ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: FirstTimer skrivet 17 maj 2010 kl. 17:08:39

Titel: Råd till en FirstTimer
Skrivet av: FirstTimer skrivet 17 maj 2010 kl. 17:08:39
Tjena
HAr börjat ett nytt jobb och blev då sugen köpa en fyrhjuling/ATV /Quad att åka till jobbet på.
HAr ca 10 mil ToR och det är slingrig landsväg som gäller.
Kommer inte ha den till att åka runt och leka med utan enbart köra landsväg.
Eftersom jag inte vet om jag kommer tycka det är så roligt så har jag kollat på lite billigare maskiner som första köp.
Har hittat en Bashan Badboy med lite nya delar. bla. däck och hjullager.
Har läst lite här i forumet och BAshan verkar få både ris och ros så det hjälpte mig inte så mycket i mitt val tyvärr?
Men hur anser ni att den är för en riktig nybörjare, som saknar både kör och meckar vana och enbart ska ha den att åka till jobbet på.
Det jag söker är en ATV som är
*Stabil
*Lättkörd
och som jag kan lite på att den startar( jobbet ligger mitt ute i skogen)
TAcksam för svar
Titel: SV: Råd till en FirstTimer
Skrivet av: Pv544 skrivet 17 maj 2010 kl. 17:22:35
10 mil är riktigt långt!

Tror du skulle behöva en riktigt bra maskin för att orka åka så varje dag. Typ Yamaha Raptor eller Suzuki LTZ. Eller kanske en Dinli 450.
Men med dom milen så får du serva rätt ofta om du ska följa serviceintervallerna.

Nu har jag inte åkt quad på landsväg direkt, men jag tror inte det är lika följsamt och behagligt som på en mc tex. Helst inte dom billigaste maskinerna, där är det nog en utmaning att komma fram helskinnad och i tid efter varje resa.

Köp en mc istället om du inte ska åka bil, eller så fortsätter du med bilen till jobbet och skaffar en fyrhjuling för nöjes skull! För det är riktigt kul, men ställer lite stora krav om man ska åka 10 mil/dagen.
Titel: SV: Råd till en FirstTimer
Skrivet av: FirstTimer skrivet 17 maj 2010 kl. 17:31:29
10 mil är riktigt långt!

Tror du skulle behöva en riktigt bra maskin för att orka åka så varje dag. Typ Yamaha Raptor eller Suzuki LTZ. Eller kanske en Dinli 450.
Men med dom milen så får du serva rätt ofta om du ska följa serviceintervallerna.

Nu har jag inte åkt quad på landsväg direkt, men jag tror inte det är lika följsamt och behagligt som på en mc tex. Helst inte dom billigaste maskinerna, där är det nog en utmaning att komma fram helskinnad och i tid efter varje resa.

Köp en mc istället om du inte ska åka bil, eller så fortsätter du med bilen till jobbet och skaffar en fyrhjuling för nöjes skull! För det är riktigt kul, men ställer lite stora krav om man ska åka 10 mil/dagen.

JA är ju dom 10 milen/dag som jag också ser som ett stort problem.
En RAptor eller liknande är way out of my budget då tanken med köpet är främst "att få lite roligare på väg till jobbet". Så bugeten hålls rätt tight.
HAr även kolla lite på en SMC 250 cc, en Kymco kxr och en Pgo...
Är detta bättre maskiner?
Motorcykel går tyvärr bort för mig då jag varken har kort, eller kan köra .
Annars hade det varit ett självklart val!
Titel: SV: Råd till en FirstTimer
Skrivet av: svenne // arboga skrivet 17 maj 2010 kl. 18:36:21
10 mil / dag kan visserligen låta mycket , men dock endast 5mil enkel.
Jag tycker inte detta behöver bli ett problem.   
Mitt råd av 4-hjuling är Dinli 450cc med balanserade landsvägsdäck, och då updrevad både i motor och bakaxel för att få ner motorvarven. Motorn orkar då den är stark! 

Jag har kört långt med uppdrevad dinli450 och nu Kymco500, bägge fungerar men till kymcons nackdel nämnligen motorvarven.

