ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Max skrivet 10 februari 2010 kl. 13:11:09
-
Vagnen är som rubriken säger av modell T1100 och Kranen en VK1100.
Vinschen är en Warn rt25 med radiostyrning. Jag har valt att ha ett separat fritidsbatteri som får försörja vinschen på vagnen med kräm för att inte riskera urladdning av hjulingens eget batteri.
Har inte hunnit köra ut mer än ca 5-7 kubik ännu men är hittills väldigt nöjd, bra bärighet på de stora hjulen och kranen i kombination med vinschen orkar med bra (inte lika snabb som en hydralvinsch men duger gott). Radiostyrningen skulle jag inte vilja vara utan då det skulle bli ett satans spring fram och tillbaka.
Det jag hittills noterat är att den pratiska låda/hylla som finns på vagnen för placering av tex såg,bensindunk eller batteri är väldigt strategiskt placerad för att samla upp snö,jord och annat bös när man spinner vid fastkörning :) i övrigt är den guld men kommer troligen på sikt att flytta upp batteriet på bakre pakethållaren. Lådan på vagnen blir nog mest lämpad för förvaring av bankarna, brytjärn, kättingar m.m.
Bifogar lite bilder. Kommer som sagt att uppdatera tråden löpande i takt med att man hinner köra/fota lite.
Testandet kommer uteslutande utföras med en can-am 500
-
Intressant denna tråden skall följas noga ^-^
-
Under en snabbtur nu på eftermiddagen när man lyckades att få barnpassning så hände första fadäsen.
Om än en av de lindrigare slagen. Lyckades köra av ett av schaklen som håller länkarna till kranen i kranstolpen. Hade lagt an wire och krok på en rätt saftig stock (uppskattningsvis runt 200kilo) och vagnen var helt tom så den ville resa sig, "lite" lat och med tanken på att faen man måste ju testa vad som går och inte lät jag bli att koppla om så ekipaget stod mer lastvänligt och ställde mig själv som motvikt på den sidan av vagnen som ville tippa. Svar på tal blev att ena schaklet small som sagt :nono: . Undrar vad det är för maxbelastning på dom? Fick bli enbart handlastning och nu en tur till stan och inköpa lite schakel i reserv ()p
-
Mer bilder vill vi se... :-)
-
Mer bilder vill vi se... :-)
Har missat att fota i helgen men lägger in två st bilder från förra veckan. En där jag drar loss hela ekipaget med frontvinschen efter att hjuling mösat ner sig i sumpen. Är lite imponerad över de stockar som faktiskt går att lyfta med kranen, givetvis kräver det dock lite teknik med de större men helt klart godkänt, jag är mer än nöjd so far. Har ännu inte lyckats köra slut på batteriet som driver vinschen på kranen. Igår körde jag 6 lass och ca 50% vinschade jag, ser alltid till att fullladda batteriet innan man far ut och det verkar funka. Har för övrigt också kört av sprinten till "noshjulet" på kranspetsen men det är enkelt löst med en tvinnad ståltråd :).
Körde även fast igår som satan när jag lassade över grinden och körde igenom ett surhål som inte frusit. Tog ca 1 timme med vinschning, koppla om, vinscha på nytt osv innan man vra igenom men faen vad kul :D roligt att se vad som går och inte och sedan vad mna kan göra för att ta sig ur situationen. Det hade garanterat gått fortare om man lastat av men det ville jag inte göra :P
Ska ut en sväng nu idag med , ska försöka komma ihåg kameran
-
missade att bifoga bilderna ???.
Här kommer dom
-
Efter tre lass idag så är allt som jag huggit utkört.
Ska försöka hugga lite mera nu innan snön kommer senare i veckan.
På de uppkörda stråken och där man fält/kvistat träden så går det att ta sig fram men kommer det ytterligare 20-30 cm vilket de varnat om lär det bli tufft i okörd terräng. Vagnen tar sig fram bra tycker jag fortfarande, gäller bara att föraren lastar med vett och sans (inga överlass ;) ) samt ser till att kultrycket blir lagom. Är allt som det ska tuffar och går det som hejsan i skogen. Visserligen inte så stor kapacitet som en traktor med kärra men mycket roligare och smidigare. På sura marker och i bestånd man inte vill hugga för breda stickvägar är det optimalt.
Bifogar ett par foton från dagens körning, ska köra lite mera under närmaste dagarna (förutsatt att man kan hugga och köra) och sedan återkommer jag med mera foton och en "slutgiltlig" utvärdering
-
Har du plockat av kedjorna?
-
Har du plockat av kedjorna?
Provade att köra två lass utan idag och ja det gick rätt ok, men det är förvisso rätt plant där jag kört samt att det är åtkörd/packad snö i körstårket så jag märkte endast en liten försämring i framkomligheten. Nu ska det ju bli mera snö så nu är kedjorna på igen.
-
Aha okej, tänkte att du kört sönder dom eller nåt;)
De gör allt viss skillnad me kedjor, spec när de e packat under då biter dom bra. Har piggar runt om just nu till snöplogen och de behövs allt:D
-
heh, nej inte är de sönderkörda. Dock har en av dom krängt av vid ett tillfälle.
Kör endast med kedjor i bak har provat två olika par i fram men båda var för tighta för styrleden. :tickedoff
Har tänkt att testa biltemas i fram de är ju rätt billiga men de är hela tiden slut på mitt närmaste varuhus. Men sedan är jag också riktigt sugen på att skaffa bandsats och köra med året runt så kanske struntar helt i kedjor fram. Sneglar på camoplast 4S, de ska ju vara bra. Får se vad det blir, banden är ju "aningen" ::) dyrare än kedjor
-
Var ett tag sedan jag uppdaterade denna tråden men har inte kört så mycket det senaste. Påsken var tänkt till "massiv körning" i vattendränkt mark men ett elakt virus satte p för det.
Tänkte bara ta upp lite vad jag märkt hittils. Har i vinter totalt kört ut ca 70-80 kubik och är överlag jättenöjd med både vagn och kran/vinsch. Vagnen tar sig fram lätt i terräng, givet dock att drift på kärran alltid är önskvärt och att det ökar framkomligheten markant men det gör även priset. Med lite körplanering och "tänk innan man gasar" inställning kommer man alltid fram. De fadäser jag varit ute för är av mindre storlek. Ett schackel till kranen smällde jag av, och sprinten till noshjulet lossnade. Det sistnämnda har jag löst med najtråd. Något man alltid bör tänka på och det gäller ju alla andra vagnar med är hur man lätt kan reglera trycket på draget med hjälp av att lasta klokt. Kanske inte ha alla rotändar mot grinden osv.
Bifogar två bilder från strax innan påsk, en på en del av virket jag kört fram och en med ekipaget intill en bäck under en fikapaus.
-
Var ett tag sedan jag uppdaterade denna tråden men har inte kört så mycket det senaste. Påsken var tänkt till "massiv körning" i vattendränkt mark men ett elakt virus satte p för det.
Tänkte bara ta upp lite vad jag märkt hittils. Har i vinter totalt kört ut ca 70-80 kubik och är överlag jättenöjd med både vagn och kran/vinsch. Vagnen tar sig fram lätt i terräng, givet dock att drift på kärran alltid är önskvärt och att det ökar framkomligheten markant men det gör även priset. Med lite körplanering och "tänk innan man gasar" inställning kommer man alltid fram. De fadäser jag varit ute för är av mindre storlek. Ett schackel till kranen smällde jag av, och sprinten till noshjulet lossnade. Det sistnämnda har jag löst med najtråd. Något man alltid bör tänka på och det gäller ju alla andra vagnar med är hur man lätt kan reglera trycket på draget med hjälp av att lasta klokt. Kanske inte ha alla rotändar mot grinden osv.
Bifogar två bilder från strax innan påsk, en på en del av virket jag kört fram och en med ekipaget intill en bäck under en fikapaus.
vill se bilder när du är ner i den där bäcken med fullt last :lol:
-
heh jo det kan jag tro, men riktigt så vågade test tänker jag inte ge mig på......inte än iaf ;) .
Bäckfaen på kortet är 1,5 - 1,7 meter djup, skulle nog bara säga......"bloooorp" om man for ner med lass däri
-
:lol:
-
Kan du inte bara montera ett skydd på vagnen mot snösprut från hjulingen. En plåt eller plastskärm eller nå´t?
-
Jo men så farligt sprutar det inte upp, endast när man kör fast och det spinner duktigt som det stänker upp på vagnen.
Har för övrigt också beställt ett försänkt insatsflak FL200 till vagnen nu, får det nästa vecka ser det ut som så kommer testa det också framöver. Köra ut lite plantor m.m till att börja med.
-
Jag har en liten fundering maxxan: Var och hämtade min T1100 igår och ska skruva på vinschen idag. Jag ser att du har ett externt batteri i en låda på fyrhjulingen, detta verkar vara en smidig lösning som även jag tänkte köra på. Jag har köpt ett 85A fritidsbatteri och skyddslåda. Nu till min fråga: Har du det externa batteriet anslutet till generatorn på hojen eller kör du enbart på batterikapaciteten och laddar med en vanlig laddare? I så fall, hur länge räcker batteriet innan du får ladda igen? Laddar du inför varje körning eller? Hur många A har du i ditt batteri?
-
Jag har mitt batteri till vinschen enbart kopplat till den och inte via hjulingen. Tycker det känns bra så slipper man riskera at ladda ur hjulingen helt fast det kanske inte är någon risk med dubbla batterier? Jag har försökt att ladda batteriet fullt inför varje tur till skogs med en cetek 3600 laddare, någon gång har jag åkt ut med halvladdat batterie och det har utan att helt ladda räckt till 4 lass, allt beror ju på hur mycket man använder vinschen också. Jag handlassar alltid klenare och använder bara vinschen till grovt som mest har jag välan hunnit med 5-6 lass grovt där man använt vinschen till både lastning och lossning utan att ladda ur batteriet.
Vet inte hur många A jag ar på rak arm, ska kolla upp det i em och meddelar sedan.
Grattis till vagnen föresten, jag är supernöjd, hoppas och tror du blir det med
-
Vet inte hur många A jag ar på rak arm, ska kolla upp det i em och meddelar sedan.
Grattis till vagnen föresten, jag är supernöjd, hoppas och tror du blir det med
Tack! Jo jag hoppas och tror att jag ska bli nöjd. Jag kommer givetvis oxå att handlasta det som inte är för grovt, men det stora måste man ju ha vinschen till.
Hur har du det med dina bakre stötdämpare förresten? kör du på original eller har du speciella lastdämpare?
-
Kör med orgninaldämpare bak.
Batteriet jag har till vagnen är på 12v, 480A, 75AH
-
Ok, då verkar jag ha 10Ah till godo med mina 85Ah, återstår att se hur länge det räcker. Ändrar du längden på vagnen när du kör olika längder? Nu när jag hämtade min så är den 2200mm från grinden till de bakre stakarna, jag funderar på den mest gångbara lägden från grind till bakre stakar med tanke på kultryck. Vad har du för erfarenheter? Hur brukar du ha din vagn?
-
hmm...bra fråga, har inte mätt exakt hur långt jag haft vagnen. Men jag har reglerat den både fram och tillbaka för att testa vart det blir bäst, allt beror ju på hur långa längder man kör och sedan hur man väljer att lasta. Jag tror att jag haft utdraget ca 3.50 grovt gissat och då har jag oftast lagt ömsom rotändar mot grinden ömsom bakåt. Nu har jag dock kortat in vagnen igen då jag precis slängt på insatsflaket. Har endast testat att köra grenar och sly som jag röjt bort från tomten vi ska bygga på och transporterat familjen lite. Trots det lilla körandet känns det som insatsflaket kommer bli väl använt, smidigt att slänga på och bra att sitta i om man vill det. Bifogar bild på det monterat, kranen kommer jag slänga av på sikt när jag inte ska köra mera virke under sommaren.
-
Mycket bra tråd.Ny i fyrhjulings världen.Var har du köpt vagnen.
-
Vagnen är köpt i skövde men de flesta ÅF tar hem dom.
Finns återförsäljare listade på http://www.kranman.com/
-
hej igen tror du att en sådan vagn lämpar sig för min polaris 400.(455cc)är motorn på.Du verkar ju vara hel nöjd.
-
hej igen tror du att en sådan vagn lämpar sig för min polaris 400.(455cc)är motorn på.Du verkar ju vara hel nöjd.
Ursäkta trådkapningen maxxan, jag tror att din 400 funkar bra ihop med T1100'an. Jag har själv en polaris sportsman 500
-
Ursäkta trådkapningen maxxan, jag tror att din 400 funkar bra ihop med T1100'an. Jag har själv en polaris sportsman 500
heh, lugnt kapa på du har ändå dålig insikt i polaris så bara bra du ger input.
-
Tjena,
Är boogien klättrande eller är den fast? Den ser väldigt fast ut, hur pass rörlig är den i terrängen?
På T1500 vagnen är den klättrande, vilket syns på bilderna och står i specen.
Hur mycket fick du ge för vagn, kran och vinsch?
-
Tjenare!
Boggien klättrar fint över stock och sten i terrängen, kan försöka fota framöver med boggien "ståendes" över något hinder.
Vad gav jag nu igen?...
Har för mig att det var 22.800:- med kran, vagn och vinsch med radiostyrning.
-
Tjenare!
Boggien klättrar fint över stock och sten i terrängen, kan försöka fota framöver med boggien "ståendes" över något hinder.
Vad gav jag nu igen?...
Har för mig att det var 22.800:- med kran, vagn och vinsch med radiostyrning.
Tackar för snabba svar!
Shyst om du kunde visa några foton som sagt.
/Stefan
-
Kommer inte hinna ut under veckan då jag är hemma med barnen men B.B.A har en likadan vagn som han har lagt ut ett par bilder på under denna tråden.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=21034.260
-
Var ett tag sedan jag uppdaterade denna tråd men har haft fullt upp med husplanerande.
Har iallafall hunnit med en del körande emellanåt och nu börjar insatsflaket FL200 komma till sin rätt.
Det funkar kanon att transportera plantor, ris, verktyg/personer och annat material ut till arbetsplatsen.
Jag har bland annat kört ut al/björkplantor och transporterat ut röjsågar och annat material samt folk till skiftet för röjning/plantering.
Enkla funktioner som de flesta flak klarar , även de egengjorda men FL200 känns riktigt robust. Ska fylla ut lite sura ställen i körvägar under sommaren och då köra sten och annat fyllnadsmaterial i den, återkommer med mera uppdateringar därefter.
Annars har jag noterat att rullarna som vajjern löper i vid kranfästet verkar vara lite klena. Typ känns som vanliga avkapade rörbitar som det blivit spår efter vajern i på två ställen, kan ju iof bero på att man dragit lite väl tunga stockar emellanåt också :).
Har också tryckt på nya däck på maskinen jag testar vagnen med, kommer återkomma med en testtråd om de däcken också är tanken, men vill köra in dom lite mera först.
Jag satsade på GBC's Spartacusdäck 26x10x12 i fram och 26x12x12 i bak. Känns som inte så många testat dessa däck i Sverige ännu så jag ville ge dom en chans, och ännu är jag mer än nöjd:). Men mer om det i kommande däcktråd.
Slänger med en bild efter transport av röjsågar genom lite surare partier.
-
Du, det dära flaket ser onekligen fint ut, hur mycket får man slanta upp mellan tumme och pekfinger för ett sådant?
-
jag gav 8000:- ink.moms. De hade haft det i butik som visningsex.