ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: joff skrivet 28 maj 2010 kl. 08:46:17
-
Hallo är det någon som vet exakt vad som gäller för att dra släp bakom fyrhjulingen på allmän väg,
att den inte får vara bredare än fyrhjulingen vet jag.
krävs det belysning?
max hastighet?
vilka krav är det på vagnen.
det optimala vore att ha en vagn som man får dra lagligt efter fyrhjulingen, men tillräckligt bred för att kunna ha den bakom bilen med fyrhjulingen på... men det kanske aldrig går eller??
-
Finns det några fyrhjulingar som är besiktigade med godkänt drag?
Där har du ditt första och största problem, i vart fall om du kör Can-Am, för de är inte besiktade med drag.
I övrigt:
Till tre- eller fyrhjuliga motorcyklar får man koppla en släpvagn som är högst lika bred som motorcykeln, dock högst 200 centimeter. Släpvagnens vikt får vara högst hälften av motorcykelns tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet.
Det är inte tillåtet att skjutsa personer på släpvagnen till en motorcykel, enligt 4 kap. 15 a-b § trafikförordningen (1998:1276).
Tekniska krav på till exempel släpvagnens däck och belysning finns i Vägverkets föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar (VVFS 2003:23).
En släpvagn till en motorcykel behöver inte vara registrerad.
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr023.pdf
-
Där snackar vi om ett riktigt svar,,,
mmm som du säger draget är väl första problemet,
ska man va laglig där måste man väl regga den med draget om det nu går,
men annars verkar det ju fungera.
-
Tänkte köpa ett mindre släp som går bra att frakta mindre saker på som säckar av jord och så på. Men det kan ju bli ett problem då :)
-
ja det var väl samma tanke som jag hade,,
typ jord, plank,, kanske skräp till tippen osv
men då kör man ju allmän väg och då finns det ju genast en massa regler,,
-
Jag känner de som har byggt sig ett släp som uppfyller reglerna storleksmässigt, och sedan satt en varningstriangel bakpå, långsamtgående fordon typ.
Tycker ändå det känns som en gråzon, under vilka regler faller släp av typen "båtvagn" på personbil.
Skulle förvåna mig om polisen gjorde nåt om du har en rejäl kärra, märkt med triangel, och kör försiktigt när du kortare sträckor befinner dig på allmän väg.
-
Då e det en sak jag undrar, vad kan man få för straff då? Jag kör med bilsläp ganska mycket, på kortare vägsträckor.
-
Vad jag har förstått så får du inte ens ha en dragkula monterad på en mc reggad fyrhjuling(förutom TGB som har papper på att den är typgodkänd)Blir ju lika som på en bil,där får du inte heller ha kulan monterad och säga att du inte använder den ;) .Är det nån här som har besiktat sin atv,med sin "olagliga" draganordning monterad ? :hmmm:
-
Farsan fuskkör ju med sin! Han bara kopplar på darget när han ska ha det och kopplar av det sen. Är besiktad utan drag ;)
-
Du får inte sätta en LGF-skylt på släpet eftersom det inte är ett fordon (långsamt gående fordon).
Jag är också intresserad av vad som gäller. Behövs lyse och släpvagnskontakt till exempel. Troligtvis får man inte köra så snabbt, om man nu får köra överhuvudtaget.
Undra hur alla Golwing förare gör med sina släp, borde ju vara liknande regler. Ska man regga in kulan, måste kulan vara typgodkänd. Jag ska prova att regga in min kula. På bilprovningen trodde dom inte att det skulle vara omöjligt, men det få man ju se?!
-
Först och främst är det skillnad på reglerna för bil och MC.
Sen är det skillnad på reglerna emellan två och flerhjuliga motorcyklar.
Och sen är det dessutom skillnad på släpfordon och efterfordon.
En båtupptagningsvagn är tex ett efterfordon och saknas bromsar, belysning och regskylt och får köras på väg men skall då ha LGF-skylt och får endast köras i 30.
Och de efterfordon som dras av just ett långsamtgående fordon (tex mopedbil/traktor osv) skall ha LGF-skylt både på dragfordon och efterfordon.
