ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Wikingen skrivet 17 januari 2010 kl. 19:56:18

Titel: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 17 januari 2010 kl. 19:56:18
Hejsan. Efter att ha bytt motor på min NF-NorCat 500 efter endast 33 mil, det var fabrikasjonsfel på vevstaken, har maskinen nu gått 100 mil med ny motor. Den brukas som arbetsmaskin, och jag plogar rett mycket med den. Nu trodde jag att jag hadde en prematur drivrems-havari, då remmen slirar som sju-tusan, men det visade seg vara olje i CVT-huset som orsakade att remmen slirade.
Ska det vara olja över huvud taget i CVT-huset? Jag tror att det inte ska vara så, men jag har faktisk sätt maskiner med någon sorts oljeluftning inn i CVT-huset.... När jag plogar, stoppar det ofta lite plötsligt, lika med bråstopp, då snön blir hård eftersom tiden går. Kan det slungas olja innuti maskinen på nåt vis, så att det kommer inn i CVT-huset?

Tackar på førehand från snö-somma Norge.

Mvh
Roy I.
 
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 17 januari 2010 kl. 21:51:55
olja i cvt huset beror på packboxen som sitter innanför, den brukar strula för dom flesta. jag har likadant men kan gött köra 50 mil blandad körning innan det är dax för att öppna upp cvt:n och göra rent. byt packbox så löser det sig, eller gör rent ofta och kolla oljan i motorn så den inte tar slut.
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 17 januari 2010 kl. 22:20:55
Aha, så det här är inget nytt..... >:( Jag brukar min hoj rätt mycket, och ofta, och har inga planer om att öppna upp CVT'en varje 50-ende mil, det blir bara för dumt.
Vad är det här för tok-konstruktion?? :(veryangry):
Det var ju mindre strul med min Linhai, som ska vara en sämre maskin....!?
Vilken packbox är det på tala om? Den främre inn til vevaksel eller den bakre inn til väksellådan?
Är det mycket jobb att byta? :help:

Mvh
Roy I.
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Pson™ skrivet 17 januari 2010 kl. 22:52:55
Det kan även vara mellan utgående axelen å ringen som tätar mot packboxen..
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 18 januari 2010 kl. 00:35:37
det brukar vara den främre som strular. Det är en sjukdom på dom här maskinerna, tror att dom förbättrat detta med nya modellerna men gammla har den defekten. Vet inte om och hur krångligt det är att byta då jag ej gjort det själv men i och med att jag kör hårt med min maskin så ser jag det bara som ett plus att öppna cvt:n och göra rent då det kommer in skit ifrån insuget till luftningen till cvt:n och då kollar jag remmen samtidigt, stör ej så mycket då det är ett litet läckage men får nog fixa detta snart så fort jag orkar.
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 19 januari 2010 kl. 01:04:13
Det är definitivt den framre som inte håller tett. Det är motorolja i CVT huset, och inte girolja.
Min ÅF har bitarna, och har jag tur, är det bara en O-ring som är problemet.
Men det hördes inte ut som så mycket strul att byta både packbox och O-ring, så då gjör jag väl det. Min ÅF ligger 50 mil västerut.... Jag får gjöra jobbet själva, men får självklart delar och lite grejor som plåster på såret  ::) WISH ME LUCK!

Roy I.
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 19 januari 2010 kl. 21:18:11
hehe det går nog bra, skynda långsamt
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 1 mars 2010 kl. 00:45:52
Har nu haft delarna i hus i några väckor, men är inte nöyd med packboxen jag fikk från Trech...
Inget negativt om Trech, tvärt om!! Snabbt og billigt!! Bara trevligt å prata med Benny ochså!! :sunny:
Men..... kvaliten på den originala packboxen är inte så som den borde vara. :nono: Den är tunn, gummit är hårdt, och jag är osäker på hur jag ska få den på plats....? :hmmm: Några goda råd här??
Jag har forsökt få tag i en bättre packbox, men det tycks inte finnas........ :dntknow:
Jag har kontaktat flera leverantörer i Europa, men det närmaste jag kommer är en med Øi=54mm, Øu=72mm och med brädd 10mm. Det ska vara Øi=54mm, Øu=70mm och brädd= 7,44mm.
En ökning i brädden går bra, men inte den utvändiga diametern på originalt 70mm.
Har du, Benny, äller några andra, något vettigt att föreslå?
Jag borde nog bestäld en O-ring av deg ochså, Benny, då originalet är fyrkantig i profil, och inte rund längre.... :(veryangry): Men det får jag nog tag på lokalt här hemma på berget. ()p

