ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: Miko skrivet 31 mars 2010 kl. 07:52:37
-
Vilket av alla märken inom fyrhjulingar har den lägsta utväxlingen på backen, samt lågväxel? Nu kan jag bara se till min CF X5, men den har för hög utväxling på lågen och ser man på backen så är den ju för högt utväxlad enligt mig.
När man backar i terrängen med X5:an (exempelvis uppför, eller med en timmervagn påkopplad) så får man gasa rätt mycket för att man ska få maskinen att gå bakåt, och när den väl börjar gå bak så går den så fort att man får släppa på gasen igen.
Sen får man göra om samma igen, för jag har iaf inget behov av att backa snabbt, speciellt inte inte i skogen med lass. Detta måste slita mycket på koppling och rem? Alltså maskinen är inte byggd för detta endamål.
Det går ju att byta till en bättre koppling på X5:an, men blir det verkligen skillnad på problemet?
Så vad har vi för övriga maskiner på marknaden som har bättre/lägre utväxling för skogskörning?
Mvh//Mikko
-
Kineserna har tydligen bråttom att backa. :banghead: Arctic cat Mudpro borde ha lägst utväxling i backen/lågen
-
Kineserna har tydligen bråttom att backa. :banghead: Arctic cat Mudpro borde ha lägst utväxling i backen/lågen
Ja helt klar måste de ha väldig bråttom bakåt :hmmm: okej en vägmaskin fungerar det på , men varför ha denna utväxling på en "såkallad" arbetsmaskin?? Eller vet dom inte vad skogsterräng är i kina?
Arctic cat mud pro har säkert en bra utväxling, men måste man köpa en MudPro maskin med massa lull lull och ett pris som är riktigt högt för att få en maskin med rätt utväxling för skogterräng??
Mvh// Mikko
-
Jag är också nyfiken på skogsterrängen i Kina.... Min Linhai är ju också riktigt snabb bakåt!
Har inte vågat maxa den bakåt än, tänkte göra det nu i vinter på isen. Men blev aldrig bra förhållanden för sånt. Men nog gör den nog 40-50 bakåt skulle jag tro!
-
Har heller inte lagt full tumme bakåt, tänker inte göra det heller då det känns högst ostabilt.
Även om Linhai och cf är allround maskiner så förstår jag inte varför det har så hög utväxling på lågen och backen?
Lågväxel är väll ändå till för just köra sakta i terräng, inte tusan ligger man och kör på lågväxel efter vägen. Och backen, vad har man för nytta av att kunna backa i 30km/h, måste ju få bättre egenskaper samt mindre slitage på maskinen om den hade lägre utväxling på båda.
Jag tror att man kan slita ut en cf rätt fort med fel körteknik, och då tänker jag på körning i skogen. Behöver inte va att dra timmervagn, räcker nog med att köra runt i lite lerhål och klättra lite.
Så enda maskinen på marknaden som har låg utväxling är Arctic cat mudden? :hmmm:
:)
-
Min Suzuki går llika både fram och back, känns det som iallafall. Dinlin orkarde inte backa med vagn men de gör Sukkan, har inte gått bet än.
Sen går de ju att smyga fint bakåt som på lågen ungefär...
-
Min Suzuki går llika både fram och back, känns det som iallafall. Dinlin orkarde inte backa med vagn men de gör Sukkan, har inte gått bet än.
Sen går de ju att smyga fint bakåt som på lågen ungefär...
Låter intressant, måste va en grym fördel att den går lika både fram och back. Känns som man får planera sin körning rätt bra, vilket man ska göra i alla lägen men speciellt med en maskin som jag har.
Just att kunna smyga (krypförmågan) saknar jag på min maskin, det klart det går att krypa men känns inte nått vidare bra för rem och koppling med den körstilen på x5.
Men sukkan låter ju klart intressant när du säger detta.
-
Jag tror att i Kina är det så dåligt med skog att om man stannar o "lånar" lite ved så gäller det att ha en snabb back så man kommer undan lätt ;)
-
Min Suzuki går llika både fram och back, känns det som iallafall. Dinlin orkarde inte backa med vagn men de gör Sukkan, har inte gått bet än.
Sen går de ju att smyga fint bakåt som på lågen ungefär...
Låter intressant, måste va en grym fördel att den går lika både fram och back. Känns som man får planera sin körning rätt bra, vilket man ska göra i alla lägen men speciellt med en maskin som jag har.
Just att kunna smyga (krypförmågan) saknar jag på min maskin, det klart det går att krypa men känns inte nått vidare bra för rem och koppling med den körstilen på x5.
Men sukkan låter ju klart intressant när du säger detta.
Alla "märkesmaskiner" jag har kört har haft lika utväxling på lågen och backen.
-
Arctic Cat brukar få bra kritik i testerna för deras låga lågväxel.....jag åker själv Mud Pro å eftersom den är nerväxlad 20% i jämförelse mot en vanlig 700 så har den en verkligt låg lågväxel, kanske lite väl låg.
-
Kan väl aldrig bli för låg växel tycker jag....
Om det inte påverkar högen för mycket så det tokvarvar vid 60-70.
Då är de inte kul.
Ja det är nog så att alla "märkes" har bra backväxel..
-
Mud Pro:n går kanske i 80 km/h med orginalhjulen men då är det på varvstoppen. ^-^ Har man en låg lågväxel och slungkoppling så får man en bra motorbroms på köpet å det är inte så dumt om man drar en tung timmerkärra. Det är lätt å saxa om man åker utför å behöver nypa i bromsen.
