ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Ludwig skrivet 21 juli 2010 kl. 12:20:36
-
Hej!
Går i köpartankar på en vägreggad quad, kommer nog mest åka asfalt o grusväg.
har fastnat för Raptor 350 och Suzuki ltz 400.
-Är det stor skillnad motormässigt mellan dom, ax,vrid,toppfart?
-Får man ha passagerare på någon av dom?
-Raptorn verkar ju billigare, så där ligger ju den redan på plus, men är det av en
anledning, eller är det inte så stor skillnad så det väger upp?
MVH Janne
-
Jag har bara kört Raptor 350 men jag har mycket svårt att tänka mig att det INTE skulle vara STOR skillnad mellan maskinerna rent motormässigt. Raptorn fick plågas rätt bra och det tröttnar iaf jag på ganska fort.
-
Raptorn finns reggad både av Yamaha och av tex Dresel... den sistnämnda är väldigt ovanlig, men den finns... och då är den reggad för två.
Är den reggad av Yamaha så är det enbart för en.
LTZ:an finns inte reggad av Suzuki, bara av Dresel mfl fordonsombyggare... och den är mig veterligen alltid reggad för två.
Raptorn som är reggad av Yamaha har Yamma-prylar medan andra kan ha lite tveksamma eldetaljer, elkopplingar osv.
Yamma Raptorn är dessutom med hydraulisk fyrhjulsbroms normalt sett, medan Dresel mfl bygger detta på lite olika sätt, ibland med vajrar och trix emellan bromsreglagen.
Sånt slipper man alltså på Yamahan.
(mest gällande besiktning då man annars helt kör utan fyrhjulsbroms)
Sen är det skillnad i effekt ja, men även lite i chassie (till Sukkans fördel igen).
Däremot tycker jag att snacket om hur slö lillraptorn är går till överdrift.
Visst, den är ingen raket... men det är knappast LTZ:an heller.
Jämför du tex med en snöskoter eller en tvåhjulig mc så är typ alla quads slöa.
..sen att det skiljer lite emellan de olika stämmer, men SÅ stor skillnad är det inte.
Man blir ju liksom knappast rädd när man trycker till på gasreglaget.
Jag har för mig att de förut snackade om att Raptorn har 28 hästar och LTZ:an 32...
Just den körning du beskriver är ju sådan där effekten kan behövas, om man skall "åka aktivt" (alltså inte ren transport)
Det är hastighet som kräver effekt!
I farter upp till typ 50 km/h är skillnaderna små... nu snackar jag för gemene man, inte för renodlade raceputtar som känner en halv hästkraft när de gjort nån liten modifiering.
-
Jag hade ju Raptor 350 innan och kan säga så här!
I skogen och grustaget vi körde i räckte det för mig i alla fall men på vanlig väg kändes den lite slö.
Drevade min och då blev det lite bättre men inte tillräckligt tyvärr.
När jag kollade min så hade den 23hk enligt Yamaha.
LTZ400 har jag själv funderat på men tvekar lite för att jag är rädd att den inte ska räcka till på vägen.
Vill kunna hålla 90kmh utan att plåga livet ur maskinen.
Annars verkar den sjukt nice. ()p
Sen borde den ju ha 39hk precis som min DRZ400 hade eller? :hmmm:
-
DRZ:an finns väl i minst tre-fyra olika versioner... S och E och vad det nu är...
Men det är samma motor i grunden på dessa som i LTZ:an ja.
Dock med annan förgasare och annan kam.
Tvåhjulingen har enligt uppgift mer effekt och den är sänkt i fyrhjulingen för att få "ett bredare register".
Jag tycker dock registret i en LTZ inte är vidare brett.
Den kräver varv.
DRZ:an reser sig ju vid pådrag på de lägre växlarna, men LTZ:an får man forcera.
Visserligen skiljer det väl en femtio kilo emellan maskinerna men generellt så rullar ju en tvåhjuling betydligt lättare än vad en fyrhjuling gör, så tro inte att LTZ:an skall kännas pigg som en DRZ...
