ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: bevakare skrivet 14 november 2009 kl. 14:07:30

Titel: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: bevakare skrivet 14 november 2009 kl. 14:07:30
Jag vill gärna ha lite tankar och ider om twin motor eller enstånka motor.
Bränsle förbrukning
Hållbarhet
Arbete i skogen
Lek och nöje
service intervaller

Alla tankar tas emot med glädje.
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: Zredna skrivet 14 november 2009 kl. 16:09:41
hehe ja köper du en twin så lär du ha stadigt bensinkonto ;D
har en sportsman 800 och brukar åka med en kompis som har en arctic 700 och när min har dragit halv tank så har hanns mätare knappt rört sig >:(
visserligen så har han större tank men min är välldigt mycket törstigare.
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: Sleeper_86 skrivet 14 november 2009 kl. 17:04:05
min 800 (twin) tar på 1 dags bus i skog och lera ca 8 liter.. tycker inte jag e särskilt farligt för de e mycket fullgas osv..

samt att du får ett helt annat vrid i en twin..
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: Pirken skrivet 14 november 2009 kl. 17:26:12
Twin ..

 Vrid  ()p
 Gött ljud  ()p

 Kan inte påstå att min drar mer än nån annan jag maskin jag åker med !
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: Lowest skrivet 14 november 2009 kl. 17:39:05
Självklart drar en v-twin mer soppa men det händer mer när man gasar  ()p
Jag har haft upp min ca 4 liter milen men då var det 1 meter snö så det gick lite tungt med lågen och fyrhjulsdrift å fullgas.
Bara att tanka lite oftare  :headbang:
Vid normal körning och lugnare lek så kanske den ligger runt litern. Pratar om en brutforce -08 med 27 tums däck
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: AtvNerd skrivet 14 november 2009 kl. 19:35:06
min outty drar mindre än  grizzly 700, den behöver inte plågas lika mycket för att håll farten uppe, CF 500 drog BETYDLIGT mer när vi var i Timrå på NAQ i år...
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: polaris 800 skrivet 14 november 2009 kl. 19:58:03
en twin är alltid en twin








jag har haft både enstånk och twin. tycker personligen att twin är att föredra. sen att det drar mer soppa det är ju självklart men det är det värt. ()p









Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: Beta skrivet 14 november 2009 kl. 20:19:31
Men om man nu tänker efter, hur mycket gör dom där extra decilitrarna som maskinen tar?
Är det miljön ni tänker på eller pengar?
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: AtvNerd skrivet 14 november 2009 kl. 20:22:45
man får tänka på den totala cylindervolymen och inte haka upp sig på antal cylindrar, en enstånka kan givetvis dra mer än en twin...
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: namn skrivet 14 november 2009 kl. 23:50:49
Svaret är skit enkelt: provkör en twin så fattar du vad vi snackar om... hur många åker twin och vill byta till singel? vs.
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: Motoya skrivet 14 november 2009 kl. 23:55:14
man har dubbelt så dubbelt så kul med en twin  ;D
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: Grov skrivet 15 november 2009 kl. 04:03:52
Twin så klart ()p
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: Pirken skrivet 15 november 2009 kl. 11:04:05
V-TWIN !
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: croos skrivet 15 november 2009 kl. 11:08:19
Twin så klart men dock kan jag tycka att en encylindrig typ Arctic Cat H1 låter väldigt nice
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: bevakare skrivet 15 november 2009 kl. 14:38:29
Hej på er

Ojoj vad snabba ni är med svar.....jättebra  ()p ()p
Min sambo och jag har en skogs fastighet i västerbottens inland och min sambo har 2 st hästar på gården.
Vi kommer troligen att köra hem nåt vedlass,ploga lite snö,busa lite efter grusväg, transportera hö & vatten mm.
En del transporter ut till röjningsområden är också nödvändigt.
Personligen tycker jag att begangnat har lite för högt andrahands värde  :banghead:.

Kollar efter å köpa en ny med servo typ suzuki 750, yamaha 700 ev can-am 500,650 800, polaris 850.
Jag vill köpa en kvalitets maskin direkt "terräng reggad" beräknar att ha den 3-5 år innan byte. Den måste starta även i minus -20 grader därav insprutningskrav också.
Bränsle förbrukningen är inte avgörande men intressant att veta ändå.