Lycka till i ditt sökande av 4-hjuling, för långt   Nix
mvh svenne   

 
Titel: SV: Råd till en FirstTimer
Skrivet av: FirstTimer skrivet 17 maj 2010 kl. 18:54:21
10 mil / dag kan visserligen låta mycket , men dock endast 5mil enkel.
Jag tycker inte detta behöver bli ett problem.   
Mitt råd av 4-hjuling är Dinli 450cc med balanserade landsvägsdäck, och då updrevad både i motor och bakaxel för att få ner motorvarven. Motorn orkar då den är stark! 

Jag har kört långt med uppdrevad dinli450 och nu Kymco500, bägge fungerar men till kymcons nackdel nämnligen motorvarven.

Lycka till i ditt sökande av 4-hjuling, för långt   Nix
mvh svenne   



 

Tack för svar!

Hur mycket underhåll/servicar kommer det bli iom att jag gör 10 mil per dag/5 dagar i veckan?

Har kikat lite på:
http://www.blocket.se/vastmanland/Pgo_150cc_nu_ska_den_bort_25653940.htm?ca=9&w=1

och även
http://www.blocket.se/vastmanland/Smc_250cc_27243098.htm?ca=9&w=1&last=1

Den sist är mest intressant förutsatt att ägaren är beredd att prutar några tusingar ;)
Hur svåra är fyrhjulingar att framföra på väg? Lätt att välta osv?
Titel: SV: Råd till en FirstTimer
Skrivet av: Pv544 skrivet 17 maj 2010 kl. 19:00:44
En Kymco Kxr är nog inte så dum, då kan du ju även dreva den för lite lämpligare varv.
En sån borde du kunna få för runt 15k. Det är nog mkt bättre än en pgo eller badboy.
Dinlin lär du väl upp mellan 20-25 för att få nått att åka med. Dock är ju det en mkt starkare och roligare maskin.
Smc, barossa och Adly är väl också märken som är någorlunda (vad jag har läst mig till).

Annars får du väl köpa en Golf GTI, ingen fyrhjuling men du får nog en rätt rolig bil för dom pengarna 10-15k.

Jag ska själv pendla runt 8-9 mil/dag nu i sommar, dock inte på hjulingen. Skulle väl kanske funka om man jobbar dagtid, men nu ska jag gå 5-skift och då är det ju inte alltid så kul att flänga omkring sent eller tidigt på dygnet. Men det är ju bara min åsikt.
Skulle inte vilja åka hem i regn, mörker och kyla. Då sitter jag hellre i min gamla Jetta och poppar musik.

Men försök hitta någon i närheten som har en maskin, och be att få låna den på en tur på någon mil. Så känner du om det verkar vettigt.  Du kanske kommer att snitta 60-70 på dom 5 milen så det tar ju en stund, risk för babianröv och sadeln är elak.  :DV

Titel: SV: Råd till en FirstTimer
Skrivet av: FirstTimer skrivet 17 maj 2010 kl. 19:06:38
En Kymco Kxr är nog inte så dum, då kan du ju även dreva den för lite lämpligare varv.
En sån borde du kunna få för runt 15k. Det är nog mkt bättre än en pgo eller badboy.
Dinlin lär du väl upp mellan 20-25 för att få nått att åka med. Dock är ju det en mkt starkare och roligare maskin.
Smc, barossa och Adly är väl också märken som är någorlunda (vad jag har läst mig till).

Annars får du väl köpa en Golf GTI, ingen fyrhjuling men du får nog en rätt rolig bil för dom pengarna 10-15k.

Jag ska själv pendla runt 8-9 mil/dag nu i sommar, dock inte på hjulingen. Skulle väl kanske funka om man jobbar dagtid, men nu ska jag gå 5-skift och då är det ju inte alltid så kul att flänga omkring sent eller tidigt på dygnet. Men det är ju bara min åsikt.
Skulle inte vilja åka hem i regn, mörker och kyla. Då sitter jag hellre i min gamla Jetta och poppar musik.

Men försök hitta någon i närheten som har en maskin, och be att få låna den på en tur på någon mil. Så känner du om det verkar vettigt.  Du kanske kommer att snitta 60-70 på dom 5 milen så det tar ju en stund, risk för babianröv och sadeln är elak.  :DV



Just ja...Nattkörning. Det kommer det ju bli..tänkte inte på det :banghead: :banghead:
Men hur är en fyrhjuling att köra på en mörk, asfalterad skogsväg?

En Golf GTI var ju ifs ett bra tips men har redan en bil...som älskar bensin, och då väcktes tanken om en fyrhjuling
Titel: SV: Råd till en FirstTimer
Skrivet av: Pv544 skrivet 17 maj 2010 kl. 19:17:53
Köp en dieselbil då!
Blir ju betydligt billigare milkostnad! Är det någon längre stund du ska pendla eller är det sommarvikariat (som i mitt fall)?


Beroende på hur bra maskinen laddar (brukar inte vara så överdrivet bra laddförmåga på billigare maskiner) så kan du ju alltid hänga på några extraljus. Men jag tror inte många maskiner skulle gilla för mkt extra effekt, men xenonljus kanske kan vara nått. Dom drar väl mindre ström och ger bättre ljus. Inte lika billigt som halogen dock.

Du får väl göra en liten kalkyl på bränsle och inköp och allt sånt, kan ju hända att du kan köpa en lite dyrare maskin om den går billigare. Kolla runt i dom olika avdelningarna om bränsleförbrukning. Dock så åker väl många med terräng eller crossdäck, och det drar väl mer än vägdäck som jag antar är aktuellt i ditt fall.
Titel: SV: Råd till en FirstTimer
Skrivet av: FirstTimer skrivet 17 maj 2010 kl. 19:23:34
Köp en dieselbil då!
Blir ju betydligt billigare milkostnad! Är det någon längre stund du ska pendla eller är det sommarvikariat (som i mitt fall)?


Beroende på hur bra maskinen laddar (brukar inte vara så överdrivet bra laddförmåga på billigare maskiner) så kan du ju alltid hänga på några extraljus. Men jag tror inte många maskiner skulle gilla för mkt extra effekt, men xenonljus kanske kan vara nått. Dom drar väl mindre ström och ger bättre ljus. Inte lika billigt som halogen dock.

Du får väl göra en liten kalkyl på bränsle och inköp och allt sånt, kan ju hända att du kan köpa en lite dyrare maskin om den går billigare. Kolla runt i dom olika avdelningarna om bränsleförbrukning. Dock så åker väl många med terräng eller crossdäck, och det drar väl mer än vägdäck som jag antar är aktuellt i ditt fall.


Är ett sommarvikariat så det blir sommarnätter!
Bil går elt bort eftersom jag dels redan har en bil.
Tanken med fyrhulingen är ju attt åka lite annorlunda/roligare till jobbet.
Sitter och läser lite ang. olika modeller as we speak. och SMC:n verkar få bra kritik
ÄR 15k för den ett bra pris ?
Titel: SV: Råd till en FirstTimer
Skrivet av: Pv544 skrivet 17 maj 2010 kl. 19:33:20
Det blir sällan så mycket billigare än 15, om det inte är några värre defekter.

Men försök att hitta en maskin du tror att du också kan sälja senare utan att tappa för mkt pengar på. För om du tycker det är skitskoj att åka så kommer du vilja ha en värre maskin, och tycker du inte att det är kul så tar du bilen istället.

Nu överdrev jag ju lite, det är klart att den smc 250 räcker ett tag. Men många blir bitna och vill ha värre grejer. Men som kompis över sommaren så duger den nog utmärkt om budgeten inte tillåter värre.

Själv har jag väl egentligen en minusbudget när det gäller möjligheter till att byta maskin. Men nog drömmer man ändå.
Spara pengar kan jag göra när jag sitter på hemmet...
Titel: SV: Råd till en FirstTimer
Skrivet av: FirstTimer skrivet 17 maj 2010 kl. 19:36:34
Det blir sällan så mycket billigare än 15, om det inte är några värre defekter.