För fyrhjulig motorcykel lite speciella vikt- och breddbestämmelser.
Släpet skall vara i samma bredd som motorcykeln, dock högst 200 cm och får inte överstiga hälften av motorcykelns tjänstevikt MINUS vikten för soppa och verktyg.
Så om den har en tjänstevikt på 320 kilo och har bränsle och verktyg på 20 kilo med sig får alltså inte släpet väga mer än 150 kilo.
Det krävs ingen registrering för mc-släp och den högsta tillåtna hastigheten de får köras i är 80.
-
Mmm, samma svar en gång till, men fortfarande ingen som vet vad som gäller.
Dessutom glömde du att släpet måste ha reflexer och belysning, och fyrhjulingen måste vara reggad med drag och uttag för belysning.
Som jag ser det är den bästa möjligheten att kalla släpet för efterfordon, men jag kan inte hitta nåt i lagtexterna om vad som gäller för efterfordon och fyrhjulig motorcykel, bara bil, traktor och liknande...
-
Efterfordon är ett fordon som är kopplat till ett motordrivet fordon och som inte är avsett för godstransport. Efterfordon är undantagna från kraven om registrering och besiktning.
Dvs ett vanligt släp kan aldrig klassas som efterfordon om du har flakbotten på släpet(=godstransport)
-
Följande gäller för ATV (terrängreggad):
• Får med effektiv bromsförmåga dra ett eller flera fordon utan viktbegränsning, förutsatt att släpen har rätt kopplingsutrustning.
• Får utan effektiva bromsar dra släp på väg vars vikt inte överstiger dragfordonets bruttovikt.*
• Får utan effektiva bromsar dra släp i terräng vars vikt inte överstiger dragfordonets dubbla bruttovikt.
* Bruttovikt = den sammanlagda vikt som samtliga hjul vid ett givet tillfälle överför till vägbanan.
Följande gäller för Quadricycle (vägreggad fyrhjuling):
• Måste vara registrerat för släp – se registreringsbeviset!
• Får dra släp som inte överstiger halva dragfordonets tjänstevikt*, minus vikten av bränsle och verktyg.
• Släpet får inte vara bredare än dragfordonet.
• Släpet får inte vara bredare än 2 meter.
* Tjänstevikt = fordonets vikt i normalt driftfärdigt skick, inklusive förare, bränsle och reservhjul.
-
()p Låter fint för mig!
-
hmmm med all denna information så får jag fram att
1 man måste regga in fyrisen med dragkrok till att börja med innan man börjar dra nått på allmän väg
2 frågan är hur mycket polisen skulle bry sig om man drog en kärra som uppfyller kraven och att man kör försiktigt o normalt,,
-
hmmm med all denna information så får jag fram att
1 man måste regga in fyrisen med dragkrok till att börja med innan man börjar dra nått på allmän väg
2 frågan är hur mycket polisen skulle bry sig om man drog en kärra som uppfyller kraven och att man kör försiktigt o normalt,,
Det är tillverkaren eller importören som "reggar" in dragkulor,tror du får svårt att efter regga en dragkrok,när maskinen inte är godkänd för att dra på väg .
-
hmmm med all denna information så får jag fram att
1 man måste regga in fyrisen med dragkrok till att börja med innan man börjar dra nått på allmän väg
2 frågan är hur mycket polisen skulle bry sig om man drog en kärra som uppfyller kraven och att man kör försiktigt o normalt,,
Det är tillverkaren eller importören som "reggar" in dragkulor,tror du får svårt att efter regga en dragkrok,när maskinen inte är godkänd för att dra på väg .
Hur mkt får du dra med din Target?
Finns det några lämpliga kärror för fyrhjulingar?
-
hmmm med all denna information så får jag fram att
1 man måste regga in fyrisen med dragkrok till att börja med innan man börjar dra nått på allmän väg
2 frågan är hur mycket polisen skulle bry sig om man drog en kärra som uppfyller kraven och att man kör försiktigt o normalt,,
Det är tillverkaren eller importören som "reggar" in dragkulor,tror du får svårt att efter regga en dragkrok,när maskinen inte är godkänd för att dra på väg .
