ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Busan skrivet 25 april 2010 kl. 20:18:50
-
Hej alla! Bytte olja o filter på min CF 500 i fredags och i lördags när jag skulle iväg så starta den inte :(veryangry):.Startmotorn går runt ett tag sen tickar det bara i reläet och inget händer! Har provar med att byta kabeln från starten fram till relät och även kontakten med fyra kablar som sitter på relät utan framgång...
Kollade även kablarna vid starknappen men allt va helt.
Vad kan det vara??
-
Det kan vara batteriet som är för tomt alt. trasigt, men du kanske testat med ett annat?
-
Har inte provat med något annat batteri men det som sitter i nu är nytt..2 månader gammalt.
-
På din beskrivning så låter det som att batteriet inte orkar med, den drar runt startmotorn litegrann och sen brukar det låta som ett smattrande ljud från relät, du kan prova med startkablar.
-
Ja, det är garanterat batteriet
-
...precis,det smattrar o durrar i hela relät! Har satt batterit på laddning nu och funkar inte det så får jag väl införskaffa ett nytt! Går det att köra startkablarna från bilbatterit?
-
Går det att köra startkablarna från bilbatterit?
Jupp, det går bra.(http://www.mudbog.net/forum/images/smilies/coffee.gif)
-
9 ggr av 10 som ett laddrelä eller cdi-box har pajat så har folk startat med kablar från bilbatteri,så jag avråder å det bestämdaste från att göra det.
-
9 ggr av 10 som ett laddrelä eller cdi-box har pajat så har folk startat med kablar från bilbatteri,så jag avråder å det bestämdaste från att göra det.
Kan du begrunna detta? Var ligger problemet i att kopla et bilbatteri med startkablar via maskinens eget batteri, så sant maskinens originalbatteri inte är kortslutad eller celler har dött? Man tilfør et 12-volts batteri 12 volt på en maskin som skal ha 12 volt inn... :hmmm:
Jag har pysslat med stora och små maskiner i över 30 år, och har aldrig hatt problem med denna praksis....
Mvh
-
9 ggr av 10 som ett laddrelä eller cdi-box har pajat så har folk startat med kablar från bilbatteri,så jag avråder å det bestämdaste från att göra det.
Kan du begrunna detta? Var ligger problemet i att kopla et bilbatteri med startkablar via maskinens eget batteri, så sant maskinens originalbatteri inte är kortslutad eller celler har dött? Man tilfør et 12-volts batteri 12 volt på en maskin som skal ha 12 volt inn... :hmmm:
Jag har pysslat med stora och små maskiner i över 30 år, och har aldrig hatt problem med denna praksis....
Mvh
Men dom "maskinerna" har nog inte ett elsystem med kabelareor o elkomponenter som är anpassade för ett 20 amperes batteri.Dessutom räcker det med minsta lilla "spikning" för att bränna en cdi.Tro mig,jag lärde mig själv den dyra vägen. :) Vet man vad man håller på med o gör på helt rätt sätt så är det ingen större fara.Men de flesta har ingen större erfarenhet av att hantera startkablar o då är det väldigt dumt att lära sig på en atv.Ska man envisas med att hjälpstarta på det viset så skulle jag försöka komma åt direkt på startrelät istället för via elsystemet.I'ts a free world,men garantin på elkomponenter slutar gälla direkt när det kan bevisas att du som kund lekt med startkablar o misslyckats.Bytte generator på en maskin härom veckan där en lindning exploderat som följd av en bränd regulator.Kollade på batteriet o polerna var halvt bortsmälta.Vid förfrågan till kunden om hur det blivit så svarade han"det blev lite fel när brorsan skulla starta den med bilkablarna o dom tog i varandra av misstag".Det blev halvdyrt.
-
Men dom "maskinerna" har nog inte ett elsystem med kabelareor o elkomponenter som är anpassade för ett 20 amperes batteri. Dessutom räcker det med minsta lilla "spikning" för att bränna en cdi.Tro mig,jag lärde mig själv den dyra vägen. :) Vet man vad man håller på med o gör på helt rätt sätt så är det ingen större fara.Men de flesta har ingen större erfarenhet av att hantera startkablar o då är det väldigt dumt att lära sig på en atv.Ska man envisas med att hjälpstarta på det viset så skulle jag försöka komma åt direkt på startrelät istället för via elsystemet.I'ts a free world,men garantin på elkomponenter slutar gälla direkt när det kan bevisas att du som kund lekt med startkablar o misslyckats.Bytte generator på en maskin härom veckan där en lindning exploderat som följd av en bränd regulator.Kollade på batteriet o polerna var halvt bortsmälta.Vid förfrågan till kunden om hur det blivit så svarade han"det blev lite fel när brorsan skulla starta den med bilkablarna o dom tog i varandra av misstag".Det blev halvdyrt.
Jodå, det har varit mycket motorcycklar, mopper, ATV och liknande, med mycket fölsamma elektrokomponeneter, men som du ju säger, om man inte vet vad man gjör, går det gjärna illa, och då blir det dyrt... :cry:
Med detta i tanke, är jag fullstendigt enig med deg. ()p
Mvh
-
Tack för tipsen alla! Nu rullar hjulingen igen..Det va batteriet! Tur att forumet finns med så många duktiga hjulingåkare så man kan få hjälp när det behövs ()p
//Busan
-
Bra att det löste sig ()p
-
:(veryangry): :(veryangry):..nu är det inget kul längre!! Det nya batteriet är sten dött,fick inte igång hjulingen när ja skulle hem från jobbet :(veryangry):. 3 batterier sen februari när jag fick hem hjulingen..normalt eller? Jag bygla startrelät men inte ett liv...Fick läna ett Dinli orginalbatteri och då starta maskin direkt! Var är felet? Ger generatorn för mycket ström så batterit går sönder? Jordfel? Hjääälp!!!
Busan
-
:(veryangry): :(veryangry):..nu är det inget kul längre!! Det nya batteriet är sten dött,fick inte igång hjulingen när ja skulle hem från jobbet :(veryangry):. 3 batterier sen februari när jag fick hem hjulingen..normalt eller? Jag bygla startrelät men inte ett liv...Fick läna ett Dinli orginalbatteri och då starta maskin direkt! Var är felet? Ger generatorn för mycket ström så batterit går sönder? Jordfel? Hjääälp!!!
Busan
Har ni inte fått laddningen uppmätt o ändå bytt batterier på löpande band??? Börja med att kolla upp laddningen med ett instrument,det ska din åf göra gratis.Har du handtagsvärmare?? Har nämligen haft en kund med liknande problem o där var det dom som sög ström fast dom var i offläge på knappen. mvh//hades
-
Hej..har inte mätt upp laddningen..o grejen är den att jag har ingen garanti för jag valde att serva hjulingen själv med oljebyte och sånt! Men ack vad jag ångrar mig nu med facit i hand..man lär så länge man lever..Hoppas jag!
//Busan
-
9 ggr av 10 som ett laddrelä eller cdi-box har pajat så har folk startat med kablar från bilbatteri,så jag avråder å det bestämdaste från att göra det.
Kan du begrunna detta? Var ligger problemet i att kopla et bilbatteri med startkablar via maskinens eget batteri, så sant maskinens originalbatteri inte är kortslutad eller celler har dött? Man tilfør et 12-volts batteri 12 volt på en maskin som skal ha 12 volt inn... :hmmm:
Jag har pysslat med stora och små maskiner i över 30 år, och har aldrig hatt problem med denna praksis....
Mvh
Men dom "maskinerna" har nog inte ett elsystem med kabelareor o elkomponenter som är anpassade för ett 20 amperes batteri.Dessutom räcker det med minsta lilla "spikning" för att bränna en cdi.Tro mig,jag lärde mig själv den dyra vägen. :) Vet man vad man håller på med o gör på helt rätt sätt så är det ingen större fara.Men de flesta har ingen större erfarenhet av att hantera startkablar o då är det väldigt dumt att lära sig på en atv.Ska man envisas med att hjälpstarta på det viset så skulle jag försöka komma åt direkt på startrelät istället för via elsystemet.I'ts a free world,men garantin på elkomponenter slutar gälla direkt när det kan bevisas att du som kund lekt med startkablar o misslyckats.Bytte generator på en maskin härom veckan där en lindning exploderat som följd av en bränd regulator.Kollade på batteriet o polerna var halvt bortsmälta.Vid förfrågan till kunden om hur det blivit så svarade han"det blev lite fel när brorsan skulla starta den med bilkablarna o dom tog i varandra av misstag".Det blev halvdyrt.
Så du menar att en förbrukare t.ex startmotorn drar mer ampere bara för att man sätter i ett större batteri med mer amperetimmar. Det var det dummaste jag hört hört.
Många som åker Canam sätter i bilbatteri med mycket högre amperetimmar annars blir dom utan ström när dom vinschar mycket vid t.ex plogning.
