ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Mr.Nero skrivet 23 augusti 2010 kl. 12:57:17
-
då jag är ny i atv svängen. och som jag kan läsa mig till på forumet,verkar det som om dom flesta kör i skogen o grisar ner sig.
säkerligen sjukt roligt!!!
men hur många kör igentligen sin 4 hjuling som ett alternativ till mc?
skulle vara roligt att veta, har mött några stycken runt sthlms trakten.
-
Jag kör främst på väg, men jag är också en av dem som nyligen skaffat hjulingen. Så inte hittat nåt bra ställe(skogen) att grisa ned sig på :D
-
Jag kör nästan bara på vägen, till och från jobbet, åka och handla, bara för att det är kul m.m men inte som ett alternativ till MC utan ett komplement. Har MC och MC-scooter. Fyrhjuling och MC är två helt olika fordon att köra, lika roligt men på olika sätt.
-
Samma här, kör mästadels på väg i södra stockholm.
-
Mestadeks asfalt som gäller här också! Dock är det ju förjävla roligt att grisa i skogen :>
-
Mest på vägen ja....
-
100% väg hittils. är ju vägreggad o har vägdäck.
-
quads hör hemma i grusgropar crossbanor, ev lite grusvägspisk absolut inte på asfalten....
-
Gäller det vanliga MC åxxå??? Det finns ju liksom olika sorter förstår du.... ;)
-
kan tänka mig att det är hur kul som hällst att grisa i skogen..kanske inte den optimalaste maskin man köpt för ändamålet "grisa" låg och bakhjulsdriven med gat däck.,..men grusvägar är ju aldrig fel det heller ;)
-
hmm kan sträcka mig så långt att eatv kanske kan få änvändas lite på asfalten...alla som moddat sina vanliga (yamma, sukka, honda, kawwa mm) och fått på vägdäck har fått fel däck levererade ;)
-
Att du bara orkar.
-
Jag tycker inte fyhjulingar hör hemma på vägar. Tycker dom ska köras i terrängen eller motorstadium. Så jag håller med TAZ :)
-
Tycka får man alltid, det vore intressant att veta varför du tycker så. skickar med en länk till en förening där dom också tycker så. ett medlemskap kanske :)
http://www.motormannen.se/mm1/opencms/motormannen/
-
Lite trixigt ställd fråga...
Jag har också tvåhjulig motorcykel, men jag kör inte endast vägar med den.
Och absolut inte bara asfalt.
...men mest.
Fyrhjulingarna är som vespa säger "...bara för att det är kul m.m men inte som ett alternativ till MC utan ett komplement..."
Fyrhjulingarna rullar mest på ställen där det är svårt att komma fram med bil, men ibland är det ju en bit till dessa ställen och då blir det ju vägar... men visst kladdas det en del!
Några renrätta sjösättningar är jag dock inte intresserad av, går det att köra RUNT en lerpöl så gör jag det.
Kladda för kladdandets skull är jag inte mycket för.
Igår åkte vi en liten tur till Öland och när vi låg på ställ utmed nån kalkgrusväg överraskades vi av ösregn så maskin och kläder förvandlades snabbt från svart svart svart, till en grådaskig sörja.
Resesällskapet hade svårt att le åt situationen.
Innan vi var hemma igen hade vi avverkat 55 mil i sadeln, varav kanske 45 på asfalt...
Här är för övrigt en bild några meter från Böda strand där jag hittat en genväg!
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder021.jpg)
-
Som det ser ut nu är vägar nästan det ända man kan köra på och motorstadion(Lagligt). Tycker det skulle vara bättre att ta bort fyrhjulingar från vägarna och ha som skoterleder för fyrhjulingar. Det är ju där dom är designade att köra från första början. ()p Tycker det är bra att SATVF tagit tag i frågan och fått till att det går att fixa leder. ()p
-
Hur ska du ta dig till lederna, släp eller? Det är ju skittråkigt. Är det inte rätt smidigt att köra dit? Jag kan förstå de som har det som sin enda hobby eller tävlar och kan lägga mycket tid men har man småbarn så får man ta den lilla tid som blir över och då hinner inte jag till någon led med bil och släp. Du har nog dömt ut 50% av medlemmarna här.Kan bli ensamt efter din lagändring. Jag som trodde att du tyckte att det var trafikfarligt eller nåt.
-
Det är därför jag skulle vilja se leder för att det är trafik farligt. Och sen om det är en skoterled för quad får man köra närmsta väg till leden.
-
Vad är trafikfarligt?
Visst, man sitter oskyddad osv men det gör man ju på en tvåhjulig mc också... och med fyra hjul klarar man tex överraskande grus i en kurva betydligt bättre än vad en tvåhjuling gör.
...men visst, leder vore nice!
Och om de hamnar i Norrland får ju vi i sydligaste delen av landet alltså köra genom hela Sverige!
(för att "komma till leden"...)
Att vissa quads är trafikfarliga kan jag hålla med om, det finns ju tyvärr de som vinglar över hela vägbanan redan i 50... men flertalet är stabila.
Sen att crossdäck i vissa fall förlänger bromssträckan extremt och kanske därmed bör undvikas på asfalt är en annan aspekt, men varför ett atv-förbud skulle behöva införas begriper jag inte alls.
-
lag sverige...då borde man teoretiskt förbjuda sprothojjar, japanare i form av turbobilar,medelsvenssons v70 eller suv som tror det är ok att köra 120 km/h i snöstorm för dom har "abs"
eller med förklaringen "jag har 4 hjulsdrift då är det inte halt"
lastbilschaffisar som håller 90 OAVSETT väderlek.
hur många åker inte åt helvete varje år.?
det borde ju ligga som en som ni kallar "trafikfara"...
löjligt tankesätt att villja förbjuda något som många tycks gilla.
handlar väl mer om att man skall köra med huvudet o inte gas tummen!
för att få tråden att spåra ur lite.. ;D
-
Eller så skulle det anordnas körkort för fyrhjulingar och folk blir säkrare förare. För igentligen vad har en Bil och fyrhjuling för likheter eller en mc och fyrhjuling inte speciellt mycket när det gäller hur man kör dom. Bilkörkort är för lite. Ja det finns förare som vet vad det innebär att köra fyrhjuling på vägen men det är många som tänker "oj stödhjul då kan man ju inte ramla" som är helt fel.
Men jag står fast att jag helst inte skulle vilja se fyrhjulingar på vägen.
-
jag kan erkänna att det finns dom som förmodligen kör över sina egna kunskaper, men å andra sidan finns det nog flera på sporthoj eller i en sport bil som gör det åxå,
så varför en 4 hjuling skulle vara annorlunda förstår jag fortfarande inte..
och håller man sig till lagliga hastigheter, och inte kör fortare,
för kör man fortare är det en olaglig handling och kan då inte förstå varför det skall drabba dom som kör lagligt för att det är kul.
hade jag velat köra som en idiot (läs då olyckor inträffar)
hade jag sattsat mina dollars på en cbr 1000 eller en r1...
o så va vi där igen! :D
-
Det händer olyckor ibland för dom som kör lungt också och då skulle man behöva rätta kunskapen hur man ska göra i en sån situation.
-
absolut gör det det....det förnekar jag inte,
men risken är avsevärt större ju fortare man kör,
för att man själv skall vara vollande,
är någon annan vollande så kan man inte riktigt förbereda sig på detta med eller utan utbildning :o ;)
ännu mer offtopic,
kul att se att det spårar ut här,precis som i alla forum. ;D
-
...är någon annan vollande så kan man inte riktigt förbereda sig på detta med eller utan utbildning...
Utbildning i riskbedömning finns ju inom de flesta områden, även trafik, så klart att det går att förbereda sig.
Många glömmer nog hur utsatta de egentligen är på en liten fyrhjuling, de "slåss" mot både lastbilar och personbilar i trafiken men verkar glömma att oavsett vems felet är vid en eventuell olycka så drabbas den på fyrhjuling värst.
Alltid!
Rent handhavandemässigt tror jag inte det behövs nån direkt utbildning, men hur många förare av tvåhjuliga motorcyklar ser man på ett år som kommer i shorts, t-shirt och foppatofflor?
Kanske 80% av alla mil tvåhjulingar kör i Sverige sker faktiskt i ungefär samma fart som vi på landsvägarna, men utöver hjälm har de nästan alltid skinnhandskar och minst allvädersställ med inbyggda skydd samt kängor.
När jag tex skall till båten (fyra mil) så tillhör ibland även jag de som kommer farande i t-shirt och utan handskar, men när man möter en på tvåhjuling med riktiga kläder så skäms man nästan!
(det kanske inte är så konstigt egentligen att de aldrig hälsar på oss med stödhjul)
-
Extra körkort vore helt ok anser jag. Ett tag fick man ju gratis mc-kort när man tog för bil också ... bra att det slopades.
Jag tycker också att man skulle få köra upp lite då och då, flertalet bilister kör jäkligt dåligt.
När jag är ute och kör i stan så kör det fram bilar framför mig i princip i varannan korsning/rondell. När jag kör bil så har folk problem med blinkers i allmänhet men speciellt i rondeller (där försvann idén med en rondell, att trafiken ska flyta smidigt, nu måste man ju vänta på att den är tom eftersom ingen blinkar). Sedan har folk dålig koll på hur man bär sig åt vid övergångsställen, de flesta vet inte vad hastighetsskyltarna är till för och jag kan hålla på i några minuter till att lista.
Ska man "byråkratisera" mer så är min priolista så här:
1. Följa upp bilisters körkort ofta.
2. Hårdare straff för folk som inte sköter sig bakom ratten.
3. Körkort för att vara förälder.
4. Körkort för cyklar.
5. Körbevis (inte regelrätt körkort) för atv's. Typ eumoppe-kort. Man går en snabbare kurs för att få reda på risker som hur man kör en atv. Reglerna är ju samma som för övriga fordon i trafiken och har man då körkort redan så bör man kunna dessa.
-
Det är därför jag skulle vilja se leder för att det är trafik farligt. Och sen om det är en skoterled för quad får man köra närmsta väg till leden.
ska det vara lagligt att köra närmsta vägen till leden menar du, det blir ju en smidig liten lag att få folk att följa.
-
Men jag står fast att jag helst inte skulle vilja se fyrhjulingar på vägen.
Tycker dom har lika stor rätt att vara där som en MC!
Men en speciell utbildning vore inte fel!
Tror många tänker att det är ju 4 hjul så det är bara att köra.
Och alkolås vore inte fel på ATV! :lol:
-
Det är därför jag skulle vilja se leder för att det är trafik farligt. Och sen om det är en skoterled för quad får man köra närmsta väg till leden.
ska det vara lagligt att köra närmsta vägen till leden menar du, det blir ju en smidig liten lag att få folk att följa.
Funkar fint för skoter.
-
Många som kör skoter till och från leden kör inte väg! Närmaste skoterleden här hemma är 10 mil bort, ska jag ta motorvägen med skotern menar du?
En skoter får köra på flera ställen än på leder, nästan överallt så länge man inte skadar vegetationen under snön, med vissa undantag så klart. Detta kommer ju inte att fungera när det gäller atv. Med skoter kan man köra i diken, på översnöade åkrar utan sådd och framförallt i skogen för att komma till eventuell led. Det kan du INTE med en atv.
Japp våran can-am 400 rullar 90% grus och asfaltsväg.
-
Rent handhavandemässigt tror jag inte det behövs nån direkt utbildning, men hur många förare av tvåhjuliga motorcyklar ser man på ett år som kommer i shorts, t-shirt och foppatofflor?
Kanske 80% av alla mil tvåhjulingar kör i Sverige sker faktiskt i ungefär samma fart som vi på landsvägarna, men utöver hjälm har de nästan alltid skinnhandskar och minst allvädersställ med inbyggda skydd samt kängor.
När jag tex skall till båten (fyra mil) så tillhör ibland även jag de som kommer farande i t-shirt och utan handskar, men när man möter en på tvåhjuling med riktiga kläder så skäms man nästan!
(det kanske inte är så konstigt egentligen att de aldrig hälsar på oss med stödhjul)
Kanse det ser ut så runt dig men jag ser alldeles för många MC-åkare som kör med t-tröja/jeans runt Luleå/Piteå under den varmaste perioden.
Själv kör jag alltid med skyddsutrustning, vore tråkigt om man blev invalidiserad bara för att man var bekväm.