Hur mkt får du dra med din Target?
hAR SÅ
Finns det några lämpliga kärror för fyrhjulingar?
Har sålt min ,men den fick dra 200 kg på väg och jag köpte min kärra på jula som jag modifierade lite
-
Hmm om man tittar på ett regnummret på en target så hittar jag ej nått om dragkula eller dragvikt i regbeviset. Och 200 kg låter konstigt då reglerna säger halva tjänstevikten.PÅ target är tjänstevikten 315kg.
-
Hmm om man tittar på ett regnummret på en target så hittar jag ej nått om dragkula eller dragvikt i regbeviset. Och 200 kg låter konstigt då reglerna säger halva tjänstevikten.PÅ target är tjänstevikten 315kg.
Nej du har ett intyg som du ska ha med dig på färd,för att kunna visa polisen vid en kontroll,det står inget på reggbeviset om dragkula.det finns en bra tråd om detta under TGB , där han som typgodkänner även har uttalat sig.
-
Jaha ja men har någon verkligen besiktigat sin tgb med draget monterat?
-
Jaha ja men har någon verkligen besiktigat sin tgb med draget monterat?
>:( :banghead: orkar inte mer,vad är det du inte förstår då.Endast TGB har sina drag typgodkänd,Dinli 700 sa att sina va det men saknade papper på det :o .Och ska du försöka typgodkänna en annan maskin så kan jag bara önska lycka till .......tror du får problem,om du inte är importör eller tillverkare :tickedoff
-
Vadå orka.....är du dum eller idiot....va fan är det för fel med att skaffa information det är ju ändå ett forum.
-
Vadå orka.....är du dum eller idiot....va fan är det för fel med att skaffa information det är ju för fan ett forum.
sug i dig informationen då...istället för att ifrågasätta saker du inte vet nått om.
-
TGB är godkända med drag men det står inte på reggbeviset man får med en lapp där det står att dom är godkända med drag.
Då behöver man inte regga dom för dom är redan godkända.
Finns några som har reggat sina med med dragkula några Canamer vet jag om.
För tillfälligt är det nog svårt att reggbesikta med drag för transportstyrelsen har satt stopp för det.
Står så här på SMC
OBS! Fr o m 29 april tillämpar Bilprovningen nya regler. Finns inte godkänd vikt införd i registreringsbeviset godkänns inte kopplingsanordningen! Flera medlemmar har kontaktat SMC angående detta. Vi har haft kontakt med McRF och två tillverkare, ingen kommer att utfärda intyg i frågan. SMC har uppvaktat Transportstyrelsen som utreder frågan. De som överklagat avslag i registreringsbesiktning har inte fått någon ändring. De som sökt dispens har fått avslag. Svar väntas tidigast från Transportstyrelsen i slutet av augusti. Regeln gäller helfordonsgodkända motorcyklar, inte importerade från tredje land.
-
Helt omöjligt för en privatperson att regga en maskin själv med drag kula ,likasom att det inte finns några mcreggade articats att köpa heller ,jag såg dig i dag förresten lowest varför körde inte du i skiten som dom andra pojkarna för ??? :hmmm:
-
Helt omöjligt för en privatperson att regga en maskin själv med drag kula ,likasom att det inte finns några mcreggade articats att köpa heller ,jag såg dig i dag förresten lowest varför körde inte du i skiten som dom andra pojkarna för ??? :hmmm:
Articcats finns väl mc-reggade eller har dom slutat med det ? fanns då när jag köpte Kawan för jag kollade på 700h1 eller va den heter och dom höll på att prissätta den då.
Sket i å åka i Böle för det är sån jävla lera där som fastnar överallt och jag är vuxen jag :lol: :lol: :lol:
-
Helt omöjligt för en privatperson att regga en maskin själv med drag kula ,likasom att det inte finns några mcreggade articats att köpa heller ,jag såg dig i dag förresten lowest varför körde inte du i skiten som dom andra pojkarna för ??? :hmmm:
Articcats finns väl mc-reggade eller har dom slutat med det ? fanns då när jag köpte Kawan för jag kollade på 700h1 eller va den heter och dom höll på att prissätta den då.