Mvh

Roy I.
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: T skrivet 1 mars 2010 kl. 08:18:36
Hej :)


Jag ska kika på om det går att få tag i en annan packbox!

Det kan ju vara dess kvalitet som orsakar problemen...

MVH / Benny
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 1 mars 2010 kl. 14:20:27
Hej Benny! Tackar för MAX Service!!! ()p

Gje meg några dagar, jag har fått tag i nåt som ser ut at passa. Jag kommer tilbaks med produsent m.m. när jag vet mera! :djump:

Mvh
Roy I.
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: T skrivet 1 mars 2010 kl. 22:33:59
Det ser jag fram emot :)

/Benny
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 15 mars 2010 kl. 12:03:54
Då var ny packbox på plats! Funkar jättebra! Det blev en bredare packbox och av mycket bedre kvalite enn originalet.
Jag postade ett test-ex til deg Benny. Prototypen hadde en plastkappa, men standard-packboxen får en gummikappa.
Festade den med två små fnugg av Tec-7, i.o.m. plastkappan. Det behövs nog inte med gummikappa.
Har nu pyslat några mil, plockat upp igjen, och det se kanonbra ut!

Bye, Bye to all oil leaks!

Mvh 
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: HADES skrivet 15 mars 2010 kl. 17:19:23
Har fått bytt ett antal såna där.Verkar mest som det är under hård belastning typ plogning som det uppstår.Vore intressant att få beteckningen på den box du fick tag på då även jag tycker orginalet e lite sunkigt.De råd jag har fått är att använda orginalboxen då den tål den höga temp som oljan har bättre än de mjukare varianterna.Vad skulle din box tåla för temp? 54 70 7/8 boxen är ju oxå ett rent helvete att få i om man inte har ett verktyg som passar EXAKT mot ytterkanten.  mvh/HADES
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 16 mars 2010 kl. 12:05:15
Hepp!
Denna packbox tål från -30 til +200 grader Celsius. Den originala gjør inte det, i alla fall inte -30....
Den heter Viton evt. NBR ASL 54x70x10mm. Vitonär den tåligaste, och NBR är lite mjukare, men tål inte mer enn 100 grader Celsius (egentligen mer enn tilräkligt).

Jag skickat ett ex til Benny på Trech, så jag antar han kanske kommer å ta inn dom. (?)

Annars är det www.Otto-Olsen.no som har tagit fram denna packbox, och fått den inn i sitt sortiment.
Jag vet inte om man som privatperson får handla där...
Jag var tvungen att ta det gjennom min firma.

Mvh
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: HADES skrivet 16 mars 2010 kl. 16:37:54
Hepp!
Denna packbox tål från -30 til +200 grader Celsius. Den originala gjør inte det, i alla fall inte -30....
Den heter Viton evt. NBR ASL 54x70x10mm. Vitonär den tåligaste, och NBR är lite mjukare, men tål inte mer enn 100 grader Celsius (egentligen mer enn tilräkligt).

Jag skickat ett ex til Benny på Trech, så jag antar han kanske kommer å ta inn dom. (?)

Annars är det www.Otto-Olsen.no som har tagit fram denna packbox, och fått den inn i sitt sortiment.
Jag vet inte om man som privatperson får handla där...
Jag var tvungen att ta det gjennom min firma.

Mvh
Tackar ödmjukast för det svaret.Vi e åf så vi lär nog få handla oxå. ;D
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 17 mars 2010 kl. 01:15:48
Tackar ödmjukast för det svaret.Vi e åf så vi lär nog få handla oxå. ;D

Jag vet ni är ÅF, jag tänkte mer på andra på forumet här. ;)

Den nya packboxen var en dröm at sätta på plats. Inte något strul över huvud taget.
Bara att dytta på plats med fingrarna, ned på två droppar Tec-7. Smooooooth! :djump:
Jag bytte oxo til et SKF-kullager när jag först hadde maskinen i bitar.
DÄR var det stor skilnad, ja!! ()p

Mvh
Roy I.
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: T skrivet 17 mars 2010 kl. 08:11:30
Stort tack för packboxen :)

Håll oss uppdaterade på hur det funkar med den under en tid, så den inte har nått annat problem i längden :)

MVH / Benny
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 18 mars 2010 kl. 01:23:17
Stort tack för packboxen :)

Håll oss uppdaterade på hur det funkar med den under en tid, så den inte har nått annat problem i längden :)

MVH / Benny

I'll keep you posted ;)

Mvh
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 27 mars 2010 kl. 00:47:56
Detta funkar jättebra! Ingen olja der den inte ska vara. ()p :djump: ()p
Jag tycker det är mindre ljud från clutchen ochså.... Kan det stämma?

Hur lång tid brukar ni, som kan det här, på at gjöra detta jobb?

Min ÅF har anmodat mej at komma med det antal timmar jag jobbat, men det har jag ingen aning på, då det blev så mycket fram och tilbaks...


Mvh
Roy I.
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: HADES skrivet 27 mars 2010 kl. 09:51:00
Detta funkar jättebra! Ingen olja der den inte ska vara. ()p :djump: ()p
Jag tycker det är mindre ljud från clutchen ochså.... Kan det stämma?

Hur lång tid brukar ni, som kan det här, på at gjöra detta jobb?

Min ÅF har anmodat mej at komma med det antal timmar jag jobbat, men det har jag ingen aning på, då det blev så mycket fram och tilbaks...


Mvh
Roy I.
Jag får debitera en timme från generalagenten för det jobbet.
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 27 mars 2010 kl. 14:14:42
En timme?? :help: Är det möjligt/realistisk at göra detta på enn enda timme?? :hmmm:
Jag vurderade at fakturera 2 til 3 timmar...... Blev kanske lite mycket det då.... :blob1: :coolkille :blob1:


Mvh
Roy I.
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: T skrivet 27 mars 2010 kl. 14:16:27
En timme är fullt realtistiskt i normala fall :)

/Benny
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 27 mars 2010 kl. 23:28:08
Vid närmare vurdering, så är det kanske inte så mycket mera man brukar, nej. Jag pysslade ju med lite annat ochså, när jag först var av med plasten.... ;)

Då blir det en timme då. ()p

Mvh

Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: HADES skrivet 28 mars 2010 kl. 09:06:40
Jag debiterar en timme,men det tar inte mer än ca 25-30 minuter när man gjort det några ggr.Lägger fram luftverktyg o rätt hylsor med mera,har maskinen på lyften i bra höjd o,s,v.Är man hobbymekare som gör det på garagegolvet för första ggn så tar det ju naturligtvis längre tid. MVH//HADES
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 28 mars 2010 kl. 16:46:12
 :nopics
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: HADES skrivet 28 mars 2010 kl. 21:02:45
:nopics
He he,med kamera o tvätt av händerna mellan varje bild tar det nog en timma iaf. :)
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 28 mars 2010 kl. 22:04:54
:nopics
He he,med kamera o tvätt av händerna mellan varje bild tar det nog en timma iaf. :)

 ()p Det jag vill se är ju hur det ser ut när man byter kopplingen och hur det ser ut när det byts lager innanför packboxen.
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 28 mars 2010 kl. 22:24:22
Sorry.... :banghead: Jag glömde kameran lite uti mekandet... Hadde bara mobilkameran för handen, och den suger big time.....

Mvh
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 28 mars 2010 kl. 22:57:54
Sorry.... :banghead: Jag glömde kameran lite uti mekandet... Hadde bara mobilkameran för handen, och den suger big time.....