Och skall man ligga i 90 utan att plåga ihjäl motorerna så kräver både Raptorn och LTZ:an drevning.
-
Skulle välja ltz:an i alla lägen där...
-
Suzukin är given i mina ögon, bättre dämpare, chassie, mer kräm. grym slitvarg till motor (dock gäller även detta yamaha)
-
Tack för alla svar! Nu har jag blivit lite klokare när det gäller raptorn vs ltz:an.
Men för att krångla till det så ska det komma en bekant o visa upp en Dinli 450 ikväll.
När det gäller dom, vad står Nitro,ss,dmx osv. för?
Mvh Janne
-
Nitro heter i alla fall en modell med lite bättre dämpare, men de är ändå inte ens i närheten av LTZ:an, så...
MEN, maskinen som sådan har effekt som slår både LTZ och Raptorn, och den funkar fint på grusväg och asfalt.
Den är rätt tung och sen är som sagt dämparna inte de bästa, men på vägar funkar den fint!
...och där finns ju som sagt även lite mer effekt.
Inte samma kvalité som japanarna, men ej heller samma pris/hk.
-
Om man ska ha en Dinli eller ej...
Det beror på hur pass petig du är och hur mycket du är villig till att kosta på och modifiera själv. I mitt fall kommer jag få lägga åtskilliga timmar i garaget för att få den att bete sig som jag vill.
Det finns en anledning till varför en Dinli håller lägre pris (både begagnat och nypris) än sina konkurrenter.
Ska du köra bana? Isf, går en Dinli bort. Den håller inte måttet.
-
Janne, lyssna på dessa grabbar, dom vet tydligt vad dom talar om. Håller med på varje punkt...
Jag vill bara rekommendera dig en sak: Håll dig till märkeshjulingarna. Har god erfarenhet av lill-raptorn och ser samma kvalité i Z400:an.
Dinlin verkar alltid lockande, jag vet men som Erik skriver så finns det en anledning till priset.
Lycka till...
-
Det låter som att en dinli kommer att falla ihop om du inte gör en massa förbättringar vilket den inte kommer att göra.
Det låter även som att den bara funkar till att fräsa runt med på vägarna, grus och asfalt. Den funkar väldigt bra som allround maskin. Jag har haft min i 5 år och jag har inte lagat mycket på den mer än saker som har "vibbat" sönder och slitdelar.
Följer efter mer etablerade märken över allt och då menar jag över allt (inte långa platåhopp och liknande) över dem guppigaste endurospår och skoterleder och den funkar även till det. Är självklart inte bäst men den är bra och orkar verkligen allt pga sin härliga effekt.
Jag ligger inte sist heller ;)
Att dem är ojämna i kvalitet är svårt att svara på men tror mycket beror på att det hoppas över en hel del servicar och annat underhåll.
Jag har sett en hel del dinlisar av olika modell och det man märker hela tiden är att dem går frammåt ganska fort i kvalitet. men köper man en väl underhållen dinli 450 oavsett årsmodell så har du en bra allround maskin till det mesta.
Att vissa väljer att förbättra vissa saker på maskinerna är ju en annan sak, det går även att förbättra andra märkesmaskiner.
Ett litet tips till dinli spekulanter är att köp en välvårdad/servad maskin och byt bara dämparna om den inte har nitrodämpare så har du en maskin som håller till det mesta. Men serva den väl.
-
Det låter som att en dinli kommer att falla ihop om du inte gör en massa förbättringar vilket den inte kommer att göra.
Det låter även som att den bara funkar till att fräsa runt med på vägarna, grus och asfalt. Den funkar väldigt bra som allround maskin. Jag har haft min i 5 år och jag har inte lagat mycket på den mer än saker som har "vibbat" sönder och slitdelar.
Följer efter mer etablerade märken över allt och då menar jag över allt (inte långa platåhopp och liknande) över dem guppigaste endurospår och skoterleder och den funkar även till det. Är självklart inte bäst men den är bra och orkar verkligen allt pga sin härliga effekt.