Men försök att hitta en maskin du tror att du också kan sälja senare utan att tappa för mkt pengar på. För om du tycker det är skitskoj att åka så kommer du vilja ha en värre maskin, och tycker du inte att det är kul så tar du bilen istället.

Nu överdrev jag ju lite, det är klart att den smc 250 räcker ett tag. Men många blir bitna och vill ha värre grejer. Men som kompis över sommaren så duger den nog utmärkt om budgeten inte tillåter värre.

Själv har jag väl egentligen en minusbudget när det gäller möjligheter till att byta maskin. Men nog drömmer man ändå.
Spara pengar kan jag göra när jag sitter på hemmet...
HAr hittat några SMc som jag nog ska ringa på ikväll/imorgon.
Men måste ha svar på en fråga innan.
Hur är det med servicar, reservdelar m.m
Hur ofta bör man serva den, vad kostar det?
Är det svårt att göra själv eller är det som med en bil att det ska "stämplas"?
Titel: SV: Råd till en FirstTimer
Skrivet av: Lowest skrivet 17 maj 2010 kl. 20:06:26
Det är väl inga problem att pendla med en fyrhjuling och ligga på motorväg med mm.
Har åkt mycket väg med mina maskiner och det har funkat utan problem det man hellst ska ha är en maskin som klarar ca 100km/h.
Har man en som går i 80km/h så blir man omkörd av en lastbil och det vill man inte för det blir ett jävla vinddrag och har man en rappelmaskin så fladdrar man i diket.

Kymco kxr250 en jävlig bra maskin men går för sakta att pendla med. Toppar 80-90km/h har haft 4 kompisar som haft sånna.

Bashan badboy skulle inte jag åka på om ja så fick den vilket skit. En kompis köpte en sån och jag provade den och den varvade som fan och vinglade över hela vägen och det gick i 70km/h usch.

PGO ja vad ska man säga toppar kanske 75-80km/h en bra dag.


Nä ska man pendla och inte har råd med en stor maskin så skulle jag ha satsat på en SMC 250 eller 300 dom går bra efter vägen och verkar tåla det mesta.
Finns mycket delar till dom och drevar man dom så varvar dom inte så mycket.
Är själv lite sugen på en sån att åka till jobbet på.
Strax över 10 000:- får man ge för en skaplig SMC 250
Titel: SV: Råd till en FirstTimer
Skrivet av: FirstTimer skrivet 17 maj 2010 kl. 20:10:34
Det är väl inga problem att pendla med en fyrhjuling och ligga på motorväg med mm.
Har åkt mycket väg med mina maskiner och det har funkat utan problem det man hellst ska ha är en maskin som klarar ca 100km/h.
Har man en som går i 80km/h så blir man omkörd av en lastbil och det vill man inte för det blir ett jävla vinddrag och har man en rappelmaskin så fladdrar man i diket.

Kymco kxr250 en jävlig bra maskin men går för sakta att pendla med. Toppar 80-90km/h har haft 4 kompisar som haft sånna.

Bashan badboy skulle inte jag åka på om ja så fick den vilket skit. En kompis köpte en sån och jag provade den och den varvade som fan och vinglade över hela vägen och det gick i 70km/h usch.

PGO ja vad ska man säga toppar kanske 75-80km/h en bra dag.


Nä ska man pendla och inte har råd med en stor maskin så skulle jag ha satsat på en SMC 250 eller 300 dom går bra efter vägen och verkar tåla det mesta.
Finns mycket delar till dom och drevar man dom så varvar dom inte så mycket.
Är själv lite sugen på en sån att åka till jobbet på.
Strax över 10 000:- får man ge för en skaplig SMC 250
HAr  mer eller mindre bestämt mig för att om det blir en fyrhjuling så blir det en ATV.
Men hur är det med servicar m.m när man åker så långt.
Läst va 50 km någonstans..Stämmer verkligen det?!? då måste jag ju serva 2 gr på EN resa..Inte bra.
Vad kostar en service? Hur slits däcken?
Titel: SV: Råd till en FirstTimer
Skrivet av: Lowest skrivet 17 maj 2010 kl. 20:17:29
Kör du väg så åker du ca 200 mil innan du behöver byta olja och servar det gör du själv för det finns ingen garanti på maskiner som är ett par år.
Köper du en smc så har många av dom vägdäck och dom tror inte jag slits nästan nått. En kompis hade en kymco med sånna däck och det syntes inget slitage efter 500mil.
Titel: SV: Råd till en FirstTimer
Skrivet av: Lowest skrivet 17 maj 2010 kl. 20:23:18
Jag har med mina 4 maskiner åkt ca 2500mil.
Med Kawan har jag åkt 20mil tor för att käka på mcdonalds  ()p
Titel: SV: Råd till en FirstTimer
Skrivet av: FirstTimer skrivet 17 maj 2010 kl. 21:00:31
Jag har med mina 4 maskiner åkt ca 2500mil.
Med Kawan har jag åkt 20mil tor för att käka på mcdonalds  ()p

