ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Wirken skrivet 18 april 2010 kl. 11:30:32

Titel: framhjulsinställning, hur göra?
Skrivet av: Wirken skrivet 18 april 2010 kl. 11:30:32
Hur fasen ska jag göra en hjulinställning på min Bad Boy som jag köpte igår, har inte kollat själv nånting utan tänkte fråga här eftersom de regnar ute och ids inte stå där och bli blöt och klia mig i skallen  :D
Titel: SV: framhjulsinställning, hur göra?
Skrivet av: Gabber skrivet 18 april 2010 kl. 20:12:02
Ett tips jag fått är att ta ett snøre runt alla fyra däcken. Då är det ganska lätt att se om det är toe in eller toe out.
Titel: SV: framhjulsinställning, hur göra?
Skrivet av: Wirken skrivet 18 april 2010 kl. 20:41:41
oj hur menar du nu? :)

höll på att dra en trippel volt för ena hjulet är rakt och det andra vinklat snett utåt :P
Titel: SV: framhjulsinställning, hur göra?
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 18 april 2010 kl. 21:08:46
Dom du ska ställa om ser ut såhär (styrstagen) (http://i44.tinypic.com/2qxryfk.jpg)
lossa muttrarna så mycket som behövs.
sedan är det bara att skruva på stången så du får den önskade hjulinstälningen.
Tänk på att om du ska ha den på väg så ska hjulen inte peka utåt utan rakt eller lite inått ()p
Titel: SV: framhjulsinställning, hur göra?
Skrivet av: Wirken skrivet 18 april 2010 kl. 23:12:15
Tack så hemskt mycke :)
Titel: SV: framhjulsinställning, hur göra?
Skrivet av: Wirken skrivet 21 april 2010 kl. 19:28:41
Hej!

Nu har jag fått hjulen att stå rakt, men tycker det är vingligt ändå :(
hur ska jag göra för att få det stabilare? :/
Titel: SV: framhjulsinställning, hur göra?
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 21 april 2010 kl. 21:27:09
Om den är känslig när du svänger så borde det hjälpa med att ställa hjulen lite "plogande" (toe in)
Titel: SV: framhjulsinställning, hur göra?
Skrivet av: *Anton* skrivet 21 april 2010 kl. 22:29:07
Tja!

Jag vill bara komma in här o rätta lite,  Jan har inte sagt nått fel om hur man ställer in hjulen i "rätt" riktning men har har nog missat att man alltid säger TOE-IN oavsett om däckens front lutar in eller ut, dock finns det positiv och negativ TOE-IN.

(http://i39.tinypic.com/r9phdi.png)


Dock säger man att TOE-OUT är kurvtagningsvinkeln. Vid en kurvtagning måste det inre hjulet vridas mer än det yttre. Styrarmarnas utformining bestämmer hur stor skillnaden blir. Vid mätning utgår man från att om yttre hjulets vridning är 20 grader så ska innerhjulets vridningsvinkel vara 21-23 grader.   Det är TOE-OUT, dock tar många fel på negativ TOE-IN och TOE-OUT.... det gjorde jag oxå förut  ;)

Bakhjulsdrivna bilar har normalt positiv TOE-IN, detta motverkar hjulens tendens att vrida sig utåt vid acceleration. Framhjulsdrivna bilar har ibland negativ TOE-IN vilket motverkar hjulens inåtvridning vid acceleration.

Kan din camber inställning var det som påverkar din "vingliga" känsla tro?     

negativ camber ger bättre kurvtagning medans posetiv ger bättre körkänsla....   kan vara det kanske  :dntknow:

Men som sagt, jag sa INTE detta för att hacka på nån utan för att säga vad som EGENTLIGEN menas med TOE-IN och TOE-OUT  ()p

Men Jan har rätt, prova o sätta framhjulen i LITEN positiv TOE-IN så kanske det löser sig. Men ingen så kraftig vinkel som jag har ritat!  ;)

//Anton
Titel: SV: framhjulsinställning, hur göra?
Skrivet av: Wirken skrivet 21 april 2010 kl. 22:33:22
tack så hemskt mycke för era svar!

hur exakt gör jag så att den "plogar" lite?
är det på samma sätt som när jag fick dom rakt, att jag lossade bultarna och skruvade på stagena?
har frågat mina vänner som kör oxå men dom har haft hjälp av återförsäljarna. :(

vad är camber? jag e helt nybörjare med atv:s.

körde i ett litet gupp idag och fick kast, sjukt äckligt :/
Titel: SV: framhjulsinställning, hur göra?
Skrivet av: *Anton* skrivet 21 april 2010 kl. 22:43:58
Du gör på samma sätt du har gjort innan!

Detta e Camber...

(http://i41.tinypic.com/2iucj09.jpg)


Däckets lutning i höjd istället för sidled  ()p ;)

Men prova ställa in TOE-IN till positiv så kanske det löser sig!

//Anton
Titel: SV: framhjulsinställning, hur göra?
Skrivet av: Hydro skrivet 21 april 2010 kl. 22:53:09
...körde i ett litet gupp idag och fick kast, sjukt äckligt :/

På tal om kast... ni har ju även castervinkeln att reda ut!
 :D

I detta fall känns det dock som om det är även annat inblandat, för även om det skiljer någon millimeter så skall man ju knappast få kast bara för att man åker över ett gupp!
Är alla bussningar och leder fasta, stabila och distinkta tex?
Vad jag förstått så finns det flera på forumet som modifierat sina BB:s och fått de rätt stabila, och det tolkar jag som att de inte är så värst stabila i oroginal.
 