Mvh

Haha lugnt, nästa gång då?!  ()p hehe nae jag hoppas du slipper mer meckande nu.
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 29 mars 2010 kl. 23:52:20
Nu ere något på tok igjen... :(veryangry):
Sedan jag bytte ut saker och ting för at maskinen inte skulle läcka olja ut i CVT-huset, har jag endast pyslat rundt på min privata väg och lite hit och dit utan problem.
Men.... i kväll tänkte jag åka en liten tur til en bana där vi skjuter lerduvor. På väg dit ville inte 4-hjulingen upp i mera enn 75kmt på mätaren, mot 90kmt på mätaren före vintern...
Kan jag ha strulat til det ved bytet av simmering m.m.??? Är det möjligt?
Jag har en liten extra summig ljud på tomgång, och vid igångsetting, men har inte reflekterad nåt mer över det, då maskinen virkar pigg annars....

Help, Hilfe, Hjelp etc..!!! :order: :help:

Mvh
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: HADES skrivet 30 mars 2010 kl. 07:23:42
Nu ere något på tok igjen... :(veryangry):
Sedan jag bytte ut saker och ting för at maskinen inte skulle läcka olja ut i CVT-huset, har jag endast pyslat rundt på min privata väg och lite hit och dit utan problem.
Men.... i kväll tänkte jag åka en liten tur til en bana där vi skjuter lerduvor. På väg dit ville inte 4-hjulingen upp i mera enn 75kmt på mätaren, mot 90kmt på mätaren före vintern...
Kan jag ha strulat til det ved bytet av simmering m.m.??? Är det möjligt?
Jag har en liten extra summig ljud på tomgång, och vid igångsetting, men har inte reflekterad nåt mer över det, då maskinen virkar pigg annars....

Help, Hilfe, Hjelp etc..!!! :order: :help:

Mvh
En tanke jag får är att din rem kanske slirar lite på varv.Tvättade du av den ordentligt? Eller bytte mot en ny?Brukar använda bräkleens bromstvätt,kanonbra produkt.
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 30 mars 2010 kl. 12:39:20
Nu ere något på tok igjen... :(veryangry):
Sedan jag bytte ut saker och ting för at maskinen inte skulle läcka olja ut i CVT-huset, har jag endast pyslat rundt på min privata väg och lite hit och dit utan problem.
Men.... i kväll tänkte jag åka en liten tur til en bana där vi skjuter lerduvor. På väg dit ville inte 4-hjulingen upp i mera enn 75kmt på mätaren, mot 90kmt på mätaren före vintern...
Kan jag ha strulat til det ved bytet av simmering m.m.??? Är det möjligt?
Jag har en liten extra summig ljud på tomgång, och vid igångsetting, men har inte reflekterad nåt mer över det, då maskinen virkar pigg annars....

Help, Hilfe, Hjelp etc..!!! :order: :help:

Mvh
En tanke jag får är att din rem kanske slirar lite på varv.Tvättade du av den ordentligt? Eller bytte mot en ny?Brukar använda bräkleens bromstvätt,kanonbra produkt.

Jag bytte mot en ny.
Kan man stramma primärvariatorn för mycke när man skruvar ihop?
Jag tyckte jag fikk stå en liten evighet å skruva med min mutterdragare från Otäck... jag menar Cotech...

Alla råd mottages med tack!!!

Mvh
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: T skrivet 30 mars 2010 kl. 12:51:08
Om du hade det där ljudet redan från början efter du monterat det nya så kan felet vara att du inte fått primärvariatorn på plats.

Kolla så den skivan som sitter i mitten och täcker vikterna har gått in ordentligt i sina splines.

Om den inte gör det så kommer remmen gå ut mera på den bakre variatorn och då tar den i kåpan lite, med ett vinande ljud som följd.
Särskilt på tomgång/låga varv, sen åker ju remmen in vid mer varv och ljudet försvinner.

Jag har själv lyckats med detta :)

Toppfarten minskar drastiskt också.

/Benny
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 30 mars 2010 kl. 13:00:13
Tackar Benny!! Din beskrivning låter presis som det jag upplever... Vinande på låga varv och urusel toppfart....Ja, ja... Ut å meka lite til....
Det var kanske derför det tog lite tid med skruvandet på nettopp den "skivan" du nävner. Du menar den stora skivan som täcker alt av vikter i primären? (måste ha det inn med teskjedar.....)