Okey!

Har kikat lite på denna
http://www.blocket.se/vi/27489982.htm
Vad tror du om den?
Den har gått ca 800 mil
9 st ägare (??!?!) eller är det vanligt på fyrhjulingar?
Oljan bytt för ett år sedan men sparsamt körd sedan dess.

Funderar att bjuda 9000 för den och då hämtar jag imorgon, låter det som en bra affär om han går med på det?
HAr också kickat lite på:
http://www.blocket.se/stockholm/Smc_250cc_26405338.htm?ca=9&w=2
http://www.blocket.se/vastmanland/Smc_250cc_27243098.htm?ca=9&w=2

Såg att du bodde i södra-dalarna. Bor själv i norra västmanland så får hyra dig som meck om det blir strul ;);)
Titel: SV: Råd till en FirstTimer
Skrivet av: Lowest skrivet 17 maj 2010 kl. 21:14:55
Den sista såg väl bra ut och den har riktiga vägdäck.
Får du den första för 9 000:- så är det bara att slå till  ()p
Bara att lyssna på motorn så det inte rasslar å skrammlar om den i olika varvtal och ryck å slit i allt så det sitter fast och provkör riktigt så märks det om den känns bra.
Titel: SV: Råd till en FirstTimer
Skrivet av: Lowest skrivet 17 maj 2010 kl. 21:23:29
Har du råd med denna så har du en som går riktigt bra http://www.blocket.se/gavleborg/SMC_300cc_27387135.htm?ca=6&w=2
Titel: SV: Råd till en FirstTimer
Skrivet av: Tedde89 skrivet 20 maj 2010 kl. 22:18:18
Jag har med mina 4 maskiner åkt ca 2500mil.
Med Kawan har jag åkt 20mil tor för att käka på mcdonalds  ()p

Okey!

Har kikat lite på denna
http://www.blocket.se/vi/27489982.htm
Vad tror du om den?
Den har gått ca 800 mil
9 st ägare (??!?!) eller är det vanligt på fyrhjulingar?
Oljan bytt för ett år sedan men sparsamt körd sedan dess.

Funderar att bjuda 9000 för den och då hämtar jag imorgon, låter det som en bra affär om han går med på det?
HAr också kickat lite på:
http://www.blocket.se/stockholm/Smc_250cc_26405338.htm?ca=9&w=2
http://www.blocket.se/vastmanland/Smc_250cc_27243098.htm?ca=9&w=2

Såg att du bodde i södra-dalarna. Bor själv i norra västmanland så får hyra dig som meck om det blir strul ;);)

tjena lägger mig i lite.
800mil behöver inte vara så mycke (bara många som blir chockade att det finns fyrhjulingar som används och inte bara tvättas och glor på) men ifall det finns någon service bok så släng ett öga i den. om dom service som man ska då håller dom länge. inget jag tycker du ska vara rädd för. du kommer även själv slänga en massa mil över den. men efter 9 ägare så har jag svårt att tro att alla har tagit väl hand om den... jag hade nog lagt den årt sidan om du inte kunde få den för ruggit bra pris!.
va själv och kollade på en dinli 450 innan jag köpte min gås och den hade haft 11 ägare på 2 år! hur det nu är möjligt. men det dömde jag ut.
hoppas du hittar något fint! MVH ted