Anledningen till servo är lite dåliga axlar hos min sambo samt att jag troligtvis kommer att investera i bandsats för körning i snö.
Can-am har i mina ögon ett bra plus med passagerasätes möjlighet och ett minus i form av "en amerikansk produkt" brukar inte ha lika bra kvalitet som japanska produkter......ge mig gärna era syn punkter om detta  :-\!!??



Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: namn skrivet 15 november 2009 kl. 14:54:52
du är inne på helt rätt spår, tyvärr kostar kvalitet pengar, mitt återkommande tips är att handla av en lokalhandlare , du kommer oavsett val av märke att behöva besöka din Åf flera gånger, service är ett av dessa, och om du nu inte behöver reparera den så kommer du troligen ändå återkomma för att titta på lite tillbehör, för att inte tala om alla gånger du bara vill fråga om något.

att se ner på can am för att det är en amerikansk produkt(noga räknad canada) är i mitt tycke fel men jag är ju och andra sidan partisk(åker själv canam), det är ju ingen slump att dessa maskiner har ett högt andrahandsvärde, men visst är japanerna du räknar upp minst lika bra eller i vissa avseenden bättre till och med,
jag vill dock kasta med ett alternativ som du missat HONDA ja just det, en doldis bland oss som mest leker med våra maskiner men ett givet alternativ för den som jobbar med den.
dom har väl som alla andra ett "oslagbart" erbjudande just nu till dig, jag tror att dom hade nåt skogspaket som bla gick att få till 680:n.

rättelse det gick att få till 500:an
http://www.hondamc.com/homc/templates/Page____13062.aspx
men går säkert att fixa hos åf, TRX680FA-WH1                          107 920 kr exkl. moms grundutr.
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: bevakare skrivet 15 november 2009 kl. 15:02:01
du är inne på helt rätt spår, tyvärr kostar kvalitet pengar, mitt återkommande tips är att handla av en lokalhandlare , du kommer oavsett val av märke att behöva besöka din Åf flera gånger, service är ett av dessa, och om du nu inte behöver reparera den så kommer du troligen ändå återkomma för att titta på lite tillbehör, för att inte tala om alla gånger du bara vill fråga om något.

att se ner på can am för att det är en amerikansk produkt(noga räknad canada) är i mitt tycke fel men jag är ju och andra sidan partisk(åker själv canam), det är ju ingen slump att dessa maskiner har ett högt andrahandsvärde, men visst är japanerna du räknar upp minst lika bra eller i vissa avseenden bättre till och med,
jag vill dock kasta med ett alternativ som du missat HONDA ja just det, en doldis bland oss som mest leker med våra maskiner men ett givet alternativ för den som jobbar med den.
dom har väl som alla andra ett "oslagbart" erbjudande just nu till dig, jag tror att dom hade nåt skogspaket som bla gick att få till 680:n.

rättelse det gick att få till 500:an
http://www.hondamc.com/homc/templates/Page____13062.aspx

Hej namn

Du har naturligtvis rätt i Honda allternativet, dock tycker jag 25 000 kr extra för servo är jävligt dyrt !!!!!!!

Men du som kör Can-am hur är kvaliten tycker du ??
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: AtvNerd skrivet 15 november 2009 kl. 15:04:14
Det kan nog bli svårt att få tag på begagnade Can-am med servo, men du föredrar iofs nytt.

  jag har i ett tidigare inlägg hängt ut Can-am pågrund av tveksamheter gällande garanti,  det löste sig på ett bra sätt och jag kan bara rekomendera märket.
 
Jag gillar ju körställningen och framför allt motorn i Can-am, den starta jämt och går grymt bra,den nya diffen Visco lok QE tillhör det bästa på marknaden om inte den bästa.
 det är svårt att säga hur den står sig mot Yamaha, Kingquaden och de andra japanarna när det kommer till kvalite´, jag har ingen erfarenhet av Yamahan, annat än att de flesta är nöjd, det enda som saknas är effekten...

Man får komma ihåg att det är runt 46-48hk i en Grizzly 700  och 71hk i en Can-am 800R klart att det slits mer på nåt ställe med den effekt skillnaden.

Suzuki och Yamahan är ju heltklart bra maskiner, men den nya Can-am är lite mer.....av allt
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: bevakare skrivet 15 november 2009 kl. 15:22:51
Hallå

Har en Can-Am handlare ca 3 mil härifrån och en suzuki handlare 7 mil härifrån.
De övriga handlarna hittar man på ca 9 mil.

Tyvärr är jag lite oteknisk lagd och tycker 5 års garanti är mycket bra på suzuki & yamaha.
Men tyvärr lider jag av ett manligt problem  ;D ;D över motoriserande fordon   :headbang: :headbang: :headbang:
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: namn skrivet 15 november 2009 kl. 17:18:06
vad gäller yamaha´s 5 åriga garantier så gäller det endast privatpersoner, kan ju vara värt att hålla i minnet.
Jag är väldigt nöjd med min can am outlander 800 2006 den har idag gått ca 1100mil och jag har på grund av en liten "servicemiss" fått byta hela sekundärvariatorn, det är väl inget att bråka om, jag har ändå i mitt tycke kört den rätt hårt, torsboda har den effekten på mig, där tappar man alla spärrar och ibland även hjulingen,
men servo kan jag hålla med om att det saknas, men eftersom du tänker "nytt" så löser det ju sig självt eftersom -10 har servo, men jag tror att du behöver ta en liten vända runt till "dina" åf och titta , klämma, och känna, kän även på säljaren, ställ lite besvärliga frågor, pratar han(har inte träffat någon tjej som säljer atv) skit om märken som han inte säljer så gå därifrån, det är en sak att prata possitivt om sitt eget märke men fan att prata skit om andra.(jag menar obefogad skit).

3 mil eller 9 mil, ja vad är väl det, har du släpvagn, kan han skicka grejor med lokalbussen, hjälper han dig direkt på telefon. osv. ibland är 25 mil nära, bara det är en bra ÅF.
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: bevakare skrivet 15 november 2009 kl. 17:35:02
Hej namn

Har du nån erfarenhet av suzuki KQ 750 ?
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: polaris 800 skrivet 15 november 2009 kl. 17:38:16
ska du köra ved -lass och annat arbete, så tycker jag personligen att du ska titta på en polaris då dom har en helt suverän fyrhjulsdrift, bra kraft och inte lika hetsiga på gasen som många andra maskiner,alltså passar dom perfekt som drag och arbets maskin.850 har ju servo.lycka till ()p
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: namn skrivet 15 november 2009 kl. 17:40:34
Hej namn

Har du nån erfarenhet av suzuki KQ 750 ?
inte personligen men en arbetskamrat har köpt en för sin bisyssla(skogsbruk) och han är väldigt nöjd med den för det ändamålet(hade en mindre suzuki innan, så han kan vara färgad av märket), men visst är han lite avis på min dom få gångerna vi kört ihop, det är ju ett helt annat drag i min c-a. men jag kan inte säga att jag hört honom prata om några problem(relaterade till fyrhjulingen).
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 15 november 2009 kl. 20:06:50
HEJ JAG ÄR I SAMMA SITS SOM DU HAR KOLLAT DETMESTA O GRUBBLAT O FUNDERAT..
JAG KOMMER ATT KÖPA EN YAMAHA GRIZZLY 700 MED SERVO..
DOM VERKAR FUNKA I LÄNGDEN HAR KOLLAT MED FOLK SOM KÖR I RENSKÖTSELN MM DVS MYCKET HÅRD KÖRNING O DOM HÅLLER HELT ENKELT BÄST..
SEN TYCKER JAG DET ÄR VIKTIGT MED SLUNGKOPPLING TILL VARIATORN FÖR ATT SPARA REMMEN DÅ MAN DRAR TUNGT.
HAR JAG FÖRSTÅTT ALLT RÄTT SÅ HAR VARKEN CAN AM ELLER POLARIS DET.. SEN HAR JAG SETT ATT POLARIS ÄVEN HAR MOMENTBEGRÄNSARE SOM KLIPPER DRIVNINGEN OM DE GÅR FÖR TUNGT..
YAMAHAN ÄR NOG INTE DEN ROLIGASTE HJULINGEN MEN JAG TROR DEN BLIR BÄST I LÄNGDEN HADE SJÄLV HELST HAFT EN TVIN MEN NÄR JAG KÖPER SÅ BLIR DET EN GRIZZLY...
MVH MARKUS
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: AtvNerd skrivet 15 november 2009 kl. 20:16:24
Den nya Polarisen har ingen momentbegränsare, bara de tidiga modellerna, det är bara vid extrem krypkörning med lastad kärra som man igentligen behöver slungkoppling, annars greppar remmen fint.
Jag bruka som regel försöka få upp lite fart för att slippa att däcken ska behöva kämpa för att få fäste, och givetvis för att remmen ska må bra ,speciellt vid körning med kärra.

(ett tips!  skriver man med stora bokstäver uppfattas det som att du skriker, ingen gillar en gaphals)  ;D
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 15 november 2009 kl. 23:16:04
Den nya Polarisen har ingen momentbegränsare, bara de tidiga modellerna, det är bara vid extrem krypkörning med lastad kärra som man igentligen behöver slungkoppling, annars greppar remmen fint.
Jag bruka som regel försöka få upp lite fart för att slippa att däcken ska behöva kämpa för att få fäste, och givetvis för att remmen ska må bra ,speciellt vid körning med kärra.

(ett tips!  skriver man med stora bokstäver uppfattas det som att du skriker, ingen gillar en gaphals)  ;D

haha japp de stämmer har nåt knas me datorn gick bara o skriva i stora bokstäver  :lol:
(skriver me en anna dator nu)
så nya polaris har ingen sån nu?
har för mig att ja sett film på youtube där 850:in tappar drivningen..

är själv  inne på exakt samma spår att 2 e bättre än 1  :djump:
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: bevakare skrivet 16 november 2009 kl. 07:09:06
Jag är inte alls emot polaris 850, var i Vilhelmina på polaris och träffade en mycket duktig säljare/ägare  ()p.
Den killen dema flera olika polaris.....850:n var en kanon trevlig atv  :djump:.
Tvekar bara i fråga om garantier och kvalitet (amerikanska produkter).

Tänk...... på 80-90 talet när jag var ung (född -73) då var det status  :headbang: med amerikanska produkter....nu har vi tröttnat på billigt plast bjäfs, dålig passform mm.
Men ska erkännas att de gör roliga över motoriserade fordon för killar....problemet är att de inte håller så länge. Har ägt polaris snöskotrar hmm, sambon har ägt jeep grand cherokee hmm.
Idag jobbar jag som avdelnings chef, där vi håller på med kvalitets tester åt tyska kunder.
kanske är överdrivet känslig av den anledningen  :hmmm: :hmmm:

Jag är i grunden en mc kille som kör sport touring mc, dessa har jag haft honda cbr 1100 xx,Honda vfr 800,bmw 1200 s problemet blev att i norrlands inland blev de 2,5 mån mc säsong  :banghead: :banghead:.
Japanska mc:n är av en otrolig kvalite....där av att suzuki KQ 750 & yamaha 700 ligger bra till hos mig.
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 16 november 2009 kl. 09:07:23
Jag har kollat på både suzuki 750 o grizzly 700 o jag tycker att grizzlyn verkar vara den bättre av dom 2 alltså upplevd kvalite när mann tar o känner o klämmer..

men jag kommer iaf köpa en yamaha då det är dags o handla..
på den är det ju även riktiga diffspärrar o sen är den ju ganska lätt i sammanhanget

smidig o lätt om frun får för sig o testa..

fick testa en grizzly 700 i kiruna med itp 27 tums däck variatorkit o bytt avgasrör o med en sån där elektonikbox för soppa o tändning.. o den gav mkt habegär.. oj oj va fint den gick.. bakhjulsåka var inget problem..

Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: AtvNerd skrivet 16 november 2009 kl. 10:03:06



Jag är i grunden en mc kille som kör sport touring mc, dessa har jag haft honda cbr 1100 xx,Honda vfr 800,bmw 1200 s problemet blev att i norrlands inland blev de 2,5 mån mc säsong  :banghead: :banghead:.
Japanska mc:n är av en otrolig kvalite....där av att suzuki KQ 750 & yamaha 700 ligger bra till hos mig.
synd att du inte gillar Aprillia hojar, det är samma motorer som i Can-am.....   ;D
Titel: SV: Twin eller Enstånka motor ?????
Skrivet av: Deeds skrivet 19 november 2009 kl. 22:02:59
Jag har faktiskt gått från twin till enstånka.
Jag bytte bort min Renegade mot en grizzly 700.

Än så länge så är jag kanonöjd med björnen. Servon är inte jättelätt men man känner fortfarande att man har kontakt med marken. Testade en kingquad med servo härom dagen och en servon var alldeles för lätt. Jag hade ingen som helst kontalt med marken och det va riktigt äckligt.

Visst kan jag sakna draget i twinnen men i skogen så saknar jag den inte över huvud taget.
Den var helt klart för hetsig och orolig när den skulle över stock och sten.

Grizzlyn är extremt lättkörd i terräng och det va verkligen inte renegaden.

De nya can-am 2010 skulle jag däremot inte ha något emot att äga. Fin servo och inte alls lika hetsiga.
Dock så är det en ekonomisk fråga och där jag fick ett nej ;)