Tack!

Mvh
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: HADES skrivet 30 mars 2010 kl. 14:49:37
Tackar Benny!! Din beskrivning låter presis som det jag upplever... Vinande på låga varv och urusel toppfart....Ja, ja... Ut å meka lite til....
Det var kanske derför det tog lite tid med skruvandet på nettopp den "skivan" du nävner. Du menar den stora skivan som täcker alt av vikter i primären? (måste ha det inn med teskjedar.....)

Tack!

Mvh
Nätt o jämt att man får den yttersta att ta på splinesen.Brukar va lite rost där oxå som gör d ännu svårare att se.
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: hocky79 skrivet 30 mars 2010 kl. 18:00:25
Citera
Jag vet ni är ÅF, jag tänkte mer på andra på forumet här. Med glimten i ögat (blinkande)

Den nya packboxen var en dröm at sätta på plats. Inte något strul över huvud taget.
Bara att dytta på plats med fingrarna, ned på två droppar Tec-7. Smooooooth! Exalterad!
Jag bytte oxo til et SKF-kullager när jag först hadde maskinen i bitar.
DÄR var det stor skilnad, ja!! Tummen upp!

Mvh
Roy I.




Har du data på det SKF lagret, dimensioner?
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 30 mars 2010 kl. 22:03:08
Hejsan!
Ni hadde såklart rätt Benny och HADES. Så snart rull-locket var på plats på splinesen, så vart det som det ska vara.
Nu visar den 90-95 knuttar på mätaren, så då gjör den vel ca 80-85 km/t. :djump: :sunny:

Citat från: hocky79
 
Har du data på det SKF lagret, dimensioner?

SKF-lagret har artikelnummer 6208.2RSR, med undertext 1K01090913. Clutchaxeln blev mycket stödigare nu enn med originallagret. ()p

Mvh

Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 3 april 2010 kl. 18:23:47
I'm Back!  :djump:

Nu är jag förbannad..... :hmmm:  :(veryangry):
Jag har plockat upp CVT-huset igjen, bara för att checka hur läget var der inne.
Allt väl der inne, men även med nytt SKF-lager og bättre packbox, är det så mycket radiell rörelse på axeln från clutch-klockan, att detta omöjligt kan hålla enn vinter till med plogning.
Med så mycke radiell glapp, vill packboxen ta upp så mycke radiell rörelse att om den håller, så är det bara tur.....
Är maskinen rätt och slätt inte konstruerad så att den ska tåla lite rejäl plogning?
Måste man räkna med att byta packbox och lager varje vår?

Jag har MYCKE att ploga, och har behov av en maskin som tål detta....

Nog om detta. Sedan jag bytte packbox, lager, O-ring och rem, har jag et tjutande på en distinkt plats i variatorns rpm.
Oavhängigt av motorens varvtal, kommer det en lite hög summande tjut-ljud från variatorn.
Det var bl.a. därför jag hadde uppe idag.
Jag checkade at alt satt som det skulle, hvilket det gjorde. Jag fettade upp hålet i CVT-kåpan der axeln från clutchklokkan stöds upp, men fortfarande har jag detta summande/tjutande när variatorn når någon bestemd posisjon.
Vad kan det här vara för någonting?

Nu börjar jag bli fed-up med den här maskinen. Den har ju fasan mig inte rullat mer enn 144 mil.... :(veryangry): :knupple: :(veryangry):

Mvh
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: snuggels skrivet 3 april 2010 kl. 21:18:36
inte för jag vill kasta skit men jag provade en cf moto och blev inte nöjd ,nu mera kör jag en grizzly 550 och den är värd varenda krona. :headbang: hängde på grannens vägsladd som är avsedd för traktor men den funkade efter en grizzly också. :djump:
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 4 april 2010 kl. 16:57:02
Jo, har vurderat andre maskiner innan jag landade på CF'en, grundat priset.
En Grizzly 550 på hvita skylt her i Norge kostar NOK 125.000.-, och CF'en kom på under NOK 100.000.-.
Jag vurderade ochså en Can-Am 650, men den kostar NOK 144.000.-.
Nu ser jag ju att det kanskje vore lönt att satsa lite extra kosingar på nåt mer kurant......

Apropo ljudet. Remmen har varit av och på några gånger. Kan det vara at jag satt den på fel väg i vanvara? Kan det gje det tjutande jag upplever?

Mvh
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 5 april 2010 kl. 01:40:48
Då var en hel dag med skruvande över.
Remmen var inte riktningbestämd, och inte såg jag nåt fel inne i CVT-huset, så jag kastade det hela ihop igjen... Ljudet var där fortfarande.
Ja, ja, "ont ska ont fördriva" häter det ju, så jag tog mig en rejäl skogstur och lot maskinen få kjöra sig. Ingen tok-kjørning, bara hård off-road kjørning.
Plötsligt börja maskin-jæ..... at dra uruselt.... Va' fan nu då?
Hem å plocka isär maskinen igjen.
Nu hadde min nya packbox lösnat från sitt läge och CVT-huset var fullt i olja igjen... Så mycket för "ny och bättre packbox"...
Nu står den nedplockat och väntar på morgondagen, då jag ska sätta dit den originala packboxen, nytt lager och nya packningar.
Därefter ska den annonseras "FOR SALE"!

Nog är nog!

Mvh
 
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: HADES skrivet 5 april 2010 kl. 09:29:23
Då var en hel dag med skruvande över.
Remmen var inte riktningbestämd, och inte såg jag nåt fel inne i CVT-huset, så jag kastade det hela ihop igjen... Ljudet var där fortfarande.
Ja, ja, "ont ska ont fördriva" häter det ju, så jag tog mig en rejäl skogstur och lot maskinen få kjöra sig. Ingen tok-kjørning, bara hård off-road kjørning.
Plötsligt börja maskin-jæ..... at dra uruselt.... Va' fan nu då?
Hem å plocka isär maskinen igjen.
Nu hadde min nya packbox lösnat från sitt läge och CVT-huset var fullt i olja igjen... Så mycket för "ny och bättre packbox"...
Nu står den nedplockat och väntar på morgondagen, då jag ska sätta dit den originala packboxen, nytt lager och nya packningar.
Därefter ska den annonseras "FOR SALE"!

Nog är nog!

Mvh
 
Tråkigt när d jäklas så där.Hoppas det löser sig med lite "dåliga" orginalbitar igen.Kan ju va så att den nya packboxen inte tålde värmen lika bra iaf.Orginalet e ju stenhård i kappan. mvh//hades
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: T skrivet 6 april 2010 kl. 08:42:48
Hmmm, va trist!

Ang det du säger att det nya lagret har glapp så är det ju inte bara det lagret som håller i axeln.

Du har ju lager i cvt-kåpan också.

Ett ensamt lager av den modellen kan inte bli glappfritt, det rör sig ju i lagret.

Så när CVT-kåpan är på plats har du extra stöd i den också.

MVH / Benny
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 6 april 2010 kl. 14:01:57
Hmmm, va trist!
Ang det du säger att det nya lagret har glapp så är det ju inte bara det lagret som håller i axeln.
Du har ju lager i cvt-kåpan också.
Ett ensamt lager av den modellen kan inte bli glappfritt, det rör sig ju i lagret.
Så när CVT-kåpan är på plats har du extra stöd i den också.
MVH / Benny

Hejsan :)

Ja, självklart. Men när jag sätter ihop CVT-kåpan och transmisjonshuset, med alla delar på plats, spänner upp det hela så stadigt som möjligt, och griper clucthklockan, så är där merkbar bevegelse i klockan.
Detta gjör ju at stora packboxen og inte minst lagret och packboxen i CVT-kåpan, utsätts för stora påfrestningar....
Designet verkar inte vara 100% gjenomtenkt...

Mvh
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: 2x4 skrivet 6 april 2010 kl. 19:38:57
 :-X
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 6 april 2010 kl. 22:35:05
ja det undrar jag med?! hur tänker du då Benny?
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 7 april 2010 kl. 01:34:25
Vad Benny menar är att detta er ett kullager, som inte är beräknat för att ta upp radiell rörelse lengre ut enn til inner-ringens yttra yta. Om jag bevegar, i det här tilfället, en aksel 20 cm ut från upplagringen, så vill man alltid ha en viss radiell rörelse, glapp m.a.o., så långt ifrån upplagringen.
Om det inte, igjen i det här tilfället, hadde varit en upplagring i CVT-kåpan, så ville rimligt vis inte detta ena lager kunne ta upp all radiell rörelse hela vägen ut til axel-tappen.
På så sett vil man alltid uppleva radiell rörelse en bit utifrån upplagringen på et kul-lager.
Om det i det här tilfellet inte hadde varit et stödlager i CVT-kåpan, måste man ha användt et mycket bredt rull-lager der det idag sitter et kul-lager. 

Jag antar det var så Benny menade. Rätta mig om jag tar fel Benny. :djump:

Mvh
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: HADES skrivet 7 april 2010 kl. 07:14:59
Vad Benny menar är att detta er ett kullager, som inte är beräknat för att ta upp radiell rörelse lengre ut enn til inner-ringens yttra yta. Om jag bevegar, i det här tilfället, en aksel 20 cm ut från upplagringen, så vill man alltid ha en viss radiell rörelse, glapp m.a.o., så långt ifrån upplagringen.
Om det inte, igjen i det här tilfället, hadde varit en upplagring i CVT-kåpan, så ville rimligt vis inte detta ena lager kunne ta upp all radiell rörelse hela vägen ut til axel-tappen.
På så sett vil man alltid uppleva radiell rörelse en bit utifrån upplagringen på et kul-lager.
Om det i det här tilfellet inte hadde varit et stödlager i CVT-kåpan, måste man ha användt et mycket bredt rull-lager der det idag sitter et kul-lager.  

Jag antar det var så Benny menade. Rätta mig om jag tar fel Benny. :djump:

Mvh
Byt ordet "glapp" mot "spel" så blir det kanske lättare att förstå.Alla lager har ett inbyggt spel,det kännetecknas av en bokstav eller flera i beteckningen.P.g.a det specifika lagrets användningsområde såsom varv o temperatur kommer banor o kulor att växa så spelet minimeras vid arbetstempen,därför kan ett kallt lager verka "glapp" fast det egentligen inte är det.När man trimmade sin gamla zundapp ville man ju t.ex ha FAG-lager med Z-spel.Dom varvade o tålde varvet bäst.Finns rätt så avancerade lagerkurser inom maskinindustrin,gick en på 90-talet när jag monterade pappersmaskiner,en otrolig villervalla av info.Dock intressant,men värdelös inom mitt nuvarande yrke.  MVH//hades
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: T skrivet 7 april 2010 kl. 08:34:11
Spel!

Tack för pekpinnen, det är som Wikingen & Hades säger :)

Tänkte ju att man som lekman förstod "glapp" bättre än "spel"  :sunny:

/Benny
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: 2x4 skrivet 7 april 2010 kl. 09:17:38
 :-X
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: HADES skrivet 7 april 2010 kl. 09:43:19
Bara för att det är en radial rörelse på axeln en bit ut, därav ett stödlager, så ska det väll ändå inte upplevas va nått spel (glapp) inne i skälva lagret vid blocket.
I lagret jo,men inte mellan axel o lager eller block/lager.Vore lagret helt stumt kallt skulle det nypa varmt.Därför det ska finnas en oljefilm som bäryta mellan lagerbana o lagermediet(kulorna i detta fallet).MVH/hades
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: 2x4 skrivet 7 april 2010 kl. 10:00:20
 ()p
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: HADES skrivet 7 april 2010 kl. 11:10:29
Bara för att det är en radial rörelse på axeln en bit ut, därav ett stödlager, så ska det väll ändå inte upplevas va nått spel (glapp) inne i skälva lagret vid blocket.
I lagret jo,men inte mellan axel o lager eller block/lager.Vore lagret helt stumt kallt skulle det nypa varmt.Därför det ska finnas en oljefilm som bäryta mellan lagerbana o lagermediet(kulorna i detta fallet).MVH/hades


