40k kan jag lägga inklusive det jag får för dinlin, (hoppas iaf på 20 då den är i bra skick) Leende (smiley)
Då är nog att köpa fina dämpare till dinlin att rekomendera, så får du verkligen en allround maskin.
Att köra med org oljedämparna är inte roligt, men byter du bara bak så får du en helt annan maskin, och vill du ha mindre slag fram så byter du även fram. Tro mig du kommer att bli impad av vad dinlin klarar ute på dem guppigaste leder där du knappt kunde gasa innan du höll på att flyga av.
Blir betydligt billigare än att byta maskin.
Då kanske du kan prova på lite crossbana med den också.
Jo, jag var ju inne på köpa nya dämpare där ett tag men kom fram till att de blir lite för dyrt. Men det blir nog att jag behåller dinlin iaf en sommar till. Det är ju inte direkt så att jag är missnöjd med den :)