ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: KawaSuki skrivet 24 juli 2010 kl. 11:09:50
-
Vill ha lite inspiration och tänkte det finns säkert massor av tips och idéer på bra och smarta saker.
- Vad är det bästa tillbehöret ni köpt till ATVn? (stötdämpare, vagn, däck, verkstadsmanual ....??)
- Vad är det bästa tillbehöret ni själva tillverkat? (snöplog, packlådor, frontbar....??)
Kort sagt - vad är ni mest nöjd med? Det kan självklart vara bara en sak eller en kombination av alla tre.
-
Winch ()p
-
ATV = winch ()p
Quad = Styre :headbang:
-
Däcklagningskit med 3 gasampuller för återfyllning efter lagning. Biltema 149:-
Jätte smidigt att ha med sig.
Bästa tillverkning själv, vänstergängade M8 skruv för backspegeln på min dinli450
slapp köpa spegel för 800:-. Har ett par på lager nu :headbang:
-
Atv=vinsch, hasplast,större däck, Gaz dämpare! (om d nu e i skogen man vill åka o vem vill inte d med en ATV? 8) )
i den ordningen borde man göra inköp av grejorna också enligt mig ! sen kan man ju skaffa ljud-dämp. mm efter :)
-
Kanske inte något som hjälper själva framfarten, men jag håller faktiskt en GPS rätt högt då den med lätthet ger tips om nya vägar, stigar, genvägar och upplevelser som man kanske missat annars.
Men visst, kör man bara på hemmaplan så är den kanske onödig.
-
en liten minikompressor i packlådan
-
För min del så är däcken nummer 1, blev som en annan maskin med nya däck.
Egentillverkat så måste det bli snöplogen, med den snörika vinter vi hade sist så är jag glad att jag gjorde den :)
-
bästa jag köpt till atvn blir plog
bästa jag tillverkat själv blir motorsågshållare
-
Packboxen eller handtagsvärmarna, har lite svårt att bestämma mig....
-
GAZ Dämparna
-
håller med makan_450 med att GAZ dämparna tog maskinen till helt nya nivåer. Annas som många andra Winchen har ju varigt rätt bra att ha.. spec när man e nybörjare och kanske hamnar i lite knepiga ställen ibland hihihi
-
Vinch tycker jag är absolut viktigaste tillbehört till en atv. Kör man fast och inte har vinch blir det fruktansvärt besvärligt om man är själv i skogen. Sen är en uppsättning rejäla däck nummer två på min lista då orginal däcken alltsom oftast är rena skiten. En hasplåtsats med a-arms skydd håller jag som nummer tre då den kan bespara mig tråkiga och dyra utgifter. På vintern (särskilt i år) var jag extremt glad att jag hade plogblad till hjulingen. Ett koniskt Warn blad som jag varmt kan rekomendera.
På inköpslistan står närmast en uppsättning med tum/handtags värmare och handtagsskydd. Är lite sugen på en 'gubbruta' att ha på vintern, mest för barnas skull. I så fall blir det en Kimpex eftersom de har två snabbfästen så den går snabbt att montera av och på.
-
tycker vinch, hasplåtar/plast och däck i den ordningen. har man allt det så tycker jag handtags och tum värmare är en bra investering för vintern.
-
Kanske inte något som hjälper själva framfarten, men jag håller faktiskt en GPS rätt högt då den med lätthet ger tips om nya vägar, stigar, genvägar och upplevelser som man kanske missat annars.
Men visst, kör man bara på hemmaplan så är den kanske onödig.
finns ju vanliga vikbara terrängkartor på bokhandeln för den som inte vill förlita sig enbart på jobbig elektronik!
-
annars tycker jag winch, länkarmsskydd, strre hjul och höjningssats är viktigt, samt packväskor för att slippa jobbig ryggsäck på långturer. även den där biltema punkalagningssatsen är nog bra att ha med sig.
-
Kanske inte något som hjälper själva framfarten, men jag håller faktiskt en GPS rätt högt då den med lätthet ger tips om nya vägar, stigar, genvägar och upplevelser som man kanske missat annars.
Men visst, kör man bara på hemmaplan så är den kanske onödig.
finns ju vanliga vikbara terrängkartor på bokhandeln för den som inte vill förlita sig enbart på jobbig elektronik!
Helt rätt!
Tyvärr visar dock dessa papperslappar ganska sällan var du själv befinner dig.
Du kan spara rundor på den men då krävs penna.
Och en ledig hand.
OCH en exakt position varje halvminut... minst.
Med en GPS registreras varje meter och man kan då lätt återkomma till gamla djurstigar eller liknande som inte ens är utsatta på kartan... men spåret på skärmen finns där.
Jag fick för övrigt denna åsikt framförd för tiotalet år sen på sjön, av en seglare.
Han ansåg att gps var skit och att man skulle navigera med linjaler och blyertspenna.
Jag bad honom då följa med mig en runda med uppdraget att navigera...
En normal segelbåt som stressar får de upp till typ 6-10 knop, då hinner man trots att det ofta lutar rita streck.
I en motorbåt och 60 knop håller man hellre i sig än ritar streck på ett papper.
Seglaren insåg skillnaden.
Och visst kan elektronik krångla, men att vika ihop kartor är inte heller alltid så lätt. ()p
-
Winch, plog, släp, styrvärme inkl.skovärmare, däck å underredsskydd är väl de man behöver och värdesätter i fallande ordning enligt mig 8)
-
Winch, plog, bandsats enligt mig
-
..I en motorbåt och 60 knop håller man hellre i sig än ritar streck på ett papper.
Måste fråga som lite båt freak med tanke på din avatar & nick, det är möjligen inte så att dessa knop utförs med en Hydrolift ?
-
Jo. ()p
Jag kallade mig Hydrolift här innan (man har ju NOLL fantasi och dessutom ingen erfarenhet av forum).
På träffar blev man dock kallad "Hydro" så jag bytte...
-
Jo. ()p
Jag kallade mig Hydrolift här innan (man har ju NOLL fantasi och dessutom ingen erfarenhet av forum).
På träffar blev man dock kallad "Hydro" så jag bytte...
Grattis till att åka "lambo" på sjön då, själv guppar jag om kring i en Sea Ray Pachanga 22 med 496 MAG (ej HO :cry:) funkar kalas för vår insjö..
Nej åter till tråden.. och uräkta avbrottet.
-
egentillverkade drivaxelskydd o hasplåtar
-
Jo. ()p
Jag kallade mig Hydrolift här innan (man har ju NOLL fantasi och dessutom ingen erfarenhet av forum).
På träffar blev man dock kallad "Hydro" så jag bytte...
Grattis till att åka "lambo" på sjön då, själv guppar jag om kring i en Sea Ray Pachanga 22 med 496 MAG (ej HO :cry:) funkar kalas för vår insjö..
Nej åter till tråden.. och uräkta avbrottet.
som jag leta efter en pachanga 22a innan jag köpte min wellcraft 25a
-
Jag åker överdrivet bulig plåtbåt nu... 21-22 fot... med löjlig utombordare... så sluta dregla.
-
ja men jag e nöjd med min skulle bara ha tag på ett par Merlin toppar till sommaren