Men jag håller med om att det blir större skador om man kortsluter ett batteri med mer ampere.
Men jag vet några maskiner som brunnit upp på grund av kortis och det med orginalbatteriet.
Gör man kortslutning så spelar det ingen roll hur litet eller stort batteri man har i maskinen.
-
()p
-
Generatorn på en ny can-am är väl på 650w .... 54 ampere....Ampere * Volt = Watt . Det verkar ju batteriet tåla. Men ett tomt batteri brukar ju inte gilla snabbladdning...kokar torrt.
-
9 ggr av 10 som ett laddrelä eller cdi-box har pajat så har folk startat med kablar från bilbatteri,så jag avråder å det bestämdaste från att göra det.
Kan du begrunna detta? Var ligger problemet i att kopla et bilbatteri med startkablar via maskinens eget batteri, så sant maskinens originalbatteri inte är kortslutad eller celler har dött? Man tilfør et 12-volts batteri 12 volt på en maskin som skal ha 12 volt inn... :hmmm:
Jag har pysslat med stora och små maskiner i över 30 år, och har aldrig hatt problem med denna praksis....
Mvh
Men dom "maskinerna" har nog inte ett elsystem med kabelareor o elkomponenter som är anpassade för ett 20 amperes batteri.Dessutom räcker det med minsta lilla "spikning" för att bränna en cdi.Tro mig,jag lärde mig själv den dyra vägen. :) Vet man vad man håller på med o gör på helt rätt sätt så är det ingen större fara.Men de flesta har ingen större erfarenhet av att hantera startkablar o då är det väldigt dumt att lära sig på en atv.Ska man envisas med att hjälpstarta på det viset så skulle jag försöka komma åt direkt på startrelät istället för via elsystemet.I'ts a free world,men garantin på elkomponenter slutar gälla direkt när det kan bevisas att du som kund lekt med startkablar o misslyckats.Bytte generator på en maskin härom veckan där en lindning exploderat som följd av en bränd regulator.Kollade på batteriet o polerna var halvt bortsmälta.Vid förfrågan till kunden om hur det blivit så svarade han"det blev lite fel när brorsan skulla starta den med bilkablarna o dom tog i varandra av misstag".Det blev halvdyrt.
Så du menar att en förbrukare t.ex startmotorn drar mer ampere bara för att man sätter i ett större batteri med mer amperetimmar. Det var det dummaste jag hört hört.
Många som åker Canam sätter i bilbatteri med mycket högre amperetimmar annars blir dom utan ström när dom vinschar mycket vid t.ex plogning.
Men jag håller med om att det blir större skador om man kortsluter ett batteri med mer ampere.
Men jag vet några maskiner som brunnit upp på grund av kortis och det med orginalbatteriet.
Gör man kortslutning så spelar det ingen roll hur litet eller stort batteri man har i maskinen.
Så du menar på allvar att en kabels area inte spelar nån roll OAVSETT hur många ampere den belastas med???? Det var nog bland det dummaste JAG hört.O varför snackas det can am i en tråd om cf??Här pratades det om specifika problem som dyker upp på cf-500 om man trots avrådan är dum nog att använda starthjälp ÖVER ORGINALBATTERIET.Inte vart nåt som helst snack om att en startmotor skulle dra MER vid hjälpstart.Däremot är prylarna inte byggda för det o tar stryk.Byt ut matarkabeln mot en 1,5-kvadrats så får du ju se med egna ögon vad som händer när du försöker starta den.Läs om o läs rätt innan du citerar. mvh//hades
-
Blev en intressant diskussion ()p!Felet var tydligen dosan under vänster bakskärm..tror den hette laddregulator eller nåt sånt! Har pratat med Benny på Trech och jag får mina grejer på måndag..Tack Benny för snabb service o leverans! Passar på att ställa en fråga till..kan man använda bilbatteri istället för mcbatteri :hmmm:?
//Busan
-
Du kan ha hur stora batterier som helst :)
Batteriet räcker längre men det tar samtidigt längre tid att ladda upp om du drar ur det av nån anledning.
Du kan inte ha större batteri och tro att du kan hänga på mer förbrukare, överskrider du generatorns laddkapacitet konstant så kommer du till slut suga ur batteriet.
Skaffar du en bra underhållsladdare så är detta inget större problem.
Tänk på att om det blir kortis i ett batteri med hög Ampere så blir det väldigt varma kablar.
