ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Grönis skrivet 22 november 2009 kl. 21:40:53
-
Tja
Satt här och funderade lite på det här ånglåset som flera av oss har haft problem med, så jag tänkte dra några funderingar för er!
1. Det har enbart skett när jag har kört mycket framåtlutat alltså mycket nerför, då menar jag inga småbackar utan när det värkligen lutar utför hela tiden mycket =)
2. När man står lite knepigt i diket med fronten ner i sörjan och den har gått ett tag på tomgång typ.
Jag har det här problemet med min och det har alltid hänt när jag har stått som jävligast till.
Polaren har en X5:a och har exakt samma problem på sin hans stannade 3 gånger under lördagens körning.
Finns det någon lösning på det här otroligt irreterande saken?
Drog det här för min handlare och han stog som ett frågetecken och sa att han aldrig hört det förut :S Jaha alla andra som köpt en maskin av dej då kör dom inte mer dom fråga jag då :S När både jag och min polare har samma problem.
-
Jag har precis samma problem med min Gås.. Har funderat om det är flotör nivån som blir för låg eller om den flödar över.. Men som sagt bara när det lutar mycket framåt eller tomgång länge i kraftigt lut..
-
Sänk flottörnivån i gasaren så ska detta problem vara fixat.
-
Flottörnivån kan ju vara felställd från fabrik. Ska finnas vissa mått man ställer in den efter. Ganska viktigt att den är korrekt inställd för att förgasaren ska fungera optimalt.
Har en långsökt teori. Har ingen aning hur eran tank är konstruerad men om bensinen tar slut så är det kanske så enkelt så att den är lite tokigt utformad så all bensinen rinner fram vid kraftigt framlut så att soppakranen går "tom". Prova slå på reserven när det händer.
Borde ju inte kunna hända om man har full tank.
Startar dom lätt efter att ni fått dom på plan mark eller är dom sura då?
-
Flottörnivån kan ju vara felställd från fabrik. Ska finnas vissa mått man ställer in den efter. Ganska viktigt att den är korrekt inställd för att förgasaren ska fungera optimalt.
Har en långsökt teori. Har ingen aning hur eran tank är konstruerad men om bensinen tar slut så är det kanske så enkelt så att den är lite tokigt utformad så all bensinen rinner fram vid kraftigt framlut så att soppakranen går "tom". Prova slå på reserven när det händer.
Borde ju inte kunna hända om man har full tank.
Startar dom lätt efter att ni fått dom på plan mark eller är dom sura då?
Det spelar ingen roll om det är fulltank eller tomt, Sen så får man gneka lite innan den startar iallafall jag får göra det.
Nästan som om det blir soppatosk typ.
Har vi soppakran på dessa maskiner?
Ska höra med min återförsäljareom han vet hur man ska ställa in flotören så han får fixa det här.. för det kan ju vara riktigt farligt om man är ute själv och kör och man hamnar på ett knepigt ställe och maskinen lägger av.
-
:-X
-
Min flotör nivå är som den ska vara enligt verkstads handboken.. ändå så får jag fenomenet..
-
Håller med 2x4 då jag har en kompis som råkat ut för detta och när han lättade på tanklocket startade maskinen igen och detta har även hänt mig på den tiden jag hade Dinli 450.
Foltörnivån fick jag ändra på den förra cf 500:an jag hade då den stod fel, men jag hade tagit hem verkstadshandboken och hittade i den hur man mäter och ställer in detta.
Kommer inte ihåg länken till CF 500 och Goes 520 manualen men sök så hittar ni säkert i forumet!
-
:-X
-
Jag vidarutvecklar lite.När "det verkligen lutar" så ligger nog bensinen mot skälva locket å då stänger kulan.denna funktion är till mot skvalp i tanken o inget som är fel. när man sen kör länge i stora utförslut eller står neråt i ett dike så uppstår vakum.när sen hjulingen står plant igen så trillar kulan tillbaks o luftningen funkar normalt igen.
hur löser man det på bästa sättet då, tanklock med en slang istället? för då finns ju inget som kan stänga för sen.
-
:-X
-
förstår hur du tänker men det e ju lite tokigt om maskinen dör när det står som jävligast till.
-
Har vi soppakran på dessa maskiner?
Ingen aning. :dntknow: Kolla din instruktionsbok.
Skämt åsido. Som sagt kan jag inget om era maskiner men däremot så är villkoren för att en motor ska fungera samma på alla. Inga ideer är för dumma när man har problem därav min lååååångsökta teori.
Hänger nog på dom andra att det kan vara backventilen i tanklocket. (om ni har en sån)
-
Hej!
Detta problem har funnits sen dom första maskinerna som kom ut och verkar inte ha försvunnit.
Det är ju inget utbrett problem men illa nog för dom som kör på det viset att det uppstår.
Först o främst så sitter det en soppakran som styrs av vakuum, den har det varit fel på hos vissa.
Sen så verkar systemet känsligt, prova själva att blåsa lätt i tanken med motorn på så lär den stanna.
Nu minns jag inte i skrivandets stund i soffan hur det ser ut men jag vet att det sitter en slang till som sköter avluftning eller likn på denna tank, det kan bli stopp i den och då funkar det inte. Jag återkommer med detta om en timme :)
En annan teori är bränslefiltrets placering, som i dessa positioner hamnar i ett läge över tankens nivå så det rinner inte korrekt.
Kolla när maskinen stannar om det finns soppa i filtret.
MVH / Benny
-
har det här problemet funnits så pass länge? och man har inte fixa till det? Rätt bedrövligt tycker jag, som sa jag tidigare min har ju dött när man stått som jävligast till och när man värkligen behöver ha maskinen gåendes.
Som tur är så har vi varigt 2st varje gång maskinerna har dött så kan hjälpa varndra.
Men vad gör man om man är själv? ringa bärjare och skicka räkning till tillverkaren :D
-
Grönis, får du inte start på den heller när den dött förens du kommer på planare mark?? Hmm...då vet man varför min X5:a haft lite skum tomgång när jag stått väldigt brant. Han har velat dö nästan och inte riktigt svarat på gasen, förens man kommer "ner på marken igen".
Nog nått man ska kika på :)
-
Grönis, får du inte start på den heller när den dött förens du kommer på planare mark?? Hmm...då vet man varför min X5:a haft lite skum tomgång när jag stått väldigt brant. Han har velat dö nästan och inte riktigt svarat på gasen, förens man kommer "ner på marken igen".
Nog nått man ska kika på :)
Nä det går inte starta den heller förens man kommer lite planare.
Precis det som händer.. den slutar svara på gasen och efter en stund så lägger den av. Enda som hjälper är att få den på hyffsad plan mark igen sen så får man gneka en stund sen starar den.
Vi kör mycket på berg här så det här problemet kommer vi nog ha fler gånger =(
-
Inträffar detta endast när maskinen står framåtlutad länge?
Jag minns av min egen CF att det var så men den dog aldrig bakåt vad jag minns.
Spånar på:
Sopparörets anslutning i tanken är ju relativt långt bak, kan det vara så enkelt att den inte får soppa i krafitga vinklar framåt pga detta? Ska kolla på det idag.
Nu säger ju vissa att den gör så här även vid full tank men det kan ju iaf bli så om anslutningen ligger långt bak...
Rättelse:
Ang den slang jag skrev om tidigare så går den till förgasaren, misstog mig på vart den kom från. :)
/Benny
-
Inträffar detta endast när maskinen står framåtlutad länge?
Jag minns av min egen CF att det var så men den dog aldrig bakåt vad jag minns.
Spånar på:
Sopparörets anslutning i tanken är ju relativt långt bak, kan det vara så enkelt att den inte får soppa i krafitga vinklar framåt pga detta? Ska kolla på det idag.
Nu säger ju vissa att den gör så här även vid full tank men det kan ju iaf bli så om anslutningen ligger långt bak...
Rättelse:
Ang den slang jag skrev om tidigare så går den till förgasaren, misstog mig på vart den kom från. :)
/Benny
Precis det här har bara hänt mej när det lutat framåt och det har varigt när jag haft mycket soppa eller lite så det värkar inte spela någon roll. Värst är det om den lägger av i ett dike och man e själv då blir det jobbigt att få upp skiten själv tex
jag fastna i ett dike med fronten under vatten sen va jag själv åsså mitt i allt.. sluta med att ja fick ringa polaren på jobbet så han fick sluta tidigare så han kunde dra upp mej
-
:-X
-
Om det räcker med att blåsa lite i tanken för att den ska stanna,så kanske det är den vakumstyrda soppakranen som spökar.Varför är den vakumstyrd,kanske går att byta ut mot en vanlig kran?Det verkar som om Trech/Benny ()p mer eller mindre har hittat felet.Det är nog kranen/rörets plasering långt bak eller dess vakumstyrning eller en kombination av båda delarna som är problemet.Måste bara fråga,har ni som råkat ut för detta aldrig hissat upp maskinen i bak på hemmaplan för att försöka se vad som händer? :hmmm: :)
jag har inte möjlighet att få upp den så mycket bak för det räcker inte att ta en domkraft.Jag försöker ta reda på problemet nu eftersom jag diskuterar problemet här. Som tur är har vi trech här som värkligen anstränger sej för oss. Tänk om alla ÅF skulle vara lika då skulle det vara en fröjd att handla saker =)
Min maskin ska in på 100 mils service om ett litet tag då tänker jag ta min ÅF om det här och han får lösa det på nått vis, för enligt Konsumetlagen vad jag förstår så har man 3 försök att fixa ett problem sen har jag rätt att reklamera. För jag vill inte ha en maskin som jag inte kan lita på så enkelt är det.
