ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Delarium skrivet 3 augusti 2010 kl. 16:30:15
-
Vilket klantarsel jag är... :(veryangry):
Skulle montera rullgas på SMC'n, och skruvar loss ovandelen på förgasaren där nålen och flottören sitter. Får nu inte ihop det igen!
Har satt ned själva flottören och nålen, men när jag startar så blir aldrig gaswiren tillräckligt spänd (den går inte ens igång på tomgång), eller så tokvarvade den en gång.
Hur ska fräsningarna på flottören sitta?
Tacksam för snabba svar
-
Fick ihop det tillslut, så nu startar fungerar den nästan som vanligt.
Den bluddrar lite när man kör främst på halvgas. Ska jag försöka justera något på den där skruven på förgasaren eller vilken använder jag?
-
Får den fortfarande inte att gå riktigt bra. :(veryangry):
Kan jag ha monterat flottören fel ändå, trots att det fungerar fint på typ 50%-gas +? Den går så sjukt fett, den låter nästan som en båt på tomgång. Behöver jag demontera underdelen på förgasaren för att se till att flottören och nålen ligger rätt?
Ska jag skruva bränsleblandningskruven åt höger eller åt vänster för magrare blandning??
-
Ingen som vet?
-
Får ATV'n att gå, men den går så sjukt fett. Tändstiftet var helt svart, och det märks verkligen. Har googlat runt Keihinförgasare, kollat sprängskisser och läst inlägg på andra forum. Men informationen går emot varandra beroende på vart man läser och vilken förgasare man har. Min förgasare är märkt Keihin Japan, PD, 19D BA. Hittar ingen sådan beteckning på deras hemsida heller.
Har upptäckt att jag förmodligen gjort nålen sned också, kan detta påverka den feta gången?
Tog lite bilder idag:
(http://www.delarium.se/atv/100804/smc_nal1.jpg)
Såhär ser nålen ut. Denna som blivit lite krökts, har försökt böja den rak igen, men det är stort sett omöjligt att få den 100% rak.
(http://www.delarium.se/atv/100804/smc_nal2.jpg)
Den blåa ringen, vad gör denna skruv? Är det tomgången, eller vad reglerar den? Luft?
Den röda ringen, precis bakom den inringade skruven (sitter en mässing/kopparskruv bakom), vad gör denna? Bränsleblandningen?
Har skruvat hela dagen, och jag får det inte alls att gå bra.
Jag är mycket desperat på hjälp, ska ut och köra i helgen.... :'(
-
Det du kallar flottör är väl troligtvis trotteln, har du böjt nålen så är det bara att ta med den till mchandlare och köpa ny, kom ihåg var klipset sitter på nålen. När man byter från tumgas till rullgas så brukar man få korta vajern lite och sätta dit ny skruvnippel. rör inga inställningsskruvar om hojen gick bra innan.
-
Det du kallar flottör är väl troligtvis trotteln, har du böjt nålen så är det bara att ta med den till mchandlare och köpa ny, kom ihåg var klipset sitter på nålen. När man byter från tumgas till rullgas så brukar man få korta vajern lite och sätta dit ny skruvnippel. rör inga inställningsskruvar om hojen gick bra innan.
hur kännsligt är det med nålens rakhet? Om den inte är skikrak är det dömt att bli felaktig gång? Provade att flytta klipset på den ett hack uppåt, så den borde få magarare blandning. Och det märktes att den gick sämre på full fart, det gjorde det inte innan.
Har provat utan luftfilter i orginalboxen (och utan lock).
Brukar dessa nålar finnas lite varstans på mc-butiker, eller är det något jag måste beställa? Tex http://www.kgi.se/product-4213-2656.php
-
Köpt ny nål hos MC-handlaren idag, 235kr... (måste få igång den nu). Dock ingen som helst skillnad.
Tagit upp tändstiftet och inspekterat igen, toksvart. Gjort rent så gott jag kunnat, ingen skillnad. NGK DPR-stift, köpa var?
Tog bort undre locket på förgasaren, hittade 2st plastbehållare (?). Skruvade tillbaka locket under och nu startar den knappt överhuvudtaget. Går att få den att brumma halv sekund typ.
Kör snart ned skiten i ån, om ingen kommer med något drastiskt...
-
Köpt ny nål hos MC-handlaren idag, 235kr... (måste få igång den nu). Dock ingen som helst skillnad.
Tagit upp tändstiftet och inspekterat igen, toksvart. Gjort rent så gott jag kunnat, ingen skillnad. NGK DPR-stift, köpa var?
Tog bort undre locket på förgasaren, hittade 2st plastbehållare (?). Skruvade tillbaka locket under och nu startar den knappt överhuvudtaget. Går att få den att brumma halv sekund typ.
Kör snart ned skiten i ån, om ingen kommer med något drastiskt...
De två plastbehållarna du pratar om är förmodligen flottören. Är du helt säker på att du har monterat allt rätt? Har du justerat någonting? Skruvat på några skruvar i/på förgasaren?
-
Bli inte lack nu men.... Du har inte full choke i ? Annars har du nog varit och skruvat på luftskruven. Aldrig haft Keihin innan men vad jag har fått fram på nätet så är 1.5 varv ut från botten en grundinställning.
-
Hittade det här för tomgången
Set idle speed to proper r.p.m, by adjusting the IDLE SPEED SCREW. Turn the IDLE MIXTURE SCREW or the AIR SCREW to for correct procedure, achieve highest speed and best response. The IDLE MIXTURE SCREW (FCR) controls fuel delivery to the idle port and the SCREW is located on the engine side of the carburetor slide. Turning the IDLE MIXTURE SCREW out will make idle and off-idle richer. Turning IDLE MIXTURE SCREW (CR, PWK, PJ, PE) controls the amount of air to the IDLE and SLOW CIRCUIT. This SCREW is located on the air cleaner side of the throttle slide and turning the SCREW out will lean the mixture and turning the SCREW in (clockwise) will richen the mixture.
-
Köpt ny nål hos MC-handlaren idag, 235kr... (måste få igång den nu). Dock ingen som helst skillnad.
Tagit upp tändstiftet och inspekterat igen, toksvart. Gjort rent så gott jag kunnat, ingen skillnad. NGK DPR-stift, köpa var?
Tog bort undre locket på förgasaren, hittade 2st plastbehållare (?). Skruvade tillbaka locket under och nu startar den knappt överhuvudtaget. Går att få den att brumma halv sekund typ.
Kör snart ned skiten i ån, om ingen kommer med något drastiskt...
De två plastbehållarna du pratar om är förmodligen flottören. Är du helt säker på att du har monterat allt rätt? Har du justerat någonting? Skruvat på några skruvar i/på förgasaren?
Jag är inte helt 100% säker jag monterat allt rätt... Det är väldigt lurigt att få i trotteln (med nålen i) under tanken, det är väldigt trångt och svårt att få ned den i förgasaren. När jag sedan fått ned trotteln med nål i förgasarloppet, så måste jag hålla på och skruva på trotteln tills man hittar "rätt" läge så avfasade delen på trotteln hamnar (troligtvis) rätt i förgasaren. När man lyckats fått trotteln i ett speicellt läge, går det skruva på locket och gasreglaget känns normalt igen. Eller kan man montera på fler sätt?
Efter jag inte fick hojen att gå rätt, så har jag varit och försökt justerat på egen hand. Detta var kanske med facit i hand lite dumt.
-
Bli inte lack nu men.... Du har inte full choke i ? Annars har du nog varit och skruvat på luftskruven. Aldrig haft Keihin innan men vad jag har fått fram på nätet så är 1.5 varv ut från botten en grundinställning.
För att försäkra mig själv att choken inte är med i spel har jag tom provat kopplat bort wiren. Själva "fjädern" ligger i bottenläge. Är choken på då?
Är det röd eller blå ring som är luftskruven?
-
Hittade det här för tomgången
Set idle speed to proper r.p.m, by adjusting the IDLE SPEED SCREW. Turn the IDLE MIXTURE SCREW or the AIR SCREW to for correct procedure, achieve highest speed and best response. The IDLE MIXTURE SCREW (FCR) controls fuel delivery to the idle port and the SCREW is located on the engine side of the carburetor slide. Turning the IDLE MIXTURE SCREW out will make idle and off-idle richer. Turning IDLE MIXTURE SCREW (CR, PWK, PJ, PE) controls the amount of air to the IDLE and SLOW CIRCUIT. This SCREW is located on the air cleaner side of the throttle slide and turning the SCREW out will lean the mixture and turning the SCREW in (clockwise) will richen the mixture.
Tack för detta!! Har gett upp för idag (11 timmar senare). Tomgången är jämn, men den låter verkligen som en båt och stinker bensin.
Har provat kört utan tanklock också.
-
Hittade det här också. Kan vara bra att förstå hur en förgasaren arbetar, allt blir lite mer logiskt då
Det finns flera olika justeringar på en förgasare, den man oftast börjar med är
lågfartssystemet vilket har störst inverkan på tomgång till 1/8 gas, det består oftast av: lågfartsmunstycke, luftskruv/blandskruv. Skillnaden på luftskruv / blanddskruv är enkel. Sitter skruven på motorsidan om förgasarens trottel är det en blandskruv, den justerar då mängden luft/bränsle från lågfartskretsen som blandas in i luften som passerar trotteln, skruven utåt=fetare blandnig. Sitter skruven på luftfiltersidan av förgasaren rör det sig istället om en luftskruv, den bestämmer hur mycket luft som blandas in i bränslet förgasaren suger ur lågfartsmunstycket, skruven inåt = fetare blandning
Justering av luftskruven sker på tomgång
Trottelnålen. När vi nått 1/4 gas och upp till 3/4 så är det istället nålen som bestämmer mängden bränsle. Justering sker noggrannast vid halvgas då den har alellera störst inverkan. Höjer man nålen (flyttar clipset nedåt) så får man fetar blandning och vice versa.
Huvudmunstycke. När nålen går över 3/4gas så börjar Högfartskretsen säga sitt, detta genom förgasarens huvudmunstycke. Större munstycke = fetare blandning.
-
Hittade det här också. Kan vara bra att förstå hur en förgasaren arbetar, allt blir lite mer logiskt då
Det finns flera olika justeringar på en förgasare, den man oftast börjar med är
lågfartssystemet vilket har störst inverkan på tomgång till 1/8 gas, det består oftast av: lågfartsmunstycke, luftskruv/blandskruv. Skillnaden på luftskruv / blanddskruv är enkel. Sitter skruven på motorsidan om förgasarens trottel är det en blandskruv, den justerar då mängden luft/bränsle från lågfartskretsen som blandas in i luften som passerar trotteln, skruven utåt=fetare blandnig. Sitter skruven på luftfiltersidan av förgasaren rör det sig istället om en luftskruv, den bestämmer hur mycket luft som blandas in i bränslet förgasaren suger ur lågfartsmunstycket, skruven inåt = fetare blandning
Justering av luftskruven sker på tomgång
Trottelnålen. När vi nått 1/4 gas och upp till 3/4 så är det istället nålen som bestämmer mängden bränsle. Justering sker noggrannast vid halvgas då den har alellera störst inverkan. Höjer man nålen (flyttar clipset nedåt) så får man fetar blandning och vice versa.
Huvudmunstycke. När nålen går över 3/4gas så börjar Högfartskretsen säga sitt, detta genom förgasarens huvudmunstycke. Större munstycke = fetare blandning.
Vet inte om du hittade detta på forumet eller någon annan stans... Men det borde klistras! Tack så mycket för det, det gör betydligt med "sense" nu! Skruva i blindo är svårt! Jag ska prova imorgon med nya försök att attackera problemet. Detta borde rimtligtvis hjälpa andra också som har snarlika problem med mig.