Tack för infon, va bra för alla o veta att det ska upplevas ett glapp i alla lager, fast inte i dom utan oljefilm förstås.
"glappet" du nämner ska inte "upplevas" utan finnas där mätbart.Det e hundradelar d handlar om.Men som i detta fall då det finns en lång hävstång med i bilden blir hundradelar till mm i änden av hävstången,därför det lätt uppfattas som större än vad det är. Men det kan mycket väl vara fel på lagret som han satt dit oxå. mvh//hades
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 7 april 2010 kl. 13:03:17
Citat från: HADES
"glappet" du nämner ska inte "upplevas" utan finnas där mätbart.Det e hundradelar d handlar om.Men som i detta fall då det finns en lång hävstång med i bilden blir hundradelar till mm i änden av hävstången,därför det lätt uppfattas som större än vad det är. Men det kan mycket väl vara fel på lagret som han satt dit oxå. mvh//hades

Nu har jag bytt til originaldelar och nytt lager, så nu får man se om den funkar. :sunny:
Men jag tror inte den här maskinen orkar med vad jag utsätter den för.
Jag har flera hundra meter med grusväg som måste plogas OFTA på vintern, och på sommaren ska den fördela grus o.l. på vägen.
Jag tror inte maskinen er dimensjonerad för så tungt arbete.... :hmmm:

Mvh
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 7 april 2010 kl. 22:26:06
Bara för att det är en radial rörelse på axeln en bit ut, därav ett stödlager, så ska det väll ändå inte upplevas va nått spel (glapp) inne i skälva lagret vid blocket.
I lagret jo,men inte mellan axel o lager eller block/lager.Vore lagret helt stumt kallt skulle det nypa varmt.Därför det ska finnas en oljefilm som bäryta mellan lagerbana o lagermediet(kulorna i detta fallet).MVH/hades
Nu förstår jag i allafall "inte mellan axel och lager" . ()p
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: Wikingen skrivet 11 april 2010 kl. 23:15:01
 :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry):

Nu är det klippt igjen! :(veryangry): Efter att ha startat maskinen och provkörat den, är packboxen fortfarande inte tett!! Är det möjligt!!!?????? :(veryangry):

När jag tog ur det gamla lagret, var det en stöv-tetta-ring på lagret på den sidan som vänder inn mot vevhuset. Jag placerade det nya lagret på samme sätt. Nu börjar jag undra på om det ska vara någon stövtetta-ring i hele taget? Det är ju uppenbart utifrån blockets utforming på denna sida at lagret ska vara trykk-smurt, men trycket har ju ingen stans att ta vägen.......(???)
Ska det vara helt öppet lager, eller ska det vara slik det var, med tetta-ring på sidan mot vevhuset och den påskruvade plattan med 4 skruvar??

I need serious help here!! MayDay!! :(veryangry):

Mvh
Titel: SV: Olja i CVT-huset.....?
Skrivet av: HADES skrivet 12 april 2010 kl. 07:10:17
:(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry):

Nu är det klippt igjen! :(veryangry): Efter att ha startat maskinen och provkörat den, är packboxen fortfarande inte tett!! Är det möjligt!!!?????? :(veryangry):

När jag tog ur det gamla lagret, var det en stöv-tetta-ring på lagret på den sidan som vänder inn mot vevhuset. Jag placerade det nya lagret på samme sätt. Nu börjar jag undra på om det ska vara någon stövtetta-ring i hele taget? Det är ju uppenbart utifrån blockets utforming på denna sida at lagret ska vara trykk-smurt, men trycket har ju ingen stans att ta vägen.......(???)
Ska det vara helt öppet lager, eller ska det vara slik det var, med tetta-ring på sidan mot vevhuset och den påskruvade plattan med 4 skruvar??

I need serious help here!! MayDay!! :(veryangry):

Mvh
Jag kan maila en pdf-fil med sprängskiss om du skickar din mailadress via pm.  mvh//Hades