Jag ligger inte sist heller ;)
Att dem är ojämna i kvalitet är svårt att svara på men tror mycket beror på att det hoppas över en hel del servicar och annat underhåll.
Jag har sett en hel del dinlisar av olika modell och det man märker hela tiden är att dem går frammåt ganska fort i kvalitet. men köper man en väl underhållen dinli 450 oavsett årsmodell så har du en bra allround maskin till det mesta.
Att vissa väljer att förbättra vissa saker på maskinerna är ju en annan sak, det går även att förbättra andra märkesmaskiner.
Ett litet tips till dinli spekulanter är att köp en välvårdad/servad maskin och byt bara dämparna om den inte har nitrodämpare så har du en maskin som håller till det mesta. Men serva den väl.
Jag håller med dig.
Men! Det finns en anledning till priset, det kan du väl inte förneka? Om man inte prioriterar effekt, utan hellre vill ha en lätthanterlig maskin, ska man fortfarande välja en Dinli då?
-
Jag håller med dig.
Men! Det finns en anledning till priset, det kan du väl inte förneka? Om man inte prioriterar effekt, utan hellre vill ha en lätthanterlig maskin, ska man fortfarande välja en Dinli då?
Priset ja. Självklart lite smådetaljer här och där. Sedan är ju inte Dinlin viktoptimerad i fabrik och sånt kostar då man måste anv dyrare material.
"Märkes" maskinerna är verkligen optimerade för att hålla ned vikten å sånt kostar mer.
Självklart har dem säkert dyrare organisation med mer kvalitetskontroller också som gör att kostnader ökar.
Sedan har dem ju hållit på längre och borde ha mer erfarenhet men asien kommer starkt och det är nog många "märkessaker" som tillverkas där just nu
Men åter till ämnet
-
Jag håller med dig.
Men! Det finns en anledning till priset, det kan du väl inte förneka? Om man inte prioriterar effekt, utan hellre vill ha en lätthanterlig maskin, ska man fortfarande välja en Dinli då?
Priset ja. Självklart lite smådetaljer här och där. Sedan är ju inte Dinlin viktoptimerad i fabrik och sånt kostar då man måste anv dyrare material.
"Märkes" maskinerna är verkligen optimerade för att hålla ned vikten å sånt kostar mer.
Självklart har dem säkert dyrare organisation med mer kvalitetskontroller också som gör att kostnader ökar.
Sedan har dem ju hållit på längre och borde ha mer erfarenhet men asien kommer starkt och det är nog många "märkessaker" som tillverkas där just nu
Men åter till ämnet
Jo, men det är precis det du nämner som jag menar. Jag vill bara inte att man ska glömma detta när folk undrar vad de ska köpa för något. De måste få all fakta på bordet för att kunna göra en rättvis egen bedömning.
-
Jag själv valde mellan en Dinli 450 och Raptor 350 när jag köpte min första quad.
Men efter provkörning av Dinlin så var den inte ens halv intresant.
Dinlin kändes som en hög traktor med stor motor.
Raptorn saknade lite av effekten med vilken skillnad på väghållning. ()p
Jag köpte som sagt Raptorn och ångrade inte det. :)
Polaren köpte en Dinli 450 som stog mer på verkstad för garanti ärenden än han körde med den.
Han sålde den efter en säsong och tog en ganska fet förlust.
Här är en lista med diverse grejer som han fick byta.
Bensinkran
Generator
Hjullager 2ggr
Startmotor
Sen var det lite andra små grejer som jag inte kommer ihåg.
Men han var allt annat än nöjd med den maskinen.
Så himla glad att jag stog emot hans tjat om att vi skulle köpa samma sorts maskin.
Då vi båda var inne på Dinlin från början.
Fast jag kan hålla med om att priserna är lockande men som sagt dom är låga av en anledning.
Kikar själv lite på SMC 500 Wildcat men med polarens quad ägande i bakhuvet så känns det inte så lockande!
-
Tråkigt när det blir fel å speciellt när det blir flera fel. men många saker ska kontrolleras av åf vid leverans och vid service. (har nog slarvats/missats en hel del där genom åren)
Men vilka fel skulle INTE kunna hända på andra maskiner av dem som du räknar upp?
Förresten vilken årsmodell var det på din polares dinli?
-
Vi köpte våra 06or sommaren 07.
Hans Dinli var helt ny så då hade dom nog missat en del på frabrik. :hmmm:
Bensinkranen började läcka första dan! Bra början skojade vi då och vad rätt vi fick där tyvärr. >:(
Men förhoppningsvis så har dom väl förbättrat sina maskiner något. :hmmm:
Det som var tråkigast med det hela var ju att han var skitnöjd med maskinen varje gång den gick som den skulle, och sen se hans min när den gick sönder igen.
Som när vi skulle ut och åka en helg!
Jag kommer hem och står och väntar utanför hans garage, nu jävlar ska vi köra idag säger han då.
Öppnar garaget och rullar ut den på uppfarten och hoppar upp med ett stort flin i ansiktet och maskinen är stendöd.
Generatorn igen säger båda i kör eftersom den är stendöd.
Men lysena lyser ju säger jag då.
Vi provar med batteriladdaren på batteriet men död ändå.
Vi ger upp efter en stunds mekande och letande.
Blev ingen åktur den helgen. :(
-
Håller med att det är tråkigt när saker är trasigt.
Just 06 modellerna var ju lite ojämna i kvalitet (säkert pga det stora uppsvinget dinli fick det året) gick nog lite för fort i fabriken och mycket ändringar på modellen. (Ny ram bland annat)
Men nu har mycket hänt så att köpa en 08 eller nyare är betydligt tryggare ska du se (om dem är servade som dem ska)
Även 05orna har fått rykte om att dem håller bra (inte samma stress kanske när dem skapade dessa, dem är även handbygda, precis som OC knarrarna :lol: )
-
Det enda positiva var väl att det mesta gick på Garantin och att det aldrig var nått tjafs.
-
vad står Nitro,ss,dmx osv. för?
Nitro är märket på dämparna, en uppgradering från de tidigare. (värdelösa fortfarande!)
Dmx är så vitt jag vet endast ett klistermärke, här får ni rätta till om jag har fel.
Ss är fälgarna som säljs till. (svarta med chrome) sitter på edition modeller.
Fortfarande ltz som står högst bland dessa enligt mig
-
vad står Nitro,ss,dmx osv. för?
Nitro är märket på dämparna, en uppgradering från de tidigare. (värdelösa fortfarande!)
Dmx är så vitt jag vet endast ett klistermärke, här får ni rätta till om jag har fel.
Ss är fälgarna som säljs till. (svarta med chrome) sitter på edition modeller.
Fortfarande ltz som står högst bland dessa enligt mig
Fel där Nitro är namnet på modellen som kom med nitrodämparna (men egentligen hette dem DL-901) Märket på dämparna är DNM som är oem tillverkare av stötdämpare till många märken.
Hur vet du att dem är dåliga? (Stötdämparna)
DMX är ett modellnamn DL-901 ett annat. Sedan är SS en annan model medlite mer utrustning
-
Vad definierar bra dämpare? Inte går sönder och tar upp stötar och gupp/hopp bra?
Dinlins dämpare går nog inte sönder så mekaniskt är dom inte dåliga men jag kan ju inte påstå att dom tar upp stötar/hopp/gupp bra. Absolut stenhårda, försöker man trycka ner bakändan så fjädrar det max 10 centimeter.
På min Ltz så fjädrar det lätt det dubbla när man trycker ner baken.
Jag gnäller inte på Dinlin men dom dämparna duger gott till att åka asfalt/grusväg med bra resultat och komfort men ute i skogen över rötter och sten, crossbanan eller stubbåkern så går det faktiskt inte att jämföra vet en Ltz:a den är absolut överlägsen.
-
Håller med att org är dem för hårda, Men dämparna är väl inte dåliga bara för det.
Sätter du för hårda fjädrar på ltz dämparna är det dåliga dämpare bara för det?
Det jag kan tycka är dåligt från fabrik är att den inte ställs in bättre och även litre mjukare fjädrar fram. (går ju iofs byta men det ska ju inte behövas)
Absolut viktigaste dämparen sitter ju bak och där brukar inte länkagen vara riktigt inställda från fabrik heller. Men sånt går ju att ordna bara flytta lite i länkaget.
Men det går inte riktigt att jämföra med ltz som är utvecklad för MX med längre fjädringsväg och en annan vikt. Dinlin är inte utvecklad för att åkas med på bana utan är en mer XC maskin, där även raptorn är tänkt att användas.
Nu har jag inte nitrodämpare(DNM) fram men bak och min fjädring funkar då bra.
Dinli kanske har en baktanke att dem ska vara hårda när dem ändå ska anv. mest på väg. Då är det en fördel om dem är hårda...
-
Tack för alla svar, verkligen ett bra forum det här. Suzuki ltz:an verkar nog vara
det jag letar efter känns det som.
Någon som vet någon i Gävleborg för runt 30000kr
OBS! inga långt bort, har inte tid att åka.
MVH Janne
-
Tycker det har visat sig att det är lite skiftande kvalite rakt igenom på alla dinlisar ja. På de nyare maskinerna så är det ju bättre så till vida att det är mycket färre maskiner som behöver lämnas in för garanti ärenden stup i kvarten som det var på tex -06.
Men det där med lager, bussningar, styrleder osv, det är ju nått man får se över oftare på grund av att maskinen är av billigare sort. Slitdelar verkar inte hålla lika länge som till tex yamaha och suzuki.
Detta är inte nått som är dåligt, tvärtom så är det perfekt för de som är gillar att mecka och inte tycker att det är nått problem. Att mecka är inte något negativt. Det måste man göra på alla maskiner förr eller senare. Att man måste se över saker oftare betyder inte att kvaliten är kass och att den rasar. Det betyder bara att de som tillverkar maskinen vill kunna sälja den billigt för att kunna nå ut till fler kunder. Därför måste man spara in på tillverkningen och man kan inte ha "falukorv av den bästa" överallt.
Det är också därför onlyhenke tjatar om att man måste se till att köpa en väl servad maskin, den kräver bra omhändertagande. Får den det så fixar den att hålla sig upprätt i alla lägen.
Jag hade tre maskiner i tanken när ja köpte hjuling igen och det var en beggad dinli, en ny smc 500 eller en beggad raptor 700.
Dinlin funderade jag på eftersom den skulle bli riktigt billig i inköp och att det dessutom är rejält med motor för pengarna.
Jag valde dock bort dinlin ganska snabbt då det är svårt att veta hur väl den tidigare ägaren tagit hand om den, även om den är servad på de rätta milen osv så är det inte det enda som behövs. Jag ville inte ta några som helst risker som kunde innebära att det skulle vara grejer som skulle fixas till höger och vänster, det betyder inte att den rasar. Det betyder bara att nått behöver ses över precis när jag vill ut och åka.
SMC 500, såg bra ut tyckte jag, många vittnade om att den hade bättre vrid än dinlin. Nypriset var överkomligt och jag hade en återförsäljare som jag gillar bara några kilometer hemifrån. Men om jag ändå ska låna mig till cykeln så blir ju månadskostaden inte så betydande om jag kliver upp ett hack i pris.
Så tillslut så blev det en beggad raptor 700 som gått under 200 mil med precis så mycket kraft och bottenvrid ja tycker att man behöver för att det ska vara riktigt kul att köra. Risken för garage meck med småpill var liten, andrahandsvärdet bra, även om det är en dyr maskin att köpa in.
Men jag tycker faktiskt att, får man tag på en beggad dinli som är väl omhändertagen så man slipper småstrul så är det den maskin som ger mest för pengarna.
Kan tillägga att sambon har en ltz 400 -07 och vi är super nöjd med den.
-
Det blev en raptor 350, fick ett bra pris och den var bara 7 mil från där jag bor.
Mvh Janne
-
Härligt!
-
Grattis till en fin kvalitetsmaskin! Önskar dig mycket nöje, utan skador och annat tråkigt. ()p