Men nålen som jag bytte, den påverkar alltså inte "bludderproblemet" jag haft när jag kört på låg till halvfart? Det skulle isåfall stämma rätt bra med mitt scenario idag.
-
Blåa är tomgångsskruven
Röda är bränsle/luft skruven.
NEJ jag tror knappt nåt e fel med din nål, min är också lite sned den ska vara så, inget är fel alls, man kan tro att den inte ska vara lite sned men det är helt ok min e så också på smc 250 förgasare
Tror du har 2 problem.. första är gaswiren, ok du har monterat av toppen så fjädren bara hoppa ut, så du säkert har haft det svårt med att få ner den igen? om inte, så kan problemet vara klippset som inte håller igen. Om du har haft svårt med att få ner den igen, så oroa dig inte det är vanlig nybörjarsak, du måste vrida på den svarta runda grejen som är runt nålen och fjädren, lite efter lite testa hela tiden vrida på den sakta tills den bör sätta sig perfekt (då glider den bara ner). Gör det sakta så själva trottelnålen sitter i det lilla hålet..
Flöttornålen ska INTE sitta såhär http://i222.photobucket.com/albums/dd89/Azzyh/DSC00019.jpg
utan den ska sitta omvänd var nålen sticker uppåt.
Löste det inte ditt problem ta många bilder från olika vinkler och förklara dig mer
-
Blåa är tomgångsskruven
Röda är bränsle/luft skruven.
NEJ jag tror knappt nåt e fel med din nål, min är också lite sned den ska vara så, inget är fel alls, man kan tro att den inte ska vara lite sned men det är helt ok min e så också på smc 250 förgasare
Tror du har 2 problem.. första är gaswiren, ok du har monterat av toppen så fjädren bara hoppa ut, så du säkert har haft det svårt med att få ner den igen? om inte, så kan problemet vara klippset som inte håller igen. Om du har haft svårt med att få ner den igen, så oroa dig inte det är vanlig nybörjarsak, du måste vrida på den svarta runda grejen som är runt nålen och fjädren, lite efter lite testa hela tiden vrida på den sakta tills den bör sätta sig perfekt (då glider den bara ner). Gör det sakta så själva trottelnålen sitter i det lilla hålet..
Flöttornålen ska INTE sitta såhär http://i222.photobucket.com/albums/dd89/Azzyh/DSC00019.jpg
utan den ska sitta omvänd var nålen sticker uppåt.
Löste det inte ditt problem ta många bilder från olika vinkler och förklara dig mer
Menar du metallgrejen som sitter på flottören? Hur ska den sitta? :hmmm: Har dock inte rört denna sen atv'n gick bra tidigare.
Har bara tagit ut nålen ovanifrån utan att ha dän förgasaren från själva motorn.
-
Och idag har försöken fortsatt. Hur jag än gör så går den fett! Den går på tomgång, och den går på fullgas. Det spelar dock i stora drag inte vad jag gör på "mellanregistret". Den går en aning bättre när den är kall, men det är ju väldigt kortvarigt.
Nu har jag tagit loss förgasaren och säkerställt själva trotteln går ned i "botten", och att nålen går ned i hålet i "botten". Går det vända trotteln åt fel håll??
Bilder:
(http://www.delarium.se/atv/100805/smc1.JPG)
(http://www.delarium.se/atv/100805/smc2.JPG)
(http://www.delarium.se/atv/100805/smc3.JPG)
Och en snurrig video på hur den låter. Hur gör jag för att få den gå magert/magarare när jag inte hittar någon renodlad luftskruv? Finns bara dom 2 skruvarna som jag ringat in vad jag kan se.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lzMbo4qcpHs[/youtube]
-
Det ser ut på bilderna som att trotteln är rätt med skärningen neråt, vet inte om det går att få i den på fel håll då jag aldrig försökt. Knappast troligt att du satt flottörnålen på det hållet som bilden visar då den skulle flödat över och läckt bensin.Vad gäller nålen så sänker du den för att få mindre bensin bensin. alltså höjer klipset. Vet inte hur det är på din förgasare men vissa har fast munstycke och man byter nåltjocklek istället. är nya nålen samma storlek i sån fall, testa den gamla igen. Som Azzyh skrev innan så kanske du inte fått dit nålen rätt i botten av trotteln, skulle ju i så fall kunna jämnställas med att man har klipset längst ner och man får för mycket bensin.