Och vad jag har förstått så har dom inte brytt sej i att fixa detta problem på så lång tid och sånt gör mej irreterad som fean, det e faktis 2009 nu och man har rätt att ställa lite krav.
Hadde jag veta detta så har jag nog tittat på en annan maskin helt enkelt.
För jag är inte ensammen om detta problem.
-
()p
-
Jag ska ut och prova med min X5:a i bergen bakom huset i olika lägen imorgon fredag och se när den dör för mig och i vilka lägen. Återkommer. :)
-
Snäll Grönis? :) :) :)
jag är alltid snäll men jag förstår inte riktigt vad du menar nu
-
Jag ska ut och prova med min X5:a i bergen bakom husen i olika lägen imorgon fredag och se när den dör för mig och i vilka lägen. Återkommer. :)
jag ska ut på lördag e det tänkt åsså i lite berglig atsmofär då ska jag testa mer tänke jag
-
Om det räcker med att blåsa lite i tanken för att den ska stanna,så kanske det är den vakumstyrda soppakranen som spökar.Varför är den vakumstyrd,kanske går att byta ut mot en vanlig kran?Det verkar som om Trech/Benny ()p mer eller mindre har hittat felet.Det är nog kranen/rörets plasering långt bak eller dess vakumstyrning eller en kombination av båda delarna som är problemet.Måste bara fråga,har ni som råkat ut för detta aldrig hissat upp maskinen i bak på hemmaplan för att försöka se vad som händer? :hmmm: :)
jag har inte möjlighet att få upp den så mycket bak för det räcker inte att ta en domkraft.Jag försöker ta reda på problemet nu eftersom jag diskuterar problemet här. Som tur är har vi trech här som värkligen anstränger sej för oss. Tänk om alla ÅF skulle vara lika då skulle det vara en fröjd att handla saker =)
Min maskin ska in på 100 mils service om ett litet tag då tänker jag ta min ÅF om det här och han får lösa det på nått vis, för enligt Konsumetlagen vad jag förstår så har man 3 försök att fixa ett problem sen har jag rätt att reklamera. För jag vill inte ha en maskin som jag inte kan lita på så enkelt är det.
Och vad jag har förstått så har dom inte brytt sej i att fixa detta problem på så lång tid och sånt gör mej irreterad som fean, det e faktis 2009 nu och man har rätt att ställa lite krav.
Hadde jag veta detta så har jag nog tittat på en annan maskin helt enkelt.
För jag är inte ensammen om detta problem.
Som tur är har vi trech här som värkligen anstränger sej för oss. Tänk om alla ÅF skulle vara lika då skulle det vara en fröjd att handla saker =)
Vaddå? Det räcker väl om vi gör det... :D ;)
Grönis, jag förstår att du är besviken/irriterad på detta problem du har.
Jag försvarar inte detta men säger bara att med tanke på alla tusen som sålts så kör inte alla som du & jag ( ()p ) därför är detta inte ett utbrett problem.
Kineserna har säkerligen vetat om detta men eftersom dom planerar insprutning så görs det inget åt detta från fabrik. Det är vad jag tror iaf.
Nu testar vi o ser vart vi hamnar :)
/B
-
Om det räcker med att blåsa lite i tanken för att den ska stanna,så kanske det är den vakumstyrda soppakranen som spökar.Varför är den vakumstyrd,kanske går att byta ut mot en vanlig kran?Det verkar som om Trech/Benny ()p mer eller mindre har hittat felet.Det är nog kranen/rörets plasering långt bak eller dess vakumstyrning eller en kombination av båda delarna som är problemet.Måste bara fråga,har ni som råkat ut för detta aldrig hissat upp maskinen i bak på hemmaplan för att försöka se vad som händer? :hmmm: :)
jag har inte möjlighet att få upp den så mycket bak för det räcker inte att ta en domkraft.Jag försöker ta reda på problemet nu eftersom jag diskuterar problemet här. Som tur är har vi trech här som värkligen anstränger sej för oss. Tänk om alla ÅF skulle vara lika då skulle det vara en fröjd att handla saker =)
Min maskin ska in på 100 mils service om ett litet tag då tänker jag ta min ÅF om det här och han får lösa det på nått vis, för enligt Konsumetlagen vad jag förstår så har man 3 försök att fixa ett problem sen har jag rätt att reklamera. För jag vill inte ha en maskin som jag inte kan lita på så enkelt är det.
Och vad jag har förstått så har dom inte brytt sej i att fixa detta problem på så lång tid och sånt gör mej irreterad som fean, det e faktis 2009 nu och man har rätt att ställa lite krav.
Hadde jag veta detta så har jag nog tittat på en annan maskin helt enkelt.
För jag är inte ensammen om detta problem.
Som tur är har vi trech här som värkligen anstränger sej för oss. Tänk om alla ÅF skulle vara lika då skulle det vara en fröjd att handla saker =)
Vaddå? Det räcker väl om vi gör det... :D ;)
Grönis, jag förstår att du är besviken/irriterad på detta problem du har.
Jag försvarar inte detta men säger bara att med tanke på alla tusen som sålts så kör inte alla som du & jag ( ()p ) därför är detta inte ett utbrett problem.
Kineserna har säkerligen vetat om detta men eftersom dom planerar insprutning så görs det inget åt detta från fabrik. Det är vad jag tror iaf.
Nu testar vi o ser vart vi hamnar :)
/B
jo men jag tycker det är ett ganska allvaligt problem iallafall, för vi är två st som köpt en varsin hoj och bägge har problmet redan efter några veckors ägande bara.
och vi kör inte sepc avancerat utan fiser runt mest efter skoterleder mm mm.
men min åf ska få lösa problemet vilket fall, för jag som kund ska inte behöva fixa saker på en ny hoj för 60 papp.
Nog om det nu tillbaka till det vi har diskuterat.
Alltså du trech tror att det är något med bensinkranen? Har du en maskin som du skulle kunna testa på vad som händer om man sätter dit en vanlig soppakran?
Går det att sätta dit en vanlig kran?
Vart sitter kranen på denna maskin?
-
för jag som kund ska inte behöva fixa saker på en ny hoj för 60 papp.
Nej. :)
Går det att sätta dit en vanlig kran?
Ja, det gör det men jag har inte möjlighet att testa det nu.
Vart sitter kranen på denna maskin?
Slit upp sadel o kolla där soppafiltret sitter, det är en metallklump med tre slangar på.
En är soppa IN, en UT o en till vakuum.
Plugga vakuumslangen och koppla ihop slang IN och UT med varann, då har du kopplat förbi kranen.
Detta ska inte vara något problem men OM förgasaren hänger sig så rinner soppan ut i garaget.
Det är därför det sitter vakuumkranar, så det sköts automatiskt, du kan ju varken glömma den på eller av.
Så, du behöver inte soppakran för att testköra om detta är problemet, koppla bara som jag sa så kan du ut o prova sen, då är ju kranen eliminerad :)
MVH / benny
-
för jag som kund ska inte behöva fixa saker på en ny hoj för 60 papp.
Nej. :)
Går det att sätta dit en vanlig kran?
Ja, det gör det men jag har inte möjlighet att testa det nu.
Vart sitter kranen på denna maskin?
Slit upp sadel o kolla där soppafiltret sitter, det är en metallklump med tre slangar på.
En är soppa IN, en UT o en till vakuum.
Plugga vakuumslangen och koppla ihop slang IN och UT med varann, då har du kopplat förbi kranen.
Detta ska inte vara något problem men OM förgasaren hänger sig så rinner soppan ut i garaget.
Det är därför det sitter vakuumkranar, så det sköts automatiskt, du kan ju varken glömma den på eller av.
Så, du behöver inte soppakran för att testköra om detta är problemet, koppla bara som jag sa så kan du ut o prova sen, då är ju kranen eliminerad :)
MVH / benny
ok bra då ska jag testa det i helgen OM det är den som ställer till det. Fär det e ju inte en svår sak att testa nästan lite som klipp klistra :P
-
tyvär har jag inte hunnigt med att testa nått alls i helgen, ligger skitförkyld med feber så köra hoj nu känns inte så där skitkul kanske :cry:
-
Då är vi två Grönis, fast jag är inte så förkyld. Blev lite låg av den där nöff nöff sprutan. Så jag har inte fått ihop hjulingen ännu.
Men provas ska det bara man får lite tid över nu i veckan att meka och köra 8)
-
Hur har det gått gubbar? Min CF har aldrig betett sig så där!
//Janne
-
Gomorron alla
Jag har inte hunnigt gjort nått alls än, åkte på en reäl förkylning sen fick jag en sträckning i ryggen så jag har inte rört hojen på flera veckor :cry:
Men jag börjar bli bättre i ryggen nu så kanske det blir en sväng till helgen.
-
Detta är inte bortglömt, det är tiden som inte räcker till bara. Detta ska givetvis undersökas och testas så fort jag hinner. Kanske fler än jag och Grönis som kan prova också :)
-
tja boys
någon som haft tid med detta? jag tänkte försöka kolla på det bara magens storlek går tillbaka till det normala, för som det är nu så kan jag fan inte bocka mej efter all mat man har stoppat i sej :lol:
Sen har väll tiden varigt lite knapp åsså med främmande hit och det, ska bli riktigt skönt att återgå till det normala nu :hmmm: