ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: swxmsa skrivet 12 augusti 2010 kl. 16:26:38
-
Har en Kymco mxu 300 som börjat rycka så otroligt mycket när man kör på hög växeln.
På låg går den hur bra som helst.
Det känns som om det är nåt som skulle kugga över eller nåt när man kör på högväxeln.
Kan det vara att variatorvikterna är dåliga ?
Jag har aldrig öppnat en variatordriven maskin så jag vet inte riktigt hur det funkar.
Är det nån här som är mer hemma på det än mig så vore jag väldigt tacksam.
-
Går den bra på lågväxeln så borde det väl inte vara nått med variatorn tycker jag. Den används ju lika på alla växlar. Det är väl bara i växellådan man ändrar, och den sitter ju mellan variatorn och drivhjulen.
Hur går den i uppförsbacke när du får jämn belastning? Är det lika vid alla farter?
-
Tack för snabt svar.
Ja den går lika dåligt i uppförsbacke.
Det blir större och mer ryck ju fortare man kör. Det är svårt att förklara men hela fyrhjulingen liksom "hugger till" ibland med nån sekunds mellanrum upp till ca 6-7 sekunders mellanrum. Fruktansvärt jobbigt att köra den, känns som nåt ska gå sönder i drivningen.
Pallar man upp den med domkraft och gasar fullgas så går den hur fint som helst, det är bara när det blir belastning på den.
-
Kanske också kan vara något med tändningen, men skumt att det inte är på lågväxeln också i så fall.
Om det är mekaniskt fel i växellådan så borde det ju synas i oljan, typ metallspån. Har du kollat den?
-
Nä, hur kollar man det enklast? Ska jag tömma ur den och sen kanske byta olja?
-
Jag bytte aldrig olja i min, men jag tror det sitter ett filter också. Mendu borde väl tömma ur och byta oljan. Och även filtret bör väl bytas.
Men ser oljan dålig ut så behöver du ju kanske inte tippa i någon ny, då är det väl renovering som gäller.
Jag hade en verkstadspärm till min, men den följde med när jag sålde maskinen för ett par månader sedan.
Det var en sån pärm som återförsäljarna har, har du någon schysst åf i närheten så kanske du kan få låna och titta/kopiera det du behöver veta vid eventuell lagning.
Men vi får hålla tummarna för enklare fel, så det inte blir så dyrt och arbetsamt.
Hur gammal är den och hur långt har den gått?
-
Tack för hjälpen.
Ska försöka hinna kolla i helgen om jag hinner.
Det är en 07 som gått 600 mil.
-
kolla så du får i växelläget ordentligt bytte kolv o täta växelkåpan på polarens mxu när det var i hop plockat stämde inte växellägena helt o när han la i högen så gick den en bit sen small det till lite o ryckte sen kom han en bit till o likadant igen så justera jag växellägena o då funka det kanon
-
Det är ingen garanti kvar på den?
Kymco har väl 3 år, eller började dom med det efter 07?
-
kolla så du får i växelläget ordentligt bytte kolv o täta växelkåpan på polarens mxu när det var i hop plockat stämde inte växellägena helt o när han la i högen så gick den en bit sen small det till lite o ryckte sen kom han en bit till o likadant igen så justera jag växellägena o då funka det kanon
Ja det var en bra ide ska kolla det. Hur gjorde ni. Flyttade ni bara växelpinnen några hack och testade?
-
Varför räcker det inte med 1 tråd? http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=30192.0;topicseen
-
Det är ingen garanti kvar på den?
Kymco har väl 3 år, eller började dom med det efter 07?
Jaså har dom 3 år på sina. Kan ju vara värt att kolla upp.
-
Varför räcker det inte med 1 tråd? http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=30192.0;topicseen
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Råkade skriva i övrigt forumet och kan inte radera den tråden heller. Så vi får tyvärr leva med det.
-
Varför räcker det inte med 1 tråd? http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=30192.0;topicseen
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Råkade skriva i övrigt forumet och kan inte radera den tråden heller. Så vi får tyvärr leva med det.
Värre saker har nog hänt! ()p
Finns många som gjort både tre och fyra trådar.... Men du kanske kan be någon admin att ta bort eller flytta/låsa den.
kolla så du får i växelläget ordentligt bytte kolv o täta växelkåpan på polarens mxu när det var i hop plockat stämde inte växellägena helt o när han la i högen så gick den en bit sen small det till lite o ryckte sen kom han en bit till o likadant igen så justera jag växellägena o då funka det kanon
Ja det var en bra ide ska kolla det. Hur gjorde ni. Flyttade ni bara växelpinnen några hack och testade?
Det sitter en justering på växelväljararmen. En bit stång som är gängar i båda ändar så att den blir längre eller kortade om du vrider den. Sen nere vid växellådan så finns det ett hål som man kan centrera en stång i när du satt den igenom växelarmen där nere.
Ställ växelväljaren i NEUTRAL, sen släpper du låsmuttrarna på justeringen och så kollar du där nere vid växellådan om hålen ligger i linje.
Sen borde du kanske märka det redan upp vid indikeringarna till växlarna, om dom verkar ligga på rätt ställen.
Men kolla upp det med garantin med någon återförsäljare innan du gör några värre saker. Men då ska väl maskinen ha servicebok också tror jag. I den ser du väl när den är uttagen.
Det kan vara så att tredje årets garanti bara gäller första ägaren, men har även hört att Kymco inte är så hårda på det ibland. Så kolla upp det, om det inte bara är en växeljustering.
Lycka till!
-
Nu har jag ställt in växelspaken, provat med att justera den åt båda hållen också men det hjälpte tyvärr inte. :(
Det är nästan så att det skulle kunna vara nåt elfel, känns liksom som om elen slår ifrån nån microsekund och man får det där hugget på fyrhjulingen. Är det nån som vet om det sitter mån typ av cdibox eller liknande på den?
Det skumma är ju att den går så bra på lågväxeln.
-
Jo det sitter väl en cdi-box någonstans. Men jag vet inte varför den bara skulle krångla på högväxeln.
För som jag fattat det så kommer det så hastigt att det inte borde vara något med bränslet.
Kanske glapp i tändkabeln eller tändhatten, men det borde ju också visa sig på lågväxeln. Har du testat att belasta den lite mer på lågväxeln? Tex med tungt släp eller åka med bromsen i...
-
Ska testa lågväxeln med lite broms i sen.
-
Skulle det kunna vara nåt med dom små kulorna som sitter i variatorn?
Tänkte om dom är slitna så att dom typ tappar fästet i drivningen ibland?
Som sagt så vet jag inte riktigt hur en variator funkar?
-
Hittade du felet?