ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: kenta777 skrivet 12 juli 2010 kl. 15:15:54

Titel: Snabbt svar sökes ang. beggat
Skrivet av: kenta777 skrivet 12 juli 2010 kl. 15:15:54
Jag tänker köpa mig en quad typ nu i veckan (innan sommaren tar slut) så det börjar bli ont om tid. Om jag behåller intresset nästa år eller året därpå om jag och maskinen är hela så lägger jag upp full summa för en Can Am eller liknande. Jag har spånat på detta in absurdum så nu är det dax att handla (i dubbel bemärkelse).

En handlare i närheten av där jag bor har en Dinli 08 som gått strax över 200 mil och han vill ha 41t.kr. för den inkl. 6 månaders garanti.

När man tittar på den allmänt så är det lite rost på några skruvar vilket lär vara standard på en quad i den här klassen, det är även lite rost i skarvar på t.ex. ljuddämparinfästning och bromsvätskebehållare. Lättfixat m.a.o.
Plasten är lite matt och har nån repa men det skiter jag fullständigt i. Den är svart och det är huvudsaken! :)
Däcken ser fina ut så inga burnouts i massor.

De stora nackdelarna som jag ser det annat än att den inte är gratis är att det är ett litet glapp i höger övre kulled, vet inte om det bara är att skruva åt eller om jag måste byta. Maskinen har ju bara gått 200 mil så den borde inte vara slut. Kanske bara lite fett?
När jag ryckte och slet i styret är det ett litet glapp där med, längre ner innanför plasten. Är det bara kullagret är det ju oftast ganska lättfixat.

Jag vet att jag läst om glappande kulleder och någon som tappat syret helt på just den här modellen så det känns lite sketchy.

Nämnas bör att det är en inbytesmaskin och säljaren vet inget om den, kan inte heller serva den. Dock var det 6 månaders garanti.

Så, vad sägs? Priset är kanske i högsta laget men det är som sagt en butik som säljer och faktumet att jag kan gå dit och köra hem väger upp 2-3000 spänn. ;)

(EDIT: grammatik)
Titel: SV: Snabbt svar sökes ang. beggat
Skrivet av: Pv544 skrivet 12 juli 2010 kl. 15:21:49
Kolla upp tidigare ägaren och prata med honom om maskinen, han kanske kan ge dig lite tips.  ()p

En annan sak som många verkar åka på att byta är väl lagren i bakaxeln. Vet inte hur svårt eller dyrt det är, men skönt om en sån grej är gjord ändå om man köper beg.
Finns ju många maskiner i 25-35k klassen. Fast då inte från firma med garanti, men det kanske du klarar dig utan om du sparar mer.
Titel: SV: Snabbt svar sökes ang. beggat
Skrivet av: kenta777 skrivet 12 juli 2010 kl. 15:31:11
Bra tips angående tidigare ägare!

Det finns en del maskiner för lite mindre men då är det ofta Dinli från 06 osv och det verkar som att det gick upp lite kvalitétsmässigt just efter den årsmodellen.
Titel: SV: Snabbt svar sökes ang. beggat
Skrivet av: kenta777 skrivet 12 juli 2010 kl. 16:01:05
6 tidigare ägare.. huh. Det är väl iaf två säljare men resterande 4 då? Sen besiktning mitt i vintern. Drygt för en som är köldrädd. ;)

För övrigt hade jag ingen fax så jag kan inte få uppgifter om vem som ägt den innan.. surt. Vem f-n har en fax hemma?
Titel: SV: Snabbt svar sökes ang. beggat
Skrivet av: Lowest skrivet 12 juli 2010 kl. 16:52:19
Be att få se på ägarbytespapperet (gula delen) där står det en tidigare ägare har ja för mej.
Kan vara flera ägare som upptäckt att det inte var nått för dom att åka quad eller köpt en större.
Bara att prova den så märker du om den verkar är bra.
Glapp i framvagnen har väl dom flesta maskiner.
Titel: SV: Snabbt svar sökes ang. beggat
Skrivet av: kenta777 skrivet 12 juli 2010 kl. 17:03:59
Kloka svar. Jag har en förmåga att se allt i svart. ;)

Sen fick jag ett bra pris på en ny TGB Target och den är ju ball och tar sig fram hyfsat både i skog och på asfalt, dock något begränsat med stel bakaxel. Synd bara att den är så sölig, relativt sett.
Fasen vad svårt. Drar lott snart.
Titel: SV: Snabbt svar sökes ang. beggat
Skrivet av: Pv544 skrivet 12 juli 2010 kl. 17:45:46
Om du tror att du ska ha lite kul på vintern så är ju fyrhjulsdrift ganska bra. Du kommer då längre ut i snön innan du fastnar.  :djump:
Går ju säkert att ha riktigt kul med en vanlig Dinli också, om man har vettiga däck.

Jag tror dock att du kommer att tycka att tgb:n är lite för slö. Den väger nog en del mer än Dinlin.