/Benny
-
Okej..Tack då vet ja ()p. Har tankar på handtagsvärmare och x-traljus..!
//Busan
-
Inget problem med något av det :)
Extraljusen kan dra mycket men det är ju under en begränsad period dom används så det ska funka.
En voltmätare på hjulingen vore kanske nåt att ha? (Över lag tänker jag nu).
/Benny
-
:-X
-
Hej..nu har jag bytt laddregulatorn och satt i ett nyladda batteri men startrelät smattrar fortfarande och hjulingen går inte igång :(veryangry):. o jag som tänkte åka till Olerum på lördag..börjar bli desperat :cry:,hjulingen har stått en vecka! Får väl krypa till korset och lämna in den för felsökning.
//Busan
-
Prova med startkabel mellan batteri och startrelä eller mellan batteri och jordpunkt. Kan va dålig kontakt nånstan. Själv bytte jag ut dom ynkliga kablarna från batteriet till riktig 16 kvadrats kabel och riktiga kabelskor. Det gjorde susen ;)
-
Hej..nu har jag bytt laddregulatorn och satt i ett nyladda batteri men startrelät smattrar fortfarande och hjulingen går inte igång :(veryangry):. o jag som tänkte åka till Olerum på lördag..börjar bli desperat :cry:,hjulingen har stått en vecka! Får väl krypa till korset och lämna in den för felsökning.
//Busan
Vad är d för årsmodel??Har du en med en separet grön fyrkantig startknapp så kan d va den som ärgat inuti,brukar bli sådär då,brukar börja med att man får trycka väldigt hårt på knappen för att sen bli som du beskriver. mvh//hades
-
Hej..Ja..separat grön knapp har ja..årsmodell -10. Har haft isär knappen och provat med en mejsel mellan bläcken o det smattrar likadant i relät då! Kanske skulle byta knapp?
//Busan
-
Det är inte omöjligt att din startmotor blivit lite seg om du sedan en tid försökt starta med för lite ström.
Om en elmotor får för lite ström att gå runt så ligger kolen och bränner på samma ställe. Det koksar igen.
Ta isär startmotorn och gör rent den kopparbana kolen går i, rensa mellan kopparbanorna med en knivspets.
Rengör ytorna med något helt fettfritt så som T-röd eller liknande.
Startmotorn är enkel att ta loss och enkel att öppna/sätta ihop.
På en 2010:a så bör det inte vara knappen.
Tror Hades syftar på den gamla fyrkantiga knappen(?) som sitter ensam på styret, alltså runt 2007-2008.
MVH / Benny
-
Det är inte omöjligt att din startmotor blivit lite seg om du sedan en tid försökt starta med för lite ström.
Om en elmotor får för lite ström att gå runt så ligger kolen och bränner på samma ställe. Det koksar igen.
Ta isär startmotorn och gör rent den kopparbana kolen går i, rensa mellan kopparbanorna med en knivspets.
Rengör ytorna med något helt fettfritt så som T-röd eller liknande.
Startmotorn är enkel att ta loss och enkel att öppna/sätta ihop.
På en 2010:a så bör det inte vara knappen.
Tror Hades syftar på den gamla fyrkantiga knappen(?) som sitter ensam på styret, alltså runt 2007-2008.
MVH / Benny
Japp,den gamla knappen.Har du en -10:a så ska du inte ha det problemet.
-
Stämmer..jag har den runda knappen. Då ska jag prova med rengöring av startmotorn..
Hör av mig så ni vet hur det gick ()p.
//Busan
-
Hallå! Införskaffat en batterimätare och ett nytt batteri,fick det på garantin från Biltema :headbang:.Har laddat det i 12 timmar,mätte och det låg på 13 volt.Startade och mätte,14,6 volt.Tog en repa på 3 km--stannade och kände på den nya laddregulatorn,,den va bara ljummen-Kom hem,stängde av hjulingen o mätte 13 volt.Startade igen utan problem och mätaren visade 14.6 volt..hoppas verkligen att hjulingen går ett tag nu 8)
//Busan
-
()p
-
Tack..Låter bra ()p.
-
Hej o hå.
Enkelt problem.
laddningsreläet har gått sönder eller generatorn.
När batteriet är fulladdat startar maskinen, när du kör förbrukas batteriet för lampor och tändstift måste ju ha ström.l
/Musicman
-
:-X
-
tja kan man ladda batteriet när det är kopplat eller kan cdi ta skada har hört både ja och nej på den frågan men vad är sant
-
:-X