Och för att svara på utspungsfrågan så är det nog 90% väg och 10% grus för mig. Jag använder min 4hjuling isf en andra bil och använder den för att pendla c:a 2 mil enkel väg till jobbet.
-
Jag har sagt vad jag tycker och då kan alla andra tycka vad dom vill. ()p
-
jag tyckte som ikas innan...men ändrat mig ni får gärna köra på vägen om ni vill :) sen att ni missar det riktigt roliga är upp till er :rtfm: har kört riktigt breddat och sänkt (dock för mjuka dämpare och crossdäck) på vägen och kan inte komma på att jag en enda gång under tiden jag körde ansåg att det var direkt roligt! bättre ställa den på släpet! men är lite för jobbigt att kroka på och binda för att åka till grushålor i närheten utan smidigt att bara ta quaden dit, sen lättare att ta sig därifrån om det kommer någon tjurig gubbe 8) ^-^ förstår att det är samma sak med en atv om man ska till skogen, kan man skippa släpet klart man vill göra de! :rtfm: men ha vägåka som huvudinriktning på sitt quad/atv åkande då känns det som man köpt lite fel sorts leksak, bättre ta mc kort och köpa en sådan!
mc blir en helt annan sak på vägen då den ger lite frihets kännsla när man kan lägga ner lite i kurvorna och så! frihetskänsla på en quad på vägen är väl max5% jämnfört med en tvåhjuling!
-
jag tyckte som ikas innan...men ändrat mig ni får gärna köra på vägen om ni vill :) sen att ni missar det riktigt roliga är upp till er :rtfm: har kört riktigt breddat och sänkt (dock för mjuka dämpare och crossdäck) på vägen och kan inte komma på att jag en enda gång under tiden jag körde ansåg att det var direkt roligt! bättre ställa den på släpet! men är lite för jobbigt att kroka på och binda för att åka till grushålor i närheten utan smidigt att bara ta quaden dit, sen lättare att ta sig därifrån om det kommer någon tjurig gubbe 8) ^-^ förstår att det är samma sak med en atv om man ska till skogen, kan man skippa släpet klart man vill göra de! :rtfm: men ha vägåka som huvudinriktning på sitt quad/atv åkande då känns det som man köpt lite fel sorts leksak, bättre ta mc kort och köpa en sådan!
mc blir en helt annan sak på vägen då den ger lite frihets kännsla när man kan lägga ner lite i kurvorna och så! frihetskänsla på en quad på vägen är väl max5% jämnfört med en tvåhjuling!
¨
Lite så jag tänkte som enduro reggade hojar man kan åka till närmsta bana eller körområde om man har lust med de. ()p
-
mc blir en helt annan sak på vägen då den ger lite frihets kännsla när man kan lägga ner lite i kurvorna och så! frihetskänsla på en quad på vägen är väl max5% jämnfört med en tvåhjuling!
Håller med! Det är en jäkla skillnad. Men för de som inte pallar ta mc-kort så är det iaf 2:nd best thing.
-
ATV är och förblir aldrig MC och bör aldrig ens nämnas i samma rum :P
dom är så skillda åt när det gäller körkänsla så det är nästan som att jämföra tunglastbil med personbil.
när det gäller att se det farliga i ATV jämfört med MC så är det svårt. MC har ju sin gyro effekt.. eller vad det nu heter så att högre farter ger en mer stadig känsla. fördel för lek/sport nackdel i trafiksäkerhet då många gärna leker.
orkar inte skriva ett långt inlägg så där har ni allt i korthet:P
-
Jag använde min Quad till och från jobbet och på helgerna till att åka grusväg och lite crossbana/endurospår vid nått enstaka tillfälle.
Men att säga till dom som bara kör väg att köpa MC istället är ganska ologiskt.
MC har mycket kortare säsong 6mån om man har tur.
MC försäkringarna är ju svindyra.
Vägarna är allt för dåliga där jag bor för att vilja åka mer MC.
Gillade att ströga i stan med min Raptor och det var mycket smidigare än med MC.
Kan nog komma på många orsaker varför jag letar quad istället för MC.
-
Det där med försäkring kommer nog att ändras på sikt. Eftersom många kör ostrypt och många stjäl så blir det säkert eu-moppe-effekten. Dvs det kommer bli sketdyrt att försäkra!