Och om du redan nu misstänker att du vill byta upp dig till en Can-am så är du nog ute efter lite effekt. Och att då köpa en ny tgb och sedan byta upp dig inom ett år känns dyrt.

Du kanske kan hitta en beg can-am för dom pengarna istället. Så kan du byta till nyare och dyrare sen om du fastnar.
Jag har precis tjackat en outlander, kul med lite svar under tumgasen.  ()p
Titel: SV: Snabbt svar sökes ang. beggat
Skrivet av: kenta777 skrivet 12 juli 2010 kl. 19:13:10
Om du tror att du ska ha lite kul på vintern så är ju fyrhjulsdrift ganska bra.
Jag tror dock att du kommer att tycka att tgb:n är lite för slö. Den väger nog en del mer än Dinlin.

Och om du redan nu misstänker att du vill byta upp dig till en Can-am så är du nog ute efter lite effekt.

Du kanske kan hitta en beg can-am för dom pengarna istället. Så kan du byta till nyare och dyrare sen om du fastnar.
Jag har precis tjackat en outlander, kul med lite svar under tumgasen.  ()p

Så mycket snö blir det inte, det är en massa salt på vägarna och jag har en lätt allergi emot rost.

Beggade Can Am i min närhet (20 mil radie) kostar från 80000 och det är enstaka, de flesta kostar runt 100 och upp, det är långt mer än de 41 som Dinli'n kostar. Men jag vet, andrahandsvärde osv men har man inte mer än vad man har så är ju andrahandsvärdet något man får ta i andra hand så att säga.
Titel: SV: Snabbt svar sökes ang. beggat
Skrivet av: Pv544 skrivet 12 juli 2010 kl. 20:13:24
Ja, man kan ju få åka en bit om man vill köpa billigt. Sen är det väl alltid en chansning.
Jag hittade min för 55, men då har den gått långt och ska besiktas i höst.

http://www.blocket.se/dalarna/Can_am_outlander_800_vagreg__BILLIG_28306053.htm?ca=6&w=3
Där en annan, men du kanske bor långt bort.
Titel: SV: Snabbt svar sökes ang. beggat
Skrivet av: kenta777 skrivet 12 juli 2010 kl. 20:24:31
Just den där har jag kollat in. Bor inte jättelångt bort.
Titel: SV: Snabbt svar sökes ang. beggat
Skrivet av: Lowest skrivet 12 juli 2010 kl. 20:29:51
Just den där har jag kollat in. Bor inte jättelångt bort.

Han som äger den fastnade för trialtävlingar så han ska börja tävla i det och vill ha en nyare som diffar snabbare därför ska han sälja den. Det är vad jag hörde.
Titel: SV: Snabbt svar sökes ang. beggat
Skrivet av: Lowest skrivet 12 juli 2010 kl. 20:34:29
Kloka svar. Jag har en förmåga att se allt i svart. ;)

Sen fick jag ett bra pris på en ny TGB Target och den är ju ball och tar sig fram hyfsat både i skog och på asfalt, dock något begränsat med stel bakaxel. Synd bara att den är så sölig, relativt sett.
Fasen vad svårt. Drar lott snart.

Vad menar du med = dock något begränsat med stel bakaxel
Det funkar bra med stel axel har flera kompisar som kör med stel axel och det är inga problem.
Titel: SV: Snabbt svar sökes ang. beggat
Skrivet av: sunfire skrivet 12 juli 2010 kl. 20:43:07
Ang. milen, det är inte särskillt svårt att nollställa mätaren så ta dom med en "nypa salt".

Hur mycket är 6mån. garanti värt om han inte ens kan serva den? Eller gäller garantin någon annanstans?
Titel: SV: Snabbt svar sökes ang. beggat
Skrivet av: Lowest skrivet 12 juli 2010 kl. 20:57:40
det går att nollställa en dinlimätare det gorde dom på min när den va service.
Titel: SV: Snabbt svar sökes ang. beggat
Skrivet av: kenta777 skrivet 12 juli 2010 kl. 20:59:06
Kloka svar. Jag har en förmåga att se allt i svart. ;)

Sen fick jag ett bra pris på en ny TGB Target och den är ju ball och tar sig fram hyfsat både i skog och på asfalt, dock något begränsat med stel bakaxel. Synd bara att den är så sölig, relativt sett.
Fasen vad svårt. Drar lott snart.

Vad menar du med = dock något begränsat med stel bakaxel
Det funkar bra med stel axel har flera kompisar som kör med stel axel och det är inga problem.

Har inte testat själv men har testat stel axel i skogen mot separat upphängning och tycker att den separata upphängningen hänger med bättre.
Har sett ett par videoklipp också som visade på samma. Funkar säkert bra men det finns väl en anledning att det är separat upphängning på "rena skogsmaskiner".
Titel: SV: Snabbt svar sökes ang. beggat
Skrivet av: kenta777 skrivet 12 juli 2010 kl. 21:03:26
Ang. milen, det är inte särskillt svårt att nollställa mätaren så ta dom med en "nypa salt".

Hur mycket är 6mån. garanti värt om han inte ens kan serva den? Eller gäller garantin någon annanstans?

Näe jag börjar få lite 2:nd thoughts om den här hojjen. Har sett flera i samma skick och ålder för 6-7000:- mindre nu, dock utan den i princip värdelösa garantin.

Snackade med Tommy på Tommys motor angående motorn som är samma som på Polaris Predator. Det stämmer tydligen inte. Motorn som Dinli har är i princip samma men kostar ca 200 dollar mindre per motor i tillverkningskostnad så det ska vara en hel del skillnad mot SMC Wildcat och Predator. Vet inte vad det gör i verkligheten men att skriva att det är samma fastän det inte är det osar skumt bara det.
Titel: SV: Snabbt svar sökes ang. beggat
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 12 juli 2010 kl. 21:53:26
Snackade med Tommy på Tommys motor angående motorn som är samma som på Polaris Predator. Det stämmer tydligen inte. Motorn som Dinli har är i princip samma men kostar ca 200 dollar mindre per motor i tillverkningskostnad så det ska vara en hel del skillnad mot SMC Wildcat och Predator. Vet inte vad det gör i verkligheten men att skriva att det är samma fastän det inte är det osar skumt bara det.

HAHA
Dinli motorn är inte EXAKT samma som predator 500/outlaw 500 motorn men mycket lik och delar passar för det mesta. Det är däremot samma tillverkare på motorn (Fuji motor) Dinlin har 450 cc predator och andra har 500 cc.
Dinli har då haft råd att trycka sitt märke på sidan av motor i kåpan, vilket inte andra har som anv samma typ av motor, utan dem kör med ett klistermärke. hur seriöst är det? ;)

Polaris har även dem haft råd att trycka sitt märke på kåpor.

Att vara rädd för vilken tillverkare och vad som passar eller inte mellan motorerna är ganska onödigt.
Köp en dinli 450 om du gillar den, och den passar efter dina behov. (reservdelar finns om du skulle behöva)
Att köpa beggat är alltid ett äventyr i sig.

Att köpa beggat i butik kan ju vara en trygghet om det dyker upp något oväntat och man känner sig osäker.
Titel: SV: Snabbt svar sökes ang. beggat
Skrivet av: kenta777 skrivet 12 juli 2010 kl. 21:58:53
HAHA
Dinli motorn är inte EXAKT samma som predator 500/outlaw 500 motorn men mycket lik

Det var en del som skiljde. Han hade en dokumentation på det hela. Skiljer det 200 dollar i fabriken på de båda motorerna så lär det vara en hel del. Bland annat så var det en ceramic-(svenska ordet??)behandlad cylinder på originalet samt en smidd kolv och på Dinli var det en 1kg tyngre billighetscylinder och en gjuten kolv. Sedan var det visst mer skit.
Jag vet som sagt inte, detta är vad som sagts till mig av en som varit ÅF för Dinli men tröttnat på reparationer och slutat med det märket (fast Centhor har han kvar udda nog).
Titel: SV: Snabbt svar sökes ang. beggat
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 12 juli 2010 kl. 22:24:14
HAHA
Dinli motorn är inte EXAKT samma som predator 500/outlaw 500 motorn men mycket lik

Det var en del som skiljde. Han hade en dokumentation på det hela. Skiljer det 200 dollar i fabriken på de båda motorerna så lär det vara en hel del. Bland annat så var det en ceramic-(svenska ordet??)behandlad cylinder på originalet samt en smidd kolv och på Dinli var det en 1kg tyngre billighetscylinder och en gjuten kolv. Sedan var det visst mer skit.
Jag vet som sagt inte, detta är vad som sagts till mig av en som varit ÅF för Dinli men tröttnat på reparationer och slutat med det märket (fast Centhor har han kvar udda nog).

ok
Varför dem slutade får ju stå för dem.(Och det finns säkert en orsak, men om det var för att dem krånglade enbart, låter då lite konstigt)
Men dinli 450 är verkligen hårt provad på svenska marknaden, så det finns mycket erfarenhet här på detta forum om dessa maskiner.

Helt klart är det ju så när en tillverkare vill beställa en motor från en annan tillverkare så kan man väl lägga prio på saker som ska vara extra bra i motorn, men då går ju priset upp.
Men det betyder ju att delarna passar om man en dag vill köpa org polarisdelar till sin Fuji-/dinlimotor. (då går ju priset även upp på delarna)
Grunden är ju samma.
Även en polaris ägare kan ju köpa delar som sitter på dinlimotorerna. (Bara man håller sig till rätt cc på motorn) (OBS Predator/Outlaw har 500 cc dinli 450cc) Det skiljer även på toppen mellan dessa så man kan inte mixa delar hur som helst.
Säkrast är ju att hålla sig till rätt märke på motor, men har man lite koll så kan man faktiskt köpa polaris delar till ex dinli 450. Fast till högre pris, än motsvarande till dinli450.