Sket i å åka i Böle för det är sån jävla lera där som fastnar överallt och jag är vuxen jag :lol: :lol: :lol:
Väl vägreggade??? ::) nä dom har aldrig funnits i orginalform som vägreggad men jag ville inte skriva nått då du lät så övertygad,detfinns ett par få thundercats i sverige som är väg reggade men då inte som articcat i reg beviset
-
Ojdå nu ställde jag till det...Ibland formulerar jag mej konstigt....Ber om ursäkt till dig ACE för mitt tilltag. Skall inte fråga nåt mer.
-
Om jag inte missminner mig så såldes Arctic Cat som vägreggade när registreringen var ny, eller var det som traktor kanske :hmmm:
Vet i vart fall att jag kollat på Arctic Cat som fick köras på väg för rätt många årsedan, de hade vanliga bildäck monterade original, såg dem i butiken på Traktor City.
-
Ojdå nu ställde jag till det...Ibland formulerar jag mej konstigt....Ber om ursäkt till dig ACE för mitt tilltag. Skall inte fråga nåt mer.
Ingen fara ()p
-
jag kommer att köpa en traktorreggad arctic cat diesel, så med den borde jag väl lagligt få dra släp, eftersom det är ju det traktorer är till för..
-
Jag har en liten Arctic Cat som är vägreggad, så nog finns det såna! ()p
Det är en 250 årsmodell 06. Dock säljs de väl inte längre i Sverige.
För att knyta an till orginalfrågan så får den heller inte dra något släp =)
-
Uppar denna tråd, gav mycket info men behöver ett svar till.
Belysning och reflexer? Har ett hemma byggt timmersläp med riktiga bildäck etc. Måste jag ha belysning på denna för att få köra på allmän väg? Reflexer kan jag fixa, även en triangel till bak om så behövs, men belysning blir ju svårt då det inte finns någon elkontakt på hjulingen..
-
Här har du en sida med allt du behöver veta ()p
Jag tycker nästan det är för enkelt för att vara sant, brukar ju vara så mycket regler och bestämmelser om allt.
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Motorcyklar_och_slap/ (http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Motorcyklar_och_slap/)
-
Men en maxvikt på 150kg lär väl inte glädja någon som har för avsikt att ha last på en rejälare vagn.
Men ändå ett steg framåt.
-
Belysningen verkar det inte gå komma ifrån:
släpvagn som dras av motorcykel ska ha bakifrån synliga körriktningsvisare på varje sida som kan avge orange ljus bakåt (VVFS 2003:23, kap 15, § 63), (http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument_historik.asp?dokumentbeteckning=2003:23)
släpvagn som dras av motorcykel ska baktill ha en eller två positionslyktor som visar rött ljus bakåt (VVFS 2003:23, kap 15, § 73), (http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument_historik.asp?dokumentbeteckning=2003:23)
släpvagn som dras av motorcykel ska ha en eller två stopplyktor som visar rött ljus bakåt när färdbroms används (VVFS 2003:23, kap 15, § 81), (http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument_historik.asp?dokumentbeteckning=2003:23)
släpvagn som dras av motorcykel ska ha en eller två bakre reflexanordningar som kastar rött ljus bakåt. De får ej vara triangelformade (VVFS 2003:23, kap 15, § 103) (http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument_historik.asp?dokumentbeteckning=2003:23)
Däremot är det ju kanske annat när det gäller traktorreggade ATV?
-
Mjaa, traktor är ju traktor, bara hänga på en lgf å åka ju?
-
Åkte igenom en poliskontroll häromveckan. Hade varit i skogen och jobbat några timmar en söndagsmorgon. Inga lampor eller reflexer på kärran. Blev inte ens stoppad frågan är hur mkt de bryr sig.
-
Jag mötte byapolisen förra veckan, vill inte gå in på några detaljer, men det gick i alla fall bra...
Årets sista fisketur, sen får ni dra era egna slutsatser.