-
hmm.. ta bilder på trotteln med nål och allt(fjäder, klipps).. från olika håll..
-
hmm.. ta bilder på trotteln med nål och allt(fjäder, klipps).. från olika håll..
Jag läste ditt inlägg igen, och jag var nog inte riktigt uppmärksam första gången. Var ute i garaget, skruvade ned i förgasaren igen (börjar bli bra på detta nu :D) och kollade på trotteln och nålen. Och efter noga konsultation av ditt inlägg, förstod jag vad som var fel. Nålen hade hoppat upp "ovanför" både fjädern och den där clipset. Där fanns det ju också en försänkning när man tittade noga.
Skruvade snabbt ihop allting igen, och den går numera (när nålen sitter fixerade i trotteln) ljusår bättre! Den går fortfarande fett, men det inte ens i närheten av vad den gick tidigare. Den mullrar rätt mycket på tomgång fortfarande... Har justerat tomgången, och skruvat in luft/bränsleskruven helt. Är det fel? Ska jag skruva ut den till 1,5 varv?
EDIT: Har stoppat i den gamla "krokiga" nu, och den går yttligare lite bättre. Den nygamlanålen hade nog lite annorlunda mått. Vilken skillnad den lilla grejen kan göra!
-
hmm min luftbränsleskruv är iaf helt inne nu, men borde inte spela så mkt roll beror på hur du kör o så, känner du lite luft vrid ut den, annars vrid in för mer bränsle.. tycker helt inne är bra om du gillar höga farter som mig =P, dock tror jag den dricker mer (? inte dokumenterad men känns så)
och tomgången justera den efter hur du önskar.
Men kör den normalt nu eller har du fortfarande problem?
-
hmm min luftbränsleskruv är iaf helt inne nu, men borde inte spela så mkt roll beror på hur du kör o så, känner du lite luft vrid ut den, annars vrid in för mer bränsle.. tycker helt inne är bra om du gillar höga farter som mig =P, dock tror jag den dricker mer (? inte dokumenterad men känns så)
och tomgången justera den efter hur du önskar.
Men kör den normalt nu eller har du fortfarande problem?
Efter ditt och Vespas inlägg så går den nu nästintill helt bra, det är stort sett lika som innan. Den går lite halvbra på tomgång (belägen att lägga av) när den är kall, och när den är varm så går den å andra sidan på ganska högt varv. Rycken och ojämnheterna är dock borta! :headbang:
-
halvbra på tomgång skruva in tomgången lite mer då, ja det är vanligt att när den är varm så går den på höga varv men försök inställ tomgången "perfekt" så den går när den är kall och inte går i så höga varv när den är varm.. tips är att justera tomgången när motorn är varm, men bra o höra att du har löst det!
-
halvbra på tomgång skruva in tomgången lite mer då, ja det är vanligt att när den är varm så går den på höga varv men försök inställ tomgången "perfekt" så den går när den är kall och inte går i så höga varv när den är varm.. tips är att justera tomgången när motorn är varm, men bra o höra att du har löst det!
Om jag justerar tomgången bra när den är varm, riskerar den inte då att bli för låg när den är kall?
-
Förgasaren ska justeras in med varm motor, med kall motor så kompensenerar du med choken.
-
Förgasaren ska justeras in med varm motor, med kall motor så kompensenerar du med choken.
Givetvis, det förstår jag. Men innan var det inga problem med varken eller (Varm eller kall). Men det kanske var onormalt tur?
-
Du har ju plågat ditt tändstift en del nu också så du kanske ska stoppa i ett nytt.
-
har gjort, 1 eller 2 dgar gammalt nu.