-
Har kikat runt lite och Honda TRX 420 FA verkar också va en fin maskin för lite tunga arbeten samt för nöjesåkning.
Efter vad man kan läsa om den så verkar den ha en förnämlig transmission, med 5 växlad låda där man kan välja själv om man vill växla manuellt eller sätta i automatläge. Måste ju va en fördel om man ser till vedkörning eller andra lite tyngre sysslor. Samt när man är ute och nöjesåker så slår man över till automat.
Nackdelen som det ser ut nu är den lite lägre markfrigången, men å andra sidan finns det däck med mer gummi :P
Finns det andra märken som kör med denna transmission?
-
Nej bara Honda har en så låda...
-
Så det är endast Honda som kör med detta, okej då är ju valet rätt enkelt. Börjar förstå varför en del säger att Honda är en klass för sig ;) Har själv aldrig riktigt satt mig in i deras ATV sortiment då det pratas rätt lite om honda.
Men det är nog dags att få lite kött på benen om dessa maskiner.
Med detta menar jag inte att andra märken är skit, men Honda verkar va en maskin som skulle passa mig riktigt bra.
:)
-
Ja den passar nog till det mesta, du får då inte sönder den skulle jag tro.
Dom bygger fina grejor, svår att hitta en beg. med delad bakaxel bara...
Annars hade jag nog haft en Honda...
-
Vilket av alla märken inom fyrhjulingar har den lägsta utväxlingen på backen, samt lågväxel? Nu kan jag bara se till min CF X5, men den har för hög utväxling på lågen och ser man på backen så är den ju för högt utväxlad enligt mig.
När man backar i terrängen med X5:an (exempelvis uppför, eller med en timmervagn påkopplad) så får man gasa rätt mycket för att man ska få maskinen att gå bakåt, och när den väl börjar gå bak så går den så fort att man får släppa på gasen igen.
Sen får man göra om samma igen, för jag har iaf inget behov av att backa snabbt, speciellt inte inte i skogen med lass. Detta måste slita mycket på koppling och rem? Alltså maskinen är inte byggd för detta endamål.
Det går ju att byta till en bättre koppling på X5:an, men blir det verkligen skillnad på problemet?
Så vad har vi för övriga maskiner på marknaden som har bättre/lägre utväxling för skogskörning?
Mvh//Mikko
honda 500fa av egen erfarenhet.
-
ja t.om. min arctic cat diesel som ju skulle varit den perfekta skogsmaskinen har ju lite högre back än lågen, den toppar 40 på lågen, 50 på backen och 80 på högen när den varvar ut, och så ska det inte vara, ok lågväxeln känns riktigt låg och bra, men varför skulle inte backen kunna vara ÄNNU lägre? säg att den toppade 25 på backen så vore det perfekt.
sen är ju inte CVT nån lyckad lösning heller, du börjar ju med en låg utväxling, men om man gasar lite mer för att höja motorvarvet, ja då börjar CVT'n att växla, så i slutändan har man inte nån låg utväxling..
en hydraulisk kraftöverföring som en converter medger är nog det bästa som finns för en skogsmaskin. en sån tål ju att det "slirar" utan att gå sönder, det enda som händer är att oljan värms upp, eftersom det ju är den som "bär" vridmomentet mellan motor och växellåda, men den kyler man av i en oljekylare, förslagsvis med termostatstyrd elfläkt så det går att köra riktigt sakta utan att överhetta oljan. jag har monterat termostatstyrt oljekyl och tempmätare till automaten i buicken, och när jag körde upp för serpentinvägarna i Rjukan i norge så såg jag när temperaturen steg upp till 110grader, då öppbnade termostaten och släppte oljan till stora oljekylet och tempen sjönk till 80, sålänge man håller oljetempen under 130-140 så är det lungt, du kan alltså ha ett ton släp bakom fyrhjulingen och köra uppför 25%lutning med full gas och 5km/h (väldigt mycket "slir" i lådan) och det enda som händer är att oljan blir snabbt varm, men finns det kapacitet att kyla den så är det alltså lugna puckar, gör du detsamma med en CVT så brinner skiten upp tillslut för att i en CVT med eller utan våtkoppling så sker sliret mellan friktionsytor, och då är det inte så bra att låta sliret pågå för länge, det leder ju till ett mekaniskt slitage.
enligt vad jag förstår så har honda rincon 680 en sån här låda med converter, men om den har tillräcklig oljekylning vet jag inte, men det går ju alltid att byta kylet mot ett större.
-
vi har en honda 420, och den är riktigt lågt växlad på backen! ser man till renegaden så går ju den skitfort på backen om man jämför med hondan. Så jag tycker att du absolut ska satsa på en honda om du vill ha låg utväxling på backen och en maskin som ALDRIG krånglar ()p
-
Arctic 500 manuell är riktigt lågt utväxlad.Suzuki 350 manuell tror jag det är, har låg och superlåg.Min potatis 800 är riktigt låg framåt men backen är obegripligt nog högre växlad :dntknow: :cry:
-
här har ni krypförmåga!!! http://www.youtube.com/watch?v=q8EYGWgKU78
det verkar vara en hydraulisk växellåda.
-
här har ni krypförmåga!!! http://www.youtube.com/watch?v=q8EYGWgKU78
det verkar vara en hydraulisk växellåda.
Det där kallar jag krypförmåga, så ska det funka på en maskin som är byggd för att köras i skogen :headbang:
-
Jag såg en tråd här igår, det går att schimsa variatorn vilket gör backen riktigt låg och låg framåt superlåg :djump: :djump: