ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: Miessi skrivet 17 juni 2010 kl. 17:03:08
-
Hoj
Farsan har köpt en ny Polaris 6x6 och vi funderar lite över den angivna dragkapaciteten i broschyren.
De står 680kg i broschyren, är det den totala vikten vagnen får väga? Farsan snackade med någon som sa att det var något helt annat, något med kulan.
Är det någon som har koll på detta?
-
har också undrat över det där, stod nåt liknande på min Outlander, den la jag i och tog upp båten med, den väger MYCKET mer än 680kg
-
680kg, det är det som du får dra med den om det inte står maxvikt för hjulingen och släp då. :rtfm:
-
Det är den rekomenderade dragvikten, men den är ju ofta (allltid) väldigt mycket mindre än vad som är max. Du kan säkert dra det 3 dubbla med din hoj, men det sliter mer såklart. Sen så får du ju planera din körning, kanske inte så bra att köra med 1,5 ton obromsat släp i en brant nerförsbacke.
-
Nu behöver jag inte känna mig ensam om att ha en sexhjuling :D
Är det 800an ni köpt?
Har kört både våran 500 och kompisens 800 och det förvånar mig att dom båda får dra lika mycket. Det beror ju väldigt mycket på hur dom utfört testernar för ett släp på 680kg klarar man ju putta om det är jämt underlag, men dom har garanterat räknat med branta backar inbromsningar etc.
-
Japps det är en 800 :) Är det någon som har bilder på hur man fäster en winch där framme? Kombifästet som de har är ju inte direkt attraktivt måste jag säga. 3000kr för bockad, svetsad och elgalvad plåt är kanske liiite överpris eller?
-
Känner en som har en sån 800a men dom köpte den på Andresens Maskin dagar och då fick dom Sexhjulingen+vinsch+A-arms skydd+kranmans största kärra utan kran och detta landa på 126 000kr, vilket är ett riktigt bra pris ()p
-
Exklv moms då eller? Annars måste han ju vara gift med dottern :P
-
jag har byggt mitt fäste själv i 4 mm rostfritt med en liten förstärkning bak,har haft det fästet på tre av mina maskiner. funkar bra och framförallt billigt.
-
Exklv moms då eller? Annars måste han ju vara gift med dottern :P
japp det var exklv moms. Fast han sa fel, vi köpte den för 120 000 kr om man ska vara noga :rtfm: ;)
-
Dragkraft = vikt x friktonskoefficient => tung atv = hög dragvikt. Det är fysikens grundlagar. Men, det är alltid ett men, sedan beror det på de måste börja spinna innnan man får drivning fram. Detta är inte önskvärt. Polaris har också ett bromssystem som gör att det bromsar både fram och bak när man rör bromsen. Det vill man väldigt sällan, helt klart bättre att kunna själv reglera bromskraft mellan fram och bak när man kör i terräng, ex vis i nedförsbacke....
Sedan har vi då tyngden, den är ju bra när man skall dra tungt, men däcken är lika viktiga och tyngden är en stor nackdel när man skall köra i sankmark. En annan nackdel med Polaris och de andra stora maskinern är storleken, dels avståndet mellan hjulen som gör att man fastnar på underredet oftare, dels när det är trångt mellan " stock o sten". Jag använder min 4-hjuling till nöje, dra älg, transportmedel i ett trångt samhälle i bohuslän. Ovanståend gjorde att jag köpte en Yamaha Grizzly 700. Har kört tillsammans med kompisar som både har Polari 500 och 800. 800:a åker ifrån mig när han vill, men i skogen har jag fått dra loss honom flera ggr, väntat på honom många ggr fler. Sedan har Polaris uppenbara problem med remmen i CVTn, de har en förmåga att brinna upp.
-
:hmmm: undrar hur dom kör om dom lyckas bränna remmar hela tiden. har haft 6 st polaris som jag kört många hundra timmar på i skog och surhål och aldrig behövt byta rem på nån av dom.säg till dom att man ska använda lågen i skogen så håller det nog bättre. ()p
-
Jag tror att jag kört tillsammans med de flesta märken och varianter av dessa i skog och lera. Jag har dragit upp lika många gånger som jag har fått hjälp av andra tror jag.
Den enda modell som jag alltid kört ifrån i terrängen är Yamaha Grizzly 700
Själv har jag inte upplevt att man har problem med "remmen" på polaris men gissar på att det är mer ett användarproblem då man under hög belastning inte använder lågväxeln.
Polaris 4wd tycker jag är så nära en perfekt kompromiss man kan komma. den bråkdelen av en sekund det tar för den att låsa upplevs som omedelbar.
Men Polaris är ju en skitmaskin egentligen.....
-
vi har testat att ställa maskinerna emot varandra för att se vem som har bäst fäste (front mot front) Venus har en Outlander 800 och ställde den nos mot nos med Johan AX grizzly 700, Venus vann lätt, trots att han bara hade 2wd och Johan 4wd, detta var på asfalt.
Venus har Mudzilla så det är inte optimalt för asfalt.
Men det är klart att vikten har inverkan.
Sen skulle jag välja Polaris eller Can-am mot vilken hjuling med manuell diff som helst.
Skulle nog tro att Polarisen är snäppet bättre på att dra tungt än Can-am.
Men dessa två har överlägset bäst 4wd... dock är Kawwas också bland de bättre även om diffen inte sköts automatiskt.
Håller med både XP och lillafisken om att man får se till att ha lågväxel i.
-
Varför anser du att polaris är en skitmaskin? Tycker de funkar hur bra som helst...
-
Varför anser du att polaris är en skitmaskin? Tycker de funkar hur bra som helst...
Menar du mig? :hmmm:
-
Varför anser du att polaris är en skitmaskin? Tycker de funkar hur bra som helst...
En liten smula "IRONI", Little fish åker ju som du ser potatis själv... ()p