Titel: SV: framhjulsinställning, hur göra?
Skrivet av: Wirken skrivet 21 april 2010 kl. 23:02:46
älskar detta forum, så sjysta folk här :)

jag testar toe-in imorgon, om inte de blir bra får jag testa negativ camber :)

sen funderar jag på att sandbalansera mina framdäck, vad tror ni om det?
Titel: SV: framhjulsinställning, hur göra?
Skrivet av: Devil skrivet 22 april 2010 kl. 13:06:08
Om vi ska va riktigt petiga så finns det även nått som heter bumpsteer.. Det innträffar om styrstagets inre infästning inte ligger i linje den nedre och övre infästningen av bärarmarna (om ni hänger med) > och det har ju inte nån hjuling såvitt ja vet...
Titel: SV: framhjulsinställning, hur göra?
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 22 april 2010 kl. 13:24:17
Hej,
Det finns ett antal saker man behöver göra för att en badboy skall gå att köra med.
Det finns 2 stora problem
1. hjulen är sällan runda
2. Den har 0gr i caster vilket gör att den blir riktigt otäck att köra.

När det gäller däcken går det att byta eller oxå kan man ha tur och då är dessa runda.

Caster vinkeln är lite knepigare, då man behöver bygga om övre eller nedre länkarmen.
Det går dock att mildra problement genom att sänka fjädringen bak.
Det finns massor om detta på div forum.

mvh
Titel: SV: framhjulsinställning, hur göra?
Skrivet av: Gabber skrivet 3 maj 2010 kl. 23:35:27
Ja kinadäck är inte kända för sin awesomeness men biltema har såvitt jag förstår ok däck till billig peng. <sök lite på forumet oxå det finns många som moddat sina badboy så dom rullar bättrre på vägen.
Titel: SV: framhjulsinställning, hur göra?
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 14 maj 2010 kl. 22:44:10
Tja!

Jag vill bara komma in här o rätta lite,  Jan har inte sagt nått fel om hur man ställer in hjulen i "rätt" riktning men har har nog missat att man alltid säger TOE-IN oavsett om däckens front lutar in eller ut, dock finns det positiv och negativ TOE-IN.

(http://i39.tinypic.com/r9phdi.png)


Dock säger man att TOE-OUT är kurvtagningsvinkeln. Vid en kurvtagning måste det inre hjulet vridas mer än det yttre. Styrarmarnas utformining bestämmer hur stor skillnaden blir. Vid mätning utgår man från att om yttre hjulets vridning är 20 grader så ska innerhjulets vridningsvinkel vara 21-23 grader.   Det är TOE-OUT, dock tar många fel på negativ TOE-IN och TOE-OUT.... det gjorde jag oxå förut  ;)

Bakhjulsdrivna bilar har normalt positiv TOE-IN, detta motverkar hjulens tendens att vrida sig utåt vid acceleration. Framhjulsdrivna bilar har ibland negativ TOE-IN vilket motverkar hjulens inåtvridning vid acceleration.

Kan din camber inställning var det som påverkar din "vingliga" känsla tro?     

negativ camber ger bättre kurvtagning medans posetiv ger bättre körkänsla....   kan vara det kanske  :dntknow:

Men som sagt, jag sa INTE detta för att hacka på nån utan för att säga vad som EGENTLIGEN menas med TOE-IN och TOE-OUT  ()p

Men Jan har rätt, prova o sätta framhjulen i LITEN positiv TOE-IN så kanske det löser sig. Men ingen så kraftig vinkel som jag har ritat!  ;)

//Anton

Hej
Vill inte var någon messersmith men Toe out har inget med "kurvtagningsvinkel" att göra, det som styr detta är castervinkel, vilket är förhållandet mellan övre och undre spindelleden de flesta quads har en caster på ca 8-10 gr, tillsammans med styrstagsgeometrin får man en framvagn som fungerar. innerhjulet skall alltid "svänga" mer oavsett toe in eller out .
Jag har aldrig kört en något som får en bättre körkänsla med positiv camber :hmmm:
Positiv camber kan man se när det är en dålig geometri då cambern ändras när framvagnen fjädrar, går ofta från positiv till negativ vid full fjädringskompression tex gamla vw bubblor.
En negativ camber ger bättre grepp och instyrning, men ger lite nervösare gång när det är spårigt.
När det gäller Toe,  Toe in ger stabilare maskin, medan toe out ger bättre insvänging, själv har jag laborerat en del på min banbil och konstaterat att man får prova sig fram vad som passar körstil och banförhållanden men visst toe in ger stabilare fordon speciellt vid hårda inbromsningar.
Jag har sagt det förut och säger det igen, problemet med badboy är castervinkel, det går att lindra med lite toe in, men direktstyrningen kommer du bara åt om du ändrar castervinkel, tänk er en cykel där framgaffeln, går rakt nedåt inte snett framåt, samma effekt om du inte har någon caster vinkel.
Lycka till  ()p hoppas ingen tar illa vid det är absolut inte meningen vill bara hjälpa till.
Mvh